Skip to main content

Alkaa olla vaikea tehdä etätöitä 5G:n yli. Vikailmoitus tehty viime viikolla, mutta häiriö piinannut jo pidempään. Olenko ainoa? Vika jatkuu edelleen. Kuvassa Ping-statistiikka viimeisimmän tunnin ajalta. (punainen palkki = netti poikki, Punaiselle alueelle nousevat mustat viivat = ping yli 1000 ms.) Täydet palkit 5 G modeemissa (Huawei). Koneeti kiinni kaapeloidulla Ethernetillä. Joutuuko tässä vaihtamaan takaisin VDSL2:een :-( 

 

Alkaa olla vaikea tehdä etätöitä 5G:n yli. Vikailmoitus tehty viime viikolla, mutta häiriö piinannut jo pidempään. Olenko ainoa? Vika jatkuu edelleen. Kuvassa Ping-statistiikka viimeisimmän tunnin ajalta. (punainen palkki = netti poikki, Punaiselle alueelle nousevat mustat viivat = ping yli 1000 ms.) Täydet palkit 5 G modeemissa (Huawei). Koneeti kiinni kaapeloidulla Ethernetillä. Joutuuko tässä vaihtamaan takaisin VDSL2:een :-( 

 

 

Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?


Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?

Elisan päivityksiä on tähän asti tullut noin kerta vuodessa , joten niiden varaan en järin paljon laskisi. No jos vika saadaan korjattua vain 5G-tukiasemien asetuksia muuttamalla , niin sitten voi tapahtua nopeamminkin.

Pahimmassa tapauksessta tarvitaan päivitystä sekä verkkoon että päätelaitteeseen. Ja se kestää. :zipper_mouth:


Alkaa olla vaikea tehdä etätöitä 5G:n yli. Vikailmoitus tehty viime viikolla, mutta häiriö piinannut jo pidempään. Olenko ainoa? Vika jatkuu edelleen. Kuvassa Ping-statistiikka viimeisimmän tunnin ajalta. (punainen palkki = netti poikki, Punaiselle alueelle nousevat mustat viivat = ping yli 1000 ms.) Täydet palkit 5 G modeemissa (Huawei). Koneeti kiinni kaapeloidulla Ethernetillä. Joutuuko tässä vaihtamaan takaisin VDSL2:een :-( 

 

 

Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?

Vantaa/Vaarala


Viime aikoina Vantaan seudulla on ollut todella usein noita ongelmia, mitä täällä foorumilla on kirjoiteltu.

 

Mitäs modeemi kertoo 4G ja 5G signaaliarvoiksi? Onko laite mahdollisimman esteettömässä paikassa tukiasemaa kohden, kannattaa kokeilla asettaa ikkunan ulkopuolellekin hetkeksi jos vaan voi kokeilla. Joskus tuo packet loss ja viiveen nousu voi johtua siitä, että tukiasema ei kuule modeemisi lähetettä. Tämä voi syntyä silloin, jos data yrittää mennä 5G:n yli ja talon rakenteet ovat niin tiiviit, että 4G-yhteyksiä korkeampi 3,5 GHz signaali ei läpäise niitä. Esimerkiksi selektiivilasit ovat turmioksi.

 

Tällöin verkon automatiikka pitäisi osata valita 4G:n lähetyspuolen yhteydeksi, jos 5G-puolen path-loss kasvaa liian suureksi, mutta aina näin ei ole. Mikään automatiikka ei ole aukoton. Verkossa toki voi olla jokin muukin ongelmatila.

Olethan katsonut jo häiriökartan ja kokeillut verkkoapurin? : https://elisa.fi/verkkoapuri/

ja https://elisa.fi/kartat/#mobile


Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?

Elisan päivityksiä on tähän asti tullut noin kerta vuodessa , joten niiden varaan en järin paljon laskisi. No jos vika saadaan korjattua vain 5G-tukiasemien asetuksia muuttamalla , niin sitten voi tapahtua nopeamminkin.

Pahimmassa tapauksessta tarvitaan päivitystä sekä verkkoon että päätelaitteeseen. Ja se kestää. :zipper_mouth:

Tuolla Vaaralassakin on sekaisin Nokiaa ja Huaweita Elisalla, joka ei ole ideaali tilanne. 


