Skip to main content

No niin, Elisa vaihteeksi nostaa sähköpostipalvelun hintaa, 1.11.2024 alkaen jo 5,99 euroa.

Nostoa perustellaan tuotantokustannusten nousulla ja alla vielä mainostetaan “tehokasta roskapostisuodatinta” XD

Kyllä tuo uudistettu roskapostisuodatinkin on melko surkea esitys ollut, melkein kaikki roskaposti tulee läpi vaikka kuinka lisää estettyjä sanoja yms.

Normaalit postikäsittely säännötkin ovat melko alkeellisia

Joo pitää kyllä oikeasti ruveta itsekkin harkitseen tuosta luopumista valitettavasti hinnat karannu aivan käsistä 🙄


Elisalla varmaankin ymmärrettiin arvonlisäveron nousu väärin. Uusi arvonlisävero ei ole 48,9 %, vaan 25,5 %.


Joo, mutta kaikki muutkin on nostaneet sähköpostipalveluiden hintoja, niin Lounea kuin Kaisanet.


Hintahan on noussut 1 vuoden ja 6kk sisällä yli 100%.

31.3.2023 asti 2,90€/kk, jonka jälkeen 4,99€ ja nyt 1.11.2024 alkaen 5.99€/kk.

Perustuu kuulemma tuotantokustannuksiin. Onko sen sähköpostipalvelimen “tuotantokustannukset” todella nousseet 1,5 vuodessa 106%? Jos on, niin kannattaisi Elisalla aloittaa tässä kohtaa ns, syyllisten etsintä. 
 

Toki kapasiteetti on tuolloin 1.4.2023 myös noussut 200Mt:stä 1000Mt:n, mutta ei sekään selitä millään tuollaista hinnankorotusta.

Eikä nykyistä 18% hinnannousua alv muutoksen lisäksi. 


Niinkuin laitoin  toiseen ketjuun niin uskon että osa syy jatkuviin  korotuksiin on   päästä  sähköpostipalvelusta eroon 

ei ole  bisnes mielesssä  kannattavaa elisalle pitää  sähköpostipalvelua varmaan    korotuksissa saadaan  käyttäjät   vähäsemmäksi niin voidaan lopettaa palvelu  .


Niinkuin laitoin  toiseen ketjuun niin uskon että osa syy jatkuviin  korotuksiin on   päästä  sähköpostipalvelusta eroon 

ei ole  bisnes mielesssä  kannattavaa elisalle pitää  sähköpostipalvelua varmaan    korotuksissa saadaan  käyttäjät   vähäsemmäksi niin voidaan lopettaa palvelu  .


Joo, no huomattavasti helpompaa olisi ilmoittaa että sähköpostipalvelu sulkeutuu silloin ja silloin. Itsellä irtisanomattomuuteen liittyy lähinnä laiskuus, ja se että kun nuo​ sähköpostit ovat olleet käytössä yli 20 vuotta, niin niiden vaihtaminen olisi jo keskimääräistä enemmän ongelmallista ja vaivalloista.​​​​​

Voisivat myydä jonkun sähköpostin uudelleenohjauspalvelun nykyisille osoitteille, niin ostaisin sen, ja lopettaisin tuon muun tauhkan ostamisen saman tien.


Ottaahan se kaaliin kaikkien palveluiden hintojen nousu sekä ensi vuonna tapahtuva verojen kiristyminen.

Toisaalta viisi postilaatikkoa ja jokaisella 3 alias-osoitetta eli yhteensä 20 osoitetta, tällä matematiikalla hinnan voi vielä sietää. Kun laatikon “pää”osoitetta käyttää ns. varmaksi luultujen toimijoiden kanssa ja aliaksia muiden, niin jos johonkin aliakseen alkaa ryöpytä roskaa, niin sen voi ongelmitta sulkea. Silloin ei sinnepäin toimiva roskapostisuodatin koko ajan nosta sykettä tappiin - tosin olisi jo korkea aika saada toimiva.

Tuotantokustannusten “nousun” kompensaatioksi olisi syytä joskus antaa asiakkaille jotain porkkanaa, esim lisätä osoitedomainien määrää.


Tuli tiedote sähköpostin:

Tarkistamme Elisa Sähköpostipalvelun hinnoittelua tuotantokustannusten muuttumisen vuoksi. Tämän myötä palvelusi kuukausimaksu on 1.11.2024 alkaen 5,99 euroa. Nykyinen kuukausimaksu 5,05 euroa on voimassa 31.10.2024 asti. (hinnat sis. alv 25,5 😵.

