Vastattu

Tärkeä tiedote: Internetliittymääsi kytketyssä laitteessa on tietoturvaongelma

  • 24 January 2022
  • 4 kommenttia
  • 333 katselukerrat

Hei,

Sain tänään seuraavan viestin Elisalta:

 

Olemme havainneet internetliittymässäsi xxxxxxxxxxx tietoturvaongelman.
Internetliittymääsi kytkettyä päätelaitetta on käytetty hyväksi esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin.

Internetliittymäsi tunnus: xxxxxxxxxxx

Tietoturvaongelman syy: Porttiskannaus

 

Surffailin vähän täällä foorumeilla ja huomasin että muutkin saanut samankaltaisia viestejä. Onko ratkaisua löytynyt tähän tiettyyn ongelmaan: Porttiskannaukseen?

 

Teidän sivuilta löytyy seuraava ratkaisu, mutta onko oikeasti auttanut ketään? Teen etätöitä kotoa ja internet liittymää ei missään nimessä voi suljeta. Jos ei tähän nopeasti löydy vastausta niin vaihto pois Elisalta ja nopeasti.

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 24 January 2022, 10:37

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moro @makke160 Tervetuloa OmaYhteisöön. 
Kannattaa tosiaan tuon sivun ohjeiden mukaan toimia ja tehdä kaikki nuo toimenpiteet niin silloin liittymä kyllä pysyy auki jos siellä ei mitään haitallista enää linjalla ole.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Ongelma seuraa kyllä mukana operaattorin vaihdossa. 

Kyllä se liittymä suljetaan tietoturvapoikkeaman takia myös kilpailijoilla.

Hei,

Kiitos vastauksista Jesse ja Porkkana. Nuo eri askeleet nyt tehty ohjeiden mukaan. Ei mitään aavistusta että onko nyt asia OK vai ei… 

Saanko Elisalta vielä varoituksia jos ongelma jatkuu ennenkuin katkaisevat liittymän?

Käyttäjätaso 7

Moro @makke160 Tervetuloa OmaYhteisöön. 
Kannattaa tosiaan tuon sivun ohjeiden mukaan toimia ja tehdä kaikki nuo toimenpiteet niin silloin liittymä kyllä pysyy auki jos siellä ei mitään haitallista enää linjalla ole.

Juuri näin.

Vika ei ole liittymässä , vaan liittymään kytketyssä modeemissa tai modeemin perässä olevassa laitteessa.

Joskus riittää vain modeemin virtojen katkaiseminen ja käynnistäminen , mikäli haitake on modeemissa. Suositeltavaa on myös vaihtaa modeemin hallintasalasana.

Mikäli haitake on modeemin perässä olevassa laitteessa , niin sen puhdistamiseen on työkaluja esim. F-Secure Online Scanner.

https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/online-scanner