Arriksen TG2492s kaapelimodeemi hukkasi(?) upstream kanavia hetkeksi

  • 28 November 2020
  • 41 kommenttia
  • 1885 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

41 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Jos kyseessä on taloyhtiön sisäverkon vika, niin kyllähän tuo vikamaksu kuuluu taloyhtiön vastuulle. Taloyhtiön tulee pitää antenniverkot kunnossa ja tehdä tarvittavat saneeraukset. Vaikka digi-TV näkyisikin, ei se tarkoita että verkko on teknisesti digi-TV:n vaatimalla tasolla. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Jos kyseessä on taloyhtiön sisäverkon vika, niin kyllähän tuo vikamaksu kuuluu taloyhtiön vastuulle. Taloyhtiön tulee pitää antenniverkot kunnossa ja tehdä tarvittavat saneeraukset. Vaikka digi-TV näkyisikin, ei se tarkoita että verkko on teknisesti digi-TV:n vaatimalla tasolla. 

Näin se on ja varsinkin alemman taajuuden (esim. 130 MHz) TV-kanavien vastaanotossa korostuu kaapeleiden ja rasioiden kunto ja ikä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Noniin palataanpa tähän asiaan vähän.

En ole oikein viime päivinä kerennyt hoitaa tätä asiaa, ja kun olen miettinyt mitä tehdä, niin on väkisinkin pistänyt tuo minulle uusi tieto miettimään, että miten ihmeessä se voi olla minun vastuulla mahdollisesti maksaa tuo noin satanen, jos todetaan asian olevan sisäverkon vika.

Kun jos miettii asiaa niin Voimateliltä on asentaja käynyt jo kahdesti korjaamaan arvoja tuolta päärakennuksen vahvistimesta, ja edelleen on ongelmia, niin missä seuraava looginen selitys sitten on -- no sisäverkossa.

Elisalla ja taloyhtiölläni on yhteinen sopimus tästä liittymästä, jonka myötä saan sen edullisemmin, joten minun mielestäni heidän kuuluisi täysin sovitella asia yhdessä ilman, että minulle tulee maksuja siitä. Rivitalon sisäverkko on minun vastuualueeni ulkopuolella, enkä edes saa tehdä sille mitään, niin ei se ongelma voi langeta minun maksettavakseni millään järjellä.

Sen ymmärtäisin jos kyseessä olisi omistusasunto ja itse olisin vetänyt virheellisesti kaapeloinnin ja vahvistuksen, mutta kun kyseessä on asia joka ei ole minun tekemäni ja jolle en edes saa tehdä mitään, niin tämä ei ole minun vikani.

Yritän tuosta vielä kysyä asiakaspalvelusta ja saada jonkun vakuuttamaan minulle puhelimessa, että se ei tule minulle maksettavaksi, niin vasta sitten uskallan pyytää asialle jotain tehtäväksi. Puhelut kuitenkin tallennetaan niin jos siitä maksu minulle langetetaan, voin vedota puhelussa tehtyyn sopimukseen, että asia ei ole vastuullani. Ei siinä mitään mutta Elisa on ennenkin kaksi kertaa laskuttanut minua asioista, joita on luvannut hoitaa eri lailla, ja olen joutunut pyytämään puhelun kuuntelun ja asian selvittelyn, jonka jälkeen on todettu, että tosiaan minullehan oli luvattu ihan muuta.

Ja jos asentaja tuosta korruptiosta ja häiriöstä haluaa todisteita, niin minulla on useita kuvankaappauksia ja nauhotuksia joissa tuo ongelma näkyy. Pahimmillaan TV kuva menee puolet ruudusta rikki, ja ongelma on varsinkin tekstitysten kanssa kun välillä käy niin, että kuva korruptoituu pariksi sekunniksi ja tekstitykset kerkeävät vaihtua jo toiseen riviin, enkä kerennyt lukea mitä sanottiin kun kuva oli rikki. Niin on se aika käyttökelvoton tilanne.

