Skip to main content

Kävin eilen ostamassa outlet-tuotteen Elisa-myymälästä metroradan varrelta. 
Kaikki meni tavallaan ihan ok, mutta jäi mietityttämään että miksi minun piti näyttää henkilöllisyyspapereita? Myyjä halusi selkeästi tietää kuka olen ja olenko Elisan asiakas lisämyyntiä kiihdyttääkseen. Onko yleinen käytäntö? 

Lisäksi tuon kauppakeskuksessa sijainneen myymälän tiedot täällä Elisan sivustolla olivat luokattoman huonot. Kyllähän siellä voisi lukea osoitteen lisäksi esim. 2. kerros ja missä kohtaa kauppakeskusta on. 

Kävin eilen ostamassa outlet-tuotteen Elisa-myymälästä metroradan varrelta. 
Kaikki meni tavallaan ihan ok, mutta jäi mietityttämään että miksi minun piti näyttää henkilöllisyyspapereita? Myyjä halusi selkeästi tietää kuka olen ja olenko Elisan asiakas lisämyyntiä kiihdyttääkseen. Onko yleinen käytäntö? 

Lisäksi tuon kauppakeskuksessa sijainneen myymälän tiedot täällä Elisan sivustolla olivat luokattoman huonot. Kyllähän siellä voisi lukea osoitteen lisäksi esim. 2. kerros ja missä kohtaa kauppakeskusta on. 

Voi toki olla, että halusivat katsoa, että olet täysi-ikäinen ja toki jos tuote sellainen, mitä alaikäisille ei voi myydä. Totuutta kuitenkin on vaikea ennustaa mihin tarkoitukseen kyselivät. Tai jos tuote outlet hintanakin hintavahko niin voi sekin olla syynä.


Olen selkeästi aikuinen. Lähes 50v vanha mies, ostos oli alle 60 €. 
 


Olen selkeästi aikuinen. Lähes 50v vanha mies, ostos oli alle 60 €. 
 

Ok. No voihan se olla jos olet jo Elisan asiakas niin tuote laitettiin asiakkuudellesi jos siinä onkin vielä takuu voimassa ja jos sai pidennetyn takuun sen vuoksi


Kaipa asiaa pohjustettiin myymälässä jollain tavalla. 🤔 Mikäli asiakas tunnistetaan, katsotaan tosiaan yleensä sopimukset ja kartoitellaan tarvetta liittymälle tai muille palveluille.


Kaipa asiaa pohjustettiin myymälässä jollain tavalla. 🤔 Mikäli asiakas tunnistetaan, katsotaan tosiaan yleensä sopimukset ja kartoitellaan tarvetta liittymälle tai muille palveluille.

Eihän Elisan myymälään ostoksille tulleeseen aikuiseen/asiakkaaseen voi luottaa, että hän haluaa vain sen tuotteen, jonka on tullut ostamaan. Siksi hänet pitää tunnistaa ja yrittää myydä koko myymälän tuotevalikoima sekä Elisan palveluvalikoima samalla kertaa.

Voi elämän kevät tätä Elisan myyntistrategiaa eli turhan tuputusta ja yritystä saada asiakas koukkuun.

Tällaisten ulostulojen takia Elisan myymälä on vihonviimeinen ostospaikka, jonne menee pakosta vain noutamaan ja kuitenkin joutuu poistumaan ärsyyntyneenä siitä tuputuksesta.


Olisi kyllä kiva kuulla tästä ihan suoraan Elisalta asiakaspalvelusta. Taidan etsiä verkostosta jonkun, joka asiasta osaa vastata.

Itsehän en maksa puhelimia tai nettejä kun työnantaja hoitaa ne asiat. Asiakaspalvelijaa ihmetyttikin tämä kovasti.


Olen selkeästi aikuinen. Lähes 50v vanha mies, ostos oli alle 60 €. 
 

Mitä ostit jos kerrot niin ihmiset vois paremmin arvailla mistä on kyse

 mutta jos ostaa ihan käteis kaupalla eikä luotolla niin  varsinaista pakottavaa syytä henkkareiden näyttöön minusta ei ole .


Kyllä käteiskauppaa tarkkaillaan rahanpesun vuoksi siinä missä muutaman kympin talletuksiakin. Tietyt helposti eteenpäin myytävät tuotteet on rahanpesijöiden ostoslistalla. Ja tarvitsee rikollisten ostaa halpoja kertakäyttö puhelimia.


