Elisan tietoturva lähettää ilmoituksia,että tietosi ovat vuotaneet. Tyhmä kun olen niin en, ymmärrä miten kun kaikki mahdolliset suojaukset ovat päällä VPN huijaussuoja jne..
Osaako joku henkilö neuvoa minua
Kiitos jo etukäteen
Tuolla ohjetta:
https://elisa.fi/tietoturva/
Tietovuotohälytykset
Jos henkilötietojesi, kuten sähköpostiosoitteesi tai luottokorttisi numeron havaitaan vuotaneen verkkoon, Elisa Tietoturva lähettää sähköpostiisi välittömästi tietovuodosta ilmoituksen, jossa on toimintaohjeet tilanteeseen.
Identiteetin suojaaminen ja salasanojen hallinta
Lue lisää identiteetin suojaamisesta
Jos tietovuoto osuu kohdallesi, Elisa Tietoturva tuo turvaa
Tarkista mahdolliset tietovuodot täältä.
Selvitä, ovatko henkilötietosi paljastuneet ja mitä voit asialle tehdä.
en, ymmärrä miten kun kaikki mahdolliset suojaukset ovat päällä VPN huijaussuoja jne..
Vuoto on voinut tapahtua joltakin, jonne olet joskus aikoinaan antanut tietosi. Tyypillisimpiä tapahtuksia ovat verkkokaupat, mutta myös kouluilta ja työnantajilta voi vuotaa tietoja. Tuorein esimerkki löytyy vain parin päivän takaa: Tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää Valion tietoverkkoon kohdistunutta tietoturvaloukkausta.
Elisan tietoturva lähettää ilmoituksia,että tietosi ovat vuotaneet. Tyhmä kun olen niin en, ymmärrä miten kun kaikki mahdolliset suojaukset ovat päällä VPN huijaussuoja jne..
Osaako joku henkilö neuvoa minua
Kiitos jo etukäteen
F-Securella on työkalu , jolla voi tarkistaa onko tietojasi vuotanut nettiin. Palvelu kertoo mistä vuoto on tapahtunut ja milloin.
https://www.f-secure.com/fi/identity-theft-checker
Elisa ilmoitta että tietovuotoja ei olisi tapahtunut? Silti näitä varoituksia tulee kysynkin miten tämä on mahdollista!
Elisa ilmoitta että tietovuotoja ei olisi tapahtunut? Silti näitä varoituksia tulee kysynkin miten tämä on mahdollista!
Elisa ilmoittaa vuodoista vain omalta osaltaan. Varmaan olet rekisteröitynyt myös muihin palveluihin ja ne vuodot voi tapahtua missä vain.
Testaa tällä löytääkö se palveluita , joista tietojasi olisi vuotanut.
https://www.f-secure.com/fi/identity-theft-checker
Elisa ilmoitta että tietovuotoja ei olisi tapahtunut? Silti näitä varoituksia tulee kysynkin miten tämä on mahdollista!
Eikä tuokaan: https://www.f-secure.com/fi/identity-theft-checker ilmoita, kun
Elisalle tulee F-Securelta samat tiedot.
Kysäise asiakaspalvelusta, niin eiköhän jotain selviä:
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/
Chat Omaelisassa ma-pe 8-19 ja la 9-17.
Lähetä viesti Facebookissa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Soittakaa minulle
Tai (Nopeampi): Omaelisa /Varaa soittoaika
Asiakaspalvelupuhelu:
010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)
Omaelisassa:
Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit
Ja taas tietojasi on vuotanut! No kävin annetussa osoitteessa tarkastamassa ei yhtään tietovuotoa securen mukaan.
Kaikki salasanat vaihdettu ei kohta hampaita naurata Mitä pelleilyä tämä nyt on onko palattava Nokia 3210 aikaan...
Vaikka salasana on salasanaholvissa tallessa niin niin niin..
Kaikki salasanat vaihdettu
Salasana tarvitsee vaihtaa ainostaan siihen organisaatioon, jonka tiedot vuotivat. Olettaen tietysti, että et käytä samaa salasanaa useampaan kuin yhteen paikaan.
Ja taas tietojasi on vuotanut! No kävin annetussa osoitteessa tarkastamassa ei yhtään tietovuotoa securen mukaan.
