Vastattu

Outo pätkiminen kaapeliliittymällä


Käyttäjätaso 2

Olen tästä vikapuolen kanssa ja muutaman kerran puhelimitse keskustellut ja asiaa on pyritty korjaamaankin, mutta alkuperäisen ongelman tilalle on tullut uusi, joka ei nyt tunnu edistyvän, joten kyselen vielä täältäki kokemuksia ja toivon että vika saataisiin viimein korjattua.

Eli n. kuukausi sitten alueelleni tehtiin verkon parannustöitä, joiden jälkeen alkoi jatkuva lagaaminen peleissä, eli tuli kovia lagipiikkejä 5-10 minuutin välein. Tuo selvitettiin nopeasti ja modeemin linja-arvot olivat huonosti säädetty ja asentajan käytyä niitä säätämässä tuo kyseinen ongelma katosi. Signaali oli siis liian vahva.

Maanantaina oli taas verkon parannustöitä ja se oli vikapuolen mukaan korjaus edellisen parannustyön yhteydessä ilmenneisiin ongelmiin. Kaiken tämän jälkeen yhteys tekee nyt sitä, että aina aika ajoin se katkeaa kokonaan 30-60 sekunniksi ja lennän esim online peleistä aina ulos, joka on varsin raivostuttavaa. Modeemissa on 10dB vaimennin kiinni, koska ilman sitä linja-arvot olisivat aivan liian kovat ja asentaja teki nuo säädöt kun vaimennin oli kiinni.

Olen tässä sen verran asiaa tutkinut, että mielestäni aina kun yhteys hetkellisesti katkeaa, niin modeemin upstream modulaatio muuttuu. Se on tyypillisesti 64QAM, mutta kun yhteys pätkäisee se putoaa yleensä 16QAM ja siitä sitten vielä QPSK:hon. Teidän puolelta ei ole noiden asentajan tekemien säätöjen jälkeen kuulemma enää näkynyt katkoksia ja valojen puolesta modeemi pysyy koko ajan linjalla, joten voiko tuo modulaation putoaminen olla syy tai seuraus ongelmasta?

Modeemina on n. 4 vuotta vanha Arris TG2492, johon tänään teidän puolelta päivitettiin testiksi uusin firmware. Minulle joku teitlä väitti sitäkin, että modeemi olisi rikki, joka tietysti on mahdollista, mutta olisi vähän outoa että se hajoaisi juuri tuossa kohtaa kun verkkoon tehdään muutostöitä. Eikä modeemi tosiaan ole edes vanha.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi mökörölli 18 March 2023, 12:07

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Jos tuen mukaan modeemi on rikki, pyydä uusi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Täällä kärsittiin tuommoisesta ongelmasta myös muutama vuosi sitten. Noi upstream muutokset 64QAM → 16QAM ja → QPSK viittaavat selvästi samaan mitä meillä täällä oli, eli kohinaan/häiriöön upstream-taajuuksilla. Vika oli ajoittainen, eli saattoi kestää hyvin lyhyen ajan, toisinaan saattoi kestää tunteja. Saattoi tapahtua päivällä tai yöllä. Ongelma ilmeni aina packet lossina, ja (upload) nopeuden pudotuksena. Häiriö päällä paketteja saattoi kadota 10-25% ja upload nopeus oli pahimmillaan alle 100 kilobittiä/sek.

 

Ongelma tässä tulee sinun osaltasi varmasti saada Elisa vakuutettua siitä, että vika on kaapelisolussa, eikä omissa laitteissa. Itse käytin tämän tutkimiseen ehkä vähän turhan pitkän aikaa, ennenkuin avasin vikatiketin asiasta. Kokeiltiin eri antennirasiat läpi, erilaisine jaottimineen kaapeleineen. Ongelma oli myös sen verran ajoittainen, ettei kukaan yllättäen ollut linjaa tarkistelemassa ongelmahetkenä.

