TIETOTURVA

Huijausviestit ja tietoturvaongelmat – miten kyberturvallisuus näkyy Elisalla?

  • 22 October 2020
  • 10 kommenttia
  • 2439 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +8
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 265 kommenttia

Lokakuussa 2020 vietetään Euroopan kyberturvallisuuskuukautta. Halusimme OmaYhteisössäkin jakaa tietoa miten kyberturvallisuus näkyy Elisalla ja kertoa mitkä ovat asiakkaidemme useimmin kysytyt kysymykset kyberturvaan liittyen.

Osallistu keskusteluun ja kysy lisää kommenteissa! 

Elisa ilmoittaa asiakkailleen tietoturvaongelmista

Saamme Elisan verkossa havaituista tietoturvaa vaarantavista ilmiöistä ilmoitukset aina luotettavilta tahoilta, kuten Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselta. Näiden ilmoitusten perusteella lähestymme asiakkaitamme ja kerromme ohjeet miten tietoturvaongelman voi korjata. Elisa vastaa viestintäverkkonsa tietoturvasta ja tarjoamistaan tietoturvapalveluista. Suosittelemme huolehtimaan riittävästä tietoturvasta käyttämiesi laitteiden osalta. Elisalta saat mm. palvelut Elisa Turvapaketti, Freedome VPN ja Elisa Salasanapankki.

Kalasteluviestit ja huijauspuhelut

Kalasteluviestit ja huijauspuhelut ovat olleet viimeaikoina paljon esillä. Asiakkaitamme yritetään huijata kalasteluviesteillä ja -soitoilla, joissa pyritään saamaan haltuun pankkitietoja, käyttäjätunnuksia tai muuta henkilökohtaista tietoa. Lisätietoa ja esimerkkejä huijauksista: elisa.fi/huijausviestit

 :closed_lock_with_key: Selvitä täällä ovatko henkilötietosi paljastuneet ja mitä voit asialle tehdä!

Mistä asiakkaamme kysyvät? TOP5  usein kysytyistä kysymyksistä

  1. Voinko estää numerot, josta huijauspuhelut tulevat?
    Huijauspuhelut ovat maailmanlaajuinen vitsaus eikä niihin ole helppoa ratkaisua olemassa. Voit kuitenkin estää puhelimesi asetuksista puhelut tietyistä numeroista. Puheluita tulee kuitenkin useista eri numeroista, joten yksittäisten numeroiden estäminen voi käydä liian työlääksi.
  2. Vastasin huijauspuheluun. Tuleeko siitä nyt maksu?
    Puheluun vastaaminen ei muodosta veloitusta Suomessa. Jos olet soittanut takaisin ulkomaisesta numerosta tulleeseen puheluun, on siitä muodostuva veloitus aiheellinen.
  3. Minne voin laittaa tiedon Elisan nimissä saapuneesta huijausviestistä?
    Voit laittaa tiedot sähköpostilla osoitteeseen abuse(at)elisa.fi. Kun saamme useita ilmoituksia, tiedotamme huijauksesta osoitteessa elisa.fi/asiakastiedotteet.
  4. Sain viestin saapuneesta paketista ja siinä pyydetään ennakkomaksu kuljetuksesta. Onko viesti huijaus?
    Jos jokin viestissä epäilyttää, kannattaa hakea viestin sisältämillä lauseilla netistä, ovatko muutkin saaneet vastaavia viestejä, jotka ovat paljastuneet huijaukseksi. Älä koskaan anna salasanoja, pankkikorttinumeroita tai pankkitunnuksia, mikäli niitä pyydetään viestissä tai linkin kautta aukeavalla sivulla.
  5. Sain sähköpostiin pyynnön kiireellisestä Elisan tilin päivityksestä. Onko tämä huijaus?
    Jos sisältö vaikuttaa tärkeältä ja käyttäjältä vaaditaan kiireellisiä toimenpiteitä esimerkiksi viestiin liitetyn linkin kautta, on todennäköisesti kyseessä huijaus. Yleensä viestissä pyydetään sähköpostitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja, jotta käyttäjä voidaan tunnistaa. Elisa ei koskaan pyydä tunnuksia tai salasanoja sähköpostilla.

Jos jokin vaikuttaa liian houkuttelevalta tai liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei ole totta. Lue miten rikolliset hyödyntävät psykologisia keinoja huijauksissa >

Mikä mietityttää tietoturvassa? Kysy kommenteissa! 


