Vastattu

Kaapelimodeemiyhteyden (1000M) parametrien arvot


Olen lueskellut palstalta näistä 1000M kaapelimodeemiyhteyksistä. Joissakin kirjoituksissa on laitettu screenshotteja näistä esim. Arriksen Rf parametrien arvoista. Downstream 24 kanavaa (liekö oikea termi?) jne. Mikä merkitys tuolla määrällä on? Itselläni 1000M yhteys ja tuo Downstream arvo on 16. Ihan vain mielenkiinnosta kyselen..

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 14 April 2021, 17:46

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

42 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Tarkoittaa sitä, että jos samassa solussa kukaan muu ei käytä verkkoa samaan aikaan, niin voit saada 800 Mbit/s nopeuden eli 1000M yhteyttä et 16 kanavalla voi saada. 24 kanavalla solun nopeus on 1200Mbit/s, eli sillä yksittäinen käyttäjä voi saada täyden nopeuden, jos samaan aikaan ei ole muita käyttäjiä kuormittamassa. Lisätietoja wikipediassa https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

 

Ok. Kiitokset infosta. Täyttä 1000M nopeutta kerrostalossamme on turha odottaa, harmi. Nopeus pyörii (dl) n.400-700M / (ul) 50M. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Onko sinulla 24 kanavaan kykenevä kaapelimodeemi? Vanhemmat ciscot kykenivät tuohon 16 kanavaan. Arriksessa on tuki 24 kanavalle.

Minulla on modeemina Arris TG2492….Tässä screenshot..

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Kannattaa olla elisaan yhteyksissä, että lisäävät CMTS:n päässä kanavat 24:ään. Sinähän maksat nyt nopeudesta jota elisa ei pysty toimittamaan. Täällä meillä päin tiputtivat kanssa yhdessä vaiheessa kanavat 16:ta, mutta nostimme mekkalan ja vähin äänin olivat palauttaneet ne takaisin 24:ään.

On kyllä erikoista että tarkoituksella pudotetaan noita kanavia…Myydään 1000M ja todellisuudessa nopeus edes täyty 😡

Käyttäjätaso 2

Ihan ok näköiset arvot sulla. Sitten kun ne alkaa näyttämään samalta kun minulla, niin kannattaa alkaa kyselemään:

 

 

Tein jo eilen vikailmoituksen, tänään tuli ennen 8 viesti asentajalta, että nyt on kunnossa. No minä olen kyllä erimieltä, kun tuollaista kuvan tahtia työntää virhettä kuuden tunnin aikana edelleen. Tein uuden vikailmoituksen tänään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ihan ok näköiset arvot sulla. Sitten kun ne alkaa näyttämään samalta kun minulla, niin kannattaa alkaa kyselemään:

 

 

Tein jo eilen vikailmoituksen, tänään tuli ennen 8 viesti asentajalta, että nyt on kunnossa. No minä olen kyllä erimieltä, kun tuollaista kuvan tahtia työntää virhettä kuuden tunnin aikana edelleen. Tein uuden vikailmoituksen tänään.

Ei nuo arvot kovin huonoilta näytä. Correctable errors kentästä ei kannata välittää koska ne siirtovirheet on pystytty korjaamaan. Non-correctable errors ovat merkityksellisiä mikäli niiden määrä on kovin suuri. Ottaen huomioon, että päivän aikana maltillisellakin käytöllä kulkee helposti kymmeniä miljoonia paketteja, niin muutama tuhat virheellistä ei vaikuta käytännössä mitään. Internet liikenteessä hukkuu muutenkin aina välillä paketteja, mutta sitä varten TCP-protokollassa on tähän uudelleenlähetys keinot olemassa.

Käyttäjätaso 2

Ihan ok näköiset arvot sulla. Sitten kun ne alkaa näyttämään samalta kun minulla, niin kannattaa alkaa kyselemään:

 

 

Tein jo eilen vikailmoituksen, tänään tuli ennen 8 viesti asentajalta, että nyt on kunnossa. No minä olen kyllä erimieltä, kun tuollaista kuvan tahtia työntää virhettä kuuden tunnin aikana edelleen. Tein uuden vikailmoituksen tänään.

Ei nuo arvot kovin huonoilta näytä. Correctable errors kentästä ei kannata välittää koska ne siirtovirheet on pystytty korjaamaan. Non-correctable errors ovat merkityksellisiä mikäli niiden määrä on kovin suuri. Ottaen huomioon, että päivän aikana maltillisellakin käytöllä kulkee helposti kymmeniä miljoonia paketteja, niin muutama tuhat virheellistä ei vaikuta käytännössä mitään. Internet liikenteessä hukkuu muutenkin aina välillä paketteja, mutta sitä varten TCP-protokollassa on tähän uudelleenlähetys keinot olemassa.

