Vastattu

Sähköpostit tuplana sähköpostiohjelmassa (Thunderbird)

  • 23 August 2023
  • 24 kommenttia
  • 473 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Elisa uudisti sähköpostipalvelunsa sotkemalla laskurit jonka seurauksena sähköpostiohjelmani Thunderbird latasi muutaman vuoden sähköpostit uudelleen joten ne on nyt tuplana. Aikamoinen homma siivota duplikaatit. Onneksi huomasin että tila hupeni levyltä jonne sähköpostit on tallennettu. Piti hävittää n. 5 GTavua videotiedostoja varotoimenpiteenä jotta postit mahtui ja tiivistäminen oli mahdollista.

 

Monella asiakkaalla kyllä tila loppuu. Mitähän siitä seuraa?



EDIT: 24.8.2023 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. - Ilponen

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Burnett 25 August 2023, 11:38

Katso alkuperäinen viesti

24 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Uudistuksessa ei tuplattu asiakkaiden posteja Elisan palvelimilla.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Uudistuksessa ei tuplattu asiakkaiden posteja Elisan palvelimilla.

 

 

Ei tietenkään! Mutta POP3-laskurit on nollattu mistä seuraa että sähköposti ohjelma lataa viestit uudelleen. Anna sellaisten hoitaa tämän asian jotka ovat asiantuntijoita.


EDIT: 24.8.2023 // Muokattu asiattomuudet pois. - Ilponen

Käyttäjätaso 7

Kumman hiljaista onkin ollut tämän postiuudistuksen tiimoilta eli ei mistään mokista ennen tätä ole kantautunut tietoa.

Onneksi itsellä ei siellä Elisan palvelimella ole juurikaan mitään , mitä voisi sotkea.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kumman hiljaista onkin ollut tämän postiuudistuksen tiimoilta eli ei mistään mokista ennen tätä ole kantautunut tietoa.

Voisiko jopa olla, että muutos onnistui viestien indeksinumeroiden muuttumista lukuunottamatta hyvin?

Käyttäjätaso 7

Kumman hiljaista onkin ollut tämän postiuudistuksen tiimoilta eli ei mistään mokista ennen tätä ole kantautunut tietoa.

Voisiko jopa olla, että muutos onnistui viestien indeksinumeroiden muuttumista lukuunottamatta hyvin?

Aika näyttää , mutta toivotaan parasta. 😉

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Outoa. En ole itse huomannut lainkaan tuollaista että postit tulisi tuplana, tosin itse käytän IMAPia enkä POP3:sta joten johtuneeko sitten siitä..mene ja tiedä. Thunderbird-sähköposticlient minullakin käytössä.

Näinpä. Hurjaa vauhtia latautuu vanhoja sähköposteja tuplana. Tällä hetkellä lukemattomia s-posteja on jo pitkälti toistakymmentätuhatta. Ilmeisesti myös ne, jotka olen kymmenen vuoden aikan nätisti arkistoinut kansioihin. Kaiken huippuna Elisan omat vanhat sähköpostit menevät tässä uudistuksessa roskapostiin.

Käyttäjätaso 7

Näinpä. Hurjaa vauhtia latautuu vanhoja sähköposteja tuplana. Tällä hetkellä lukemattomia s-posteja on jo pitkälti toistakymmentätuhatta. Ilmeisesti myös ne, jotka olen kymmenen vuoden aikan nätisti arkistoinut kansioihin. Kaiken huippuna Elisan omat vanhat sähköpostit menevät tässä uudistuksessa roskapostiin.

Hmmm…

Kyse lienee IMAP-postitilistä , vai kuinka????

Taitaa olla POP.

Käyttäjätaso 7

Taitaa olla POP.

Se olisi vähän outoa , sillä POP kyllä lataa palvelimen inboxista postit normaaliasetuksilla laitteelle eikä palvelimelle pitäisi jäädä mitään. Kummastuttaa se , että mitä se postiohjelma oikein lataa palvelimelta , jos siellä ei mitään ole??? Eri asia on , jos asetuksissa on , että kopio jätetään palvelimelle.

