Jahas, tuli otsikon mukainen ilmoitus Elisalta? Kummallisuutta itselläni aiheuttaa se että täsmälleen sama ilmoitus tuli noin kuukausi sitten 29.9 klo 8.45 ja nyt just samaan kellon aikaan? Eikö tälläiset ilmoitukset pitäisi tulla käyttäjälle juurikin samalla hetkellä kun ne havaitaan järjestelmissä..vai ajetaanko Elisalla tarkistukset vain maanantaina aamuisin ???? Nyt epäilen että kyseessä onkin joku Elisan järjestelmän bugi ja ilmoitus onkin aiheeton…?
En ole asentanut vähään aikaan mitään uusia appeja ym. Viimeksi kuukausi sitten nollasin tuon ilmoituksen takia koko luurin ja sehän on hirveä homma :( ...joten varmistelen nyt ensin tätä kautta ennen nollausta…Ja jos poisto tehdään ilman nollausta, miten tiedän ettei haittaohjelmaa enää ole?
Luuri: Android 15
Kaapelimodeemi: Arris TG2492S
Ps. Luurin Play protect ilmoittaa “Haitallisia sovelluksia ei löytynyt”
Näihin tilanteisiin vinkkinä voisin sanoa, että aina kun saa vastaavan ilmoituksen Elisalta niin voi käydä meidän tietoturvaongelmien ohjesivulla katsomassa ohjeet siihen miten toimia.👍Tuolta sivulta löytyy myös lisätietoja yleisistä haittaohjelmista.😊
Mitä sitten tehdä kun saa tällaisen ilmoituksen haittohjelmasta?
Pähkinänkuoressa: 1. Resetoi käytössä oleva laite ja tarkista, että käytössä on myös uusin ohjelmistoversio. 2. Mikäli hälytys on tullut reitittimestä niin vaihda laitteen salasana sen hallintaliittymän kautta resetoinnin jälkeen. 3. Mikäli ilmoitus on tullut esim. puhelimesta, tabletista tai tietokoneesta suosittelemme ottamaan käyttöön jonkinlaisen tietoturvapalvelun ja tekemään laitteelle vielä skannauksen sen avulla. Tarvittaessa tietoturvapalvelun tilauksen saa hoidettua Elisan kautta. 4. Mikäli liittymäsi käyttö on estetty haittaohjelman takia, kun olet tehnyt toimenpiteet 1-3, ole yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, josta pystytään tekemään liittymän avauspyyntö. Avauspyynnöt käsitellään aina vain arkisin.
Tarvittaessa voit myös olla heti ilmoituksen saatuasi yhteydessä asiakaspalvelun puoleen ja sieltä pystytään tiedustelemaan onko ilmoituksesta meillä lisätietoja esim. haittaohjelman ilmenemisen kellonajasta, mikä saattaa usein auttaa rajaamaan mistä laitteesta ongelma on saanut alkunsa.😊
Haittaohjelma voi lymyillä laitteessa jo ostovaiheessa – laitteet on poistettava käytöstä, jos valmistaja ei tarjoa korjausta
BadBox 2.0 -haittaohjelma
Useat raportit ja tekniset analyysit osoittavat, että yksi keskeinen haittaohjelma näissä tapauksissa on ollut BadBox 2.0. Kyseessä on haittaohjelma, jota on havaittu erityisesti edullisissa ja tuntemattomampien valmistajien Android-laitteissa. BadBox 2.0 voi olla valmiiksi esiasennettuna laitteeseen jo tuotantolinjalla, mutta sitä voidaan jakaa myös haitallisten sovellusten ja epäilyttävien verkkosivustojen kautta.
Haittaohjelma voi lymyillä jo ostovaiheessa uudessa laitteessa, kertoo Traficomin Kyberturvallisuuskeskus. Se on havainnut kesäkuun alusta kasvavasti haitallista verkkoliikennettä, jotka liittyvät pääosin Android-pohjaisiin päätelaitteisiin. Haittaohjelmia koskee Traficomin mukaan erityisesti Android-pohjaisia televisioita, TV-bokseja ja muita päätelaitteita, joita suomalaiset kuluttajat käyttävät kotiverkoissaan.
Saastuneen laitteen tunnistaminen voi olla kuitenkin Traficomin mukaan haastavaa, sillä se voi käyttäjän silmin näyttää toimivan normaalisti. Seuraavat viitteet voivat kuitenkin auttaa haittaohjelman sisältävän laitteen tunnistamisessa:
Esim.
Teleoperaattori kertoo, että internet-liittymästä on havaittu haittaohjelman aiheuttamaa liikennettä.
No tietenkin voi mutta kun ei mitään löydy millään skannerilla, ei jaksas taas nollata luuria. Vahva epäilys on että false alarm...
Eipä sitä löytyisikään, vaikka olisikin, kun se ohittaa Play kaupan suojaukset.
Noinhan se Traficominkin mukaan menee:
“Vakavimmillaan laitteet sisältävät haittaohjelman, jota ei voida poistaa, sillä se on upotettu laitteen laiteohjelmistoon kirjoitussuojatulle tasolle. Tällöin haitallinen koodi ei ole käyttäjän poistettavissa normaalin ohjelmistopäivityksen tai tehdasasetusten palauttamisen avulla.”