Sinnikkäästi pidin vikatikettiä Elisalla auki, ja jossain välissä sain suorat yhteystiedot eräältä asentajalta, joka sanoi että hänelle soittaa kun vika on päällä, eli jättää Elisan juupas-eipäs-asiakasonainaväärässä -ketjun välistä. Lopulta vika sattui ko. asentajan työpäivään, ja vihdoin vika saatiin ainakin edes todennettua ja vahvistettua. Itse häiriölähteen jäljittäminen tämän jälkeen kesti vielä oman aikansa.. Ja vika vielä toistui n. vuotta myöhemmin jolloin häiriölähde oli eri. Tällöin ongelman korjaaminen ja jäljittäminen ei tosin pitkää kestänyt, kun oli suorat yhteystiedot asentajalle, joka otti heti kopin asiasta ilman että tarvitsee kuunnella päivä tolkulla asiakkaan syyllistämistä.

 

TL;DR: Upstream-taajuuksilla kohinaa/häiriötä. Hyvin hankala ongelma, jonka jäljittäminen on vaikeaa. Kunhan muuri murtuu elisan asiakas-on-aina-väärässä-palvelun kanssa, vian jäljille on mahdollista päästä. Asian jäljittämisessä voi mennä pitkä aika, riippuen siitä kuinka yleisesti ongelma toistuu. Pitkää pinnaa vaaditaan, sinnikkyys palkitaan (toimivalla yhteydellä).

Itse kiitän suuresti asentajaa, joka oli minun tapauksessani ongelmaa jäljittämässä. Risut elisan asiakas-on-aina-väärässä-palvelulle, joka vain syyllisti ja jatkuvasti yritti jarrutella asian etenemistä.

Käyttäjätaso 2

Itsekkin olen Goolea ahkerasti viime päivinä käyttäneenä pohtinut tuota upstreamin kohinaa. Täällähän oli siis paljonkin ongelmia juuri upstreamin kanssa kun muutin n. 6.5 vuotta sitten ja sain taistella silloin tuen kanssa liki vuoden ennen kuin ongelma ratkesi. Ja mitä tuohon uuteen modeemiin tulee, niin ihan kauheasti ei kiinnosta uuteen modeemiin laittaa rahoja kiinni, kun se ei todennäköisesti vaikuta yhtään mihinkään. Toki sellaisen otan jos se minulle veloituksetta lähetetään, mutta en näe että vika olisi laitteissa. Vikapuolelta sanottiin vaan, että lainaa kaverilta vaikka modeemia jos voit testiin, mutta ei se modeemin lainaaminen nyt niin helppoa ole, kun vika on niin satunnaista.

ja tämäkin on tosiaan vaikea ongelma, kun ongelmat kestävät minuutista puoleen tuntiin ja jos juuri siihen hetkeen ei saa asentajaa kiinni, niin on ihan mahdoton asiaa lähteä sen enempää todentamaan. Kaikki ongelmat kuitenkin alkoivat tuon n. kuukausi sitten tehdyn verkon “parannuksen” yhteydessä ja siihen tehtiin korjaustöitäkin joskus viikko sitten. Alkuperäinen ongelma tosiaan katosi mutta tuli uusi tilalle...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Taitaa olla epäonninen yhteensattuma vaan että ovat nyt alkaneet samoihin aikoihin muiden huoltotoimenpiteiden kanssa. Häiriöt voivat johtua melkein mistä vain, ja voi tulla mistä vain kaapelisolun sisältä. Meillä vianrajauksen yhteydessä meille ja muutamaan naapuritaloyhtiöön asennettiin “älyvahvistimet” joiden kautta ilmeisesti Elisa saa mahdollisia raportteja noista häiriöistä. Häiriön lähde kun oli rajattu asentajan mukaan siinä vaiheessa kolmeen kiinteistöön, oma mukaanlukien. Vika kuitenkin lopulta löytyi naapuristamme, Elisan vastuualueen ulkopuolelta, ja ilmeisesti irtikytkemisellä uhaten oltiin pyydetty heitä korjaamaan vika.

Vuotta myöhemmin häiriötä oli tullut toisesta naapurikiinteistöstä, jonne alkuperäisen vianrajauksen yhteydessä oltiin asennettu myös “älyvahvistin”. Tällä toisella kertaa asentaja oli jo tapaukseta saanut tiedon, kun siitä ilmoitin. Vika korjaantui hyvinkin nopeasti, sillä lähde oli jo tiedossa.

