Tässä lisää Elisa sähköpostin vikoja

  • 25 August 2022
  • 11 kommenttia
  • 262 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Minulla oli ennen työpostina Thunderbird ja kotipostina Mac mail. Kotipostissa harmitti se että lukukuittaukset eivät toimineet.
Huomasin vasta myöhemmin että ongelma ei ollutkaan postiohjelmaclientissä vaan Elisan postipalvelimessa. Se ei osaa välittää lukukuittauspyyntöjä!

Toinen ongelma on se Elisa laittaa välillä hyödyllisiä posteja roskapostikansioon, mutta niin että oman koneen postiohjelmassa ne eivät näy roskapostikansiossa, joten et edes tiedä että posteja on mennyt roskaposteiksi. Ne näkyvät vein webmalin roskapostikansiossa.
Tämä on täysin anteeksiantamatonta. Eikö Elisaa hävetä näin surkea laatu?

Vaihtaisin heti sähköpostia mikäli nykyinen sp-osoite ei olisi niin monessa eri paikassa ja niin monella eri henkilöllä yhteystietona.

 


11 kommenttia

Käyttäjätaso 6

Elisa Webmailista voi käydä muuttamassa palvelinasetuksista mikä kansio toimittaa roskapostikansion virkaa. Jos sinulla on IMAP-asetukset kuosissa niin silloin palvelimella pitäisi näkyä käytössäsi olevat kansiot. Yleensä Thunderbirdissä tai Applen Mailissa on vakiona roskapostikansiot mitkä ovat eri kun palvelimella, niin Webmailista saa sen kansion muokattua. 👍🏼

Asetukset näyttävät tältä! 

 

Kansioita pääsee muuttamaan Webmailissa asetuspolussa Asetukset > Erikoiskansiot


Eli kohdan Roskaposti vaihtelee vaan semmoiseen kansioon mitä itse suosisit 🙂 eli esimerkiksi vaikka sen mikä on oletuksena Thunderbirdissä tai Mailissa “Junk” tms.

Käyttäjätaso 1

Tässä näet webmailin kansiot ja sen mitä kansioita kännykän K9-mailissa näkyy. Ei täsmää!

Tabletissa näkyy ihan yhtä typerät kansiot Elisa-postille, kun postitilinä on Elisa-tili. Työposteille kansiot ovat järkeviä ja toimivia, mutta sepä ei olekaan Elisa posti.

Postien deletointikin siirtelee posteja kansoista toisiin ja vasta monen pykälän jälkeen postit ovat lopullisesti poissa.

Elisa postissa lukukuittauksetkaan eivät toimi. Kansiot täyttyvät alta aikayksikön, eikä postin edelleen lähetys muuta ongelmaa miksikään.

Elisan systeemien ylläpito on täysin rappiolla. Esimerkiksi limujen SMS-ostokset automaateista loppuivat, kun tuli vaatimus mobiilivarmenteesta. Muut operaattorit osasivat hoitaa asian, Elisa/Saunalahti ei.

 

Käyttäjätaso 7

Kansiot täyttyvät alta aikayksikön, eikä postin edelleen lähetys muuta ongelmaa miksikään.

Elisan edelleenlähetys jättää kopion laatikkoon eli niitä pitää itse poistaa. Muutosta edelleenlähetyksen asetuksiin on pyydetty jo vuosikausia , mutta mitään ei ole tapahtunut.

https://yhteiso.elisa.fi/ideas/saehkoepostin-edelleenlaehetyksen-asetukset-paremmiksi-458853

Elisan systeemien ylläpito on täysin rappiolla.

Näin on ainakin sähköpostin osalta. Elisa ilmoitti alkuvuodesta , että tämän vuoden aikana koko sähköpostipalvelu uudistetaan , mutta toistaiseksi ei ole tapahtunut mitään ainakaan asiakkaille näkyvää.

Käyttäjätaso 5

@Kribe Miltäs sinulla näyttää tuo Draakin ohjeistama sivu? Tekisin tässä tapauksessa uuden kansion kuten esim. Roskat. Varmistaisin, että tuo tulee juurikin molempiin näkyville ja lisäisin tuolta sivun kautta Roskaposti -osioon tuon Roskat -kansion. 

Jos kansiot on selkeästi poikkeavat toisistaan, että tietyt kansiot puuttuu, niin silloin voisi puhelimelle asentaa sähköpostin uudelleen. Lisäksi suosittelen ottamaan Elisa Webmailista erikoiskansioiden asetuksista täpän pois tuosta “Näytä erikoiskansioiden oikeat nimet” sillä tuo muuttaa kansion kuten Saapuneet INBOX muotoon jne. Tuo voi ehkä hitusen tuoda nyt selkeyttä tähän.

Käyttäjätaso 1

Tablettini on melko uusi ja siihenkin asensin K-9 mailin. Siihen ilmestyi täsmälleen samat kansiot Elisa-postia varten kuin kännykkääni.
Huomaan nyt, että roskapostit saa näkyviin kännykän/tabletin roskapostikansioon kun ne käy erikseen hakemassa. Niitä ei näköjään haeta automaattisesti. Ehkä ne saa myös automaattiseen hakuun sopivalla asetuksella, mutta en keskity nyt siihen.