IMAP:ssa postit ovat palvelimella ja ne vain synkronoidaan postiohjelman kanssa normaalisti.

Onko kukaan törmännyt siihen, että Thunderbird lakkaa lataamasta viestejä. Pääsen s-postiin normaalisti selaimen kautta, mutta Thunderbird on viimeksi lukenut viestit 3.8. Vika on siis ollut jo jonkin aikaa päällä ja olen ollut välillä poissa linjoilta, joten tuon takempaa alkamispäivää ei ole tiedossa. Olen yrittänyt selvitellä vasta nyt, kun kuitenkin selain on pelannut. Asetuksiin ei ole tietty koskettu ja latasin kokeeksi uusimman version (olikohan 114), muttei ollut ainakaan siitä kiinnni. Lisäksi muistinvaraisesti tarkasteltuna näyttää, että asetukset eivät ole ominpäin muuttuneet. Muutaman kerran olen saanut ilmoituksen “Lisää tietoturvapoikkeus”, jossa väitetään, että sivuston serti olisi väärä? Lienekkö kuitenkaan niin, enkä tiedä mihin sivustoon viitataan ja mistä ilmoitus tulee - ehkä Thinderbird:istä ja sivusto tarkoittaa palvelinta?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Onko kukaan törmännyt siihen, että Thunderbird lakkaa lataamasta viestejä. Pääsen s-postiin normaalisti selaimen kautta, mutta Thunderbird on viimeksi lukenut viestit 3.8. Vika on siis ollut jo jonkin aikaa päällä ja olen ollut välillä poissa linjoilta, joten tuon takempaa alkamispäivää ei ole tiedossa. Olen yrittänyt selvitellä vasta nyt, kun kuitenkin selain on pelannut. Asetuksiin ei ole tietty koskettu ja latasin kokeeksi uusimman version (olikohan 114), muttei ollut ainakaan siitä kiinnni. Lisäksi muistinvaraisesti tarkasteltuna näyttää, että asetukset eivät ole ominpäin muuttuneet. Muutaman kerran olen saanut ilmoituksen “Lisää tietoturvapoikkeus”, jossa väitetään, että sivuston serti olisi väärä? Lienekkö kuitenkaan niin, enkä tiedä mihin sivustoon viitataan ja mistä ilmoitus tulee - ehkä Thinderbird:istä ja sivusto tarkoittaa palvelinta?

Kannattaa nyt ensimmäiseksi tarkistaa, että asetukset ovat kuten täällä. 🤔

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Elisa uudisti sähköpostipalvelunsa sotkemalla laskurit jonka seurauksena sähköpostiohjelmani Thunderbird latasi muutaman vuoden sähköpostit uudelleen joten ne on nyt tuplana. Aikamoinen homma siivota duplikaatit. Onneksi huomasin että tila hupeni levyltä jonne sähköpostit on tallennettu. Piti hävittää n. 5 GTavua videotiedostoja varotoimenpiteenä jotta postit mahtui ja tiivistäminen oli mahdollista.

 

Monella asiakkaalla kyllä tila loppuu. Mitähän siitä seuraa?



EDIT: 24.8.2023 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. - Ilponen

Tästä on selvinnyt ainakin sellaista, että Thunderbirdillä käytettäessä sähköpostia POP-tilinä ja asetuksissa päällä on “pidä kopio viesteistä palvelimella” ja lopputulos on tuo sähköpostien uudelleen lataaminen palvelimelta ohjelmaan, koska Thunderbird tulkitsee, että vanhat viestit ovat uusia. 🤔

Käyttäjätaso 7

Tästä on selvinnyt ainakin sellaista, että Thunderbirdillä käytettäessä sähköpostia POP-tilinä ja asetuksissa päällä on “pidä kopio viesteistä palvelimella” ja lopputulos on tuo sähköpostien uudelleen lataaminen palvelimelta ohjelmaan, koska Thunderbird tulkitsee, että vanhat viestit ovat uusia. 🤔

Hmmmm…

Jos Thunderbirdissä on tuo asetus päällä “Jätä kopio palvelimelle” , niin luettaessa Thunderbird merkitsee sen kopion luetuksi. Thunderbird ei sen jälkeen enää koske niihin luetuihin palvelimella.

