Vastattu

Kaapelimimodeemi 100 Mbps HIDAS iltaisin kello 18-24



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

112 kommenttia

Käyttäjätaso 2

Jokohan on alkanut kaapelilaajakaistojen ns “classic-vaihe”. Ei enää satsata ja muutaman vuoden kuluttua palvelu ajetaan alas ja korvataan jollain Gee-yhteydellä

Hyvin mahdollista ja tosiaan olen pitkään tilannut, minulla oli 24 kk 50 Mb 19,90.

Tuli tänä vuonna se talokaista ja huomasi heti miten paljon hitaampi illalla on, kun muutama muukin liittyi verkkoon. Elisa tiedosti ongelman vikapuolella, mutta kapasiteettia ei ole tulossa lähiviikkona, vaan lähikuukausina. Itse ainakin aion vaatia sen, että puoleen hintaan tarjouskautta jatketaan niin kauan kuin kapasiteetista on vajetta, niin ehkä saavat vauhtia korjauksiin.

Kyllähän nettiin pääsee, mutta kello 16-24 netti voi olla 10 Mb alimmillaan eli vain 10% maksimista. Mielestäni se ei ole ihan oikein ?? Ja todellakin on fiilis, että eivät oikein halua enää panosta.

Itseasiassa tuntuu välillä siltä, että ei oikein kannatakaan, operaattoria ei vaihtaa voi…

Raha tulee joka tapauksessa se 4,95 neljän kuukauden ajan… ja senkin jälkeen 4,90…

Kuitua rakastan, harmi kun ei oo.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

100 M yhteydelle vaihteluväli alkaa 70 M, eli sen alle kun mennään kyse on sopimusrikosta. 10 M nopeus ei todellakaan ole normaalia, eikä hyväksyttävää. Jokainen lasku kannattaa reklamoida

Käyttäjätaso 2

100 M yhteydelle vaihteluväli alkaa 70 M, eli sen alle kun mennään kyse on sopimusrikosta. 10 M nopeus ei todellakaan ole normaalia, eikä hyväksyttävää. Jokainen lasku kannattaa reklamoida

Näin teen, ja jos moni muukin tekis, niin ehkä Elisa tekis asialle jotain.

Kello 16-24 yhteys on ihan kelvoton…

Niin se nimenomaan pitäisikin olla että myös ruuhkaan on se 70M takuu.

Siitä mulle Enian myyjäkin puhui, mutta 4 kk olkoon tuo 50% off tariffi.

Maksaa vitosen eli saman verran kuin 50 Mb, sitten täytyy vaatia tuota hitaampaa 50 mb ja vielä puoleen hintaan sitäkin, jos sitä kapaongelmaa tulee olemaan, surullista.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Kaapelimodeemi Fritz Box ja palvelu Elisan kaapelista ja lukemat tulee kellonajasta riippumatta, kanavat 24/4.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Meillä on laskenut täällä kaapelimodeemin nopeudet viime vuoden lopulta kun lehmän häntä. Aluksi hidastumista oli 21-22 välillä viikonloppuisin (pe-su), eikä hidastuminen pudottanut nopeuksia “vaihteluvälin” alapuolelle (500-1000M).

Nyt ollaan tämän vuoden aikana menty siihen tilanteeseen, että käytännössä viikonloppuiltaisin (pe, la ja su) 20-23 välillä koko yhteys on melko käyttökelvoton. Latenssit nousee ja packet lossia ilmenee. Eilen, perjantaina, mittailin nopeudeksi pahimmillaan 41Mbps sisäänpäin. Yhtä TCP-yhteyttä käytettäessä 5Mbps. Hyvin kaukana ollaan jo tuosta 500M. :rofl: Arkipäivisinkin pudotaan useampana päivänä viikossa 20-22 välisenä aikana alle vaihteluvälin. Tilanne kun huononee hyvinkin nopeasti, niin eiköhän tässä kohta olla tilanteessa, kun yhteydet on koko viikonlopun käyttökelvoton. Elisaa ei tunnu kiinnostavan. Vikatiketti saatu ainakin vihdoin auki, kun tässä liittymässä on ollut muuta vikaa upstream -taajuuksilla, niin tiketit on vaan kylmästi liitetty yhteen. Upstream -ongelmat ovat olleet selviä RF-ongelmia (häiriötä/kohinaa). Downstream-ongelmat taas ilmiselvästi verkon kuormituksesta johtuvia, en saa ainakaan millään laitteella mitattua (merkittävää) RF-häiriöitä noille downstream-taajuuksille, modeemin signaaliarvot eivät muutu suuntaan eikä toiseen, eikä raportoi korjauskelvottomia virheitä.

