Vastattu

Elisa nostaa upload kaistoja?



Näytä ensimmäinen kirjoitus

255 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tiedät varmasti myöskin sitten, että 6.90 eurolla ei kateta edes tuon toimenpiteen kustannuksia.

Tämä olisi uskottavaa, mikäli Elisan ATK-keskuksen rivikirjoitin hakkaisi nopeudenmuutoksesta työmääräimen paperille, joka postitettaisiin aluetyönjohtokeskukseen. Täältä sitten asentaja lähtisi talon kellariin konfiguroimaan reititintä uudelleen.

En kuitenkaan usko, että Elisan laajakaistaliittymien tilausprosessi on peräisin 1960-luvulta.

Eiköhän se mene niin, että kun tilaus on tehty Oma Elisassa, yksi tietokone päivittää asiakas- ja liittymätietokantaa, jonka jälkeen toinen tietokone luo liittymätietokannan tietojen perusteella päivitetyn asetustiedoston reitittimeen, jonka sitten kolmas tietokone kopioi reitittimelle.

Työtuntien määrä per nopeudenmuutos on siis puhdas nolla. Toki, tilausjärjestelmän rakentaminen on maksanut jotakin, mutta se on kiinteä kustannus, johon ei vaikuta asiakkaiden tekemien nopeusmuutosten määrä.

Olisi myös hauska kuulla perustelut, kuinka hiiren liikuttelun hinta on erilainen sen mukaan, leijuuko nuoli perusnopeuden vai lisänopeuden päällä ruudulla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Tiedät varmasti myöskin sitten, että 6.90 eurolla ei kateta edes tuon toimenpiteen kustannuksia.

Tämä olisi uskottavaa, mikäli Elisan ATK-keskuksen rivikirjoitin hakkaisi nopeudenmuutoksesta työmääräimen paperille, joka postitettaisiin aluetyönjohtokeskukseen. Täältä sitten asentaja lähtisi talon kellariin konfiguroimaan reititintä uudelleen.

En kuitenkaan usko, että Elisan laajakaistaliittymien tilausprosessi on peräisin 1960-luvulta.

Eiköhän se mene niin, että kun tilaus on tehty Oma Elisassa, yksi tietokone päivittää asiakas- ja liittymätietokantaa, jonka jälkeen toinen tietokone luo liittymätietokannan tietojen perusteella päivitetyn asetustiedoston reitittimeen, jonka sitten kolmas tietokone kopioi reitittimelle.

Työtuntien määrä per nopeudenmuutos on siis puhdas nolla. Toki, tilausjärjestelmän rakentaminen on maksanut jotakin, mutta se on kiinteä kustannus, johon ei vaikuta asiakkaiden tekemien nopeusmuutosten määrä.

Olisi myös hauska kuulla, kuinka hiiren liikuttelun hinta on erilainen sen mukaan, kelluuko nuoli perusnopeuden vai lisänopeuden päällä ruudulla.

Nyt sä oletat, että kaikki asiat on automatisoitu, mutta niin ei ole. Tervetuloa todellisuuteen. Automaatiota on paljon, mutta tekemistä on vielä ja ihmisiäkin tarvitaan, onneksi.

@Claudius @irritus Kuten sanoin tos aikaisemmin et toi on pelkkää rahastusta ja rahan ahneutta Elisalta. Ne vain kumartaa osakkeenomistajien suuntaan ja samalla pyllistää meidän asiakkaiden suuntaan.

Ja toi vahvistaa vielä lisää se josta ollaan puhuttu tääl palstalla että Elisaa ei kiinnosta asiakkaat pätkääkään, niitä kiinnostaa vain raha ja osakkeenomistajat. Me asiakkaat ollaan heille pelkkiä lypsylehmiä josta pitää nyhtää jokaista senttiä myöten. 

Taitaa osakkeenomistajat, johto ja pomot saada tuhdin jouluaterian meidän asiakkaiden rahoilla tänä jouluna.

Elisan osakkeenomistajana olen sitä mieltä, että liittymien kuukausihintojen laskeminen n 5 €lla ja asennusmaksun perimisen kompensaatio 2kkn 50%n alennuksella on hölmöläisten hommaa.