Se , että Thunderbird alkaa uudelleen ladata posteja palvelimelta uusina viesteinä , tarkoittaa , että siellä olevien viestien status on Thunderbirdistä riippumatta muuttunut , luettu => lukematon.

Minä kyllä väitän , että tässä Elisan postimuutoksessa niiden palvelimella olevien viestien status on muuttunut mahdollisesti epähuomiossa Elisan toimesta. Siis ongelma on Elisan aikaansaama , ei asiakkaiden.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Tästä on selvinnyt ainakin sellaista, että Thunderbirdillä käytettäessä sähköpostia POP-tilinä ja asetuksissa päällä on “pidä kopio viesteistä palvelimella” ja lopputulos on tuo sähköpostien uudelleen lataaminen palvelimelta ohjelmaan, koska Thunderbird tulkitsee, että vanhat viestit ovat uusia. 🤔

Hmmmm…

Jos Thunderbirdissä on tuo asetus päällä “Jätä kopio palvelimelle” , niin luettaessa Thunderbird merkitsee sen kopion luetuksi. Thunderbird ei sen jälkeen enää koske niihin luetuihin palvelimella.

Se , että Thunderbird alkaa uudelleen ladata posteja palvelimelta uusina viesteinä , tarkoittaa , että siellä olevien viestien status on Thunderbirdistä riippumatta muuttunut , luettu => lukematon.

Minä kyllä väitän , että tässä Elisan postimuutoksessa niiden palvelimella olevien viestien status on muuttunut mahdollisesti epähuomiossa Elisan toimesta. Siis ongelma on Elisan aikaansaama , ei asiakkaiden.

Muissa sähköpostiohjelmissa ei tapahdu tuota, joten väitteesi on täten kumottu ja vika rajattu Thunderbirdiin. 🙂

Käyttäjätaso 7

Tästä on selvinnyt ainakin sellaista, että Thunderbirdillä käytettäessä sähköpostia POP-tilinä ja asetuksissa päällä on “pidä kopio viesteistä palvelimella” ja lopputulos on tuo sähköpostien uudelleen lataaminen palvelimelta ohjelmaan, koska Thunderbird tulkitsee, että vanhat viestit ovat uusia. 🤔

Hmmmm…

Jos Thunderbirdissä on tuo asetus päällä “Jätä kopio palvelimelle” , niin luettaessa Thunderbird merkitsee sen kopion luetuksi. Thunderbird ei sen jälkeen enää koske niihin luetuihin palvelimella.

Se , että Thunderbird alkaa uudelleen ladata posteja palvelimelta uusina viesteinä , tarkoittaa , että siellä olevien viestien status on Thunderbirdistä riippumatta muuttunut , luettu => lukematon.

Minä kyllä väitän , että tässä Elisan postimuutoksessa niiden palvelimella olevien viestien status on muuttunut mahdollisesti epähuomiossa Elisan toimesta. Siis ongelma on Elisan aikaansaama , ei asiakkaiden.

Muissa sähköpostiohjelmissa ei tapahdu tuota, joten väitteesi on täten kumottu ja vika rajattu Thunderbirdiin. 🙂

Kuinka monella postiohjelmalla ja POP:lla olette testanneet??

Jokin siellä palvelimella on muuttunut , kun aiemmin Thunderbirdkään ei ole niitä luettuja alkanut uudelleen ladata ja ne ovat monella olleet siellä vuosikausia , kunnes tämän postimuutoksen jälkeen ongelma alkoi. Vai väitättekö , että asiakkaat ovat tehneet siellä palvelimella muutoksia?