Toki noinkin mutta enpä usko että mitään on, aikas refresh asennus luurissa tällä hetkellä. Voihan se olla arris modeemikin...tosin sehän on ollut tässä 24/7/365 jo useamman vuoden, muita laitteita ei ole. Pitäisi saada Elisalta lokit liittymäni osalta jotta voisi tutkia, onko mihin aikaan, onko edelleen, milloin alkanut jne. Jos liittymä menee tämän takia kiinni niin reklamaatio ja lokit viimeistään sitten jne.
Toki noinkin mutta enpä usko että mitään on, aikas refresh asennus luurissa tällä hetkellä. Voihan se olla arris modeemikin...tosin sehän on ollut tässä 24/7/365 jo useamman vuoden, muita laitteita ei ole. Pitäisi saada Elisalta lokit liittymäni osalta jotta voisi tutkia, onko mihin aikaan, onko edelleen, milloin alkanut jne. Jos liittymä menee tämän takia kiinni niin reklamaatio ja lokit viimeistään sitten jne.
Oletko kokeillut bootata Arrista? Joskus nuo modeemitkin voi saada tartunnan, joka tosin menee helposti pois kun boottaa modeemin.
Tosin tuskin todennäköistä jos kyseessä on tosiaan Android-haittaohjelma.
No nyt on sitten netti suljettu, mutta ilmeisesti ongelmana onkin ihan läppäri jossa win11 eikä mikään android laite, winukassa ilmeisesti majailee joku mörkö. Chatgpt ohjeistaa aikas perusteellisen puhdistuksen ja tämä hommeli parastaikaa menossa.
Tuon puhdistuksen jälkeen kysymys kuuluu seuraavaksi että jos ja kun soitan omaguruun (hiton kallista) niin voivatko he siellä kytkeä netin päälle, tarkistavat liikenteen ja ilmoittavat sitten onko homma ok, meneekö se noin ? Ja jos ei ole ok niin sitten winukan uudelleen asennus jne..
@KimiT Älä hyvä ihminen sinne OmaGuruun soita vaan soitat ihan tavalliseen asiakaspalveluun ja tarvittaessa pyydät tekniseen asiakaspalvelun puolelle, ei siis OmaGuruun! Mielellään ne ohjaisi OmaGuruun koska Elisa rahastaa sillä mutta se ei kannata asiakkaalle.
Omaguru osaa auttaa laitteiden tarkistuksen kanssa sekä haitakkeiden poistossa, mutta itse avauspyynnön voit tehdä asiakaspalveluun. Toki Omagurut laittavat avauspyynnön samalla yhteydenotollasi, jos laitteiden kanssa tarvitset apua. 🤗
Omaguru osaa auttaa laitteiden tarkistuksen kanssa sekä haitakkeiden poistossa, mutta itse avauspyynnön voit tehdä asiakaspalveluun. Toki Omagurut laittavat avauspyynnön samalla yhteydenotollasi, jos laitteiden kanssa tarvitset apua. 🤗
Eikö automatiikka avaa liittymän kun haittaliikennettä ei enään ole ainakin ailloin kun tää automaattisulku juttu tuli markkinoille haittaliikentern takia oli näin
Meinaan kauqn sitten asrnnuksen aikana ehti haitake eikä päässy kun virustentorjuntaohjel.ien sivuille
Omaguru osaa auttaa laitteiden tarkistuksen kanssa sekä haitakkeiden poistossa, mutta itse avauspyynnön voit tehdä asiakaspalveluun. Toki Omagurut laittavat avauspyynnön samalla yhteydenotollasi, jos laitteiden kanssa tarvitset apua. 🤗
Eikö automatiikka avaa liittymän kun haittaliikennettä ei enään ole ainakin ailloin kun tää automaattisulku juttu tuli markkinoille haittaliikentern takia oli näin
Meinaan kauqn sitten asrnnuksen aikana ehti haitake eikä päässy kun virustentorjuntaohjel.ien sivuille
Kun olin asentanu sen ja scannannu konern
Ha pöpö lähteny niin netti aukes .
Tämä olisikin hyvä niin ei tarvitsisi soitella kallille megagurulle. No oli miten oli, ajan tuon puhdistuksen jälkeen raportin ja tarjoan sitä tarvittaessa asiakaspalveluun...
Johan on törkeää! Mun viesti poistettiin vain siksi että kehoitin olemaan soittamatta kalliiseen OmaGuru-numeroon ja soittamaan mielummin tavalliseen asiakaspalveluun!!! Ei näin Elisa! Ei täällä saa mielivaltaista sensuuria näin harjoittaa!! Etenkään kun viestissäni ei ollut mitään asiatonta tai rumaa kielenkäyttöä!
Eikö automatiikka avaa liittymän kun haittaliikennettä ei enää ole ainakin ailloin kun tää automaattisulku juttu tuli markkinoille haittaliikentern takia oli näin
Eikö automatiikka avaa liittymän kun haittaliikennettä ei enää ole ainakin ailloin kun tää automaattisulku juttu tuli markkinoille haittaliikentern takia oli näin
Ei ole mielestäni täysin automatisoitu prosessi.
