Elisa Viihde - Palvelu ei ole juuri nyt saatavilla


Olen ollut Elisa Viihteen / Elisa Laajakaista -asiakas jo pian 10 vuotta. Säännöllisesti olen maksanut kuukausittain 39,90 € saadakseni tämän palvelun. Tästä tulee melko pitkä penni palvelusta, joka yhtä säännöllisesti kuin maksu hoituu, ei toimi.

 

Olen reklamoinut asiasta usein. Olen reklamoinut puhelimitse, sähköpostilla ja sähköisten kanavien kautta. Aina olen saanut palautetteen siitä, että Elisan päässä homma pelittää. Vian täytyy löytyä tästä osoitteesta. Teknisestä tuesta on aivan kimpaannuttu ja tiedusteltu, että väitänkö minä, että ongelma on heidän… Olen todennut, etten sitä voi tietää, mutta sen tiedän, että täällä vastaanottajapäässä ei mikään muu muutu kuin kuvan ja lähetyksen laatu. 

Huolimatta useista tekemistäni virallisista reklamaatioista, mitään ei ole tapahtunut. Vaikka olen kirjannut asian otsikolla “reklamaatio”, olen saanut saman vastauksen kuin aina - yritä vaikka irrottaa piuhat, varmista että piuhat on kiinni, buuttaa, sammuta…

Viime aikoina kuvan laatu on heikentynyt entisestään. Meillä on mennyt joulut pilalle, juhlat, illat, sillä “katsotaanpa leffa/Samu Sirkka/uutiset...” tarkoittaa nykyään 24/7 sitä, että istumme sohvalle, ehdimme katsoa pari minuuttia ja ruutu pimenee.

Toissa viikonloppuna laitoin tästä OmElisan kautta jälleen yhteydenottopyynnön. Tekninen tuki soitti lauantaina, kun en itse päässyt puhelimeen. Tällä kertaa - kaikkien näiden vuosien jälkeen, tuen asiakastyöntekijä myönsi, että kyllä he näkevät sieltä kaikki nämä sammutukset, buuttaukset, uudelleen käynnistykset jne. Ja niitähän riittää. Samoin hän myönsi, että linja on karua katsottavaa. Kun lähetyksen pitäisi näkyä siellä tasaisena viivana, meillä se on pelkkää sahalaitaa. On kuulemma itsestään selvää, ettei kuva pysy tuollaisessa päällä. 

Sunnuntaina hommasta käytiin uusi keskustelu ja tekniikasta ehdotettiin, että koska Elisa ei parempaan pysty, niin minun kannattaa varmaan vaihtaa palveluntarjoajaa! Wau. Kaikki nämä vuodet minulle on sanottu, että Elisa tarjoaa tänne hyvän kaistan. Ongelma on tässä päässä, ja nyt - ongelma on Elisan tuottamassa linjassa. Toki kundi heitti siihen perään, että tämähän on vanhenevaa tekniikkaa, jota ei enää tueta. Totesin, että tuo ei käy selitykseksi sille, että tämä sama tekniikka on myyty täyteen hintaan yhtä sutena minulle jo kymmenisen vuotta. Siinä hän ei voinut kuin myöntää.

Elisan myymälöissä on lukemattomia kertoja sanottu minulle, että ongelma on täällä. Samoin on tehty puhelimessa, ja sähköpostillakin olen saanut näitä vastauksia. Ongelma on siellä…

Samalla, kun Viihde putoaa linjoilta, putoaa myös kolmen luurin linjat. Niissä on pahimmillaan yksi palkki. 

Viime ja tällä viikolla on ollut käytännössä turha yrittää katsoa Elisa Viihteen kautta mitään - ei suorana eikä tallenteista, sillä katsominen loppuu minuuteissa. Ja kuinkas ollakkaan - tien varteen ilmestyi pari päivää sitten kyltit, että tällä alueella on saatavissa Elisa 5 g Kotinetti. Sitä on täällä jo kokeiltu aiemmin ja toimi vielä huonommin kuin nykyinen - tai siis silloin, kun tämä nykyinen vielä toimi.