 

Tuskin tähän tilanteeseen nyt mitään muuta ratkaisua on, kun ruveta Elisan pilkkomaan kaapelisolua pienemmäksi, sillä kanavia on jo 24/4. DOCSIS 3.1 tai 4.0 tuskin on tulossa ihan heti myöskään. Kanavien lisääminenhän on mahdollista aina 32 kanavaan saakka, mutta niin nopeasti kun tämä tilanne on nyt edennyt, niin olisi lähinnä tekohengitystä.

 

PS. upstream-ongelmaa ovat saaneet jäljitettyä, ja ovat vaihtaneet ongelman aiheuttavaan taloyhtiöön jonkunmoisen “äly”vahvistimen jonka pitäisi osata suodattaa häiriötä.

 

edit PPS. meidän CMTS-MAC on f4:79:60:45:01:25, jos sattuu löytymään kohtalotovereita, joilta saisi vastaavia havaintoja.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Hurrrjaa kyytiä tarjoilee taas Elisan 1000M (1Gbps) kaapelimodeemi näin lauantai-iltaan klo 21:50!

 

 

Edit: Laitetaan nyt sitten vielä tähän tämä siltä hetkeltä kun tilanne on päällä, ettei taas Elisan päästä aleta höpöttelemään kohinoista tai liian vahvoista signaalitasoista. Arvot on tasan tarkkaan sitä kun ne on silloinkin kun linjalla data kulkee. Virhelaskurit nollaantuu päivittäin puolilta öin ja tiedot kirjataan logiin.

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ja tämmönen meininki sunnuntaina klo 16:15. Ihan vaan sikäli mikäli jos joku Elisalainen näitä katselee. Ettei ruveta heti ensimmäisenä asiakasta syyttelemään.

 

 

Ja tässä mittaushetken linja-arvot:

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Aika huimaa eroa tuossa kyllä tuloksissa :S Tsekkasin tota sun vikailmoituksen käsittelyä ja siellä oli ollut jotain heittoa kohinoissa perjantaina tutkiessa joten siellä oli tönätty sivuun nyt alkuviikkoa  verten toi että voidaan katsoa tilannetta ilman että on kohinoista tai muista vaikutusta tilanteen tulkintaan :) Yritetään siis toki etsiä syy kunnolla ja sitä myöten korjatakin. Vielä en uskalla lähteä ottamaan kantaa kapasiteetteihin tai muuhunkaan, katsotaan mitä tulee

Käyttäjätaso 2

Otin monesti yhtettä Elisan aspaan, kiitos huvituksesta.

Kaksi ensimmäistä pahoitteli asiaa, mutta sai tyytyä kohtaloonsa. Eli 9,90 100 Mb puoleen hintaan, eli pitäisi olla ok ale, vaikka iltaisin ei toimikaan. No aloin menettää jo yöunia tästä €ttä maksaisin Euroja 100 mb netistä ja iltaisin saan 10 mb. Samalla sopimusvahvistuksessa lukee vaihteluväli alkaa minimissään 70 mbps:stä. Otin siis uudestaan yhteyttä ja kerroin havaintoni.

Kuuden kuukauden kuukausimaksut hyvitetään 100%.

 

En siis joudu maksamaan tästä 100 mbps “netistä” euron euroa 6 kk avauksesta.

 

Jos ei senkään jälkeen toimi, niin vaihtoehtona on nopeuden lasku 50 mb 4,90 tai perusnopeus 10 Mb 0e. Kapasiteettia luvattiin kesän loppuun mennessä eli saa nähdä ehtiikö ennen sitä.

Lopputarina: vaatikaa niitä sopimuksen mukaisia nettejä ja jos ette saa, ette maksa mitään.

