Skip to main content
F.A.Q.

iPhone 14 -sarjan virallinen tiedotus- ja odotusketju

  • 13 September 2022
  • 700 kommenttia
  • 111626 katselukerrat
iPhone 14 -sarjan virallinen tiedotus- ja odotusketju

Apple Event 2022 järjestettiin keskiviikkona 7.9.2022.

Odotetusti Apple lanseerasi uuden 5G-puhelinten iPhone 14-sarjan. Uudet iPhone-mallit ovat:

Uuden iPhone 14 -puhelimen voit tilata verkkokaupastamme.

🍏🍎

Muistathan tilata myös 5G-liittymän, jotta saat 5G-laitteesta täyden hyödyn irti Elisan kattavassa 5G-verkossa!

 

 Useimmin kysytyt kysymykset

 

Milloin ennakkomyynti alkoi?


Ennakkomyynti käynnistyi verkkokaupassamme Suomessa perjantaina 9.9. kello 15.00.

Elisan yritysasiakkaiden osalta ennakkomyynti käynnistyi yritysten verkkokaupassa.

Milloin toimitukset alkoivat?


Toimitukset käynnistyvät perjantaina 16.9.2022.

iPhone 14 Plus -laitteiden osalta toimitukset käynnistyvät 7.10.2022.

 

Kuinka paljon laitteita saapuu?


Kuten aiempina vuosina olemme tottuneet, on laitteita ensivaiheessa saatavilla rajattuja eriä.

 

Milloin laitteita saa myymälöissä?


Laitteiden mahdollinen jakelu myymälämyyntiin tarkentuu myöhemmin.

 

Missä järjestyksessä laitteet toimitetaan?


Toimitamme laitteita yhdestä toimitusjonosta tilausjärjestyksessä. Kun tilauksesi on käsitelty, siirtyy se toimitusjonoon.

 

Mikä on paikkani jonossa?

 

Emme ota kantaa jonopaikkoihin julkisesti eikä yksityisviesteillä. Tilauksen tarkka aikaleima ei kerro tarkkaa jonopaikkaa, sillä tilauksen etenemiseen vaikuttaa myös esim. osoitetietojen tarkistus. 

Tässä yleisesti toimitusprosessista:

Tilaus siirtyy toimitusjonoon kun tilaus on käsitelty. Osa tilauksista etenee toimitusjonoon suoraan ja tällöin paikka toimitusjonossa määräytyy tarkan tilaushetken mukaan.

Osa tilauksista siirtyy manuaalikäsittelyyn, jossa tarkistetaan mm. tilaajan tietojen oikeellisuus, eli osoite- ja nimitiedot sekä tehdään luottoharkinta. Luottoharkintaan vaikuttaa esimerkiksi tilattujen laitteiden määrä ja yhteissumma sekä tilaajan luottotiedot kokonaisuutena. Kaiken ollessa kunnossa tilaus siirtyy toimitusjonoon.

Huomioithan, että jos sinulla on omaehtoinen luottokielto, tulee sinun toimittaa meille todistus OLK:sta, jotta tilauksesi etenee.

 

Toimitukset

 

Toimitus - ja saatavuustilanne 16.9.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 19.9.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 20.9.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 30.9.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 4.10.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 7.10.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 12.10.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 18.10.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 21.10.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 28.10.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 1.11.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 4.11.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 8.11.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 11.11.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 18.11.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 22.11.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 25.11.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 29.11.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 2.12.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 9.12.2022
Toimitus - ja saatavuustilanne 13.12.2022 
Toimitus - ja saatavuustilanne 16.12.2022
Toimitus- ja saatavuustilanne 20.12.2022
Toimitus- ja saatavuustilanne 23.12.2022

Hi , My waiting time for iphone 14 Pro max will complete 2 months by next weekend. hahahahaha.
I m so curious to know, still how long i should wait than to get curious about the phone itself…  

Hi @CN001821953 and welcome to OmaYhteisö!

That sounds very weird. 🤔 You can send us a private message @OmaYhteisö-tiimi and we’ll look into this.

Miksi vastaatte vain joillekin ja kehoitatte laittamaan yksityisviestiä? Monet muutkin itseni mukaan lukien ovat odottaneet puhelimiaan 2 kk ajan..?? 


@Saidz1 Taulukossa esiintyvät luvut ovat arvioita ja antavat suuntaa missä mennään. Pahoittelut omasta puolesta mikäli luvuista on tullut harmia. Ehdottomasti nämä pyritään saamaan mahdollisimman osuvasti maaliin.

