Prepaid- Ja latausliittymien voimassaolo/lataus

Tuote: Puheliittymät

Prepaid-liittymät ovat voimassa 12kk viimeisimmästä latauksesta ja latausliittymät 24kk viimeisimmästä latauksesta. Kun aika kuluu umpeen , niin liittymät sulkeutuvat ellei saldoa ladata lisää ihan siitä riippumatta onko liittymällä saldoa vai ei.

Tämä on suoranainen vääryys , että asiakas pakotetaan lataamaan uutta saldoa , vaikka sitä vielä on ja kaiken lisäksi minimi latauskin on vähintään 10€.

Ihmisillä on prepaideja tai latausliittymiä esim. valvontalaitteissa , joissa sitä saldoa kuluu hyvin vähän ja aikojen kuluessa saldot vain kasvavat tämä älyttömän pakkolatauksen vuoksi. Jos sitten antaa liittymän sulkeutua , niin rahat menevät kankkulan kaivoon mikäli saldoa vielä on.

Siis muuttakaa syteemiä niin , että liittymä vanhenee vasta , kun saldo loppuu ja sitä ei ladata lisää muutaman päivän sisällä tai viimeisimmästä latauksesta on vaikkapa 5 vuotta , jos jonkin aikamäärän haluatte säilyttää.

Kaiken lisäksi EU-direktiivi 2018/1972 määrää , että latausliittymän käyttämätön saldo on palautettava asiakkaalle , mikäli liittymä siirretään toiselle operaattorille tai lopetetaan. Aiotteko noudattaa direktiiviä?

Kiitos ideasta @Sokrates !

 

Saisiko tämä idea kannatusta muilta?


Tämä idea lähtikin sellaisenaan eteenpäin! :)


Olisihan tuo kätevää, mutta tuskin tule koskaan kentälle.


Tämä idea lähtikin sellaisenaan eteenpäin! :)


Vaihdatkos sitten myös idean tilaksi selvityksessä?


Tämä idea lähtikin sellaisenaan eteenpäin! :)


Vaihdatkos sitten myös idean tilaksi selvityksessä?

No nyt on tila muuteltu! :blush:


Muutoksia suunnitellessa on hyvä ottaa myös huomioon tulevat EU-direktiivit, jotka edellyttävät käyttämättä jääneen saldon palauttamista.

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2018/1972:

Luovuttavan palveluntarjoajan on palautettava kuluttajalle tämän pyynnöstä mahdollinen käyttämättä jäänyt saldo ennalta maksetuista palveluista. Palauttamisesta voidaan periä maksu vain, jos sopimuksessa niin määrätään. Tällaisen maksun on oltava oikeasuhteinen ja vastattava todellisia kustannuksia, joita luovuttavalle palveluntarjoajalle aiheutuu palauttamisesta.

 

Elisan kuluttaja-asiakkaiden matkaviestinpalveluiden erityisehdot 1.5.2019 ovat suorassa ristiriidassa direktiivin EU 2018/1972 kanssa:

Latausliittymälle ladattua puheaikaa tai saldoa ei hyvitetä tai palauteta.


Edistyykö tämän asian selvittely???


Seuraillaan kyllä ja tiedotellaan kunhan on edistymisestä tietoa :) 


Seuraillaan kyllä ja tiedotellaan kunhan on edistymisestä tietoa :) 


Jassoo.

Alkajaisiksi voisitte edes alkaa noudattamaan EU-lainsäädäntöä.


Seuraillaan kyllä ja tiedotellaan kunhan on edistymisestä tietoa :) 


Jassoo.

Alkajaisiksi voisitte edes alkaa noudattamaan EU-lainsäädäntöä.


Mitenkä se on? Kuvitteleeko Elisa olevansa EU-lainsäädännön yläpuolella tässä käyttämättömän saldon palautusasiassa vai alatteko noudattaa lakia/direktiivejä????


Seuraillaan kyllä ja tiedotellaan kunhan on edistymisestä tietoa :) 


Jassoo.

Alkajaisiksi voisitte edes alkaa noudattamaan EU-lainsäädäntöä.