Käyttäjätaso 2

Itsellä samaa ongelmaa, yhteys alkaa hidastua klo 16 jälkeen kun ihmiset pääsevät töistä/koulusta. Nopeus tippuu usein iltaisin 1/10 myydystä (250M toimii usein iltaisin vain 20M). Hidastumisen lisäksi yhteys katkeaa välillä useammaksi tunniksi. Viimeksi maanantai-iltana katkesi yhteys ja saatiin toimimaan vasta seuraavana päivänä. Syyksi on Elisan puolelta yritetty esittää signaalitasoja jne. Ei se signaalihäiriö ala aina samaan kellonaikaan, yhteys toimii yli 200Mbps (dl) nopeudella päivällä/yöllä, lähetys toimii aina kellonajasta riippumatta maksiminopeudella 20M. Lopulta vaihdoin modeemin vuorokaudeksi toiseen pistokkeeseen, jossa on parempi signaali. Ei tietenkään mitään vaikutusta ongelmaan. Lopulta sitten myönsivät, että kaista loppuu eikä ongelma ole signaalissa tms. Lisää kaistaa on kuulemma tulossa.

 

Omakotitalo ja kuparia on 22m tuohon vahvistimelle, joten matka ei mikään pitkä ole valokuituun. Kuidun kytkeminen maksaisi kuitenkin yli 3 000€, vaikka matkaa kuituun tosiaan vain tuo 22m. Ei ihan heti tuolla hinnalla innosta.

 

Ongelmat alkoivat syksyllä, loka ja marraskuussa joutui soittelemaan elisalle, että asentaja kävi korjaamassa jotain, että netti saatiin taas toimimaan. Olivat yli vuorokauden katkoja. Kaksi viikko sitten netti pätki 4 vuorokautta jatkuvasti. Toimi tunnin tai pari ja oli saman aikaa toimimatta, jolloin luulin vian olevan modeemissa. Ostin uuden FritzBox tilalle, mutta ennen sen vaihtamista pätkiminen yllättäen loppui. Otin kuitenkin uuden modeemin käyttöön, koska entinen on elisan tullut varmaan 6v vanha modeemi. Viimeisen viikon aikana olen tehnyt 5 vikailmoitusta.

 

Kukaan ei ole kyllä puhunut mistään hinnan alennuksista tms. Mihin päin näistä pitäisi olla yhteydessä? Itse olen lähinnä tuonne vikapuolelle ollut yhteydessä. Pelkkien vikailmoitus teko näköjään on viimeisen viikon aikana maksanut jo melkein 11€.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hurjaa lukea että ihmiset kärsii näin rajuista alikapasiteettiongelmista DOCSIS-verkoissa. Ehkä operaattorit ei edes vaivaudu lisäämään kapasiteettia kun ne tietää että netin käyttötavat alkavat normalisoitumaan kun ihmiset rokotetaan ja tavallisempi arki alkaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Aika huimaa eroa tuossa kyllä tuloksissa :S Tsekkasin tota sun vikailmoituksen käsittelyä ja siellä oli ollut jotain heittoa kohinoissa perjantaina tutkiessa joten siellä oli tönätty sivuun nyt alkuviikkoa  verten toi että voidaan katsoa tilannetta ilman että on kohinoista tai muista vaikutusta tilanteen tulkintaan 🙂 Yritetään siis toki etsiä syy kunnolla ja sitä myöten korjatakin. Vielä en uskalla lähteä ottamaan kantaa kapasiteetteihin tai muuhunkaan, katsotaan mitä tulee

 

Koittakaahan saada noi tiketit erilleen siellä päässä. Upstream-kohinaongelmaa ei ole havaittu täällä päässä vahvistimen vaihdon jälkeen (pidetään kuitenkin seurannassa edelleen, sillä välillä on ollut useitakin viikkoja havaintojen välillä). Mikäli tuo downstream-ongelma kohinasta johtuisi, ja nopeus laskisi sen takia noin rajusti, niin kyllä nyt TV-kanavatkin pätkisivät oikein huolella. :rofl: Ja jännä juttu jos kohisee aina samaan aikaan. Upstream-kohinaongelma kun ei kelloa katsonut, vaikka painottuikin aamupäivään. Sillon kuitenkin downstream veti täysiä samaan aikaan, niin en nyt vaan osta vokaalia kohinasta tämän downstreamin osalta.

