Tervehdys.
Tänään tuli postissa uusi Huawein K562 -lisämodeemi koska halusin tilata Kodin tietoturvan saadakseni lisäturvaa kodin laitteille ja verkkoon ja kauppa sanoi automaattisesti verkossa että tarvitsen tällaisen reitittimen lisäksi. Liitin sen suunnilleen tunti sitten Arris -modeemiini josta tulee Elisan 300 -meganen netti. Valo palaa valkoisena ja kirjoitan tätäkin tässä uuden K562 -modeemin verkossa Windows 11 -tietokoneella ja itse verkko toimii näköjään ihan ongelmitta. Kuitenkin, latasin sen Kodin tietoturva -sovelluksen Android -älypuhelimeeni (Samsung Galaxy S23) joka on myös liitetty tähän uutukaiseen verkkoon tämän kyseisen K562-modeemin Wi-Fiin. VPN ei ole päällä ja asetin verkon muutenkin luotetuksi verkoksi VPN:lle mutta VPN ei siis ole päällä. Kun käynnistän sovelluksen niin hyväksyin lisenssiehdot tms. ja laitoin raksin muihinkin ruutuihin jotka olivat vissiin ainakin osittain vapaaehtoisia. Minulla on käytössä myös Elisan Täysturva Tietoturva näillä laitteilla. Kytkin myös mobiilidatan pois päältä jotta olisin varmasti oikeassa verkossa. NAT -asetuksia en ole muuttanut ja niiden pitäisi olla oletuksillaan ja Arris -reitittimen ei pitäisi olla siltaavassa tilassa koska se jakaa yhteyttä yhä tällä hetkellä osalle kodin laitteista kun en ole vielä saanut tätä hommaa toimimaan.
Sovellus aluksi valmistelee aktivointia, yhdistää verkkoon ja sininen viiva menee loppuun asti viimeisenkin kohdan alkukohdalle (Kodin tietoturva on havaittu) mutta sitten pamahtaa ilmoitus että
“Jokin meni vikaan…
Tyypin Kodin Tietoturva reititintä ei havaittu
Varmista, että olet muodostanut yhteyden Kodin Tietoturva WiFi -verkkoon.”
Mahdollisuuksia se tarjoaa että “YRITÄ UUDELLEEN”, jonka olen tehnyt nyt monesti ja sama ilmoitus tulee kerta toisensa jälkeen ja mennä WiFi -asetuksiin.
Netissä OmaElisassa lukee Kodin Tietoturva -tilauksen kohdalla että tilaus on aktiivinen ja ollut viimeksi käytössä (tämä päivämäärä eli 22.4.2025).
Tsekkaussivusto netissä (http://fstesting.net) ei estä sivua vaan antaa sen mainostekstin joka ohjeiden mukaan tarkoittaa että suojaus ei ole aktiivinen (“Towards an Even Safer Internet”...)
Laite siis on netissä ja netti toimii mutta tämä on nyt ongelma.
Miten voin korjata asian?
Kiitos ja terveisiä.
-Dinity