F.A.Q.

iPhone 14 -sarjan virallinen tiedotus- ja odotusketju

  • 13 September 2022
  • 700 kommenttia
  • 111468 katselukerrat
iPhone 14 -sarjan virallinen tiedotus- ja odotusketju

Näytä ensimmäinen kirjoitus

700 kommenttia

Käyttäjätaso 1

Täällä odotellaan 128gt pro maxia violettina. Tilaus läpi klo 15:11 heti 9.9. Dna meni kyykkäämään siinä kohtaa kun olin tilauksen saamassa läpi heti kolmelta sitä kautta niin paloi ylimääräsiä minuutteja😩

Käyttäjätaso 2

Heip!
Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että “toimitukset käynnistyvät perjantaina 16.9.2022”? Tarkoitan siis sitä, että lykätäänkö puhelimet kuljetukseen sinä päivänä vai että sinä päivänä ensimmäiset tuottet jo ehkä päätyvät asiakkaille asti? Sinänsä pikkujuttu, mutta kiinnostaa!

Tänään tuli postilta ilmoitus että tänään 15.9. Lähetetty ja huomenna 16.9. paketti kotiovella. Tilattu musta 14 Pro 256gb heti ennakkomyynnin alettua.

hmm.. missähän mun vastaava menee.. tilasin kanssa 9.9. klo 15…

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Meneekö yrityspuolelta tilatut puhelimet samassa jonossa kuin yksityishenkilöiden tilaukset? Tilasin palvelulaitteeksi 14 Pro Maxin, lukee “Jälkitoimitus”

Hei, kyllä samasta jonosta toimitetaan.

Käyttäjätaso 3

Nyt on sanottu että on jonossa ja ei ole jonossa jos on ”tarkastuksessa”. Nyt tähän tieto niin ehdin vielä perua tilauksen ja käydä gigantin tiskillä että pääsee edes siihen pirun jonoon.   
 

Olen saanut tekstiviestejä, sähköposteja ja seurannut omaelisan tilausseurantaa ja tätä foorumia ja edelleen hyvin epätietoinen miten tämä tilaussysteemi menee. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Heip!
Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että “toimitukset käynnistyvät perjantaina 16.9.2022”? Tarkoitan siis sitä, että lykätäänkö puhelimet kuljetukseen sinä päivänä vai että sinä päivänä ensimmäiset tuottet jo ehkä päätyvät asiakkaille asti? Sinänsä pikkujuttu, mutta kiinnostaa!

Tänään tuli postilta ilmoitus että tänään 15.9. Lähetetty ja huomenna 16.9. paketti kotiovella. Tilattu musta 14 Pro 256gb heti ennakkomyynnin alettua.

hmm.. missähän mun vastaava menee.. tilasin kanssa 9.9. klo 15…


Hei, osa 14 pro malleista ovat olleet erittäin suosittuja ja kaikille ei ole riittänyt ensimmäisestä erästä. Lisäksi varsinainen tilaushetki ei aina suoraan kerro sitä että milloin on tullut jonoon.
 

Tilaus siirtyy toimitusjonoon kun tilaus on käsitelty. Osa tilauksista etenee toimitusjonoon suoraan ja tällöin paikka toimitusjonossa määräytyy tarkan tilaushetken mukaan.

Osa tilauksista siirtyy manuaalikäsittelyyn, jossa tarkistetaan mm. tilaajan tietojen oikeellisuus, eli osoite- ja nimitiedot sekä tehdään luottoharkinta. Luottoharkintaan vaikuttaa esimerkiksi tilattujen laitteiden määrä ja yhteissumma sekä tilaajan luottotiedot kokonaisuutena. Kaiken ollessa kunnossa tilaus siirtyy toimitusjonoon.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Nyt on sanottu että on jonossa ja ei ole jonossa jos on ”tarkastuksessa”. Nyt tähän tieto niin ehdin vielä perua tilauksen ja käydä gigantin tiskillä että pääsee edes siihen pirun jonoon.   
 

Olen saanut tekstiviestejä, sähköposteja ja seurannut omaelisan tilausseurantaa ja tätä foorumia ja edelleen hyvin epätietoinen miten tämä tilaussysteemi menee. 

