Eurodocsis 3.1 tai 3.0 modeemi Broadcomin piirisarjalla



Näytä ensimmäinen kirjoitus

102 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tässä vielä oleellinen tuosta TC4400:n spekseistä:

Se mitä tuo “software selectable” meinaa jää nähtäväksi. Voihan se olla että tuo on firmiksellä laitettu jenkkimoodiin ja sitä ei käyttäjä itse pääse vaihtamaan.

Mahtaakohan olla kyse samasta laitteesta sitten, ja AM/EU ainoa ero olisi mukana tuleva virtalähde :thinking:

Tuo software selectable homma meinaa kai sitä, että pystyy noista kahdesta taajuusalueesta valitsemaan.

Eli EuroDOCSIS 3.0 tapauksessa downstream taajusalue joko 108-1218MHz tai 258-1218MHz. Ja upstream taajuusalue joko 5-85MHz tai 5-204MHz.

En tiedä kenen säädettävissä tuo on, ei ainakaan modeemin menuista löydy. Liekö sitten operaattorin config tiedostossa.

Käyttäjätaso 3

Aattelin kokeilla vetää tehdasasetuksille ja vilkaista eka pelkän verkkopiuhan päässä antaisko se jotain vaihtoehtoja ennenkuin kommunikoi CMTS:n kanssa. CMTS käsittääkseni lähettää konfiguraation modeemille missä oletan että mukana on tuo taajuustieto jne. Nähtäväksi jää onko tielle laitettu muita esteitä. Koska laitteessa ei ole wifiä niin en näe mitään syytä että olisi pitänyt jotenkin rankemmin rajoittaa toimintaa eri alueiden välillä (käsittääkseni wifissä jotkut US-taajuudet on täällä kiellettyjä).

Mutta jännityksellä odotan paketin saapumista, jossain se tuolla Atlantin yllä nyt lentelee.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nyt on modeemi ollut käytössä muutaman päivän, ja tässä on tullut jo ryppyjä rakkauteen.

 

En tiedä onko vika Elisan päässä CMTS:ssä vai missä, mutta tämä on niin säännöllistä ollakseen mitään oikeaa vikaa. Yhteys putoaa melko tasan 16h 50min välein. Tämä on nyt sattunut 4 kertaa, ensimmäisellä ajattelin että Elisa päivitti nopeusprofiilia, sillä tein vaihdon 1000M → 250M. Toisella kerralla ajattelin että kaapelisoluamme piinanneet upstream-häiriöt oireilee tällä tavalla modeemin kanssa. Kolmannella kerralla jo alkaa olemaan selvä kaava. Neljäs kerta tämän vahvisti.

 

Tiedä sitten onko kyseessä nyt sitten yhteensopivuus Elisan Huawein CMTS kanssa, modeemissa itsessään vaikaa, vai joku configuraatio CMTS päässä pielessä.

Joka upstream-kanava putoaa samaan aikaan T3 timeouttien seurauksena, joka pisti ensin epäilemään meidän solun upstream-häiriötä, mutta kun sama toistuu 16h 53min välein kielii vähän toista. Taidan nostaa Arriksen takasin linjoille, kun en usko että Elisan kanssa asian selvittäminen johtaa mihinkään.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Olin yhteydessä asiakaspalveluun chatin kautta. Provisioin Arriksen takaisin linjoille, ja kyselin mahdollisuudesta keskustella yhteensopivuusongelmasta teknisen puolen kanssa. Eivät pystyneet siellä auttamaan, vaan pyysivät soittamaan asiakaspalveluun puhelimitse. Jätin soittopyynnön häiriöilmoituksesta, kun ei valintana mitään muutakaan järkevää ollut, huomiseksi (keskiviikko), katsotaan mihin tämä johtaa… :sweat_smile:

Käyttäjätaso 3

@mökörölli ootko tsekannut sattumalta vanhempaa Fritzbox -ketjua:

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/kokemuksia-fritz-box-6660-kaapelimodeemista-516407

Siellä oli myös puitu vähän samantapaisia ongelmia kenties.