@Saapi Pahoittelut mikäli viestiin ei ole reagoitu. Tarkistitko taulukon ja pitäisikö taulukon mukaan puhelin olla saapunut? Jos kyseessä oli tuo iPhone 14 Pro Max 512Gt 5G Hopea ja tilaus tehty 16.9. niin silloin joudutaan valitettavasti vielä odottelemaan hetki. Voit kuitenkin laittaa @OmaYhteisö-tiimi:lle viestiä tulemaan, niin voidaan tarkistaa tilauksen tila. 🙏


Hyvää perjantaipäivää omenainen yhteisö 🍎📱 
 

Olemme päivittäneet alla olevaan taulukkoon listan laitteista, joissa on heikko saatavuustilanne. Osassa malleista voi luonnollisesti olla se tilanne, että osa ko. päivämäärällä tehdyistä tilauksista on toimitettu. Huomioithan että taulukossa olevat luvut ovat arvioita, ja varsinkin pidemmälle arvioidut toimitusajat ovat vielä epävarmoja.

Päivitämme ainoastaan iPhone Pro ja iPhone Pro Max – mallien osalta taulukkoa. iPhone 14 ja iPhone 14 Plus malleissa saatavuus on tällä hetkellä suhteellisen hyvä.

Meidän suuntaan on noussut myös kyselyitä voiko mallia, väriä tai muistikokoa vaihtamalla saada laitteen nopeammin. On hyvä huomioida, että paikka jonossa muodostuu aina sen mukaan, milloin tilaus on käsitelty ja siirtyy toimitusjonoon. Jos tilausta lähdetään vaihtamaan ja aiempi tilaus perutaan, paikka jonossa määräytyy uuden tilauksen pohjalta. Eri mallien saatavuustilannetta voi arvioida verkkokaupan tiedon ja alla olevan taulukon pohjalta.
 

 


Eikö lunastushinnan pitäisi työpuhelimen tapauksessa määräytyä sen perusteella milloin puhelimen saa eikä milloin puhelimen on tilannut? Koska minähän käytän vanhaa puhelintani jonosta riippuen vielä kuukaudenkin päivät ennenkuin saan uuden, eli varsinainen lunastaminen tapahtuu, jolloin vanhan arvo on huomattavasti vähemmän kuin mitä se oli uuden tilaushetkellä.


Siis ei voi olla todellista?! Pro max 258 gt violetin arvioitu toimitusaika on siirtyny taas viikolla 😡


Eikö lunastushinnan pitäisi työpuhelimen tapauksessa määräytyä sen perusteella milloin puhelimen saa eikä milloin puhelimen on tilannut? Koska minähän käytän vanhaa puhelintani jonosta riippuen vielä kuukaudenkin päivät ennenkuin saan uuden, eli varsinainen lunastaminen tapahtuu, jolloin vanhan arvo on huomattavasti vähemmän kuin mitä se oli uuden tilaushetkellä.

Tämä on kyllä täysin aiheellinen kysymys ja samaa pohdin itsekin. Odottamiselle ei oikein voi mitään, mutta pienintä mitä Elisa voisi yritysasiakkaiden tyytyväisyyden eteen tehdä on huomioida lunastushinnassa tämä "hukkaan heitetty" aika, mitä tilauksesta kestää uuden laitteen saamiseen.


Hyvää tiistaipäivää omenainen yhteisö   🍎📱 
 

Olemme päivittäneet alla olevaan taulukkoon listan laitteista, joissa on heikko saatavuustilanne. Osassa malleista voi luonnollisesti olla se tilanne, että osa ko. päivämäärällä tehdyistä tilauksista on toimitettu. Huomioithan että taulukossa olevat luvut ovat arvioita, ja varsinkin pidemmälle arvioidut toimitusajat ovat vielä epävarmoja. Pidemmälle arvioidut toimitukset näkyvät taulukossa keltaisella, joten näihin saattaa tulla vielä muutoksia.

Päivitämme ainoastaan iPhone Pro ja iPhone Pro Max – mallien osalta taulukkoa, koska niissä saatavuus on tietyissä malleissa vielä haastavaa. 