Mitä tarkalleen ottaen tarkoitetaan tuotantokustannusten muuttumisella? Elisan sähköpostipalvelun hinta on noussut vuosi vuodelta ja nyt nousee tänä vuonna jo kaksi kertaa. Ensin nousi ALV-muutoksen johdosta ja seuraavaksi jonkin tuotantokustannuksen muuttumisen vuoksi.

Tiedotteessa ei sanota nouseeko vai laskeeko tuotantokustannukset. Vaikka tuotantokustannukset laskisivat, voisi hinnankorotusta silloinkin perustella tuotantokustannusten muuttumisella kun siinähän ei kerrota nousevatko vai laskevatko ne.

Tuskin on tähänkään asti tehty toimintaa tappiolla, erikoista vain että hinta nousee 4,99 → 5,99 eli osa hinnannoususta on pelkästään käteen jäävän tuloksen kasvattamista. Lopetin matkapuhelinasiakkuuteni Elisan kanssa muutama vuosi sitten ja syynä jatkuvasti kohonneet kulut, vaikka hädin tuskin edes käytin puhelinta ja olin halvin mahdollinen liittymä.

Jossain vaiheessa sähköpostipalvelunkin hinnan kanssa saattaa käydä samoin ja sitten täytyy alkaa katsomaan vaihtoehtoja. Harmi vain että domain-nimi jota sähköpostissa käytän aikoinaan ajautui Elisalle Saunalahden ostamisen yhteydessä. Elisan asiakkaaksi en muutoin olisi koskaan lähtenyt, mutta kun Elisa osti Saunalahden kävi näin.

Hinnankorotus ei sinänsä ole kovin iso, mutta tuollainen asenne alkaa Elisan taholta pikku hiljaa ftuttamaan ja se ettei voida rehellisesti edes tiedotteissa myöntää että hintaa nostetaan siksi että voittoa tahdotaan lisää.


Elisalta ei vain saa mitään selkoa siitä että mitä se oikein yrittää näillä hinnankorotuksilla.

Yrittääkö se lopettaa palvelun kokonaan, vaiko oikeasti parantaa palvelua?

Jos domainnimi mitä käytän sähköpostissa olisi vapaa, rekisteröisin sen itselleni ja laittaisin sähköpostipalvelun muualle pystyyn, niin voisi itse kehittää palvelusta paremman.


Joo ei ne tuotantokustannukset ihan noin paljon ole nousseet. Kyllä tästä korotuksesta iso osa menee osakkeenomistajille.

Aiheesta on tämän ketjun lisäksi jo ainakin pari muuta , joten voisivatko modet yhdistää kaikki samaan lankaan.

 


 

Tuotantokustannusten “nousun” kompensaatioksi olisi syytä joskus antaa asiakkaille jotain porkkanaa, esim lisätä osoitedomainien määrää.

 

Enitenhän tuossa v***ttaa tuo täysin selittelyä, ja vielä todella laiskaa sellaista, oleva "tuotantokustannusten nousu" jolla palvelun hinnan yli kaksinkertaistumista on nyt selitelty.

 

Jos tuonne olisi sen lisätilan lisäksi tullut jotain oikeaa lisäarvoa, niin saattaisi mennä läpi, nyt ei.

 

 

 

 

 


Mikähän on Elisan oikea perustelu sähköpostipalvelun hinnankorotukselle? Tiedotteessa mainittiin kohonneet tuotantokustannukset, mutta miten se sopii yhteen sen kanssa että esimerkiksi sähköpostipalvelun roskapostisuodatus on aivan toimimaton? Suurin osa roskaposteista tulee normaaliin kansioon ja niitä saa poistella monta kertaa päivässä sieltä.


Toinen asia. Mikä ihmeen palsta tämä OmaYhteisö oikein on olevinaan? Asiakaspalvelun korvike missä asiakkaat avustavat toisiaan vai jotakin muuta? Täällä näyttää olevan joitakin moderaattoreita jotka ilmeisesti ovat Elisan palveluksessa ja lisäksi on moderaattoreiden “apupoikia” joilla ei ole muuta elämää kuin tämä palsta, mutta eivät ilmeisesti saa maksua Elisalta vaikka “avustavat” täällä.

 

EDIT: 2.10.2024 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun viesti. -Burnett


Gmail.com toimii….! 🤠


Onneksi on käytössä nykyään icloud sähköposti, missä roskapostisuodatin toimii todella hyvin. Tuli lopetettua elisan palvelu koko perheeltä jo ensimmäisen hinnannousun jälkeen.


Osallistu keskusteluun