Liittymääni ei ole vielä irtinsanottu Elisan toimesta, joten on törkeää, ettei palvelu pelaa enää edes silloin tällöin. Ihan yhtä törkeää on se, että useat reklamointini asiasta on kuitattu “huuhaaksi” ja laskutettu koko ajan täyttä hintaa palvelusta, josta teillä on oltu(kin) tietoisia, ettei se ole sen arvoista.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Hyvä, että kerrot asian julkisesti, jotta me muutkin kuin Elisalla töissä olevat päästään lukemaan.

 

Elisan mielestä kuparisiin puhelinkaapeleihin pohjautuvat tekniikat ovat vanhentuneita tekniikoita, tosiasiallisesti ne vieläkin tarjoavat monissa paikoin laadukkaamman yhteyden kuin nämä “nykyaikaiset” 4G ja 5G yhteydet. Joten pidä ihmeessä kiinni nykyisestä kiinteästä yhteydestä, ellet saa toiselta operaattorilta kiinteää yhteyttä. Oletettavasti asut Elisan HMV-alueella niin jos Elisa irtisanoo kyseisen yhteyden, voit vaatia korvaavaa tilalle ja Elisa hävisi korkeimmassa oikeudessa sen, että 4G ja mobiiliyhteydet olisivat korvaava tekniikka, toisinsanoen pitäisi valokuitu tulla tilalle.

Nämä mobiiliyhteydet olitkin jo testannut ja todennut yhtä huonoksi tai huonommaksi.

 

Mutta itse ongelmaan, vaadi Elisalta kohtuullinen hyvitys, suosittelen, että samalla vaihdat sopimuksen esim. tuplalaajakaistaan (kiinteä + 4G 50M) joka maksaa noin 25-29€/kk ja koko viihteen lopetat. Asiakaspalvelu vänkää vastaan, mutta vaadi muutos, koska Elisa viihde palvelua ei yhteyden kautta voi käyttää siedettävästi.

Hankit tallentavan digiboksin tilalle (olettaen, että antennikanavat näkyy) niin ei ainakaan mene päivä pilalle kun ei TV-näy ja tallenteetkin toimivat.

Puhelimissa on siis Elisan liittymät, vaihda ne ihmeessä heti muualle, toki itseä ihmetyttää, miten niistä voi palkit kadota, samalla kun kiinteä hidastelee.

 

Kun on se tuplalaajakaista, voit hankkia Telewellin modeemin noin 80€, johon tulee se puhelinjohto kiinni ja samaseen laitetaan mobiiliyhteys (4G sim-kortti) joko USB-mokkulaan tai vaikka tori.fi:stä hankittuun mobiilireitittimeen ja se kaapelilla Telewelliin. Telewellilla tehdään kuormanjako niin netti toimii siedettävästi ja toivottovasti ei pätki. Voin kyllä asiassa auttaa.

 

Miten nykyiset puhelinkaapelit tulee taloon? Ilmassa, vaiko maassa? Onko jossain puhelinkaapeleita ilmassa, näkyykö miten paljon mustia laatikoita, tai peltisiä laatikoita pylväissä? Roikkuuko kaapelit melkein maassa pylväistä? Nämä kertoo heti, että miten itse linjaa voisi Elisa parantaa. Monesti ongelmiin kiinteässä yhteydessä johtuu jostain ruostuneesta liitoskotelosta tai jo niin kärsineestä kaapelista.

 

Millainen modeemi on käytössä, kuinka vanha? Malli?

Jos osaat käy modeemin sivulta katsomassa linjan tiedot ja laita tänne vaikka kuvana, muussa tapauksessa, käy testaamassa netin nopeus https://www.speedtest.net/

Lisäksi jos voit maakunnan paljastaa niin osaan ehkä hiukan arvioida minkä ikäiset kaapelit käytössä ja onko ne niitä Elisan valtaamia kaapeleita.

Käyttäjätaso 7

Olen ollut Elisa Viihteen / Elisa Laajakaista -asiakas jo pian 10 vuotta. Säännöllisesti olen maksanut kuukausittain 39,90 € saadakseni tämän palvelun. Tästä tulee melko pitkä penni palvelusta, joka yhtä säännöllisesti kuin maksu hoituu, ei toimi.