Kaikki salasanat vaihdettu ei kohta hampaita naurata Mitä pelleilyä tämä nyt on onko palattava Nokia 3210 aikaan...
Kokeile tietoturvan poistoa ja uudelleenasennusta, josko tokenisi.
Jos ei, niin asiakaspalveluun vaan yhteyttä.
Ja taas tietojasi on vuotanut! No kävin annetussa osoitteessa tarkastamassa ei yhtään tietovuotoa securen mukaan.
Kaikki salasanat vaihdettu ei kohta hampaita naurata Mitä pelleilyä tämä nyt on onko palattava Nokia 3210 aikaan...
Kokeile tietoturvan poistoa ja uudelleenasennusta, josko tokenisi.
Jos ei, niin asiakaspalveluun vaan yhteyttä. Ja
Ei tässä mitään uudelleenasennusta tarvita. Jos kaikki omat tunnukset on tarkistettu ja salasanat vaihdettu , niin juurikaan muuta ei voi tehdä tässä vaiheessa. Jos sitten alkaa esiintymään tunnusten väärinkäyttöä , niin se on sitten rikosilmoituksen paikka poliisille
Jos tuo turvapaketti herjaa koko ajan , niin sitten vain se identiteettisuoja asetuksista pois päältä.
Kiitos tiedosta täytyy kokeilla näillä ohjeilla.
@Tsau Kannattaa ottaa käyttöön kaksivaiheinen todennus, se on myös hyvä suoja tilillesi. Jos tapahtuu tiedonmurto, niin rikolliset ei saa tietoja kun niiden pitäisi ekana ratkaista kaksivaiheinen todennus ennenku ne saa tietosi. Se vaikeuttaa rikollisia saamasta tietojasi.
@Tsau Kannattaa ottaa käyttöön kaksivaiheinen todennus, se on myös hyvä suoja tilillesi. Jos tapahtuu tiedonmurto, niin rikolliset ei saa tietoja kun niiden pitäisi ekana ratkaista kaksivaiheinen todennus ennenku ne saa tietosi. Se vaikeuttaa rikollisia saamasta tietojasi.
Kaksivaiheinen tunnistus mihin?
Onhan tämä aika erikoinen palvelu, jos ei enempää anna tietoa asiasta, mitä tälläisellä tekee ja miten sen pitäisi toimia?
Esimerkkinä olen tallentanut Google tilille n. 500 salasanaa ja jos joku salasana on vuotanut mitä vaan kautta ja tullut googlen tietoon asia, palvelu varoittaa että mikä salasana on vuotanut ja kertoo myös paikat missä sitä on käytetty. Sitten vaan vaihtaa ne ja homma taas selvä.
Tätä minä juuri olen ihmetellyt että tulee tieto,mutta ei kuitenkaan mistä ja mikä taho. Eilen tuli yksi tietovuoto ilmoitus edellispäivänä kolme peräkkäin Tietosi ovat vuotaneet "nimimerkki" salasana maa tätä on nyt jatkunut kolme kuukautta.En haluaisi vaan arvostella palvelun tuottajaa.Onhan meillä pitkä menneisyys mutta onko vielä..
Tätä minä juuri olen ihmetellyt että tulee tieto,mutta ei kuitenkaan mistä ja mikä taho. Eilen tuli yksi tietovuoto ilmoitus edellispäivänä kolme peräkkäin Tietosi ovat vuotaneet "nimimerkki" salasana maa tätä on nyt jatkunut kolme kuukautta.En haluaisi vaan arvostella palvelun tuottajaa.Onhan meillä pitkä menneisyys mutta onko vielä..
Elisalla varsinaisesti ei ole noiden ilmoitusten kanssa muuta tekemistä , että he myyvät asiakkailleen itselleen räätälöityä F-Securen turvaohjelmistoa.
Siinä turvaohjelmistossa on nykyään mukana ns. identiteettisuoja , joka sitten varoittelee mahdollisesta tietojen pääsystä rosvojen käsiin. F-Securella on yhdessä muiden alan yhtiöiden kanssa yhteinen tietokanta , jonne tallentuu tiedot todetuista tietomurroista ja se turvaohjelmisto lukee ko. tietokantaa ja varoittelee tarvittaessa. Siis ne varoitukset eivät tule Elisalta , vaan tuosta em. tietokannasta.
