Sanokaapas mistä johtuu, että sähköposti on ryhtynyt valikoivaksi eli jotkin postin menee läpi toiset taas ei.
Eli jollekkin voit lähettää postia toisille taas ei. Joskus lähetetty posti ohjautuu vastaanottajan roskapostilaatikkoon.
Samaten ei ota vastaan posteja vaikka on erikseen vielä puhelimella vaihdettu viestiä koska toinen lähettää viestin, se ei tule koskaan perille. Mihin ne häviää???
Tätä on nyt ilmeisesti jatkunut jonkin aikaa
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates
ergopro kirjoitti:
Käytössä on thunderbird ohjelma. Tämä onjelma on toiminut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ihan moitteetta.
Minulla on käytössä POP asetukset, joka imaisee meilit aina koneen muistiin. Webmeilissä ei tämän vuoksi näy mitään meilejä.
Onko sitten esim. elisan järjestelmässä jossakin roskapostisuodattimia jotka voisivat imeä nämä meilit.
Elisalla on roskapostisuodatin ja sen asetukset voi tarkistaa Oma Elisasta. POP-protokollalla Thunderbird lukee vain saapuneet-kansion ja siirtää siellä olevat postit omalle koneelle. Muut kansiot mm. roskaposti pitää lukea POP:n tapauksessa selaimella Webmailista. Jos siellä ei roskapostikansiota näy , niin Webmailin asetuksista kannattaa asettaa kaikki kansiot näkymään. Jos siltikään ei roskapostikansiota ilmesty , niin palvelun saa päälle Oma Elisasta. Toki palvelin luo roskapostikansion vasta , kun ensimmäinen roska saapuu.
Liittyykö tämä ongelma nyt nimenomaan puhelimella lähetettyihin viesteihin vai ilmeneekö samaa ongelmaa myös tietokoneella / tabletilla?
Jos kirjaudut selaimella Elisan webmailiin, pystytkö lähettämään viestejä normaalisti? Näkyykö webmailissa myös nuo saapuneet viestit, jotka eivät näy puhelimella?
Mikä puhelin? Mikä Android / iOS -versio? Mikä sähköpostisovellus? Oletko testannut myös muita sähköpostisovelluksia?
Nyt on kyseessä ihan perinteinen sähköpostiohjelma jota käytetään normaalisti läppäriltä ja joka toimii valikoivasti. Käytössä on thunderbird ohjelma. Tämä onjelma on toiminut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ihan moitteetta.
Elisan mobiilinetti on käytössä ja kone on kiinni wlanilla purkissa.
Puhelinta käytettiin ainoastaan varmistamaan koska posti on lähetetty.
Minulla on käytössä POP asetukset, joka imaisee meilit aina koneen muistiin. Webmeilissä ei tämän vuoksi näy mitään meilejä. En jaksa tihrustella meilejä jostakin puhelimen näytöltä ja säilyy paremmin järjestys meileissä
Onko sitten esim. elisan järjestelmässä jossakin roskapostisuodattimia jotka voisivat imeä nämä meilit.
Kuitenkin meilit lähtevät koneelta ihan normaalisti mutta eivät koskaa saavu perille ja sama on ilmeisesti muualta lähetetyissä meileissä. Mulla on käytössä kaksi meiliosoitetta ja jos lähetän toisesta postia toiseen niin tulee perille, mutta kummatkin ovat .elisanet.fi loppuisia.
Toki kaikenlaisia meilejä tulee kokoajan, mutta jotkut eivät sitten tule. Tää on jotekin kummallista.
Käytössä on thunderbird ohjelma. Tämä onjelma on toiminut ainakin viimeiset kymmenen vuotta ihan moitteetta.
Minulla on käytössä POP asetukset, joka imaisee meilit aina koneen muistiin. Webmeilissä ei tämän vuoksi näy mitään meilejä.
Onko sitten esim. elisan järjestelmässä jossakin roskapostisuodattimia jotka voisivat imeä nämä meilit.
