Parantuva lähetysnopeus on myös eduksi mm. verkkopelien pelaajille ja helpottaa elämää nykymaailmassa, jossa kaikki kodin laitteet jääkaapista televisioon on kytketty internettiin.
Verkkopelaajille symmetrisyydestä lienee hiukan apua.
Kaikkien kodin laitteiden liittäminen nettiin on hakkereiden märkä päiväuni , jolloin heille avautuu mahdollisuus sotkea ja häiritä kaikkea kotonasi. Valitettavasti jääkaappien ja vastaavien tietoturva on vielä retuperällä ja suosittelen niiden osalta odottamaan aikaa parempaa.
Ja sitten tässä on palannut taas se jo vuosia sitten “vaivannut” ongelma: Kirjauduttaessa Elisan verkkokauppaan tuosta linkistä tai verkkoasiointi.elisa.fi (OmaElisa) palvelusta mobiilivarmenteella tulee ilmoitus:(,muiden tunnistapojen toiminnan jätän palveluntarjoajan kontolle...)
“Ei muokattavia liittymiä
Sinulla ei vielä ole liittymää tai sen muokkaaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista verkkopalvelussamme. Voit tehdä muutokset myös puhelimitse 0800 94200.”
Taloyhtiössä kuitenkin jo sopimuspohjainen FTTB--ETH 100/100 perusliittymä/asunto mutta kirjautuneella EI yhtään Elisan mobiililiittymää(ilmeinen syy ko. ilmoitukseen) joten päivitys nopeampaan(maksulliseen lisänopeuteen) ei onnistu..
https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat
Ja sitten tässä on palannut taas se jo vuosia sitten “vaivannut” ongelma: Kirjauduttaessa Elisan verkkokauppaan tuosta linkistä tai verkkoasiointi.elisa.fi (OmaElisa) palvelusta mobiilivarmenteella tulee ilmoitus:(,muiden tunnistapojen toiminnan jätän palveluntarjoajan kontolle...)
“Ei muokattavia liittymiä
Sinulla ei vielä ole liittymää tai sen muokkaaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista verkkopalvelussamme. Voit tehdä muutokset myös puhelimitse 0800 94200.”
Taloyhtiössä kuitenkin jo sopimuspohjainen FTTB--ETH 100/100 perusliittymä/asunto mutta kirjautuneella EI yhtään Elisan mobiililiittymää(ilmeinen syy ko. ilmoitukseen) joten päivitys nopeampaan(maksulliseen lisänopeuteen) ei onnistu..
https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat
Ei mobiiliittymän puuttumisella ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan jostain muusta on nyt kyse.
Kokemasi ongelma tuskin ratkeaa “lennossa”, joten helpoin tapa tehdä päivitys on soittaa tuohon veloituksettomaan 0800 94200 numeroon tai esim. chatin kautta.
Ja sitten tässä on palannut taas se jo vuosia sitten “vaivannut” ongelma: Kirjauduttaessa Elisan verkkokauppaan tuosta linkistä tai verkkoasiointi.elisa.fi (OmaElisa) palvelusta mobiilivarmenteella tulee ilmoitus:(,muiden tunnistapojen toiminnan jätän palveluntarjoajan kontolle...)
“Ei muokattavia liittymiä
Sinulla ei vielä ole liittymää tai sen muokkaaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista verkkopalvelussamme. Voit tehdä muutokset myös puhelimitse 0800 94200.”
Taloyhtiössä kuitenkin jo sopimuspohjainen FTTB--ETH 100/100 perusliittymä/asunto mutta kirjautuneella EI yhtään Elisan mobiililiittymää(ilmeinen syy ko. ilmoitukseen) joten päivitys nopeampaan(maksulliseen lisänopeuteen) ei onnistu..
https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat
Ei mobiiliittymän puuttumisella ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan jostain muusta on nyt kyse.
Kokemasi ongelma tuskin ratkeaa “lennossa”, joten helpoin tapa tehdä päivitys on soittaa tuohon veloituksettomaan 0800 94200 numeroon tai esim. chatin kautta.