Toivon että asia saadaan ratkaistua, ettei tämä asia jää hiertämään. En haluaisi olla huonolla mielin Elisaa kohtaan tästä, kun moni asiakaspalavelija on kuitenkin ystävällisesti hoitanut asiaa. Toistaiseksi kuitenkin tilanne on hankala, koska häiriöilmoituksia on tehty useita ja ongelma on edelleen päällä. Katson telkkaria päivittäin ja joka päivä tulee sellaisia ajankohtia, että voi minuutin sisällä kymmenenkin kertaa korruptoitua kuva.

Olen yrittänyt myös diagnosoida mistä tuo pätkiminen johtuisi, ja olen jopa tehnyt niin, että vedin kaikki muut sähkölaitteet irti seinästä varmistaakseni, että ne eivät aiheuta ongelmia verkkoon, ja TV pätki edelleen. Ajattelin tuon mainita, koska kyllähän vaikka se, että jääkaappi käy tai mikrossa lämmittää jotain niin voi pahimmillaan aiheuttaa ongelmia. Monesti olen silti katsonut, että vaikka pesukone tai mikro on päällä, niin kuva ei ala menemään siitä rikki, ja välillä vaikka kaikki muut laitteet on mykkänä, niin kuva menee satunnaisesti rikki. Eli ei ole omissa laitteissan vika kuitenkaan.

Ja tiedän että tämä korruptointi ja pätkiminen on sisäverkon vika koaksiaaliyhteydessä, koska minulla oli Elisa Viihteen kautta IPTV katsottavissa jo aiemmin Kotikuitu VDSL yhteyden kautta, ja kuva ei mennyt rikki yhtä ainutta kertaa noin puolen vuoden aikana, ongelmat alkoivat heti kun pistin kaapeliyhteyden.

Soittelen alkuviikosta tosiaan käytön varmistukseen Elisalle ja sen jälkeen ilmoittelen tänne, mitä on saatu sovittua. Mutta jos asia kerrotaan olevan minun vastuulla, niin sitten tämä asia saa jäädä…

Pahoittelen pitkää viestiä :sweat_smile: Kiitos asiaan vastanneille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Riippumatta siitä asutko vuokralla tai osakkaana taloyhtiössä, tulee sinun olla yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään tai huoltoon. Tässä on kuitenkin aika vahvat merkit siitä, että antenniverkko ei ole ihan sitä mitä pitäisi olla, joten taloyhtiön vastuulle tulee hoitaa verkko kuntoon pätevän antenniliikkeen kanssa. Voit olla yhteydessä Elisaan, mutta asia ei taida edetä, koska Elisa ei voi hoitaa sisäverkkoa kuntoon (koska eivät sitä omista eikä hallinnoi). Varaudu siihen, että taloyhtiön puolelta suhtautuminen voi olla nuivaa, koska rahanmenoa on tiedossa. Mutta kannattaa olla kovana ja vaatia asian kuntoon laittoa, koska verkko kuuluu taloyhtiön vastuulle. Elisan ja muidenkin teleoperaattorien pitäisi uhata irroittaa verkosta ne taloyhtiöt, jotka eivät ole sisäverkkoa saneeranneet ajanmukaiseksi.Pahimmassa tapauksessa naapuritaloyhtiöt voivat kärsiä toisen yhtiön häiriöstä. Meillä kävi niin. Jonkun lähellä olevan kiinteistön jokin passiiviosa meni rikki ja koko kaupunginosa menetti netin. Tämä tapahtui juuri kun meillä oli antenniverkon saneeraus valmistumassa.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@wellu_76 Puhun tosiaan Elisaan yhteydenotosta ihan sen pohjalta, että aikaisempi kaveri kenelle soitin käytön varmistukseen sanoi, että Elisalta todetaan tämä sisäverkon vika, jonka pohjalta voin olla yhteydessä taloyhtiöön. Se oli vähän ehkä harhaanjohtavasti läpikäyty asia ja sai minut ajattelemaan, että pitää kovasti yrittää Elisan suuntaan olla yhteydessä ja saada heiltä varmistus asiaan, ennen kuin asiaa voi lähteä käymään läpi.

