Vastattu

Kaapelimimodeemi 100 Mbps HIDAS iltaisin kello 18-24



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

112 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Täällä tilanne surkeampi kuin koskaan ennen:

Internet-yhteytesi nopeus on

7.1

Mbps

Ja mä maksan 100 mbps netistä. Pari valittua sanaa lentäisi, mutta säännöt kieltävät…

Kuin 3G-verkkoa käyttäisi ja sekin toimii paremmin kuin tämä kaapelimodeemi :poop:

Elisan netti kaikki mitä viihtymiseesi tarvitset slogan pitäis vaihtaa.

Elisan kaapelimodeemi netti on :poop:

Onko käytössä Elisan toimittama KAMO, kannattaa ostaa vapailta markkinoilta nykyaikainen ja itse  hallittava modeemi.

 

Käyttäjätaso 2

HUUTONAURUA Elisan kaapelinetille.

 PING ms

11

 DOWNLOAD Mbps

5.92

 UPLOAD Mbps

10.10

:muscle: DNA 4G 50 Mbps :ok_hand:

 PING ms

27

 DOWNLOAD Mbps

38.92

 UPLOAD Mbps

19.28

Tee :poop:akaan Elisan kiinteällä netillä iltaisin!

Käyttäjätaso 2

Täällä tilanne surkeampi kuin koskaan ennen:

Internet-yhteytesi nopeus on

7.1

Mbps

Ja mä maksan 100 mbps netistä. Pari valittua sanaa lentäisi, mutta säännöt kieltävät…

Kuin 3G-verkkoa käyttäisi ja sekin toimii paremmin kuin tämä kaapelimodeemi :poop:

Elisan netti kaikki mitä viihtymiseesi tarvitset slogan pitäis vaihtaa.

Elisan kaapelimodeemi netti on :poop:

Onko käytössä Elisan toimittama KAMO, kannattaa ostaa vapailta markkinoilta nykyaikainen ja itse  hallittava modeemi.

 

Naapurilla on Fritzbox ja täysin samat ongelmat…

Modeemin on Arria ja Elisan, mutta miksi se vain 18-24 olisi romumodeemi.

Minä saan kiinteällä 24-17 aina 75-99 Mb.

Käyttäjätaso 2

Kyselin asiakaspalvelusta miten laskutuksen osalta on kun nopeus on iltaisin ~10% myydystä (sopparissa lukee minimi on 70%), niin kuulemma laskutukseen ei voi mitään muutoksia tehdä, vaikka Elisa itse on myöntänyt ongelman johtuvan heidän verkossaan olevasta kapasiteetin puutteesta. Ainut vaihtoehto on kuulemma irtisanoa liittymä, jos muutosta haluaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Sun pitää tehdä kirjallinen reklamaatio Elisalle, heidän on pakko vastata siihen. 

Käyttäjätaso 2

Tein reklamaation ja laitoin palautelomakkeen kautta menemään katsotaan mitä vastaavat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Olikos nettiyhteyksien kanssa vielä esiintynyt ongelmia kommentoijilla? :) Mikäli on, niin laittakaa asiakasnumeroa profiilin muistiinpanoihin niin vilkaistaan :thumbsup_tone1:

Käyttäjätaso 2

Olikos nettiyhteyksien kanssa vielä esiintynyt ongelmia kommentoijilla? :) Mikäli on, niin laittakaa asiakasnumeroa profiilin muistiinpanoihin niin vilkaistaan :thumbsup_tone1:

 

Kyllähän tässä nyt reilu kuukausi on väännetty Elisan kanssa eikä loppua näy. Elisa päivitti verkkoa viime viikolla , jolloin CMTS vaihtui Cisco → Huawei. Nopeus nousi sopparin mukaisiin, mutta riesaksi tuli virheet. Reilussa vuorokaudessa pahimmilla kanavilla on yli 300 miljoonaa virhettä ja kaikilla kanavilla yhteensä ollaan miljardeissa virheissä. Virheen korjaus on osa Eurodocsis stardardia kyllä, mutta tuollainen määrä kertoo selkeästi jostain ongelmasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Olikos nettiyhteyksien kanssa vielä esiintynyt ongelmia kommentoijilla? 🙂 Mikäli on, niin laittakaa asiakasnumeroa profiilin muistiinpanoihin niin vilkaistaan :thumbsup_tone1:

