Skip to main content
Vastaus

Maksan Liittymäturvassa kahdesta tietoturvasta ja saan vain yhden

  • June 16, 2025
  • 16 kommenttia
  • 329 katselukerrat

Minulla on kaksi Elisa 5G liittymää Liittymäturvalla. Saan otettua tietoturvan käyttöön vain toisessa laitteessa, koska ohjelmisto ilmoittaa, että minulla on käyttöoikeus vain yhteen laitteeseen. Maksan siis kahdesta ja saan yhden. Miten asia hoidetaan kuntoon?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Burnett

Jos käytössä on useita Elisa Liittymäturvalla sopimuksia, niin sen itse Elisa Tietoturva-sovelluksen voi asentaa vain ja ainoastaan yhteen laitteeseen. Sinne sitten voi viskata niitä meiliosoitteita sen määrän kun on liittymiäkin. 😊

16 kommenttia

tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 16, 2025

Onko sinulla siis liittymäturva kahdelle laitteelle, vai kaksi liittymäturvaa, omansa molemmille ? 


  • June 16, 2025

Minulla on kaksi Elisa 5G liittymää Liittymäturvalla. Saan otettua tietoturvan käyttöön vain toisessa laitteessa, koska ohjelmisto ilmoittaa, että minulla on käyttöoikeus vain yhteen laitteeseen. Maksan siis kahdesta ja saan yhden. Miten asia hoidetaan kuntoon?

Jos kyse on Mobiiliturvasta, niin sehän menee liittymäturvallisissä liittymissä:

Yksi liittymä, yksi mobiiliturva.

Tuolla ohjetta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/liittymaturva/

                    

 

 


Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 16, 2025

Nyt varmaan puhutaan niistä uusista liittymistä mihin tullut se liittymäturva joka sisältää myös mobiilivarmenteen.

 

  • Kuukausimaksu sisältää Liittymäturvan (Mobiilivarmenne, Haittasivujen esto ja tietovuotojen seuranta)

Eli itse käsitän, että ​@PeksuR tarkoittaa tätä

 


  • June 16, 2025

Onkohan tässä sama ongelma kuin toisessa ketjussa, että järjestelmä antaa asentaa vain yhden per sähköpostiosoite?

(todella tyhmä suunnittelunkukkanen, jos niin todella on - eihän sähköpostiosoitteella ja puhelinliittymällä ole mitään tekemistä toistensa kanssa)

 

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 16, 2025

Kyllä, kyse on juuri niistä uusista liittymistä. Järjestelmä antaa asentaa vain yhden per sähköpostiosoite. Todellakin, sähköpostiosoitteella ja puhelinliittymällä ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään. Eli maksan kahdesta ja ja saan yhden tietoturvan. Mikä avuksi?


  • June 16, 2025

Eli se onkin tuo:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/liittymaturva/

Miten saan tietovuotojen seurannan käyttöön?

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 16, 2025

Eli se onkin tuo:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/liittymaturva/

Miten saan tietovuotojen seurannan käyttöön?

 

Asennus ja tunnistautuminen toimii ohjeen määrittelemällä tavalla, mutta ongelma alkaa siitä, että käyttöoikeuksia on vain yksi kappale, joka on sidottu Elisan käyttäjätunnukseen (sähköpostiosoite) Liittymiä on siis kaksi saman käyttäjätunnuksen alla, mutta käyttöoikeuksia on vain yksi. Elisan pitäisi siis vapauttaa minulle toinenkin käyttöoikeus tietoturvaan. Vai onko toiveena, että siirrän toisen liittymäni kilpailijalle?


  • June 16, 2025

Eli se onkin tuo:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/liittymaturva/

Miten saan tietovuotojen seurannan käyttöön?

