Vastattu

Sähköpostin toimimattomuus

  • 9 September 2020
  • 24 kommenttia
  • 1303 katselukerrat

Terves

Sanokaapas mistä johtuu, että sähköposti on ryhtynyt valikoivaksi eli jotkin postin menee läpi toiset taas ei.

Eli jollekkin voit lähettää postia toisille taas ei. Joskus lähetetty posti ohjautuu vastaanottajan roskapostilaatikkoon.

Samaten ei ota vastaan posteja vaikka on erikseen vielä puhelimella vaihdettu viestiä koska toinen lähettää viestin, se ei tule koskaan perille. Mihin ne häviää???

Tätä on nyt ilmeisesti jatkunut jonkin aikaa

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 11 September 2020, 07:41

Käytössä on thunderbird ohjelma. Tämä onjelma on toiminut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ihan moitteetta.

 

Minulla on käytössä POP asetukset, joka imaisee meilit aina koneen muistiin. Webmeilissä ei tämän vuoksi näy mitään meilejä.

Onko sitten esim. elisan järjestelmässä jossakin roskapostisuodattimia jotka voisivat imeä nämä meilit.

Elisalla on roskapostisuodatin  ja sen asetukset voi tarkistaa Oma Elisasta. POP-protokollalla Thunderbird lukee vain saapuneet-kansion ja siirtää siellä olevat postit omalle koneelle. Muut kansiot mm. roskaposti pitää lukea POP:n tapauksessa selaimella Webmailista. Jos siellä ei roskapostikansiota näy , niin Webmailin asetuksista kannattaa asettaa kaikki kansiot näkymään. Jos siltikään ei roskapostikansiota ilmesty , niin palvelun saa päälle Oma Elisasta. Toki palvelin luo roskapostikansion vasta , kun ensimmäinen roska saapuu.

Katso alkuperäinen viesti

24 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

tuleeko virheilmoituksia ?

Ei tule mitään ilmoituksia. Sehän tässä niin kummaa onkin, että mikään ei indikoi jostain virheestä.

Itteltä lähteen meili ihan normaalisti ja samalla tavalla lähetyspäässä, mutta jonnekkin ne meilit häviävät.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Liittyykö tämä ongelma nyt nimenomaan puhelimella lähetettyihin viesteihin vai ilmeneekö samaa ongelmaa myös tietokoneella / tabletilla?

 

Jos kirjaudut selaimella Elisan webmailiin, pystytkö lähettämään viestejä normaalisti? Näkyykö webmailissa myös nuo saapuneet viestit, jotka eivät näy puhelimella?

 

Mikä puhelin? Mikä Android / iOS -versio? Mikä sähköpostisovellus? Oletko testannut myös muita sähköpostisovelluksia?

Nyt on kyseessä ihan perinteinen sähköpostiohjelma jota käytetään normaalisti läppäriltä ja joka toimii valikoivasti. Käytössä on thunderbird ohjelma. Tämä onjelma on toiminut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ihan moitteetta.

Elisan mobiilinetti on käytössä ja kone on kiinni wlanilla purkissa.

Puhelinta käytettiin ainoastaan varmistamaan koska posti on lähetetty.

Minulla on käytössä POP asetukset, joka imaisee meilit aina koneen muistiin. Webmeilissä ei tämän vuoksi näy mitään meilejä. En jaksa tihrustella meilejä jostakin puhelimen näytöltä ja säilyy paremmin järjestys meileissä

Onko sitten esim. elisan järjestelmässä jossakin roskapostisuodattimia jotka voisivat imeä nämä meilit.

Kuitenkin meilit lähtevät koneelta ihan normaalisti mutta eivät koskaa saavu perille ja sama on ilmeisesti muualta lähetetyissä meileissä. Mulla on käytössä kaksi meiliosoitetta ja jos lähetän toisesta postia toiseen niin tulee perille, mutta kummatkin ovat .elisanet.fi loppuisia.

Toki kaikenlaisia meilejä tulee kokoajan, mutta jotkut eivät sitten tule. Tää on jotekin kummallista.

Lisäyksenä, koneella on Avast vapaasti saatava virustorjunta, joka sekin on toiminut ihan hyvin tähän asti ja sitten Avast VPN.

Käyttäjätaso 7

Käytössä on thunderbird ohjelma. Tämä onjelma on toiminut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ihan moitteetta.

 

Minulla on käytössä POP asetukset, joka imaisee meilit aina koneen muistiin. Webmeilissä ei tämän vuoksi näy mitään meilejä.

Onko sitten esim. elisan järjestelmässä jossakin roskapostisuodattimia jotka voisivat imeä nämä meilit.

Elisalla on roskapostisuodatin  ja sen asetukset voi tarkistaa Oma Elisasta. POP-protokollalla Thunderbird lukee vain saapuneet-kansion ja siirtää siellä olevat postit omalle koneelle. Muut kansiot mm. roskaposti pitää lukea POP:n tapauksessa selaimella Webmailista. Jos siellä ei roskapostikansiota näy , niin Webmailin asetuksista kannattaa asettaa kaikki kansiot näkymään. Jos siltikään ei roskapostikansiota ilmesty , niin palvelun saa päälle Oma Elisasta. Toki palvelin luo roskapostikansion vasta , kun ensimmäinen roska saapuu.

Itse huomasin että smtp.kolumbus.fi joskus hukkaa viestit, jos liittenä on kuvia. Muutaman kerran skype keskustelun aikana lähetin henkilölle sähköpostia, ja vain yksi kolmesta viesteista tuli perille. Henkilö reaaliajassa skype puhelun aikana tarkistaa postit, mutta viestit eivät tule perille. Joskus kävi niinkin, että viesti tuli perille vasta seuraavana päivänä. 

 

PS. Nyt kun Elisa teki sähköpostista erillisen maksuullisen palvelun, eikä sähköposteja tule enää laajakaistan mukana. Niin kai asiakkailla on edelleen oikeus lähettää postia Elisan smtp palvelimien kautta? Vaikka käytössä olisi joku toinen sähköpostilaatikko?

Kiitän Socrates

 

Nyt löytyi roskapostit ja sieltä löytyi ainakin osa meileistä jotka olivat hukassa.

Samalla yritin laittaa thunderin asetukset oikein .

Katsotaan toimiiko nyt paremmin

Käyttäjätaso 7

PS. Nyt kun Elisa teki sähköpostista erillisen maksuullisen palvelun, eikä sähköposteja tule enää laajakaistan mukana. Niin kai asiakkailla on edelleen oikeus lähettää postia Elisan smtp palvelimien kautta? Vaikka käytössä olisi joku toinen sähköpostilaatikko?

Jos sinulla ei ole Elisan sähköpostia , niin silloin ei ole myöskään tunnuksia , jotka vaaditaan suojatulle lähtevän postin palvelimelle smtpa.kolumbus.fi.

Suojaamaton lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi ei vaadi tunnuksia , mutta se toimii vain ja ainoastaan Elisan nettiyhteydellä.

Jatkokysymystä:

Onko sitten mahdollista saada tuo elisan roskapostikansio näkymään thunderbird sähköpostiohjelmaan?

Edelleen ilmeisesti osa lähettämistäni posteista ei mene perille. Onko tässäkin jokin suodatin elisalla? jossakin muualla?

Ainakin yhdessä tapauksessa niitä ei löytynyt vastaaottapään mistään kansiosta eli ei roskaposteista

Käyttäjätaso 7

Jatkokysymystä:

Onko sitten mahdollista saada tuo elisan roskapostikansio näkymään thunderbird sähköpostiohjelmaan?

Palvelimen muut kuin saapuneet kansiot näkyvät Thunderbirdillä vain IMAP-protokollalla. Siis postitili pitää muuttaa POP:sta IMAP:ksi.