Minäpä teen niin että jätän vikailmoituksen taloyhtiölle jossa käyn tätä asiaa läpi paremmin. Harmittaa vaan kun oma taloyhtiöni, vaikka on kaupungin vuokra-asunnot kyseessä, ovat toooodella hitaita hoitamaan asioita… Viime vuonna kun huolsivat makkaria ja joutuivat ottamaan lämpöpatterin seinästä irti niin heiltä kesti kuukausia hoitaa asia kuntoon ja vaati että soittelin vähän väliä kunnes sain sähkömiehen kiinni ja selitin että nyt on jo talvi ja tänne paleltuu :sleepy:

Noh ainakin voin kertoa taloyhtiölle että tätä asiaa on yritetty ratkoa useita kertoja Elisankin toimesta, ja viimeksi kun soitin käytön varmistukseen niin sielläkin puhuttiin sisäverkon mahdollisesta viasta.

Palaan astialle kun kuulen taloyhtiöltä jotain. Se on joskus hyvinkin nopeaan ja joskus en kuule takaisin mitään. Toivotaan parasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Operaattorin pitää mainita vikailmoituksessa siitä vianrajausmaksusta jos vika rajataan ( huom! ei edes korjata ) sisäverkkoon. Se lasku osoitetaan toki vikailmoituksen tekijälle.

Taloyhtiön vastuulle kuuluu sisäverkko, mutta ei ne sitä vianrajauslaskuakaan maksa, ellei sitä vianrajausta ole taloyhtiön isännöitsijä tai muu vastuuhlö tilannut.

Mikäli on jo siis selvää, että vika jää taloyhtiön sisäverkkoon, turha sitä on operaattorin kanssa puida ja vikaroida.

Isännöitsijän kautta tuota sisäverkon korjausasiaa kannattaa edistää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23


Ja tiedän että tämä korruptointi ja pätkiminen on sisäverkon vika koaksiaaliyhteydessä, koska minulla oli Elisa Viihteen kautta IPTV katsottavissa jo aiemmin Kotikuitu VDSL yhteyden kautta, ja kuva ei mennyt rikki yhtä ainutta kertaa noin puolen vuoden aikana, ongelmat alkoivat heti kun pistin kaapeliyhteyden.

 

Mulla on mennyt vähän ohi, että pätkiikö TV-kuva sekä IPTV unicastilla, multicastilla, että ihan DVB-C:llä ?

 

Näkyykö DVB-C kuva television omalla virittimellä ok ?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@sakarialanne Joo tässä on ollut paljon asiaa niin varmaan meni ohi. En ole varma otinko tuota aiemmin esille tässä viestiketjussa vai toisessa, mutta en ole kytkenyt DVB-C:tä ollenkaan, on paljon kätevämpi katsoa IPTV kanavia, kun saan samalla selattua muutakin tuon Netgemin kautta ja nauhoitukset on siellä jne.

Minulla siis tulee seinästä yksi antennikaapeli vain kaapelimodeemille. Olisi myös epäkäytännöllistä vetää erikseen tuohon telkkarin kohdalle toinen kaapeli siitä kaapelimodeemin mukana toimitetusta jaottimesta, koska joutuisi vetämään niin pitkän matkan ja kun TV tulee jo IPTV kautta kuitenkin. Pitäisihän senkin toimia, ja kun tuo häiriö näkyy netissä välillä muutenkin, IPTV on ollut nyt vain esimerkkinä minulla että siinä tämä häiriö näkyy selkeiten.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Sama ongelma multicastilla ja unicastilla ?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

@sakarialanne Miten testaan multicastin ja unicastin tuolla Netgem Elisa Viihde digiboksilla? Muistaisin että minulla oli ennen kanavia selatessa EPG datan kohdalla sellanen hammasratas asetusvalikko, josta pystyi vaihtaan multi ja uni, mutta sitä ei näy enää, enkä löydä digiboksin asetuksista valintaa tuolle.