Elisan asiakkaana olisin hoitanut asian tyylikkäämmin jättämällä asennusmaksun pois ja antamalla pienemmät alennukset tai laskemalla kuukausihintoja 0,5 - 1,0 euroa vähemmän.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Tässä kokee kyllä jäävänsä häviävään marginaaliin, kun omakohtaisesti viisveisaa alennuksista tai muutosmaksuista, ja odottelee ennemmin teknisiä parannuksia.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Tässä kokee kyllä jäävänsä häviävään marginaaliin, kun omakohtaisesti viisveisaa alennuksista tai muutosmaksuista, ja odottelee ennemmin teknisiä parannuksia.

 

Se voisikin olla ihan hyvä, että muutamat kirjoittajat siirtyisivät mielipiteidensä kanssa johonkin omaan ketjuun täällä Yhteisössä, jossa saavat sitten puida Elisaa ja sen toimintaa ihan rauhassa keskenään. 

Näissä asiaketjuissa pitäisi keskittyä enemmän oikeisiin asioihin, kuten aikatauluihin, teknisiin yksityiskohtiin, kilpailijaseurantaan jne. eikä puida sivukaupalla hypoteettisia kaupallisia asioita operaattorin puolesta.

P.S. Telian hinta yritysasiakkaille nopeuden nostosta listahintana on 250€. Toimitusaika pari kuukautta.

Meillä on taloyhtiössä Elisan kuitu ja vuosia tilanne on ollut se, että 100M on suurin mahdollinen nopeus ja 250M ja 1G ei ole saanut.

Tänään väittelin Elisan myyjän kanssa kun yrittivät jo kolmannen tai neljännen kerran tänä vuonna myydä Viihdettä. Samalla kuitenkin selvisi, että jostain puskista meille on tullut saataville 150M/300M/600M ja 1G lisänopeudet. Muutin tietenkin heti oman 100M:n → 150M/50M kun hinta on sama.

Osaako kukaan sanoa mitä tässä on käynyt? Onko Elisa käynyt salaa päivittämässä meille jotain uutta kuitumuunninta tonne talojakamoon vai onko noita kuituja vapautunut meille jotenkin lisää?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Meillä on taloyhtiössä Elisan kuitu ja vuosia tilanne on ollut se, että 100M on suurin mahdollinen nopeus ja 250M ja 1G ei ole saanut.

Tänään väittelin Elisan myyjän kanssa kun yrittivät jo kolmannen tai neljännen kerran tänä vuonna myydä Viihdettä. Samalla kuitenkin selvisi, että jostain puskista meille on tullut saataville 150M/300M/600M ja 1G lisänopeudet. Muutin tietenkin heti oman 100M:n → 150M/50M kun hinta on sama.

Osaako kukaan sanoa mitä tässä on käynyt? Onko Elisa käynyt salaa päivittämässä meille jotain uutta kuitumuunninta tonne talojakamoon vai onko noita kuituja vapautunut meille jotenkin lisää?


Talojakamossa on vaihdettu 100M kytkin ~> 1000M kytkimeksi, jonka jälkeen huoneistoihin voidaan tarjota nopeampia liittymiä aina 1 Gbps asti. 

Käyttäjätaso 7

25 Mbit/s , jos oikein muistan

Kyllä, norjaisoperaattorin Suomen sivuliike tarjoaa taloyhtiöille 25/10 Mbit/s perusnopeutta.

Tyttären liittymä on kylläkin Elisan , ei DNA:n.

 

Eräässä manselaisyhtiössä vaihdettiin tänä vuonna Elisalle. Perusnopeus 100 megaa. Taloyhtiö on iso monen kerrostalon kompleksi ja kilpailutilanne hyvä, jolloin yhtiöllä on neuvotteluvoimaa. Ihan toisessa ääripäässä ovat yhden ison operaattorin kanssa kipuilevat pienyhtiöt.

Itse taasen asun alueella, johon ainoa kiinteän (kuitu)yhteyden tarjoaja on paikallinen osuuskunta, joka tarjoaa taloyhtiöiden kautta ilmeisesti “vain” 100/100-yhteyttä. Riittää mulle :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Onko Elisa käynyt salaa päivittämässä meille jotain uutta kuitumuunninta tonne talojakamoon vai onko noita kuituja vapautunut meille jotenkin lisää?