 

Kyllähän tässä nyt reilu kuukausi on väännetty Elisan kanssa eikä loppua näy. Elisa päivitti verkkoa viime viikolla , jolloin CMTS vaihtui Cisco → Huawei. Nopeus nousi sopparin mukaisiin, mutta riesaksi tuli virheet. Reilussa vuorokaudessa pahimmilla kanavilla on yli 300 miljoonaa virhettä ja kaikilla kanavilla yhteensä ollaan miljardeissa virheissä. Virheen korjaus on osa Eurodocsis stardardia kyllä, mutta tuollainen määrä kertoo selkeästi jostain ongelmasta.


Pahoittelut tilanteesta, tuota olikin jo tutkittu ja ikävä kuulla ettei ole yhteys korjaantunut :( Tämä vaatii nyt hieman tarkempaa selvittelyä, laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle niin käydään tilanne tarkemmin läpi ja että miten jatketaan asiassa?

Käyttäjätaso 2

Olikos nettiyhteyksien kanssa vielä esiintynyt ongelmia kommentoijilla? 🙂 Mikäli on, niin laittakaa asiakasnumeroa profiilin muistiinpanoihin niin vilkaistaan :thumbsup_tone1:

 

Kyllähän tässä nyt reilu kuukausi on väännetty Elisan kanssa eikä loppua näy. Elisa päivitti verkkoa viime viikolla , jolloin CMTS vaihtui Cisco → Huawei. Nopeus nousi sopparin mukaisiin, mutta riesaksi tuli virheet. Reilussa vuorokaudessa pahimmilla kanavilla on yli 300 miljoonaa virhettä ja kaikilla kanavilla yhteensä ollaan miljardeissa virheissä. Virheen korjaus on osa Eurodocsis stardardia kyllä, mutta tuollainen määrä kertoo selkeästi jostain ongelmasta.


Pahoittelut tilanteesta, tuota olikin jo tutkittu ja ikävä kuulla ettei ole yhteys korjaantunut :( Tämä vaatii nyt hieman tarkempaa selvittelyä, laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle niin käydään tilanne tarkemmin läpi ja että miten jatketaan asiassa?

 

Joo tätä on tutkittu ja hutkittu aika monen ihmisen toimesta jo tovi. Laitoin nyt ykstyisviestiä aiheesta.

Käyttäjätaso 2

Olikos nettiyhteyksien kanssa vielä esiintynyt ongelmia kommentoijilla? 🙂 Mikäli on, niin laittakaa asiakasnumeroa profiilin muistiinpanoihin niin vilkaistaan :thumbsup_tone1:

 

Kyllähän tässä nyt reilu kuukausi on väännetty Elisan kanssa eikä loppua näy. Elisa päivitti verkkoa viime viikolla , jolloin CMTS vaihtui Cisco → Huawei. Nopeus nousi sopparin mukaisiin, mutta riesaksi tuli virheet. Reilussa vuorokaudessa pahimmilla kanavilla on yli 300 miljoonaa virhettä ja kaikilla kanavilla yhteensä ollaan miljardeissa virheissä. Virheen korjaus on osa Eurodocsis stardardia kyllä, mutta tuollainen määrä kertoo selkeästi jostain ongelmasta.


Pahoittelut tilanteesta, tuota olikin jo tutkittu ja ikävä kuulla ettei ole yhteys korjaantunut 😞 Tämä vaatii nyt hieman tarkempaa selvittelyä, laittaisitko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle niin käydään tilanne tarkemmin läpi ja että miten jatketaan asiassa?

Kiitos pahoitteluista ja tarjouksesta.

