Kaikkea yritetty; onko modeemin JOHTO vanhentunutta teknologiaa?

  • 31 August 2021
  • 73 kommenttia
  • 1134 katselukerrat

Ongelmat vaan jatkuu. Alunperin oli se Thomson TCM420, joka oli vanhentunutta teknologiaa, eikä siksi edes olisi voinut toimia.

1. Sain Cisco EPC3928 modeemin käytettynä
2. Ilmoitin OmaYhteisö-tiimille MAC-osoitteen vaihtumisesta
3. Antamani MAC-osoite oli CM MAC-osoite
4. OmaYhteisö-tiimistä ilmoitettiin, että MAC-osoite on vaihdettu

Olen kokeillut nyt OmaYhteisö-tiimiltä saamani viestin, jonka mukaan MAC on vaihdettu, kahdesti 3 tunnin odotusta (OK, ensimmäisellä kerralla 2 tuntia 50 minuuttia). Ensin vain sammuttaen ja käynnistäen modeemin, sitten resetoiden modeemin tulitikulla (yli 10 sek ajan painaen) ja taas siis kolmen tunnin odotus.

Valoista palaa DS ja Ethernet 1, mutta US vilkkuu tasaisesti.

Huomionarvoista:

- En saanut Ciscon modeemin mukana muita johtoja kuin virtalähteen ja siis virtajohdon. Johto, jota käytän modeemin seinään kytkemiseen on vanhan Thomsonin TCM420-modeemin mukana tullut johto, on kytketty antennipistorasiaan, siihen missä lukee TV, ja toinen pää taas on "ruuvattu" kiinni kaapelimodeemiin. Ruuvattavassa päässä on myös "piikki" joka uppoaa kaapelimodeemissa olevaan reikään, en tiedä millä nimellä näitä johtoja kutsutaan. Jos auttaa jotain, jodossa lukee "SAT-KABEL DOPPELT GESCHIRMT BZT KU11 888 CE" ja se on lyhyt, ehkä 1½ metrin johto. Vanhan Thomsonin mukana tullut johto on päällepäin fyysisesti täysin yhteensopiva kuitenkin Ciscon modeeminkin kanssa, eli joka palikka menee joka reikään.

- Käyttöjärjestelmäni ei ole Windows, vaan Xubuntu (Linux), jos se vaikuttaa asiaan.

- Kun olen yrittänyt saada kaapelimodeemia toimimaan, yhtäaikaisesti on ollut päällä mokkula, jos sekään vaikuttaa mihinkään

Voisiko se olla nyt sitten tuo johtokin (en tiedä millä nimellä kyseistä johtoa kutsutaan) vanhentunutta teknologiaa, vai missä vika?


73 kommenttia

korjaus

“Olen kokeillut nyt OmaYhteisö-tiimiltä saamani viestin... “

→ “Olen kokeillut nyt OmaYhteisö-tiimiltä saamani viestin jälkeen… “

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Tuo tarkoittaa että se on lukittautunut onnistuneesti ainakin yhteen sisääntulevaan kanavaan mutta ei saa CMTS:ltä vastausta ranging-pyyntöön jossa se huutaa kaapeliverkkoon kokoajan lisääntyvällä voimakkuudella kunnes CMTS kuulee sen ja CMTS kuittaa että kuulee sen DS-puolelle. Lataan ohjekirjan ja katson mistä voisi johtua.

Eli yksi DS-pilottikanava lukittu jossa on viesti mistä löytää pilotti US-kanavan jolle kaapelimodeemi huutaa nyt mutta ei saa CMTS:ltä ACK-kuittausta DS-kanavaan että se kuulee sen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/kotiboksi-epc3928/

Tuolta löytyy suomenkieliset tukisivut tuolle modeemille. Kokeile mennä osoitteeseen:

http://192.168.0.1/

Jätä käyttäjätunnus ja salasana tyhjäksi ja kirjaudu sisään. Sen jälkeen etsi Status sieltä ja paina se auki ja kerro miltä siellä sivulla näyttää.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@t-pekka Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, voisin vilkaista tuota yhteyttä vielä meidän puolelta?

@t-pekka Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, voisin vilkaista tuota yhteyttä vielä meidän puolelta?


Kiitos! Asiakasnumero liitetty profiiliin, laitan asiasta myös yksityisviestiä.

Yksityisviestiä ei pystykään näemmä sinulle laittamaan.

Käyttäjätaso 7

Yksityisviestiä ei pystykään näemmä sinulle laittamaan.