Meidän suuntaan on noussut myös kyselyitä voiko mallia, väriä tai muistikokoa vaihtamalla saada laitteen nopeammin. On hyvä huomioida, että paikka jonossa muodostuu aina sen mukaan, milloin tilaus on käsitelty ja siirtyy toimitusjonoon. Jos tilausta lähdetään vaihtamaan ja aiempi tilaus perutaan, paikka jonossa määräytyy uuden tilauksen pohjalta. Eri mallien saatavuustilannetta voi arvioida verkkokaupan tiedon ja alla olevan taulukon pohjalta.

 

 


Itsellä 14 pro violetti tilattu 20.9 … ei ole vaan puhelin tullut liekö minun kalenteri näyttää väärin.. 🤌


Morjes @Petsku74 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 😊 

Jopas 🤔 voitaisiin vähän selvitellä tarkemmin mihin tilaus on jäänyt. Oliko kyseessä 128 Gt vai 256 Gt muistin versio?

Jos kyseessä oli ihan henkilöasiakkaana tehty tilaus, niin laitteletko meille vielä lisätiedot (kuten tilauspäivämäärää ja asiakasnumeron) yksityisviestillä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? Jos kyseessä on yritysasiakkaiden verkkokaupasta tehty tilaus, joko yrityksen roolissa tai työntekijän tilaus EPP-laitteelle, niin silloin nopeampi apu löytyy Elisan Yrityasiakaspalvelusta🙂 


Kyseessä on 128GB malli.

 

olen kysellyt yritys palvelusta jo kolme kertaa, tulos on ollu sama joka kerta.

 

En voi välttyä tunteelta että ohi on ajettu..

 

Hyvää asiakaspalvelua olisi myös kysyä että käviskö joku muu väri nyt kun esim mustaa on jo hyllyssä… 

 

 


Hyvää perjantaipäivää omenainen yhteisö  🍎📱
 

Olemme päivittäneet alla olevaan taulukkoon listan laitteista, joissa on heikko saatavuustilanne. Osassa malleista voi luonnollisesti olla se tilanne, että osa ko. päivämäärällä tehdyistä tilauksista on toimitettu. Huomioithan että taulukossa olevat luvut ovat arvioita, ja varsinkin pidemmälle arvioidut toimitusajat ovat vielä epävarmoja. Pidemmälle arvioidut toimitukset näkyvät taulukossa keltaisella, joten näihin saattaa tulla vielä muutoksia.

Päivitämme ainoastaan iPhone Pro ja iPhone Pro Max – mallien osalta taulukkoa, koska niissä saatavuus on tietyissä malleissa vielä haastavaa. Erityisesti Pro Max laitteiden tilanne on tällä hetkellä epävarma, ja vaikea antaa tarkkaa arviota seuraavien erien saapumisesta.

Meidän suuntaan on noussut myös kyselyitä voiko mallia, väriä tai muistikokoa vaihtamalla saada laitteen nopeammin. On hyvä huomioida, että paikka jonossa muodostuu aina sen mukaan, milloin tilaus on käsitelty ja siirtyy toimitusjonoon. Jos tilausta lähdetään vaihtamaan ja aiempi tilaus perutaan, paikka jonossa määräytyy uuden tilauksen pohjalta. Eri mallien saatavuustilannetta voi arvioida verkkokaupan tiedon ja alla olevan taulukon pohjalta.
 

 


@Petsku74 Laitahan viestiä @OmaYhteisö-tiimi:lle, niin tutkitaan tarkemmin missä luuriloiset kuleksii.


Hei. Olen tilannut pro max 256 violetti 22.9. Milloin saan puhelinta? Asikaspalvelu kuukausi sitten sanoi 2 viikon päästä... kyllä alkaa jo v...ta... puhelinkin on maksettu kokonaan.


Ei herranjestas, taas siirtyny viikolla?! Mikä taivas siinä nyt on että se aina siirtyy viikolla? 😡 Kai tässä saa jo jotain hyvitystä ko jengi oottaa puoli vuotta puhelimia

Hyvää perjantaipäivää omenainen yhteisö  🍎📱
 

Olemme päivittäneet alla olevaan taulukkoon listan laitteista, joissa on heikko saatavuustilanne. Osassa malleista voi luonnollisesti olla se tilanne, että osa ko. päivämäärällä tehdyistä tilauksista on toimitettu. Huomioithan että taulukossa olevat luvut ovat arvioita, ja varsinkin pidemmälle arvioidut toimitusajat ovat vielä epävarmoja. Pidemmälle arvioidut toimitukset näkyvät taulukossa keltaisella, joten näihin saattaa tulla vielä muutoksia.

