Elisa Premium myyty vanhukselle

  • 22 December 2020
  • 28 kommenttia
  • 1591 katselukerrat

81-vuotias isäni oli hakemassa Tampereen Keskustorin Elisa-myymälästä uutta sim-korttia puhelimeen, kun hänelle siinä ohessa myytiin Elisa Viihde Premium -paketti. Hän ei osaa sitä käyttää (kuten ei tietokonettakaan) eikä tee sillä yhtään mitään, koska katselee vain Suomen peruskanavia. Nyt hän siis näkee samat kanavat kuin ennenkin, mutta maksaa siitä ilosta 25 euroa kuussa enemmän, mikä on eläkeläiselle iso summa.  Kun hän näytti minulle laskua, siinä luki että kyseessä on kahden vuoden määräaikainen sopimus. Elisan nettisivulta puolestaan näin, että Viihde Premium -pakettia ei voi irtisanoa ennen määräajan loppua. 

 

Voisiko Elisa alan vastuullisena toimijana tällaisessa tapauksessa antaa peruuttaa tilauksen ennen määräajan päättymistä?

roopeg 3 vuotta sitten

@Antoninus laitoitkin jo meille yksityisviestiä, joten hoidellaan hommaa sitä kautta eteenpäin. Eiköhän me asia yhdessä tutkaillen kuntoon saada, tavalla tai toisella. :relaxed: Elisa Viihde halutaan aina myydä tarpeeseen. Jos näin ei ole käynyt, niin jotain on myyntitilanteessa mennyt pahasti pieleen. Tällaiset tilanteet kyllä korjataan!

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

28 kommenttia

Käyttäjätaso 3

En voi luvata että onnistuu mutta yrityksen mainetta ylläpitääkseen pitäisi onnistua. Vaatii vähän puhelahjoja ja jonku normiaspaan vastaavaa korkeampaa tahoa. Puhelinmyynnissä ainakin suosituksena on kysyä vanhojen asiakkaiden kohdalla haluaako hän että sopimus käydään vielä läpi lähiomaisen kanssa ☺️

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Onpas taas tosi reilua. Elisa vedättämässä vanhuksia, kun muuten saada niitä kaupattu. Eiköhän tuon saa peruttua vetoomalla johonkin tietämättömyyteen tai vastaavaan, jos ei niin aika outoa kyllä ja tosi huonoa mainosta jälleen Elisalle. 😕

Tavallista Elisa Viihdettä ei varmaankaan kannattanut kaupata, kun se on liian halpa ja sen voi perua milloin tahansa. Nykyään yritykset mainostavat vastuullisuuttaan ja eettisiä periaatteitaan, mutta ovatko ne vain sanoja paperilla?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

hiljaiseksi vetää

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

@Antoninus Suosittelen tekemään kuluttaja-asiamiehelle ilmoitusta. Nille on tullu paljon valituksia tosta Elisa Viihteen markkinnoinnista ja ne on puuttunu siihen niin tästä tulisi taas yksi aihe lisää puuttua Elisan vehkeilyyn.

Toivottavasti kyseisen myyjän toimintaan puututaan Elisan toimesta. Enkä tarkoita mitään Kuukauden tehomyyjä -palkintoa... 

Täytyy ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, kiitos vinkistä Team_Finland.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@Antoninus laitoitkin jo meille yksityisviestiä, joten hoidellaan hommaa sitä kautta eteenpäin. Eiköhän me asia yhdessä tutkaillen kuntoon saada, tavalla tai toisella. :relaxed: Elisa Viihde halutaan aina myydä tarpeeseen. Jos näin ei ole käynyt, niin jotain on myyntitilanteessa mennyt pahasti pieleen. Tällaiset tilanteet kyllä korjataan!

Käyttäjätaso 7

@Antoninus laitoitkin jo meille yksityisviestiä, joten hoidellaan hommaa sitä kautta eteenpäin. Eiköhän me asia yhdessä tutkaillen kuntoon saada, tavalla tai toisella. :relaxed: Elisa Viihde halutaan aina myydä tarpeeseen. Jos näin ei ole käynyt, niin jotain on myyntitilanteessa mennyt pahasti pieleen. Tällaiset tilanteet kyllä korjataan!


Niinpä niin.

Näitä tapauksia on ollut vuosia ja aina vaan ne toistuvat. Taitaa Elisan politiikka olla , että reagoidaan vain ja ainoastaan niihin tapauksiin , jotka tulevat ilmi ja aiheuttavat huonoa mainosta ja pilaavat Elisan niin “puti puhtoisen” imagon. Muuten ollaan hiljaa kuin kusi sukassa ja toivotaan , ettei kukaan huomaa.

Veikkaan , että tällaisia tapauksia on enemmänkin , kun ei kaikki niistä täällä Yhteisössä raportoi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Antoninus laitoitkin jo meille yksityisviestiä, joten hoidellaan hommaa sitä kautta eteenpäin. Eiköhän me asia yhdessä tutkaillen kuntoon saada, tavalla tai toisella. :relaxed: Elisa Viihde halutaan aina myydä tarpeeseen. Jos näin ei ole käynyt, niin jotain on myyntitilanteessa mennyt pahasti pieleen. Tällaiset tilanteet kyllä korjataan!


Niinpä niin.

Näitä tapauksia on ollut vuosia ja aina vaan ne toistuvat. Taitaa Elisan politiikka olla , että reagoidaan vain ja ainoastaan niihin tapauksiin , jotka tulevat ilmi ja aiheuttavat huonoa mainosta ja pilaavat Elisan niin “puti puhtoisen” imagon. Muuten ollaan hiljaa kuin kusi sukassa ja toivotaan , ettei kukaan huomaa.

Veikkaan , että tällaisia tapauksia on enemmänkin , kun ei kaikki niistä täällä Yhteisössä raportoi.

Tuossa olet oikeassa, kaikki ei nosta keskustelua julkiselle foorumille kun oma tai tutun henkilökohtainen sopimus kyseessä. Eikä mekään voida  mitään listaa lähteä luomaan, enkä kyllä edes haluaisi. Yleistäminen taas tuon osalta että kyseessä olisi tahtotila ja politiikka jota harjoitetaan ja koitetaan  vain piilotella totuutta reagoimalla julkiseksi nouseviin, uskoisin sun itsekin tietävän varsin hyvin että näin ei ole. Ensinnäkin nyt jos ihan objektiivisesti tarkistellaan annettuja tietoja, kyseessä on itsenäisesti pärjäilevä henkilö eli ei edunvalvottava tai muuten asioidensa hoitamista ymmärtämätön henkilö joka on ollut tekemässä sopimusta henkilökohtaisesti. Mikäli sopimuksen teossa on mitään epäselvyyttä ilmennyt, vaikka sitten jälkikäteenkin, olemme asiakaspalvelussa kanavasta riippumatta aina tarjolla tulkitsemaan tilannetta ja tarvittaessa oikaisemaan mikäli jossain kohtaa on mennyt vikaan :blush:

Jos tarkkaan  tsekattaisiin sopimusehtoja, lakia ynnä muuta, niin harva sopimus päätyisi sen pidemmälle mietinnässä kuin “käsipäivää ja näkemiin”. Koska tilanteet ovat kuitenkin yksilöitä siinä missä ihmisetkin, mielellään tsekataan näitä läpi  ja tarvittaessa katsotaan onko jotain mitä yhteisymmärryksessä voidaan tehdä asialle.

Kiva nähdä että vastaajia ja täten auttajia löytyy runsain mitoin täällä foorumilla. Pyyntönä kuitenkin olisi, että muistettaisiin myös tarkistella tilannetta objektiivisesti ja yleisten toimintaohjeiden sekä -mallien valossa, ennen kuin talikko ja soihtu kaivetaan esiin. Esimerkiksi kuluttajaneuvonnalla on ohjeena ensin koittaa itse hoitaa asiaa palveluntarjoajan kanssa ja vasta mikäli tämä ei tuota tulosta, sen jälkeen ottaa yhteyttä sinne. Kuluttajaneuvonnan palveluista tarkemmin KKV:n sivuilla https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/ :slight_smile:  

Käyttäjätaso 7

Kyllä Elisa myy vaikka vanhan äitinsä , jos joku ostaa. Jotakin kertoo Elisan käytöstavoista se , että näitä tapauksia on toistunut vuosikaudet. En väitä , että kyseessä on laiton toiminta , mutta hyvistä kauppatavoista tässä ei ole kyllä kyse , kun myydään SIM-kortin kylkiäisenä Viihde premium asiakkaalle , joka ei sellaisesta ymmärrä mitään. Ei asiakkaan tarvitse olla missään edunvalvonnassa ettei hän ymmärrä mitä on ostamassa ja myyntitilanteessa useimmiten jää myyjän taholta kertomatta määräaikaisuudet ynnä muut.