100M-kykyisiä kytkimiä vaihdetaan sekä sopimusten uusimisten yhteydessä, että omaehtoisesti 1000M-kykyisiin.

Tätä ei tehdä salaa vaan kyllä siitä aina sovittu jonkun tahon kanssa on. 

Tämä kytkimen vaihto tuo kiinteistöön 1000M saatavuuden. Hinnoittelu taasen riippuu siitä, onko taloyhtiöllä yhtiövastikediiliä, vaiko ei.

Kuitumuuntimet ovat pääsääntöisesti taloyhtiön vastuulla. Tässä asiassa voi olla poikkeuksia.

Tässä kokee kyllä jäävänsä häviävään marginaaliin, kun omakohtaisesti viisveisaa alennuksista tai muutosmaksuista, ja odottelee ennemmin teknisiä parannuksia.

 

Se voisikin olla ihan hyvä, että muutamat kirjoittajat siirtyisivät mielipiteidensä kanssa johonkin omaan ketjuun täällä Yhteisössä, jossa saavat sitten puida Elisaa ja sen toimintaa ihan rauhassa keskenään. 

Näissä asiaketjuissa pitäisi keskittyä enemmän oikeisiin asioihin, kuten aikatauluihin, teknisiin yksityiskohtiin, kilpailijaseurantaan jne. eikä puida sivukaupalla hypoteettisia kaupallisia asioita operaattorin puolesta.

P.S. Telian hinta yritysasiakkaille nopeuden nostosta listahintana on 250€. Toimitusaika pari kuukautta.

Kaikille ei se viimeisin tekniikka ole se pääasia, josta on iloisin mielin valmis maksamaan sen minkä operaattori vain viitsii pyytää.

Valitettavasti aika moni joutuu näitä asioita pohtimaan myös taloudelliselta kannalta.

FTTB-toteutuksessa nopeusluokkien muutos ei ole mikään järisyttävä teknisesti mullistava yksityiskohta, jos ei edes kytkimiä tarvitse vaihtaa. Kyseessä on vain pelkkä sopimustekninen päätös vastata kiristyvään kilpailuun ja kilpailijoiden hinnoitteluun - jossa voi epäonnistua.

Kuka on oikea henkilö päättämään näissä keskusteluissa, jotta mitkä ovat kunkin asiakkaan “oikeat" mielipiteet ja sensuroimaan “väärät" mielipiteet?

Ehkä pitäisi olla Yhteisössä osio, jossa saa ainoastaan puhua teknisistä yksityiskohdista, aikatauluista jne. Kaikki muut asiat modet karsisivat pois? Miten on Elisa?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

 

Kuka on oikea henkilö päättämään näissä keskusteluissa, jotta mitkä ovat kunkin asiakkaan “oikeat" mielipiteet ja sensuroimaan “väärät" mielipiteet?

Ehkä pitäisi olla Yhteisössä osio, jossa saa ainoastaan puhua teknisistä yksityiskohdista, aikatauluista jne. Kaikki muut asiat modet karsisivat pois? Miten on Elisa?

 

Kaikki mielipiteet ovat sallittuja, mutta viestiketjut vähän “hajoavat” ja alkuperäinen aihe herkästi “unohtuu”, kun samaan ketjuun kirjoitellaan alkuperäisen aiheen “vierestä” asioita.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Kaikille ei se viimeisin tekniikka ole se pääasia, josta on iloisin mielin valmis maksamaan sen minkä operaattori vain viitsii pyytää.

Valitettavasti aika moni joutuu näitä asioita pohtimaan myös taloudelliselta kannalta.

 

Omasta mielestäni kuluttajien nettiyhteydet ovat kyllä taloudelliselta kannalta yksi edullisimmista asioista, kun verrataan vaikkapa sähköön, veteen, polttoaineisiin ja vakuutuksiin. Niihin menee kertaluokkaa enemmän rahaa kuukaudessa ja hinnat nousevat vuosittain niissäkin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Nopeusvaihtoehdot kaapelimodeemin käyttöpaikassani ovat päivittyneet Elisan verkkokaupassa. Lisätiedoissa ei valitettavasti näy lähetysnopeutta. Profiilissani on asiakasnumeroni sekä käyttöpaikan osoite tarkistusta varten.