Omalla kohdalla homma on ratkennut. Peruin DNA-sopparin koeaikana 31 pv ja sain sitä kautta toimivan netin siksi aikaa kun ongelmaa oli. Viime viikolla Elisa toi 24 kanavaa DL ja 4 kanavaa UL jotka paransivat tilannetta, sen lisäksi palauttivat 10 mb ilmaisnopeuden, koska olen peruskäyttäjä, enkä lopulta puhelinmyyjän 100 Mb tarjouksesta innostunut käyttäessäni sitä.

Varsinkin kun ei toiminut iltaisin. Nyt perusnopeudella huomaan että netti on vakaa ja ei mene enää koskaan alle 10 mb. Pahimpaan aikaan satanenkin meni alle 10 mb ilman liikettä verkossa.

Olen siis tyytyväinen että sain kokeilla 100 Mb hyvitysten ja tarjousten kautta kaikkiaan 4 kk ilmaiseksi ja veloituksetta palasin 10 mb ja säästän nyt työttömänä rahaakin siinä.

Ja se netti toimii siis nyt oikein hyvin, ei enää lagaa iltaisin.

Sen verran naapurilta kysyin, jolla oli 100 mb, että ei lagaa sekään enää. Ja kuulemma 1 Gb/s on nykyään saatavilla muutoksen myötä.

Kaikkiaan siis hyvin tyytyväinen lopputulokseen.Kiitoksia.

Hieman on selvittely/omakuru/soittoaikaa ja muuta aikaa palanut, mutta työttömällä muuta olekaan kuin sitä aikaa asioiden hoitoon. Onneksi en ole modeemia kerenny ostaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Hurjaa lukea että ihmiset kärsii näin rajuista alikapasiteettiongelmista DOCSIS-verkoissa. Ehkä operaattorit ei edes vaivaudu lisäämään kapasiteettia kun ne tietää että netin käyttötavat alkavat normalisoitumaan kun ihmiset rokotetaan ja tavallisempi arki alkaa.

Kyllä sitä kapasiteettia lisätään ja verkkoa modernisoidaan ihan koko ajan, mutta se ei tapahdu yhdessä yössä, eikä kahdessakaan.

Eikä välttämättä ikinä, kun ei voida vikaa todeta/myöntää, vaan liitetään vikailmoitukset asiasta toiseen samankaltaiseen mutta täysin riippumattomaan vikaan, niin sillonhan ongelmaa ei edes tiedosteta eikä Yhtiön mielestä mitään parannettavaa edes ole, vai?

Ei kapasiteettihaasteen tunnistaminen asiakasvikailmoitusta vaadi.


Asian korjaaminen vaatii.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Olikos nettiyhteyksien kanssa vielä esiintynyt ongelmia kommentoijilla? 🙂 Mikäli on, niin laittakaa asiakasnumeroa profiilin muistiinpanoihin niin vilkaistaan :thumbsup_tone1:

Kiitos kysymästä, iltainen hidastelu on poistunut Elisan tekemien “runkoverkkopäivitysten” myötä.

Toinen tapetilla ollut ongelma, joka koskee upstream-kohinaa (jolloin esiintyy packet-lossia ja modeemi pudottaa upstream -modulaatiota 64QAM → 16QAM tai QPSK) on edelleen tapetilla. Jännityksellä seuraan, lähettääkö Elisa minulle tuosta “sakkomaksun”, kun vikaa ei pystytty havaitsemaan Datasillan asentajan työaikana (ma-pe 8-16). Datasillan asentaja totesi, etteivät pysty Elisan vikatikettejä viikkoa pidempään auki pitämään, joten joutui tiketin sulkemaan. Vikaa on viime aikoina esiintynyt vain lauantaina ja sunnuntaina, niin ei tätä hommaa ole Datasillan kanssa saatu etenemään. Datasillan asentaja jätti yhteystietonsa, ja pyysi soittamaan kun kohinaa ilmenee. Eli asia on edelleen selvityksissä Datasillan kanssa, vaikkei Elisan systeemeissä tikettiä asiasta enää olekaan auki. Tilanne on kuitenkin huomattavasti parantunut lähtötilanteesta. Lienee pientä hienosäätöä vaille homma paketissa.

