Uuden Elisan postin edelleenlähetys lakkasi toimimasta

  • 28 August 2023
  • 12 kommenttia
  • 370 katselukerrat

Käyttäjätaso 7

No niin. Tänään meilläkin posti uudistui ja meni samalla rikki.

Minulla on edelleenlähetyksiä tileiltäni muualle ja ne toimivat vajaan tunnin. Sitten tyssäsi kokonaan.

Asetuksissa on yhdessä lootassa , että Elisan postiin ei jätetä kopiota , mutta testatessa se posti jää sinne Elisan laatikkoon eikä jatka eteenpäin. Toisessa on , että kopio jätetään Elisan lootaan , mutta ei sieltäkään se posti matkaa määriteltyyn osoitteeseen.

Kummassakaan tapauksessa postit eivät mene vastaaotto-osoitteessa roskapostiin , vaan jämähtävät sinne Elisan laatikkoon. Kuten alussa jo sanoin , niin vajaan tunnin edelleenlähetys toimi , mutta sitten lakkasi.

Ei tämä järin hyvältä vaikuta. 😗


12 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Palataanpa tähän edelleenlähetysongelmaan uudestaan.

Tein vähän lisätutkimusta. Siis minulla on useampi Elisan postilaatikko ja kahdesta niistä on/oli edelleenlähetys päällä toisen toimijan postiin. Vanhalla Elisan postilla toimi ihan niin kuin pitääkin. Tällä uudella ei toimi kuin osittain.

No konsepti on tällainen:

Elisan posti A , edelleenlähetys päällä toisen toimijan postiin ja kopio jätetään Elisan tiliile.
Elisan posti B , edelleenlähetys päällä toisen toimijan postiin ja kopio jätetään Elisan tilille.

Testit:

Jos lähetän Elisan Webmaililla tililtä A testiviestin Elisan tilille B , niin viesti näkyy tilillä B ja päätyy myös toisen toimijan palveluun. Siis edelleenlähetys toimii siinä tapauksessa.

Jos lähetän postiohjelmalla Elisan tililtä A testiviestin Elisan tilille B , niin viesti kyllä ilmestyy sinne Elisan laatikkoon ihan normaalisti , mutta ei välity sen toisen toimijan palveluun, vaikka edelleenlähetys on päällä.

Sama tietysti , jos lähettelen testiviestejä Elisan tililtä B tilille A. Myöskään sillä , jätetäänkö kopio Elisan tilille vai ei , ei näytä olevan mitään vaikutusta edelleenlähetykseen. Postiohjelmassa on lähtevän postin palvelimena ohjeiden mukainen autentikoitu smtpa.kolumbus.fi portissa 465.

Sekä Webmaililla että postiohjelmalla viestit ilmestyvät Elisan kohdetilille ja ovat sieltä luettavissa sekä Webmaililla että postiohjelmalla ihan normaalisti.

Kysymys:

Miksi Elisan uuden postin edelleenlähetys arpoo sen mukaan , millä ohjelmalla tai laitteella viesti on lähetetty , lähetetäänkö se edelleenlähetyksessä määriteltyyn osoitteeseen???? Myöskään roskapostiin ne viestit eivät mene sen paremmin Elisalla kuin sillä toisellakaan toimijalla.

Minun mielestä , kun viestit saapuvat ihan normaalisti Elisan tilille , niin niiden kuuluu lähteä myös eteenpäin edelleenlähetyksen osoitteeseen riippumatta siitä , millä ne on lähetetty. Ei tämä näin saa toimia ja ei toiminutkaan vanhalla postilla.

Tähän kaipaisin selkeää vastausta Elisalta???

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Testailin tätä ja vaikuttaa toimivan itsellä normaalisti vielä toistaiseksi. Aktivoin Elisa Webmailista edelleenlähetyksen (automaattinen välitys) ja ilman kopiota. Lähetin testiviestin kyseiseen osoitteeseen parilla eri ohjelmalla ja kuten tarkoitus, niin viestit eivät jääneet laatikkoon lojumaan. Lisäksi miulla on taustalla Thunderbird tälle Elisan sähköpostille IMAP-asetuksilla. Varmistelin myös toimivuuden kopion kanssa ja toistaiseksi kaikki OK.

Suosittelen kokeilemaan niin, että nappaat edelleenlähetyksen pois, kirjaudut Webmailista ulos ja jos hetkellisesti saat sähköpostiohjelman suljettua niin, että sen taustapalvelut eivät jää aktiiviseksi. Tämän jälkeen kirjaudut Webmailiin ja laitat edelleenlähetyksen päälle, sekä testaat toimivuutta.

Jos ongelma ei korjaannu, niin tutkimma lisää! 🔎

Käyttäjätaso 7

Testailin tätä ja vaikuttaa toimivan itsellä normaalisti vielä toistaiseksi. Aktivoin Elisa Webmailista edelleenlähetyksen (automaattinen välitys) ja ilman kopiota. Lähetin testiviestin kyseiseen osoitteeseen parilla eri ohjelmalla ja kuten tarkoitus, niin viestit eivät jääneet laatikkoon lojumaan. Lisäksi miulla on taustalla Thunderbird tälle Elisan sähköpostille IMAP-asetuksilla. Varmistelin myös toimivuuden kopion kanssa ja toistaiseksi kaikki OK.

Suosittelen kokeilemaan niin, että nappaat edelleenlähetyksen pois, kirjaudut Webmailista ulos ja jos hetkellisesti saat sähköpostiohjelman suljettua niin, että sen taustapalvelut eivät jää aktiiviseksi. Tämän jälkeen kirjaudut Webmailiin ja laitat edelleenlähetyksen päälle, sekä testaat toimivuutta.