Mitenkä se on? Kuvitteleeko Elisa olevansa EU-lainsäädännön yläpuolella tässä käyttämättömän saldon palautusasiassa vai alatteko noudattaa lakia/direktiivejä????

@Sokrates Ei olla mitenkään EU-lainsäädönnän yläpuolella missään nimessä. Tuo aikaisemmin linkattu EU-direktiivi koskee palveluntarjoajan vahtamista ja numeron siirrettävyyttä. Ei siis liity Prepaid/Latausliittymiin.

 

Tuo idea tosin on vielä meillä selvittelyssä.


Seuraillaan kyllä ja tiedotellaan kunhan on edistymisestä tietoa :) 


Jassoo.

Alkajaisiksi voisitte edes alkaa noudattamaan EU-lainsäädäntöä.


Mitenkä se on? Kuvitteleeko Elisa olevansa EU-lainsäädännön yläpuolella tässä käyttämättömän saldon palautusasiassa vai alatteko noudattaa lakia/direktiivejä????

@Sokrates Ei olla mitenkään EU-lainsäädönnän yläpuolella missään nimessä. Tuo aikaisemmin linkattu EU-direktiivi koskee palveluntarjoajan vahtamista ja numeron siirrettävyyttä. Ei siis liity Prepaid/Latausliittymiin.

 

Tuo idea tosin on vielä meillä selvittelyssä.

Hmmmm….

Nyt en oikein osta tuota väitettä , sillä latausliittymät käsittääkseni ovat siirrettävissä toiselle operaattorille.

Latausliittymä on rekisteröity henkilön hetulle , joten siirto- tai lopetustilanteessa käyttämätön saldo on helposti yhdistettävissä henkilöön. EU-direktiivi ei erittele laskutus- tai latausliittymiä , vain prepaid on ulkopuolella , koska sitä ei ole Elisalla henkilöön sidottu.


Seuraillaan kyllä ja tiedotellaan kunhan on edistymisestä tietoa :) 


Jassoo.

Alkajaisiksi voisitte edes alkaa noudattamaan EU-lainsäädäntöä.


Mitenkä se on? Kuvitteleeko Elisa olevansa EU-lainsäädännön yläpuolella tässä käyttämättömän saldon palautusasiassa vai alatteko noudattaa lakia/direktiivejä????

@Sokrates Ei olla mitenkään EU-lainsäädönnän yläpuolella missään nimessä. Tuo aikaisemmin linkattu EU-direktiivi koskee palveluntarjoajan vahtamista ja numeron siirrettävyyttä. Ei siis liity Prepaid/Latausliittymiin.

 

Tuo idea tosin on vielä meillä selvittelyssä.

Hmmmm….

Nyt on oikein osta tuota väitettä , sillä latausliittymät käsittääkseni ovat siirrettävissä toiselle operaattorille.

Latausliittymä on rekisteröity henkilön hetulle , joten siirto- tai lopetustilanteessa käyttämätön saldo on helposti yhdistettävissä henkilöön. EU-direktiivi ei erittele laskutus- tai latausliittymiä , vain prepaid on ulkopuolella , koska sitä ei ole Elisalla henkilöön sidottu.

@Sokrates Joo tosiaan latausliittymäthän ovat siirettävissä. Nyt kävi allekirjoittaneella pieni aivopieru näin perjantain kunniaksi. Laitoin tuosta vielä tarkempaa kyselyä ja vastaillaan täällä kun on saatu tähän lisää infoa. :) 


EU-direktiivi ei erittele laskutus- tai latausliittymiä , vain prepaid on ulkopuolella

Oikeastaan EU-direktiivi ei edes erittele prepaid-liittymiä.

Se, ettei suomalaisen prepaidin numeroa voi siirtää, on Suomen paikallinen käytäntö. Se toki luo suomalaisille operaattoreille porsaanreiän olla välittämättä EU 2018/1972:n rahanpalautusmomentista suomalaisten prepaid-liittymien tapauksessa.

Mutta lasku- ja latausliittymien suhteen Elisalla ei ole porsaanreikää, johon vedota.


EU-direktiivi ei erittele laskutus- tai latausliittymiä , vain prepaid on ulkopuolella

Oikeastaan EU-direktiivi ei edes erittele prepaid-liittymiä.

