Hei, miten nyt tulee kasoittain huijausviestejä osoitteesta elisa.fi? Eikä ole alias, jonka alta paljastuisi jotain muuta. viihfgsddeuutiset@elisa.fi on aina lähettäjänä. Icloud-tilisi on täynnä, iCloud-tilisi on jäädytetty, Netflix-tilauksesi on päättynyt, Posti-pakettisi saapuu pian jne. Kaikissa sama lähetysosoite. Lähetin pari tuonne abuse@elisa.fi ,mutta se lopetti vastaanoton kahden jälkeen.
Jaahas, lähetysvaiheessa löytyi tuosta aiheesta aiempi keskusteluketju. Muutankin sitten kysymystä: Miksi ihmeessä Elisa ei varoita asiakkaitaan, että tällaista on menossa? Pitääkä kuinka monen ensin menettää rahansa/tietonsa? Eikö tuollaisen asian varoituksen pitäisi olla Elisan kotisivulla ja sittä tulla viesti asiakkaille?
Jaahas, lähetysvaiheessa löytyi tuosta aiheesta aiempi keskusteluketju. Muutankin sitten kysymystä: Miksi ihmeessä Elisa ei varoita asiakkaitaan, että tällaista on menossa? Pitääkä kuinka monen ensin menettää rahansa/tietonsa? Eikö tuollaisen asian varoituksen pitäisi olla Elisan kotisivulla ja sittä tulla viesti asiakkaille?
Sivun alosasta Asiakaspalvelun alta:
Löytyy varoitusta aiheenkin tiimoilta.
Sähköpostin näkyvä lähettäjäosoite on hyvä todiste lähettäjästä kuin perinteisen kirjeen vasempaan ylänurkkaan lyijykynällä merkitty lähettäjätieto.
Noita eri firmojen “nimissä” lähetettyjä roskaposteja on liikenteessä jatkuvasti, ja jos kaikista niistä tiedotettaisiin laajalti, niistä tiedotteistakin muodostuisi oma roskapostiluokkansa, jonka porukka ohjaisi menemään suoraan roskakoriin.
Parempi vaan opetella tunnistamaan roskaposti roskapostiksi ja käsittelemään niitä sen mukaisesti.
Ja tietysti kannattaa hankkia sähköpostilaatikko, jossa on toimiva roskapostisuodatin.
Ensinnäkin, yleensä “lyijykynällä” on kirjoitettu aavistuksen poikkeava lähettäjänimi tai lähettäjänimen alta paljastuu toinen nimi. Tässä on suoraan elisa.fi . Toiseksi varoituksen voi suorittaa Elisan omalla kotisivulla, ei sähköpostia siihen tarvita. Näin mm. pankit toimivat. Kolmanneksi tämä on Elisan oma sähköpostilaatikko, Elisan omassa palvelussa, jossa maksetaan Elisalle. Suodatin pitäisi siis tulla helposti Elisan puolelta. Minä kyllä tunnistan roskapostit, mutta moni ei. Neljänneksi: Pitäisi osata yleensä antaa sellaisia neuvoja, joista oikeasti on hyötyä.
Mikäli tietojenkalasteluviestin lähettäjä esiintyy Elisana, jatkolähetäthän saamasi viestin osoitteeseen abuse(at)elisa.fi Huom! Kyseisessä osoitteessa otetaan vastaan vain ilmoituksia Elisaa koskevista huijausyrityksistä. Tästäpä lisätietoa aiheeseen Huijausyritykset ja tietojenkalastelu.
Mukava saada sinut mukaan OmaYhteisöön
Osallistu keskusteluun
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi