Kuten aina, kuva jäätyy!


Voisiko joku ystävällisesti avata onko todella niin että laajakaistani 4GSuper 100Mb “Huippuliittymä internetin tehokäyttäjälle ! ”  kaistan riittävyys ei yksinkertaisesti riitä 1500 asukkaan pikku taajamassa Jämsän kyljessä vaikka masto on 400m päässä näkyvillä? Reititin on B953s-22 ja Tv ja digiboksi kytketty Kat-6 siamilaisella eli sisäverkko uusittu täysin. Nyt juuri klo.22.30 mitatut nopeudet 1,3-2mb ja reitittimen uudelleen käynnistyksen jälkeen 3,2mb. Kaikki mahdolliset laite resetoinnit ja tehdasasetukset ym on käyty läpi. Hieman lohtua on antanut pakottaminen 4G verkkoon mutta automaatilla 3-4G  katkoo yhteyttä totaalisesti ja ilmoittaa verkkovirhettä. Viime syksynä uusittiin digiboksi kun etänä todettiin sen ongelmat,uusinnan jälkeen kenties tilanne parani mutta talven mittaan kuva on ollut yhtä kermaa tiettyinä aikoina. Wlan kuormaa on riisuttu, ei auta. Jotenkin kornia että WHF Jyväskylästä vapaa HD-kanava tarjoaa huomattavasti paremman kuvan laadun mutta tietysti katsoinsin Elisan viihteen maksukanaviakin koska maksan siitä kuitenkin 74 euroa kuukaudessa! 


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

28 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Hommaa uudempi 4G reititin. Tuo malli taitaa olla ikivanha. Varmaan siellä on käytössä useampi taajuus, mutta tuo purkki ei pysty hyödyntämään kuin yhtä taajuutta. Ilmeisesti Huawei b715 on tällä hetkellä kustannustehokkain ratkaisu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Voisiko joku ystävällisesti avata onko todella niin että laajakaistani 4GSuper 100Mb “Huippuliittymä internetin tehokäyttäjälle ! ”  kaistan riittävyys ei yksinkertaisesti riitä 1500 asukkaan pikku taajamassa Jämsän kyljessä vaikka masto on 400m päässä näkyvillä? Reititin on B953s-22 ja Tv ja digiboksi kytketty Kat-6 siamilaisella eli sisäverkko uusittu täysin. Nyt juuri klo.22.30 mitatut nopeudet 1,3-2mb ja reitittimen uudelleen käynnistyksen jälkeen 3,2mb. Kaikki mahdolliset laite resetoinnit ja tehdasasetukset ym on käyty läpi. Hieman lohtua on antanut pakottaminen 4G verkkoon mutta automaatilla 3-4G  katkoo yhteyttä totaalisesti ja ilmoittaa verkkovirhettä. Viime syksynä uusittiin digiboksi kun etänä todettiin sen ongelmat,uusinnan jälkeen kenties tilanne parani mutta talven mittaan kuva on ollut yhtä kermaa tiettyinä aikoina. Wlan kuormaa on riisuttu, ei auta. Jotenkin kornia että WHF Jyväskylästä vapaa HD-kanava tarjoaa huomattavasti paremman kuvan laadun mutta tietysti katsoinsin Elisan viihteen maksukanaviakin koska maksan siitä kuitenkin 74 euroa kuukaudessa! 


Moikka @Ranekotaas ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Lisäiletkö asiakasnumerosi profiiliisi, niin vilkaistaan tuota verkkoa hieman tarkemmin alueella :slight_smile:  Toimiiko yhteys siis esim. päivällä paremmin, ja yhteys hidastuu iltaa kohden?

Liitetty as. sekä puh-nro. profiiliin.

Viime syksynä ei tosin mainittu reitittimen osuutta asiaan vaikka ikää alkaa olemaan eli silloin syyksi sanottiin digiboksin toiminta. Kai se on investoitava uuteen purkkiin jos apu löytyisi siitä.

