Skip to main content

Tervehdys.

 

Tänään tuli postissa uusi Huawein K562 -lisämodeemi koska halusin tilata Kodin tietoturvan saadakseni lisäturvaa kodin laitteille ja verkkoon ja kauppa sanoi automaattisesti verkossa että tarvitsen tällaisen reitittimen lisäksi. Liitin sen suunnilleen tunti sitten Arris -modeemiini josta tulee Elisan 300 -meganen netti. Valo palaa valkoisena ja kirjoitan tätäkin tässä uuden K562 -modeemin verkossa Windows 11 -tietokoneella ja itse verkko toimii näköjään ihan ongelmitta. Kuitenkin, latasin sen Kodin tietoturva -sovelluksen Android -älypuhelimeeni (Samsung Galaxy S23) joka on myös liitetty tähän uutukaiseen verkkoon tämän kyseisen K562-modeemin Wi-Fiin. VPN ei ole päällä ja asetin verkon muutenkin luotetuksi verkoksi VPN:lle mutta VPN ei siis ole päällä. Kun käynnistän sovelluksen niin hyväksyin lisenssiehdot tms. ja laitoin raksin muihinkin ruutuihin jotka olivat vissiin ainakin osittain vapaaehtoisia. Minulla on käytössä myös Elisan Täysturva Tietoturva näillä laitteilla. Kytkin myös mobiilidatan pois päältä jotta olisin varmasti oikeassa verkossa. NAT -asetuksia en ole muuttanut ja niiden pitäisi olla oletuksillaan ja Arris -reitittimen ei pitäisi olla siltaavassa tilassa koska se jakaa yhteyttä yhä tällä hetkellä osalle kodin laitteista kun en ole vielä saanut tätä hommaa toimimaan.

 

Sovellus aluksi valmistelee aktivointia, yhdistää verkkoon ja sininen viiva menee loppuun asti viimeisenkin kohdan alkukohdalle (Kodin tietoturva on havaittu) mutta sitten pamahtaa ilmoitus että

“Jokin meni vikaan…

Tyypin Kodin Tietoturva reititintä ei havaittu

Varmista, että olet muodostanut yhteyden Kodin Tietoturva WiFi -verkkoon.”

Mahdollisuuksia se tarjoaa että “YRITÄ UUDELLEEN”, jonka olen tehnyt nyt monesti ja sama ilmoitus tulee kerta toisensa jälkeen ja mennä WiFi -asetuksiin.

Netissä OmaElisassa lukee Kodin Tietoturva -tilauksen kohdalla että tilaus on aktiivinen ja ollut viimeksi käytössä (tämä päivämäärä eli 22.4.2025).

Tsekkaussivusto netissä (http://fstesting.net) ei estä sivua vaan antaa sen mainostekstin joka ohjeiden mukaan tarkoittaa että suojaus ei ole aktiivinen (“Towards an Even Safer Internet”...)

Laite siis on netissä ja netti toimii mutta tämä on nyt ongelma.

Miten voin korjata asian?

Kiitos ja terveisiä.

-Dinity

Siulla on siinä tuplana NAT nyt, kun Arrista ei ole sillattuna. Kokeile siis laittaa Arris siltaavaan tilaan ensin ja sitten jatkaa määritystä. 🤗

 

Tervetuloa mukaan OmaYhteisöön ​@dinity ! 😊


Siulla on siinä tuplana NAT nyt, kun Arrista ei ole sillattuna. Kokeile siis laittaa Arris siltaavaan tilaan ensin ja sitten jatkaa määritystä. 🤗

 

Tervetuloa mukaan OmaYhteisöön ​@dinity ! 😊

Hei.

 

Kiitos ja kiitos myös vastauksesta. Laitoin Arrisin siltaavaan tilaan ja sama ongelma toistuu. Nyt Arrisiin ei saa yhteyttä kodin laitteista mutta netti toimii tällä uudella modeemilla jolla Kodin tietoturvankin pitäisi toimia mutta sama ongelma toistuu.

 


Tein siltauksen tämän ohjeen mukaisesti https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/Pz69Y9VPwfhPtibF5c3G1/Arris-TG2482-siltaaminen.pdf?w=800


Tämän jälkeen tulee siis tuo virheilmoitus 

 


Liekö myös mainitsemisen arvoista että nyt en jostakin syystä pääse takaisin tuonne Arrisin asetuksiin tämän ohjeen mukaisesti… sivulle ei saa yhdistettyä tuon ip:n mukaisesti.

 


Arriksen hallintasivuille ei siltaamisen jälkeen kuulukaan päästä. 🤔 Mihin porttiin Arriksessa liitit tuon reitittimesi?


Arriksen hallintasivuille ei siltaamisen jälkeen kuulukaan päästä. 🤔 Mihin porttiin Arriksessa liitit tuon reitittimesi?

Arriksessa piuha on LAN1 -kohdassa ja uudessa ko. reitittimessä myös yhdessä kolmesta LAN-paikasta (ylin tässä minun tapauksessa). Vaihtoehtoja Arriksessa olisi TEL 1 ja TEL 2 ja LAN 1 - 4 ja minulla on LAN 1:ssä.


Kokeiletko vaihtaa Arriksen LAN4-porttiin vielä ihan kokeilun vuoksi. 🤔


Kokeiletko vaihtaa Arriksen LAN4-porttiin vielä ihan kokeilun vuoksi. 🤔

Kiitos, kun autat.

Kuitenkin, kokeilin, netti toimii yhä mutta sama ongelma toistuu.


Tämä on kuitenkin sen verran erityinen tilanne siihen nähden että tuotteen pitäisi vain toimia että taidanpa pistää tuotteen takaisin pakettiin ja palauttaa Elisalle ja mennä entisellä modeemilla resetoituna.

Kiitos kuitenkin viesteistä.


Oletko sulkenut arriksesta wifi:n pois päältä, oletko siis varmasti uuden laitteen jakamassa wifissä? 

 Arriksen asetuksiin pääsi siltaaamisen jälkeen jostain 192.168.100.1 osoitteesta ellen ihan väärin muista, oman arriksen omistamisesta on jo vuosia.


Päädyitkö ​@dinity nyt mihinkä ratkaisuun? Laitoitko laitteen jo takaisin? Jos et, niin onko tätä tarpeen vielä miettiä? 


Osallistu keskusteluun