Päivitämme ainoastaan iPhone Pro ja iPhone Pro Max – mallien osalta taulukkoa, koska niissä saatavuus on tietyissä malleissa vielä haastavaa. Erityisesti Pro Max laitteiden tilanne on tällä hetkellä epävarma, ja vaikea antaa tarkkaa arviota seuraavien erien saapumisesta.

Meidän suuntaan on noussut myös kyselyitä voiko mallia, väriä tai muistikokoa vaihtamalla saada laitteen nopeammin. On hyvä huomioida, että paikka jonossa muodostuu aina sen mukaan, milloin tilaus on käsitelty ja siirtyy toimitusjonoon. Jos tilausta lähdetään vaihtamaan ja aiempi tilaus perutaan, paikka jonossa määräytyy uuden tilauksen pohjalta. Eri mallien saatavuustilannetta voi arvioida verkkokaupan tiedon ja alla olevan taulukon pohjalta.
 

 


EDIT 21.11.2022 // siistitty kirosanat pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -draakki​​​


Tuleekoha näitä violetteja oikeesti ennen uutta vuotta? Huonolta näyttää..


Hei. Olen tilannut pro max 256 violetti 22.9. Milloin saan puhelinta? Asikaspalvelu kuukausi sitten sanoi 2 viikon päästä... kyllä alkaa jo v...ta... puhelinkin on maksettu kokonaan.


Valitettavasti @Katyfka kyseiselle mallille ei ole antaa tarkempaa saapumisarviota, ainakaan nyt pariin viikkoon kyseistä mallia ei ole varastolle valitettavasti tulossa. 😕 Kannattaa seurailla tätä ketjua, mihin päivitetään yleensä tiistaisin ja perjantaisin tulevien erien saatavuudesta arvioita sekä erien suuruudesta että aikatauluista. 👍🏼 


Hyvää tiistaipäivää omenainen yhteisö 🍎📱 

Olemme päivittäneet alla olevaan taulukkoon listan laitteista, joissa on heikko saatavuustilanne. Osassa malleista voi luonnollisesti olla se tilanne, että osa ko. päivämäärällä tehdyistä tilauksista on toimitettu. Huomioithan että taulukossa olevat luvut ovat arvioita, ja varsinkin pidemmälle arvioidut toimitusajat ovat vielä epävarmoja. Pidemmälle arvioidut toimitukset näkyvät taulukossa keltaisella, joten näihin saattaa tulla vielä muutoksia.

Päivitämme jatkossa ainoastaan iPhone Pro Max – mallien osalta taulukkoa, koska niissä saatavuus on tietyissä malleissa vielä haastavaa. Ensi viikolla on kuitenkin tulossa hyvä määrä laite-eriä, ja suurin osa jäljellä olevista jonoista saadaan näillä purettua.

Meidän suuntaan on noussut myös kyselyitä voiko mallia, väriä tai muistikokoa vaihtamalla saada laitteen nopeammin. On hyvä huomioida, että paikka jonossa muodostuu aina sen mukaan, milloin tilaus on käsitelty ja siirtyy toimitusjonoon. Jos tilausta lähdetään vaihtamaan ja aiempi tilaus perutaan, paikka jonossa määräytyy uuden tilauksen pohjalta. Eri mallien saatavuustilannetta voi arvioida verkkokaupan tiedon ja alla olevan taulukon pohjalta.
 

 


Ei ole listalla yhtään pro:ta vain Maxeja silti minun 20.9 tilaamaa pro 128 violettia ei vain näy tilaus avoimena edelleen… 😡


Ei ole listalla yhtään pro:ta vain Maxeja silti minun 20.9 tilaamaa pro 128 violettia ei vain näy tilaus avoimena edelleen… 😡

Tilasin samana päivänä ja saman mallin kuin sinä. Odotin yli kuukauden ja päätin luovuttaa. Peruin Elisan kanssa tilaukseni ja menin kysymään Telialta milloin saisi. He sano, että heti ylihuomenna saisin puhelimen jos tilaisin sillä hetkellä. Ensiksi en meinannut uskoa kun olin jo tottunut näihin Elisan tyhjiin lupauksiin mutta tilasin heti siinä ja puhelin saapu kahden päivän päästä. Nyt ollut puhelin jo käytössä melkein kuukauden. Suosittelen menemään muualle. Turhaa tässä odottaa näin kauan kun muualta kyllä saa nopeastikin. 