10v x 12kk x 39,90 €/kk = 4788 €

Mistään viihdepalvelusta ei kannata tuommoista hintaa maksaa , toimi tai oli toimimatta. No pitää toki muistaa , että tuohon hintaan sisältyy myös nettiyhteys.

Käyttäjätaso 7

Kovin monikin tuntuu taistelevan viihteen toimivuuden/toimimattomuuden kanssa. Milloin mahtaa Elisan täälläkin usein pahoittelema tilapäinen katselukokemuksen heikkeneminen muuttua jatkuvaksi. Vai onko vain useammin ja harvemmin tapahtuvaa tilapäistä?

Käyttäjätaso 7

Milloin mahtaa Elisan täälläkin usein pahoittelema tilapäinen katselukokemuksen heikkeneminen muuttua jatkuvaksi.

Elisa Viihde on ollut olemassa jo yli 10 vuotta ja jos mukaan lasketaan Saunalahden SaunaVisio , niin 15 vuotta suurinpiirtein.

Ihan Saunalahden ajoista asti en Viihteen keskustelua ole seurannut , mutta koko Elisa Viihteen kuitenkin ja siitä noin viisi vuotta käyttäjänä. Koko Viihteen olemassaolon ajan tämä sama keskustelu on pyörinyt täällä milloin aktiivisemmin milloin vähemmän aktiivisesti.

En väitä , että kaikilla Viihteen asiakkailla olisi koko ajan ongelmia , mutta aika isolla osalla kuitenkin ainakin ajoittain.

Itse sanoin Viihteen sopimuksen irti jo viitisen vuotta sitten juurikin toimimattomuuden vuoksi enkä ole katunut. Perinteinen digiboksi + telkkari yhdistelmä on toiminut moitteetta jo vuosia enkä kaipaa Viihteen maksullisia palveluja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

En väitä , että kaikilla Viihteen asiakkailla olisi koko ajan ongelmia , mutta aika isolla osalla kuitenkin ainakin ajoittain.

Tänne foorumille harvemmin tullaan kertomaan, että kaikki toimii. Se on kuitenkin enemmistö, joitakin satoja tuhansia ihmisiä.

Käyttäjätaso 7

En väitä , että kaikilla Viihteen asiakkailla olisi koko ajan ongelmia , mutta aika isolla osalla kuitenkin ainakin ajoittain.

Tänne foorumille harvemmin tullaan kertomaan, että kaikki toimii. Se on kuitenkin enemmistö, joitakin satoja tuhansia ihmisiä.


Ja vielä vähemmän on niitä , jotka valittavat perinteisen digiboksi + telkkarihdistelmän toimimattomuudesta.

Nykyajaikaiset telkkarit saa suoraan nettiin ja niissä on useimmiten tärkeimmät suoratoistopalvelut jo valmiiksi asennettuna eikä Viihdettä tarvita mihinkään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

 

Nykyajaikaiset telkkarit saa suoraan nettiin ja niissä on useimmiten tärkeimmät suoratoistopalvelut jo valmiiksi asennettuna eikä Viihdettä tarvita mihinkään.

Et uskokaan kuinka monella on käytössään vielä perinteinen "ei-smart-televisio", jolle digiboksillinen Viihde-palvelu on oiva lisuke.

Käyttäjätaso 7

 

Nykyajaikaiset telkkarit saa suoraan nettiin ja niissä on useimmiten tärkeimmät suoratoistopalvelut jo valmiiksi asennettuna eikä Viihdettä tarvita mihinkään.

Et uskokaan kuinka monella on käytössään vielä perinteinen "ei-smart-televisio", jolle digiboksillinen Viihde-palvelu on oiva lisuke.


Juu onhan niitä.

Aloittaja kertoi maksaneensa Elisa Viihteestä 10 vuotta 39,90€/kk. Laskeskelin siitä hinnaksi 4788€. Sillä saa jo useamman laadukkaan älytelkkarin.

Kannattaa miettiä mistä maksaa , ei ainakaan toimimattomasta Viihteestä. :wink:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

 

Nykyajaikaiset telkkarit saa suoraan nettiin ja niissä on useimmiten tärkeimmät suoratoistopalvelut jo valmiiksi asennettuna eikä Viihdettä tarvita mihinkään.