Moderaattoreilla on yhteinen yksityistili @OmaYhteisö-tiimi 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

https://www.elisa.ee/0000/0000/0001/files/CISCO_EPC3928S_ENG.pdf

Tuossa on tuon modeemin englanninkielinen ohjekirja. Modeemi on ohjekirjan mukaan ranging-tilassa merkkivalojen perusteella.

Onko muilla ideoita miksei CMTS kuule modeemia ranging-tilassa kun Elisan tukema modeemi ja uusin Elisan tukema firmware?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@t-pekka Kiitoksia. Vähän nyt näyttää kieltämättä erikoiselta linjan osalta, provisiointien ja sopimuksen osalta tilanne on kunnossa. 

​​​​​​Kuten @Sokrates ohjeistikin, @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle voi laittaa yksityisviestiä asiasta, niin selvitetään asiaa lisää. Kiireellisissä asioissa kannattaa varata soittoaikaa suoraan vikapuolellemme, se onnistuu kätevästi tästä linkistä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

https://www.elisa.ee/0000/0000/0001/files/CISCO_EPC3928S_ENG.pdf

Tuossa on tuon modeemin englanninkielinen ohjekirja. Modeemi on ohjekirjan mukaan ranging-tilassa merkkivalojen perusteella.

Onko muilla ideoita miksei CMTS kuule modeemia ranging-tilassa kun Elisan tukema modeemi ja uusin Elisan tukema firmware?

Mikähän tässä kohteessa on sisäantenniverkon kunto? Eli lähinnä miltä vuosikymmeneltä se on.

https://www.elisa.ee/0000/0000/0001/files/CISCO_EPC3928S_ENG.pdf

Tuossa on tuon modeemin englanninkielinen ohjekirja. Modeemi on ohjekirjan mukaan ranging-tilassa merkkivalojen perusteella.

Onko muilla ideoita miksei CMTS kuule modeemia ranging-tilassa kun Elisan tukema modeemi ja uusin Elisan tukema firmware?

Mikähän tässä kohteessa on sisäantenniverkon kunto? Eli lähinnä miltä vuosikymmeneltä se on.

Talo rakennettu 1976, siinäpä kaikki mitä tiedän asiasta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Onko omakotitalo vai rivi/kerrostalo? Onkohan antenniverkkoa koskaan uudistettu?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3

https://www.elisa.ee/0000/0000/0001/files/CISCO_EPC3928S_ENG.pdf

Tuossa on tuon modeemin englanninkielinen ohjekirja. Modeemi on ohjekirjan mukaan ranging-tilassa merkkivalojen perusteella.

Onko muilla ideoita miksei CMTS kuule modeemia ranging-tilassa kun Elisan tukema modeemi ja uusin Elisan tukema firmware?

Mikähän tässä kohteessa on sisäantenniverkon kunto? Eli lähinnä miltä vuosikymmeneltä se on.


Verkko on kuitenkin aikaisemmin toiminut, kunnes modeemi vanhentui niin ettei enää käynyt.. Ellei mitään muutoksia @t-pekka ole tehty kodin antenniverkkoon, niin tuskin on siitä kiinni.

Onko omakotitalo vai rivi/kerrostalo? Onkohan antenniverkkoa koskaan uudistettu?

Kerrostalo, ei aavistusta onko antenniverkkoa uudistettu.

 

Tammi- tai helmikuussa 2018 lopetti Thomsom TCM420 Telian/Soneran liittymällä toimintansa. Piti katsella ihan sähköpostista, milloin tilasin tuon mokkulan tilalle. Se oli aivan alkuvuotta 2018, kun tuo vanhanaikainen modeemi lopetti toimintansa tässä asunnossa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Selvisikö ikinä syy miksi se vanha lopetti toimintansa? Vai lakkasiko se toimimasta yllättäen?

Joka tapauksessa itse olisin kyllä vikapalveluun yhteydessä.

Selvisikö ikinä syy miksi se vanha lopetti toimintansa? Vai lakkasiko se toimimasta yllättäen?

 

Lakkasi täysin toimimasta yllättäen ja sataprosenttisesti, ei mitään ongelmia sitä ennen. Sitä en muista, että mitä valoja modeemissa vilkkui. Vain, että täysin moitteetta toiminut lakkasi sataprosenttisesti toimimasta aivan kerrasta poikki. Ilmoitin sinne Telialle/Soneralle, että haluan irtisanoa. Olivat haluttomia irtisanomaan, ja yrittivät tarjota tilalle nopeampaa liittymää, “jos se sillä lähtisi toimimaan”. Modeemista ei ollut mitään puhetta, esim. modeemin toimivuuden testaamisesta. Asiakaspalvelussakaan ei otettu sitä puheeksi, että mikä modeemi on käytössä. Enkä toki ollut itse tietoinen mistään EURODOCSIS 2-kuvioista silloin edes, tiesin vain että “kaapelimodeemi on kaapelimodeemi”.