Tämä tilanne on minulle OK, niin pitkään kun en “aiheettomasta vikailmoituksesta” tule laskua näkemään. Kuitenkin tässä tehdään itse Elisan töitä omalla ajalla, kun valvovaan linjan kohinoita. Pitäisi rahan virrata toiseen suuntaan. :wink:

Käyttäjätaso 2

Tännekkin ilmaantui nyt ongelmat upstream kanaville. Pari päivää nyt moduulaatio upstream kanavilla ollut 16QAM  tai 4QAM kuten se on nyt. Tein taas tiketin asiasta. Ongelma vaihtuu välillä, mutta ongelmia näköjään on aina. Alkaa kyllä kohta huumori loppua kun 2kk on asian kanssa väännetty, mutta kunnolla toimivaa yhteyttä ei tunnu mitenkään saavan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Meillä oli taas maanantaina iltapäivästä läpi koko illan ja yön upstreamit pielellään taas. Soitin tiistaina aamusta asentajalle, kun tilanne oli vielä päällä. Hän olikin saanut jo tiedon Elisan valvonnasta hetkeä aikasemmin (kiitos mahdolliseen häiriönlähteeseen asennetun “älyvahvistimen”). Vika on nyt siis ainakin paikannettu oikeaan taloyhtiöön. Asentaja puhui jostakin suodattimesta joka sinne asennettaisiin ja ongelmallisen taloyhtiön isännöitsijää olisi kai tarkoitus pyytää selvittämään siellä antenniverkon tilaa. Toivottavasti ongelma rupeaa pikkuhiljaa ratkeamaan.

 

Itse olen ollut kärsivällinen ja ymmärtäväinen tämän asian kanssa Elisan ja Datasillan suuntaan, sillä ongelma on sen verran ajoittainen, ettei sen päälle oikein helposti voi päästäkään. Meillä ei siis koskaan ollut ympäri vuorokauden päivästä toiseen tilanne päällä, niinkun viestistäsi ymmärsin nyt. Vika saattoi olla päällä välillä pari minuuttia, välillä useamman tunnin. Välillä häiriöiden välissä oli useampia päiviä, jopa useita viikkoja. Suurimmat viiveet siitä, että asiaa on päästy varsinaisesti selvittämään, on kuitenkin aiheutunut siitä, että halusin käydä omasta päästäni kaiken mahdollisen läpi. Antennirasiat, liitännät, kaapelit, haaroittimet.. Ja kun vika tuli ja meni oman mielensä mukaan, saattoi mennä pitkäkin aika ennenkun pystyi toteamaan että vika edelleen esiintyy. Tämän jälkeen meni useampi viikko saada Elisa lopettamaan asiakkaan syyllistäminen.

Vihdoin kun päästiin asentajan kanssa yhteyteen suoraan (edit: eli jätettiin Elisa pois välistä turhaan kommunikaatiota hidastamasta), niin häiriön lähteen selvittäminen on mennyt kohtuu nopeasti. Häiriön satunnaisen ilmenemisen takia todettiin, että oman seurantatyökaluni avulla päästään ongelmaan nopeammin kiinni, kun että manuaalisesti seuraavat linjan tilaa siellä.

 

Sinun tapauksessasi, jos tuo häiriö on päällä jatkuvasti, niin luulisi häiriön lähde löytyvän kohtuu nopeasti. Vaatii vaan sen, että Elisa lopettaa asiakkaan syyllistäminen, ja delegoi homman alihankkijalle (asentajalle).

PS. ei ole tullut ainakaan huhtikuun laskulle “sakkomaksua”.

