Skip to main content
Vastaus

Sähköpostin täyttyminen ja tyhjentäminen

  • September 29, 2025
  • 11 kommenttia
  • 180 katselukerrat

Terve,

Sähköposti lakkasi ottamasta vastaan ja syy oli täysi laatikko. Poistin webmailissa viestejä isoimmasta päästä kaikista näkyvistä kansioista niin, ettei juuri mitään jäänyt kansioihin. Silti vapautui tilaa vain 150 MT. Ei käy järkeen. Onko mahdollista, että on piilossa jotain kansioita, jotka eivät näy? En löytänyt mistään “näytä kansiot” tms. valintaa. 

Samalla sopimuksella on kaksi laatikkoa, mutta niillähän pitäisi jokaisella olla tilaa 1000 MT. Nyt sillä toisellakaan, jossa on paljon enemmän tavaraa, ei ole kuin 350 MT. Eli laatikoiden tilojen summaaminenkaan ei selitä asiaa.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi manim

Elisalta tuli vastaus. Kansiot saa näkyviin, kun menee webmailissa polkuun Sähköposti>Asetukset>Muuta IMAP-tilauksia ja kliksuttelee sieltä kaikki kansiot näkyviin. Löytyi trash-kansio, jonne oli säilööntynyt poistettuja viestejä. Miksi niitä sinne menee, jäi arvoitukseksi. Siellä pitäisi Elisan mukaan olla vain roskapostisuodattimen seulomia, mutta oli myös itse poistettuja. No nytpä tuon osaa käydä siivoamassa, joten ei ongelma.

11 kommenttia

Sokrates
  • September 29, 2025

Terve,

Sähköposti lakkasi ottamasta vastaan ja syy oli täysi laatikko. Poistin webmailissa viestejä isoimmasta päästä kaikista näkyvistä kansioista niin, ettei juuri mitään jäänyt kansioihin. Silti vapautui tilaa vain 150 MT. Ei käy järkeen. Onko mahdollista, että on piilossa jotain kansioita, jotka eivät näy? En löytänyt mistään “näytä kansiot” tms. valintaa. 

Samalla sopimuksella on kaksi laatikkoa, mutta niillähän pitäisi jokaisella olla tilaa 1000 MT. Nyt sillä toisellakaan, jossa on paljon enemmän tavaraa, ei ole kuin 350 MT. Eli laatikoiden tilojen summaaminenkaan ei selitä asiaa.

Kansionäkymän saa esille klikkaamalla Webmailin tietokoneversiossa aloitusruudun vasemmassa alakulmassa olevaa kaksoishakasta. Mobiiliversiosta en osaa sanoa.

Kun poistaa viestejä , niin ne menevät ensin roskakoriin ja pitää poistaa myös sieltä. Vasta sitten palvelin alkaa oikeasti tehdä tilaa laatikkoon ja se voi hiukan kestää. Nykyversiosta en ole ihan varma , mutta aiemmin poistetut vapautti tilaa hitaasti taustaprosessin kautta.


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 14, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • October 14, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.


  • October 14, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.

Tee vika/häiriöilmoitus, niin eiköhän selviä:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti


Sokrates
  • October 14, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.

Jos käyttää Webmailia useammalla laitteella/ohjelmalla IMAP-protokollalla , niin valitettavasti ne yleensä luovat kukin omat järjestelmäkansionsa palvelimelle. Siis palvelimella voi olla useampia roskakoreja , lähtevän postin kansioita jne. Ne pitää tyhjennellä/siivota joko kullakin laitteella erikseen tai vaihtoehtoisesti pitää Webmailin kansioasetuksista kruksailla kaikki mahdolliset kansiot näkyviin ja tyhjennellä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • October 16, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.

Tee vika/häiriöilmoitus, niin eiköhän selviä:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti

Kiitos vinkistä, mutta tuollaista polkua ei Elisan sivuilta löydy. Maksullisia numeroita kyllä.

Jätin soittopyynnön, jonka sain viikon päähän. Saa nähdä eteneekö.