Käyttäjätaso 2

Voihan se tietysti yhteensattumaakin olla, mutta alkuperäisessä verkon parannuksessa oli jotain asennusvirheitä tapahtunut, joita muutama viikko myöhemmin sitten korjailtiin ja se asiaa vähän korjasikin, mutta mukana tuli uusi vika. Vaikea ajatella etteikö näillä olisi edelleen jotain yhteyttä. Toki myös alakertaan on muuttanut samoihin aikoihin uusi naapuri, joten mistä minä tiedän vaikka sieläl olisi viallinen laite joka häiritsee verkkoa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Aika erikoista että Elisa ei saa mitään loggausta käyntiin niin että olisi 24h päällä jolloin mahdollinen vika tallentuisi logeihin..

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Aika erikoista että Elisa ei saa mitään loggausta käyntiin niin että olisi 24h päällä jolloin mahdollinen vika tallentuisi logeihin..

Varmasti saisikin kohtuu helposti tommosen toteutettua, kun kerta jotain tietoa CMTS:ltä näkee perus asiakaspalvelijakin. Kyse onkin siitä että perus kuluttajalla ei ole mitään arvoa Elisalle, eikä tommosia virityksiä ja seurantoja kannata tavallisen kuluttajan takia rakentaa.

Ja varmaan aiheeseen liittyy sekin, että Elisalla on valtava massa asiakkaita. Automaattisissa järjestelmissä on aina omat ongelmansa, ja läpi tulee false-positiveja. Vaatinee kohtuu paljon resursseja ylläpitää..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Laitatko @Vesanius yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi lle, niin tutkitaan tätä hieman tarkemmin. Kiitos!

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Moro, 

En tee uutta ketjua koska oma ongelma samankaltainen. Viime aikoina yhdessä pelissä pingi satunnaisesti nousee ~45ms jopa 1000ms. Samoin välillä telegrammissa tulee connecting… ja sivut latailee hitaasti eli pelkkää viivettä mutta nopeutta on. Menin Arris TG2492s sivuille ja huomasin, että upsteamin modulaation tipahtelee 64QAM → 16QAM/QPSK pahimmassa tapauksessa kaikilla kanavilla. Ongelma alkanut ärsyttää, koska tätä tapahtuu muutaman tunnin välein. Mistähän sitä lähtis debuggailee ongelmaa? Ei ennen ollut tällaista vaikka sisäverkko on kuulemma huonohko ja dB-arvoja on ennekin säädelty keskuksesta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Suosittelen vaihtamaan ainakin kaapelijohdon ja haaroittimen uuteen, jos signaali siitä kohenisi. Jos sisäverkko on huono, niin varmaan sen parannusta olisi hyvä lähteä pohtimaan, sillä uskonpa tämän olevan se syy tuohon pomppimiseen. Vikapalvelun kanssa kannattaa keskustella aiheesta lisää, niin voidaan samalla hieman mitata yhteyksiä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Ei auta kaapelien ja haarottimien vaihdot tuohon (jollei ne ole itsestään syyllisiä koko ongelman aiheuttamiseen). Nuo upstream-parametrit määrittää CMTS koko solulle, ei ole loppuasiakaskohtaisia. Joku jossain päin aiheuttaa häiriötä taajuuksilla niin paljon että CMTS joutuu pudottamaan modulaatiota, että saa selvän siitä mitä linjalla puhutaan.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Ostin tollaisen adapterin Prismasta ja poistin data/tv splitterin välistä ja lätkäsin suoraan tv pistokkeeseen kaapelin, niin dBmV arvot ainakin parani siitä 48/47 → 45 . Kerkesinkin jo iloita ku nousi 64QAMii ja oli siinä pari tuntia ainakin, mutta tipahti sittenkin tohon 16. Kokeilin toisella kaapelilla kans, mutta en usko että niistä kiinni.
https://www.prisma.fi/tuotteet/110381503/hama-antennisovite-sat-f-liitin-naaras-coax-naaras-110381503

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Sain korvanappiini juuri tiedon, että verkkoon on asennettu innovatiivinen kohinasatunnaistaja keventämään serverikeskusten kuormaa ja sähkönkulutusta. 🤡

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Ostin tollaisen adapterin Prismasta ja poistin data/tv splitterin välistä ja lätkäsin suoraan tv pistokkeeseen kaapelin, niin dBmV arvot ainakin parani siitä 48/47 → 45 . Kerkesinkin jo iloita ku nousi 64QAMii ja oli siinä pari tuntia ainakin, mutta tipahti sittenkin tohon 16. Kokeilin toisella kaapelilla kans, mutta en usko että niistä kiinni.
https://www.prisma.fi/tuotteet/110381503/hama-antennisovite-sat-f-liitin-naaras-coax-naaras-110381503