10 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Miksi Elisa käyttää Huawein verkkolaitteita vaikka uutiset ja tutkijat on kertonu että ne vakoilevat? Siinä on tietoturvariski jota taidetaan Suomessa vaan vähätellä ja Elisalla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Miksi Elisa käyttää Huawein verkkolaitteita vaikka uutiset ja tutkijat on kertonu että ne vakoilevat? Siinä on tietoturvariski jota taidetaan Suomessa vaan vähätellä ja Elisalla.

Nyt sitä linkkiä kehiin jossa todisetetaan väitteesi, jos et sitä voi laitta, niin voisitko olla levittämästä väärää tietoa faktana.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

@Huopa Jos tämä ei ole sun mielestä vakoilua niin sit ihmettelen et mikä on sun mielestä vakoilua https://www.tivi.fi/uutiset/kary-kavi-huawein-tyontekijat-jaivat-kiinni-vakoilusta/6dc7b6bb-8f0d-4971-af16-e0f0de4a4c9e

Aikaisemmin Chromebook toiminut hyvin, mutta kun muutin kadunnimitielle, Helsinki, alkoi Elisan tietoturvailmoituksia tulla. Bamital on aihe, mistä on nyt ilmoitettu kaksi kertaa. Väliä ilmoituksilla on noin kuukausi. Omaguru sanoo, että se on Windows-koneiden virus/haittaohjelma. Onko kukaan törmännyt ko.olevaan Bamital-ongelmaan? Chromebook koneet 2kpl on nyt skannattu, mutta mitään haittoja ei löytynyt!

Edit: Poistettu viestistä osoite. -Keinotekoinen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Aikaisemmin Chromebook toiminut hyvin, mutta kun muutin kadunnimitielle, Helsinki, alkoi Elisan tietoturvailmoituksia tulla. Bamital on aihe, mistä on nyt ilmoitettu kaksi kertaa. Väliä ilmoituksilla on noin kuukausi. Omaguru sanoo, että se on Windows-koneiden virus/haittaohjelma. Onko kukaan törmännyt ko.olevaan Bamital-ongelmaan? Chromebook koneet 2kpl on nyt skannattu, mutta mitään haittoja ei löytynyt!

Edit: Poistettu viestistä osoite. -Keinotekoinen

 

Moikka @Juhani123 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Kuulostaa kyllä siltä, että laitteillesi on pesiytynyt virus mikäli saat noita ilmoituksia. Valitettavasti jotkin haittaohjelmat eivät aina poistu pelkällä virustarkistuksella. Yleisiä toimintaohjeita tartunnan poistamista varten löydät tästä linkistä kohdasta “Tietoturvaongelma: virustartunta ja haittaohjelma”.

Aikaisemmin Chromebook toiminut hyvin, mutta kun muutin kadunnimitielle, Helsinki, alkoi Elisan tietoturvailmoituksia tulla. Bamital on aihe, mistä on nyt ilmoitettu kaksi kertaa. Väliä ilmoituksilla on noin kuukausi. Omaguru sanoo, että se on Windows-koneiden virus/haittaohjelma. Onko kukaan törmännyt ko.olevaan Bamital-ongelmaan? Chromebook koneet 2kpl on nyt skannattu, mutta mitään haittoja ei löytynyt!

Edit: Poistettu viestistä osoite. -Keinotekoinen

 

Moikka @Juhani123 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Kuulostaa kyllä siltä, että laitteillesi on pesiytynyt virus mikäli saat noita ilmoituksia. Valitettavasti jotkin haittaohjelmat eivät aina poistu pelkällä virustarkistuksella. Yleisiä toimintaohjeita tartunnan poistamista varten löydät tästä linkistä kohdasta “Tietoturvaongelma: virustartunta ja haittaohjelma”.

Kiitos, vastauksestanne. Saas nähdä. Kun Chromebookin avaa aamuisin, niin se on kuin uusi kone. Bamital on Windows-koneen ongelma ei ChromeOS:n. Google on luvannut hoitaa ChoromeOS käyttäjiensä tietoturvan ja korjaa heti avautuessaan ongelman jos sellainen on. Ja vielä kun lisää siihen sen, että käytin konetta 1,5 vuotta Elisan verkossa, toisessa osoitteessa ja mitään ongelmaa ei ollut. Ongelmat alkoivat viikko siitä kun muutettiin remontoituun taloon. En usko sattumaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Minulle myytiin  markkinoilla yllättäen joku helkkarin Premium-tietoturva! En Mennyt siis ollenkaan ostamaan tai tilaamaan mitään. Koska kaikki on ollut niin hankalakin tänä vuonna  niin en todellakaan halua Elisalta enää mitään premium. super. jne tietoturvaa! Ihan tavallinen mummulle riittää!