 

Meno alkaa olla ihan mahdotonta. Tänään, keskiviikkona, nyt klo 19:00, dataa kulkee sisään vajaat 50Mbps :rofl: Pe, la, su ja ma sama tilanne klo 20-22 aikana. Tiistai kohtuullinen. Keskiviikkona alkoi jo klo 18 jälkeen. Kaikki nämä havainnot vahvistimen vaihdon jälkeen. Ja samat havainnot ennen vahvistimen vaihtoa marraskuusta saakka, jolloin upstream-kohinaongelmaa ei vielä ollut.

 

Jos consumer-laitteissakin saa verkon käyttöä seurattua SNMP:llä, niin luulisi että pro-laitteissa olisi vastaavaa tai edes parempaa protokollaa/työkalua verkon seurantaan. Ei voi paljon vaatia jos joku näpäyttää käppyrän esiin ja toteaa tai jättää toteamatta verkon (yli)kuorman. Sillähän asia selviäisi ja voi ryhtyä toimenpiteisiin, eikä odotella jotain asiasta (mahdollisesti) riippumatonta kohinaa.

 

Edit: klo 19:20 sisään saa 30Mbps käyttäen 16 TCP-yhteyttä (iperf3), yhdellä TCP-yhteydellä 1.63Mbps :rofl::joy:  Onko normaali vaihteluväli?

 

Edit2: upstream vetää täydet karvan päälle 50Mbps mitä pitääkin, ja TV-kanavat näkyy yllättäen niinkun pitääkin. klo 19:30 sisään saa enää 18Mbps 16 TCP-yhteydellä. 128 TCP-yhteyttä veivaa 150-200Mbps väliä. <sarkasmi>Kohinaa vai kapasiteettiongelmaa?</sarkasmi> 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hurjaa lukea että ihmiset kärsii näin rajuista alikapasiteettiongelmista DOCSIS-verkoissa. Ehkä operaattorit ei edes vaivaudu lisäämään kapasiteettia kun ne tietää että netin käyttötavat alkavat normalisoitumaan kun ihmiset rokotetaan ja tavallisempi arki alkaa.

Kyllä sitä kapasiteettia lisätään ja verkkoa modernisoidaan ihan koko ajan, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä, eikä kahdessakaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nyt huomasin itsekin, että kaapelimodeemi on aivan jumissa. Minulla on kohta vuoden ollut gigan yhteys ja tähän asti se on antanut päivästä ja kellonajasta riippumatta aina 800-1000Mb/s tuloksia. Tänään ihmettelin kun nettisivut aukesivat todella tahmaisesti ja ajoin speedtestin ja kappas. Täälläkin nopeus hidastunut mateluksi.

https://www.speedtest.net/result/11149722706.png

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Hurjaa lukea että ihmiset kärsii näin rajuista alikapasiteettiongelmista DOCSIS-verkoissa. Ehkä operaattorit ei edes vaivaudu lisäämään kapasiteettia kun ne tietää että netin käyttötavat alkavat normalisoitumaan kun ihmiset rokotetaan ja tavallisempi arki alkaa.

Kyllä sitä kapasiteettia lisätään ja verkkoa modernisoidaan ihan koko ajan, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä, eikä kahdessakaan.

Eikä välttämättä ikinä, kun ei voida vikaa todeta/myöntää, vaan liitetään vikailmoitukset asiasta toiseen samankaltaiseen mutta täysin riippumattomaan vikaan, niin sillonhan ongelmaa ei edes tiedosteta eikä Yhtiön mielestä mitään parannettavaa edes ole, vai?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nyt huomasin itsekin, että kaapelimodeemi on aivan jumissa. Minulla on kohta vuoden ollut gigan yhteys ja tähän asti se on antanut päivästä ja kellonajasta riippumatta aina 800-1000Mb/s tuloksia. Tänään ihmettelin kun nettisivut aukesivat todella tahmaisesti ja ajoin speedtestin ja kappas. Täälläkin nopeus hidastunut mateluksi.

https://www.speedtest.net/result/11149722706.png

Tervetuloa kerhoon. Me asuttiin muistaakseni samassa kaupungissa, satutaanko olemaan samassa kaapelisolussakin? CMTS-MAC=f4:79:60:45:01:25

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hurjaa lukea että ihmiset kärsii näin rajuista alikapasiteettiongelmista DOCSIS-verkoissa. Ehkä operaattorit ei edes vaivaudu lisäämään kapasiteettia kun ne tietää että netin käyttötavat alkavat normalisoitumaan kun ihmiset rokotetaan ja tavallisempi arki alkaa.

