Skip to main content

Mikäli tällainen jää taloudessa yli niin onko laitetta mahdollista saada toimimaan toisen operaattorin kuituverkossa vai onko sen jälkeen verkonpaino? Näissä kun on sisällä Elisan oma firmware. Onko mahdollista tehdä mitään “täysresetointia”? Huawein omat sivut näyttää ainoastaan tyhjää tämän modeemin kohdalla.

Kyllä toimii minkä vain kuituyhteyden perässä. WAN-porttiin ethernet-kaapeli ja toinen pää kiinni kuitumuuntimen LAN-porttiin. 

Tarvittaessa klemmarilla resetointi tehdasasetuksille.

Jos kuituliittymän nopeus on 500M tai enemmän, suosittelen jotain tehokkaampaa laitetta tuon sijaan.


Kytkin modeemin kuitumuuntimeen juuri edellä kuvatulla tavalla mutta modeemin Internet-valo meni punaiselle samantien.

Ennen kytkemistä varmistin, että modeemi toimi Elisan VDSL2 liittymässä kuin myös, että kuitumuuntimen kautta tuli toimiva Internet-yhteys (100M Kaisanet). Eli kytkin kuitumuuntimen LAN1-portista saman ethernet-kaapelin läppäriin ja siinä Internet-yhteys muodostui.

Tämän jälkeen Huawein resetointi painamalla nappia 10s pohjaan, jotta valot sammui/syttyi uudelleen. Ethernet-kaapeli kiinni kuitumuuntimeen ja toinen pää modeemin WAN-porttiin, mutta Internet valo näyttää edelleen pelkkää punaista.

Loggasin modeemiin sisälle mutta en tiedä pitääkö sieltä muuttaa jotain asetuksia. Jostain syystä modeemi ei nyt saa IP-osoitetta.


Kuitumuuntimessasi on siis useita portteja?

Olethan kokeillut kuitumuuntimesta samaa liitintä Huaweille kuin tietokoneellesi? Jotkut operaattorit nimittäin avaavat vain yhden liittimen käyttöön, vaikka kuitumuuntimessa niitä sattuisi olemaan useampiakin.

Toinen kysymys kuitumuuntimestasi: mahtaako se toimia tällä hetkellä NAT-reitittävässä tilassa? Mikäli sekä kuitumuuntimesi että Huawein WiFi-purkkisi ovat molemmat NAT-tilassa ja niissä sattuu olemaan päällekäiset aliverkkojen osoitteet, homma ei toimi.

Kun kytkit tietokoneen suoraan kuitumuuntimeen, niin mitä tietokoneen verkkokortin asetukset ilmoittivat ip-osoitteeksi? Alkoiko se 192.168., 172.16–172.31 tai 10.?

Mikäli alkoi, kuitumuuntimesi toimii jo reitittimenä. Reitittimien ketjutus vaatii ip-osoitteiten perusteiden osaamista, joten tässä tapauksessa ota nat-reititiys pois Huawein purkista.

Valitettavasti tämä voi olla nimetty hyvinkin eri tavalla.

Joskus laitteesta pitää valita NAT disabled. Myös DHCP-palvelimen saattaa joutua kääntämään pois päältä.

Toisinaan valitaan Access Point mode tai AP-mode.


Pääsin vasta eilen uudelleen paikanpäälle testaamaan asiaa.

Kuitumuuntimessa on portit LAN1-LAN4 ja porttia LAN1 käytin sekä tietokoneen että modeemin kytkemiseen.

Kytkiessäni tietokoneen kuitumuuntimeen, se antaa IP-osoitteeksi 85.xx.xx.xxx eli näyttäisi IP tulevan “raakana ulos” ilman reititystoimintoa.

Huaweissa NAT päällä oletusasetuksilla. Käytin välillä kuitumuuntimen on/off ja resetoin Huawein uudelleen mutta siitä huolimatta se ei halua tehdä yhteistyötä. Taitaa olla niin, että parempi korvata tuo uudemmalla WiFi-reitittimellä, eiköhän sitten ala bitti liikkumaan.


Mielenkiintoinen ongelma, joka lienee helpoin ratkaista korvaamalla laite jollain uudemmalla ja edullisemmalla.

Testasin aikani kuluksi omaa HG635 laitettani Elisan 5G-reitittimen ja Lounean kuidun perässä ja nätisti se toimi molemmissa.

Elisan kuitua meille ei saa, joten sellaisen perästä en nyt voi kokeilla.


Onhan kuitumuuntimen ja Huawei HG635 välille laittamasi Ethernet-johto vähintään CAT5e, mielellään CAT6 luokkaa ja kaikki 8 johdinta on kytketty?

Huawei HG635 on 1 Gbit/s Ethernet-portit. Tämä nopeus ei toimi, jos johdossa on vain 4 johdinta kytketty, tai se on CAT3:sta, vaikka vanha maksupäätteen kuittitulostimen kaapeli.

Huawein hallintaan https://192.168.100.1/ voisi toki kirjautua ja katsoa, mitä se kuvittelee WAN-yhteydeksi. Jos se on jumiutunut ADSL/VDSL2-puolelle, koeta asettaa WAN-yhteydeksi käsin Ethernet.

Muussa tapauksessa tämä ongelma menee ufo-osastolle.

Minullakin on outo ongelma kuitumuuntimen ja Asus RT-N12D1 välillä. Ethernet-linkki ei nouse sähkökatkoksen jälkeen takaisin ylös. Kuitumuunnin tykkää tilanteesta niin hallaa, ettei se tämän jälkeen suostu mihinkään yhteistyöhön ennen virtojen katkaisemista uudelleen.

Homma toimii ainoastaan, mikäli käynnistän kuitumuuntimen ja reitittimen ilman Ethernet-kaapelia. Vasta kun molemmat laitteet ovat käynnistyneet ja käyttövalmiina, voin kytkeä Ethernet-kaapelin.

Huawei B315 kanssa kuitumuunnin käynnistyy sähkökatkoksen jälkeen ongelmitta. Joten kai tuo on joku yhteensopivuusongelma Asuksen ja kuitumuuntimen välillä.


Juu tuota nimenomaista tarkoitusta varten hommasin kokonaan uuden CAT6 kaapelin, kun pituutta tarvittiin melkein 5m. Kaapeli on hankittu vanhan ajan “ATK-kaupasta” missä myyjältä pystyi varmistamaan, että tuote on varmasti tarkoitukseen sopiva.

Loggasin sunnuntaina modeemiin sisälle ja verkon asetuksissa oli allekkain ADSL/VDSL2 jutut sekä omassa sarakkeessaan Ethernet. Tässä kohtaa luki “Connecting”. Ethernet asetuksista olisi sitten voinut säätää kaikenlaista parametria mutta mistäpä niistä tietää. NAT:n otin testimielessä pois mutta tilanne ei muuttunut.

Jos saan viikolla hankittua uuden reitittimen niin käyn nakkaamassa vkl kiinni ja sitten uusi testi.


Uuden reitittimen kanssa lähti yhteydet ongelmitta toimimaan. Huawei siirtyköön täysin palvelleena jäähdyttelemään. Kiitän vastauksistanne!


Osallistu keskusteluun