Vastattu

Laajakaistan nopeus puolet luvatusta?


Onko ihan normaalia (tai edes laillistaa) mainostaa kiinteän VDSL laajakaistan nopeudeksi 100M, mutta lisätiedot laatikossa kertoa, että 100M laajakaistan normaalinopeus on kuitenkin vain 68M, ja joka todellisuudessa on sitten 53M ?

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 22 April 2022, 13:00

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Onko ihan normaalia (tai edes laillistaa) mainostaa kiinteän VDSL laajakaistan nopeudeksi 100M, mutta lisätiedot laatikossa kertoa, että 100M laajakaistan normaalinopeus on kuitenkin vain 68M, ja joka todellisuudessa on sitten 53M ?

 

 

Hmmmm…

Jokin virhe noissa tiedoissa näyttäisi olevan. Tässä sopimusehdot:

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

Laita yksityisviestillä tiedot osoitteestasi/liittymästäsi @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä korjaamaan.

Ei tuo nopeus ole kovin kaukana todellisuudesta:

 

Ennen tuota huomautusta Elisan sivuilla ei ollut, mutta sen jälkeen kun valitin Elisalle alhaisesta nopeudesta, ja he kävivät tarkistamassa asian, eikä löytäneet mitään vikaa. Väittivät että Elisalla on kaikki kunnossa ja vika on taloyhtiöni sisäverkossa. Lähettivät tarkastuksesta 100€ laskun ja käskivät ottaa yhteys taloyhtiöön.

Taloyhtiön tarkastaja kävi kotonani ja sanoi että jos puhelinpistoke toimii, niin kaikki pitäisi olla kunnossa. Varmuuden vuoksi vaihtoi pyhelinpistokkeen, vaikkei siitä pitäisi olla hyötyä. Yhdessä mittäsimme nopeuden kahdella eri modeemilla ja nopeudeksi saimme muistaakseni  juuri 55-62 Mbps. 

Kerroin hänelle, että Elisan asentaja kävi tarkistamassa ja sanoi, että Elisalla on kaikki kunnossa ja taloyhtiö jakamoon kuulema tulee 100 Mbs. Mihin taloyhtiön asentaja vastasi, että tänäänkin kolmessa neljästä kohteessa vika oli Elisassa, vaikka Elisa väitti, että heillä kaikki on kunnossa. Muuta hän ei voi tehdä asialle ja lähti.

Kun viikon päästä katsoin Elisan sivuja, niin sivuille ilmestyi tuo teksi, että 100M laajakaistan normaalinopeus on 68M, joka todellisuudessa voi olla myös 53M . Ennen tätä tekstiä ei ollut Elisan sivuilla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Operaattorin vastuu loppuu kellarissa olevan aktiivilaitteen porttiin.

Sisäjohtoverkon kaapeli ja puhelinrasia ovat asiakkaan (taloyhtiön) vastuulla.

Jos dslamin portin nopeus on 100M, operaattorin osuus on kunnossa.

Jos puhelinrasian vaihto ei auttanut, pitäisi uusia nousukaapeli, mutta lienee fiksumpaa odottaa linjasaneerausta, jonka yhteydessä uusitaan koko sisäverkko.

Operaattorin vastuu loppuu kellarissa olevan aktiivilaitteen porttiin.

 

Tehän, teitte sopimuksen taloyhtiön kanssa ja rahastatte taloyhtiöttä, joten teidän piti varmistaa, että pystytte toimittamaan lupaamanne nopeuden asiakkaan asti, ei minun. Miksi sitten yrititte periä minulta 100€ liittymän tarkastusmaksun? Minulla on sopimus teidän kansanne, tilasin 100M yhteyden, mutta sain vain 50M. Minua ei kiinnosta kenen piuhoissa se vika on, eikä mielestäni se ole minun tehtäväni tutkia miksi pistokkeesta tulee vain 50M, vaan teidän.