Olen tästä samasta ongelmasta ilmoitellut(yhteisön käyttäjän historiatiedot) jo vuosia sitten enkä soittele enkä chattaa siitä enää mihinkään vaan ehdotan että korjaatte verkkopalvelunne itse sisäisesti soittelemalla tai chattaamalla palvelusta vastaavalle taholle(tiimille).Kiitos…
Ps. Toiminta saattaa muuttua,mikäli asiakkaalla on yksikin Elisan mobiililiittymä
Ja sitten tässä on palannut taas se jo vuosia sitten “vaivannut” ongelma: Kirjauduttaessa Elisan verkkokauppaan tuosta linkistä tai verkkoasiointi.elisa.fi (OmaElisa) palvelusta mobiilivarmenteella tulee ilmoitus:(,muiden tunnistapojen toiminnan jätän palveluntarjoajan kontolle...)
“Ei muokattavia liittymiä
Sinulla ei vielä ole liittymää tai sen muokkaaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista verkkopalvelussamme. Voit tehdä muutokset myös puhelimitse 0800 94200.”
Taloyhtiössä kuitenkin jo sopimuspohjainen FTTB--ETH 100/100 perusliittymä/asunto mutta kirjautuneella EI yhtään Elisan mobiililiittymää(ilmeinen syy ko. ilmoitukseen) joten päivitys nopeampaan(maksulliseen lisänopeuteen) ei onnistu..
https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat
Ei mobiiliittymän puuttumisella ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan jostain muusta on nyt kyse.
Kokemasi ongelma tuskin ratkeaa “lennossa”, joten helpoin tapa tehdä päivitys on soittaa tuohon veloituksettomaan 0800 94200 numeroon tai esim. chatin kautta.
Olen tästä samasta ongelmasta ilmoitellut(yhteisön käyttäjän historiatiedot) jo vuosia sitten enkä soittele enkä chattaa siitä enää mihinkään vaan ehdotan että korjaatte verkkopalvelunne itse sisäisesti soittelemalla tai chattaamalla palvelusta vastaavalle taholle(tiimille).Kiitos…
Ps. Toiminta saattaa muuttua,mikäli asiakkaalla on yksikin Elisan mobiililiittymä
Kannattaisikohan kysellä isännöitsijältä , että millainen sopimus taloyhtiöllä on Elisan kanssa? Siis onko suuremmat nopeudet ylipäätään mahdollisia?
Ja sitten tässä on palannut taas se jo vuosia sitten “vaivannut” ongelma: Kirjauduttaessa Elisan verkkokauppaan tuosta linkistä tai verkkoasiointi.elisa.fi (OmaElisa) palvelusta mobiilivarmenteella tulee ilmoitus:(,muiden tunnistapojen toiminnan jätän palveluntarjoajan kontolle...)
“Ei muokattavia liittymiä
Sinulla ei vielä ole liittymää tai sen muokkaaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista verkkopalvelussamme. Voit tehdä muutokset myös puhelimitse 0800 94200.”
Taloyhtiössä kuitenkin jo sopimuspohjainen FTTB--ETH 100/100 perusliittymä/asunto mutta kirjautuneella EI yhtään Elisan mobiililiittymää(ilmeinen syy ko. ilmoitukseen) joten päivitys nopeampaan(maksulliseen lisänopeuteen) ei onnistu..
https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat
Ei mobiiliittymän puuttumisella ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan jostain muusta on nyt kyse.
Kokemasi ongelma tuskin ratkeaa “lennossa”, joten helpoin tapa tehdä päivitys on soittaa tuohon veloituksettomaan 0800 94200 numeroon tai esim. chatin kautta.
Olen tästä samasta ongelmasta ilmoitellut(yhteisön käyttäjän historiatiedot) jo vuosia sitten enkä soittele enkä chattaa siitä enää mihinkään vaan ehdotan että korjaatte verkkopalvelunne itse sisäisesti soittelemalla tai chattaamalla palvelusta vastaavalle taholle(tiimille).Kiitos…
Ps. Toiminta saattaa muuttua,mikäli asiakkaalla on yksikin Elisan mobiililiittymä
Kannattaisikohan kysellä isännöitsijältä , että millainen sopimus taloyhtiöllä on Elisan kanssa? Siis onko suuremmat nopeudet ylipäätään mahdollisia?
Kysymys ei ole nyt taloyhtiön sopimuksesta vaan Elisan verkkopalvelun toimimattomuudesta joka tulkitsee väärin asiakkaan omistuksessa olevia liittymiä(niitä ei ole jos on vain kiinteitä sopimuksia) eikä lisänopeuksia voi tilata joten Elisa korjatkoon “ongelman” ihan itse..Isännöitsijää eikä allekirjoittanutta, taloyhtiön sopimuksen tilaajaa(hpj) asiaan ei tarvitse enempää sotkea...
Kysymys ei ole nyt taloyhtiön sopimuksesta vaan Elisan verkkopalvelun toimimattomuudesta joka tulkitsee väärin asiakkaan omistuksessa olevia liittymiä(niitä ei ole jos on vain kiinteitä sopimuksia) eikä lisänopeuksia voi tilata joten Elisa korjatkoon “ongelman” ihan itse..Isännöitsijää eikä allekirjoittanutta, taloyhtiön sopimuksen tilaajaa(hpj) asiaan ei tarvitse enempää sotkea...
Jep.
Jos taloyhtiössäsi ongelma ei koske kaikkia , vaan sinua ja mahdollisesti jotakin muutakin , niin Elisan suuntaan katseet kääntyy.
Mahdollisesti sopimustiedot on Elisalla jotenkin sössitty tietokantaan väärin.
Kysymys ei ole nyt taloyhtiön sopimuksesta vaan Elisan verkkopalvelun toimimattomuudesta joka tulkitsee väärin asiakkaan omistuksessa olevia liittymiä(niitä ei ole jos on vain kiinteitä sopimuksia) eikä lisänopeuksia voi tilata joten Elisa korjatkoon “ongelman” ihan itse..Isännöitsijää eikä allekirjoittanutta, taloyhtiön sopimuksen tilaajaa(hpj) asiaan ei tarvitse enempää sotkea...
Mitään isoa yleistä ongelmaa ei ole vaan tuo kuvaamasi esiintyy jossain tietyssä tilanteessa.
Meillä on toki muitakin kaltaisiasi asiakkaita, joilla on pelkkä kiinteä laajakaista tai pelkkä perusnopeus ja kyllä kaikissa tilanteissa nopeutta pitäisi voida itsepalvelunakin nostaa. Verkossa ei myöskään juurikaan ole FE-kytkimiä, joissa nopeus rajoittuu 100M maksimiin.
Jos kokemastasi huolimatta haluat lisänopeutta tilata, saako meiltä päin olla sinuun yhteydessä ? Ilman asiakkaan osallistumista myyntitapahtumaan emme tilausta luonnollisesti voi tehdä.
Kysymys ei ole nyt taloyhtiön sopimuksesta vaan Elisan verkkopalvelun toimimattomuudesta joka tulkitsee väärin asiakkaan omistuksessa olevia liittymiä(niitä ei ole jos on vain kiinteitä sopimuksia) eikä lisänopeuksia voi tilata joten Elisa korjatkoon “ongelman” ihan itse..Isännöitsijää eikä allekirjoittanutta, taloyhtiön sopimuksen tilaajaa(hpj) asiaan ei tarvitse enempää sotkea...
Jep.
Jos taloyhtiössäsi ongelma ei koske kaikkia , vaan sinua ja mahdollisesti jotakin muutakin , niin Elisan suuntaan katseet kääntyy.
Mahdollisesti sopimustiedot on Elisalla jotenkin sössitty tietokantaan väärin.
Nopeuden päivitys onnistui vielä jokin aika sitten(antoi valita vaihtoehdot ja hinnat,kauppoja ei tosin tullut)) mutta ilmeisesti jonkin päivityksen jälkeen palautui taas “ei liittymiä-tilaan”…
Tähän ei voi olla lisäämättä tekoälyn(AI) tai “Advanced Data Analysis” tulkintaa FTTB-ETH tekniikasta: ETH-tekniikkamme on muuten tuo Cat5e,yksimuotokuitu taloon on vedetty yli 10 vuotta sitten joten oletan se olevan tuota “terabit-tasoa”
Mitkä ovat teoreettiset maksiminopudet FTTB-ETH tekniikalle ?
ChatGPT sanoi:
ChatGPT
FTTB-ETH (Fiber to the Building with Ethernet) -tekniikan teoreettinen maksiminopeus riippuu useista tekijöistä, kuten käytetystä laitteistosta ja verkkoteknologiasta.
