Skip to main content
Vastaus

HUIJAUSVIESTEISTÄ

  • November 2, 2025
  • 6 kommenttia
  • 149 katselukerrat

Olen saanut hyvin aidon Elisan mainoksen näköisiä viestejä sähköpostissa. Niissä on ollut myös lähetysosoitteet. Yritin eilen selvittää Elisan kautta asiaa ja käyttääkö teillä mahdollisesti joku yhteistyöhenkilönne näitä osoitteita, mutta en saanut vastausta. En kyllä Elisalla päässyt paljon kysymäänkään koska kaikki mistä yritin olivat niin varattuja. Asiaa mutkistaa se että olen joutunut samaan aikaan olemaan yhteydessä Microsoft tukeen. Onko mahdollista että voisin keskustella jonkun kanssa puhelimessa koska tämä on aika pitkä juttu.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez

Kyllä täällä kehtaa kysyä omalla kielellään/tavallaan ja oikeastaan pitääkin. Tietotekniikan ulkomaan kielisiä sanoja/sanastoa ei pitäisi täällä ainakaan käyttää ollenkaan, kun kaikille on kuitenkin suomenkielinenkin vastine.

Etkä sinä itseäsi munaa ollenkaan. Rohkeasti vaan kysyt ongelmien tullessa.

Tuolla vielä huijausviesteistä:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/viat-ongelmat/huijausyritykset/

Esim.

Tietojenkalastelu sähköpostilla

Sähköpostitse tapahtuvissa huijauksissa yritetään useimmiten saada sinut avaamaan liitetiedosto tai avaamaan epäilyttävä linkki. Palveluntarjoaja tai mikään muu luotettava taho ei koskaan kysy henkilökohtaisia tietoja (kuten sähköpostin tunnusta tai salasanaa) sähköpostitse.

  • Jos olet saanut epäilyttävän postin, älä vastaa siihen.
  • Jos epäilyttävässä viestissä on linkki tai liitetiedosto, älä avaa sitä.

Huijausviestit Elisan nimissä

Esimerkkejä asiakkaidemme saamista viesteistä:

  • Sähköpostin tai webmailin päivityksestä kertova viesti, jossa ohjataan kirjautumaan huijaussivustolle.
  • Huonolla suomen kielellä kirjoitettu, sähköpostitilin lopettamisesta kertova viesti, jossa pyydetään vahvistamaan pyyntö.
  • Viesti, jonka mukaan asiakkaan yritykselle on saapunut nettilasku OmaElisa -itsepalveluun. Viestissä ohjataan kirjautumaan OmaElisaan, mutta linkki vie todellisuudessa huijaussivustolle.
  • Viesti, jonka mukaan OmaElisa-tili suljetaan maksamattoman laskun vuoksi. Viestissä pyydetään avaamaan viestin mukana tullut liitetiedosto.

Mikäli tietojenkalasteluviestin lähettäjä esiintyy Elisana, jatkolähetäthän saamasi viestin osoitteeseen abuse(at)elisa.fi Huom! Kyseisessä osoitteessa otetaan vastaan vain ilmoituksia Elisaa koskevista huijausyrityksistä.

 

 

6 kommenttia

  • November 2, 2025

Elisan nimissä tulee huijausviestejä nykyään enenevissä määrin ja panostetummin, lähetysosoitteet on mitä sattuu.

Hyviä vaihtoehtoja asiakaspalvelun yhteydenottoon:

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21. 

OmaElisa, erinomaisen hyvä vaihtoehto:

Omaelisa , Klikkaa nimipallukan vieressä kolmea viivaa>Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • November 2, 2025

Hei!  Ei taida ihan pian kommentteja tulla, pitänee hetkeksi poistua ja tulla taas katsomaan. Kuten jo aikaisemmin kerroin tässä on useampia tekijöitä ja minulla alkaa olla niin useita vuosia etten ymmärrä kaikkea uutta, kun sitä on tullut niin nopeasti ja niin paljon. Olisi hyvä jos meille vanhuksille olisi oma yhteisö mistä kehtaisi kysyä omalla kielellään mikä on ongelmana. Tietotekniikka sisältää niin paljon sanoja jotka eivät vanhan ihmisen päähän enää jää. Täytyy myöntää, että minullakin meni vuosi ennen kuin kehtasin kirjoittaa, alkoi vaan olla niin iso hätäjoten ajattelin, että itsenihän minä tässä vaan munaan. Tämä tuli tällaisena välihuomautuksena itse asiaan, mutta toivoisin että se rohkaisisi myös joitakin muita jotka tuntevat olevansa vanhoja ja tyhmiä tulemaan mukaan, kun ilman tietotekniikkaa ei enää pärjää vanhakaan. Mainosten teon uskoisin vielä tuntevani kun olen niitä aikoinani itsekin tehnyt ja vaikuttaa siltä että suomenkielenvirheet ovat kadonneet vähemmäksi ja on tullut ammattilaisia mukaan.