Jos 22.11. päivitetty taulukko sanoo “Vanhin toimittamaton tilaus 22.11.2022. ja tilaus tehty 20.11.2022 niin mitäköhän tämä tarkoittaa? Pro max 256gt kulta kohdalla. 
Lisäksi mitä tarkoittaa “Seuraavien erien vaikutus jonoon” 100%  - sitäkö että kaikki jonossa olevat laitteen saa?! Viikolla 48?

 


Jos 22.11. päivitetty taulukko sanoo “Vanhin toimittamaton tilaus 22.11.2022. ja tilaus tehty 20.11.2022 niin mitäköhän tämä tarkoittaa? Pro max 256gt kulta kohdalla. 
Lisäksi mitä tarkoittaa “Seuraavien erien vaikutus jonoon” 100%  - sitäkö että kaikki jonossa olevat laitteen saa?! Viikolla 48?

 

Vanhin toimittamaton tilaus on tehty siis 22.11. tai sen jälkeen. 😊 Myös jos tilaus on jäänyt manuaalitarkistukseen, se siirtää tilausta jonossa eikä täten voi suoraan tuohon peilata. Seuraavien erien vaikutus, kun on 100%, saamme arvioidusti toimitettua tilaukset täysin.


Jos 22.11. päivitetty taulukko sanoo “Vanhin toimittamaton tilaus 22.11.2022. ja tilaus tehty 20.11.2022 niin mitäköhän tämä tarkoittaa? Pro max 256gt kulta kohdalla. 
Lisäksi mitä tarkoittaa “Seuraavien erien vaikutus jonoon” 100%  - sitäkö että kaikki jonossa olevat laitteen saa?! Viikolla 48?

 

Vanhin toimittamaton tilaus on tehty siis 22.11. tai sen jälkeen. 😊 Myös jos tilaus on jäänyt manuaalitarkistukseen, se siirtää tilausta jonossa eikä täten voi suoraan tuohon peilata. Seuraavien erien vaikutus, kun on 100%, saamme arvioidusti toimitettua tilaukset täysin.

Manuaalitarkistukseen?! 
Tuon taulukon tulkinnan mukaan 20.11. tehty tilaus olisi pitänyt toimittaa jo.
Aikamoista näyttää tilattaessa että tuotetta on varastossa mikä sitten ei edes ole totta. Elisan suhteen pisteet ropisi alas ihan huolella. 


Hyvää perjantaipäivää omenainen yhteisö 🍎📱 
 

Olemme päivittäneet alla olevaan taulukkoon listan laitteista, joissa on heikko saatavuustilanne. Osassa malleista voi luonnollisesti olla se tilanne, että osa ko. päivämäärällä tehdyistä tilauksista on toimitettu. Huomioithan että taulukossa olevat luvut ovat arvioita, ja varsinkin pidemmälle arvioidut toimitusajat ovat vielä epävarmoja. Pidemmälle arvioidut toimitukset näkyvät taulukossa keltaisella, joten näihin saattaa tulla vielä muutoksia.

Päivitämme jatkossa ainoastaan iPhone Pro Max – mallien osalta taulukkoa, koska niissä saatavuus on tietyissä malleissa vielä haastavaa.

Meidän suuntaan on noussut myös kyselyitä voiko mallia, väriä tai muistikokoa vaihtamalla saada laitteen nopeammin. On hyvä huomioida, että paikka jonossa muodostuu aina sen mukaan, milloin tilaus on käsitelty ja siirtyy toimitusjonoon. Jos tilausta lähdetään vaihtamaan ja aiempi tilaus perutaan, paikka jonossa määräytyy uuden tilauksen pohjalta. Eri mallien saatavuustilannetta voi arvioida verkkokaupan tiedon ja alla olevan taulukon pohjalta.

 

 


256 pro max tumma violetti, vanhin toimittoman tilaus näkyy 1.11, mä tilasin sen 22.9, missä mahtaa olla minun puhelin????


Voiko sekavampaa olla enää?!
Pro max 256gt kulta viikko 47 eli tämä viikko, viime taulukossa viikko 48? Viimeisin toimittamaton tilaus 23.11. 
Oma tilaus (20.11. tehty) edelleen toimittamatta.

Selitystä odotellessa...
 


Osallistu keskusteluun