Joka tapauksessa itse olisin kyllä vikapalveluun yhteydessä.

Suunnitelma on ensin kysellä täällä neuvoja, nyt laitoin myös viestin OmaYhteisö-tiimille. Sitten, tässä ihan tämän viikon aikana marssin itse liikkeeseen paikalle ja näytän siellä paikan päällä nämä modeemit ja johdot, jos voisivat vaikka testata siellä, onko nämä minun laitteeni ok ja MAC-osoitteet oikein.

 

Jos se on lopulta talon kaapeloinnissa se vika, niin en kyllä näillä näkymin vielä tiedä mihin olla yhteydessä asian tiimoilta.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Joka tapauksessa itse olisin kyllä vikapalveluun yhteydessä.

 

Jos se on lopulta talon kaapeloinnissa se vika, niin en kyllä näillä näkymin vielä tiedä mihin olla yhteydessä asian tiimoilta.

Pitäisi olla taloyhtiön edustajaan silloin kyseessä kuten isännöitsijään. Ensiksi kuitenkin kannattaa testauttaa modeemin toimivuus muuten jossain toisessa osoitteessa eri koaksiaalilla tai Elisan liikkeessä. Itse epäilen että talon sisäverkossa on vikaa mutta rajaisin nuo muut ekana pois mahdollisista aiheuttajista.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Modeemin hallinnasta saattaa saada DS-valon palaessa tietoa siitä, paljonko siellä on pilottitaajuuden antennisignaalin voimakkuus ja laatu. Mikäli tasot on alakanttiin, voisi olettaa, että US puolella on sen verran vaimennusta myös, ettei modeemi jaksa “huutaa” linjoille niin lujaa että CMTS kuulisi.

Onko huoneistossa muita antennirasioita, jossa modeemia voisi kokeilla?

Modeemin hallinnasta saattaa saada DS-valon palaessa tietoa siitä, paljonko siellä on pilottitaajuuden antennisignaalin voimakkuus ja laatu. Mikäli tasot on alakanttiin, voisi olettaa, että US puolella on sen verran vaimennusta myös, ettei modeemi jaksa “huutaa” linjoille niin lujaa että CMTS kuulisi.

Onko huoneistossa muita antennirasioita, jossa modeemia voisi kokeilla?

 

Ei ole muita antennirasioita. En ymmärrä tästä teknologiasta mitään, joten en asetuksista helposti löydä pilottitaajuuden antennisignaalin voimakkuutta. Jotain tällaista löytyy, josta en ymmärrä siis mitään:

 

“Status: Not Connected

CENTER: 500000000 Hz SPAN: 1000000000 Hz REF. LEVEL: 0 dBm VID AVG: OFF PEAK HOLD: OFF
CHANNEL POWER (@ 1000000000 Hz): OFF dBm “

“Provisioning Status

The data shown in the table below provides the downstream frequency to which the cable modem is tuned to at this time.
Downstream Frequency 514000000 Hz”
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Naapurista lainattu kuva. Tämän näköisen sivun jos saisit näkyviin. En tiedä näyttääkö tuo Cisco noita tietoja mikäli ei pääse linjoille. En omista itse kyseistä laitetta enää niin en voi tarkistaa.

Tässä näkyy ainakin “downstream channels” kohdalla nuo 8 kanavaa, jos niiden kohdalla yhdelläkään näkyisi “power level” ja “signal to noise ratio” kohdissa jotakin hyödyllistä.

 

DOCSIS Link Information

Operational Status Offline
Downstream Channels 1
Upstream Channels 1
Baseline Privacy Disable

Downstream Channels

DS Channel ID DS Modulation DS Power Level DS Signal to Noise Ratio
DS Channel ID1 DS Modulation256QAM DS Power Level 5.9dBmV DS Signal to Noise Ratio39.0 dB

Upstream Channels

US Channel ID US Modulation US Power Level
US Channel ID1 US Modulation0QAM US Power Level 0.0dBmV

Ai niin, screenshotissasi on "EPC3928S", omani sanoo "EPC3928AD", jos sillä on merkitystä.

Osallistu keskusteluun