Käyttäjätaso 2

Asentaja on käynyt paikanpäällä jo neljä kertaa tämän oman epistolan aikana. Alkuperäinen ongelma, eli hidastuminen illalla ratkesi elisan verkon päivitykseen. Tämä ongelmahan ei tietenkään asentajan virka-aikana koskaan ollut päällä (kun hidastui aina illalla ja asentaja kävi päivällä). Elisa päivitti CMTS, tämän jälkeen alkoi virheitä ilmestyä modeemin virhelaskuriin, näillä ei voimatelin asentajan mielestä ole mitään väliä. Myöskään SNR/signaalin voimakkuuden ym. vaihtelut ei kuulemma vaikuta mitään eikä noita arvoja kannattaisi edes itse seurata (olen itse hieman erimieltä). Nyt sitten uusimpana ongelmana tosiaan tuli tuo upload modulaation tipahtaminen joka tietenkin tiputti upload nopeuden. Katsotaan nyt mikä suhtautuminen nyt tähän viimeisiimpään ongelmaan, kun tämän olemassa olon pystyy todistamaan speedtestillä (se kun tuntuu olevan ainut metriikka, jolla on merkitystä). Tosin, jos upload kanavien modulaatio sattuu sopivasti nousemaan kaikilla kanaville tuohon 16QAM, eikä solussa ole paljon liikennettä, niin voi se tuollakin modulaatiolla saada riittävän upload kaistan mittauksen ajaksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Hieno homma @byehirod että saatiin riittävästi painetta Elisan suuntaan ja CMTS lopultakin uusittua 24x4 laitteeksi!

Itse olen huomannut että upstream kanavat pudottaa nyt QPSK:lle ja 16QAM:lle 64QAM:sta vaikka tätä ennen on ollut aina 64QAM. Missähän mahtaa olla vika ja herää "Kissingerin kysymys" että kenelle pitäisi soittaa Elisassa että saadaan homma kuntoon?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Hieno homma @byehirod että saatiin riittävästi painetta Elisan suuntaan ja CMTS lopultakin uusittua 24x4 laitteeksi!

Itse olen huomannut että upstream kanavat pudottaa nyt QPSK:lle ja 16QAM:lle 64QAM:sta vaikka tätä ennen on ollut aina 64QAM. Missähän mahtaa olla vika ja herää "Kissingerin kysymys" että kenelle pitäisi soittaa Elisassa että saadaan homma kuntoon?

 

Jännä homma, kun tätä on ruvennut ilmaantumaan laajemminkin. Tai sitten vaan on porukka ruvennut kiinnittämään huomiota enempi asiaan? Tuohonhan riittää esimerkiksi vaikka yksi viallinen kaapelimodeemi solussa, ettei CMTS enää kuule modeemeita upstream puolella häiriön yli. Kun SNR upstream puolella tarpeeksi laskee, niin linjaa “tekohengitetään” laskemalla modulaatiota. Kun ei enää QPSK:llakaan SNR riitä, niin sitten rupeaa paketit katoamaan, tai pahimmillaan katkeaa koko linkki. Onneksi itselläni ei sentään koko yhteys oli tippunut tuon takia. Täällä tuon häiriön aikaan yleensä on ollut packet lossia sen 15-25% ja upload nopeus tyyliin 0.3-1Mbps.

 

Ongelman selvittäminen lähti liikenteeseen omaelisan kautta tehdyllä vikailmoitusviestissä, jossa olin raportoinut tarkemmin havaintoja ja tehtyjä toimenpiteitä, siitä se tanssi sitten alkoi. Tiketti auki → vika johtuu laajemmasta ongelmasta → tiketti kiinni → tiketti auki → modeemin firmware päivitetty -> tiketti kiinni -> tiketti auki →  …. kunnes lopulta sai yhteyden Elisan alihankkija-asentajaan, jonka jälkeen häiriön lähde on selvinnyt, ja kai siellä sitten taloyhtiön toimesta vikaa selvitetään pidemmälle, kun ei kuulu Elisan vastuualueelle..

Käyttäjätaso 2

Hieno homma @byehirod että saatiin riittävästi painetta Elisan suuntaan ja CMTS lopultakin uusittua 24x4 laitteeksi!

Itse olen huomannut että upstream kanavat pudottaa nyt QPSK:lle ja 16QAM:lle 64QAM:sta vaikka tätä ennen on ollut aina 64QAM. Missähän mahtaa olla vika ja herää "Kissingerin kysymys" että kenelle pitäisi soittaa Elisassa että saadaan homma kuntoon?