Elisalla on roskapostisuodatin ja sen asetukset voi tarkistaa Oma Elisasta. POP-protokollalla Thunderbird lukee vain saapuneet-kansion ja siirtää siellä olevat postit omalle koneelle. Muut kansiot mm. roskaposti pitää lukea POP:n tapauksessa selaimella Webmailista. Jos siellä ei roskapostikansiota näy , niin Webmailin asetuksista kannattaa asettaa kaikki kansiot näkymään. Jos siltikään ei roskapostikansiota ilmesty , niin palvelun saa päälle Oma Elisasta. Toki palvelin luo roskapostikansion vasta , kun ensimmäinen roska saapuu.
Itse huomasin että smtp.kolumbus.fi joskus hukkaa viestit, jos liittenä on kuvia. Muutaman kerran skype keskustelun aikana lähetin henkilölle sähköpostia, ja vain yksi kolmesta viesteista tuli perille. Henkilö reaaliajassa skype puhelun aikana tarkistaa postit, mutta viestit eivät tule perille. Joskus kävi niinkin, että viesti tuli perille vasta seuraavana päivänä.
PS. Nyt kun Elisa teki sähköpostista erillisen maksuullisen palvelun, eikä sähköposteja tule enää laajakaistan mukana. Niin kai asiakkailla on edelleen oikeus lähettää postia Elisan smtp palvelimien kautta? Vaikka käytössä olisi joku toinen sähköpostilaatikko?
PS. Nyt kun Elisa teki sähköpostista erillisen maksuullisen palvelun, eikä sähköposteja tule enää laajakaistan mukana. Niin kai asiakkailla on edelleen oikeus lähettää postia Elisan smtp palvelimien kautta? Vaikka käytössä olisi joku toinen sähköpostilaatikko?
Jos sinulla ei ole Elisan sähköpostia , niin silloin ei ole myöskään tunnuksia , jotka vaaditaan suojatulle lähtevän postin palvelimelle smtpa.kolumbus.fi.
Suojaamaton lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi ei vaadi tunnuksia , mutta se toimii vain ja ainoastaan Elisan nettiyhteydellä.
Onko sitten mahdollista saada tuo elisan roskapostikansio näkymään thunderbird sähköpostiohjelmaan?
Palvelimen muut kuin saapuneet kansiot näkyvät Thunderbirdillä vain IMAP-protokollalla. Siis postitili pitää muuttaa POP:sta IMAP:ksi.
ergopro kirjoitti:
Jatkokysymystä:
Edelleen ilmeisesti osa lähettämistäni posteista ei mene perille. Onko tässäkin jokin suodatin elisalla? jossakin muualla?
Lähtevässä postissa ei Elisalla ole roskapostisuodattimia , mutta sarjalähetys on rajattu. Siis jos lähetät esim. saman postin useammalle kerralla , niin siinä on muistaakseni joku raja , jota en ulkoa muista.
ergopro kirjoitti:
Jatkokysymystä:
Ainakin yhdessä tapauksessa niitä ei löytynyt vastaaottapään mistään kansiosta eli ei roskaposteista
Joskus viestin kulku saattaa kestää ja on niitä matkallekin jäänyt. Jos ei mene perille , niin useimmiten lähettäjälle tulee kyllä virheilmoitus , josta ilmenee syy.
Sepä tässä onkin kun ilmoittaa posti lähtejän ilman ongelmia, mutta jonnekkin se katoo.
Toivottavasti ei niin hirveästi hukkuisi posteja.
Muuten onko esim .gmail tai muilla samankaltaisilla postiohjelmilla olemassa omat suodattimet joista käyttäjä ei välttämäti tiedä mitään jos ei osaa hakea.
Kun ei kuvittelisi näi pienen persoonan kiinnostavan merten takan olevia tahoja, suuntaa jos toiseenkin..;)
Muuten onko esim .gmail tai muilla samankaltaisilla postiohjelmilla olemassa omat suodattimet joista käyttäjä ei välttämäti tiedä mitään jos ei osaa hakea.
Kyllä mm. Gmailissa ja Outlookissa on roskapostisuodattimet , mutta ne on esillä sen varran huomiotaherättävästi , että ei ne huomaamatta jää.