Hävitän saapuneen postin webmailissa.
Sen jälkeen se näkyy kansiossa "Roskakori". Webmailissa on kaksi "Roskakori-kansiota kuten näkyy aiemmassa kuvassa. Se on siinä jossa on roskakori-ikoni. Hävitän sen ja posti häviää lopullisesti. Se meni oikein.

Sitten sama niin että hävitän saapunen postin kännykässä. Nyt hävitetty posti näkyykin  tuossa toisessa roskakorissa, jossa ei ole roskakori-ikonia. Poistan sen tästä roskakorista webmaililla. Sen jälkeen se on siirtynyt tuohon toiseen roskakoriin, ei hävinnyt. Hävitän sen sieltä kännykän K-9 postin kautta. Nyt häviää.

Hävitän kaikki postit webmailista kaikista kansioista ja tarkistan että missään ei näy mitään.
Kännykän trash-kansiossa näkyy kumminkin yksi aiempi testipostini joka ei näy missään kansiossa webmailissa.
Sekavaa.
 

 

Käyttäjätaso 1

Siivosin kansoita ja virittelin asetuksia jonka seurauksena kävi niin, että kännykästä lähetetyistä posteista ei jää kopiota mihinkään kansioon. Kännykässä on sent-mail kansio, mutta ei ne sinne mene.
Kansioiden sekavuuttakaan ei saa siivottua.
Ei tarvita kansiota "Deleted Messages" jos laitteessa on kansio "Roskakori".

 

Käyttäjätaso 5

@Kribe Kummallista kieltämättä. Testailin tuossa ihan testilaatikolla ja liittelin sen puhelimeen ihan tuoreeltaan. Kun viestin poistaa puhelimella, niin se menee normaalisti palvelimella olevaan roskakoriin, niin kuin kuuluukin. Kansioita palvelimelle voi kertyä jos jokin sähköpostiohjelma haluaa tehdä omia vakio kansioita ja yleensä pitkään käytössä olleilla sähköposteilla saattaa kansioita sen verran paljon, että epäselväksihän se menee. Ylimääräiset kannattaakin poistella tarvittaessa. Harmaalla täpällä olevat on toki palvelimella olevia vakio kansioita joita ei voi poistaa.

Jos puhelimella/tabletilla poistetut viestit menevät väärään roskakoriin, niin tarkistaisin vielä sähköpostiohjelman asetukset, että kaikki tiedot natsaa. Tarvittaessa sähköpostin poisto jokaisesta laitteesta ja uudelleen virittelemään systeemiä kasaan. 🤔

Aiemmissa kuvissa kansioita oli enemmän myös, niin kerkesitkö siis jo poistelemaan osan kansioista?

Käyttäjätaso 1

Poistin kansioita jotka olivat miestäni turhia.
Sen jälkeen hävitin K-9 postin kokonaan tabletistani ja asensin sen uudelleen. Siihen ilmestyi kansiot joka näkyvät oheisen kuvan oikeassa laidassa.
Jos hävitän saapuneen postin tabletissa, niin se ei mene kansioon "Deleted Messages", vaan se häviää lopullisesti saman tien.
Sen sijaan sent-mail kansio näyttää nyt toimivan.

Myös Spam kansio näyttää toimivan joskin kyseiseen kansioon meni posti joka ei ollut roskapostia, vaan ihan asiallinen ilmoitus uudesta sisäänkirjautumisesta.

Käyttäjätaso 1

Minulla on myös kännykässä K-9 posti. Siinä on kaksi tiliä, toinen Elisan ja toinen muun palveluntarjoajan sähköposti. Luonnokset toimivat tässä tilissä mutta eivät toimi Elisa-tilissä.
Onko Elisalla ketään joka on vastuussa postien teknisestä puolesta? Ilmeisesti ei. Olen joskus tehnyt tekstiviestisysteemeitä kaikkien teleoperaattoreiden SMS-liittymiin, Elisa/Saunalahdelle, silloiselle Soneralle (nykyään Telia) ja DNA:lle. Jouduin silloin kommunikoimaan jokaisen teleoperaattorin teknisen tuen kanssa kun omat systeemit liittyivät heidän systeemeihin. Soneralla ja DNA:lla oli hyvät ammattilaiset, Elisalla oli enimmäkseen pallo hukassa. 
 

Käyttäjätaso 5

@Kribe  Toki voin viedä palautetta käyttökokemuksistasi eteenpäin. 🙂 Eri sähköpostisovellusten käytössä on vain ominaisuus, että sovellus luo itse omat lähetetyt viestit- ja roskaposti kansiot. Työsähköpostit toimivat yleensä Exchange protokollalla eikä imap- tai pop-protokollilla. Onko nämä muiden palveluntarjoajien postit imap- ja pop-protokollalla toimivia myös?

Käyttäjätaso 1

Työsähköpostin postipalvelimena on Postfix joka pyörii Linux palvelimella. Protokollana on IMAP. Käytän kaikissa laitteissani vain IMAP-protokollaa.
Voit laittaa palautetta eteenpäin jos haluat, vaikka en usko että se vaikuttaa mihinkään, koska kyseessä on Elisa. Kiitos kumminkin.

Osallistu keskusteluun