Vastattu

Sähköpostin vanhat domainit

  • 15 September 2023
  • 9 kommenttia
  • 262 katselukerrat

Käyttäjätaso 7

Elisalla on vuosien varrella ollut käytössä erilaisia postidomaineja , joita on osin tullut käyttöön yrityskauppojenkin seurauksena. Tällaisia vanhoja ovat mm. @kolumbus.fi , @netti.fi , @wippies.fi ja @sci.fi vain muutamia mainitakseni. Enää niitä ei voi ottaa uutena käyttöön , mutta vanhat tilit toki ainakin vielä toimivat.

Uutena voi nyt ottaa käyttöön seuraavat päätteet:

  • @elisanet.fi
  • @kotiposti.net
  • @saunalahti.fi
  • @kotikone.fi

No mitäpä sitten tehdään , jos syystä tai toisesta tuollainen vanhan päätteen tili joudutaan poistamaan ja pitäisi luoda se uudestaan , mutta sellaista päätettä ei uudislistalla enää ole.

Onko sellaisen tilin avaus mahdollista aspan toimesta vai onko se vain goodbye koko osoitteelle? Sen jälkeen sitten alkaa armoton osoitteen muuttelu kymmeniin eri paikkoihin , missä se on joko käyttäjätunnuksena ja/tai vain yhteystietona.

Saisiko tähän Elisalta jotakin selvitystä?

PS. Minä kyllä toivoisin , että kaikki ne päätteet , mitä nyt on käytössä , olisi uudelleen avattavissa asiakkaan toimesta.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 15 September 2023, 16:55

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

jos syystä tai toisesta tuollainen vanhan päätteen tili joudutaan poistamaan ja pitäisi luoda se uudestaan” → En tiedä sellaista skenaariota missä tili jouduttaisiin poistamaan, ellei kyse nyt ole sitten vahingosta. Tapauskohtaisesti teemme vielä palautuksia, mutta tähän vaikuttaa pitkälti kuinka kauan laatikko on ollut suljettuna.

Sähköposteissa on useampi palanen, jotka pitää ottaa huomioon kun sähköposti avataan uudelleen käytölle. Teknisestikin siis haastavampi rakentaa tuon tyyppinen menetelmä joka mahdollistaa tahdon, en tahdo -tyyppisen menetelmän. 😊 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

En tiedä sellaista skenaariota missä tili jouduttaisiin poistamaan

Joskus harvoin laatikko voi mennä jumiin eikä esimerkiksi jotakin tiettyä viestiä pysty poistamaan.

Ennen vanhaan, kun laatikot ja osoitteet olivat erikseen, tämän korjaaminen oli helppoa. Otetaan uusi laatikko käyttöön ja vaihdetaan vanha osoite osoittamaan uuteen laatikkoon. Jos laatikossa oli tärkeitä viestejä, kopioidaan tärkeät viestit IMAP:lla uuteen laatikkoon. Lopuksi vanha laatikko poistetaan kokonaan.

Nykyään täytyy soittaa asiakaspalveluun ja toivoa parasta, että ongelmasi edes ymmärretään.

Käyttäjätaso 7

Joo ei mistään usein toistuvasta ongelmasta ole kyse , mutta kuten @irritus jo totesi , niin kyllä se postitili voi joskus jumittua. No kerran tai pari olen tilanteeseen joutunut. Asian on saanut fiksattua poistamalla tilin ja luomalla uudestaan , kun minulla ei siellä palvelimella ole posteja ja on sattunut sellainen tili , minkä domain on uudistilien listalla.

Ongelma syntyy silloin , kun on kyse vanhasta domainista , jolla ei asiakas voi enää luoda itse tiliä uudestaan.

No jos se onnistuu aspalta kuten ymmärsin @Snouppi :n vastauksesta  , niin onhan sekin jonkinmoinen apu , mutta ei mitään itsepalvelua.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Yksi näkökohta on myös tietoturvallisuus. Entisenä kolumbus.fi-käyttäjänä en halua, että joku toinen ottaisi käyttöön entisen sähköpostiosoitteeni. Toki olisi teoriassa mahdollista rakentaa tarkistus, että jo kertaalleen käytetyn sähköpostiosoitteen ottaa käyttöön sama henkilö kuin edellisellä kerralla, mutta monimutkaiseksi menee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Entisenä kolumbus.fi-käyttäjänä en halua, että joku toinen ottaisi käyttöön entisen sähköpostiosoitteeni.

Periaatteessa hieno ajatus, mutta internetin vallitsevat käytännöt eivät tue tätä.

Jos Elisa lopettaisi joku päivä kolumbus.fi-verkkotunnuksen ylläpidon, kuka tahansa voisi rekisteröidä sen omiin nimiinsä ja tehdä verkkotunnuksella mitä lystää.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Entisenä kolumbus.fi-käyttäjänä en halua, että joku toinen ottaisi käyttöön entisen sähköpostiosoitteeni.

Periaatteessa hieno ajatus, mutta internetin vallitsevat käytännöt eivät tue tätä.

Jos Elisa lopettaisi joku päivä kolumbus.fi-verkkotunnuksen ylläpidon, kuka tahansa voisi rekisteröidä sen omiin nimiinsä ja tehdä verkkotunnuksella mitä lystää.

Kyllä, mutta luotan siihen että Elisa ei ole ihan heti luopumassa kolumbus.fi-domainista, kun siinä on vielä aktiivisia sähköpostiosoitteitakin.

Käyttäjätaso 7

Yksi näkökohta on myös tietoturvallisuus. Entisenä kolumbus.fi-käyttäjänä en halua, että joku toinen ottaisi käyttöön entisen sähköpostiosoitteeni. Toki olisi teoriassa mahdollista rakentaa tarkistus, että jo kertaalleen käytetyn sähköpostiosoitteen ottaa käyttöön sama henkilö kuin edellisellä kerralla, mutta monimutkaiseksi menee.

Entisenä kolumbus.fi-käyttäjänä en halua, että joku toinen ottaisi käyttöön entisen sähköpostiosoitteeni.

Periaatteessa hieno ajatus, mutta internetin vallitsevat käytännöt eivät tue tätä.

Jos Elisa lopettaisi joku päivä kolumbus.fi-verkkotunnuksen ylläpidon, kuka tahansa voisi rekisteröidä sen omiin nimiinsä ja tehdä verkkotunnuksella mitä lystää.

Toistaiseksi Elisa jatkaa mm. olemassa olevien @kolumbus.fi osoitteiden ylläpitoa , mutta uusia ei enää saa. Katsellaan , että kuinka kauan.

Ne postidomainit , jotka on otettavissa uudiskäyttöön , on ollut aiemmin myös mahdollista tilin poiston jälkeen ottaa itse uudestaan omaan käyttöön ainakin pian poiston jälkeen kunhan itse huoletii mahdollisten postien varmuuskopioinnista. Olen sen pari kertaa tehnyt ongelmitta. Sitä en tiedä onko tämän viimeisimmän postiuudistuksen yhteydessä tilanne muuttunut.

 

Käyttäjätaso 7

Ne postidomainit , jotka on otettavissa uudiskäyttöön , on ollut aiemmin myös mahdollista tilin poiston jälkeen ottaa itse uudestaan omaan käyttöön ainakin pian poiston jälkeen kunhan itse huoletii mahdollisten postien varmuuskoioinnista. Olen sen pari kertaa tehnyt ongelmitta. Sitä en tiedä onko tämän viimeisimmän postiuudistuksen yhteydessä tilanne muuttunut.

Saisiko tähän Elisalta kommentin? Siis jos poistan tilin ja luon sen samoilla tiedoilla uudelleen melkeinpä heti , niin onnistuuko se edelleen tämän viimeisimmän postiuudistuksen jälkeenkin?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kyllä tuo on mahdollista myös vielä nykyään. Toki edellyttäen että se sähköposti on sellaista päätettä jonka voi palauttaa. 👍

Osallistu keskusteluun