Toivottavasti homma korjaantuu! Oma TC4400-AM on keikkunut kohta viikon Amsterdamissa, toivottavasti kerkeävät sen kohta tuuppaamaan kohti Suomea...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

@mökörölli ootko tsekannut sattumalta vanhempaa Fritzbox -ketjua:

https://yhteiso.elisa.fi/laajakaista-70/kokemuksia-fritz-box-6660-kaapelimodeemista-516407

Siellä oli myös puitu vähän samantapaisia ongelmia kenties.

Toivottavasti homma korjaantuu! Oma TC4400-AM on keikkunut kohta viikon Amsterdamissa, toivottavasti kerkeävät sen kohta tuuppaamaan kohti Suomea...

Olen tietoinen ketjusta ja olen joskus lukaissut läpi, kun joskus mietin tuota 6660 yhtenä vaihtoehtona. Tuossa taitaa olla kyse eri tyyppisestä viasta, eikä modeemi noussut linjoille ollenkaan. Siinä kai oli jossain configuraatiossa jotain semmoista vikaa että modeemi yritti linjoille DOCSIS3.1:lla. TC4400 nousi kyllä linjoille nätisti, mutta kippasi pihalle kellon tarkan ajan kuluttua.

 

Homma on jossain Elisan koneistossa nyt selvityksessä. Todennäköisyys sille, että yksittäisen asiakkaan oman päätelaitteen kanssa oleva ongelma noteerattaisiin… Toivottavasti joskus meillä on enempi massaa :wink:

Käyttäjätaso 3

Ameriikan ihme saapui tänään. En kerennyt tarpeeksi aikaisin kotiin jotta olisin kerennyt provisiointihommiin.

Kieltämättä oli hieman haasteellista päästä värkkiin sisälle (resetinkään jälkeen loginit eivät olleet ihan peruskamaa vaan vaikuttaa jonkun ISP:n omilta virityksiltä, onneksi on Reddit josta vastaus lopulta löytyi ja pääsin kirjautumaan purkkiin).

GUI:n valikoista ei paljon mitään näyttäisi pystyvän vaihtamaan, joten kokeilen huomenna tai maanantaina kepillä jäätä :)

Ohessa pari napsua kiinnostuneille:

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ameriikan ihme saapui tänään. En kerennyt tarpeeksi aikaisin kotiin jotta olisin kerennyt provisiointihommiin.

Kieltämättä oli hieman haasteellista päästä värkkiin sisälle (resetinkään jälkeen loginit eivät olleet ihan peruskamaa vaan vaikuttaa jonkun ISP:n omilta virityksiltä, onneksi on Reddit josta vastaus lopulta löytyi ja pääsin kirjautumaan purkkiin).

GUI:n valikoista ei paljon mitään näyttäisi pystyvän vaihtamaan, joten kokeilen huomenna tai maanantaina kepillä jäätä :)

Kyllähän sen ilman provisiointiakin voi testata. Lyö modeemin langoille ja seuraa syttyykö DS ja US valot palamaan. CM Connection sivuille pitäisi tulla yksi kanava näkyville kumpaakin sorttia.

Käyttäjätaso 3

Käytin modeemia linjoilla ensin kuten vinkkasit ja sitten normiprosessin kautta eli pyysin Elisaa liittämään macin liittymääni. Modeemi ei saa linjaa kiinni ja buuttaa itsensä noin 30sek välein vilkutellen DS ja US valoa eli ihan heittämällä ei taida toimia. Harmi sinänsä, olisi mielenkiintoista tietää missä jumittaa. Postailen tarkempaa tietoa myöhemmin kun olen koneen äärellä.

Käyttäjätaso 3

Tässä se vähä mitä sain irti sillä aikaa kun modeemi ilmeisesti yritti kätellä CMTS:n kanssa eikä buuttaillut itseään.

Eli summa summarum, en tämän kokemuksen jälkeen suosittele ihan heti tilailemaan Docsis 3.1 modeemeja jenkkilästä – lukekoon spec sheetissä mitä tahansa euroDocsis-yhteensopivuudesta.