Hei, kuvassa näkyvä teksti kertoo tilanteen. Jos se on “tarkastuksessa” tilassa siitä syystä että ei ole varastossa saldoa (syy lukee aina yläpuolella) , niin kyllä olet jonossa :)

 

Käyttäjätaso 4

Minä en oikein ymmärrä tätä ennakkotilaus -käsitettä selkeästi. Luulis, että myynnissä olisi vain se rajoitettu määrä ennakkoon, joka pystytään ennakkotilaajille takaamaan. Nyt en tiedä pitääkö odottaa siis viikko, kaksi, kuukausi vai jopa kauemmin.. Tämä olis erittäin oleellinen tieto! 😊 En todellakaan tajunnut, että ennakkotilaus täytyy tehdä ensimmäisellä minuutilla vaan ajattelin, että niin kauan kun ovat ennakkotilattavissa, puhelimen myös saa. Tilasin vasta tällä viikolla eli onkohan realistista odottaa koko puhelinta lähiaikoina..

15:55 tuli tilausvahvistus s-postiin, noh onneks tilasin gigantilta myös paripäivää sitten ja se onkin jo kuljetuspalvelun kyydissä tulossa 😃 :D 

 

Tiedottamisessa olisi hieman parannuksen varaa Elisa: lla nyt kyllä, mutta virheistä opitaan, eikö? ;)

Käyttäjätaso 4

Mitä tarkoittaa jos tilaus on tarkastuksessa? Kohta viikon ollut..

Hei, tähän liittyen vielä niin “tarkastuksessa” tilassa voi olla tilaus useasta eri syystä. Sen tilan yläpuolella oleva info teksti kertoo kyllä mistä on kyse 🙂 Eli jos lukee että varastossa ei tällä hetkellä ole tilaamaasi tuotetta niin silloin ensimmäisestä erästä ei ole riittänyt, mutta jonossa ollaan kuitenkin. Muita vaihtoehtoja mitä infokohdassa voi lukea on esim. että odotamme asiakkaalta lisätietoja liittyen tilaukseen, jolloin olemme lähettäneet asiasta myös sähköpostia.
 

 

Voiko tästä siis päätellä, että jos on edennyt käsittelyssä - vaiheeseen niin on riittänyt ensimmäisestä erästä? Lukee vain, että saan viestin kun paketti on matkalla..

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Minä en oikein ymmärrä tätä ennakkotilaus -käsitettä selkeästi. Luulis, että myynnissä olisi vain se rajoitettu määrä ennakkoon, joka pystytään ennakkotilaajille takaamaan. Nyt en tiedä pitääkö odottaa siis viikko, kaksi, kuukausi vai jopa kauemmin.. Tämä olis erittäin oleellinen tieto! 😊 En todellakaan tajunnut, että ennakkotilaus täytyy tehdä ensimmäisellä minuutilla vaan ajattelin, että niin kauan kun ovat ennakkotilattavissa, puhelimen myös saa. Tilasin vasta tällä viikolla eli onkohan realistista odottaa koko puhelinta lähiaikoina..

Hei, se että milloin laite saapuu riippuu siitä että minkä laitteen olet tilannut, ja milloin tilaus on tehty et kuinka mones jonossa on. Aikaisemmin keskustelussa on kerrottuna hieman mallikohtaisia saatavuuksia joten toivottavasti siitä on hyötyä. Tulemme viikottain päivittämään tänne mallikohtaiset saatavuustiedot.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

Mitä tarkoittaa jos tilaus on tarkastuksessa? Kohta viikon ollut..

Hei, tähän liittyen vielä niin “tarkastuksessa” tilassa voi olla tilaus useasta eri syystä. Sen tilan yläpuolella oleva info teksti kertoo kyllä mistä on kyse 🙂 Eli jos lukee että varastossa ei tällä hetkellä ole tilaamaasi tuotetta niin silloin ensimmäisestä erästä ei ole riittänyt, mutta jonossa ollaan kuitenkin. Muita vaihtoehtoja mitä infokohdassa voi lukea on esim. että odotamme asiakkaalta lisätietoja liittyen tilaukseen, jolloin olemme lähettäneet asiasta myös sähköpostia.
 

 

Voiko tästä siis päätellä, että jos on edennyt käsittelyssä - vaiheeseen niin on riittänyt ensimmäisestä erästä? Lukee vain, että saan viestin kun paketti on matkalla..

Hei, ei voi suoraan siitä päätellä. Tilaus on käsittelyvaiheessa myös ennen kuin se tarkastaa että onko saatavuutta, eli se voi tuossa välissä hypätä myös askeleen taaksepäin. 