1. Kuituyhteys (FTTB):
- Itse kuituverkko voi teoriassa tukea nopeuksia aina terabittien tasolle sekunnissa. FTTB tarkoittaa, että kuitu vedetään rakennuksen tekniseen tilaan, ja nopeus riippuu enemmän rakennuksen sisäisestä verkosta kuin kuituyhteydestä.
2. Ethernet-tekniikka (ETH):
- Gigabit Ethernet (1000BASE-T) mahdollistaa 1 Gbit/s nopeuden per kaapeli (esimerkiksi Cat5e- tai Cat6-kaapeleilla).
- 10 Gigabit Ethernet (10GBASE-T) mahdollistaa 10 Gbit/s nopeudet, mutta se vaatii korkealaatuisempia kaapeleita (esim. Cat6a, Cat7) ja yhteensopivia laitteita.
- 100 Gigabit Ethernet (100GBASE-T) tarjoaa jopa 100 Gbit/s nopeuksia, mutta se vaatii erikoistuneempaa laitteistoa ja on tyypillisesti käytössä datakeskuksissa tai kaupallisissa sovelluksissa.
Yhteenveto:
Teoreettisesti FTTB-ETH-tekniikan maksiminopeus on:
- 1 Gbit/s tyypillisessä kodin tai pienyrityksen ympäristössä (Gigabit Ethernet).
- 10 Gbit/s tai enemmän kehittyneemmillä Ethernet-laitteistoilla (10GBASE-T).
Käytännössä saavutettavat nopeudet riippuvat siitä, millaisia Ethernet-standardien mukaisia kaapeleita ja reitittimiä käytetään rakennuksen sisällä.
Kysymys ei ole nyt taloyhtiön sopimuksesta vaan Elisan verkkopalvelun toimimattomuudesta joka tulkitsee väärin asiakkaan omistuksessa olevia liittymiä(niitä ei ole jos on vain kiinteitä sopimuksia) eikä lisänopeuksia voi tilata joten Elisa korjatkoon “ongelman” ihan itse..Isännöitsijää eikä allekirjoittanutta, taloyhtiön sopimuksen tilaajaa(hpj) asiaan ei tarvitse enempää sotkea...
Mitään isoa yleistä ongelmaa ei ole vaan tuo kuvaamasi esiintyy jossain tietyssä tilanteessa.
Meillä on toki muitakin kaltaisiasi asiakkaita, joilla on pelkkä kiinteä laajakaista tai pelkkä perusnopeus ja kyllä kaikissa tilanteissa nopeutta pitäisi voida itsepalvelunakin nostaa. Verkossa ei myöskään juurikaan ole FE-kytkimiä, joissa nopeus rajoittuu 100M maksimiin.
Jos kokemastasi huolimatta haluat lisänopeutta tilata, saako meiltä päin olla sinuun yhteydessä ? Ilman asiakkaan osallistumista myyntitapahtumaan emme tilausta luonnollisesti voi tehdä.
Minulle riittää se että korjaatte verkkopalveluun tuon palautuneen ongelman,se lienee viisainta.Mitä mahdolliseen myyntitapahtumaan tulee palataan siihen ongelman poistuttua..kiitos
Kysymys ei ole nyt taloyhtiön sopimuksesta vaan Elisan verkkopalvelun toimimattomuudesta joka tulkitsee väärin asiakkaan omistuksessa olevia liittymiä(niitä ei ole jos on vain kiinteitä sopimuksia) eikä lisänopeuksia voi tilata joten Elisa korjatkoon “ongelman” ihan itse..Isännöitsijää eikä allekirjoittanutta, taloyhtiön sopimuksen tilaajaa(hpj) asiaan ei tarvitse enempää sotkea...
Mitään isoa yleistä ongelmaa ei ole vaan tuo kuvaamasi esiintyy jossain tietyssä tilanteessa.
Meillä on toki muitakin kaltaisiasi asiakkaita, joilla on pelkkä kiinteä laajakaista tai pelkkä perusnopeus ja kyllä kaikissa tilanteissa nopeutta pitäisi voida itsepalvelunakin nostaa. Verkossa ei myöskään juurikaan ole FE-kytkimiä, joissa nopeus rajoittuu 100M maksimiin.