Alkaa olla vaikea tehdä etätöitä 5G:n yli. Vikailmoitus tehty viime viikolla, mutta häiriö piinannut jo pidempään. Olenko ainoa? Vika jatkuu edelleen. Kuvassa Ping-statistiikka viimeisimmän tunnin ajalta. (punainen palkki = netti poikki, Punaiselle alueelle nousevat mustat viivat = ping yli 1000 ms.) Täydet palkit 5 G modeemissa (Huawei). Koneeti kiinni kaapeloidulla Ethernetillä. Joutuuko tässä vaihtamaan takaisin VDSL2:een :-( 

 

 

Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?

Vantaa/Vaarala

 

Katsotko vielä laitteesta CELLID tai eNB tukiasemanumeron mihin tukiasemaan ottaa yhteyden? Vaaralassa on sekaisin kahta eri vendoria Elisan tukiasemissa, joka voi myös aiheuttaa ongelmia, jos laite hyppii kahden eri vendorin tukiaseman välillä. 

Signaaliarvot (RSRP,RSRQ,SINR) 4G+5G myös helpottavat asian arvioimista.


Alkaa olla vaikea tehdä etätöitä 5G:n yli. Vikailmoitus tehty viime viikolla, mutta häiriö piinannut jo pidempään. Olenko ainoa? Vika jatkuu edelleen. Kuvassa Ping-statistiikka viimeisimmän tunnin ajalta. (punainen palkki = netti poikki, Punaiselle alueelle nousevat mustat viivat = ping yli 1000 ms.) Täydet palkit 5 G modeemissa (Huawei). Koneeti kiinni kaapeloidulla Ethernetillä. Joutuuko tässä vaihtamaan takaisin VDSL2:een :-( 

 

 

Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?

Vantaa/Vaarala

 

Katsotko vielä laitteesta CELLID tai eNB tukiasemanumeron mihin tukiasemaan ottaa yhteyden? Vaaralassa on sekaisin kahta eri vendoria Elisan tukiasemissa, joka voi myös aiheuttaa ongelmia, jos laite hyppii kahden eri vendorin tukiaseman välillä. 

Signaaliarvot (RSRP,RSRQ,SINR) 4G+5G myös helpottavat asian arvioimista.

Device nameH112-370
Serial number xxx
IMEI xxx
IMSI xxx
My numberUnknown
Hardware versionWL1H112M
Software version10.0.5.11(H351SP3C6201)
Web UI versionWEBUI 10.0.5.1(W2SP3C6201)
Configuration file versionH112-370-CUST 8.0.1.2(C6201)
LAN MAC address xxx
WAN IP Address xxx
WAN IPv6 Address xxx
CELL_ID2371075
CQICQI0:32639 CQI1:32639
RSRQ-10.0dB
RSRP-83dBm
RSSI-55dBm
SINR-1dB
Wireless transmit powerPPusch:1dBm PPucch:0dBm PSrs:0dBm PPrach:1dBm
Uplink mod/demod of MCSmcsUpCarrier1:25
Downlink mod/demod of MCSmcsDownCarrier1Code0:13 mcsDownCarrier1Code1:24
PLMN24405
4G uplink frequency8570
4G downlink frequency8160
5G RSRQ-10.0dB
5G RSRP-98dBm
5G SINR11dB


@go4it2 - lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi siihen merkittyyn kohtaan, niin saadaan tutkittua tilannetta hieman lisää? :) 


@go4it2 - lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi siihen merkittyyn kohtaan, niin saadaan tutkittua tilannetta hieman lisää? :) 

Lisätty


Alkaa olla vaikea tehdä etätöitä 5G:n yli. Vikailmoitus tehty viime viikolla, mutta häiriö piinannut jo pidempään. Olenko ainoa? Vika jatkuu edelleen. Kuvassa Ping-statistiikka viimeisimmän tunnin ajalta. (punainen palkki = netti poikki, Punaiselle alueelle nousevat mustat viivat = ping yli 1000 ms.) Täydet palkit 5 G modeemissa (Huawei). Koneeti kiinni kaapeloidulla Ethernetillä. Joutuuko tässä vaihtamaan takaisin VDSL2:een :-( 

 

 

Hätäratkaisuna voi tietysti pakottaa purkin 4G:lle, jotta pätkiminen loppuu, kunnes saavat vian korjattua. Missä päin käyttöpaikka?

