Vastattu

Tiettyjä sähköpostikansioita ei saa poistettua pysyvästi

  • 23 October 2023
  • 11 kommenttia
  • 228 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Archive, draft, sent-mail, Spam, trash

Nuo neljä laatikkoa, jotka Elisan uudistettu sähköpostipalvelu tunkee jatkuvasti sähköpostiini. Ne ovat ennenkin riesan, mutta ovat jättäneet sähköpostini useiksi päiviksi rauhaan. Sähköpostin uudistuksen jälkeen niistä on tullut uusi normaali. Jos poistan ne niin palaavat kun sähköposti päivittyy.

Olen hiukan asiaa Googlaillut ja havainnut, että nuo en postilaatikot ovat maailman laajuinen riesa, ei ainoastaan Elisan.

Käytän pääsiassa Office 2010:n Outlookia, mutta aina silloin tällöin myös Thunderbirthiä tai Bluemailia, jota käytän matkapuhelimessanikin. Nämä postilaatikot häiritsevät myös viimeksi mainittuja sähköpostiohjelmia. Bluemail kuitenkin kääntää kuitenkin ne suomen kiellelle. Käytän myös gmailia, joka on täysin vapaa häiriköivistä postilaatikoista. Häiriöpostilaatikoista on pääteltävissä se fakta, että ne esiintyvät vain Elisan sähköpostipalveluun liitetyissä sähköpostiosoitteissa ja todennäköisesti johtuvat alustasta jolla Elisan uusittu sähköpostipalvelu toimii.

Mainittakoon vielä, että Elisan sähköpostipalvelussa postilaatikoiden hallinta rajoittui huomattavasti entisestä sen lisäksi, että se toi jatkuvan riesan ”häirikkö postilaatikoista”

Tietääkö kukaan konsteja, joilla ”häiriköistä” pääsee eroon ja voi hallita laatikoita entiseen malliin. Häirikkölaatikot ovat mm. siirtäneet kaiken tulevan roskapostin Spam laatikkoon enkä pysty tilannetta korjaamaan.




EDIT 26.10.2023 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -Anspandeemus

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 24 October 2023, 10:54

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Nuo otsikossa mainitut kansiot ovat Elisan postipalvelimen oletuskansioita eikä niitä voi poistaa pysyvästi , vaan palvelin luo ne automaattisesti uudelleen.

En tunne Outlookia , mutta nuo palvelimen oletuskansiot pitäisi määrittää postiohjelmaan kukin omaan tarkoitukseensa postiohjelman oletuskansioiden asemesta. Muuten siellä palvelimella on useita kansioita samaa käyttötarkoitusta varten.

Kunhan kansiot ovat oikein , niin luultavasti se näyttökielikin asettuu oikein postiohjelman kielivalinnan mukaan.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Lisäselvennys kysymykseeni

Archive, draft, sent-mail, Spam, trash

Otsikossa mainitut häirikkökansiot eivät näy webmailissa. Ne näkyvät ainoastaan kysymyksessäni mainituissa sähköpostiohjelmissa. Lisäksi ne näkyivät poistmassani Outlookissa. 

Käyttäjätaso 7

Lisäselvennys kysymykseeni

Archive, draft, sent-mail, Spam, trash

Otsikossa mainitut häirikkökansiot eivät näy webmailissa. Ne näkyvät ainoastaan kysymyksessäni mainituissa sähköpostiohjelmissa. Lisäksi ne näkyivät poistmassani Outlookissa. 

Juu eivät näy Webmailissa noilla nimillä , kun Webmailin käyttöliittymän kieli on Suomi. Todellisuudessa ne kansiot ovat palvelimella englanninkielisiä ja käyttöliittymä muuntaa ne asiakkaalle kielivalinnan mukaisiksi.

Archive = Arkisto

Draft = Luonnokset

Sent-mail = Lähetetyt

Spam = Roskaposti

trash = Roskakori

Se Outlook ja muutkin postiohjelmat näyttävät kaikki palvelimella olevat kansiot eli postipalvelimen automaattisesti luomat ja Outlookin itse luomat.

Ongelmasta pääsee eroon , kun laittaa postiohjelman käyttämään palvelimen luomia oletuskansioita eli Archive , draft jne…..