Voi olla että oli toisen operaattorin netti silloin
siittä on tosiaan niin kauan aikaa että sitä ei oikeen enään voi muistaa
mut luulis et olis automatisoitu kun jos haitta liikennettä ei edes tuu niin miksi olis suljettu
pitääkö se edes paikkaansa et virustentorjunta firmojen sivuille pääsee silloinki
Johan on törkeää! Mun viesti poistettiin vain siksi että kehoitin olemaan soittamatta kalliiseen OmaGuru-numeroon ja soittamaan mielummin tavalliseen asiakaspalveluun!!! Ei näin Elisa! Ei täällä saa mielivaltaista sensuuria näin harjoittaa!! Etenkään kun viestissäni ei ollut mitään asiatonta tai rumaa kielenkäyttöä!
Kollega ei ole nyt töissä, mutta palautin kommentin takaisin näkyville. 👍🏻 Lähtökohtaisesti ketään ei tulisi kieltää soittamasta OmaGuruun, sillä se on tarpeellinen ja tärkeä palvelu monelle. Asiakaspalvelu ei auta haittaohjelmien poistossa, joten sillä sinne sieltäkin ohjattaisiin.
Kommentin poistaminen oli varmaan helpoin ja nopein ratkaisu, mutta eiköhän tästä olisi keskustelemallakin selvitty. 🙏
Näihin tilanteisiin vinkkinä voisin sanoa, että aina kun saa vastaavan ilmoituksen Elisalta niin voi käydä meidän tietoturvaongelmien ohjesivulla katsomassa ohjeet siihen miten toimia.👍Tuolta sivulta löytyy myös lisätietoja yleisistä haittaohjelmista.😊
Mitä sitten tehdä kun saa tällaisen ilmoituksen haittohjelmasta?
Pähkinänkuoressa: 1. Resetoi käytössä oleva laite ja tarkista, että käytössä on myös uusin ohjelmistoversio. 2. Mikäli hälytys on tullut reitittimestä niin vaihda laitteen salasana sen hallintaliittymän kautta resetoinnin jälkeen. 3. Mikäli ilmoitus on tullut esim. puhelimesta, tabletista tai tietokoneesta suosittelemme ottamaan käyttöön jonkinlaisen tietoturvapalvelun ja tekemään laitteelle vielä skannauksen sen avulla. Tarvittaessa tietoturvapalvelun tilauksen saa hoidettua Elisan kautta. 4. Mikäli liittymäsi käyttö on estetty haittaohjelman takia, kun olet tehnyt toimenpiteet 1-3, ole yhteydessä Elisan asiakaspalveluun, josta pystytään tekemään liittymän avauspyyntö. Avauspyynnöt käsitellään aina vain arkisin.
Tarvittaessa voit myös olla heti ilmoituksen saatuasi yhteydessä asiakaspalvelun puoleen ja sieltä pystytään tiedustelemaan onko ilmoituksesta meillä lisätietoja esim. haittaohjelman ilmenemisen kellonajasta, mikä saattaa usein auttaa rajaamaan mistä laitteesta ongelma on saanut alkunsa.😊
Omaguru osaa auttaa laitteiden tarkistuksen kanssa sekä haitakkeiden poistossa, mutta itse avauspyynnön voit tehdä asiakaspalveluun. Toki Omagurut laittavat avauspyynnön samalla yhteydenotollasi, jos laitteiden kanssa tarvitset apua. 🤗
Eikö automatiikka avaa liittymän kun haittaliikennettä ei enään ole ainakin ailloin kun tää automaattisulku juttu tuli markkinoille haittaliikentern takia oli näin
Meinaan kauqn sitten asrnnuksen aikana ehti haitake eikä päässy kun virustentorjuntaohjel.ien sivuille
Kun olin asentanu sen ja scannannu konern
Ha pöpö lähteny niin netti aukes .
Mites se suljetun liittymän liikennettä seuraisi ? Ellei sitten ole fixusti hoidettu ja vain blokattu.
Johan on törkeää! Mun viesti poistettiin vain siksi että kehoitin olemaan soittamatta kalliiseen OmaGuru-numeroon ja soittamaan mielummin tavalliseen asiakaspalveluun!!! Ei näin Elisa! Ei täällä saa mielivaltaista sensuuria näin harjoittaa!! Etenkään kun viestissäni ei ollut mitään asiatonta tai rumaa kielenkäyttöä!
Kollega ei ole nyt töissä, mutta palautin kommentin takaisin näkyville. 👍🏻 Lähtökohtaisesti ketään ei tulisi kieltää soittamasta OmaGuruun, sillä se on tarpeellinen ja tärkeä palvelu monelle. Asiakaspalvelu ei auta haittaohjelmien poistossa, joten sillä sinne sieltäkin ohjattaisiin.
Kommentin poistaminen oli varmaan helpoin ja nopein ratkaisu, mutta eiköhän tästä olisi keskustelemallakin selvitty. 🙏
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.