Skip to main content

Nyt jostain syystä Turvapaketin pankki-ilmoituksen vihreät raamit on aina keltaisella ja tulee ilmoitus, joku yrittää huijata sinua. Sulje puhelu välittömästi. Siis joku tämän sisältöinen viesti, en nyt ihan sanatarkasti kirjoittanut koko ilmoitusta. Ihan hyvä vinkki, varsinkin kun tämän sisältöisiä huijauksia on liikkeellä, mutta minulla ei ole avoinna puhelua, tai muita yhteyksiä ulospäin. Yritän vain ostaa tuotteita verkkokaupasta. En myöskään pysty ohittamaan ilmoitusta, tai sulkemaan pankkiyhteyden suojaamisen. Tämä ilmoitus on tullut nyt viikon verran, enkä saa tuota pois muutoin kuin sulkemalla koko turvapaketin ja sitten ostokset onnistuu. Tileiltäni ei ole hävinnyt viikon kuluessa rahaa, vaikka olen tehnyt ostoksia. Ymmärtäisin, jos tämä tulisi jostain epämääräisestä sivustosta, mutta kun nyt tämä tulee jokaisesta verkkokaupasta kun on ostamassa, ja tämä palvelu estää kaiken verkkomaksamisen. Mikä menee nyt pieleen?

Nyt jostain syystä Turvapaketin pankki-ilmoituksen vihreät raamit on aina keltaisella ja tulee ilmoitus, joku yrittää huijata sinua. Sulje puhelu välittömästi. Siis joku tämän sisältöinen viesti, en nyt ihan sanatarkasti kirjoittanut koko ilmoitusta. Ihan hyvä vinkki, varsinkin kun tämän sisältöisiä huijauksia on liikkeellä, mutta minulla ei ole avoinna puhelua, tai muita yhteyksiä ulospäin. Yritän vain ostaa tuotteita verkkokaupasta. En myöskään pysty ohittamaan ilmoitusta, tai sulkemaan pankkiyhteyden suojaamisen. Tämä ilmoitus on tullut nyt viikon verran, enkä saa tuota pois muutoin kuin sulkemalla koko turvapaketin ja sitten ostokset onnistuu. Tileiltäni ei ole hävinnyt viikon kuluessa rahaa, vaikka olen tehnyt ostoksia. Ymmärtäisin, jos tämä tulisi jostain epämääräisestä sivustosta, mutta kun nyt tämä tulee jokaisesta verkkokaupasta kun on ostamassa, ja tämä palvelu estää kaiken verkkomaksamisen. Mikä menee nyt pieleen?

Kokeile puhelimen uudelleenkäynnistystä ensi alkuun.

Voihan sen sovelluksen poistaa ja asentaa uudestaan.


Tarkennetaan kysymystä. Kysymys on kotitietokoneesta (läppäri) ja olen käynnistänyt uudelleen. Pitänee ottaa asennus pois. Taas...


Tarkennetaan kysymystä. Kysymys on kotitietokoneesta (läppäri) ja olen käynnistänyt uudelleen. Pitänee ottaa asennus pois. Taas...

Siinä voit kokeilla:

Selaimen välimuistin tyhjennystä

Toisella selaimellakin, jos et vielä kokeillut.

Tietokoneenkin voi käynnistää uudelleen.

Nimenomaan: Käynnistä uudelleen kohdasta.


Poistettu Elisa ja asennettu uudelleen. Ongelma todennäköisesti liittyy Chromen etäkäyttöohjelmaan. Poistin tuon myös ennen kuin asensin uudelleen Elisan Turvan. Ei auttanut. Edelleen, ei pysty tekemään minkäänlaisia verkko-ostoksia. Jännä, että ongelma on yhtäkkiä tupsahtanut tällä viikolla, kun Chromen etätyökalut ovat olleet koneellani useita vuosia. Voisikohan tuossa kohtaa jossa ilmoitetaan, keltaisin raamein, että katkaise puhelu, että en ole yhteydessä yhtikä mihinkään ja käyttäjä saisi itse jatkaa eteenpäin. Nyt Turvasivustopalvelu ottaa hallinnan ja ei välitä, onko käyttäjä oikeasti puikoissa, vai ei.