Et uskokaan kuinka monella on käytössään vielä perinteinen "ei-smart-televisio", jolle digiboksillinen Viihde-palvelu on oiva lisuke.

Neuvoin vanhempia irtisanomaan Elisa Viihteen ja ottamaan tavallisen KAMO 50 liittymän ja ostin 60 € Xiaomi Box S:n Android TV:llä.

Sanoisin että Android TV:n käytettävyys on ylivertainen tuohon teidän viritykseenne verrattuna kun asentelee tarvittavat appit. Isäkin osaa nyt käyttää YouTubea joka ei onnistunut Elisa Viihteellä ja SVT:n appista saa katseltua Ruotsin yleisradion ohjelmat ilmaiseksi.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

En väitä , että kaikilla Viihteen asiakkailla olisi koko ajan ongelmia , mutta aika isolla osalla kuitenkin ainakin ajoittain.

Tänne foorumille harvemmin tullaan kertomaan, että kaikki toimii. Se on kuitenkin enemmistö, joitakin satoja tuhansia ihmisiä.


Suomalaista vaatimattomuutta, ettei pienistä valiteta.

Kysyin parilta harvalta tuntemaltani Viihteen käyttjältä miten on toiminut: Kuulema hyvin.

Sitten kysyin onko tarvinnut käynnistää uudestaan miten usein: Vähintään kerran viikossa, välillä päivittäin.

Pikselöityykö/pätkiikö kuva: Joskus ei tule nauhoituksien katsomisesta mitään, saatikka HD kanavat ei aina näy, mutta hyvin toimii alkupään kanavat lähes aina. (Antennikaapeli boksissa kiinni)

 

Vielä enemmän tunnen Elisa viihde laajakaistalla asiakkaita, he ovat ehkä kerran sitä boksia kokeilleet (todenneet turhaksi ja hunoksi), mutta suurinosa on suosiolla sen laittanut kaappiin ja siellä se on jo sellaiset 10 vuotta lojunut käyttämättömänä. Elisalle näkyvät tyytyväisinä asiakkaina.

Joskus joltain kysyin miksi otti sen sopimuksen, eikä vaikka halvempaa tuplalaajakaistaa. Siinä oli ilmeisesti myyjä myynyt samalla tai halvemmalla hinnalla sen viihde laajakaistalla, kuin oli vanha pelkkä ADSL yhteys. Toki moni näistä ihmetteli kun nettiselailu hidaistui ja syyksi paljastui vähintään tuplaantuneet pingit.

 

Joo, että harvapa valittaa, ainakaan täälläpäin. Eihän 4G:stäkään käytännössä kukaan valita, vaikkei miniminopeudet edes täyty, koska ei ole muuta vaihoehtoa. Eikä olla edes valitettu Carunaa kalliimmasta sähkönsiirrosta, ensimmäisen kerran kun Caruna oli uutisissa, ihmeteltiin, että onpa halpaa.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Toivottavasti tämä korona lopulta herättää päättäjät miten surkeassa jamassa tietoliikenneverkot Suomessa on. 20 vuotta sitten kun aloitin Elisa ADSL:n käytön Suomi oli varmaan maailman johtaja toimitetuissa DSL-linjoissa per capita.

Sitten businessmiehet keksi että ne voivat myydä 150 Mbps nopeuksisena yhteyttä jonka miniminopeus on 2 Mbps ja illalla 20:00-22:00 jopa minimin alle ilman että sateli vikailmoituksia ja tilauksia irtisanottiin.

Pääkaupunkiseudulla kun tekee saatavuushakuja niin paras mitä saa on usein vain VDSL2 50 joka ei oikein riitä esim. isojen Docker imagejen uploadaukseen palvelimelle ohjelmistokehitysetätyössä.

Itse olen omaan kansanedustajaan yhteydessä että nämä rahanvaihtajat saadaan lopultakin ulos temppelistä ja päättäjätkin harhauttanut mobiilipakanauskonto loppuisi.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Toivottavasti tämä korona lopulta herättää päättäjät miten surkeassa jamassa tietoliikenneverkot Suomessa on. 20 vuotta sitten kun aloitin Elisa ADSL:n käytön Suomi oli varmaan maailman johtaja toimitetuissa DSL-linjoissa per capita.