Se, ettei suomalaisen prepaidin numeroa voi siirtää, on Suomen paikallinen käytäntö. Se toki luo suomalaisille operaattoreille porsaanreiän olla välittämättä EU 2018/1972:n rahanpalautusmomentista suomalaisten prepaid-liittymien tapauksessa.

Mutta lasku- ja latausliittymien suhteen Elisalla ei ole porsaanreikää, johon vedota.


Joo näinhän se on. :wink:

Tosin suomalaiset laskutusliittymät eivät taida kuulua tähän mitenkään , kun niissä ei ole mitään ennaltamaksettua saldoa , vaan laskutetaan pääsääntöisesti jälkikäteen.


@Sokrates Joo tosiaan latausliittymäthän ovat siirettävissä. Nyt kävi allekirjoittaneella pieni aivopieru näin perjantain kunniaksi. Laitoin tuosta vielä tarkempaa kyselyä ja vastaillaan täällä kun on saatu tähän lisää infoa. :) 

No missä mennään sen vastauksen kanssa?


Tosin suomalaiset laskutusliittymät eivät taida kuulua tähän mitenkään , kun niissä ei ole mitään ennaltamaksettua saldoa , vaan laskutetaan pääsääntöisesti jälkikäteen.

Älä unohda mahdollista laskuliittymän vakuusmaksua, joskin tämä asia täyttää direktiivin vaatimuksen jo nyt.

Vakuusmaksu tai jäljellä oleva osa ennakkomaksusta palautetaan 10 arkipäivän kuluessa sopimuksen päättymisestä edellyttäen, että asiakas on maksanut kaikki sopimukseen perustuvat maksut sekä ilmoittanut tilinumeronsa ja muut palauttamiseen tarvittavat tiedot.

 

Lisäksi ainakin yhdellä muulla operaattorilla kuin Elisalla myös laskuliittymään on mahdollista ladata saldoa. Se onkin näppärä tapa ”nostaa” saldorajaa tilapäisesti.


Lisäksi ainakin yhdellä muulla operaattorilla kuin Elisalla myös laskuliittymään on mahdollista ladata saldoa. Se onkin näppärä tapa ”nostaa” saldorajaa tilapäisesti.

Hmmmm….

En oikein ymmärrä mihin sitä saldoa laskutusliittymässä tarvitaan. Nykyiset rajattomat liittymät sisältävät kiinteällä hinnalla kaiken muun paitsi palvelunumeroihin jne. soittamisen/viestittelyn/netin , mutta nekin laskutetaan jälkikäteen.


@Sokrates Joo tosiaan latausliittymäthän ovat siirettävissä. Nyt kävi allekirjoittaneella pieni aivopieru näin perjantain kunniaksi. Laitoin tuosta vielä tarkempaa kyselyä ja vastaillaan täällä kun on saatu tähän lisää infoa. :) 

No missä mennään sen vastauksen kanssa?


Olisiko mitenkään mahdollista saada asiaan vastausta? Aiotteko noudattaa EU-direktiiviä ja palauttaa latausliittymän käyttämättömän saldon , jos lopetan liittymän?


@Sokrates Joo tosiaan latausliittymäthän ovat siirettävissä. Nyt kävi allekirjoittaneella pieni aivopieru näin perjantain kunniaksi. Laitoin tuosta vielä tarkempaa kyselyä ja vastaillaan täällä kun on saatu tähän lisää infoa. :) 

No missä mennään sen vastauksen kanssa?


Olisiko mitenkään mahdollista saada asiaan vastausta? Aiotteko noudattaa EU-direktiiviä ja palauttaa latausliittymän käyttämättömän saldon , jos lopetan liittymän?


Näköjään tähän ei Elisalta vastausta tule. Pitänee sitten laittaa KKV asialle. :nerd:


Latausliittymien osalta tähän on tulossa muutosta tämän vuoden aikana. Direktiivin mukaiset muutokset tulevat voimaan sähköisen viestinnän palvelulain muutoksilla loppuvuodesta ja ennen sitä teemme Latausliittymiin muutoksia. Tiedotamme näistä erikseen, kun tämä on ajankohtaista.