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Ei se nyt ihan noinkaan mene hyvä Sokrates. Olen käyttänyt Office 2010 Outlookia vuodesta 2010 lähtien ja vajaa vuosi sitten alkoivat häirikkökansiot ilmaantua ja niistä tuli tosi riesa Elisan sähköpostin uudistuksen jälkeen. Minusta Elisa on koheloinut sähköpostin uudistulsen kanssa. Kyllä sähköpostin alustan pitää olla sellainen, että sen kieliasetuksia voidaan tilaaja, Elisan toimesta muuttaa. Jos ei niin kyllä sitten pitää Elisan poiketa ostamaan uuttasähköpostijärjestelmää.

 

Olen myös tehnyt sen huomio, että häirikkökansiot eivät ole iskeneet yhteen ja ainoaan POP3 sähköpostiin, joka minulla on vielä jäljellä

Käyttäjätaso 7

Olen myös tehnyt sen huomio, että häirikkökansiot eivät ole iskeneet yhteen ja ainoaan POP3 sähköpostiin, joka minulla on vielä jäljellä

Se on ihan oikea huomio ja johtuu siitä , että POP lukee palvelimelta vain yhtä kansiota eli inboxia. Se on kaikilla palvelimilla ja kaikissa postiohjelmissa nimetty samalla tavalla.

IMAP-postissakin se inbox on aina samanniminen , mutta kun IMAP lukee palvelimelta muitakin kansioita , joiden nimistä palvelinvalmistajat ja postiohjelmien valmistajat eivät ole päässeet yksimielisyyteen , niin soppa vain jatkuu.

Näin on ollut niin kauan , kun IMAP-tilejä on ollut ja mitä tulee kansioiden kieliasuun , niin niistä ei päätä postipalvelin , vaan asiakkaan postiohjelma.

Sitä en tiedä , mitä sinun postisi kanssa on tapahtunut , kun itselläni ei tuollaista ongelmaa ole ja ihan samaa Elisan postia minäkin käytän. Jos sinulla ongelmat alkoivat jo vuosi sitten , niin silloin käytössä oli vanha postipalvelu ja posti uudistui vasta tänä kesänä/syksynä.

Suosittelen tekemään Elisalle vikailmoituksen , jos minun ohjeilla asia ei korjaannu.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Niinpä, ongelmat alkoivat noin vuosi takaperin satunnaisina häiriökansioina joista kirjoitin tänne n. 9 kk sitten. Ne  muuttuivat sähköpostin uudistuksen myötä jokapäiväisiksi. Kun niitä poistelen niin ei kestä kauan kun ne ilmestyvät uudelleen eli vaikka poista niitä useasti päivässä niin aina ne palaavat. Näin ei tapahunut ennen sähköpostin uudistusta. Kuten jo aiemmin totesin, kansioden editointi ei enää uudistuksen jälkeen ole yhtä sujuvaa ja jopa mahdotontakin verrattuna aikaan ennen uudistusta. Ehkä asiasta pitäisi keskustella muilla foorumeilla tai sitten hylätä Elisa ja turvautua Gmailiin?

Käyttäjätaso 7

Niinpä, ongelmat alkoivat noin vuosi takaperin satunnaisina häiriökansioina joista kirjoitin tänne n. 9 kk sitten. Ne  muuttuivat sähköpostin uudistuksen myötä jokapäiväisiksi. Kun niitä poistelen niin ei kestä kauan kun ne ilmestyvät uudelleen eli vaikka poista niitä useasti päivässä niin aina ne palaavat. Näin ei tapahunut ennen sähköpostin uudistusta. Kuten jo aiemmin totesin, kansioden editointi ei enää uudistuksen jälkeen ole yhtä sujuvaa ja jopa mahdotontakin verrattuna aikaan ennen uudistusta. Ehkä asiasta pitäisi keskustella muilla foorumeilla tai sitten hylätä Elisa ja turvautua Gmailiin?

Kuten jo aiemmin olen kertonut , niin ne ko. kansiot ovat Elisan postipalvelimen oletuskansioita ja jos niitä poistaa , niin palvelin luo ne uudestaan. Sille ei voi mitään.