Mutta sen tiedän että en ole kytkenyt koaksiaalikaapelia tuohon digiboksiin, joten kaikki tulee netin kautta, ja boksi löytää FOX HD:n kanavapaikoilta 12, 32 ja 512.

Testasin juuri tässä ennen viestin lähetystä kaikkia noita kanavapaikkoja ja jokaisen kanavapaikan FOX HD näyttää välillä korruptiota kuvassa. Enkä ole huomannut normaalissa katselussa kun eri kanavapaikalta valitsee kanavan, että joku noista kanavapaikoista korruptoi vähemmän.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Ilmeisesti jos käsitin oikein mitä luin Elisan foorumeita niin 21 kanavapaikasta eteen päin on multicastia? Eli kanavapaikkakin meinaa onko tuo multicast vai unicast. Siinä tapauksessa voin kyllä sanoa, että kumpikin pätkii :sweat_smile:

@sakarialanne Mitä meinaat tästä? Halusin vähän tosiaan tuota asiaa käydä läpi ennen kun teen vikailmoitusta taloyhtiölle, niin osaan vähän enemmän kertoa.

Ja tosiaan kun olen nuo IPTV kanavat syöttänyt myös tietokoneella DVBViewerillä katsottavaksi, niin siinäkin kuva korruptoituu täysin samoissa kohdissa.

Netgemin digiboksilta katsoessa noissa kanavissa tosiaan on joku noin puolen minuutin viivekin, että tietokoneella kun katsoo kans tuota esim FOX HD:ta niin kuva tulee heti ja kestää aika kauan että digiboksin kuva saa saman kohtauksen kiinni.

Voisin vilkasta kyllä vielä onko joku noista kanavapaikoista pienemmällä viiveellä, mutta ilmeisesti tuo viivekin kanavalla kertoo onko multicastia vai unicastia? Tai sitähän puhutaan myös adaptivesta, joka taisi olla minulla aikanaan valintanakin.

Digiboksi on kytketty Arriksen reitittimeen tosiaan ihan verkkopiuhalla. Ajattelin että tuo on tärkeä mainita, kun ilmeisesti multicast ei kulje wlanin yli.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Pikainen päivitys vielä sen verran että resetoin Netgemin (Tosiaan mallia N7950, Viihde Premium paketista) ja kytkin kokeen vuoksi wlaniin, niin kumma kyllä wlanilla löytää samat kanavapaikat eli 12, 32 ja 512.

Tämä sai mut ajattelemaan, että olenko saanut multicastia ollenkaan tuolle Netgemille nyt? Mulla oli VDSL yhteys aiemmin, niin voi olla että siinä saikin valittua tuon multicastin sen vuoksi, että yhteys oli vakaampi.

Lukasin mitä näistä oli puhuttu, että joku mietti toisessa keskustelussa, että jos digiboksi ei kykene näyttämään multicastia niin voisi se olla senkin vika, että linjassa niin paljon häiriötä. Ja mullahan Upstream kaista on niin häiriöinen, ettei kykene kuin 16QAM modulaatioon ja matalalla Power Levelillä.

Voisiko tuo häiriöinen kaista aiheuttaa myös, että en saa multicastia ollenkaan? Nimittäin minulla oli kyllä aikaisemmin kanavien kohdalla vaihtoehto valita tuota castia. Se voi olla että VDSL:stä siirtyminen kaapelimodeemi tekniikkaan poisti myös sen mahdollisuuden.

Oppiipahan tästäkin enemmän kun testailee ja lukee aihetta. Ihmettelinkin aiemmin, että mistä haluat mun testaavan tuon kun sille asetusta ei ole. No se selittyis sillä että digiboksi ei edes ota multicastia vastaan.

Jos näin on, niin kertooko sekin suuremmasta viasta vai onko normia?