Tietenkin jäi mainitsematta että päivällä ja viikonpäivästä riippuen nopeus on hyvä eli nytkin 12.20 22Mb mutta sekin vaihtelee huomattavasti. Harvemmin tulee tuota ruutua katsottua päivällä. Esimerkiksi maanantai aamupäivällä samoin perjantaisin nopeus laskee 4-6 Mb.  Olen miettinyt mahdollista osuutta käyttäjämäärillä koska se kasvaa huomattavasti työaikana n.800 käyttäjällä paikalisen tehtaan toimesta ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kiitoksia vastauksesta. Ajoittaista ruuhkautumista tuossa alueella esiintyy LTE800-taajuudella, mutta LTE1800-taajuudella tuossa tilanne on parempi. Tuosta @wellu_76 :n neuvomasta toisesta reitittimestä voi kyllä olla apua tilanteeseen myös esimerkiksi siksi, että uudempiin malleihin pystyy tekemään taajuuslukituksia. Muistaakseni tuolla B593-mallilla taajuuslukitus LTE1800-taajuuteen ei ollut mahdollista? Oletko huomannut, että tuossa kuuluvuustolppien määrässä esiintyisi vaihtelua?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kyllä Huawei B593s-22 pystyy tekemään taajuuslukituksen LTE-alueella – ellei tämä ole sitten niitä ominaisuuksia, jotka Elisan on poistanut omista ohjelmistoversioistaan. Tämä siis ei-Elisan mallista:

Internet / Network Connection / Connection / Network mode: LTE1800

 

Kiitos vastauksista ! Mahdollisuus on lukita LTE1800 jonka juuri tein . Katsotaan onko vaikutusta tilanteeseen.

Lukitus LTE-1800 pudotti nopeuden 1Mb ja bing 34 yhtään tolppaa ei noussut purkkiin . Vaihdoin 4G ja nyt 4 tolppaa ja kuten kuvasta näkyy siedettävä nopeus…no elämä on.

 

Käyttäjätaso 7

Heikolta se Elisan verkko vaikuttaa ja jos on käytettävissä vain kaksi taajuutta ja kumpikaan ei oikein toimi , niin ei siitä uudemmasta LTE-A:ta tukevasta modeemistakaan välttämättä suurta apua ole.

Suosittelen piipahtamaan vaikkapa R-kioskilla ja ostamaan muidenkin operaattoreiden prepaid SIM-kortit ja testaamaan , josko jokin muu toimisi paremmin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kiitos @irritus tiedosta - todennäköisesti ohjelmistoversiosta riippuva asia siis :)

 

Lukitus LTE-1800 pudotti nopeuden 1Mb ja bing 34 yhtään tolppaa ei noussut purkkiin . Vaihdoin 4G ja nyt 4 tolppaa ja kuten kuvasta näkyy siedettävä nopeus…no elämä on.

 



Hmm.. Todennäköisesti tuo ottaa sitten muuten tuohon LTE800-taajuuteen yhteyttä, jos taajuuslukituksella noin kovasti signaalinvoimakkuus romahtaa. Oliko tuo sulla millasessa paikassa tuo reititin, onko esim. ikkunan lähellä? Olisiko sulla mahdollista kokeilla muutamassa eri paikassa taloa tuota reititintä, saisiko tuo jostain suunnasta parempaa signaalia?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Joillakin alueilla voi olla tarjolla myös LTE 2600, joten sitäkin voi kokeilla.

Tuo, että kuuluvuus on LTE 1800:lla niin huono, ettei reititin näytä lainkaan tolppia, on ikävä merkki. Jos kuuluvuutta muilla kaistoilla kuin LTE 800 ei ole, uudempi 3CA tai 4CA reititinkään ei tällaisessa kohteessa välttämättä saa yhtään sen parempia nopeuksia kuin vanha yhden kantoaallon reititin, kuten B593s-22 on.

Mikäli sinulla riittää intoa kokeilla, voisit melkein mennä ulos reitittimen kanssa ja katsoa, saatko siellä parempia nopeuksia LTE 1800 tai LTE 2600 verkoissa. Jos saat, yksi vaihtoehto voisi olla ulkoantennien hankkiminen B593s-22 varten.

Jos ulkona yhteydet toimivat hyvin, toinen vaihtoehto voisi olla ulkokäyttöön tarkoitetun reitittimen ostaminen, kuten esim. Elisa 4G Kotiboksi LTE7460.

 

Hyvää huomenta ja alkavaa viikkoa teille joilla nopeutta on!

Testit ulkona aiemmin ja nyt melkein samoja lukemia. Reititin on ulko-eteisen laitekaapissa jonka en ole huomannut olevan signaalin kannalta yhtään huonompi kuin ikkunalla puoli metriä siitä. 