Kyllä sitä kapasiteettia lisätään ja verkkoa modernisoidaan ihan koko ajan, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä, eikä kahdessakaan.

Eikä välttämättä ikinä, kun ei voida vikaa todeta/myöntää, vaan liitetään vikailmoitukset asiasta toiseen samankaltaiseen mutta täysin riippumattomaan vikaan, niin sillonhan ongelmaa ei edes tiedosteta eikä Yhtiön mielestä mitään parannettavaa edes ole, vai?

Ei kapasiteettihaasteen tunnistaminen asiakasvikailmoitusta vaadi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tuo on hyvä että kaksi tai useampi saman CMTS:n päässä olevaa vetää suunnilleen samaan aikaan Speedtestit niin Elisa ei pääse venkoilemaan irti kaapelisolun alikapasiteettiongelmista. Tätä se on kun palvelua pyöritetään osakkeenomistajien osinkoja varten eikä asiakkaiden tarpeet huomioiden.

Financial Times: Time for a great reset of the financial system

Suosittelen lukemaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tutkin ongelmaa lisää ja vaikuttaa siltä että ongelma on syvemmällä elisan verkossa.

Ajoin tracerouten elisan speedtest palvelimelle

C:\Users\helen>tracert 195.74.0.99

Tracing route to vauhtila.saunalahti.fi [195.74.0.99]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms     1 ms    <1 ms  fritz.box [192.168.1.1]
  2    17 ms    12 ms    11 ms  193.229.31.88
  3    37 ms    28 ms   159 ms  193.229.31.91
  4    25 ms    19 ms    18 ms  195.74.0.97
  5    17 ms    14 ms   188 ms  vauhtila.saunalahti.fi [195.74.0.99]

 Tämän jälkeen pingasin osoitteita 193.229.31.91 ja 195.74.0.99

Ping statistics for 193.229.31.91:
    Packets: Sent = 74, Received = 74, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 6ms, Maximum = 26ms, Average = 11ms

Ping statistics for 195.74.0.99:
    Packets: Sent = 59, Received = 57, Lost = 2 (3% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 13ms, Maximum = 29ms, Average = 19ms

 

Tästä nähdään että hypyn 193.229.31.91 jälkeen keskimääräinen ping nousee 11ms → 19ms ja lisäksi muutama paketti hävisi. Tein vastaavia pingi testejä muihinkin osoitteisiin ja sama juttu. Paketteja häviää ja pingit ovat korkeat. Eli vika vaikuttaisi olevan reitittimen 193.229.31.91 jälkeen.

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ei kapasiteettihaasteen tunnistaminen asiakasvikailmoitusta vaadi.

Mikäli kapasiteettihaaste on tunnistettu, ja asiakas on tehnyt asiasta vikailmoituksenkin, niin tekeekö pahaa olla asiakkaaseen yhteydessä että ongelma on tiedostettu, eikä heittää vikatiketti mappi Ööhön odottamaan toisen (asiaan liittymättömän) tiketin ratkeamista?

 

Tässähän nyt on kuitenkin semmonen tilanne, että yhteys on aika pitkälti käyttökelvoton iltaisin, ja alittaa huomattavasti sopimuksessa määritellyt parametrit. Tässä tapauksessa lienee ihan asiallista myöntää ongelma, ja ryhtyä toimenpiteisiin jollakin tavalla, esim. alkuun vaikka kuukausimaksuista hyvittäminen (myös taloyhtiölle, kun on kerran on myös soppari taloyhtiön kanssa) tai korvaavan (toimivan) yhteyden toimittaminen. Tännehän kun saisi esim. FTTC VDSL2. Se nyt ei pidemmän päälle paljoa lohtua tarjoa, mutta ainakin yhteydet pelaisi luotettavasti siihen asti kun tilanne korjaantuu kaapelipuolella.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tutkin ongelmaa lisää ja vaikuttaa siltä että ongelma on syvemmällä elisan verkossa.