Plus myös lisänä, että resetoinnin jälkeen wlanillakin yhdistettynä korruptoi kuvaa välillä. Eli ei ole kaapelissa vika tai asetukset jumissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Äh joo… Tota tosiaan, multicast on tarjolla vain verkkojohdolla käytettäessä Elisan kiinteillä neteillä pl. kaapelimodeemiteknologia silloin kun boksille ei ole DVB signaalia tarjolla. Eli VDSL2 aikaan sulla oli multicastiin mahdollisuus mutta ei enää :/ 

 

Jos antennijohto on paikoillaan niin noi peruskanavat 1-40 väliltä tulee DVB singaalilla mikäli sellainen tunnistetaan ja jos ei niin vaihtuu automaattisesti IP puolelle

 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Eli varmistan vielä: Mulla kun tulee päärakennukseen valokuitu ja siitä sitten lähtee muuntimelta koaaksiaalilla kaapelimodeemille, niin poistaako tuo koaksiaalilla kaapelimodeemille muunto periaatteessa tuon multicastin? Kun mietin että varmaan jossain paikoin on yhteyksiä että tulee pelkällä koaksiaalilla, mutta tässä tulee ihan viereen kuitenkin tuo valokuitu. Harmillista jos se poistaa mahdollisuuden multicastiin kyllä. Voi olla että mulla aikasemmin käytössä ollu multicast toimi justiinsa hyvin ja nyt sisäverkko ei jaksa sitten unicastia pyörittää kunnolla. Joka tapauksessa hyvä oppia yhteydestä lisää, kun on vähän hankala välillä löytää näihin vastauksia :sweat_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Joo, sillä ei oo väliä onko kuitu metrin päähän vai kauemmas vedetty vaan se yhteyden viimeinen pätkä millä tuodaan se linja seinään määrittelee sen mikä on tekniikkana ja mitä ominaisuuksia mukanaan sitten tuokaan :) Eli tässä kohtaa ominaisuutena voidaan pitää tuota multicastin puuttumista :speak_no_evil:

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Vähän vielä päivitystä asiaan, kun lähdin testailemaan.

En ole vielä vikailmoitusta heittänyt talonhoidolle, kun jouluaika ja muuta mietittävää. Hoidan asian kun on vähän saanut ensin vietettyä mukavaa aikaa muiden asioiden parissa

Mutta tosiaan kun olen aiemmin katsonut pelkästään IPTV:tä, ja DVB-C ei ole ollut kytkettynä, niin tuli sellainen mielenkiinto, että haluan testata senkin toimivuuden. Otin kaapelimodeemin kokonaan pois yhtälöstä ja kytkin koaksiaalikaapelin suoraan seinästä telkkarin omaan digivirittimeen, ilman että mitään on välissä häiritsemässä, ettei mitään jakajaakaan signaalia alentamassa.

Ja totta tosiaan, telkkarille kun hain DVB-C kanavat ja katsoin FOX HD:ta, jossa olen aikaisemmin huomannut eniten tuota korruptoimista, niin korruptoi aika paljon myös suoraan telkkarissa. Eli olen havainnut samaa korruptiota kaikilla laitteilla testatessa, sama onko kyseessä sitten IPTV Unicast vai DVB-C.

Tämä ainakin vahvistaa, että vika tuskin on enää nettiyhteydessä ja Elisan suunnalta yhteys on tällä hetkellä bueno :ok_hand: Vika on kyllä ihan suoraan mitä tuolta antennirasiasta tulee ulos.

Tuon halusin tosiaan varmistaa ihan senkin vuoksi, että nytpähän saan kertoa talonhoidolle vielä varmemmin, että pätkii netin kautta ja telkkarin kautta, niin ymmärtävät siitä, ettei vika ole vain Elisan päässä nyt.

Menee jonkun aikaa, että palaan tähän aiheeseen takaisin, kun pyhäpäivät ja sitten joudun odottamaan, että käydäänkö tuo korjaamassa milloin. En kuitenkaan unohda tätä aihetta ja palaan tähän heti kun minulla on uutta tietoa.

Hyvää joulupäivien viettoa kaikille täällä näin muuten sitten :blush: