Arris kaapelimodeemi ja Asus RT-AC88U

  • 24 November 2020
  • 58 kommenttia
  • 2903 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

58 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Itse olen jo aloittanut Ebaystä DOCSIS 3.1 modeemin katselun ja Arris tulee muuttumaan SER-jätteeksi kun olen ostanut sopivan. Nykyään ei enää eletä operaattorien pyörittämässä komentotaloudessa jossa pitää ottaa mitä annetaan kun DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva EuroDOCSIS 3.0:n kanssa!

Onko muuten noin, että Docsis 3.1 toimii myös meillä EuroDocsis 3.0 yhteyksillä suoraan? Löysin netistä nopealla katsomisella yhden artikkelin jossa mainittiin “(euro)docsis”, mutta en ole ihan satavarma meinasiko tuo juuri ristiin yhteensopimista noin.

Epäilenpä että yhteensopivuutta ei ole mikäli tätä sivustoa on uskominen.

https://www.excentis.com/blog/differences-between-us-docsis-and-eurodocsis-and-will-docsis-31-eliminate-them

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Itse olen jo aloittanut Ebaystä DOCSIS 3.1 modeemin katselun ja Arris tulee muuttumaan SER-jätteeksi kun olen ostanut sopivan. Nykyään ei enää eletä operaattorien pyörittämässä komentotaloudessa jossa pitää ottaa mitä annetaan kun DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva EuroDOCSIS 3.0:n kanssa!

Onko muuten noin, että Docsis 3.1 toimii myös meillä EuroDocsis 3.0 yhteyksillä suoraan? Löysin netistä nopealla katsomisella yhden artikkelin jossa mainittiin “(euro)docsis”, mutta en ole ihan satavarma meinasiko tuo juuri ristiin yhteensopimista noin.

Epäilenpä että yhteensopivuutta ei ole mikäli tätä sivustoa on uskominen.

https://www.excentis.com/blog/differences-between-us-docsis-and-eurodocsis-and-will-docsis-31-eliminate-them

Fritzboxitkin on vaan DOCSIS 3.1 modeemeja. Ainut tärkeämpi asia mikä pitää varmistaa on että upstream riittää ylöspäin riittävän ylös (85 MHz) ja downstream alkaa riittävän alhaalta (108 MHz) EuroDOCSIS 3.0 yhteensopivuustilassa. Myös virtalähteestä kannattaa katsoa 100-240 volttia yhteensopivuus. DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva ja siitä saa Eurot höpöttää mitä haluaa myydäkseen ylihintaisia kaapelimodeemejaan.

Käyttäjätaso 7

 DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva ja siitä saa Eurot höpöttää mitä haluaa myydäkseen ylihintaisia kaapelimodeemejaan.

Juu DOCSIS 3.1 on yhteensopiva vanhempien DOCSIS-versioiden kanssa. Se ei tarkoita , että DOCSIS 3.1 on yhteensopiva EuroDOCSIS 3.0:n kanssa. Fritzbox tukee sekä DOCSIS 3.1:tä että EuroDOCSIS 3.0:ea speksiensä mukaan.

Standardien yhteensopivuus on eri asia kuin laitteiden standardituki. En ole muita laitteita tutkinut , mutta ainahan sinä voit ostaa jonkun pelkän DOCSIS 3.1 laitteen ja testata toimiiko ilman EuroDOCSIS tukea.

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6660-cable/technical-specifications/

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6591-cable/technical-specifications/

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva ja siitä saa Eurot höpöttää mitä haluaa myydäkseen ylihintaisia kaapelimodeemejaan.

Juu DOCSIS 3.1 on yhteensopiva vanhempien DOCSIS-versioiden kanssa. Se ei tarkoita DOCSIS 3.1 on yhteensopiva EuroDOCSIS 3.0:n kanssa. Fritzbox tukee sekä DOCSIS 3.1:tä että EuroDOCSIS 3.0:ea speksiensä mukaan.

Standardien yhteensopivuus on eri asia kuin laitteiden standardituki. En ole muita laitteita tutkinut , mutta ainahan sinä voit ostaa jonkun pelkän DOCSIS 3.1 laitteen ja testata toimiiko ilman EuroDOCSIS tukea.

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6660-cable/technical-specifications/

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6591-cable/technical-specifications/

ETSI (European Telecommunications Standards Institute):

https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/103300_103399/10331101/01.01.01_60/ts_10331101v010101p.pdf

4.4 Backward Compatibility

The present document defines the DOCSIS 3.1 interface. Prior generations of DOCSIS were commonly referred to as the DOCSIS 1.0, 1.1, 2.0 and 3.0 interfaces. DOCSIS 3.1 provides backward-compatibility with equipment built to certain previous versions. DOCSIS 3.1-compliant CMs interoperate seamlessly with DOCSIS 3.1 and DOCSIS 3.0 CMTSs. DOCSIS 3.1-compliant CMTSs seamlessly support DOCSIS 3.0, DOCSIS 2.0, and DOCSIS 1.1 CMs.

ETSI määrää Euroopassa eikä mikään saksalainen kaapelimodeemivalmistaja mikä toimii ja mikä ei toimi. Kun ETSI on DOCSIS 3.1 tehnyt eurooppalaiseksi standardiksi niin se toimii kunhan huomioi EuroDOCSIS 3.0 yhteensopivuusmoodin erilaiset tarpeet upstreamin loppumispisteen ja downstreamin alkamispisteen osalta jotka mainitsin aiemmin.

Käyttäjätaso 7

 DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva ja siitä saa Eurot höpöttää mitä haluaa myydäkseen ylihintaisia kaapelimodeemejaan.

Juu DOCSIS 3.1 on yhteensopiva vanhempien DOCSIS-versioiden kanssa. Se ei tarkoita DOCSIS 3.1 on yhteensopiva EuroDOCSIS 3.0:n kanssa. Fritzbox tukee sekä DOCSIS 3.1:tä että EuroDOCSIS 3.0:ea speksiensä mukaan.

Standardien yhteensopivuus on eri asia kuin laitteiden standardituki. En ole muita laitteita tutkinut , mutta ainahan sinä voit ostaa jonkun pelkän DOCSIS 3.1 laitteen ja testata toimiiko ilman EuroDOCSIS tukea.

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6660-cable/technical-specifications/

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6591-cable/technical-specifications/

ETSI (European Telecommunications Standards Institute):

https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/103300_103399/10331101/01.01.01_60/ts_10331101v010101p.pdf

4.4 Backward Compatibility

The present document defines the DOCSIS 3.1 interface. Prior generations of DOCSIS were commonly referred to as the DOCSIS 1.0, 1.1, 2.0 and 3.0 interfaces. DOCSIS 3.1 provides backward-compatibility with equipment built to certain previous versions. DOCSIS 3.1-compliant CMs interoperate seamlessly with DOCSIS 3.1 and DOCSIS 3.0 CMTSs. DOCSIS 3.1-compliant CMTSs seamlessly support DOCSIS 3.0, DOCSIS 2.0, and DOCSIS 1.1 CMs.

ETSI määrää Euroopassa eikä mikään saksalainen kaapelimodeemivalmistaja mikä toimii ja mikä ei toimi. Kun ETSI on DOCSIS 3.1 tehnyt eurooppalaiseksi standardiksi niin se toimii kunhan huomioi EuroDOCSIS 3.0 yhteensopivuusmoodin erilaiset tarpeet upstreamin loppumispisteen ja downstreamin alkamispisteen osalta jotka mainitsin aiemmin.


Niinpä niin.

Ei tuossa 4.4 Backward compatibility kohdassa ole mainintaa EuroDOCSIS-standardista. Jos laitteen spekseissä ei sitä yhteensopivuusmoodia ole , niin tuskin toimii Euroopassa.

Tällä tarkoitan , että on riskaapelia ostaa laitetta , jonka spekseissa ei mainita EuroDOCSIS 3.0 yhteensopivuutta. Käsittääkseni Elisan verkko ei tue DOCSIS 3.1:tä , vai olenko väärässä?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 DOCSIS 3.1 on taaksepäin yhteensopiva ja siitä saa Eurot höpöttää mitä haluaa myydäkseen ylihintaisia kaapelimodeemejaan.

Juu DOCSIS 3.1 on yhteensopiva vanhempien DOCSIS-versioiden kanssa. Se ei tarkoita DOCSIS 3.1 on yhteensopiva EuroDOCSIS 3.0:n kanssa. Fritzbox tukee sekä DOCSIS 3.1:tä että EuroDOCSIS 3.0:ea speksiensä mukaan.

Standardien yhteensopivuus on eri asia kuin laitteiden standardituki. En ole muita laitteita tutkinut , mutta ainahan sinä voit ostaa jonkun pelkän DOCSIS 3.1 laitteen ja testata toimiiko ilman EuroDOCSIS tukea.

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6660-cable/technical-specifications/

https://en.avm.de/products/fritzbox/fritzbox-6591-cable/technical-specifications/

ETSI (European Telecommunications Standards Institute):

https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/103300_103399/10331101/01.01.01_60/ts_10331101v010101p.pdf

4.4 Backward Compatibility

The present document defines the DOCSIS 3.1 interface. Prior generations of DOCSIS were commonly referred to as the DOCSIS 1.0, 1.1, 2.0 and 3.0 interfaces. DOCSIS 3.1 provides backward-compatibility with equipment built to certain previous versions. DOCSIS 3.1-compliant CMs interoperate seamlessly with DOCSIS 3.1 and DOCSIS 3.0 CMTSs. DOCSIS 3.1-compliant CMTSs seamlessly support DOCSIS 3.0, DOCSIS 2.0, and DOCSIS 1.1 CMs.

ETSI määrää Euroopassa eikä mikään saksalainen kaapelimodeemivalmistaja mikä toimii ja mikä ei toimi. Kun ETSI on DOCSIS 3.1 tehnyt eurooppalaiseksi standardiksi niin se toimii kunhan huomioi EuroDOCSIS 3.0 yhteensopivuusmoodin erilaiset tarpeet upstreamin loppumispisteen ja downstreamin alkamispisteen osalta jotka mainitsin aiemmin.


Niinpä niin.

Ei tuossa 4.4 Bacward compatibility kohdassa ole mainintaa EuroDOCSIS-standardista. Jos laitteen spekseissä ei sitä yhteensopivuusmoodia ole , niin tuskin toimii Euroopassa.

Tällä tarkoitan , että on riskaapelia ostaa laitetta , jonka spekseissa ei mainita EuroDOCSIS 3.0 yhteensopivuutta.

Ajatuksena on että DOCSIS 3.1 on ETSI:n hyväksymä eurooppalainen standardi ja korvaa kaikki entiset standardit ja on niihin taaksepäin yhteensopiva dokumentissa osoitetulla tasolla. Eli kaikki CM:t (kaapelimodeemit) ON OLTAVA yhteensopivia (Euro)DOCSIS 3.0:n kanssa täyttääkseen DOCSIS 3.1 standardin.

Kaapelioperaattorit eivät täällä tule siirtymään yhdessä päivässä DOCSIS 3.1:een vaan ensin alkavat myymään DOCSIS 3.1 kaapelimodeemeita kuluttajille, tehdään koealueilla CMTS:iin päivitykset ja avaavat pienet DOCSIS 3.1 OFDMA-kanavat niin että DOCSIS 3.1 otetaan käyttöön pienissä paloissa. Samanaikaisesti EuroDOCSIS 3.0 SC-QAM kanavat tulevat pysymään käytössä ja DOCSIS 3.1 kaapelimodeemeita tullaan myydään uutena myös asiakkaille jotka eivät voi vielä hyödyntää DOCSIS 3.1 OFDMA-kanavia että DOCSIS 3.1 yhteensopivaa laitekantaa saadaan laajennettua laajempaa käyttöönottoa varten.

Tätä varten ne ETSI-standardit ovat juuri olemassa Euroopassa koska ne säästävät rahaa ja päänvaivaa kaikilta osapuolilta eikä tarvitse toimia mutu-tuntuman ja markkinamiesten (usein) valheellisten lupausten perusteella.

Käyttäjätaso 7

Ajatuksena on että ETSI:n hyväksymä DOCSIS 3.1 on eurooppalainen standardi ja korvaa kaikki entiset standardit ja on niihin taaksepäin yhteensopiva dokumentissa osoitetulla tasolla. Eli kaikki CM:t (kaapelimodeemit) ON OLTAVA yhteensopivia (Euro)DOCSIS 3.0:n kanssa täyttääkseen DOCSIS 3.1 standardin.

Kaapelioperaattorit eivät täällä tule siirtymään yhdessä päivässä DOCSIS 3.1:een vaan ensin alkavat myymään DOCSIS 3.1 kaapelimodeemeita kuluttajille, tehdään koealueilla CMTS:iin päivitykset ja avaavat pienet DOCSIS 3.1 OFDMA-kanavat niin että DOCSIS 3.1 otetaan käyttöön pienissä paloissa. Samanaikaisesti EuroDOCSIS 3.0 SC-QAM kanavat tulevat pysymään käytössä ja DOCSIS 3.1 kaapelimodeemeita tullaan myydään uutena myös asiakkaille jotka eivät voi vielä hyödyntää DOCSIS 3.1 OFDMA-kanavia että DOCSIS 3.1 yhteensopivaa laitekantaa saadaan laajennettua laajempaa käyttöönottoa varten.

Tätä varten ne ETSI-standardit ovat juuri olemassa Euroopassa koska ne säästävät rahaa ja päänvaivaa kaikilta osapuolilta eikä tarvitse toimia mutu-tuntuman ja markkinamiesten (usein) valheellisten lupausten perusteella.

Joo tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kerrotko mikä tilanne on tällä hetkellä Elisan verkossa? Sillä lienee merkitystä asiakkaan laitevalinnan kanssa , eikö totta??

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Ajatuksena on että ETSI:n hyväksymä DOCSIS 3.1 on eurooppalainen standardi ja korvaa kaikki entiset standardit ja on niihin taaksepäin yhteensopiva dokumentissa osoitetulla tasolla. Eli kaikki CM:t (kaapelimodeemit) ON OLTAVA yhteensopivia (Euro)DOCSIS 3.0:n kanssa täyttääkseen DOCSIS 3.1 standardin.

Kaapelioperaattorit eivät täällä tule siirtymään yhdessä päivässä DOCSIS 3.1:een vaan ensin alkavat myymään DOCSIS 3.1 kaapelimodeemeita kuluttajille, tehdään koealueilla CMTS:iin päivitykset ja avaavat pienet DOCSIS 3.1 OFDMA-kanavat niin että DOCSIS 3.1 otetaan käyttöön pienissä paloissa. Samanaikaisesti EuroDOCSIS 3.0 SC-QAM kanavat tulevat pysymään käytössä ja DOCSIS 3.1 kaapelimodeemeita tullaan myydään uutena myös asiakkaille jotka eivät voi vielä hyödyntää DOCSIS 3.1 OFDMA-kanavia että DOCSIS 3.1 yhteensopivaa laitekantaa saadaan laajennettua laajempaa käyttöönottoa varten.

Tätä varten ne ETSI-standardit ovat juuri olemassa Euroopassa koska ne säästävät rahaa ja päänvaivaa kaikilta osapuolilta eikä tarvitse toimia mutu-tuntuman ja markkinamiesten (usein) valheellisten lupausten perusteella.

Joo tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kerrotko mikä tilanne on tällä hetkellä Elisan verkossa? Sillä lienee merkitystä asiakkaan laitevalinnan kanssa , eikö totta??

Tilanne on mielestäni katastrofaalinen niin kauan kun perusjutut kuten asiakkaille tehtävät firmware-työnnöt ei onnistu ja sen lisäksi työnnetään huonosti tai ei ollenkaan testattuja firmwareja kuten 9.1.103FL asiakkaille jotka rikkoo niiden kaapelimodeemien toiminnallisuutta.

Sen takia tulen täällä pitämään asiasta jatkossa meteliä koska en hyväksy tällaista menoa etenkin kun tällä alueella Elisalla on monopoli kuparikaapeleissa eikä xDSL-yhteyksiä ole saanut enää vuosiin eli mitään valinnanvapautta ei edes meilläpäin ole.

Käyttäjätaso 7

Joo tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kerrotko mikä tilanne on tällä hetkellä Elisan verkossa? Sillä lienee merkitystä asiakkaan laitevalinnan kanssa , eikö totta??

Tilanne on mielestäni katastrofaalinen niin kauan kun perusjutut kuten asiakkaille tehtävät firmware-työnnöt ei onnistu ja sen lisäksi työnnetään huonosti tai ei ollenkaan testattuja firmwareja kuten 9.1.103FL asiakkaille jotka rikkoo niiden kaapelimodeemien toiminnallisuutta.

Sen takia tulen täällä pitämään asiasta jatkossa meteliä koska en hyväksy tällaista menoa etenkin kun tällä alueella Elisalla on monopoli kuparikaapeleissa eikä xDSL-yhteyksiä ole saanut enää vuosiin eli mitään valinnanvapautta ei edes meilläpäin ole.

Tuosta on helppo olla samaa mieltä. Tarkoitin edellä lähinnä sitä , että onko Elisalla edes DOCSIS 3.1 valmiutta verkossaan vai onko se tulevaisuuden asioita?

Tukisivuilla ei mainita kuin EuroDOCSIS 3.0 ja sen vuoksi suhtaudun vähän varauksella ainakin Euroopan ulkopuolelta ostettuihin DODSIS 3.1 modeemeihin. Saattavat tuottaa yllätyksen , kun ne eivät välttämättä noudata ETSI:n standardeja. Eurooppalaisten laitevalmistajien tuotteisiin voinee standardituen osalta luottaa paremmin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Joo tuo kuulostaa ihan järkevältä. Kerrotko mikä tilanne on tällä hetkellä Elisan verkossa? Sillä lienee merkitystä asiakkaan laitevalinnan kanssa , eikö totta??

Tilanne on mielestäni katastrofaalinen niin kauan kun perusjutut kuten asiakkaille tehtävät firmware-työnnöt ei onnistu ja sen lisäksi työnnetään huonosti tai ei ollenkaan testattuja firmwareja kuten 9.1.103FL asiakkaille jotka rikkoo niiden kaapelimodeemien toiminnallisuutta.

Sen takia tulen täällä pitämään asiasta jatkossa meteliä koska en hyväksy tällaista menoa etenkin kun tällä alueella Elisalla on monopoli kuparikaapeleissa eikä xDSL-yhteyksiä ole saanut enää vuosiin eli mitään valinnanvapautta ei edes meilläpäin ole.

Tuosta on helppo olla samaa mieltä. Tarkoitin edellä lähinnä sitä , että onko Elisalla edes DOCSIS 3.1 valmiutta verkossaan vai onko se tulevaisuuden asioita?

Tukisivuilla ei mainita kuin EuroDOCSIS 3.0 ja sen vuoksi suhtaudun vähän varauksella ainakin Euroopan ulkopuolelta ostettuihin DODSIS 3.1 modeemeihin. Saattavat tuottaa yllätyksen , kun ne eivät välttämättä noudata ETSI:n standardeja. Eurooppalaisten laitevalmistajien tuotteisiin voinee standardituen osalta luottaa paremmin.

Henkilökohtaisesti tulen ostamaan DOCSIS 3.1 kaapelimodeemin jenkeistä pian ja katsomaan toimiiko se. DOCSIS 3.1 on ETSI:n hyväksymä standardi niin _pitäisi_ toimia mutta sehän selviää vasta kun downstream löytyy, upstream löytyy, salausavaimet vaihdetaan ja ladataan TFTP-protokollalla tiedosto joka määrittää yhteyden laatuarvot. Kaapelimodeemin ylösajo on niin monimutkainen prosessi että helpoiten se selviää vain kokeilemalla.

Tätäkään ei tarvitsisi tehdä ellei Elisan edustamien kaapelimodeemien tuki olisi niin katastrofaalinen että pelkästään niitä varten pitäisi julistaa valmiuslaki voimaan maassa.

Käyttäjätaso 7

Henkilökohtaisesti tulen ostamaan DOCSIS 3.1 kaapelimodeemin jenkeistä pian ja katsomaan toimiiko se. DOCSIS 3.1 on ETSI:n hyväksymä standardi niin _pitäisi_ toimia mutta sehän selviää vasta kun downstream löytyy, upstream löytyy, salausavaimet vaihdetaan ja ladataan TFTP-protokollalla tiedosto joka määrittää yhteyden laatuarvot. Kaapelimodeemin ylösajo on niin monimutkainen prosessi että helpoiten se selviää vain kokeilemalla.

Tätäkään ei tarvitsisi tehdä ellei Elisan edustamien kaapelimodeemien tuki olisi niin katastrofaalinen että pelkästään niitä varten pitäisi julistaa valmiuslaki voimaan maassa.

Jep jep. Sillähän asia selvinnee ainakin sen kyseisen laitteen osalta. Semmoistahan jo aiemmin ehdottelinkin. :wink:

Ei muuta kuin lycka till !

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Henkilökohtaisesti tulen ostamaan DOCSIS 3.1 kaapelimodeemin jenkeistä pian ja katsomaan toimiiko se. DOCSIS 3.1 on ETSI:n hyväksymä standardi niin _pitäisi_ toimia mutta sehän selviää vasta kun downstream löytyy, upstream löytyy, salausavaimet vaihdetaan ja ladataan TFTP-protokollalla tiedosto joka määrittää yhteyden laatuarvot. Kaapelimodeemin ylösajo on niin monimutkainen prosessi että helpoiten se selviää vain kokeilemalla.