Ja jos itsekin sanotte, että 100M yhteyden nopeus on vain 53M, niin miksi sitten mainoastatte ja myytte sitä 100M yhteytenä eikä esim 50M yhteytenä? Ja veloitatte taloyhtiöltä 100M yhteyden hinnan? Eikö se ole kusettamista? Jos teidän mielestänne normaalinopeuskin on vain 68M ja maksimissaan se voi olla 75M, niin eikö se silloin ole max 75M yhteys eikä 100M?

Ja ennen kuin Elisa teki sopimuksen taloyhtiömme kanssa, niin meillä oli DNA:n kaapelimodeemiyhteys. Käsittääkseni kaapelimodeemi pystyy jopa tuhat Mbps nopeuksiin. Miksi Elisa valitsi sitten VDSL tekniikan kaapelimodeemin sijan? Jotta voisi kusettaa ja periä korkeamman maksun, siitä mitä ei pysty edes toimittamaan asiakkaan asti?

Käyttäjätaso 7

Tehän, teitte sopimuksen taloyhtiön kanssa ja rahastatte taloyhtiöttä, joten teidän piti varmistaa, että pystytte toimittamaan lupaamanne nopeuden asiakkaan asti, ei minun.

...

Ja ennen kuin Elisa teki sopimuksen taloyhtiömme kanssa, niin meillä oli DNA:n kaapelimodeemiyhteys. Käsittääkseni kaapelimodeemi pystyy jopa tuhat Mbps nopeuksiin. Miksi Elisa valitsi sitten VDSL tekniikan kaapelimodeemin sijan?

 

Elisa on tehnyt taloyhtiön kanssa sopimuksen yhteyden toimittamisesta taloyhtiöön. Kuten edellä todettiin, ne viimeiset metrit ovat taloyhtiön vastuulla. Elisa ei voi mitään sille, jos talon vanhat kuparilinjat eivät toimi kunnolla.

Lisäksi se on ollut taloyhtiö, joka on tehnyt päätöksen ja valinnan eri vaihtoehdoista, operaattorien antamien tarjousten perusteella. Jos valinta on ollut mielestäsi väärä, valita taloyhtiön päättäjille.

Tehän, teitte sopimuksen taloyhtiön kanssa ja rahastatte taloyhtiöttä, joten teidän piti varmistaa, että pystytte toimittamaan lupaamanne nopeuden asiakkaan asti, ei minun.

...

Ja ennen kuin Elisa teki sopimuksen taloyhtiömme kanssa, niin meillä oli DNA:n kaapelimodeemiyhteys. Käsittääkseni kaapelimodeemi pystyy jopa tuhat Mbps nopeuksiin. Miksi Elisa valitsi sitten VDSL tekniikan kaapelimodeemin sijan?

 

Elisa on tehnyt taloyhtiön kanssa sopimuksen yhteyden toimittamisesta taloyhtiöön. Kuten edellä todettiin, ne viimeiset metrit ovat taloyhtiön vastuulla. Elisa ei voi mitään sille, jos talon vanhat kuparilinjat eivät toimi kunnolla.

Lisäksi se on ollut taloyhtiö, joka on tehnyt päätöksen ja valinnan eri vaihtoehdoista, operaattorien antamien tarjousten perusteella. Jos valinta on ollut mielestäsi väärä, valita taloyhtiön päättäjille.

 

Käsittääkseni minulla on sopimus Elisan kanssa ei taloyhtiön kanssa.
Tilasin yhteyden Elisalta, elisan sivuilta, en taloyhtiöltä.

Jos tilaat tuotteen verkkokaupassa missä luvataan toimitus kotiin seuraavaksi päiväksi. Mutta kun et saa tuotetta viikonkin kuluttua ja soitat kauppiaalle, joka perii sinulta 100€ vianrajausmaksun ja sanoo, että se on sun vika, kun he tekivät alueellasi sopimuksen lähettifirman joka kuljettaa paketit aaseilla. Niin olisiko se mielestäsi reilua? Sopimuksen lähettifirman kanssa teki verkkokauppias en minä. Miksi minua syyllistetään ja rahastetaan vianrajausmaksuilla? Minulle luvattiin paketti kotiin seuraavaksi päiväksi, mutta en saanut sitä. Ei ole minun vika, että kauppias teki sopimuksen lähettifirman kanssa, joka ei pysty sitä toimittamaan. 