Arris TG2492:n uppauksen signaalihaarukan maksimi on 4-8 kanavan 64QAM modulaatiossa +54 dBmV. Sen jälkeen alkaa tulla häiriötä. Eli jos teidän verkossa on perusasetuksissa liian kova teho DS-puolella, niin sitä voi vaimentaa aika reippaasti, ennen kuin kuin US-puolella teho nousee liian korkealle. 44 dBmV on optimaalinen, mutta ei pakollinen. Näitä uppauksen modulaation vaihteluita on esiintynyt valtakunnallisesti, eikä niissä tapauksissa ole käyttäjän päästä johtuva ongelma. Mullakin on vaihdellut 16 ja 64 välillä toistuvasti, vaikka muuten on tehoarvot yms. rajoissa. Jos poistat kaiken vaimennuksen, niin tarkista modeemin statuksesta, ettei DS-puolella tehot nouse yli +10 dBmV:n. Jos saat uppauksen tehot sopivaksi ja samalla nousee latauksen tehot liian korkeaksi, niin se on ojasta allikkoon.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Tilannepäivitys. Setuppi oli seuraavanlainen pistorasia - splitteri - kaapeli - TG2492 (bridged) - zyxel - ethernet- PC.

  • Päivitin setupin → splitteri pois ja suoraan pistorasialla adapterin avulla. DS dBmV nousi lähes nollaan ja US putosi 48/47 sinne 45 tuntumaan. Aikaisemmin 50 dBmV lähestyminen aiheutti ongelmia, vaikka DS olikin OK.
  • Modeemi vaihdettiin TG2492→ TG2482 ja piuhat myös. Ei vaikutusta, modulaatio vaihteli edelleen. Kokeiltu PC suoraan Arrikseen kiinni ilman Zyxelia.
  • PingPlotterilla pinagailtu google.fi ja https://www.waveform.com/tools/bufferbloat mittailtu nopeutta, pingiä ja bloatwareasamalla. Tulokset vaihteli A-D ja satunnaisia pingi piikkejä → 1s asti.
  • 5.1. oli pyydetty vikailmon kautta asentaja. 9.1. Soitin perään kun mitään ei ole kuulunut mistään. 10.1. oli sovittu soittopyyntö vikanumeroon uudelleen - ei soitettu takaisin. 
  • 11.1. tapahtuu seuraavanlaista. Jotakin korjataan jossain -> kyseessä laajempi vika (SMS) vaikka edes vikapalvelusta ei sanottu mitään sellaiseen liittyvää 5.1. eikä 9.1.
  • Korjattu Elisan vikapalvelussa

    11.01.2024 09.56

    Viankorjaus on käynnissä.

    11.01.2024 07.14

  • Asentaja ei ikinä soittanut eikä käynyt

  • En näe syytä ostaa edes Fritzboxia, ennen kuin varmasti tiedä missä on ongelma, varsinkin jos se on sisäverkossa.

Eilen (11.1.) vaihdettu modeemi vanhaan, putoilua illasta modulaatiossa 16QAMiin oli edelleen. Tänään (12.1.) aamusta tasaista 64QAMIa.

Pakko sanoa, mutta haiskahtaa tämä “ratkaisu” ja reagointi ongelmaan, varsinkin kun soittaa ite ja päivän-parin päästää alkaakin se reagointi, joka ei ole edes se mistä oli sovittu koska speksejä ei kerrota.

PS. Sekin harmittaa tässä kun Elisalta soitti vielä aftersales tässä välissä kertoakseen, että hinnat nousee :)

Hypätään mukaan pätkimisjunaan. 300Megan kaapelinetti

Kaapelirasia → Splitteri TV/Ethernet → TG2492S → TP-link AV1000 PoE

Uusin päivitys on boksissa, joulukuun loppupuoliskolla alkanut tulemaan lyhyitä 1-3 sekunnin packet losseja, seurannut eilisen sekä tän päivän PingPlotterilla. Tapahtumat on hyvin epäselkeitä, välillä tulee minuutin välein, välillä menee yli 10 minuuttia ennen kuin tapahtuu mitään. Bufferbloat antoi A rating, tietty pingi vaihteli vähän johtuen PoEn tehokkuudesta (Saan max 100megaa PoEn kautta) Wifillä tapahtuu samaan aikaan packet lossit kun PoElla.