Asiakastuen mukaan kaikki näytti olevan kunnossa Elisan päässä, mutta myönsivät että vain tekniikan puolelta nähdään linjatietoja tarkemmin. Nyt ei viikonloppuna ollut enempää aikaa lähteä säätämään tämän asian kanssa, joten palautin myös Arriksen linjoille.

 

 

Yksi mitä vielä mietin, että mahtaisikohan Wernerille lähettäminen ja eurofirmiksen flashaus (olettaen että edes suostuisivat tekemään sen) tähän muuttaa tilannetta, mutta toisaalta ei tähän nyt ihan älyttömästikään kehtaisi enää rahaa heittää – ja toisaalta onpahan nyt ainakin hieno valkoinen paperipaino :D

Olen tässä viime päivinä myös lueskellut tuota saksalaisten TC-4400 -keskustelua Unitymedian foorumilla. Siellä laitteesta on jaksettu keskustella nyt 411 sivun verran ja mm. käyttäjien toimesta järjestettiin jopa laitteiden kimppatilaus operaattorin ohitse, koska hinku laadukkaalle erillislaitteelle oli niin kova.

Minusta nämä on niitä signaaleja, joita ehkä kannattaisi Elisankin kuunnella. Tarjotkaa joku pätevä modem-only laite joka on docsis 3.1 -valmis. Me säätäjät kiittäisimme!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Juu, oma epäilykseni jenkkimodeemien toimivuuden suhteen on ollut vahva aina, ja nyt se on vielä vahvempi. Itse en kaipaa varsinaisesti “pelkkää modeemia”, vaan riittää kun Elisa ottaisi valikoimiinsa ei-Pumalaisen modeemin.

 

Suosittelisin kysymään Werneriltä, että onko tuo AM malli edes identtinen EU mallin kanssa raudallisesti, ja jos softapäivityksellä siitä saisi täällä vanhalla mantereella toimivan pelin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tänään tuli tekstiviestillä, että Elisa testailee ilmoittamaani modeemimallia testiverkossaan ja palaavat asiaan myöhemmin. :smiley:

 

Autan kyllä mielelläni testaamisessa tuotannon puolellakin, kunhan ei toimivia yhteyksiä vaaranneta. Modeemi on kytkettynä antenniverkkoon ja virtapiuhaa vaille linjoilla, ihan vaan jos johonkin testaamiseen olisi itse tarvinnut osallistua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Technicolorin modeemien saamisesta meidän valikoimaan olikin aiemmin esitetty toivomusta. Vein tästä uutta toivetta eteenpäin :thumbsup:

Technicolorin modeemien saamisesta meidän valikoimaan olikin aiemmin esitetty toivomusta. Vein tästä uutta toivetta eteenpäin :thumbsup:

DNA:lla on jo tarjolla omille asiakkailleen EuroDOCSIS 3.1 modeemi Broadcomin piirillä jonka mallin nimi on Sagemcom F-3890v3 (Alk.per.nimi Sagemcom F@ST 3890 V3) . Joten Elisan kannattaa tsempata näissä ja tarjota Technicoloria tai Sagemcomia Broadcomin piirillä.

Käyttäjätaso 3

Suosittelisin kysymään Werneriltä, että onko tuo AM malli edes identtinen EU mallin kanssa raudallisesti, ja jos softapäivityksellä siitä saisi täällä vanhalla mantereella toimivan pelin.

Laitoin Wernerille meiliä, katsotaan mitä vastaavat.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Olisi tosiaan hyvä alkaa myymään DOCSIS 3.1 modeemeja niin että kun OFDM- ja OFDMA-kanavat aikanaan kytketään päälle niin niillä olisi valmis käyttäjäkunta.

Upstreamin osalta etenkin tärkeää kun saisi jopa 1024QAM-modulaation käyttöön ja jokainen modeemi saisi valita 5 eri laatuprofiilista niin ettei häiriöt solussa pudottaisi kaikkien modulaatiota kuten nyt. Tuottaisi operatiivisia säästöjä myös.