  • October 16, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.

Tee vika/häiriöilmoitus, niin eiköhän selviä:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti

Kiitos vinkistä, mutta tuollaista polkua ei Elisan sivuilta löydy. Maksullisia numeroita kyllä.

Jätin soittopyynnön, jonka sain viikon päähän. Saa nähdä eteneekö.

Ei sitä OmaElisa vaihtoehtoa oikein löydy. Se on kuitenkin ihan virallinen yhteydenottokanava, ja mm. sähköpostivaivoissa erinomaisen hyvä ja oikeastaan paras, kun voi laittaa tietoja ja liitteitäkin mukaan.

Siinähän se on OmaElisan Varaa soittoaika kohdan alapuolella: 

Viestit ja ilmoitukset

 

 

 

 

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • October 16, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.

Tee vika/häiriöilmoitus, niin eiköhän selviä:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti

Kiitos vinkistä, mutta tuollaista polkua ei Elisan sivuilta löydy. Maksullisia numeroita kyllä.

Jätin soittopyynnön, jonka sain viikon päähän. Saa nähdä eteneekö.

Ei sitä OmaElisa vaihtoehtoa oikein löydy. Se on kuitenkin ihan virallinen yhteydenottokanava, ja mm. sähköpostivaivoissa erinomaisen hyvä ja oikeastaan paras, kun voi laittaa tietoja ja liitteitäkin mukaan.

Siinähän se on OmaElisan Varaa soittoaika kohdan alapuolella: 

Viestit ja ilmoitukset

 

 

 

 

 

No nyt löytyi tuokin lomake! Kiitos neuvosta. Laitoin sinnekin viestiä.


  • October 16, 2025

Tuliko tähän tilanteeseen selkeyttä ja sait sähköpostista tyhjennettyä ylimääräisiä viestejä?😊

Ei ole tullut mitään selkoa. Kaikki löytyvät kansiot on käyty läpi, eikä millään voi olla niin paljon viestejä kuin tilankäyttö näyttää.

Tee vika/häiriöilmoitus, niin eiköhän selviä:

Omaelisa Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti

Kiitos vinkistä, mutta tuollaista polkua ei Elisan sivuilta löydy. Maksullisia numeroita kyllä.

Jätin soittopyynnön, jonka sain viikon päähän. Saa nähdä eteneekö.

Ei sitä OmaElisa vaihtoehtoa oikein löydy. Se on kuitenkin ihan virallinen yhteydenottokanava, ja mm. sähköpostivaivoissa erinomaisen hyvä ja oikeastaan paras, kun voi laittaa tietoja ja liitteitäkin mukaan.

Siinähän se on OmaElisan Varaa soittoaika kohdan alapuolella: 

Viestit ja ilmoitukset

 

 

 

 

 

No nyt löytyi tuokin lomake! Kiitos neuvosta. Laitoin sinnekin viestiä.

Vähän tarkennusta, noin se menee:

Omaelisa, Klikkaa kolmea viivaa ylhäältä oikealta nimipallukan vieressä>Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

>Uusi viesti> Häiriöilmoitukset>Sähköposti


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • Vastaus
  • October 28, 2025

Elisalta tuli vastaus. Kansiot saa näkyviin, kun menee webmailissa polkuun Sähköposti>Asetukset>Muuta IMAP-tilauksia ja kliksuttelee sieltä kaikki kansiot näkyviin. Löytyi trash-kansio, jonne oli säilööntynyt poistettuja viestejä. Miksi niitä sinne menee, jäi arvoitukseksi. Siellä pitäisi Elisan mukaan olla vain roskapostisuodattimen seulomia, mutta oli myös itse poistettuja. No nytpä tuon osaa käydä siivoamassa, joten ei ongelma.


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 30, 2025

Ihana kuulla, että tilanne selvisi!😊

Tämä saattaa hyvinkin olla tilanne, minkä kanssa joku toinen yhteisöläinenkin painii, joten kiitos myös ​@manim kun jaoit vastauksen meille kaikille.💙