 

Ihanko vakavissasi meinasit, että Correctable virheillä ei ole väliä? Joo pienellä määrällä ei, mutta kun minulla ei puhuta pienistä määristä. Alle 10h nyt ollut yhteys päällä ja tällä hetkellä pahimmalla kanavalla 25 000 000 virhettä. Kaikkien kanavien yhteenlaskettu virhemäärä on siellä ~200 000 000 tienoilla. Tämä siis alle 10h aikana. Joo kyllä tekniikka on virheiden korjaamiseen, mutta ei tuollainen määrä virheitä ole mitään normaalia, vaan kertoo jostain ongelmasta verkossa. Signaalitasojen perusteella ei johdu siitä.  Ennekuin Elisa aloitti säätämään, niin virheitä oli maksimissaan muutoma sata per kanava vuorokaudessa. Non-correctable on kaikilla kanavilla yhteensä samana aikana tullut ~30 000.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Minulla on itse asiassa Non-correctable errors arvot isommat kuin sinulla eikä yhteydessä ole mitään ongelmia. Docsis 3.0 käyttää RS-FEC virheenkorjausta eli jokaisessa lähetetyssä paketissa on ylimääräistä dataa mukana, jonka avulla pienet virheet paketissa voidaan korjata. Tällöin pakettia ei tarvitse uudelleenlähettää. Non-correctable erroreissa paketissa on ollut liian suuri virhe, joten paketti joudutaan lähettämään uudestaan. Linkin takana parempi selitys aiheesta mikäli kiinnostaa lukea. https://volpefirm.com/docsis-codeword-errors/

Käyttäjätaso 2

Minulla on itse asiassa Non-correctable errors arvot isommat kuin sinulla eikä yhteydessä ole mitään ongelmia. Docsis 3.0 käyttää RS-FEC virheenkorjausta eli jokaisessa lähetetyssä paketissa on ylimääräistä dataa mukana, jonka avulla pienet virheet paketissa voidaan korjata. Tällöin pakettia ei tarvitse uudelleenlähettää. Non-correctable erroreissa paketissa on ollut liian suuri virhe, joten paketti joudutaan lähettämään uudestaan. Linkin takana parempi selitys aiheesta mikäli kiinnostaa lukea. https://volpefirm.com/docsis-codeword-errors/


Cisco sertifikaatteja tullut sen verran suoritettua, että virheen korjaukseen ym. on tullut “hieman” syvällisemmin tutustuttua: https://www.cisco.com/c/en/us/training-events/training-certifications/certifications.html Kuten sanoin, niin ei tuollainen määrä korjattavia pakettaja ole mitenkään hyvä tilanne. Se huomaako mitään ongelmaa yhteydessä riippuu paljon käytöstä esim. youtube katsoessa ei varmaan huomaa mitään, vaikka niitä non-correctablea olisikin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Minulla on itse asiassa Non-correctable errors arvot isommat kuin sinulla eikä yhteydessä ole mitään ongelmia. Docsis 3.0 käyttää RS-FEC virheenkorjausta eli jokaisessa lähetetyssä paketissa on ylimääräistä dataa mukana, jonka avulla pienet virheet paketissa voidaan korjata. Tällöin pakettia ei tarvitse uudelleenlähettää. Non-correctable erroreissa paketissa on ollut liian suuri virhe, joten paketti joudutaan lähettämään uudestaan. Linkin takana parempi selitys aiheesta mikäli kiinnostaa lukea. https://volpefirm.com/docsis-codeword-errors/


Cisco sertifikaatteja tullut sen verran suoritettua, että virheen korjaukseen ym. on tullut “hieman” syvällisemmin tutustuttua: https://www.cisco.com/c/en/us/training-events/training-certifications/certifications.html Kuten sanoin, niin ei tuollainen määrä korjattavia pakettaja ole mitenkään hyvä tilanne. Se huomaako mitään ongelmaa yhteydessä riippuu paljon käytöstä esim. youtube katsoessa ei varmaan huomaa mitään, vaikka niitä non-correctablea olisikin.

Ilmeisesti ei kuitenkaan docsis tekniikkaa kovin paljoa sertifikaateissa käyty läpi.