Vantaa/Vaarala

 

Katsotko vielä laitteesta CELLID tai eNB tukiasemanumeron mihin tukiasemaan ottaa yhteyden? Vaaralassa on sekaisin kahta eri vendoria Elisan tukiasemissa, joka voi myös aiheuttaa ongelmia, jos laite hyppii kahden eri vendorin tukiaseman välillä. 

Signaaliarvot (RSRP,RSRQ,SINR) 4G+5G myös helpottavat asian arvioimista.

Device nameH112-370
Serial number xxx
IMEI xxx
IMSI xxx
My numberUnknown
Hardware versionWL1H112M
Software version10.0.5.11(H351SP3C6201)
Web UI versionWEBUI 10.0.5.1(W2SP3C6201)
Configuration file versionH112-370-CUST 8.0.1.2(C6201)
LAN MAC address xxx
WAN IP Address xxx
WAN IPv6 Address xxx
CELL_ID2371075
CQICQI0:32639 CQI1:32639
RSRQ-10.0dB
RSRP-83dBm
RSSI-55dBm
SINR-1dB
Wireless transmit powerPPusch:1dBm PPucch:0dBm PSrs:0dBm PPrach:1dBm
Uplink mod/demod of MCSmcsUpCarrier1:25
Downlink mod/demod of MCSmcsDownCarrier1Code0:13 mcsDownCarrier1Code1:24
PLMN24405
4G uplink frequency8570
4G downlink frequency8160
5G RSRQ-10.0dB
5G RSRP-98dBm
5G SINR11dB

 

Tuo LTE800 negatiivinen SINR arvo viittaa siihen, että olet aika ikävästi solujen välissä, koska häiriötä on noin paljon. Onko yhteys stabiili, jos pakotat laitteen 4G:lle? Laite on yhteydessä tuohon Kehä 3:n varrella olevaan 9262 tukiasemaan.

 

Onko Huawei CPE Pro laite päivitetty uusimpaan firmwareen?

Kannattaa myös tarkkailla hyppääkö toi sun Huawei päätelaite välillä esim. 5986 tukiasemaan. Tällöin 5G katkeaa ainakin hetkeksi, koska se on Nokian tukiasema. Varsinkin jos käyttöpaikka osuu lähellä tota Vaaralan Talkootietä. Voit myös kokeilla, jos LTE H-Monitorilla lukitsee esim. 1+28 kombon 5G:n kaveriksi, että auttaako. Tällöin se ei vahingossakaan yhdistä tuohon 5986een.

 

Paljonko nopeudet ovat normaalisti 4G:llä ja 5G:llä?


@go4it2 - lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi siihen merkittyyn kohtaan, niin saadaan tutkittua tilannetta hieman lisää? :) 

Lisätty

Kiitoksia. Vikailmoitus asiasta olikin vielä tutkinnassa, joten suosittelen odottamaan vielä että tämä vikailmoitus saadaan käsiteltyä. 


Kiitoksia. Vikailmoitus asiasta olikin vielä tutkinnassa, joten suosittelen odottamaan vielä että tämä vikailmoitus saadaan käsiteltyä. 

 

Ok, ootellaan.


Ja nyt oli netti poikki sitten 10 min, jonka jälkeen boottasin modeemin. Se auttoi. Katsoin sitä ennen, että 4G-puoli oli kiinni LTE800:ssa. Eilen illalla netti toimi useita tunteja ilman ongelmia, ja silloin käytti LTE2100:sta. Ehkäpä juuri tuosta on kysymys.


Monesti tuo 800 MHz on se, jolle monet laitteet “hakeutuvat” koska sillä on hyvä peitto ja se saattaa olla muita vahvempi. Noh, sitten kun ruvetaan dataa siitämään, ei välttämättä maksimaalinen peitto ole paras idea, koska tuolla voi olla todella paljon häiriöitä johtuen monista käyttäjistä, jota laaja peittoalue houkuttelee puoleensa...


Tänään verkkoyhteys poikki viisi kertaa. Lukitsin LTE H-monitor softalla 4G:n B1 bandille (LTE2100). Josko se auttais. Vikatiketti on ollut nyt auki viikon verran.


Noniin 24h mennyt ilman katkoja. Ping myös nätisti 15 ms:n kieppeillä koko ajan. Tälläköhän tästä selvittiin. Kiitos jm82 ideasta.