Käyttäjätaso 4

Jaahas, siis koska mitään ennusteita ette kerro niin voi vain päätellä, että ennakkotilaaja saattaa joutua odottelemaan jopa useita viikkoja, ellei kuukausia. 😞 ymmärrän kyllä, että joskus kama loppuu ja joskus tulee lisää, mutta en sitä, et kama on meille jo ennakkoon myyty, mut ei voida sanoa milloin saadaan..

Käyttäjätaso 3

Aina hämmentävämmäksi muuttuu tuo ilmoitusjärjestelmä. 
 

Vaikka ette eriä kommentoi niin aiemmista kokemuksista tuleeko niitä kerran viikossa vai useammin vai harvemmin. Eli koska kannattaa odottaa seuraavan kerran tekstiviestiä jos tänään ei onnistanut. 

Moi

Tein tilauksen su.11.9 Pro Max tähtimusta 128Gt laitteesta yrityspuolelta. Tilausvahvistuksen sain s.postiin. Ja ti.13.9 tuli t.viesti jossa kiiteltiin tilauksesta ja annettiin linkki josta voi yleisellä tasolla seurata asian etenemistä. Eikä muuta sen jälkeen. Minkälainen aikataulu tilauksella on?

 

Moi

Tein tilauksen su.11.9 Pro Max tähtimusta 128Gt laitteesta yrityspuolelta. Tilausvahvistuksen sain s.postiin. Ja ti.13.9 tuli t.viesti jossa kiiteltiin tilauksesta ja annettiin linkki josta voi yleisellä tasolla seurata asian etenemistä. Eikä muuta sen jälkeen. Minkälainen aikataulu tilauksella on?

 

Tuolla toisen sivun taulukossahan näkyy että 9.9 on vanhimmat tilaukset vielä jonottamassa, että parin päivän verran tilauksia ennen sinua jonossa.

Moi

Tein tilauksen su.11.9 Pro Max tähtimusta 128Gt laitteesta yrityspuolelta. Tilausvahvistuksen sain s.postiin. Ja ti.13.9 tuli t.viesti jossa kiiteltiin tilauksesta ja annettiin linkki josta voi yleisellä tasolla seurata asian etenemistä. Eikä muuta sen jälkeen. Minkälainen aikataulu tilauksella on?

 

Tuolla toisen sivun taulukossahan näkyy että 9.9 on vanhimmat tilaukset vielä jonottamassa, että parin päivän verran tilauksia ennen sinua jonossa.

No niinpäs olikin. Kiitos 😅👍

Moi

Tein tilauksen su.11.9 Pro Max tähtimusta 128Gt laitteesta yrityspuolelta. Tilausvahvistuksen sain s.postiin. Ja ti.13.9 tuli t.viesti jossa kiiteltiin tilauksesta ja annettiin linkki josta voi yleisellä tasolla seurata asian etenemistä. Eikä muuta sen jälkeen. Minkälainen aikataulu tilauksella on?

 

Tuolla toisen sivun taulukossahan näkyy että 9.9 on vanhimmat tilaukset vielä jonottamassa, että parin päivän verran tilauksia ennen sinua jonossa.

No niinpäs olikin. Kiitos 😅👍

Tuon taulukon mukaan oma puhelin pitäisi olla jo toimituksessa 14 pro 256 kulta. Tilattu 9.9 ja tilauksen tila on jälkitoimitus. Onkohan tuo taulukko myös pätevä yrityspuolella?

Käyttäjätaso 2

Heip!
Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että “toimitukset käynnistyvät perjantaina 16.9.2022”? Tarkoitan siis sitä, että lykätäänkö puhelimet kuljetukseen sinä päivänä vai että sinä päivänä ensimmäiset tuottet jo ehkä päätyvät asiakkaille asti? Sinänsä pikkujuttu, mutta kiinnostaa!

Tänään tuli postilta ilmoitus että tänään 15.9. Lähetetty ja huomenna 16.9. paketti kotiovella. Tilattu musta 14 Pro 256gb heti ennakkomyynnin alettua.

hmm.. missähän mun vastaava menee.. tilasin kanssa 9.9. klo 15…


Hei, osa 14 pro malleista ovat olleet erittäin suosittuja ja kaikille ei ole riittänyt ensimmäisestä erästä. Lisäksi varsinainen tilaushetki ei aina suoraan kerro sitä että milloin on tullut jonoon.
 

Tilaus siirtyy toimitusjonoon kun tilaus on käsitelty. Osa tilauksista etenee toimitusjonoon suoraan ja tällöin paikka toimitusjonossa määräytyy tarkan tilaushetken mukaan.

Osa tilauksista siirtyy manuaalikäsittelyyn, jossa tarkistetaan mm. tilaajan tietojen oikeellisuus, eli osoite- ja nimitiedot sekä tehdään luottoharkinta. Luottoharkintaan vaikuttaa esimerkiksi tilattujen laitteiden määrä ja yhteissumma sekä tilaajan luottotiedot kokonaisuutena. Kaiken ollessa kunnossa tilaus siirtyy toimitusjonoon.

No eihän sen nyt ihan noin pitäis mennä.

Käyttäjätaso 4

Heip!
Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että “toimitukset käynnistyvät perjantaina 16.9.2022”? Tarkoitan siis sitä, että lykätäänkö puhelimet kuljetukseen sinä päivänä vai että sinä päivänä ensimmäiset tuottet jo ehkä päätyvät asiakkaille asti? Sinänsä pikkujuttu, mutta kiinnostaa!

Tänään tuli postilta ilmoitus että tänään 15.9. Lähetetty ja huomenna 16.9. paketti kotiovella. Tilattu musta 14 Pro 256gb heti ennakkomyynnin alettua.

hmm.. missähän mun vastaava menee.. tilasin kanssa 9.9. klo 15…


Hei, osa 14 pro malleista ovat olleet erittäin suosittuja ja kaikille ei ole riittänyt ensimmäisestä erästä. Lisäksi varsinainen tilaushetki ei aina suoraan kerro sitä että milloin on tullut jonoon.
 

Tilaus siirtyy toimitusjonoon kun tilaus on käsitelty. Osa tilauksista etenee toimitusjonoon suoraan ja tällöin paikka toimitusjonossa määräytyy tarkan tilaushetken mukaan.

Osa tilauksista siirtyy manuaalikäsittelyyn, jossa tarkistetaan mm. tilaajan tietojen oikeellisuus, eli osoite- ja nimitiedot sekä tehdään luottoharkinta. Luottoharkintaan vaikuttaa esimerkiksi tilattujen laitteiden määrä ja yhteissumma sekä tilaajan luottotiedot kokonaisuutena. Kaiken ollessa kunnossa tilaus siirtyy toimitusjonoon.

No eihän sen nyt ihan noin pitäis mennä.

Kuulostaa kyllä hivenen syrjivältä ja eriarvoistamiselta tuollainen, miten osa menee suoraan jatkoon ja osa manuaalisesti.

 

Muistan kun olin aikoinaan työttömänä ja mulla oli puhelin osamaksulla dna:n kautta ja toinen telian kautta, ja sitten tilasin elisalta kolmannen osamaksulla ja kertaakaan ei ollut tällaista, ja tilasin siis ennakkoon myös.

Käyttäjätaso 2

Heip!
Mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että “toimitukset käynnistyvät perjantaina 16.9.2022”? Tarkoitan siis sitä, että lykätäänkö puhelimet kuljetukseen sinä päivänä vai että sinä päivänä ensimmäiset tuottet jo ehkä päätyvät asiakkaille asti? Sinänsä pikkujuttu, mutta kiinnostaa!

Tänään tuli postilta ilmoitus että tänään 15.9. Lähetetty ja huomenna 16.9. paketti kotiovella. Tilattu musta 14 Pro 256gb heti ennakkomyynnin alettua.

hmm.. missähän mun vastaava menee.. tilasin kanssa 9.9. klo 15…


Hei, osa 14 pro malleista ovat olleet erittäin suosittuja ja kaikille ei ole riittänyt ensimmäisestä erästä. Lisäksi varsinainen tilaushetki ei aina suoraan kerro sitä että milloin on tullut jonoon.
 

Tilaus siirtyy toimitusjonoon kun tilaus on käsitelty. Osa tilauksista etenee toimitusjonoon suoraan ja tällöin paikka toimitusjonossa määräytyy tarkan tilaushetken mukaan.

Osa tilauksista siirtyy manuaalikäsittelyyn, jossa tarkistetaan mm. tilaajan tietojen oikeellisuus, eli osoite- ja nimitiedot sekä tehdään luottoharkinta. Luottoharkintaan vaikuttaa esimerkiksi tilattujen laitteiden määrä ja yhteissumma sekä tilaajan luottotiedot kokonaisuutena. Kaiken ollessa kunnossa tilaus siirtyy toimitusjonoon.

No eihän sen nyt ihan noin pitäis mennä.

Asiakaskokemus perustuu paljolti vuorovaikutukseen ja sen osalta tässä on nyt isosti epäonnistuttu. Asiakkaalle eri tilaus- ja/tai maksutavat ei ole mitenkään validi selitys siitä, että tilaus on tippunut tai vähintääkin siirtynyt jonossa taaemmas. Suosittelisin tarkastelemaan jatkossa asiakaspolkua hieman kriittisemmin silmin asiakkaan näkökulmasta. Olen ainakin viimeiset 5 vuotta hankkinut jokaisen puhelimeni teiltä mutta tämä jää kyllä varmasti ja valitettavasti viimeiseksi. Ihme sähläystä pörssiyritykseltä, joka on ollut olemassa jo yli sata vuotta. Tämä ei missään tapauksessa ole tapa hoitaa asioita oikein.

Käyttäjätaso 1

iPhone 14 Pro Max haettu äsken postista (Telialta tilattu) ja Series 8 kellon kävin hakemassa Powerin myymälästä kun Elisalta tilattuna olisi kuulemma toimitettu ”ehkä joskus ens viikolla” joten mun osalta syksyn omppusato keräilty ja Elisalle ei rahat tällä kierroksella päätyneet. Ehkä palataan taas ensi vuonna. 

Käyttäjätaso 2

iPhone 14 Pro Max haettu äsken postista (Telialta tilattu) ja Series 8 kellon kävin hakemassa Powerin myymälästä kun Elisalta tilattuna olisi kuulemma toimitettu ”ehkä joskus ens viikolla” joten mun osalta syksyn omppusato keräilty ja Elisalle ei rahat tällä kierroksella päätyneet. Ehkä palataan taas ensi vuonna. 

Hyvä että joku saa puhelimen😅👌🏼 Elisalta olisi pitänyt tulla edes tekstiviesti että tähän erään ei päässyt mukaan. Viestien perusteella ymmärsin että se toimitetaan tänään. 

Käyttäjätaso 2

Moi,

 

9.9 Klo 15:05 tilattu musta max pro 256gb ei ole

vielä lähtenyt matkaan.

Ymmärrän monen harmituksen huonon viestinnän ja tilausjonon epäselyyden osalta. Itsellä oli tilaus pitkään tarkastuksessa, mutta keskiviikkona meni tarkastuksesta läpi. Tänään hain 14 pro 128gb space gray mallin ja pakko kiittää Elisaa nopeasta toimituksesta. 
Aikaisemmin on mullakin jäänyt puhelin saamatta julkaisupäivänä ja tottakai se hieman harmittaa kun on ollut ensimmäisten joukossa tilaamassa. Lupaan kuitenkin, että kaikki te jotka yhä odotatte laitettanne, te ette tule pettymään ostopäätökseenne 😊

Käyttäjätaso 2

Ymmärrän monen harmituksen huonon viestinnän ja tilausjonon epäselyyden osalta. Itsellä oli tilaus pitkään tarkastuksessa, mutta keskiviikkona meni tarkastuksesta läpi. Tänään hain 14 pro 128gb space gray mallin ja pakko kiittää Elisaa nopeasta toimituksesta. 
Aikaisemmin on mullakin jäänyt puhelin saamatta julkaisupäivänä ja tottakai se hieman harmittaa kun on ollut ensimmäisten joukossa tilaamassa. Lupaan kuitenkin, että kaikki te jotka yhä odotatte laitettanne, te ette tule pettymään ostopäätökseenne 😊

niin, eihän tässä ole kyse pettymyksestä ostettuun tuotteeseen joka toivottavasti jossain kohtaa saapuu, vaan pettymyksestä myyjään, joka on epäonnistunut monessakin eri mielessä tilausprosessin ja asiakaskokemuksen osalta. kysehän on loppu viimein viestinnästä. luojan kiitos apple ja elisa on kuitenkin kaksi ihan eri yritystä, vaikka hieman laiha lohtu se tässä kohtaa onkin.

Osallistu keskusteluun