Jos kokemastasi huolimatta haluat lisänopeutta tilata, saako meiltä päin olla sinuun yhteydessä ? Ilman asiakkaan osallistumista myyntitapahtumaan emme tilausta luonnollisesti voi tehdä.
Minulle riittää se että korjaatte verkkopalveluun tuon palautuneen ongelman,se lienee viisainta.Mitä mahdolliseen myyntitapahtumaan tulee palataan siihen ongelman poistuttua..kiitos
Kurja juttu, että ongelma on palautunut. Tutkitaan asiaa ja korjataan, niin onnistuisi tuo päivitys sitten niin kuin kuuluisi.
Mun kaapelinetti antaa edelleen sen vanhan uploadin joka on vain 10 mbps. Pitääkö bootata modeemi et tää uusi tulee käyttöön? Mulla on lisänopeus käytössä.
Mun kaapelinetti antaa edelleen sen vanhan uploadin joka on vain 10 mbps. Pitääkö bootata modeemi et tää uusi tulee käyttöön? Mulla on lisänopeus käytössä.
Aloitusviestin mukaan muutos koskee vain kuituliittymiä.
Kaapelinetti ei ole kuitunetti.
Mun kaapelinetti antaa edelleen sen vanhan uploadin joka on vain 10 mbps. Pitääkö bootata modeemi et tää uusi tulee käyttöön? Mulla on lisänopeus käytössä.
Aloitusviestin mukaan muutos koskee vain kuituliittymiä.
Kaapelinetti ei ole kuitunetti.
Niin tietenkin. Kaapelinetin käyttäjiä syrjitään eikä kohdella molempia tasapuolisesti. Mikä siinä kaapelinetin uploadin nostossa on niin vaikeaa? Se kaapeliradioko? Tosin heinäkuussa 2025 siitä pääsee eroon kun YLE:n radiokanavien jakeluvelvoite kaapeliverkossa poistuu.
Ilmeisesti operaattoreita ei kiinnosta kehittää kaapelinettiä.
Päivitetäänkö nykyiset liittymätyypit automaattisesti vai pitääkö päivittää itse liittymä ja tällöinhän veloitetaan päivitysmaksu 9.99€?
Entisen presidentin sanoin: “Hold your horses”
“Kaapelinetin (DOCSIS-verkkojen) upload-kaistan (lähetysnopeuden) hitaampi nopeus verrattuna download-kaistaan (latausnopeuteen) johtuu useista teknisistä ja historiallisista syistä, jotka liittyvät verkon suunnitteluun:
1. Asymmetrinen suunnittelu
- Kaapelitelevisioverkkoja (joihin kaapelinetti perustuu) suunniteltiin alun perin yksisuuntaiseen tietoliikenteeseen, eli ohjelmien lähettämiseen koteihin päin. Kun näitä verkkoja alettiin käyttää internet-liikenteessä, infrastruktuuri suunniteltiin siten, että suurin osa kaistanleveydestä varattiin latauksille (download), koska käyttäjät tyypillisesti lataavat enemmän dataa kuin lähettävät. Tämä johtaa asymmetriseen kaistan jakoon, missä latausnopeus on korkeampi kuin lähetysnopeus.
2. Taajuuskaistan rajoitteet
- Kaapeli-internet käyttää koaksiaalikaapeleita, joissa signaali jaetaan eri taajuusalueille. Taajuuskaista on jaettu kahteen osaan:
- Alaspäin suuntautuva kaista (download): Suurin osa kaistanleveyttä varataan tiedon siirtämiseen palvelimilta käyttäjille.
- Ylöspäin suuntautuva kaista (upload): Pienempi osa kaistasta varataan tiedon lähettämiseen käyttäjältä palvelimille. Tämä on fyysinen rajoite kaapelin käytössä.
3. Käyttäjäkäyttäytyminen
- Suunnittelussa on otettu huomioon tyypillinen käyttäjäkäyttäytyminen, jossa ladataan suuria määriä sisältöä, kuten videoita ja tiedostoja, mutta lähetetään suhteellisesti pienempiä määriä dataa (esim. verkkoselaustiedot tai sähköpostit). Tästä syystä download-nopeus on priorisoitu.