Tehomyyjän kuulin mainitsevan jotain uudesta päivityksestä, jonka luulin tarkoittavan jotain  säännöllisin välein tulevaa päivitystä. EI mitään UUTTA! Hinnasta oli juttua, ja luulin vain, että sen vanhan hinta on noussut. Paikassa oli sen verran hälyä ja juttelin samalla toisen myyjän kanssa noista Elisa-ongelmistani. Tästä lähtien kierrän E:n kojut kaukaa.:rolling_eyes:

Ja kas kun menin kotiin ja katsoin konettani, olenkin hankkinut superhyper-turvan! Ihan pyytämättä.

Kai sen voi perua??

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Minulle myytiin  markkinoilla yllättäen joku helkkarin Premium-tietoturva! En Mennyt siis ollenkaan ostamaan tai tilaamaan mitään. Koska kaikki on ollut niin hankalakin tänä vuonna  niin en todellakaan halua Elisalta enää mitään premium. super. jne tietoturvaa! Ihan tavallinen mummulle riittää!

Tehomyyjän kuulin mainitsevan jotain uudesta päivityksestä, jonka luulin tarkoittavan jotain  säännöllisin välein tulevaa päivitystä. EI mitään UUTTA! Hinnasta oli juttua, ja luulin vain, että sen vanhan hinta on noussut. Paikassa oli sen verran hälyä ja juttelin samalla toisen myyjän kanssa noista Elisa-ongelmistani. Tästä lähtien kierrän E:n kojut kaukaa.:rolling_eyes:

Ja kas kun menin kotiin ja katsoin konettani, olenkin hankkinut superhyper-turvan! Ihan pyytämättä.

Kai sen voi perua??

 


Kyseessä on ilmeisesti Turvapaketti? Elisa ei voi tuota koneellesi puolestasi asentaa, eli kertomasi perusteella tuossa on päivitetty virustorjuntaa Perus-versiosta Premium-versioon. Toki tällaiset tulee ehdottomasti käydä asiakkaan kanssa tarkasti läpi, pahoittelut tilanteesta.

Tuo tilanne saadaan kyllä korjattua varmasti, kannattaa olla suoraan asiakaspalveluumme yhteydessä asiasta :)

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

No sain sen toki eilen peruttua. Hermostuin vaan kun tänä vuonna on ollut vähän liikaa ongelmia tietotekniikan muutosten yms. kanssa.  Kyllähän tässä olisi myyjän pitänyt selvittää tarkemmin, että mistä on kyse. Olenpas tulevaisuudessa varovaisempi. 

Aikaisemmin Chromebook toiminut hyvin, mutta kun muutin kadunnimitielle, Helsinki, alkoi Elisan tietoturvailmoituksia tulla. Bamital on aihe, mistä on nyt ilmoitettu kaksi kertaa. Väliä ilmoituksilla on noin kuukausi. Omaguru sanoo, että se on Windows-koneiden virus/haittaohjelma. Onko kukaan törmännyt ko.olevaan Bamital-ongelmaan? Chromebook koneet 2kpl on nyt skannattu, mutta mitään haittoja ei löytynyt!

Edit: Poistettu viestistä osoite. -Keinotekoinen

 

Moikka @Juhani123 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 

Kuulostaa kyllä siltä, että laitteillesi on pesiytynyt virus mikäli saat noita ilmoituksia. Valitettavasti jotkin haittaohjelmat eivät aina poistu pelkällä virustarkistuksella. Yleisiä toimintaohjeita tartunnan poistamista varten löydät tästä linkistä kohdasta “Tietoturvaongelma: virustartunta ja haittaohjelma”.

Ongelmat jatkuu. Nyt vuorossa Ranbyus niminen haittaohjelma? Mitään ei löydy mutta silti jotain on? Pitääkö romuttaa tietokone ja ostaa uusi? Ymmärrän kun on taloverkko, joka kuuluu vuokraan, niin jostainhan sitä pitää saada sitä tuottoa vaikka sitten kalliista maksullisesta numerosta?

Osallistu keskusteluun