 

Asennus ja tunnistautuminen toimii ohjeen määrittelemällä tavalla, mutta ongelma alkaa siitä, että käyttöoikeuksia on vain yksi kappale, joka on sidottu Elisan käyttäjätunnukseen (sähköpostiosoite) Liittymiä on siis kaksi saman käyttäjätunnuksen alla, mutta käyttöoikeuksia on vain yksi. Elisan pitäisi siis vapauttaa minulle toinenkin käyttöoikeus tietoturvaan. Vai onko toiveena, että siirrän toisen liittymäni kilpailijalle?

Varmaan asiakaspalvelussa selviää parhain päin:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Omaelisa, oiva vaihtoehto:

Omaelisa /Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 17, 2025

On turhauttavaa, kun asiakaspalvelu vastaa kysymykseeni lähettämällä linkit käyttöohjeisiin. Osaan todellakin lukea ohjeita ja jopa noudattaa niitä. Toivottavasti asiakaspalvelusta löytyy joku, jota itse ongelman ratkaisu kiinnostaa.


  • June 17, 2025

On turhauttavaa, kun asiakaspalvelu vastaa kysymykseeni lähettämällä linkit käyttöohjeisiin. Osaan todellakin lukea ohjeita ja jopa noudattaa niitä. Toivottavasti asiakaspalvelusta löytyy joku, jota itse ongelman ratkaisu kiinnostaa.

Kysäisin Chatista, tuli tuollaista tietoa oli asiakaspalvelijalla:

“Tietovuotojen seuranta tulee aktivoida OmaElisassa ennen Elisa Tietoturva-sovelluksen asentamista - Liittymäturvaan sisältyy seurattavaksi yksi sähköpostiosoite. Sovelluksessa näkyy muitakin vaihtoehtoja - jos asiakas klikkaa jotain muuta tietovaihtoehtoa, tulee virheilmoitus.”

 

 

 


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • June 17, 2025

Jos käytössä on useita Elisa Liittymäturvalla sopimuksia, niin sen itse Elisa Tietoturva-sovelluksen voi asentaa vain ja ainoastaan yhteen laitteeseen. Sinne sitten voi viskata niitä meiliosoitteita sen määrän kun on liittymiäkin. 😊


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 17, 2025

Jos käytössä on useita Elisa Liittymäturvalla sopimuksia, niin sen itse Elisa Tietoturva-sovelluksen voi asentaa vain ja ainoastaan yhteen laitteeseen. Sinne sitten voi viskata niitä meiliosoitteita sen määrän kun on liittymiäkin. 😊

Näin se näköjään on. Ratkaisu on silti mielestäni outo. Liittymät ovat nimissäni, mutta niiden käyttäjät ovat toisistaan erillään. Eli vain toinen voi säätää Tietoturvaan lisättäviä meiliosoitteita. Toinen on ns. täysivaltainen käyttäjä ja toinen tyytyy kohtaloonsa. Olisikohan tähän voinut kehittää järjellisemmän ratkaisun “maailman parhaan liittymäturvan” sijaan?


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 17, 2025

Mites tuo toimii jos on kaksi puhelinta joiss aon sama gmail ? Pitääkö toiseen keksiä joku oma email ? 


  • June 17, 2025

Jos käytössä on useita Elisa Liittymäturvalla sopimuksia, niin sen itse Elisa Tietoturva-sovelluksen voi asentaa vain ja ainoastaan yhteen laitteeseen. Sinne sitten voi viskata niitä meiliosoitteita sen määrän kun on liittymiäkin. 😊

Ööö… siis tarkoittaako tämä tosiaan sitä, että esim. kaikilla perheellisillä, joilla on liittymäsopimukset yhden henkilön nimissä, on n kpl liittymiä joissa palvelun ominaisuudet eivät toimi tai ne toimivat vajaasti?

Onhan tämä varmasti kerrottu selkeästi ennen palvelun (pakko)tilausta? Kuulostaa nimittäin ihan maailman parhaalta suunnittelunkukkaselta.