4. Kaistan jakaminen useiden käyttäjien kesken
- Kaapelinetti jakaa kaistan useiden käyttäjien välillä, jotka ovat samassa verkko-osassa. Tämä tekee lähetysnopeudesta haasteellisemman, koska kun useat käyttäjät lähettävät dataa, ylöspäin suuntautuvalla kaistalla voi syntyä ruuhkaa. Download-nopeus on varattu suuremmalla prioriteetilla, koska useimmat käyttäjät lataavat sisältöä enemmän kuin lähettävät.
5. Tekniset rajoitukset (DOCSIS-standardit)
- DOCSIS (Data Over Cable Service Interface Specification) on standardi, jota käytetään kaapeli-internetissä. Varhaiset versiot DOCSIS-standardista, kuten DOCSIS 2.0, tukivat vain pieniä upload-nopeuksia. Vaikka uudemmat versiot, kuten DOCSIS 3.1, tarjoavat parempia lähetysnopeuksia, latauskaista on silti selvästi suurempi kuin lähetyskaista.
6. Modernien tarpeiden kehitys
- Vaikka tarve nopeammille lähetysnopeuksille on kasvanut esimerkiksi pilvipalveluiden, videopuhelujen ja suoratoiston vuoksi, monet verkot on yhä rakennettu oletuksella, että lataus on ensisijainen tarve. Tämä trendi on muuttumassa, mutta infrastruktuurin päivitys vaatii aikaa ja investointeja.
Yhteenveto:
Kaapelinetin upload-nopeus on hitaampi kuin download-nopeus, koska verkot on suunniteltu latauksia painottaen, ja fyysiset taajuusrajoitteet sekä käyttäjäkäyttäytyminen ovat johtaneet siihen, että download-kaistalle on annettu suurempi osuus käytettävissä olevasta kaistanleveydestä.”
Mun kaapelinetti antaa edelleen sen vanhan uploadin joka on vain 10 mbps. Pitääkö bootata modeemi et tää uusi tulee käyttöön? Mulla on lisänopeus käytössä.
Aloitusviestin mukaan muutos koskee vain kuituliittymiä.
Kaapelinetti ei ole kuitunetti.
Niin tietenkin. Kaapelinetin käyttäjiä syrjitään eikä kohdella molempia tasapuolisesti. Mikä siinä kaapelinetin uploadin nostossa on niin vaikeaa? Se kaapeliradioko? Tosin heinäkuussa 2025 siitä pääsee eroon kun YLE:n radiokanavien jakeluvelvoite kaapeliverkossa poistuu.
Ilmeisesti operaattoreita ei kiinnosta kehittää kaapelinettiä.
Lyhyesti sanottuna kaapelin tekniikka. Ensin pitää päästä eroon TV- ja radiopalveluista , että on netille riittävästi kaistaa.
Päivitetäänkö nykyiset liittymätyypit automaattisesti vai pitääkö päivittää itse liittymä ja tällöinhän veloitetaan päivitysmaksu 9.99€?
Aloitusviestin mukaan päivitys on tehtävä itse , mutta hinnasta en tiedä.
Mun kaapelinetti antaa edelleen sen vanhan uploadin joka on vain 10 mbps. Pitääkö bootata modeemi et tää uusi tulee käyttöön? Mulla on lisänopeus käytössä.
Aloitusviestin mukaan muutos koskee vain kuituliittymiä.
Kaapelinetti ei ole kuitunetti.
Niin tietenkin. Kaapelinetin käyttäjiä syrjitään eikä kohdella molempia tasapuolisesti. Mikä siinä kaapelinetin uploadin nostossa on niin vaikeaa? Se kaapeliradioko? Tosin heinäkuussa 2025 siitä pääsee eroon kun YLE:n radiokanavien jakeluvelvoite kaapeliverkossa poistuu.
Ilmeisesti operaattoreita ei kiinnosta kehittää kaapelinettiä.
Lyhyesti sanottuna kaapelin tekniikka. Ensin pitää päästä eroon TV- ja radiopalveluista , että on netille riittävästi kaistaa.
Ei TV:stä tarvitse luopua, mielluumin kaapeliverkon voisi korvata valokuidulla joka välittää TV kanavia sekä nettiä. Kaapelin tekniikka on jo vanhentunutta romua niin se joutaakin kaatopaikalle. Kaapeli on tainnut tulla jo tekniseen päähänsä että sitä ei enää pysty mitenkään kehittämään.