 

Harmiksi päättäjille on tullut liikaa muuta ajateltavaa ja ovat tahtoneet lykätä oikeasti tärkeitä asioita. Nyt jo ovat koronan unohtaneet ja pohtivat liikenteen vihreyttämistä.

“ Pitkän aikavälin tavoite on nostaa nopeus 10 megaan vuoteen 2021 mennessä. Nopeuden noston väliarviointi tapahtuisi vuonna 2017. “ https://www.lvm.fi/-/laajakaistan-yleispalveluun-lisaa-vauhtia-796057

Pitää varmaan päättäjille ja LVM:ään laitella postia, että nyt on jo kiire nostaa nopeus tasoon 10/2M, jotta etätöitä on mahdollisuus tehdä ja samalla yleispalveluoperaattori pitää määrätä joka kuntaan. Tällähetkellä ei monessakaan kunnassa ei ole ketään operaattoria velvoitettu ja 2M laajakaistan nopeus ei toteudu kaupallisesti.

Toki paras pyrkiä 10/10M, koska nimen omaan symmetrinen yhteys on monelle etätyössä tärkeä, esim. opettajille, kun joutuvat tekemiään videoita lähettämään eri palveluihin.

 

Kuvitelkaa aikaa, kun lähes jokataloon ja jopa mökkiin sai kiinteän puhe/internet yhteyden. Mutta operaattorien ahneus senkin pilasi, ainakin täällä nostivat hintaa ja nopeutta, vaikkei käyttäjät sitä olisi tarvinneet. Sitten tuli datapaketit mobiiliverkkoon ja ne joille 0,25M riitti vaihtoivat langattomaan, koska alle 2M ADSL yhteyksiä ei haluttu myydä. Toki sitä 24/3M myivät ja pari nopeutta siitä välistä.

 

Ehkä Elisan edustajan kannattaisi keskustelun aloittajaan ottaa yhteyttä jos haluavat vielä asiakkuutta jatkaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Olen ollut Elisa Viihteen / Elisa Laajakaista -asiakas jo pian 10 vuotta. Säännöllisesti olen maksanut kuukausittain 39,90 € saadakseni tämän palvelun. Tästä tulee melko pitkä penni palvelusta, joka yhtä säännöllisesti kuin maksu hoituu, ei toimi.

 

Olen reklamoinut asiasta usein. Olen reklamoinut puhelimitse, sähköpostilla ja sähköisten kanavien kautta. Aina olen saanut palautetteen siitä, että Elisan päässä homma pelittää. Vian täytyy löytyä tästä osoitteesta. Teknisestä tuesta on aivan kimpaannuttu ja tiedusteltu, että väitänkö minä, että ongelma on heidän… Olen todennut, etten sitä voi tietää, mutta sen tiedän, että täällä vastaanottajapäässä ei mikään muu muutu kuin kuvan ja lähetyksen laatu. 

Huolimatta useista tekemistäni virallisista reklamaatioista, mitään ei ole tapahtunut. Vaikka olen kirjannut asian otsikolla “reklamaatio”, olen saanut saman vastauksen kuin aina - yritä vaikka irrottaa piuhat, varmista että piuhat on kiinni, buuttaa, sammuta…

Viime aikoina kuvan laatu on heikentynyt entisestään. Meillä on mennyt joulut pilalle, juhlat, illat, sillä “katsotaanpa leffa/Samu Sirkka/uutiset...” tarkoittaa nykyään 24/7 sitä, että istumme sohvalle, ehdimme katsoa pari minuuttia ja ruutu pimenee.

Toissa viikonloppuna laitoin tästä OmElisan kautta jälleen yhteydenottopyynnön. Tekninen tuki soitti lauantaina, kun en itse päässyt puhelimeen. Tällä kertaa - kaikkien näiden vuosien jälkeen, tuen asiakastyöntekijä myönsi, että kyllä he näkevät sieltä kaikki nämä sammutukset, buuttaukset, uudelleen käynnistykset jne. Ja niitähän riittää. Samoin hän myönsi, että linja on karua katsottavaa. Kun lähetyksen pitäisi näkyä siellä tasaisena viivana, meillä se on pelkkää sahalaitaa. On kuulemma itsestään selvää, ettei kuva pysy tuollaisessa päällä. 