Jos ongelma ei korjaannu, niin tutkimma lisää! 🔎

Hmmm….

Kyllä ne triviaalit buutit on tehty parin päivän aikana tusinaan kertaan. Ei vaikutusta.

Testatkaapa edelleenlähetystä sillä Thunderbirdillä POP3-protokollalla. Se Webmail kun käyttää IMAP:ia.

Käyttäjätaso 7

Jos ongelma ei korjaannu, niin tutkimma lisää! 🔎

Hmmm….

Kyllä ne triviaalit buutit on tehty parin päivän aikana tusinaan kertaan. Ei vaikutusta.

Testatkaapa edelleenlähetystä sillä Thunderbirdillä POP3-protokollalla. Se Webmail kun käyttää IMAP:ia.

Tänä aamuna laitoin taas edelleenlähetykset Elisalta päälle ja kas kummaa nythän se taas toimii myös postiohjelmalla (POP3).

Kiinnostaisi tietää , että teittekö asialle jotakin korjauksia vai mistä on kyse?????

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Pieniä korjauksia saatiin eilen tuotantoon, mutta koskivat tietääkseni eri juttuja. 🤔 Ahkerasti näitä seurataan ja pyritään pikimmiten myös reagoimaan. Hyvä kuitenkin, että nyt toimii ja pidän peukut pystyssä, että pysyvästi. 👍

Käyttäjätaso 7

Pieniä korjauksia saatiin eilen tuotantoon, mutta koskivat tietääkseni eri juttuja. 🤔 Ahkerasti näitä seurataan ja pyritään pikimmiten myös reagoimaan. Hyvä kuitenkin, että nyt toimii ja pidän peukut pystyssä, että pysyvästi. 👍

Aika näyttää ja kyllä se toimimattomuus pian käy ilmi.

Täällä päässä ei ole tehty mitään muutoksia sen lisäksi , että tilapäisesti otin sen edelleenlähetyksen toissapäivänä ensin pois ja tänään takaisin päälle , joten kyllä niillä päivityksillä jokin vaikutus varmaan sitten oli.

Kunniamerkki

Vastaavantyyppinen ongelma minulla (ohjelmana Thunderbird IMAP-asetuksilla). Kun painan del-nappia, viesti katoaa n. 2 sekunniksi ja ilmaantuu sitten taas uudelleen. Saan tällaisen virheviestin: The current operation on 'Inbox' did not succeed. The mail server for account XXX@elisanet.fi responded: [TRYCREATE] Mailbox doesn't exist: Trash (0.001 + 0.000 secs).

Yhdessä Elisan vastauksessa kehotettiin muuttamaan kansion nimen alkukirjain. Se ei näytä mahdolliselta, koska nimeä ei pystynyt muuttamaan.

EDIT: 30.8.2023 // Muokattu sähköpostiosoite piiloon. -Snouppi

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Kurkkaatko vielä nuo IMAP-asetukset Thunderbirdistä, että ne vastaavat täältä löytyviin asetuksiin.

​​​​​​Saapuva palvelin: mail.kolumbus.fi
Portti: 993
SSL/TLS

Lähtevä palvelin: smtpa.kolumbus.fi
Portti: 465
SSL/TLS

Jos kirjaudut Elisa Webmailiin, niin onko tuo kyseinen kansio siellä myös sisältöineen? Joskus on itsellä ollut Inbox ja Saapuneet kansio näkyvillä Thunderbirdissä, Saapuneet oli se joka oli linkissä palvelimen kanssa. Onnistuukos viestien poistaminen Webmailin kautta? Jos onnistuu, niin suosittelen määrittämään tilin uudelleen Thunderbirdiin. Lisäksi oikein mukava saada siut mukaan OmaYhteisöön @Lauri54! 🌞

Kunniamerkki

Palvelinasetukset ovat oikein. Molemminssa on Trash, mutta Thunderbirdissä se näyttää tyhjää, vaikka elisa webmailissa siellä on viestejä. Viestejä voi poistaa webmailissa. En ole vakuuttunut, että tilin poistaminen ja samojen asetusten uudelleen asettaminen auttaisi. Vaikka siis vaihdoin webmailin kieleksi englannin, ja siellä on nyt kansio Trash, saan saman virheilmoituksen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Itseasiassa täällä olikin samaa havaittu ja löydetty ratkaisu! 😊 Kokeiletko @Lauri54 vielä tuolta löytyvien ohjeiden mukaan?

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Tänä aamuna laitoin taas edelleenlähetykset Elisalta päälle ja kas kummaa nythän se taas toimii myös postiohjelmalla (POP3).

Kiinnostaisi tietää , että teittekö asialle jotakin korjauksia vai mistä on kyse?????
 

Juuri saamani tiedon mukaan myös edelleenlähetykseen tehtiin korjauksia aiemmin. Onhan edelleenlähetys pelannut @Sokrates?

Käyttäjätaso 7

Tänä aamuna laitoin taas edelleenlähetykset Elisalta päälle ja kas kummaa nythän se taas toimii myös postiohjelmalla (POP3).

Kiinnostaisi tietää , että teittekö asialle jotakin korjauksia vai mistä on kyse?????
 

Juuri saamani tiedon mukaan myös edelleenlähetykseen tehtiin korjauksia aiemmin. Onhan edelleenlähetys pelannut @Sokrates?

Ainakin toistaiseksi , kiitos!

Osallistu keskusteluun