 

Tuossa olet oikeassa, kaikki ei nosta keskustelua julkiselle foorumille kun oma tai tutun henkilökohtainen sopimus kyseessä.Yleistäminen taas tuon osalta että kyseessä olisi tahtotila ja politiikka jota harjoitetaan ja koitetaan  vain piilotella totuutta reagoimalla julkiseksi nouseviin, uskoisin sun itsekin tietävän varsin hyvin että näin ei ole.

Vielä kun perustelet , miksi näitä tapauksia aina vaan tulee ilmi , niin päästään itse asiaan.

Siis te ainakin väitätte nuhtelevanne virheen tehnyttä myyjää , mutta kun sen hyvän kauppatavan pitäisi olla iskostettu kaikkiin myyjiinne. Yleistän ainakin niin kauan , kun näitä kyseenalaisia myyntitilanteita esiintyy. On myyjälläkin jokin vastuu tekemisistään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kyllä Elisa myy vaikka vanhan äitinsä , jos joku ostaa. Jotakin kertoo Elisan käytöstavoista se , että näitä tapauksia on toistunut vuosikaudet. En väitä , että kyseessä on laiton toiminta , mutta hyvistä kauppatavoista tässä ei ole kyllä kyse , kun myydään SIM-kortin kylkiäisenä Viihde premium asiakkaalle , joka ei sellaisesta ymmärrä mitään. Ei asiakkaan tarvitse olla missään edunvalvonnassa ettei hän ymmärrä mitä on ostamassa ja myyntitilanteessa useimmiten jää myyjän taholta kertomatta määräaikaisuudet ynnä muut.

 

Elisa Viihde halutaan aina myydä tarpeeseen. Jos näin ei ole käynyt, niin jotain on myyntitilanteessa mennyt pahasti pieleen. Tällaiset tilanteet kyllä korjataan!

En nyt jaksaisi toiitottaa itsestäänselvyyksiä tai luoda tätä isompaa päättymätöntä looppia, mutta kyseessä on jälleen poikkeus, ei sääntö. Ymmärrän että ei hyvää kuvaa luo kun nousee aika-ajoin framille keskustelua samalla aiheella, rehellisesti sanoen itseäkin kyllästyttää välillä se että samoista aiheista keskustellaan kertauksenomaisesti. Ja jos nyt mietitään tuota esimerkkiäsi että määräaikaisuudet jää käymättä, niin kyseessä on silloin selkeä virhe myynnissä jolloin määräaikaisuuskaan ei ole sitova. Omalta kohdaltani mitä olen näitä tapauksia tutkinut niin lähes poikkeuksetta se kyllä on aina mainittu ja käyty läpi (kesto, kokonaishinta, jne), siinä on läpikäytävänä jo itsessään sen verran monta asiaa että sitä ei täysin huomaamatta voi mihinkään väliin livauttaa vaan useimmiten tuon kohdalla on tuntunut tapahtuvat sama kuin sopimusehtojen ja pikkupräntin. Kerran pariko olen urani aikana itse kohdannut myyntitilanteen missä  ei löytynyt näyttöä että määräaikaisuutta olisi oikeasti käyty läpi, äärimmäisen harvinaista siis oikeasti. F2F myynnissä nämä käydään viimeistään allekirjoitettavaa paperia läpikäydessä, puhelimessa ja kirjallisessa viestinnässä nämä on myös pakollisia mainita.

 

Tuossa olet oikeassa, kaikki ei nosta keskustelua julkiselle foorumille kun oma tai tutun henkilökohtainen sopimus kyseessä.Yleistäminen taas tuon osalta että kyseessä olisi tahtotila ja politiikka jota harjoitetaan ja koitetaan  vain piilotella totuutta reagoimalla julkiseksi nouseviin, uskoisin sun itsekin tietävän varsin hyvin että näin ei ole.

Vielä kun perustelet , miksi näitä tapauksia aina vaan tulee ilmi , niin päästään itse asiaan.

Siis te ainakin väitätte nuhtelevanne virheen tehnyttä myyjää , mutta kun sen hyvän kauppatavan pitäisi olla iskostettu kaikkiin myyjiinne. Yleistän ainakin niin kauan , kun näitä kyseenalaisia myyntitilanteita esiintyy. On myyjälläkin jokin vastuu tekemisistään.