Nythän niitä valokuitufirmoja on aika monta ja oon huomannu et moni niistä tarjoaa myös TV kanavia, ei pelkkää nettiyhteyttä.
Niin siis tarkoitin TV- ja radiopalveluja kaapelissa.
No kaapelin tekniikka on jo vanhaa ja mielestäni kaikki em. pitäisi siirtää kuituteknikkaan kuten itsekin jo totesit.
Niin siis tarkoitin TV- ja radiopalveluja kaapelissa.
No kaapelin tekniikka on jo vanhaa ja mielestäni kaikki em. pitäisi siirtää kuituteknikkaan kuten itsekin jo totesit.
Miksi niistä pitäisi luopua jos kuitutekniikka osaa kans välittää TV, radio ja nettiä? Ei niitä tarvitse pyyhkiä kun kuitutekniikka ajaa saman asian mutta paljon paremmin. Tos tarvii vain tehdä teknisiä muutoksia laitteissa ja myös tietty kaapeli pitää uusia.
Niin siis tarkoitin TV- ja radiopalveluja kaapelissa.
No kaapelin tekniikka on jo vanhaa ja mielestäni kaikki em. pitäisi siirtää kuituteknikkaan kuten itsekin jo totesit.
Miksi niistä pitäisi luopua jos kuitutekniikka osaa kans välittää TV, radio ja nettiä? Ei niitä tarvitse pyyhkiä kun kuitutekniikka ajaa saman asian mutta paljon paremmin.
No sinä itse edellä valitit , että miksi kaapelinetin uppia ei nosteta. Se johtuu kaapelin tekniikasta ja sekä tv, radio ja netti eivät enää mahdu samaan putkeen.
Jos kaapeli pyhitetään vain TV:lle ja radiolle , niin saa se minun puolestani siellä olla.
Pitkän päälle kaapeli olisi viisasta korvata kokonaan kuidulla , niin ei ole kapasiteettiongelmia ainakaan lähitulevaisuudessa.
Nythän niitä valokuitufirmoja on aika monta ja oon huomannu et moni niistä tarjoaa myös TV kanavia, ei pelkkää nettiyhteyttä.
Moni uusista toimijoista tarjoaa TV-palveluita IPTV:nä, eikä perinteisellä kaapeliTV-jakelulla.
Jos taloudessa on vain yksi televisio, tuo on ihan toimiva ratkaisu.
Niin siis tarkoitin TV- ja radiopalveluja kaapelissa.
No kaapelin tekniikka on jo vanhaa ja mielestäni kaikki em. pitäisi siirtää kuituteknikkaan kuten itsekin jo totesit.
Miksi niistä pitäisi luopua jos kuitutekniikka osaa kans välittää TV, radio ja nettiä? Ei niitä tarvitse pyyhkiä kun kuitutekniikka ajaa saman asian mutta paljon paremmin.
No sinä itse edellä valitit , että miksi kaapelinetin uppia ei nosteta. Se johtuu kaapelin tekniikasta ja sekä tv, radio ja netti eivät enää mahdu samaan putkeen.
Jos kaapeli pyhitetään vain TV:lle ja radiolle , niin saa se minun puolestani siellä olla.
Pitkänpäälle kaapeli olisi viisasta korvata kokonaan kuidulla , niin ei ole kapsiteettiongelmia ainakaan lähitulevaisuudessa.
Niin valitin ja me molemmat ollaan samaa mieltä että pitää korvata kokonaan kuidulla kun varmasti tulee kapasiteettiongelma kun sen lisääminen ei ole enää teknisesti mahdollista.
Vaikka YLE:n TV kanavilla jakeluvelvoite niin ei se vaarantuisi vaikka kaapeliverkko korvattaisiin kuidulla sillä kuidulla on paljon parempi kapasiteetti kuin kaapeliverkolla ja sitä pystyy kasvattamaan toisin kuin kaapeliverkkoa jota ei enää pysty.
Kuten @sakarialanne jo edellä kertoi , niin tällä hetkellä kuidussa TV-signaalia siirretään IPTV:nä , ei samanlaisena multicastina kuin kaapelissa.
No kyllä tuollainen ongelma ratkeaa , jos vain toimijoilla halua on.