Käyttäjätaso 7

Omasta mielestäni kuluttajien nettiyhteydet ovat kyllä taloudelliselta kannalta yksi edullisimmista asioista, kun verrataan vaikkapa sähköön, veteen, polttoaineisiin ja vakuutuksiin. Niihin menee kertaluokkaa enemmän rahaa kuukaudessa ja hinnat nousevat vuosittain niissäkin.

 

Tämä menee nyt ihan täysin ot, mutta yksinasuvalla ihmisellä menee helposti enemmän euroja nettiin kuin vaikkapa veteen (vesimaksut ei-mittaritalouksissa tyypillisesti 15-20 e/hlö). Sähkölaskukin voi kerrostaloasunnossa olla pienempi. Perheillä tilanne toki muuttuu, kun kodin nettiyhteyden hinta ei skaalaudu pääluvun mukaan.

Tosiasia myös on, että nykypäivän ns. normaaliin elämään on ujuttautunut iso kasa sellaisia kuluja, mistä ennen ei ollut tietoakaan, ja jonkun taloudellisessa tilanteessa näillä “pikkurahoilla” voi olla isokin merkitys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Omasta mielestäni kuluttajien nettiyhteydet ovat kyllä taloudelliselta kannalta yksi edullisimmista asioista, kun verrataan vaikkapa sähköön, veteen, polttoaineisiin ja vakuutuksiin. Niihin menee kertaluokkaa enemmän rahaa kuukaudessa ja hinnat nousevat vuosittain niissäkin.

 

Tämä menee nyt ihan täysin ot, mutta yksinasuvalla ihmisellä menee helposti enemmän euroja nettiin kuin vaikkapa veteen (vesimaksut ei-mittaritalouksissa tyypillisesti 15-20 e/hlö). Sähkölaskukin voi kerrostaloasunnossa olla pienempi. Perheillä tilanne toki muuttuu, kun kodin nettiyhteyden hinta ei skaalaudu pääluvun mukaan.

Tosiasia myös on, että nykypäivän ns. normaaliin elämään on ujuttautunut iso kasa sellaisia kuluja, mistä ennen ei ollut tietoakaan, ja jonkun taloudellisessa tilanteessa näillä “pikkurahoilla” voi olla isokin merkitys.

Oma esimerkkini on 5-henkinen perhe vanhassa omakotitalossa. Vuositasolla kiinteään nettiyhteyteen menee 250 euroa ja muihin asioihin toistakymmentä tuhatta.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Nopeusvaihtoehdot kaapelimodeemin käyttöpaikassani ovat päivittyneet Elisan verkkokaupassa. Lisätiedoissa ei valitettavasti näy lähetysnopeutta. Profiilissani on asiakasnumeroni sekä käyttöpaikan osoite tarkistusta varten.

150/10M ja 300/20M on nuo uudet nopeusluokat. :slight_smile:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Elisahan on väittäny että kiinteän verkon ylläpito on kallista niin siksi ne suosii G-verkkoa ja tuputtaa niitä meidän kuluttajille koska sitä on edullisempi ylläpitää.

Elisa haluaa vain kulut mahdollisimman alas ja voitot maxivoitava joka vuosi enemmän ja enemmän mutta kiinteä verkko hidastaa sitä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Nopeusvaihtoehdot kaapelimodeemin käyttöpaikassani ovat päivittyneet Elisan verkkokaupassa. Lisätiedoissa ei valitettavasti näy lähetysnopeutta. Profiilissani on asiakasnumeroni sekä käyttöpaikan osoite tarkistusta varten.

150/10M ja 300/20M on nuo uudet nopeusluokat. :slight_smile:

Entäs nuo 600M ja 1000M. Lähetysnopeudet KAMO.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nopeusvaihtoehdot kaapelimodeemin käyttöpaikassani ovat päivittyneet Elisan verkkokaupassa. Lisätiedoissa ei valitettavasti näy lähetysnopeutta. Profiilissani on asiakasnumeroni sekä käyttöpaikan osoite tarkistusta varten.

150/10M ja 300/20M on nuo uudet nopeusluokat. :slight_smile:

Entäs nuo 600M ja 1000M. Lähetysnopeudet KAMO.