Sinulle on vinkattu , että F-Securella on työkalu , jolla voit tutkia mistä palvelusta ja milloin tietojasi on mahdollisesti vuotanut.
https://www.f-secure.com/fi/identity-theft-checker
No ei se mikään 100% tarkka ole eikä välttämättä löydä kaikkea ja saattaapa hälytellä ihan turhaankin.
Kyllä olen kyseisestä paikasta käynyt tarkastamassa ja siellä lukee 0 tietosuojamurtoa. Minulla on kaksi sp osoitetta sama molemmissa. Kun ei ole murtoja niin ei myöskään tietojen kalastelijaa nimetty.?
Onhan tämä aika erikoinen palvelu, jos ei enempää anna tietoa asiasta, mitä tälläisellä tekee ja miten sen pitäisi toimia?
Itselle kun tuli ilmoitus sähköpostiin vuodosta, niin sähköpostissa oli tieto mitä nettisivua asia koskee. Lisäksi viestissä on kohta, mistä pääsee katsomaan tietomurron tiedot tarkemmin, ja samassa yhteydessä tulee ohjeet suositelluista toimenpiteistä, kuten esim salasanan vaihto kyseiseen paikkaan ja myös muualle jos käyttää muissakin palveluissa.
@Tsau Pääset tarkistamaan tietovuodon tiedot esimerkiksi tällä tavoin:
- Avaa Tietoturva -sovellus ja mene kohtaan “henkilötietojen suojaus”
- Valitse “Tietomurrot”. Osioon tulee näkyviin palvelut/sivut, joista tiedot on vuotaneet.
- Valitse kyseinen tapahtuma mitä haluat tarkastella lähemmin. Tapahtuman kohdalla lukee myös suositellut toimenpiteet.
- Jos olet jo tehnyt suositellut toimenpiteet, kuten esimerkiksi salasanan vaihdon, voit arkistoida kyseisen tietomurron
Kyllä olen kyseisestä paikasta käynyt tarkastamassa ja siellä lukee 0 tietosuojamurtoa. Minulla on kaksi sp osoitetta sama molemmissa. Kun ei ole murtoja niin ei myöskään tietojen kalastelijaa nimetty.?
Enpä sitten olisi kovin huolissani tietoturvastasi.
Jos se turvaohjelmisto siitä huolimatta häiriköi ja ilmoittelee identiteettiloukkauksista , niin ei ne ilmoitukset välttämättä kovin vaarallisia ole. No kun käännät turvaohjelmiston asetuksista Identiteettisuojan pois päältä , niin ilmoitusten pitäisi loppua.
Jos lötyykin jotain, niin joskus jää tuntemattomaksikin. Tulee tullainen ilmoitus:
“Mainittu päivämäärä on tietomurron havaitsemispäivä.
Tuntematon palvelu tarkoittaa tietomurron kohteeksi joutunutta palvelua, jota ei voida paljastaa tai tunnistaa varmasti.”
Juu löytyy tieto tahosta joka on murtautunut mitä voin tehdä miten estän tämän tai nämä.
Juu löytyy tieto tahosta joka on murtautunut mitä voin tehdä miten estän tämän tai nämä.
Jos löytyy tieto mistä palvelusta tietojasi on vuotanut , niin vaihda salasanasi kyseisessä palvelussa.
Mixed Combolist löytyi 30.1.2025 tällainen tieto on vaan.
Mixed Combolist löytyi 30.1.2025 tällainen tieto on vaan.
Tuo Combolist näyttäisi olevan rikollisten listaus käyttäjätunnuksista ja salasanoista.
https://flare.io/learn/resources/blog/combo-lists-the-dark-web-understanding-leaked-credentials/
Sinne ei taida olla pääsyä muilla kuin rikollisilla , joten kun tarkempaa tietoa ei ole minkä palvelun kayttäjätunnuksesi ja salasanasi on listalle päätynyt , niin silloin pitänee vaihtaa kaikkien käyttämiesi palvelujen salasanat , jos et ole sitä jo tehnyt.