Boksissa on yleisesti kiinni wifissä ainakin 4 eri laitetta ja PoEn kautta yksi laite. Aikaisemmin ongelmia ei ole kertaakaan ollut.

Elisan tiedoitteiden mukaan alueella on huoltotöitä kaapeliverkolle millä voi olla vaikutus asiaan, mutta varmaan oman elämähistorian ensimmäinen kerta kun tällaista ongelmaa on.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Ei kyllä näytä edelleenkään hyvältä. Satunnaista pingin nousua 43ms → 700ms pelissä. 
 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Ei kyllä näytä edelleenkään hyvältä. Satunnaista pingin nousua 43ms → 700ms pelissä. 
 

 

Luin paria artikkelia aiheista ISP congestion ja ISP throttling. Jos Elisan puheet pitää paikkaansa, että mistään verkkohäiriöstä ei ole kyse, niin nää olis sitten mahdollisia ongelmien selittäjiä. Eli on tehty tekniikkaan jotain muutoksia, jonka jälkeen kongestiosta on tullut ominaisuus…. tai sitten on viritetty tarkoituksella progressiivinen dataliikenteen rajoitin. Sopii hyvin oireisiin, kun kevyellä kuormalla ei juurikaan ongelmia näy, mutta mitä enemmän kuormittaa, sitä enemmän näkyy ongelmia. Katsoin äsken Netflixiä (Tv:n omalla apilla, tv tietokoneen näyttönä) ja kesken elokuvan pätkäsi ja alkoi bufferoimaan. Taustalla pyöri pingaus ja pätkäisyn kohdalla pingi nousi korkeelle. Että oisko nyt näin, että tässä on Elisan kaapeliverkon nykyinen laatu, että ota tai jätä.
 

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Ei kyllä näytä edelleenkään hyvältä. Satunnaista pingin nousua 43ms → 700ms pelissä. 
 

 

Luin paria artikkelia aiheista ISP congestion ja ISP throttling. Jos Elisan puheet pitää paikkaansa, että mistään verkkohäiriöstä ei ole kyse, niin nää olis sitten mahdollisia ongelmien selittäjiä. Eli on tehty tekniikkaan jotain muutoksia, jonka jälkeen kongestiosta on tullut ominaisuus…. tai sitten on viritetty tarkoituksella progressiivinen dataliikenteen rajoitin. Sopii hyvin oireisiin, kun kevyellä kuormalla ei juurikaan ongelmia näy, mutta mitä enemmän kuormittaa, sitä enemmän näkyy ongelmia. Katsoin äsken Netflixiä (Tv:n omalla apilla, tv tietokoneen näyttönä) ja kesken elokuvan pätkäsi ja alkoi bufferoimaan. Taustalla pyöri pingaus ja pätkäisyn kohdalla pingi nousi korkeelle. Että oisko nyt näin, että tässä on Elisan kaapeliverkon nykyinen laatu, että ota tai jätä.
 

 

Tosiaan tein vikatiketin Elisalle kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla joku laajamittainen ongelma, spekseistä perinteiseen tapaan ei tietoa sen enempää. Yli kuukauden ajan Uppi pysynyt 64QAMIssa ja pingi piikit hävinnyt. Eli ei ollut modeemissa eikä kaapeleissa vika, ei edes rasiassa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Lupailin jossain tähän aiheeseen liittyvässä ketjussa laittaa vertailuja, kun olen muuttanut uuteen osoitteeseen. Nyt on Lounean 100/50 yhteys ja testitulokset on jotain ihan muuta kuin vanhassa osoittessa Elisan kaapelinetillä. Pingin ja jitterin suuret heittelyt ja pakettikadot on poissa. Täydellä kuormituksella ping nousi maksimissaan 27 millisekuntiin ja jitter 0,3 - 2,6 ms. Ei pätki enää striimit ja surffauskin toimii viiveettä, vaikka on taustalla lataus menossa. Tätä samaa oli Elisankin yhteyden laatu, kunnes sitten syyskuussa tehtiin verkonhuononnus.

 

 

Osallistu keskusteluun