Olen vaihtanut sähköposteja erään osoitteen kanssa mutta nyt yht’äkkiä ei voi lähettää tähän osoitteeseen posti vaan tulee ilmoitus:
“Postia lähetettäessä tapahtui virhe. Postipalvelin vastasi: 550 5.7.1 Blacklisted by spam filter. Please contact customer service.. Tarkista viesti ja yritä uudelleen”
Mitä hittoa pitäsi tehdä, että pääsen näistä irti.
Pitääkö pistää sähköpostiosoite uusiksi vai mitä????
Lähettävän palvelimen osoite on joutunut vastaanottavan palvelimen estolistalle (Blacklist).
Jos lähettävä tili / palvelin on Elisan , niin ota yhetyttä Elisan aspaan ja anna tarpeelliset tiedot lähettävästä osoitteesta ja vastaanottajan osoitteesta sekä pyydä aspaa selvittämään vastaanottajan postipalvelun tarjoajan kanssa asia.
"Suojaamaton lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi ei vaadi tunnuksia , mutta se toimii vain ja ainoastaan Elisan nettiyhteydellä."
Yllä olevaan liittyen:Muutama viikko sitten elisan sähköposti lakkasi toimimasta kännykässä. Voiko se johtua siitä että kännykän liittymä on muu kuin elisan liittymä? Sähköposti toimii webmailissa ja pöytäkoneelta, jossa elisan kiinteä liittymä.
Kännykässä sähköpostitilit ovat outlookin alla.
Kaikkea on yritetty. Teknisen tuen kanssakin puoli tuntia ja palvelupyyntö jonnekin myös tehty.
"Suojaamaton lähtevän postin palvelin smtp.kolumbus.fi ei vaadi tunnuksia , mutta se toimii vain ja ainoastaan Elisan nettiyhteydellä."
Yllä olevaan liittyen:Muutama viikko sitten elisan sähköposti lakkasi toimimasta kännykässä. Voiko se johtua siitä että kännykän liittymä on muu kuin elisan liittymä? Sähköposti toimii webmailissa ja pöytäkoneelta, jossa elisan kiinteä liittymä.
Kännykässä sähköpostitilit ovat outlookin alla.
Kyllä mikäli Outlookissa lähtevän postin palvelin on smtp.kolumbus.fi. Jos lähtevän postin palvelimeksi laittaa smtpa.kolumbus.fi , joka vaatii kirjautumisen , niin silloin posti toimii verkossa kuin verkossa. Toinen mahdollisuus on laittaa lähtevän postin palvelimeksi nettiyhteyden tarjoajan palvelin.
Kiitos, hyvä tietää tuokin. Vaikka se ei tällä hetkellä ongelmaa ratkaise. Ei auttanut outlookin uudelleen asennuskaan. Nyt siihe ei saa enää liitettyä elisan sähköpostia. Kiitos kuitenkin.
Kiitos, hyvä tietää tuokin. Vaikka se ei tällä hetkellä ongelmaa ratkaise. Ei auttanut outlookin uudelleen asennuskaan. Nyt siihe ei saa enää liitettyä elisan sähköpostia. Kiitos kuitenkin.
Kuulostaa vähän oudolta. Itse asiassa ei sitä Outlookia olisi tarvinnut uudelleen asentaa eikä se välttämättä asetuksia muuta. Toki jos Outlookiin on tullut jokin päivitys , niin se on saattanut sotkea jotakin. Outlookin asetuksissa pitää vain muuttaa lähtevän postin palvelin edellisten viestien ohjeiden mukaisesti , jos posti muilla latteilla kuitenkin toimii.
Ei se vain onnistu. Herjaa "palvelu on tällä hetkellä offline tilassa.... Yritettiin yhdessä elisan teknisen tuen kanssa eikä onnistunut silläkään avulla. Jotain tapahtui kolmisen viikkoa sitten. Kiitos kuitenkin tuesta.
Onko jollain tietoo mistä tämmönen ilmotus vois johtua muille siis voin lähettää normaalisti gmain sähköpostista mutta kauppalehden asiakaspalveluun ei
kauppalehdesta vastattiin että ei olis muilla ongelmaa.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.