Sunnuntaina hommasta käytiin uusi keskustelu ja tekniikasta ehdotettiin, että koska Elisa ei parempaan pysty, niin minun kannattaa varmaan vaihtaa palveluntarjoajaa! Wau. Kaikki nämä vuodet minulle on sanottu, että Elisa tarjoaa tänne hyvän kaistan. Ongelma on tässä päässä, ja nyt - ongelma on Elisan tuottamassa linjassa. Toki kundi heitti siihen perään, että tämähän on vanhenevaa tekniikkaa, jota ei enää tueta. Totesin, että tuo ei käy selitykseksi sille, että tämä sama tekniikka on myyty täyteen hintaan yhtä sutena minulle jo kymmenisen vuotta. Siinä hän ei voinut kuin myöntää.

Elisan myymälöissä on lukemattomia kertoja sanottu minulle, että ongelma on täällä. Samoin on tehty puhelimessa, ja sähköpostillakin olen saanut näitä vastauksia. Ongelma on siellä…

Samalla, kun Viihde putoaa linjoilta, putoaa myös kolmen luurin linjat. Niissä on pahimmillaan yksi palkki. 

Viime ja tällä viikolla on ollut käytännössä turha yrittää katsoa Elisa Viihteen kautta mitään - ei suorana eikä tallenteista, sillä katsominen loppuu minuuteissa. Ja kuinkas ollakkaan - tien varteen ilmestyi pari päivää sitten kyltit, että tällä alueella on saatavissa Elisa 5 g Kotinetti. Sitä on täällä jo kokeiltu aiemmin ja toimi vielä huonommin kuin nykyinen - tai siis silloin, kun tämä nykyinen vielä toimi.

Liittymääni ei ole vielä irtinsanottu Elisan toimesta, joten on törkeää, ettei palvelu pelaa enää edes silloin tällöin. Ihan yhtä törkeää on se, että useat reklamointini asiasta on kuitattu “huuhaaksi” ja laskutettu koko ajan täyttä hintaa palvelusta, josta teillä on oltu(kin) tietoisia, ettei se ole sen arvoista.


Moikka @Suvi Saari ja tervetuloa OmaYhteisöön! Pahoittelut ongelmista, ymmärrän hyvin että asia harmittaa. :(

Laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle niin voitaisiin tuo tilanne käydä läpi vielä tarkemmin?

Alkuperäisenä aloittajana palaan linjoille, kun taas ehdin. 

Tiedän, että on hullua maksaa “palvelusta”, jota en saa enää käytännössä juuri lainkaan toimimaan. Siksi olen vaatinut Elisaa kantamaan tästä “palvelun” laadusta ja tasosta vastuun. Ikävä kyllä tässä on itselläni ollut muutakin hoppua viime vuosina, joten en ole ehtinyt tähän paneutua, eikä se ole näin ollen ollut yhtä ajankohtainen kuin nyt - ja tietysti, koska tilanne vain heikkenee, voisi sanoa ihan päivittäin, niin nyt tämä asia on erittäinkin ajankohtainen. 

Tilanne on perheen sisällä vitsi. Mennä katsomaan TVtä, ei tarkoita sitä, että näkisi ihan ohjelmankin.

Asun pääkaupunkiseudulla, Espoossa. Ilmalinjat puhelinverkossa.

Tänään tein taas nopeustestejä, koska edelleen kuva, ääni ja toiminta on pelkkää katkoa. Parhaimmillaan nopeustesti näyttää yli viivettä yli 1 000 ms, lataus ei ole koskaan lähelläkään 20 M, usein noin 5-8, parhaina hetkinä 13-15 mbps. 

Kun viimeksi Elisan tekniikasta kerrottiin, että sieltä heiltä näkyy, että tänne tuleva linja on ihan sahalaitaa, olen nyt pitänyt nopeusmittaria päällä “katsoessani” TV-ruutua - ja toden totta, nopeus heittelee ihan koko ajan.

Tänään tein tämän saman, ja sitten jälleen “Ongelmia yhteydessä?” -nettitestauksen. Kuinka ollakkaan, nyt tuo testi väittää, että linja Elisalta tänne on täysin tasainen ja hyvä, joten ongelman täytyy olla täällä - sisäverkossa… eli samaan vanhaan palattiin, millä on menty tähänkin asti. Elisalla kaikki hyvin.