Tätäkään ei tarvitsisi tehdä ellei Elisan edustamien kaapelimodeemien tuki olisi niin katastrofaalinen että pelkästään niitä varten pitäisi julistaa valmiuslaki voimaan maassa.

Jep jep. Sillähän asia selvinnee ainakin sen kyseisen laitteen osalta. Semmoistahan jo aiemmin ehdottelinkin. :wink:

Ei muuta kuin lycka till !

ETSI TS 103 311-2 V1.1.1 (2017-02) sivu 11:

There are differences in the cable spectrum planning practices adopted for different networks in the world. For the new PHY layer defined in the present document, there is flexibility to deploy the technology in any spectrum plan; therefore, no special accommodation for different regions of the world is required for this new PHY layer.

However, due to the inclusion of the DOCSIS 3.0 PHY layers for backward compatibility purposes, there is still a need for different region-specific physical layer technologies. Therefore, three options for physical layer technologies are included in the present document, which have equal priority and are not required to be interoperable. One technology option is based on the downstream channel identification plan that is deployed in North America using 6 MHz spacing. The second technology option is based on the corresponding European multi-program television distribution. The third technology option is based on the corresponding Chinese multi-program television distribution. All three options have the same status, notwithstanding that the document structure does not reflect this equal priority. The first of these options is defined in clauses 5 and 6, whereas the second is defined by replacing the content of those sections with the content of Annex C. The third is defined by replacing the content of those sections with the content of Annex D. Correspondingly, [18] and [2] apply only to the first option, and [8] apply to the second and third. Compliance with the present document requires compliance with one of these implementations, but not with all three. It is not required that equipment built to one option shall interoperate with equipment built to the other.

Nyt se on sitten virallista: DOCSIS 3.1 PHY toimii kaikkialla samalla tavalla. (Euro)DOCSIS 3.0 yhteensopivuus PHY _ei tarvitse_ olla yhteensopiva kaikkien eri markkina-alueilla olevien (Euro)DOCSIS 3.0 PHY:iden kanssa. Mutta se _voi_ olla etenkin jos huomioidaan että ostettavan purkin (Euro)DOCSIS 3.0 PHY arvot ylettyy upstreamin osalta 85 MHz:iin ja alkaa downstreamin osalta 108 MHz:sta kuten Arriksessa.

Käyttäjätaso 7

Nyt se on sitten virallista: DOCSIS 3.1 PHY toimii kaikkialla samalla tavalla. (Euro)DOCSIS 3.0 yhteensopivuus PHY _ei tarvitse_ olla yhteensopiva kaikkien eri markkina-alueilla olevien (Euro)DOCSIS 3.0 PHY:iden kanssa. Mutta se _voi_ olla etenkin jos huomioidaan että ostettavan purkin (Euro)DOCSIS 3.0 PHY arvot ylettyy upstreamin osalta 85 MHz:iin ja alkaa downstreamin osalta 108 MHz:sta kuten Arriksessa.

Niinpä.

Standardit alkaa olla kunnossa ja nyt ei enää puutu kuin että laitevalmistajat ja operaattorit alkavat niitä noudattaa. Siihen voi vielä tovi mennä. :blush:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Itsekin alalla työskennelleenä en ole vastaavaan tormännyt missään työpaikassani , vaan aina on tarkistettu alihankkijoiden tekemiset.

Niinhän se Leninkin sanoi, “luottamus hyvä, mutta valvonta paras.”


Melko korkealla on tämä sääntö minunkin työpaikalla, asiakas edellä.

Käyttäjätaso 1

Uppista tälle ketjulle. Silloin kun nämä ongelmat alkoivat lähettivät minulle aspan kautta uuden Arriksen ja vasta sen jälkeen sain selvitettyä, että siltaus hajoaa firmis päivitykseen. No nyt sain sopivasti aikaa viritellä tuon uuden Arriksen linjoille ja siinähän on se edellinen firmis ja kas kummaa siltaus toimii niinkuin pitää!!

 

Toivottavasti näitä firmiksiä ei nyt yritetä päivittää ennenkuin siltaus varmasti toimii.