Palaute virheellisistä myynneistä laitetaan eteenpäin aina, hyvän kaupankäynnin säännöt myös kuuluu jokaiselle asiakaspalvelussa ja myynnissä olevalle ihan peruskoulutukseen. Itsekin olen nämä säännöt perehtynyt ja kerrannutkin kerran jos toisen. Firman tarkoituksellisesta toiminnasta ei siis ainakaan voida puhua, sillä omakohtaisesti voin todistaa että nämä käydään läpi. Tarkemmin en osaa sanoa miksi kyseenalaisia myyntitilanteita nousee esiin, valistuneita veikkkauksia voin toki miettiä mutta koska en ole tuomioita jakelemassa tai tarkistuksia tapahtumista tekemässä nyt niin en myöskään näitä sen enempiä ruotimaan.

Nämä kommentit tässä keskustelun haarassa esitän ihan yleisellä tasolla, en kohdistaen aloituksen tapaukseen tai muuhunkaan yksittäiseen tapaukseen vaan siis ihan oman työperäisen kokemuspohjani pohjalta kommentoin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Empä tiiä haluaako hän selvittää asiaa privaviestin kautta kun neuvoin häntä ottamaan kuluttaja-asiamieheen yhteyttä niin sen kans asiointi on luultavasti parempaa

Käyttäjätaso 7

Tämä on paljon yksinkertaisempi asia kuin saattaisi kuvitella. Jos kauppatavat olisivat kohdallaan , niin tällaisia ylilyöntejä ei olisi.

Nyt ei ole , kun tapauksia ilmenee tasaiseen tahtiin. Piste.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Empä tiiä haluaako hän selvittää asiaa privaviestin kautta kun neuvoin häntä ottamaan kuluttaja-asiamieheen yhteyttä niin sen kans asiointi on luultavasti parempaa

Kuluttaja-asiamiehen puoleen käännytään vasta sen jälkeen jos myyjätahon kanssa ei ole saatu asiaa ratkaistua. Ei sinne etukäteen kannata mennä huutelemaan.

Käyttäjätaso 7

Empä tiiä haluaako hän selvittää asiaa privaviestin kautta kun neuvoin häntä ottamaan kuluttaja-asiamieheen yhteyttä niin sen kans asiointi on luultavasti parempaa

Kuluttaja-asiamiehen puoleen käännytään vasta sen jälkeen jos myyjätahon kanssa ei ole saatu asiaa ratkaistua. Ei sinne etukäteen kannata mennä huutelemaan.


Kun muutatte kauppatapojanne niin ettei kenenkään tarvitse kääntyä valituksen muodossa mihinkään instanssiin päin , niin silloin kaikki ovat tyytyväisiä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

@sakarialanne Jotkut haluaa mennä suoraan kuluttaja-asiamiehelle ja sen kautta tehdään selvitys. Toi pelko kuluttaja-asiamiestä kohtaan kertoo että yritätte salata nämä tapaukset ja että nämä tapaukset ei tulisi julki jolloin kuluttaja-asiamies ei pystyisi puuttumaan tuohon törkeään markkinointiin.

Joka käänteessä pitää väkisin tuputtaa Elisa Viihdettä. Onko Elisalla liian kovat tavoitteet vai epätoivoista kun se ei meinaa mennä kaupaksi?

Olen samaa mieltä @Sokrates kanssa. Muuttamalla tapoja vältätte kuluttaja-asiamiehen puuttumisen markkinointiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kuluttaja-asiamies eli nykyisemmin kuluttajaneuvonta ei ole pelote, tuo ohjeistus löytyy minkä Sakari mainitsi löytyy tuolta aiemmin linkkaamastani sivustosta:
1. Tee valitus yritykselle (https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/)

Vasta toinen kohta ohjaa ottamaan kuluttajaneuvontaan yhteyttä, mikäli yhteydenotto ei tuottanut toivottua lopputulosta. Kuluttajaneuvonnan toiminta on tuossa toimia välikätenä selventämässä asiakkaan ja yrityksen välistä sopimusta, kyseessä ei ole mikään raippa ja ruoska firmalle siitä hyvästä että asiakasta harmittaa syystä X

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tässä asiassa liikutaan samanaikaisesti kahdella tasolla.

  1. Yksilötasolla sopimuksen purku aloitetaan ottamalla ensin yhteys Elisaan. Mikä tämä ei tuota tulosta, jatketaan Kuluttajaneuvonnalla.
  2. Yleisellä tasolla sopimattomasta markkinoinnista voi antaa vihjeen Kuluttaja-asiamiehelle. Tämän voi tehdä nyt heti.
Käyttäjätaso 7

Tässä asiassa liikutaan samanaikaisesti kahdella tasolla.