Käyttäjätaso 7

 

Käsittääkseni minulla on sopimus Elisan kanssa ei taloyhtiön kanssa.
Tilasin yhteyden Elisalta, elisan sivuilta, en taloyhtiöltä.

Jos tilaat tuotteen verkkokaupassa missä luvataan toimitus kotiin seuraavaksi päiväksi. Mutta kun et saa tuotetta viikonkin kuluttua ja soitat kauppiaalle, joka perii sinulta 100€ vianrajausmaksun ja sanoo, että se on sun vika, kun he tekivät alueellasi sopimuksen lähettifirman joka kuljettaa paketit aaseilla. Niin olisiko se mielestäsi reilua? Sopimuksen lähettifirman kanssa teki verkkokauppias en minä. Miksi minua syyllistetään ja rahastetaan vianrajausmaksuilla? Minulle luvattiin paketti kotiin seuraavaksi päiväksi, mutta en saanut sitä. Ei ole minun vika, että kauppias teki sopimuksen lähettifirman kanssa, joka ei pysty sitä toimittamaan. 

Ymmärrän harmituksen , mutta tosiasia vain on , että taloyhtiöliittymissä on kaksi vastuunkantajaa , operaattori ja taloyhtiö.

Operaattori vastaa omasta verkostaan ja taloyhtiö omastaan. Jos vika on operaattorin verkossa , niin operaattori on velvollinen sen korjaamaan. Jos vika on taloyhtiön osuudessa , niin taloyhtiö on velvollinen sen korjaamaan. No yleensä taloyhtiöillä ei ole tarvittavaa osaamista ja työt tilataan operaattorilta ja asiakas maksaa.

Noin se menee juridiikan kannalta. Ei se operaattori voi puuttua sellaisiin verkon osiin omalla kustannuksellaan , joita se ei omista.

Jos haluaa jonkun vertauskuvan asiaan tehdä , niin esim. jos tilaat kaupasta tavaraa ja myyjä lupaa sen seuraavaksi päiväksi , mutta tie on poikki eikä toimitusta voida tuoda , niin siihen se tyssää. Se on ns. force major tilanne ja vähän samasta näyttäisi tässäkin olevan kyse. Elisa ei voi tilattua tuotetta täysimääräisesti  toimittaa ennen kuin taloyhtiö korjaa verkkonsa. Onneksi sentään tuote toimii osittain. Suosittelen ainakin tilapäisesti muuttamaan liittymän hitaammmaksi , niin säästyy rahaa kunnes verkko toimii suuremmilla nopeuksilla.

 

Käsittääkseni minulla on sopimus Elisan kanssa ei taloyhtiön kanssa.
Tilasin yhteyden Elisalta, elisan sivuilta, en taloyhtiöltä.

Jos tilaat tuotteen verkkokaupassa missä luvataan toimitus kotiin seuraavaksi päiväksi. Mutta kun et saa tuotetta viikonkin kuluttua ja soitat kauppiaalle, joka perii sinulta 100€ vianrajausmaksun ja sanoo, että se on sun vika, kun he tekivät alueellasi sopimuksen lähettifirman joka kuljettaa paketit aaseilla. Niin olisiko se mielestäsi reilua? Sopimuksen lähettifirman kanssa teki verkkokauppias en minä. Miksi minua syyllistetään ja rahastetaan vianrajausmaksuilla? Minulle luvattiin paketti kotiin seuraavaksi päiväksi, mutta en saanut sitä. Ei ole minun vika, että kauppias teki sopimuksen lähettifirman kanssa, joka ei pysty sitä toimittamaan. 

Ymmärrän harmituksen , mutta tosiasia vain on , että taloyhtiöliittymissä on kaksi vastuunkantajaa , operaattori ja taloyhtiö.