 

Kaikki löytyy tässä ketjussa aikaisemminkin linkitetystä PDF:stä: https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

 

TL;DR: 600/30 ja 1000/50

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Elisahan on väittäny että kiinteän verkon ylläpito on kallista niin siksi ne suosii G-verkkoa ja tuputtaa niitä meidän kuluttajille koska sitä on edullisempi ylläpitää.

Elisa haluaa vain kulut mahdollisimman alas ja voitot maxivoitava joka vuosi enemmän ja enemmän mutta kiinteä verkko hidastaa sitä.

Ei pidä tämä(kään) väite paikkaansa. Kiinteään verkkoon panostamme myös. Uusia FTTB ja FTTH toteutuksia tehdään joka vuosi enemmän kun edellisenä vuotena.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2

Nyt sä oletat, että kaikki asiat on automatisoitu, mutta niin ei ole. Tervetuloa todellisuuteen. Automaatiota on paljon, mutta tekemistä on vielä ja ihmisiäkin tarvitaan, onneksi.

Mulla meni alle minuutti nopeuden nostoon (tilauksesta toteutukseen). Tuntuu kovin automatisoidulta. Vai olikohan nopeita kliksuttelijoita töissä? Kaverilla irkissä tuli kans ~heti tilauksesta uusi nopeus. Kovat rahat saa kun scriptit pyörii :-)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Eilen tuli lasku ja tässä näkee että oon muka saanut sen alennuksen siitä kun päivitin 150 M kaapelinettiin koska siin on toi avausmaksu joka on puhdasta rahastusta. En saanut ensimmäiseltä kuukaudelta alennusta mutta toiselta kuukaudelta saan.  Ärsyttävää kun mun pitäs saada 2 kk ajalta toi alennus mut saan vain kuukauden ajalta ton turhan avausmaksun takia. Puhdasta rahan ahneutta on toi avausmaksu.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nyt sä oletat, että kaikki asiat on automatisoitu, mutta niin ei ole. Tervetuloa todellisuuteen. Automaatiota on paljon, mutta tekemistä on vielä ja ihmisiäkin tarvitaan, onneksi.

Mulla meni alle minuutti nopeuden nostoon (tilauksesta toteutukseen). Tuntuu kovin automatisoidulta. Vai olikohan nopeita kliksuttelijoita töissä? Kaverilla irkissä tuli kans ~heti tilauksesta uusi nopeus. Kovat rahat saa kun scriptit pyörii :-)

Eikä tuo nykyisen liittymän päivitys -skripti siellä taustalla taida edes toimia. Päivitin 1000M liittymän 1000M liittymäksi, ja kun kaapelimodeemin MAC-osoitetta kysyttiin, heitin siihen ihan piruuttani eri MACin kun käytössä olevan. Ilmoittamani modeemi ei pääse edelleekään linjoille, ja vanha jatkaa toimimistaan. :sweat_smile:

Sopimustiedot kyllä päivittyivät, ja tilausvahvistus lupasi, että liittymä on käytettävissä heti modeemin kytkennän jälkeen. Ei tainnut olla ihan 6,90 euron arvoinen suoritus. :thinking:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Nyt sä oletat, että kaikki asiat on automatisoitu, mutta niin ei ole.

Kaikki? Nyt keskusteltiin nopeusmuutoksista ja nämä oli automatisoitu Saunalahdella jo 17 vuotta sitten. Mihin tämä hävisi Elisan ostettua Saunalahden?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Nyt sä oletat, että kaikki asiat on automatisoitu, mutta niin ei ole.

Kaikki? Nyt keskusteltiin nopeusmuutoksista ja nämä oli automatisoitu Saunalahdella jo 17 vuotta sitten. Mihin tämä hävisi Elisan ostettua Saunalahden?

Saunalahdella oli vain ADSL-tekniikkaa ja Ericssonin dslamit, jotka on purettu vuosia sitten pois, samoin kuin niiden hallintajärjestelmät. Ei kannata verrata liian kauas historiaan.

Asiakasmääräkin oli tuolloin "saunaverkossa" joitakin tuhansia, nykyisin jotain ihan muuta. Saatoi olla ihan semiautomaatiotakin, ei aitoa.

Osallistu keskusteluun