SCTE: Introduction to DOCSIS 3.1 (PDF)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Löytyykö tuosta modeemista spektrianalysaattori osoitteesta?:

http://192.168.100.1:8080/

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

 

 

Kokeilin tuota spectrum analyzeriä juuri, ja saan täysin saman virheilmoituksen kun laitan modeemin provisioimatta linjoille. Huomasin että modeemeissamme on se ero, ettei sinulla ole “frequency scanning” alavalikkoa tuolla “cable modem docsis” -valikossa. Länttäsin siihen 186000000Hz (ensimmäinen kaapelimodeemitaajuus mikä meillä on verkossa) ja samantien modeemi löysi linjoille, “Access Denied” tosin. Lisäksi meillä on eri hardware revisio, minun on rev3.6.0. Oletko antanu modeemin olla 10-15min tulilla ja seurannu löytyykö taajuuksia? Ensimmäisellä kerralla aina kestää. Taajuuden löydyttyä tilanne on tämä:

 

 

Löytyykö tuosta modeemista spektrianalysaattori osoitteesta?:

http://192.168.100.1:8080/

Löytyy, en kyllä tiedä osoitteesta. Menin suoraan valikon kautta, enkä tarkistanut mihin se johtaa.

 

Käyttäjätaso 3

Löytyy skanneri juurikin portista 8080. Kokeilen tänään uudestaan mitä se näyttää ja postailen tänne.

Uskoisin että kun koitin provisioinnin kautta tuota linjoille laittaa että ainakin tuo 15min olisi yrittänyt – kenties provisiointia voisi koittaa uudelleen ja antaa sen olla pidempään. Modeemi buuttaili itseään pienen tovin välein jatkuvasti, joten ajattelin että se on jossain ikiloopissa eikä tilanne itsestään siitä parane.

Jonkin verran olen noita eri laitteita heitellyt linjoille ja silloin yleensä modeemi on linjoilla käytännössä heti kun MAC on liittymätiliin kirjattu ja kerkeää buuttaamaan.

Werneriltä ei olla vielä vastattu firmwareen liittyen.

Käyttäjätaso 3

Käytin modeemia linjoilla. Lopputulos kuitenkin sama – ei saa linjasta kiinni ollenkaan.

Spektrit näyttää tältä (oletusrange on 609 – 1218MHz), eli signaali näyttäisi periaatteessa löytyvän:

Logille sain uusia entryjä tällä kertaa:

Linjatietoihin ei tule muutosta:

Veikkaisin että tämä jenkkipurkki ei ilman EU-firmwaren päivitystä nouse linjoille – jos sittenkään. Ehkä kyse on siitä että joku firmwaren asetus estää pääsyn linjoille tai tuo asennettu Docsis sertifikaatti on väärä ja CMTS blokkaa yrityksen sen vuoksi.

Tuo modeemin ja CMTS:n välinen keskustelu ei ole minulle kovin hyvin selvillä, että mitä tietoa siinä näiden osapuolten kesken välitetään ja mitkä ovat ne tekijät joiden pitää olla kunnossa, että homma lähtee toimimaan.

Jos Werneri ei tee tuota firmispäivitystä niin tällä purkilla voinee heittää ns. vesilintua :)

Hauska yksityiskohta että spektrianalysaattoriin ei pääse GUI:n linkistä (connection refused, ohjaa 0.0.0.0 -osoitteeseen), mutta portista 8080 löytyy. Liekö yritetty piilottaa jostain syystä...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Veikkaan vahvasti, että tuossa on kyse juuri siitä, ettei tuo modeemisi ymmärrä välttämättä EuroDOCSIS päälle mitään. Eli ei saa tuosta vanhalla mantereella käytettävästä DVB-C:stä kiinni. Onko kyse sitten raudan vai softan puutteesta, siihen en osaa sanoa mitään. Ja vaikka viljelen tätä TV:stä tuttua DVB-C:tä ympäriinsä tässäkin ketjussa, niin kaapelimodeemin data välitetään juurikin DVB-C käyttäen myös. Tavallisella TV-virittimellä saa kiinni kaapelimodeemin taajuuksista, mutta ei niille mitään käyttökelpoista sieltä löydy. Spectrum analyzerin toimiminen nyt ei tarkoita vielä mitään, se vaan tarkoittaa että modeemi näkee signaalia, se ei tulkitse lainkaan minkälaista signaalia se vastaanottaa.