Ajoin tracerouten elisan speedtest palvelimelle

...

Tästä nähdään että hypyn 193.229.31.91 jälkeen keskimääräinen ping nousee 11ms → 19ms ja lisäksi muutama paketti hävisi. Tein vastaavia pingi testejä muihinkin osoitteisiin ja sama juttu. Paketteja häviää ja pingit ovat korkeat. Eli vika vaikuttaisi olevan reitittimen 193.229.31.91 jälkeen.

 

 

Kas, enpä ookkaan traceroutella itse leikkinyt aikoihin, on sen verran pahasti rampautettu se Internetin kulta-ajoista. Tosiaan saan myös pingattua noita 193.229.31.88 ja 193.229.31.91 osoitteita ilman pompsia pingissä ja lossia. Eipä taidakaan sitten olla kaapelisolun ongelma välttämättä, muuten pomppaisi varmasti noihinkin. Ping-seurantani mittaa vasteaikaa Elisan kakkosnimipalvelimelle (193.229.0.42). Sinne on vasteajat koholla.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nyt näin aamulla testaillessa pingit ovat normaalit ja data liikkuu päältä 900Mb/s. Onkohan elisalla runkoverkossa kapasiteetti loppumassa reitittimen 193.229.31.91 jälkeen?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Elisa kuittasi tiketin tänään ratkaistuksi “kaapelimodeemi siirretty kanavalle X jolla on eniten vapaata kapasiteettia”. Ei taida ihan näin toimia nykyisen DOCSIS-version (ja channel bondingin) kanssa.

 

Saako Elisalaiset tätä kautta asiaa @helento1 havaintojen perusteella eteenpäin, vai avaanko tiketin uudelleen ja linkkaan tänne?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Elisa kuittasi tiketin tänään ratkaistuksi “kaapelimodeemi siirretty kanavalle X jolla on eniten vapaata kapasiteettia”. Ei taida ihan näin toimia nykyisen DOCSIS-version (ja channel bondingin) kanssa.

 

Saako Elisalaiset tätä kautta asiaa @helento1 havaintojen perusteella eteenpäin, vai avaanko tiketin uudelleen ja linkkaan tänne?

Auttoivatko muutokset mitään? Täällä on taas yhtä tahmaista kuin eilen illalla. Ei pysty kunnolla katsomaan nauhoituksia, kun pätkii ja nopeustestit näyttävät tälläistä.

 

Ei tämä enää oikein gigan kaapelimodeemilta vaikuta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Elisa kuittasi tiketin tänään ratkaistuksi “kaapelimodeemi siirretty kanavalle X jolla on eniten vapaata kapasiteettia”. Ei taida ihan näin toimia nykyisen DOCSIS-version (ja channel bondingin) kanssa.

 

Saako Elisalaiset tätä kautta asiaa @helento1 havaintojen perusteella eteenpäin, vai avaanko tiketin uudelleen ja linkkaan tänne?

Auttoivatko muutokset mitään? Täällä on taas yhtä tahmaista kuin eilen illalla. Ei pysty kunnolla katsomaan nauhoituksia, kun pätkii ja nopeustestit näyttävät tälläistä.

 

Ei tietenkään auttanut, arvasin sen jo sillon kun viestin sain aamulla. Klo 18 lähtien tuhannen tukossa tuutti taas. Täällä heittelee vasteajat noille kahdelle eilen mainitulle ongelmattomalle reitittimellekin. Ei kuitenkaan niin pahasti kun niistä seuraavalle. Eli haiskahtaisi että tässä on jotain vikaa sekä syvemmällä että kaapelisolussa.

 

Nopeudet tällä hetkellä huitelee siinä 1Mbps per TCP-yhteys molemmin puolin. Eli käytännössä nuo streamauspalvelut voi antaa tuon verran dataa asiakkaan suuntaan. Ei tämä näillä parametreilla menisi edes 10M yhteydestä, joka on minimi joka Elisalla on tarjolla. :rofl:

 

Pistin vikailmoituksen takaisin vireille.