 

Jännä homma, kun tätä on ruvennut ilmaantumaan laajemminkin. Tai sitten vaan on porukka ruvennut kiinnittämään huomiota enempi asiaan? Tuohonhan riittää esimerkiksi vaikka yksi viallinen kaapelimodeemi solussa, ettei CMTS enää kuule modeemeita upstream puolella häiriön yli. Kun SNR upstream puolella tarpeeksi laskee, niin linjaa “tekohengitetään” laskemalla modulaatiota. Kun ei enää QPSK:llakaan SNR riitä, niin sitten rupeaa paketit katoamaan, tai pahimmillaan katkeaa koko linkki. Onneksi itselläni ei sentään koko yhteys oli tippunut tuon takia. Täällä tuon häiriön aikaan yleensä on ollut packet lossia sen 15-25% ja upload nopeus tyyliin 0.3-1Mbps.

 

Ongelman selvittäminen lähti liikenteeseen omaelisan kautta tehdyllä vikailmoitusviestissä, jossa olin raportoinut tarkemmin havaintoja ja tehtyjä toimenpiteitä, siitä se tanssi sitten alkoi. Tiketti auki → vika johtuu laajemmasta ongelmasta → tiketti kiinni → tiketti auki → modeemin firmware päivitetty -> tiketti kiinni -> tiketti auki →  …. kunnes lopulta sai yhteyden Elisan alihankkija-asentajaan, jonka jälkeen häiriön lähde on selvinnyt, ja kai siellä sitten taloyhtiön toimesta vikaa selvitetään pidemmälle, kun ei kuulu Elisan vastuualueelle..

 

Juuri tälläistä tanssia se on, viime viikolla sain aukaista kolme kertaa samasta ongelmasta tiketin. Joku laitehan se solussa häiriötä tekee, mutta hieman hankala sanoa näin kuluttajana mikä. Perjantaina tiketti meni kiinni 2h sen avaamisesta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ainiin. Tuli mieleen yksi ehkä tärkeä detaili tuosta tanssin alkuvaiheista. Nimittäin puheyhteys Elisan omaan tekniseen puoleen (tekninen asiakaspalvelu, mahdollisesti?). Sieltä pystyivät näkemään CMTS metriikkaa ja statistiikkaa, katseltiin sieltä yhteistoimin samassa solussa olevien tietoja, ja todettiin että tosiaan paljon on erroria ollut, ja naapuritaloyhtiöstä (joka osoittautui lopulta vian lähteeksi) löytyi “jotakin punaista”. Tässä vaiheessa teknisen puolen henkilö ilmeisesti havaitsi jotakin hälyttävää, lopetti minun kanssa keskustelun ja otti yhteyttä johonkin ylemmällä taholla olevaan (insinööri muistaakseni?). Tämän jälkeen muutaman tiketti kiinni tiketti auki tanssin aikana asentaja sai vian päästä kiinni. Elisan tikettijumpan takia tiedon kulku asentajalle viivästyi pahimmillaan päivillä, ja asentaja totesi että hoidetaan homma suoraan keskenään ilman Elisaa välikätenä. Näin asentaja pääsi vikaa jäljittämään silloin kun vikatila on päällä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Nyt on kaikki tipahtanut QPSK:lle:

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Nyt on kaikki tipahtanut QPSK:lle:

 

Sinulla on ihan liian voimakas signaali. Downstream power leveleissä ihanne on 0 dBmV kohdilla ja lähtevään suuntaan pitäisi olla 45 dBmV - 51 dBmv välillä. Minulla oli sama tilanne, mutta hommasin säädettävän vaimentimen https://www.satshop.fi/satelliitti-ja-antennisignaalin-vaimennin-0-1-2400mhz.html nyt pysyy lähtevään suuntaan 64QAM jatkuvasti päällä. Itse olen säätänyt lähtevän suunnan tehoiksi n. 47 dBmV, jolloin vastaanotossa tehot ovat hieman koholla n. 5 dBmV paikkeilla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Nyt on kaikki tipahtanut QPSK:lle:

 

Sinulla on ihan liian voimakas signaali. Downstream power leveleissä ihanne on 0 dBmV kohdilla ja lähtevään suuntaan pitäisi olla 45 dBmV - 51 dBmv välillä. Minulla oli sama tilanne, mutta hommasin säädettävän vaimentimen https://www.satshop.fi/satelliitti-ja-antennisignaalin-vaimennin-0-1-2400mhz.html nyt pysyy lähtevään suuntaan 64QAM jatkuvasti päällä. Itse olen säätänyt lähtevän suunnan tehoiksi n. 47 dBmV, jolloin vastaanotossa tehot ovat hieman koholla n. 5 dBmV paikkeilla.

Kiitos avusta. Itse en varmaan halua potikalla alkaa hienosäätämään arvoja kohdilleen niin riittääkö tämmöinen 10 db vaimennin kun ei olisi mikään ruma boksi?:

https://www.satshop.fi/attenuator-5-2300mhz-10db.html

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Sinulla on ihan liian voimakas signaali. Downstream power leveleissä ihanne on 0 dBmV kohdilla ja lähtevään suuntaan pitäisi olla 45 dBmV - 51 dBmv välillä. Minulla oli sama tilanne, mutta hommasin säädettävän vaimentimen https://www.satshop.fi/satelliitti-ja-antennisignaalin-vaimennin-0-1-2400mhz.html nyt pysyy lähtevään suuntaan 64QAM jatkuvasti päällä. Itse olen säätänyt lähtevän suunnan tehoiksi n. 47 dBmV, jolloin vastaanotossa tehot ovat hieman koholla n. 5 dBmV paikkeilla.

 

En ihan tiedä mistä tämä “pitäisi olla” 45-51dBmV on peräisin, kun sitä netissä huudellaan ympäriinsä amerikkoja myöden. Kaapelimodeemi ja CMTS on päättänyt että nuo on riittävät arvot, niin sen pitäisi riittää. Hälyttävämmät on liian korkeat, jolloin modeemista loppuu lähetystehot, eikä CMTS välttämättä silti kuule riittävän voimakkaasti. Esimerkiksi jos vaikka CMTS olisi kiinni metrin pätkällä antennikaapeli kaapelimodeemissa, lähetystehoa tuskin muutamaa desibelimillivolttia enempää tarvittaisiin, ja linkki olisi täysin vakaa ja toimiva. :) Itse tavoittelisin upstream puolelle mahdollisimman pieniä lähetystehoja enkä lähtisi niitä “hienosäätämään”. Paras olisi vaimennin, joka ei vaimenna upstreamia ollenkaan.

 

Mutta totta, tuo modeemi on kyllä vaimennusta vaille. Itse laittaisin vähintään 10dB vaimennusta. Arris on kohtuu herkkä yliohjautumaan liian kovilla signaalitasoilla, mutta tässä tilanteessa ei ole korjauskelvottomia virheitä, niin Arris on ihan tyytyväinen tilanteeseen. Tämä tilanne ei kuitenkaan ole signaalitasoilla selitettävissä. CMTS ei ole pyytänyt modeemia nostamaan lähetystehoja, eli lähetystehoa on riittävästi, eli silloin modulaatiota pudotetaan koska upstream SNR on laskenut. Modulaatiota pudotetaan, kun häiriöt linjalla laskee upstreamin SNR:ää. Upstream SNR:ää ei asiakaspäästä näe.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Lähetystehot on tässä niin alhaiset että kuitumuunnin on varmasti hyvin lähellä taloa. Mutta tilaan tuon 10 db vaimentimen ja katsotaan sitten uudestaan. 64QAM:lla on menty aiemmin ja nytkin upstream vaihtelee QPSK-16QAM-64QAM eli viittaisi häiriölähteeseen solussa.

(Edit: nyt kaikki on 16QAM (klo 01:02).