Käyttäjätaso 2

Minulla on itse asiassa Non-correctable errors arvot isommat kuin sinulla eikä yhteydessä ole mitään ongelmia. Docsis 3.0 käyttää RS-FEC virheenkorjausta eli jokaisessa lähetetyssä paketissa on ylimääräistä dataa mukana, jonka avulla pienet virheet paketissa voidaan korjata. Tällöin pakettia ei tarvitse uudelleenlähettää. Non-correctable erroreissa paketissa on ollut liian suuri virhe, joten paketti joudutaan lähettämään uudestaan. Linkin takana parempi selitys aiheesta mikäli kiinnostaa lukea. https://volpefirm.com/docsis-codeword-errors/


Cisco sertifikaatteja tullut sen verran suoritettua, että virheen korjaukseen ym. on tullut “hieman” syvällisemmin tutustuttua: https://www.cisco.com/c/en/us/training-events/training-certifications/certifications.html Kuten sanoin, niin ei tuollainen määrä korjattavia pakettaja ole mitenkään hyvä tilanne. Se huomaako mitään ongelmaa yhteydessä riippuu paljon käytöstä esim. youtube katsoessa ei varmaan huomaa mitään, vaikka niitä non-correctablea olisikin.

Ilmeisesti ei kuitenkaan docsis tekniikkaa kovin paljoa sertifikaateissa käyty läpi.

 

Niin, virheenkorjaus on sitä varten, että se korjaa sitten kun joku häiriö tulee. Lähtökohtaisesti ei ole tarkoituksen mukaista, että virheitä tulee jatkuvasti ihan tolkuttomalla tahdilla. Silloin se kertoo selvästi ongelmasta yhteydessä. Doscis tekniikka kuuluu jo ihan ensimmäisiin sertifikaatteihin. Ilmeisesti itse et ole yhtäkään Cisco sertifikaattia suorittanut.

Ihan ok näköiset arvot sulla. Sitten kun ne alkaa näyttämään samalta kun minulla, niin kannattaa alkaa kyselemään:

 

 

Tein jo eilen vikailmoituksen, tänään tuli ennen 8 viesti asentajalta, että nyt on kunnossa. No minä olen kyllä erimieltä, kun tuollaista kuvan tahtia työntää virhettä kuuden tunnin aikana edelleen. Tein uuden vikailmoituksen tänään.


 

Se laittamani screenshotti oli modeemin resetoinnin jälkeen. Tässä yhden päivän jälkeen…

 

Käyttäjätaso 2

Se laittamani screenshotti oli modeemin resetoinnin jälkeen. Tässä yhden päivän jälkeen…

 


Vikapuolelle kannattaa olla yhteydessä tuosta, että käytössä on vain 16 kanavaa. Kun sulla modeemi tukee 24 kanavaa. 1000M yhteydessä pitäisi olla se 24 kanavaa käytössä, että käytännössä päästään siihen myytyyn nopeuteen. Muuten en näe suurempi ongelmia signaaliarvoissa.

Se laittamani screenshotti oli modeemin resetoinnin jälkeen. Tässä yhden päivän jälkeen…

 


Vikapuolelle kannattaa olla yhteydessä tuosta, että käytössä on vain 16 kanavaa. Kun sulla modeemi tukee 24 kanavaa. 1000M yhteydessä pitäisi olla se 24 kanavaa käytössä, että käytännössä päästään siihen myytyyn nopeuteen. Muuten en näe suurempi ongelmia signaaliarvoissa.


Jep, kiitokset vinkistä👍🏻 Täytyypi ottaa yhteyttä Elisan vikapuolelle...🤔

Tämä on nyt toinen kerta, kun minulla on käytössä 1000M. Nyt on käytössä uusi modeemi ja sama ongelma. Se ongelma ei ollut modeemista kiinni vaan juuri tuosta kanavamäärästä, koska tuolloin oli sama  määrä niitä. Minä veikkasin talon sisäverkkoa ongelman syyksi😠

Käyttäjätaso 2

Se laittamani screenshotti oli modeemin resetoinnin jälkeen. Tässä yhden päivän jälkeen…

 


Vikapuolelle kannattaa olla yhteydessä tuosta, että käytössä on vain 16 kanavaa. Kun sulla modeemi tukee 24 kanavaa. 1000M yhteydessä pitäisi olla se 24 kanavaa käytössä, että käytännössä päästään siihen myytyyn nopeuteen. Muuten en näe suurempi ongelmia signaaliarvoissa.