Ohessa tuoreimpia mittauksia kun alkaa pikkuhiljaa harmittaa kuten eilisen päivän ja illan kuvan laatu joka on kuin vesiputouksen takaa kuvattu eli antennipuolelle on mentävä. 

Joku kertonut palstalla että kanavien järjestelyllä voi olla tekemistä kuvan laatuun,onko perää koska itse en ole vertailua tehnyt ja muutenkin koko lajittele hermoja raastava toimenpide!

Voisiko joku Elisalta ottaa ihan asiaksi ja laittaa tekniikkaa tutkimaan tai ottaa yhteyttä onko tälle yleensä tehtävissä mitään . En ole vielä uutta purkkia ostanut ja siihen liittyen onko tuoreempi DNA:lle rakennuttu Huawei B715 kuinka helppo vaihtaa tilalle.

 

 

 

Reitittimestä vielä että nykyinen B593s-22 on 4/2015 ostettu ja sekin kuitenkin maksoi 216€ ja jos taas pari sataa pitää laittaa eikä tiedä varmuutta en pidä kustannustehokkaana hankintaa!

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Näiden laittamiesi nopeustestien ja kaiken perusteella vaikuttaa siltä, että kotisi on katveessa tukiasemaan nähden, nopeudet tuolla tukarilla ovat huomattavasti paremmat kuin mitä nyt nopeustestissä nähdään. Matkaakaan tukiasemalle tuossa ei ole paljoa. Ulkoantenni olisi varmasti tilanteeseen paras vaihtoehto. Se on edullisempi kuin uusi reititin ja toisaalta silloin pystyisit aina tarvittaessa ottamaan yhteyden eri tukiasemasta, mikäli yksi pääsee ruuhkautumaan (tässä tapauksessakin vaihtoehtoja on muutamia). :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Reitittimestä vielä että nykyinen B593s-22 on 4/2015 ostettu ja sekin kuitenkin maksoi 216€ ja jos taas pari sataa pitää laittaa eikä tiedä varmuutta en pidä kustannustehokkaana hankintaa!

 

Tähän liittyen semmoinen huomio että tuo B593s tukee 150M siirtonopeuteen asti ja viisi vuotta on jo suhteellisen paljon reitittimelle. Itelläni on yhä varalaitteena jemmassa vanhempi B593u malli, siinä rupesi parin vuoden aktiivisen käytön jälkeen ilmenemään hidastumista sekä sitä että datasiirto vain hirtti kiinni ja korjautui buutilla. Komponentit kuitenkin on vanhentuvia osia :/ 

Uutta reititintä mikäli päädyt harkitsemaan, niin etämyynnin peruutusoikeuden kera tuon voi testata ennen kuin ostopäätös on lukittu. Toisin sanoen netistä tai puhelimitse tilaamalla tulee aina se vähintään 14 vuorokautta aikaa testata ja katsoa onko mitään vaikutusta toimivuuteen :) 

Tervehdys jälleen ! Tilanne kuvan osalta ei ole muuttunut eli näillä on menty ja laadusta tingitty mutta joskus turhautuu ja ottaa aikalisän myös tällaisiin ongelmiin.

Nyt haluaisin tuoda esille seikan ja kysymyksen eli epäilen että digiboksi on syyllinen tilanteeseen vaikka se uusittiin sopimuksen uusimisen yhteydessä kun edellisessä oli vikaa. Reitittimellä on 1 kanava digiboksille ja 2 kanava TV:ole erikseen. Kumpikin laadukas katti-6 siis mukainen. Kun katson TV digiboksin kautta kuva on mitä sattuu mutta kun käytössä on ainoastaan TV ja esimerkiksi sen YouTube sovellus laatu kuin 4K!! Eli kertokaa viisaammat olenko oikeassa että signaali hukkuu NetgemN7700/N7800 sisuksiin. Olen kokeillut kaapeleiden vaihtoa ristiin mutta ei muutosta laadussa. Irvokasta kun katsoo viihteestä tulevan signaalin laatua se on yleensä aina 100%. :)!!

Odottelen mielenkiinnolla vastausta!

 

 

 

 

Reitittimeltä on 1 kanava digiboksille ja 2 kanava tulee TV:lle omalla kaapelilla. Kumpikin kaapeli on laadukas katti-6 siiamilainen.