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 18, 2025

Eli nyt mietitään Liittymäturva-liittymän ominaisuuksista eniten tuota Tietovuotojen seuranta -osiota. Jos yhden asiakkaan nimissä on useampi liittymäturvallinen liittymä (esim. perheen jäsenten muut liittymät), niin tämä toimisi seuraavasti:

  • Liittymien omistaja pystyy asentamaan yhdelle laitteelle Elisa Tietoturva -sovelluksen. Omistajan sovellukseen tulee yksi sähköpostiosoite per liittymäturvallinen liittymä seurattavaksi. Nämä pitää erikseen lisätä.
  • Mobiilivarmenne rekisteröidään erikseen ja se on SIM-kortti kohtainen, sekä aktivoituu käyttäjän oman henkilötunnuksen alle omalle asiakkuudelle.
  • Mobiiliturva ominaisuutta hallinnoidaan OmaElisasta ja kun liittymät ovat yhden henkilön nimissä, niin kyseinen henkilö voi palvelun ottaa käyttöön tai pois käytöstä OmaElisastaan.

Jos käytössä on kahdella laitteella sama sähköpostiosoite, niin tällä ei ole merkitystä. Sähköpostilla on väliä vain Tietovuotojen seurannan osalta ja sen tarvitsee vain kertaalleen ottaa käyttöön. Palvelut toimivat täysimääräisesti. Jos Elisa Tietoturva -sovellukselta haluaa enemmän ominaisuuksia (kuin tuon Tietovuotojen seurannan), niin suositellaan hankkimaan vielä erillisen Tietoturva-palvelun. Näin saat käyttöösi tehokkaan virustorjunnan ja haittaohjelmien eston, sekä VPN näin esimerkiksi.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 18, 2025

Eli nyt mietitään Liittymäturva-liittymän ominaisuuksista eniten tuota Tietovuotojen seuranta -osiota. Jos yhden asiakkaan nimissä on useampi liittymäturvallinen liittymä (esim. perheen jäsenten muut liittymät), niin tämä toimisi seuraavasti:

  • Liittymien omistaja pystyy asentamaan yhdelle laitteelle Elisa Tietoturva -sovelluksen. Omistajan sovellukseen tulee yksi sähköpostiosoite per liittymäturvallinen liittymä seurattavaksi. Nämä pitää erikseen lisätä.
  • Mobiilivarmenne rekisteröidään erikseen ja se on SIM-kortti kohtainen, sekä aktivoituu käyttäjän oman henkilötunnuksen alle omalle asiakkuudelle.
  • Mobiiliturva ominaisuutta hallinnoidaan OmaElisasta ja kun liittymät ovat yhden henkilön nimissä, niin kyseinen henkilö voi palvelun ottaa käyttöön tai pois käytöstä OmaElisastaan.

Jos käytössä on kahdella laitteella sama sähköpostiosoite, niin tällä ei ole merkitystä. Sähköpostilla on väliä vain Tietovuotojen seurannan osalta ja sen tarvitsee vain kertaalleen ottaa käyttöön. Palvelut toimivat täysimääräisesti. Jos Elisa Tietoturva -sovellukselta haluaa enemmän ominaisuuksia (kuin tuon Tietovuotojen seurannan), niin suositellaan hankkimaan vielä erillisen Tietoturva-palvelun. Näin saat käyttöösi tehokkaan virustorjunnan ja haittaohjelmien eston, sekä VPN näin esimerkiksi.

Tietovuotojen toiminta myytiin periaatteella, jossa jokaisesta Liittymäturva-liittymästä voi itsenäisesti ohjata ja seurata mahdollisia tietovuotoja. Nyt Elisan palkolliset selittävät mustaa valkoiseksi. Eli periaate on heidän mielestään mallia: osta kaksi autoa saat yhden ratin ja lisävarusteeksi kannaattaa tilata vaihdekeppi. Ei tule kauppoja.