Jep, kiitokset vinkistä👍🏻 Täytyypi ottaa yhteyttä Elisan vikapuolelle...🤔

Tämä on nyt toinen kerta, kun minulla on käytössä 1000M. Nyt on käytössä uusi modeemi ja sama ongelma. Se ongelma ei ollut modeemista kiinni vaan juuri tuosta kanavamäärästä, koska tuolloin oli sama  määrä niitä. Minä veikkasin talon sisäverkkoa ongelman syyksi😠

 

Kun signaali arvot on tuollaiset, niin en kyllä näe miten tuo voisi olla sisäverkko ongelma. Kun tuo 1000M liittymä on tarjolla, niin silloin Elisan on hoitanut sinne laitteet, joilla se onnistuu. 16 kanavalla se 1000M ei onnistu. Veikkaisin, että profiilia pitäisi muuttaa. Tavan aspa ei näistä teknisistä asiosta vastaa, joten tuonne vikapuolelle on saatava yhteys. Helpoiten onnistuu kun jätät soittopyynnön, niin ei tarvitse linjalla roikkua tolkuttoman pitkään. Toki se onnistuu myös soittamalla asiakaspalveluun puh. 010 190 240. Näin viikonloppuisin normi aspa on kiinni, mutta samassa numerossa on silloin tuo häiriöpuoli tavoitettavissa. Se häiriöpuoli on 24/7 auki, eli sinne voi halutessaan soittaa vaikka keskellä yötä, kun on ongelmia yhteydessä. Korjaukset yleensä tehdään sitten virka-aikana, kun ongelma koskee yksittäistä käyttäjää.

Ok. Kiitos tiedosta😊👍🏻

Käyttäjätaso 2

 Korjaukset yleensä tehdään sitten virka-aikana, kun ongelma koskee yksittäistä käyttäjää.

 

Jos olisit niitä cisco sertifikaatteja lueskellut hieman tarkemmin tietäisit, että kanavien määrä on solukohtainen ja koskee siis kaikkia samassa solussa olevia käyttäjiä. Joko elisalla on tuossa kohteessa vanhan mallinen CMTS, joka ei tue yli 16 kanavaa tai jostain syystä kanavien määrät on muuten tiputettu alemmaksi.

 

Elisa kohtelee ongelmaa yksittäistä asiakasta koskevana kunnes siitä tulee useita valituksia. Tästä on omakohtaista kokemusta. Kaapelinetti hyytyy alle 10% myydystä nopeudesta ruuhka-aikana, niin yksittäisongelma ja korjataan virka-aikana (ei ollut virheitä eikä signaalitasoissa ollut valittamista silloin). Sitten lopulta oliko viidennen vikailmoituksen kohdalla myönsivät, että solun kaista vaan loppuu. Sama ongelma siis koski kaikkia muistakin samassa solussa olevia asiakkaita, mutta silti käsiteltiin vain yhtä asiakasta koskevana.

 

Jos siellä todella on vanha CMTS joka ei tue yli 16 kanavaa, niin miten sinne voidaan sitten myydä 1000M nettiä? Sitä ei voi toteuttaa 16 kanavalla, kuten itsekin totesit. Elisa itse edellyttää 1000M liittymän modeemin tukevan 24 ds kanavaa. Sopimusehdoissa myös puhutaan normaalinopeudesta joka tuolla liittymällä on 900M, eli Elisa rikkoo tässä omia sopimusehtoja. En oikein jaksa uskoa, että Elisa myisi sinne 1000M liittymää, jos siellä CTMS ei tue enempää kuin 16 kanavaa. Itse veikkaan konfiguraatiosta johtuvan tuon.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

 

Ihanko vakavissasi meinasit, että Correctable virheillä ei ole väliä? Joo pienellä määrällä ei, mutta kun minulla ei puhuta pienistä määristä. Alle 10h nyt ollut yhteys päällä ja tällä hetkellä pahimmalla kanavalla 25 000 000 virhettä. Kaikkien kanavien yhteenlaskettu virhemäärä on siellä ~200 000 000 tienoilla. Tämä siis alle 10h aikana. Joo kyllä tekniikka on virheiden korjaamiseen, mutta ei tuollainen määrä virheitä ole mitään normaalia, vaan kertoo jostain ongelmasta verkossa. 

 

Kuulostaa todella hurjalta määrältä. Ohessa omat tilastot, kun modeemi on ollut päällä 29 vuorokautta. 

 

Käyttäjätaso 2

 

Ihanko vakavissasi meinasit, että Correctable virheillä ei ole väliä? Joo pienellä määrällä ei, mutta kun minulla ei puhuta pienistä määristä. Alle 10h nyt ollut yhteys päällä ja tällä hetkellä pahimmalla kanavalla 25 000 000 virhettä. Kaikkien kanavien yhteenlaskettu virhemäärä on siellä ~200 000 000 tienoilla. Tämä siis alle 10h aikana. Joo kyllä tekniikka on virheiden korjaamiseen, mutta ei tuollainen määrä virheitä ole mitään normaalia, vaan kertoo jostain ongelmasta verkossa. 