Jatkokysymystä:

Edelleen ilmeisesti osa lähettämistäni posteista ei mene perille. Onko tässäkin jokin suodatin elisalla? jossakin muualla?

Lähtevässä postissa ei Elisalla ole roskapostisuodattimia , mutta sarjalähetys on rajattu. Siis jos lähetät esim. saman postin useammalle kerralla , niin siinä on muistaakseni joku raja , jota en ulkoa muista.

Jatkokysymystä:

Ainakin yhdessä tapauksessa niitä ei löytynyt vastaaottapään mistään kansiosta eli ei roskaposteista

Joskus viestin kulku saattaa kestää ja on niitä matkallekin jäänyt. Jos ei mene perille , niin useimmiten lähettäjälle tulee kyllä virheilmoitus , josta ilmenee syy.

Okey, selvä tämä

Postilaatikko juttu selvä

Sarjalähetyksiä en tietääkseni ole tehnyt

Sepä tässä onkin kun ilmoittaa posti lähtejän ilman ongelmia, mutta jonnekkin se katoo.

Toivottavasti ei niin hirveästi hukkuisi posteja.

Muuten onko esim .gmail tai muilla samankaltaisilla postiohjelmilla olemassa omat suodattimet joista käyttäjä ei välttämäti tiedä mitään jos ei osaa hakea.

Kun ei kuvittelisi näi pienen persoonan kiinnostavan merten takan olevia tahoja, suuntaa jos toiseenkin..;)

Käyttäjätaso 7

Muuten onko esim .gmail tai muilla samankaltaisilla postiohjelmilla olemassa omat suodattimet joista käyttäjä ei välttämäti tiedä mitään jos ei osaa hakea.

Kyllä mm. Gmailissa ja Outlookissa on roskapostisuodattimet , mutta ne on esillä sen varran huomiotaherättävästi , että ei ne huomaamatta jää.

Terves

Nyt alkoi pikkuhiljaa menemään hermot.

Olen vaihtanut sähköposteja erään osoitteen kanssa mutta nyt yht’äkkiä ei voi lähettää tähän osoitteeseen posti vaan tulee ilmoitus:

“Postia lähetettäessä tapahtui virhe. Postipalvelin vastasi: 550 5.7.1 Blacklisted by spam filter. Please contact customer service.. Tarkista viesti ja yritä uudelleen”

Mitä hittoa pitäsi tehdä, että pääsen näistä irti.

Pitääkö pistää sähköpostiosoite uusiksi vai mitä????

Käyttäjätaso 7

Terves

Nyt alkoi pikkuhiljaa menemään hermot.

Olen vaihtanut sähköposteja erään osoitteen kanssa mutta nyt yht’äkkiä ei voi lähettää tähän osoitteeseen posti vaan tulee ilmoitus:

“Postia lähetettäessä tapahtui virhe. Postipalvelin vastasi: 550 5.7.1 Blacklisted by spam filter. Please contact customer service.. Tarkista viesti ja yritä uudelleen”

Mitä hittoa pitäsi tehdä, että pääsen näistä irti.

Pitääkö pistää sähköpostiosoite uusiksi vai mitä????


Lähettävän palvelimen osoite on joutunut vastaanottavan palvelimen estolistalle (Blacklist).

Jos lähettävä tili / palvelin on Elisan , niin ota yhetyttä Elisan aspaan ja anna tarpeelliset tiedot lähettävästä osoitteesta ja vastaanottajan osoitteesta sekä pyydä aspaa selvittämään vastaanottajan postipalvelun tarjoajan kanssa asia.

Itse ei asialle oikein voi mitään muuta.

"Suojaamaton lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi ei vaadi tunnuksia , mutta se toimii vain ja ainoastaan Elisan nettiyhteydellä." 