PS. No minä en säilyttele palvelimella oikein mitään , niin asiat ovat omassa hanskassa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Tästä on selvinnyt ainakin sellaista, että Thunderbirdillä käytettäessä sähköpostia POP-tilinä ja asetuksissa päällä on “pidä kopio viesteistä palvelimella” ja lopputulos on tuo sähköpostien uudelleen lataaminen palvelimelta ohjelmaan, koska Thunderbird tulkitsee, että vanhat viestit ovat uusia. 🤔

Hmmmm…

Jos Thunderbirdissä on tuo asetus päällä “Jätä kopio palvelimelle” , niin luettaessa Thunderbird merkitsee sen kopion luetuksi. Thunderbird ei sen jälkeen enää koske niihin luetuihin palvelimella.

Se , että Thunderbird alkaa uudelleen ladata posteja palvelimelta uusina viesteinä , tarkoittaa , että siellä olevien viestien status on Thunderbirdistä riippumatta muuttunut , luettu => lukematon.

Minä kyllä väitän , että tässä Elisan postimuutoksessa niiden palvelimella olevien viestien status on muuttunut mahdollisesti epähuomiossa Elisan toimesta. Siis ongelma on Elisan aikaansaama , ei asiakkaiden.

Muissa sähköpostiohjelmissa ei tapahdu tuota, joten väitteesi on täten kumottu ja vika rajattu Thunderbirdiin. 🙂

Kuinka monella postiohjelmalla ja POP:lla olette testanneet??

Jokin siellä palvelimella on muuttunut , kun aiemmin Thunderbirdkään ei ole niitä luettuja alkanut uudelleen ladata ja ne ovat monella olleet siellä vuosikausia , kunnes tämän postimuutoksen jälkeen ongelma alkoi. Vai väitättekö , että asiakkaat ovat tehneet siellä palvelimella muutoksia?

PS. No minä en säilyttele palvelimella oikein mitään , niin asiat ovat omassa hanskassa.

Nämähän ovat juuri sellaisia asioita, joita voi uudistuksessa tulla ilmi erilaisten ohjelmistojen kanssa. 🤔 Ei tässä tosiaan ketään syyllistä olla etsimässä vaan jakamassa kokemuksia ja mahdolliset ongelmat tuoda esille. Tuo jatkuva syyttävän sormen heristely palveluntarjoajan suuntaan on tarpeetonta.

Käyttäjätaso 7

Nämähän ovat juuri sellaisia asioita, joita voi uudistuksessa tulla ilmi erilaisten ohjelmistojen kanssa. 🤔 Ei tässä tosiaan ketään syyllistä olla etsimässä vaan jakamassa kokemuksia ja mahdolliset ongelmat tuoda esille. Tuo jatkuva syyttävän sormen heristely palveluntarjoajan suuntaan on tarpeetonta.

Vai niin.

Teidän puolelta on syytetty Thunderbirdiä ongelmasta. Se on varsin laajassa käytössä ympäri maailmaa ja vastaavasta ongelmasta ei ole raportoitu missään muualla.

Mitäköhän sitten oikein pitäisi ajatella siitä operaattorin toiminnasta , jos ongelmaa ei ole muualla?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Nämähän ovat juuri sellaisia asioita, joita voi uudistuksessa tulla ilmi erilaisten ohjelmistojen kanssa. 🤔 Ei tässä tosiaan ketään syyllistä olla etsimässä vaan jakamassa kokemuksia ja mahdolliset ongelmat tuoda esille. Tuo jatkuva syyttävän sormen heristely palveluntarjoajan suuntaan on tarpeetonta.

Vai niin.

Teidän puolelta on syytetty Thunderbirdiä ongelmasta. Se on varsin laajassa käytössä ympäri maailmaa ja vastaavasta ongelmasta ei ole raportoitu missään muualla.

Mitäköhän sitten oikein pitäisi ajatella siitä operaattorin toiminnasta , jos ongelmaa ei ole muualla?

Ei tässä syytetä mitään vaan on rajattu ongelmaa siihen suuntaan. 🤔 Ei tässä joka ketjussa tarvitse tulla tuomaan ilmi miten joka asia on palveluntarjoajan vastuulla tai väärin.