Elisalla on varmaankin kuusinumeroinen määrä postitilejä ja arvelen , että Outlookiakin käyttää  tuhansia ellei kymmeniä tuhansia asiakkaita. Jos kyseessä olisi systemaattinen vika , niin sen pitäisi näkyä vähintäänkin kaikilla Outlookin käyttäjillä. Eipä ole sellaisia viestejä täällä näkynyt ennen sinun yhteydenottoasi. Kun muilla ei näyttäisi olevan samanlaista ongelmaa , niin kyllä sen sitten täytyy liittyä sinun tileihisi tai postiohjelmasi asetuksiin.

Olen edellisissä viesteissäni yrittänyt kuvata , mistä ongelma johtuu , mutta siitä eteenpäin asia jää sinun itsesi kontolle. Jos pelimerkit loppuvat kesken , niin ainahan voit pyytää Elisan guruilta apua , mutta se on maksullista.

Joissakin postiohjelmissa on mahdollista piilottaa sellaisia kansioita , joita ei katso tarvitsevansa. Outlookista en tiedä , kun itse käytän Thunderbirdiä.

Toki mikään ei estä keskustelemasta ongelmasta millä tahansa foorumilla , mutta korjauksia postitileihisi voi tehdä vain Elisan tuki tai sinä itse. Vinkkejä tietysti muualtakin voi saada.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Jos todella on Outlook 2010 käytössä, kannattaa se päivittää moderniin versioon, joka sisältyy esim Microsoft 365 Personal tilaukseen tai sitten siirtyä gmail:iin.

Kunniamerkki +4

Elisa- sähköpostistani katosi muutama päivä sitten kansiot: Luonnokset, Lähetetyt, Roskaposti, Roskakori. Vain Saapuneet on jäljellä.  Mieluusti ottaisin kadonneet takaisin, mutta miten?

 

Toinen asia: Vuosia sitten kokeilin Outlook- sähköpostia ja sitten poistin sen. Jotakin siitä kuitenkin jäi kummittelemaan niin että se sotkeutuu valokuvien muotoon. Eli aina ei saa valokuvaa auki vaan pitäisi ladata sopiva ohjelma. Laittaa kuvia (Googlen?) määrittämään “valokuvat” kansioon, josta en osaa niitä ottaa esim. Elisan sähköpostin liitteeksi.

Käyttäjätaso 7

Elisa- sähköpostistani katosi muutama päivä sitten kansiot: Luonnokset, Lähetetyt, Roskaposti, Roskakori. Vain Saapuneet on jäljellä.  Mieluusti ottaisin kadonneet takaisin, mutta miten?

 

Toinen asia: Vuosia sitten kokeilin Outlook- sähköpostia ja sitten poistin sen. Jotakin siitä kuitenkin jäi kummittelemaan niin että se sotkeutuu valokuvien muotoon. Eli aina ei saa valokuvaa auki vaan pitäisi ladata sopiva ohjelma. Laittaa kuvia (Googlen?) määrittämään “valokuvat” kansioon, josta en osaa niitä ottaa esim. Elisan sähköpostin liitteeksi.

Ota yhteyttä asiakaspalveluun, tai tee vaikka

vika/häiriöilmoitus (jos kiirus niin soittamalla vaikka heti), niin hoituu hyvinkin.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

ChattaaOmaelisassa  ma-pe 8-21 ja la 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin 9-21.

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta )​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen 24h vuoden jokaisena päivänä.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit.

(Häiriöilmoituksenkin voi tehdä)

Valokuvan voi lisätä sähköpostiin klikkaamalla hiiren oikealla kuvaa/Kopioi.

Klikkaamalla sähköpostia hiiren oikealla/Liitä.

Olisikohan tuosta mitään apua muuten Windowsissa:

Asetukset>Sovellukset>Oletussovellukset>Valokuvien katseluohjelma/Valokuvat.

 

 

 

Kunniamerkki +4

Elisa sähköpostin kansioita (saapuneet, lähetetyt...) saa pois ja takaisin postisivun vasemmassa alareunassa olevasta väkäsestä ( » ).

Osallistu keskusteluun