Yllä olevaan liittyen:Muutama viikko sitten elisan sähköposti lakkasi toimimasta kännykässä. Voiko se johtua siitä että kännykän liittymä on muu kuin elisan liittymä? Sähköposti toimii webmailissa ja pöytäkoneelta, jossa elisan kiinteä liittymä.

Kännykässä sähköpostitilit ovat outlookin alla. 

Kaikkea on yritetty. Teknisen tuen kanssakin puoli tuntia ja palvelupyyntö jonnekin myös tehty. 

Käyttäjätaso 7

"Suojaamaton lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi ei vaadi tunnuksia , mutta se toimii vain ja ainoastaan Elisan nettiyhteydellä." 

Yllä olevaan liittyen:Muutama viikko sitten elisan sähköposti lakkasi toimimasta kännykässä. Voiko se johtua siitä että kännykän liittymä on muu kuin elisan liittymä? Sähköposti toimii webmailissa ja pöytäkoneelta, jossa elisan kiinteä liittymä.

Kännykässä sähköpostitilit ovat outlookin alla.

Kyllä mikäli Outlookissa lähtevän postin palvelin on smtp.kolumbus.fi. Jos lähtevän postin palvelimeksi laittaa smtpa.kolumbus.fi , joka vaatii kirjautumisen , niin silloin posti toimii verkossa kuin verkossa. Toinen mahdollisuus on laittaa lähtevän postin palvelimeksi nettiyhteyden tarjoajan palvelin.

Kiitos, hyvä tietää tuokin. Vaikka se ei tällä hetkellä ongelmaa ratkaise.  Ei auttanut outlookin uudelleen asennuskaan. Nyt siihe ei saa enää liitettyä elisan sähköpostia. Kiitos kuitenkin. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/sahkopostin-asetukset/

Käyttäjätaso 7

Kiitos, hyvä tietää tuokin. Vaikka se ei tällä hetkellä ongelmaa ratkaise.  Ei auttanut outlookin uudelleen asennuskaan. Nyt siihe ei saa enää liitettyä elisan sähköpostia. Kiitos kuitenkin. 


Kuulostaa vähän oudolta. Itse asiassa ei sitä Outlookia olisi tarvinnut uudelleen asentaa eikä se välttämättä asetuksia muuta. Toki jos Outlookiin on tullut jokin päivitys , niin se on saattanut sotkea jotakin. Outlookin asetuksissa pitää vain muuttaa lähtevän postin palvelin edellisten viestien ohjeiden mukaisesti , jos posti muilla latteilla kuitenkin toimii.

Ei se vain onnistu. Herjaa "palvelu on tällä hetkellä offline tilassa.... Yritettiin yhdessä elisan teknisen tuen kanssa eikä onnistunut silläkään avulla. Jotain tapahtui kolmisen viikkoa sitten. Kiitos kuitenkin tuesta. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Onko jollain tietoo mistä tämmönen ilmotus vois johtua    muille siis  voin  lähettää  normaalisti gmain sähköpostista mutta kauppalehden asiakaspalveluun ei

 kauppalehdesta vastattiin  että ei olis muilla ongelmaa.


Osoitteeseen kl.asiakaspaslvelu@almamedia.fi lähettämäsi viesti estettiin. Lisätietoja on oheisissa teknisissä tiedoissa.
Etäpalvelimen vastaus:
550 5.4.1 Recipient address rejected: Access denied. AS(201806281) [AM5EUR02FT055.eop-EUR02.prod.protection.outlook.com] , 

Käyttäjätaso 1

Jospa kirjoittaisit tuon vastaanottajan osoitteen oikein eli jättäisit pois tuon yhden ässän tuolta kl.asiakaspaSlvelu@almamedia.fi 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Jospa kirjoittaisit tuon vastaanottajan osoitteen oikein eli jättäisit pois tuon yhden ässän tuolta kl.asiakaspaSlvelu@almamedia.fi 

Joo mun moka huomasin  ja lähetin testiviestin kauppalehdelle meni läpi .

Osallistu keskusteluun