Operaattori vastaa omasta verkostaan ja taloyhtiö omastaan. Jos vika on operaattorin verkossa , niin operaattori on velvollinen sen korjaamaan. Jos vika on taloyhtiön osuudessa , niin taloyhtiö on velvollinen sen korjaamaan. No yleensä taloyhtiöillä ei ole tarvittavaa osaamista ja työt tilataan operaattorilta ja asiakas maksaa.

Noin se menee juridiikan kannalta. Ei se operaattori voi puuttua sellaisiin verkon osiin omalla kustannuksellaan , joita se ei omista.

Jos haluaa jonkun vertauskuvan asiaan tehdä , niin esim. jos tilaat kaupasta tavaraa ja myyjä lupaa sen seuraavaksi päiväksi , mutta tie on poikki eikä toimitusta voida tuoda , niin siihen se tyssää. Se on ns. force major tilanne ja vähän samasta näyttäisi tässäkin olevan kyse. Elisa ei voi tilattua tuotetta täysimääräisesti  toimittaa ennen kuin taloyhtiö korjaa verkkonsa. Onneksi sentään tuote toimii osittain. Suosittelen ainakin tilapäisesti muuttamaan liittymän hitaammmaksi , niin säästyy rahaa kunnes verkko toimii suuremmilla nopeuksilla.

 

Ymmärrän, että operaattorilla ja taloyhtiöllä on sopimus, mutta miten minä liityn siihen?

Ja miten minä voin joutua maksumieheksi vianrajauksessa?

Jos ostat junalipun Helsingistä Tampereelle, eikä juna koskaan saavu asemalle, niin kenelle soitat?
Tietenkin VR:lle, eli keneltä ostit lipun, eikö niin?

Mitä jos VR:n asiakaspalvelussa sinulle vastattaisiin, että voimme tutkia, miksi juna ei ole saapunut, mutta jos vika ei ole VR:ssä, niin saat 100€ vianrajausmaksut. Suostuisitko?

Ja hetken päästä soitettaisiin takaisin, ja sanottaisiin, että vika oli radassa, jonka omistaa suomen valtio, ei meissä. Joten tässä sinulle 100€ lasku vianrajauksesta. Et päässyt Tampereelle ja sait vielä 100€ laskun vianrajauksesta. Meneekö näin juridiikan mukaan?

Nyt Elisa sanoo, että vika on taloyhtiön verkossa, eikä he saa koskea taloyhtiön laitteisiin.
Ja taloyhtiö sanoo, että meidän verkossa kaikki on kunnossa ja Elisan laitteisiin emme saa koskea.

Jos Elisalla ja taloyhtiöllä on sopimus, niin eikö niiden yhdessä pitäisi selvittää, missä on vika, eikä minun, kolmannen osapuolen? 
 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Toimita saamasi lasku isännöitsijälle ja kokeile maksavatko. Elisa laskuttaa korjauksen tilaajaa, siksi lasku on sinulle osoitettu.

Käyttäjätaso 7

Toimita saamasi lasku isännöitsijälle ja kokeile maksavatko. Elisa laskuttaa korjauksen tilaajaa, siksi lasku on sinulle osoitettu.

Juuri näin.

Taloyhtiöillä kuuluu asunto-osakeyhtiölain mukaan olla vastuunjakotaulukot. Normaalisti kiinteästi asennetut vesi-,viemäri-,sähkö- ja televerkot kuuluvat yhtiön vastuulle eikä osakas/vuokralainen edes saa niihin omin lupinsa muutoksia tehdä/teetättää.

Näin ollen yhtiön televerkon kuntotarkastukset/korjaukset pitäisi kuulua yhtiön maksettaviksi.

Toimita saamasi lasku isännöitsijälle ja kokeile maksavatko. Elisa laskuttaa korjauksen tilaajaa, siksi lasku on sinulle osoitettu.

 

Ja tämä ratkaisee laajakaistaongelman miten?

Kerronko miten asian pitäisi olla?

Kun Elisalla on sopimus taloyhtiön kanssa, niin Elisa soittaa taloyhtiölle ja he yhdessä sopivat ajan, jolloin yhdessä käyvät talojakamossa tarkistamassa piuhat ja yhdessä selvittävät ongelman.