Sama ongelma myös täällä. Tai no, itseasiassa esiintyi tuossa noin 8-9 päivää sitten ensimmäisen kerran, mutta sitten mystisesti vikailmoituksen kirjaamisen jälkeen kone sai kuin saikin osoitteen haettua. Tämä ilo jatkui tämän päivän aikaisille tunneille saakka. Jälleen vikailmoitus tehty ja hetimiten ilmoituksen jälkeen saapui tekstiviesti, että ilmoittamani ongelma liittyy laajempaan häiriötilanteeseen ja asiaa selvitetään. Yritin saada nyt illasta asiakaspalvelun kautta lisätietoa asiasta kun en sivuilta löytänyt sanallakaan tästä ongelmasta mitään (ehkä olen vain puusilmä), että mikä tällainen laaja häiriö oikein on, mutta sieltä vaan nostellaan käsiä ja pyydetään odottamaan kärsivällisesti toimimattoman yhteyden kanssa.

Näin korona aikana etätyötä tekevä kauniimpi osapuoli vietti tänään työpäivänsä 4G yhteyden kautta (yhteys jaettu iPadista), mutta se ei ole oikein hyvä ratkaisu kun linjoilla tuntuu olevan myös muita ja puheyhteydet yms pätkivät ikävästi :-/ Tämä ratkaisu siitä syystä, että jätin modeemin vikatilanteeseen, jos joku olisi asiaa tutkinut etäältä, mutta oli ilmeisesti aivan turha toive. Annoin nyt periaatteelle myöten ja laitoin purkin NAT-tilaan, jotta huominen työpäivä olisi hänellä positiivisempi kokemus, mutta tämä asia ei voi jäädä näin.

Ketju on nyt 9 päivää vanha ja mitään korjausta ei ole tähän mennessä tullut. Aika heikko suoritus sanoisin. Itse alalla toimivana olisin tehnyt ensitilassa palautuksen vanhaan ohjelmistoon ja lopettanut päivityksen jakamisen, jotta asiakkaiden palvelut toimisivat. Jos palauttaminen vanhaan softaan ei ole mahdollista niin olisin tiedottanut asiakkaita, että kävi näin ja voitte käydä vaihtamassa halutessanne purkit liikkeessä vanhemman ohjelmiston sisältäviin laitteisiin. Tämä ei ilmeisesti ole operaattorin mielestä hyvä tapa, vaan pakotetaan asiakkaat joko vaihtamaan toisiin itse hankkimiin laitteisiin, joihin ei ole operaattorilla mitään valtaa, jotta yhteydet saadaan takaisin toimimaan kuten ne on tarkoitettu toimivan. Osa saattaa jopa äänestää jaloillaan. Allekirjoittaneella alkaa olemaan aika lähellä, että palaan edellisen operaattorin asiakkaaksi ja perun kaikki heränneet ajatukset siirtää muitakin liittymiä tälle operaattorille.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Sama ongelma myös täällä. Tai no, itseasiassa esiintyi tuossa noin 8-9 päivää sitten ensimmäisen kerran, mutta sitten mystisesti vikailmoituksen kirjaamisen jälkeen kone sai kuin saikin osoitteen haettua. Tämä ilo jatkui tämän päivän aikaisille tunneille saakka. Jälleen vikailmoitus tehty ja hetimiten ilmoituksen jälkeen saapui tekstiviesti, että ilmoittamani ongelma liittyy laajempaan häiriötilanteeseen ja asiaa selvitetään. Yritin saada nyt illasta asiakaspalvelun kautta lisätietoa asiasta kun en sivuilta löytänyt sanallakaan tästä ongelmasta mitään (ehkä olen vain puusilmä), että mikä tällainen laaja häiriö oikein on, mutta sieltä vaan nostellaan käsiä ja pyydetään odottamaan kärsivällisesti toimimattoman yhteyden kanssa.

Näin korona aikana etätyötä tekevä kauniimpi osapuoli vietti tänään työpäivänsä 4G yhteyden kautta (yhteys jaettu iPadista), mutta se ei ole oikein hyvä ratkaisu kun linjoilla tuntuu olevan myös muita ja puheyhteydet yms pätkivät ikävästi :-/ Tämä ratkaisu siitä syystä, että jätin modeemin vikatilanteeseen, jos joku olisi asiaa tutkinut etäältä, mutta oli ilmeisesti aivan turha toive. Annoin nyt periaatteelle myöten ja laitoin purkin NAT-tilaan, jotta huominen työpäivä olisi hänellä positiivisempi kokemus, mutta tämä asia ei voi jäädä näin.