 

Kuulostaa todella hurjalta määrältä. Ohessa omat tilastot, kun modeemi on ollut päällä 29 vuorokautta. 

 

 

Sinulla virheitten määrä on erittäin hyvällä tasolla, käytännössä aina niitä tulee, kun riittävän pitkään modeemi on päällä. Itsellä virheitten määrä on vaan lisääntynyt sitten tuon aiemman viestin. Esim nyt maanantaina 17h jälkeen näytti tältä:

 

 

Eli pahimmilla kanavilla on yli 117 000 000 virhettä 17h aikana. Kaikki kanavat ei tuohon yhteen ruudunkaappauksen sopinut, kun jostain syystä fritzbox ei anna zoomata ulospäin. Selvittely jatkuu, tänään viimeksi asentaja soitteli. Kohta ei ole jäljellä enää montaa vaihtoehtoa syyksi, mutta käydään nyt kaikki läpi. Itsellä huomionarvoista, että kanavien välillä on vähän turhan iso hajonta signaalitasoissa, mutta ei se kyllä selitä noita virheitä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Jos haluat @Ratanaula että kurkataan tuota sinun yhteyttä niin voit halutessasi laittaa meille yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta josset kerennyt jo pirauttamaan meidän vianrajauspuolelle :slight_smile:

Kerrottakoon nyt vielä että 1000M kaapelimodeemiyhteyden normaali arvioitu nopeus on 900M, mutta ehtojen mukainen minimi on 500M latausnopeudelle. Normaali vaihtelu siis 500M - 1000M. Jos tippuu tämän alle niin sitten ainakin ehdottomasti meille yhteyttä ja tutkaillaan mitä voitaisiin tehdä asialle :thumbsup_tone2:

Kaikilla alueilla ei valitettavasti ole käytössä enempää kuin 16 kanavaa vaikka modeemi pystyisi käyttämään enemmänkin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Jos haluat @Ratanaula että kurkataan tuota sinun yhteyttä niin voit halutessasi laittaa meille yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta josset kerennyt jo pirauttamaan meidän vianrajauspuolelle :slight_smile:

Kerrottakoon nyt vielä että 1000M kaapelimodeemiyhteyden normaali arvioitu nopeus on 900M, mutta ehtojen mukainen minimi on 500M latausnopeudelle. Normaali vaihtelu siis 500M - 1000M. Jos tippuu tämän alle niin sitten ainakin ehdottomasti meille yhteyttä ja tutkaillaan mitä voitaisiin tehdä asialle :thumbsup_tone2:

Kaikilla alueilla ei valitettavasti ole käytössä enempää kuin 16 kanavaa vaikka modeemi pystyisi käyttämään enemmänkin.

Silloin ei pidä myydä 1000M liittymää vaan 800M liittymää, joka on teoreettinen maksimi 16 kanavalla.

Keskustelua lainaten, miltä omat yhteysarvoni näyttävät? En osaa itse niitä tulkita. 

 

Nopeus on oikein riittävä, 950 mpbs / 50 mbps (speedtest) joten varsinaista ongelmaa ei ole. Haluaisin kuitenkin ymmärtää mikä arvo on hyvä ja mikä ei?

 

Mistä johtuu myös itselläni tulevat suuret virhemäärät, olkookin että ne ovat correctable errors.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Keskustelua lainaten, miltä omat yhteysarvoni näyttävät? En osaa itse niitä tulkita. 

 

Nopeus on oikein riittävä, 950 mpbs / 50 mbps (speedtest) joten varsinaista ongelmaa ei ole. Haluaisin kuitenkin ymmärtää mikä arvo on hyvä ja mikä ei?

 

Mistä johtuu myös itselläni tulevat suuret virhemäärät, olkookin että ne ovat correctable errors.

 

 

Hyvältä näyttää. Correctables tarkoittaa että paketti oli niin vähän vioittunut että virheenkorjaus onnistui korjaamaan sen vastaanotettaessa eli ei aiheuttanut minkäänlaista yhteyslaadun heikkenemistä.

Non-correctables tarkoittaa että paketti oli niin pahasti vioittunut ettei virheenkorjaus onnistunut sen korjaamisessa ja se piti lähettää uudestaan sinulle joka saattaa näyttäytyä esim. lagina verkkopeleissä.