Villi veikkaus, laitteen ostokuitti / takuu haluttiin laittaa asiakkuuden alle (näkyy siis omaelisassa)? Ja tietysti myös tuo palveluiden pakkomyynti mukana.

Niin tai näin, pitäisi olla mahdollista myös vain ostaa laite ilman muita kommervenkkejä, mutta kovin vaikeaksi se on nykyään tehty myös ns oikeissa kodinkoneliikkeissä. Marketeissa vielä onnistuu.


Olisi kyllä kiva kuulla tästä ihan suoraan Elisalta asiakaspalvelusta. Taidan etsiä verkostosta jonkun, joka asiasta osaa vastata.

Itsehän en maksa puhelimia tai nettejä kun työnantaja hoitaa ne asiat. Asiakaspalvelijaa ihmetyttikin tämä kovasti.

Kyselin tästä tarkemmin ja sain vastauksen: Outlet myyntien yhteydessä asiakkaalta voidaan pyytää henkilöllisyystodistusta mahdollisen Elisan asiakkuuden varmistamiseksi ja tuotteen hankinnan asiakkuudelle kirjaamiseksi muun muassa mahdollisten takuuasioiden hoitoa varten. 😊


Olisi kyllä kiva kuulla tästä ihan suoraan Elisalta asiakaspalvelusta. Taidan etsiä verkostosta jonkun, joka asiasta osaa vastata.

Itsehän en maksa puhelimia tai nettejä kun työnantaja hoitaa ne asiat. Asiakaspalvelijaa ihmetyttikin tämä kovasti.

Kyselin tästä tarkemmin ja sain vastauksen: Outlet myyntien yhteydessä asiakkaalta voidaan pyytää henkilöllisyystodistusta mahdollisen Elisan asiakkuuden varmistamiseksi ja tuotteen hankinnan asiakkuudelle kirjaamiseksi muun muassa mahdollisten takuuasioiden hoitoa varten. 😊

Ostokuitti on Elisan ohjeiden mukaisesti pätevä todiste takuuasioiden hoitamiseksi.

60 €n kertaosto ei edes hyödytä Etuohjelmaa, joten aivan tuthaa touhua henkkareiden vaatiminen. Elisan olisi syytä tarkistaa toimintatapansa, koska henkilötunnusta ei Suomessa saa käyttää tunnistamiseen (Helsingin Sanomat 18.09.)

  • Terveydenhoitopalvelujen tarjoaja, sosiaaliviranomainen ja yrityksen asiakaspalvelu luotonantoon verrattavassa tilanteessa saavat kysyä henkilötunnusta täydentävänä tietona.
  • PELKKÄ nimi ja henkilötunnus eivät Suomen tietosuojalain mukaan riitä henkilön tunnistamiseen.

Olisi kyllä kiva kuulla tästä ihan suoraan Elisalta asiakaspalvelusta. Taidan etsiä verkostosta jonkun, joka asiasta osaa vastata.

Itsehän en maksa puhelimia tai nettejä kun työnantaja hoitaa ne asiat. Asiakaspalvelijaa ihmetyttikin tämä kovasti.

Kyselin tästä tarkemmin ja sain vastauksen: Outlet myyntien yhteydessä asiakkaalta voidaan pyytää henkilöllisyystodistusta mahdollisen Elisan asiakkuuden varmistamiseksi ja tuotteen hankinnan asiakkuudelle kirjaamiseksi muun muassa mahdollisten takuuasioiden hoitoa varten. 😊

Ei kai outlet   osto  vaadi  elisan asiakkuutta   ja takuukuitinkin saa myymälässä paperisena 

eli varsinaista pakottavaa syytä henkkareiden kysymiseen ei  kai ole jos asiakas ei niitä halua näyttää

 meinaan musta  henkkareiden näyttämiseen pitäis AINA olla painava syy koska    siinä on sun henkilötunnus mitä voidaan käyttää väärin 

 en väitä et  elisalla oltais epärehellisiä sanon  vaan että  aina on  epärehellisiä ihmisiä

itse aina     scannaan  takuukuitit jos ne on paperisena    tietokoneelle   talteen   eli en tarvi   sitä että elisa tallentaa takuukuittini välttämättä  .


Osallistu keskusteluun