  • Vastaus
  • November 2, 2025

Kyllä täällä kehtaa kysyä omalla kielellään/tavallaan ja oikeastaan pitääkin. Tietotekniikan ulkomaan kielisiä sanoja/sanastoa ei pitäisi täällä ainakaan käyttää ollenkaan, kun kaikille on kuitenkin suomenkielinenkin vastine.

Etkä sinä itseäsi munaa ollenkaan. Rohkeasti vaan kysyt ongelmien tullessa.

Tuolla vielä huijausviesteistä:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/viat-ongelmat/huijausyritykset/

Esim.

Tietojenkalastelu sähköpostilla

Sähköpostitse tapahtuvissa huijauksissa yritetään useimmiten saada sinut avaamaan liitetiedosto tai avaamaan epäilyttävä linkki. Palveluntarjoaja tai mikään muu luotettava taho ei koskaan kysy henkilökohtaisia tietoja (kuten sähköpostin tunnusta tai salasanaa) sähköpostitse.

  • Jos olet saanut epäilyttävän postin, älä vastaa siihen.
  • Jos epäilyttävässä viestissä on linkki tai liitetiedosto, älä avaa sitä.

Huijausviestit Elisan nimissä

Esimerkkejä asiakkaidemme saamista viesteistä:

  • Sähköpostin tai webmailin päivityksestä kertova viesti, jossa ohjataan kirjautumaan huijaussivustolle.
  • Huonolla suomen kielellä kirjoitettu, sähköpostitilin lopettamisesta kertova viesti, jossa pyydetään vahvistamaan pyyntö.
  • Viesti, jonka mukaan asiakkaan yritykselle on saapunut nettilasku OmaElisa -itsepalveluun. Viestissä ohjataan kirjautumaan OmaElisaan, mutta linkki vie todellisuudessa huijaussivustolle.
  • Viesti, jonka mukaan OmaElisa-tili suljetaan maksamattoman laskun vuoksi. Viestissä pyydetään avaamaan viestin mukana tullut liitetiedosto.

Mikäli tietojenkalasteluviestin lähettäjä esiintyy Elisana, jatkolähetäthän saamasi viestin osoitteeseen abuse(at)elisa.fi Huom! Kyseisessä osoitteessa otetaan vastaan vain ilmoituksia Elisaa koskevista huijausyrityksistä.

 

 


  • November 2, 2025

Olen saanut hyvin aidon Elisan mainoksen näköisiä viestejä sähköpostissa. Niissä on ollut myös lähetysosoitteet. 

Sähköpostissa näkyvien lähetysosoitteiden osalta huomioitava, että ne ovat ihan yhtä oikeita ja uskottavia kuin perinteisen kirjeen vasempaan yläkulmaan käsin kirjoitettu lähettäjätieto. Eli kuka tahansa voi kirjoittaa niihin mitä tahansa, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisen lähettäjän kanssa.

Huijauspostien laatu on kyllä parantunut huomattavasti, samaan aikaan kun markkinointimerkonomien kielitaito on heikentynyt. Kumpikin osapuoli käyttää tekoälyä apuna. Tämän vuoksi Elisan oikeiden mainosten ja huijausviestien erottaminen toisistaan on hyvin vaikeaa.

Helpoimmalla pääsee, kun pistää kaikki mainokset suoraan roskiin. Mutta jos välttämättä haluaa mainoksia lukea, niin ainakin jättää kaikki linkit koskematta.


Forum|alt.badge.img+2
  • Aktiivinen keskustelija
  • November 15, 2025

Tuon abusen osoitteen automaatti ei enää kuittaa ilmoituksista, onko viesti tullut perille ja viestissä oli numerointi, jonka voi lisätä Otsikko kenttään, jos on postiin jotain lisättävää. Ennen (kesällä) tuli vielä kuittaus, joskus jopa vastattukin jostain :)


Forum|alt.badge.img+2
  • Aktiivinen keskustelija
  • November 15, 2025

Nyt Casino “mainokset” menossa jakona. Tosin täysiä huijareita. Näitä ennen oli nämä “deitti kirjeet”.  Akusoli nivel kirjeitä alkanut taas näkymään, olivat poissa jonkin aikaa.