 

Modeemi ei tietenkään keskustele CMTS:n kanssa yhtään mitään, kun ei modeemi koko CMTS:ää ymmärrä. Ei löydy yhteistä kieltä niin sanotusti.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tänään soitettiin Elisalta tilannepäivitystä. Olivat kokeilleen samankaltaista(?) modeemia testiverkossaan, eivätkä pystyneet tuota katkeilua todentamaan. Eli vähän rivien välistä luettuna eivät ole TC4400 kokeilleet, vaan jotain muuta saman valmistajan mallia? Mietittiin vähän miten voitaisiin edetä, ja ehdotinkin että jos on suinkin mahdollista ottaa seurantaan tuo mun modeemi heidän päästään, ja seurata vähän mitä se juttelee CMTS:n kanssa, josko löytyisi mitään selvää syytä. Jätin heille Technicolorin MACin nyt. Seurataan josko se nousee linjoille jossain välissä.

Pyysin ettei Arrista pudoteta testailujen ajaksi pois linjoilta, eli seurataan provisioituuko tuo Technicolor linjoille jossain välissä, niin tietää että vika on seurannassa.

Käyttäjätaso 3

Pyysin ettei Arrista pudoteta testailujen ajaksi pois linjoilta, eli seurataan provisioituuko tuo Technicolor linjoille jossain välissä, niin tietää että vika on seurannassa.

 

Siis tarkoittaako tämä, että olisi periaatteessa mahdollista olla tilissä kiinni useampi CMAC-osoite? :) Tämähän olisi tosi kätevää testailujen kannalta, kysyin tätä muistaakseni itse joskus kun noita MAC:eja vaihtelin ja vastaus oli että “ei voi olla”.

Toivottavasti tuo syy löytyy ja TC4400 lähtee pyörimään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Pyysin ettei Arrista pudoteta testailujen ajaksi pois linjoilta, eli seurataan provisioituuko tuo Technicolor linjoille jossain välissä, niin tietää että vika on seurannassa.

 

Siis tarkoittaako tämä, että olisi periaatteessa mahdollista olla tilissä kiinni useampi CMAC-osoite? 🙂 Tämähän olisi tosi kätevää testailujen kannalta, kysyin tätä muistaakseni itse joskus kun noita MAC:eja vaihtelin ja vastaus oli että “ei voi olla”.

Toivottavasti tuo syy löytyy ja TC4400 lähtee pyörimään.

Katsotaan. Ainakaan vielä ei ole Technicolor provisioitu. Käytännössähän kaikki on mahdollista, jos vaan tahtoa löytyy. Virallisesti yhdelle sopimukselle ei saa kun yhden MACin. Todennäköisesti tämä rajoitus löytyy jostain Elisan omista asiakaspalvelulle tarjottavista järjestelmistä. Olen miettinyt semmoistakin vaihtoehtoa, jos kokeilisin tilata nimiini (tai vaikka puolison nimiin) samaan osoitteeseen toisen kiinteän laajakaistan Technicolorin MACilla. 🙂 Taloyhtiödiili eli perusnopeuden saisi 0e/kk. En tiedä hyväksyykö Elisan systeemi tilausta, ja mitä “pahimmillaan” voi käydä, että liittymän nopeus vaan laskee 10M ja Arris putoaa linjoilta. Kokeilemisen arvoista? En tiedä.. Katsotaan nyt ensin miten virallinen selvittelykanava etenee.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tänään tuli tekstiviesti, että Technicolor on provisioitu linjoille. Töistä kotiin tullessa modeemin online-valo palaa vihreänä. Ei ole omassa seurannassa nyt, kun ei ole verkkopiuhoja kiinni siinä. Täytyy varmaan virittää joku Raspberry Pi tuon perään seuraamaan tilannetta, niin ei aiheudu turhia konflikteja verkkoon tuon kanssa ainakaan..

Osallistu keskusteluun