Vastattu

Talokuidun ehdot ja hinnat

  • 19 September 2022
  • 11 kommenttia
  • 427 katselukerrat

Käyttäjätaso 3

Putkahti postista Elisan tarjous Talokuidusta, tässä vaiheessa ns. epävarma eli toteutuu ensi vuoden aikana jos tilaajia tarpeeksi. Itseasiassa kolmas kuitutarjous asuma-alueelleni, mielestäni tähän mennessä paras. Kahteen aiempaan ‘kelkkaan’ en ole hypännyt.

Hinta ja mitä pitää sisällään on kerrottu esitepaperissa varsin hyvin. Muutama seikka jää kuiten askarruttamaan. Jos saisi vähän vastauksia niin päätös helpottuisi, eikä tarvitsisi jännittää mitä on tulossa jos tilaa ns. ‘sika säkissä’ -tyyliin.

Sen mitä olen googletellut, niin asennettavat reitittimet ovat Elisan omaisuutta. Nettiliittymän sanotaan esitteessä kuitenkin olevan ilman määräaikaista sopimusta.

  • onko pakko tehdä (heti) nettiliittymän tilaus ? (varmasti tehdään mutta kysyn silti)
  • voiko nettiliittymää keskeyttää joksikin ajaksi ?, ja kuinka äkkiä Elisa poistaa omistamansa reitittimet ?, pysyykö kuitu paikallaan ?
  • onko ylläpitomaksua ja minkä suuruinen jos ei ole liittymää aktiivisena ?
  • kun liittymismaksu on suoritettu, onko ainoa maksu Elisalle nettiliittymän kuukausimaksu (plus lisäpalvelut jos haluaa) tai mahdollinen ylläpitomaksu ?
  • pitääkö esitteessä mainittu liittymismaksu ? Jos ei niin ilmeisesti asiasta informoidaan erikseen ?
  • jos talo menee joskus myyntiin ja jostain syystä ostaja ei halua Talokuitua, niin pitääkö edellisen omistajan eli Talokuidun tilaajan maksaa ns. maailman tappiin Elisalle maksuja ?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 19 September 2022, 21:03

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Laita viestiä:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Pyydä vastaus varmuuden vuoksi sähköpostiin.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 3

Onhan esitepaperissakin myyntitykkien puhelinnumeroita peräti neljä, mutta perstuntuma sanoo että myyntimiehet ei tiedä kaikkea. Puhelimessa myös hämääntyy eikä muista kysyä, kysyy ihan vääriä asioita ja/tai myyntitykki ohjaa puheineen aiheesta ohi. Siksipä laitoin nuo kysymykset tänne, koska täälläkin elisalaisia käy lukemassa. Heistä osa tuntuu olevan melko hyvin perillä Elisan tekniikasta ja byrokratiastakin.

Kysymykseni ovat mielestäni sellaisia, joihin voi vastata avoimesti. Muutkin hyötyvät.

Tässä ei ole vielä kiire, 4.11.22 mennessä sanotaan esitteessä.

K: Onko pakko tehdä (heti) nettiliittymän tilaus ? (varmasti tehdään mutta kysyn silti)
V: Ei ole pakko tehdä.

 

K: Voiko nettiliittymää keskeyttää joksikin ajaksi ?

V: Laajakaistan voi "varastoida" 1-6 kk ajaksi, jolloin veloitetaan 50% kk-maksusta.

 

K: kuinka äkkiä Elisa poistaa omistamansa reitittimet ?, pysyykö kuitu paikallaan ?
V: Kuitu ja kuitupääte pysyvät paikallaan, ne ovat osa Elisan verkkoa. Kuitupäätteeseen kytkettävät reitittimet (esim. WLAN/MESH-tukiasemat) ovat asiakkaan omaisuutta.

 

K: Onko ylläpitomaksua ja minkä suuruinen jos ei ole liittymää aktiivisena ?
V: Ei ole ylläpitomaksua Elisalla olemassa

 

K: Kun liittymismaksu on suoritettu, onko ainoa maksu Elisalle nettiliittymän kuukausimaksu (plus lisäpalvelut jos haluaa) tai mahdollinen ylläpitomaksu ?
V: Ainoa maksu on nettiliittymän kk-maksu, mitään ylläpitomaksua Elisalla ei ole olemassa

 

K: Pitääkö esitteessä mainittu liittymismaksu ? Jos ei niin ilmeisesti asiasta informoidaan erikseen ?
V: Kyllä pitää. Jos jostain syystä ei pitäisi, informoidaan toki erikseen. Poikkeama voisi tulla tilanteessa, missä tonttikaivuu ei sisältyisi hintaan ja esim. tontilla oleva putkitus olisi viallinen ja pitäisi kaivaa uusiksi. 

 

K: Jos talo menee joskus myyntiin ja jostain syystä ostaja ei halua Talokuitua, niin pitääkö edellisen omistajan eli Talokuidun tilaajan maksaa ns. maailman tappiin Elisalle maksuja ?
V: Ei tarvitse maailman tappiin maksaa, kun on liittymismaksunsa maksanut. Asiakas on voinut kaupantekovaiheessa valita maksutavaksi kertamaksun tai luottokaupan. Jos siinä on vielä maksettavaa, voi siitä neuvotella suoraan kiinteistön ostajankin kanssa, operaattori ei siihen puutu.