Näin kukaan ei pysty syyttelemään toista, ja ongelma vihdoinkin voidaan ratkaista. Eikä se jää vuosiksi tilaan: Meillä on kaikki kunnossa, vika on teidän piuhoissa. Eipäs, meillä on kaikki kunnossa ja vika on teissä. Eikä asiakas joudu kärsimään vuosiksi puolet hitaammassa nopeudesta. 

Jos tiettyä nopeutta ei pystytä toteuttamaan, niin yhdessä voivat miettiä, että pitäisikö tekniikkaa vaihtaa esim VDSL:sta kaapelimodeemiin, tai sitten mahdollisesti sopia alemmasta nopeudesta joka oikeasti toteutuu. Ja näin taloyhtiö voi maksaa vähemmän Elisalle, kun kuitenkin luvattuihin nopeuksiin ei päästä.

Samoin asiakkaille, jotka 100M yhteyden sijan joutuivat vuosia kärsimään vain 50M nopeudesta. Elisa kompensaationa voisi tarjota vaikka 50M mobiililaajakaistan veloituksetta. Eikä yrittää rahastaa vielä tuplalaajakaistalla.  Tai edes poistaa rajoitukset upload-nopeudesta jos download nopeuteen ei pystytä vaikuttamaan. 

Käyttäjätaso 7

Toimita saamasi lasku isännöitsijälle ja kokeile maksavatko. Elisa laskuttaa korjauksen tilaajaa, siksi lasku on sinulle osoitettu.

 

Ja tämä ratkaisee laajakaistaongelman miten?

Kerronko miten asian pitäisi olla?

Kun Elisalla on sopimus taloyhtiön kanssa, niin Elisa soittaa taloyhtiölle ja he yhdessä sopivat ajan, jolloin yhdessä käyvät talojakamossa tarkistamassa piuhat ja yhdessä selvittävät ongelman.

Näin kukaan ei pysty syyttelemään toista, ja ongelma vihdoinkin voidaan ratkaista. Eikä se jää vuosiksi tilaan: Meillä on kaikki kunnossa, vika on teidän piuhoissa. Eipäs, meillä on kaikki kunnossa ja vika on teissä. Eikä asiakas joudu kärsimään vuosiksi puolet hitaammassa nopeudesta. 

Jos tiettyä nopeutta ei pystytä toteuttamaan, niin yhdessä voivat miettiä, että pitäisikö tekniikkaa vaihtaa esim VDSL:sta kaapelimodeemiin, tai sitten mahdollisesti sopia alemmasta nopeudesta joka oikeasti toteutuu. Ja näin taloyhtiö voi maksaa vähemmän Elisalle, kun kuitenkin luvattuihin nopeuksiin ei päästä.

Samoin asiakkaille, jotka 100M yhteyden sijan joutuivat vuosia kärsimään vain 50M nopeudesta. Elisa kompensaationa voisi tarjota vaikka 50M mobiililaajakaistan veloituksetta. Eikä yrittää rahastaa vielä tuplalaajakaistalla.  Tai edes poistaa rajoitukset upload-nopeudesta jos download nopeuteen ei pystytä vaikuttamaan. 

Jep jotakin pitäisi tehdä. Ei muuta kuin valitusta isännöitsijälle.

Sen mitä tiedän taloyhtiöliittymistä VDSL:llä , niin yhtiövastikkeeseen kuuluva perusnopus on 10...25 Mbit/s normaalisti. 100M on ns. lisänopeus , josta asiakas maksaa vastikkeeseen kuuluvan osan lisäksi muutaman euron kuukaudessa lisähintaa suoraan operaattorille. 100M perusnopeudesta VDSL-liittymissä en ole kuullut , mutta voihan se taloyhtiön soppari sellainenkin olla , en tiedä. No isännöitsijä tietää.

Jos taloyhtiön kaapelit ovat päässeet happanemaan , niin sille ei pikaisella aikataululla ole paljon tehtävissä ja liittymänopeuden alentaminen lienee järkevintä.