Ketju on nyt 9 päivää vanha ja mitään korjausta ei ole tähän mennessä tullut. Aika heikko suoritus sanoisin. Itse alalla toimivana olisin tehnyt ensitilassa palautuksen vanhaan ohjelmistoon ja lopettanut päivityksen jakamisen, jotta asiakkaiden palvelut toimisivat. Jos palauttaminen vanhaan softaan ei ole mahdollista niin olisin tiedottanut asiakkaita, että kävi näin ja voitte käydä vaihtamassa halutessanne purkit liikkeessä vanhemman ohjelmiston sisältäviin laitteisiin. Tämä ei ilmeisesti ole operaattorin mielestä hyvä tapa, vaan pakotetaan asiakkaat joko vaihtamaan toisiin itse hankkimiin laitteisiin, joihin ei ole operaattorilla mitään valtaa, jotta yhteydet saadaan takaisin toimimaan kuten ne on tarkoitettu toimivan. Osa saattaa jopa äänestää jaloillaan. Allekirjoittaneella alkaa olemaan aika lähellä, että palaan edellisen operaattorin asiakkaaksi ja perun kaikki heränneet ajatukset siirtää muitakin liittymiä tälle operaattorille.

Itseä kanssa harmittaa että koskaan ei ole ollut niin kriittisiä kunnolla ja luotettavasti toimivat internet-yhteydet kotona kuin nyt koska näillä tehdään nyt muutakin kun katsotaan Netflixiä. Asenne on kuitenkin edelleen se että pusketaan tuotantojärjestelmiin huonosti testattua firmwarea ja sitten asiakkaat on **sessa. Meillä on pandemia ja näiden teleoperaattoreiden on vihdoinkin alettava suhtautumaan asiaan niin ja lopettaa tämä pelleily ihmisten elämillä ja toimeentulolla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-tg2492s/

Uusimman ohjelmistoversion (9.1.103FF) jakelu alkaa viikolla 50/2020.

Käyttäjätaso 2

Muutenhan versionumero on sama paitsi nykyinen on FL eikä FF. Samoten nuo listatut muutokset tulivat jo tässä FL versiossa.

 

Onko jollain tietoa pitäisikö tuon kuitenkin olla se siltauksen korjaava päivitys?

Käyttäjätaso 2

Vastatakseni omaan viestiini. Asiakaspalvelun mukaan tuossa versiossa on siltaus korjattu.

Vastatakseni omaan viestiini. Asiakaspalvelun mukaan tuossa versiossa on siltaus korjattu.

Upeeta! Vihdoinkin pääsemme ottamaan meidän kalliit Asus reitittimet takaisin käyttöön. :relaxed:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Vastatakseni omaan viestiini. Asiakaspalvelun mukaan tuossa versiossa on siltaus korjattu.

Vahvistan vielä tämän eli muuten sama mutta korjatulla siltauksella :)

Eilen klo 18:00 tuli Elisalta viesti että modeemini päivitetään “tulevana yönä klo 22:00 jälkeen” mutta kokeilin äsken niin ei siltaava asetus ei toimi vieläkään. Eikö päivitystä sitten tullutkaan vielä? Olin varma että pakko sen on olla jo tullut kun 8 tuntia mennyt luvatusta ajankohdasta. Ei auttanut vaikka palautin tehdasasetukset.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Eilen klo 18:00 tuli Elisalta viesti että modeemini päivitetään “tulevana yönä klo 22:00 jälkeen” mutta kokeilin äsken niin ei siltaava asetus ei toimi vieläkään. Eikö päivitystä sitten tullutkaan vielä? Olin varma että pakko sen on olla jo tullut kun 8 tuntia mennyt luvatusta ajankohdasta. Ei auttanut vaikka palautin tehdasasetukset.

Kannattaa laite resetoida ja tehdä virrattomaksi ja käynnistää uudelleen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Eilen klo 18:00 tuli Elisalta viesti että modeemini päivitetään “tulevana yönä klo 22:00 jälkeen” mutta kokeilin äsken niin ei siltaava asetus ei toimi vieläkään. Eikö päivitystä sitten tullutkaan vielä? Olin varma että pakko sen on olla jo tullut kun 8 tuntia mennyt luvatusta ajankohdasta. Ei auttanut vaikka palautin tehdasasetukset.

Oma veikkaukseni on, että päivitettäviä laitteita on sen verran paljon, että eivät ne kaikki yhden yön aikana kerkiä päivittymään.