Käyttäjätaso 7

Onhan esitepaperissakin myyntitykkien puhelinnumeroita peräti neljä, mutta perstuntuma sanoo että myyntimiehet ei tiedä kaikkea. Puhelimessa myös hämääntyy eikä muista kysyä, kysyy ihan vääriä asioita ja/tai myyntitykki ohjaa puheineen aiheesta ohi. Siksipä laitoin nuo kysymykset tänne, koska täälläkin elisalaisia käy lukemassa. Heistä osa tuntuu olevan melko hyvin perillä Elisan tekniikasta ja byrokratiastakin.

Kysymykseni ovat mielestäni sellaisia, joihin voi vastata avoimesti. Muutkin hyötyvät.

Tässä ei ole vielä kiire, 4.11.22 mennessä sanotaan esitteessä.

Laitoin oman kommenttini ihan vaan vaihtoehdoksi, kun ei kukaan tietäväinen ollut vastannut.(Sähköpostivastaus on kuitenkin aina hyvä dokumentti).

Nythän kaikki näyttää olevan ,niinkuin pitääkin.

Käyttäjätaso 3

Aivoni haluavat aina ns. rautalangasta väännetyn vastauksen, joten kysynpä vielä:

Jos Talokuidun irtisanoo (sen sijaan että varastoisi hetkeksi),

  • lmeisesti mitään maksuja ei tule jos irtisanottu ?
  • Saako Talokuidun takaisin myöhemmin ja millä hinnalla ?

Aivoni haluavat aina ns. rautalangasta väännetyn vastauksen, joten kysynpä vielä:

Jos Talokuidun irtisanoo (sen sijaan että varastoisi hetkeksi),

  • lmeisesti mitään maksuja ei tule jos irtisanottu ?
  • Saako Talokuidun takaisin myöhemmin ja millä hinnalla ?

Irtisanomisesta ei peruta maksua. Kuitua tai kuitupäätettä ei käydä poistamassa.

Olemassaolevaan Talokuituun saa laajakaistan aktivoitua avausmaksun hinnalla, joka on tällä hetkellä muistaakseni 6.90 euroa, ei muita kuluja. Asentajaa tuossa “uudelleenaktivoinnissa” ei tarvita. 

Jos asukas, olkoon entinen tai nykyinen on kuitupäätettä tai kuitua tontilla/huoneistossa vahingoittanut ja sitä pitää hitsaamalla uusia tai korjata, perutaan siitä korvaus, koska kyse ei ole operaattorin virheestä.

Käyttäjätaso 3

Alkaa ollakin jo tarpeeksi tietoa, päätelaitteelle olis kuitenkin vaatimus että vaikka oliskin langaton, niin löytyyhän myös RJ45 ja mieluummin gigasta mallia. Kun ei tota nettiliittymää pelkälle läppärille olla hankkimassa. Jos on joku esite päätelaitteesta, niin voi laittaa linkkiä siihen vastaukseksi.

Käytämme tällä hetkellä DKT:n kuitumuuntimia, joissa on yksi gigainen RJ45-liitäntä ja KTV-liitäntä. Laite ei ole reititin, eikä siinä ole WLAN-tukiasemaa. Asiakas voi liittää perään oman laitteensa, jos kokee, että kuitumuuntimen lisäksi toimitettavat MESH-laitteet eivät kelpaa.

Kuitumuuntimista lisää täällä.

Käyttäjätaso 4

Käytämme tällä hetkellä DKT:n kuitumuuntimia, joissa on yksi gigainen RJ45-liitäntä ja KTV-liitäntä. Laite ei ole reititin, eikä siinä ole WLAN-tukiasemaa. Asiakas voi liittää perään oman laitteensa, jos kokee, että kuitumuuntimen lisäksi toimitettavat MESH-laitteet eivät kelpaa.

Kuitumuuntimista lisää täällä.

Meillä on Elisan talokuitu ja DKT:n kuitumuunnin ollut käytössä 2018 joulukuusta saakka. UPS:in perässä, yhtä soittoa mennyt 12/2018 tähän päivään saakka.

KTV-toiminut ongelmitta.

Netti toiminut ongelmitta. Nyt käytössä 1000/400M liittymä joka toimii ilman ongelmia ja antaa nopeutta käytännössä 950M alas ja lähes 400M ylös (iperf:lla, speedtestillä ja fastilla testattuna).

Käyttäjätaso 3

Noissa MESHeissä ilmeisesti on aina myös RJ45 liitännät mukana, että niihin saa pöytäkoneen (jossa ei WIFIä sisällä) kiinni. Mulle itselle ‘langattomuus’ on bonusta, langallinen kytkentämahdollisuus on perusvaatimus. En tiedä integroidaanko nykyisin WIFIt jo perusmallisiin pöytäkoneiden emolevyihinkin, tai muulla tapaa sisällytetään ns. valmistietokoneisiin. Itsellä ei yleensä ole uusinta tietotekniikkaa käytössä, jokunen vuosi perässä mennään.

Noissa MESHeissä ilmeisesti on aina myös RJ45 liitännät mukana, että niihin saa pöytäkoneen (jossa ei WIFIä sisällä) kiinni. 

Kyllä.

Huawein MESH-laitteessa on kolme ethernet-porttia.

TP-Linkin Deco M4-laitteessa on kaksi ethernet-porttia.

Lisää portteja saa laittamalla tavallisen ethernet-kytkimen väliin.

 

Osallistu keskusteluun