  1. Yksilötasolla sopimuksen purku aloitetaan ottamalla ensin yhteys Elisaan. Mikä tämä ei tuota tulosta, jatketaan Kuluttajaneuvonnalla.
  2. Yleisellä tasolla sopimattomasta markkinoinnista voi antaa vihjeen Kuluttaja-asiamiehelle. Tämän voi tehdä nyt heti.

 

Käytäntö on osoittanut , että raportointi sopimattomasta markkinoinnista Elisalle ei johda muuhun kuin korkeintaan myyjän nuhteluun ja joskus asiakkaan sopimuksen purkuun määräajasta huolimatta.

Itse villakoiran ytimeen näillä toimilla ei ole ollut vaikutusta , vaan uusia tapauksia tulee ilmi tasaista tahtia , valitettavasti. Elisan yrityskulttuurissa ei kaikki ole ihan kohdallaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Empä tiiä haluaako hän selvittää asiaa privaviestin kautta kun neuvoin häntä ottamaan kuluttaja-asiamieheen yhteyttä niin sen kans asiointi on luultavasti parempaa

Kuluttaja-asiamiehen puoleen käännytään vasta sen jälkeen jos myyjätahon kanssa ei ole saatu asiaa ratkaistua. Ei sinne etukäteen kannata mennä huutelemaan.


Kerrankin oon elisalaisten kanssa  samaa mieltä eka myyjäliikkeen kanssa yritettävä sopia sitten vasta kuluttajaneuvoja jos  sopuun ei päästä .

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Itse villakoiran ytimeen näillä toimilla ei ole ollut vaikutusta , vaan uusia tapauksia tulee ilmi tasaista tahtia , valitettavasti. Elisan yrityskulttuurissa ei kaikki ole ihan kohdallaan.

Nyt unohtuu se, että kuinka monta onnistunutta kauppaa ja senioriasiakasta on olemassa, niistä kun ei foorumeilla kirjoiteta mitään.

 

Käyttäjätaso 7

Itse villakoiran ytimeen näillä toimilla ei ole ollut vaikutusta , vaan uusia tapauksia tulee ilmi tasaista tahtia , valitettavasti. Elisan yrityskulttuurissa ei kaikki ole ihan kohdallaan.

Nyt unohtuu se, että kuinka monta onnistunutta kauppaa ja senioriasiakasta on olemassa, niistä kun ei foorumeilla kirjoiteta mitään.

Entäpä sitten? Niinhän asian laita pitäisi olla aina ja kaikissa tapauksissa , että ei niitä huonoja kauppoja syntyisi ollenkaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Itse villakoiran ytimeen näillä toimilla ei ole ollut vaikutusta , vaan uusia tapauksia tulee ilmi tasaista tahtia , valitettavasti. Elisan yrityskulttuurissa ei kaikki ole ihan kohdallaan.

Nyt unohtuu se, että kuinka monta onnistunutta kauppaa ja senioriasiakasta on olemassa, niistä kun ei foorumeilla kirjoiteta mitään.

Entäpä sitten? Niinhän asian laita pitäisi olla aina ja kaikissa tapauksissa , että ei niitä huonoja kauppoja syntyisi ollenkaan.

Missään asiassa ei tässä maailmassa onnistuminen ole 100% vaikka kuinka niin toivoisimme. Ihmiset tekevät virheitä, sekä myyjät, että ostajat. Ei kaikkea pidä myyjän syliin kaataa.

Käyttäjätaso 7

Missään asiassa ei tässä maailmassa onnistuminen ole 100% vaikka kuinka niin toivoisimme. Ihmiset tekevät virheitä, sekä myyjät, että ostajat. Ei kaikkea pidä myyjän syliin kaataa.

Elisa myyjät toimivat provisiopalkalla , ymmärtääkseni. Siis he hyötyvät siitä mitä enemmän he myyvät ja silloin myös Elisa.

Ei siinä silloin pahemmin moraalin perään kysellä. Tässäkin tapauksessa 80-kymppinen tuli hankkimaan uutta SIM-korttia ja hänelle myytiin digiboksi määräajalla. Tuskin ymmärsi asiasta yhtään mitään. No en ollut tässä tapauksessa kärpäsenä katossa seuraamassa tapahtumaa , mutta vuosien varrella olen ollut todistamassa vastaavia useammankin kerran.

On kauppatapoja ja sitten Elisan kauppatapa. Jos te ihan oikeasti haluaisitte ymmärtää asiakkaan asemaa , niin poistaisitte Viihteestä sen määräajan ja selvittäisitte kaupan yhteydessä , että kaupan voi perua ilman irtisanomisaikaa , jos tuote ei tyydytä.