Teitkö nuo selain jutut tuosta ylempää?

Poistitko noilla ohjeilla:

Elisa Turvapaketin käyttöohjeet

  Elisa Turvapaketin tukityökalut ongelmatilanteissa.

Poistotyökalu Elisa Turvapaketin poistamiseen ongelmatilanteissa.

      Samat tukityökalut löytyy myös

      kätevästi tuolta:

      Tukityökalut - F-Secure

(Lähtee kaikki rippeetkin)


Toimin seuraavasti. Poistin Chromen etätyöpöytälaajennuksen, vapautin lisenssin verkkosivuilta (elisa), poistin Windowsin työkaluilla, käynnistin koneen uudelleen. Asensin ihan alusta alkaen uudelleen. Kokeillaan vielä tuolla lisätyökalulla uudelleen.


Poistettu vielä uudelleen tuon työkalun avulla. Tuossa yhteydessä kone käynnistyy automaattisesti. Asennettu kuin tyhjälle koneelle Elisan sivujen kautta. Varmuuden vuoksi käynnistetty tietokone uudelleen. Tämän jälkeen yritin mennä tekemään verkko-ostoksia. Edelleen ei pysty tekemään mitään verkkokauppaostoksia, joissa pitää tehdä vahvennus pankin sivujen kautta. Tulee keltaiset raamit ja Elisan turvapalvelu epäilee, että läppärini kautta yritetään saada verkkopankkitunnuksia käyttööni etäkäyttöpalveluiden kanssa ja pitäisi välittömästi sulkea puhelin, jos joku pyytää minua asioimaan verkkopankissa puhelun aikana. Selvennyksenä, ei ole puhelu käynnissä, tiedän kyllä intialaisten sun muiden kalastelijoiden toiminnan, enkä ole ainakaan tällä hetkellä tuollaisen kalastelun kohteena.


Toimiiko toisella selaimella?


Poistettu vielä uudelleen tuon työkalun avulla. Tuossa yhteydessä kone käynnistyy automaattisesti. Asennettu kuin tyhjälle koneelle Elisan sivujen kautta. Varmuuden vuoksi käynnistetty tietokone uudelleen. Tämän jälkeen yritin mennä tekemään verkko-ostoksia. Edelleen ei pysty tekemään mitään verkkokauppaostoksia, joissa pitää tehdä vahvennus pankin sivujen kautta. Tulee keltaiset raamit ja Elisan turvapalvelu epäilee, että läppärini kautta yritetään saada verkkopankkitunnuksia käyttööni etäkäyttöpalveluiden kanssa ja pitäisi välittömästi sulkea puhelin, jos joku pyytää minua asioimaan verkkopankissa puhelun aikana. Selvennyksenä, ei ole puhelu käynnissä, tiedän kyllä intialaisten sun muiden kalastelijoiden toiminnan, enkä ole ainakaan tällä hetkellä tuollaisen kalastelun kohteena.

Chromella voi kokeilla ja muillakin selaimilla selausta vaikka yksityisessä/ingocnito -tilassa, ja vaikka Chromen palauttaa oletusasetuksiinkin:

Chromen oletusasetusten palauttaminen

  1. Avaa Chrome tietokoneella.
  2. Valitse oikeasta yläreunasta Lisää Lisää ja sitten Asetukset.
  3. Valitse Nollaa asetukset ja sittenPalauta kaikki asetukset alkuperäisiksi oletusasetuksiksi ja sittenNollaa asetukset.

Voihan kysäistä F-Secureltakin.

Live Chatista vaikka:

https://www.f-secure.com/fi/support

 

(Onhan siellä foorumillakin Elisan turvapaketti/tietoturva juttuja.)

 

 

 


Osallistu keskusteluun