Tabletti korjailee sanoja miten sattuu!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Tervehdys jälleen ! Tilanne kuvan osalta ei ole muuttunut eli näillä on menty ja laadusta tingitty mutta joskus turhautuu ja ottaa aikalisän myös tällaisiin ongelmiin.

Nyt haluaisin tuoda esille seikan ja kysymyksen eli epäilen että digiboksi on syyllinen tilanteeseen vaikka se uusittiin sopimuksen uusimisen yhteydessä kun edellisessä oli vikaa. Reitittimellä on 1 kanava digiboksille ja 2 kanava TV:ole erikseen. Kumpikin laadukas katti-6 siis mukainen. Kun katson TV digiboksin kautta kuva on mitä sattuu mutta kun käytössä on ainoastaan TV ja esimerkiksi sen YouTube sovellus laatu kuin 4K!! Eli kertokaa viisaammat olenko oikeassa että signaali hukkuu NetgemN7700/N7800 sisuksiin. Olen kokeillut kaapeleiden vaihtoa ristiin mutta ei muutosta laadussa. Irvokasta kun katsoo viihteestä tulevan signaalin laatua se on yleensä aina 100%. :)!!

Hmm :thinking:  nyt menee sen verran jännäksi että pystyisitkö laittamaan meille @Ranekotaas yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? Voitaisiin tarkistaa tilanne vähän tarkemmin ja sopimukset samalla, erityisesti jos käytössä on N7700 versio se alkaa olla jo vähän ikääntyneempi niin sen kanssa voi iän myötä tulla jotain hikkauksia kyllä.

Meni vähän pitkäksi vastaukseni mutta tarkistaessani tilanteen digiboksi on

N7800-T2C-4-AB2R ja valmistettu  51/18. Soppareista sen verran että olen uusinut ne tänä vuonna joten siltä osin kunnossa ja laskutkin maksettu!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Olet tilannut 100mb liittymän, saanut 10mb liittymän. Se on yleisin liittymä mitä Elisa myy.

Kyllä se on ollut 3/2015 saakka 4G Super 100Mb/50. Silloin alussa potki jopa 35...40Mb mutta jotenkin ruostunut vuosien varrella.Nyt näyttää olevan jopa 11/6.9 nopeudet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kyllä se on ollut 3/2015 saakka 4G Super 100Mb/50. Silloin alussa potki jopa 35...40Mb mutta jotenkin ruostunut vuosien varrella.Nyt näyttää olevan jopa 11/6.9 nopeudet.


Eli 10mb liittymä .. nykyään.

Tarkoitin mittaamaani nopeutta en sopimuksen lupaamaan. Kyllä hyvänä päivänä 15Mb löytyy mutta pitää olla 24/7 kyttäämässä viikko! En usko tuohon väitteeseen että Saunalahti lähtee 100Mb sopimuksessa 10Mb nopeutta ylärajana pitämään mutta se on aivan selvää että kaistaa on niukasti ja ilmeisesti sekin  vähä hupenee kun käyttäjät lisääntyy.

Tuntuu ihmeellistä että ilmeisesti Suomesta ei löydy operaattoria etenkään sanansa mittaista joka edes yrittäisi pitää asiakkaan yhteydet siedettävällä tasolla vaan pääasia että laskut on maksettu murheet jää asiakkaalle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kommenttini oli sarkastinen :) nykyiset 100m liittymät ovat siis ruuhkaisen verkon takia lähempänä 10m liittymiä kuin 100m :)

Käyttäjätaso 7

Kommenttini oli sarkastinen 🙂 nykyiset 100m liittymät ovat siis ruuhkaisen verkon takia lähempänä 10m liittymiä kuin 100m :)


Asia on aikalailla tulkinnanvarainen onko 100M tai minkään muunkaan nopeuden liittymiä edes olemassa. Esim. sen ns. 100M liittymän nopeuden vaihteluväli jo ihan sopimusteknisesti on 5...100 Mbit/s 4G-verkossa ja 3G-verkossa 0,4...35 Mbit/s ja 2G-verkossa 0,05… 0,2 Mbit/s.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Saunalahti-Mobiililaajakaista-Palvelukuvaus.pdf

Valitkaa sitten noista mikä nopeus sitä liittymää kuvaa parhaiten. :blush:

No Elisa tietysti markkinoi liittymiään parhaan verkon teoreettisella maksiminopeudella , jolla ei ole useinkaan käytännön kanssa mitään tekemistä.