Latausliittymien osalta tähän on tulossa muutosta tämän vuoden aikana. Direktiivin mukaiset muutokset tulevat voimaan sähköisen viestinnän palvelulain muutoksilla loppuvuodesta ja ennen sitä teemme Latausliittymiin muutoksia. Tiedotamme näistä erikseen, kun tämä on ajankohtaista.


Kiitos vastauksesta.

Kun luin läpi koko direktiivin , niin onhan siellä tosiaan määräys , että jäsenvaltioiden tulee viedä säädökset kansalliseen lainsäädäntöön viimeistään 21.12.2020 ja määräysten soveltaminen alkaa myös silloin.

No odotellaan sitten syksyä ja palataan silloin asiaan.


Latausliittymien osalta tähän on tulossa muutosta tämän vuoden aikana. Direktiivin mukaiset muutokset tulevat voimaan sähköisen viestinnän palvelulain muutoksilla loppuvuodesta ja ennen sitä teemme Latausliittymiin muutoksia. Tiedotamme näistä erikseen, kun tämä on ajankohtaista.


Kiitos vastauksesta.

Kun luin läpi koko direktiivin , niin onhan siellä tosiaan määräys , että jäsenvaltioiden tulee viedä säädökset kansalliseen lainsäädäntöön viimeistään 21.12.2020 ja määräysten soveltaminen alkaa myös silloin.

No odotellaan sitten syksyä ja palataan silloin asiaan.


No niin palataanpa tähän asiaan uudestaan.

Aiemmin mainittu EU-direktiivi astuu voimaan muistaakseni 21.12.2020 ja velvoittaa operaattorin palauttamaan käyttämättömän prepaid/latausliittymän saldon asiakkaalle , mikäli asiakas siirtää liittymänsä toiselle operaattorille.

Jokos olette muuttaneet liittymienne ehdot vastaamaan uutta direktiiviä kuten aiemmin tässäkin ketjussa lupasitte??

 


Latausliittymien osalta tähän on tulossa muutosta tämän vuoden aikana. Direktiivin mukaiset muutokset tulevat voimaan sähköisen viestinnän palvelulain muutoksilla loppuvuodesta ja ennen sitä teemme Latausliittymiin muutoksia. Tiedotamme näistä erikseen, kun tämä on ajankohtaista.


Kiitos vastauksesta.

Kun luin läpi koko direktiivin , niin onhan siellä tosiaan määräys , että jäsenvaltioiden tulee viedä säädökset kansalliseen lainsäädäntöön viimeistään 21.12.2020 ja määräysten soveltaminen alkaa myös silloin.

No odotellaan sitten syksyä ja palataan silloin asiaan.


No niin palataanpa tähän asiaan uudestaan.

Aiemmin mainittu EU-direktiivi astuu voimaan muistaakseni 21.12.2020 ja velvoittaa operaattorin palauttamaan käyttämättömän prepaid/latausliittymän saldon asiakkaalle , mikäli asiakas siirtää liittymänsä toiselle operaattorille.

Jokos olette muuttaneet liittymienne ehdot vastaamaan uutta direktiiviä kuten aiemmin tässäkin ketjussa lupasitte??

 

Hei Sokrates! Hyvä, että palataankin niin minä vielä utelen ja muistuttelen, että saamme nuo ehdot ajan tasalle. 👍


Jokos olette muuttaneet liittymienne ehdot vastaamaan uutta direktiiviä kuten aiemmin tässäkin ketjussa lupasitte??

Eipä ole ei.

Sopimusehtojen, direktiivien ja lakien noudattamatta jättäminen tuntuu olevan Elisalle nykyään arkipäivää.

Kesäkuussa Latausliittymien soitonsiirtojen hinnat nousivat sopimusehtojen vastaisesti. Pari kuukautta sitten Elisa kokeili lainvastaisesti kytkeä pienelle ryhmälle maksullisen Elisa Verkkoturva-palvelun ilman, että palvelusta oli tehty sopimusta. Jälkimmäisestä Elisa sentään perääntyi asiasta nousseen metelin johdosta.

Asiakkaana tällaisen sekoilun seuraaminen on sangen epämiellyttävää. Siirsinkin jo yhden liittymän pois Elisalta sopimusrikkomusten vuoksi.