No, nyt olen ottanut ylös kaikki tässä ketjussa annetut ohjeet siitä, miten itse voin paeta tilanteesta, kun Elisa ei ota vastuuta tästä - rahat kyllä.

Ikävä kyllä en tiedä miten täällä laitetaan yksityisviesti, enkä nyt ehdi siihen perehtyä.

Käyttäjätaso 7

Ikävä kyllä en tiedä miten täällä laitetaan yksityisviesti, enkä nyt ehdi siihen perehtyä.

Kokeilepa klikata tätä @OmaYhteisö-tiimi 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Suvi Saari 

Pääkaupunkiseudun puhelinkaapeleiden kunnosta ja iästä en tiedä. Veikkaan että vanhat ovat, koska Elisa siellä alueella toiminut pitkään. Selvästi kyseessä Elisan oma verkko, koska muuten ADSL yhteys olisi jo päättynyt.

 

Kiinteän laajakaistan nopeus ei kuulu vaihdella, ADSL käsittääkseni aina katkaisee yhteyden ja neuvottelee uuden nopeuden eli nopeuden muutos pitäisi myös katkona näkyä. Käyttämäsi modeemin malli olisi mukava tietää?

Elisalla toki on käytössä muistaakseni viihde asiakkaille interleaving, joka nostaa viivettä varsinkin jos yhteysnopeus ei piisaa viihdeboksille. 12M ADSL yhteydellä ja Elisan viihde boksia kun aikoinaan testasin eräässä taloudessa kohta kymmenen vuotta sitten, niin tietokoneella pystyi hyvin hitaasti nettiä selaamaan kun Elisan boksi oli IPTV kanavalla. Toisella naapurilla kyllä onnistuu tietokoneella netin selailu yhtäaikaa, vaikkei linja ole yhtään parempi.

 

Hiukan mietityttää, että voisiko käytössäsi olla kuitenkin hybridi tai jokin 4G yhteys? Toki muutama ruosteinen liitos ilmakaapeleiden jakolaatikoissa Elisan verkon päässä kyllä selittää ongelman ja siksi yhteys on temppuilut aina, myös jos olisi paperi eristeistä kaapelia ja se kastunut ja virheilua tapahtusi paljon.

 

Vielä pari vinkkiä miten saat pelkkää netin linjaa testattua ja testaa ensin ilman viihde boksia:

Windows+R (eli windows kuvake pohjaan näppäimistöltä ja painat samalla R näppäintä) Aukeaa pieni ikkuna ja kirjoita siihen cmd ja paina ok.

Aukeutuu musta ikkuna johon kirjoitat: ping ping.funet.fi -t

painat entteriä ja näet verkon viiveen millisekunneissa. Seuraat tätä ja kerrot missä se pyörii kun ei nettiä käytä yhtäaikaa. Sitten lataat tiedostoa yhtäaikaa osoitteesta http://speedtest.tele2.net/

valitse 1GB tai isompi ja avaa selaimesta lataukset niin näet kt/s tai mt/s lukeman, joka ei saisi heitellä paljoa hetken odottelun jälkeen kiinteässä verkossa . Kerro mitä luokkaa lukema oli.

Tämä juurikin silloin kun ei verkossa muuta käyttöä ja ei viihde päällä. Jos kyseinen nopeus heittelee  ja viiveet ei katkea kuin lyhyeksi aikaa niin modeemissa vika tai langattomassa verkossa eli mielellään johdolla modeemiin kiinni testin ajaksi.

Vikapalvelu varmaankin pystyy periaatteessa tätä samaa itsekkin testaamaan, Kuulema modeemit kuluu varsinkin huonossa linjassa ja hyvien pätkimättömien yhteyksien saavuttamiseksi joutuu vaihtamaan noin 2-6 vuoden välein. 12km pitkä ADSL linja vaatii modeemin vaihdon 1-2 vuoden välein ja varmin valinta ollut Telewell tai joku yritystason useita satasia maksava laite (yleensä metallikuorinen). Toivottavasti nyt puhutaan alle 3km linjoista.