Käyttäjätaso 7

Ei tässä syytetä mitään vaan on rajattu ongelmaa siihen suuntaan. 🤔 Ei tässä joka ketjussa tarvitse tulla tuomaan ilmi miten joka asia on palveluntarjoajan vastuulla tai väärin.

Mikä joka ketju ja asia?

Kenen vastuulla tämän postimuutoksen tekeminen on? Siitähän tässä ketjussa kyse on ja en kyllä ole koko maailman syntejä Elisan niskaan sälyttämässä.

Ei millään pahalla @Burnett , mutta voisit tutustua vähän paremmin niihinkin viesteihin , joissa olen asiakkaita auttanut ja ne ovat se suuri enemmistö viesteistäni.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

En nyt koe tarpeelliseksi tähän linkata niitä keskusteluita. Tuo oli miulta liioiteltu tuo “joka ketjussa”. 🤔 Pahoittelut!

Olen totta kai pannut merkille, että autat täällä kaikkia parhaasi mukaan. 🙂

Käyttäjätaso 7

Kumman hiljaista onkin ollut tämän postiuudistuksen tiimoilta eli ei mistään mokista ennen tätä ole kantautunut tietoa.

Voisiko jopa olla, että muutos onnistui viestien indeksinumeroiden muuttumista lukuunottamatta hyvin?

Aika näyttää , mutta toivotaan parasta. 😉

Ja kun hieman aikaa on mennyt ja yhä enemmän postitilejä on siirretty vanhasta uuteen järjestelmään , niin sitä enemmän tänne Yhteisöön on ilmestynyt ketjuja , joissa raportoidaan erilaisista postiongelmista.

En nyt rupea niitä tänne luettelemaan , mutta totean vain , että en ole yllättynyt. Tämä on aika normaalia Elisaa , että yskien ja rykien tuodaan uusia versioita palveluista käyttäjille. Olisi kyllä odottanut , että kun posti on Elisalla maksullinen palvelu , niin se uudistus testattaisiin huolellisemmin ennen lanseerausta.

Pitäisiköhän perustaa aiheesta ihan oma ketju , jossa olisi kaikki ilmitulleet ongelmat koottuna , jolloin asiakkaat tietäisivät mitä ongelmia muillakin on eikä tarvitsisi samasta ongelmasta avata uusia ketjuja?????

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Kiitos Sokrates palautteesta. Ehdottomasti tuota testattiin huolellisesti ennen lanseerausta ja testailut jatkuvat vieläkin. Kyseessä on kuitenkin laajempi muutos niin pieniltä hikkasilta ei aina voi välttyä. Ollaan kuitenkin täällä hereillä ja korjataan tarpeen vaatiessa.

Käyttäjätaso 7

Kiitos Sokrates palautteesta. Ehdottomasti tuota testattiin huolellisesti ennen lanseerausta ja testailut jatkuvat vieläkin. Kyseessä on kuitenkin laajempi muutos niin pieniltä hikkasilta ei aina voi välttyä. Ollaan kuitenkin täällä hereillä ja korjataan tarpeen vaatiessa.

Joo pikku hikkasia aina on , mutta se on vähän venyvä käsite , mikä kenenkin mielestä on pieni hikka. Minusta ne hikkaset saa olla korkeintaan pieniä puutteita ulkonäössä tai asetusvalikoissa jne , mutta itse postiliikenteen pitää toimia.

Minä toissapäivänä raportoin sellaisesta ongelmasta , että viestien edelleenlähetys ei toimi postiohjelmalla ollenkaan. No onneksi se eilisen päivityksen jälkeen taas toimii.

Minusta sellainen puute , että posti ei kulje ollenkaan ei ole mikään pikkuinen hikka , vaan fataali ongelma.

PS. Sanoit , että testailu jatkuu vieläkin. No minulle tämä viestii siitä , että Elisa tapansa mukaan tuo tuotteen asiakkaille vähän liian aikaisin ja testauttaa sen loppuun asiakkailla ja asiakkaat maksavat koko ajan viimeistelemättömästa palvelusta. Näin on tapahtunut viime vuosina lähes jokaisen tuotteen kohdalla.

Osallistu keskusteluun