Vastattu

Elisa 5G kotinetti ZTE MC7010:n nopeudet pudonneet dramaattisesti kahden kuukauden käytön jälkeen



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

35 kommenttia

 

Jos 1000 mb kotinetti ottaa 20 mb downloadia niin ei mielestäni mene mihinkään vaihteluväliin.

Elisan mielestä menee. 1000M liittymän vaihteluväli on sopimusehdoissa 10….1000 Mbit/s.

https://elisa.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf

No näköjään… Miksiköhän myyvät sitten edes tuota 1000M liittymää??? No me ostajathan ollaan idiootteja kun ostetaan. Tosin ei ole muilla operaattoreilla sen parempaa.

Se on muuten kumma kun operaattoreilla ei ole mitään harhaanjohtavaa mainontaa estävää lakia, kuten on lähes kaikilla muilla toimialoilla. Jos ei pysty lähellekään tuota 1000M niin sitten ei sitä saisi mainostaa.

Käyttäjätaso 7
 

 

 

 

Se on muuten kumma kun operaattoreilla ei ole mitään harhaanjohtavaa mainontaa estävää lakia, kuten on lähes kaikilla muilla toimialoilla. Jos ei pysty lähellekään tuota 1000M niin sitten ei sitä saisi mainostaa.

No tuosta olen samaa mieltä.

Viranomaisista (Traficom) se on kiinni , millaisia sopimusehtoja mobiililiittymille on lupa tehdä.

Tästä on Elisalle valitettu vuosia , mutta kun viranomainen sallii tuollaiset ehdot , niin mitään ei tapahdu.

https://yhteiso.elisa.fi/puheliittymaet-7/mobiililiittymien-nopeuksien-vaihteluvaelit-514609

KKV:kään ei voi asialle mitään , kun operaattorit eivät riko sopimuksia. Sopimukset vain ovat kuluttajan näkökulmasta kohtuuttomia.

Itselläni täysin sama tilanne, 5G kotinetti asennettiin ulkoseinään Elisan asentajan toimesta 01/2022, liittymä toimi ensin hienosti nopeuksien ollessa n. 530mbit sisään, 25 ulos. 2-3kk asennuksen jälkeen alkoi yhteys temppuilemaan. Latausnopeudet putosivat maksimissaan viidesosaan asennushetkestä, upload välillä luokkaa 0.2 mbit. Tästä johtuen myös latenssit huitelee välillä taivaissa 1600 - 2000ms.

Nyt kuluvalla viikolla tuli levitykseen paljon puhuttu softapäivitys, joka Elisan mukaan piti korjata nämä tiedossa olevat ZTE:n softabugit liittyen taajuuksien holtittomaan vaihteluun - ja korjasikin kahdeksi päiväksi. Sen jälkeen meno ollut vielä huonompaa kuin aiemmin.

Tämä ZTE MC7010 on siitä myös hieno purkki että yhteys väittää olevan 5G etusivulla mutta kun pureudut asetuksiin saatat huomata ettei 5G ole käytössä ollenkaan.

 

Alla esimerkki tämän hetkisestä tilanteesta, jonka kanssa aamun paininut:

3G / 4G taajuus 6400
3G / 4G-yhteyskaista 10.0MHz@800(B20) + 20.0MHz@2100(B1) + 20.0MHz@1800(B3) + 20.0MHz@2600(B7)
3G / 4G-signaalin voimakkuus -83 dBm
3G / 4G ECIO / SINR 1.6 dB
3G / 4G PCI 85
3G / 4G-solutunnus 1722116
5G taajuus — —
5G -yhteyteen yhdistetty kaista — —
5G-signaalin voimakkuus — —
5G SINR — —
5G PCI — —
5G solun tunnus — —

 

Käsin pakottamalla löytyy N78 ja N28 5G taajuudet mutta yhteys katkeilee niissä jatkuvasti, myös 4G  -taajuudet hyppivät vähän väliä eri kaistoille.

 

Taas maanantaina soittoaika Elisalle, katsotaan mitä tällä kertaa...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Käsin pakottamalla löytyy N78 ja N28 5G taajuudet mutta yhteys katkeilee niissä jatkuvasti, myös 4G  -taajuudet hyppivät vähän väliä eri kaistoille.

Ikävä kuulla ongelmistasi.

Oletko jo kokeillut MC7010 antennin toimintatilan vaihtamista ? Jos alueelle on tullut uusia 5G-tukiasemia, saattaisi laite epäonnisesti yrittää ottaa yhteyttä ei-toivottuun.

http://192.168.254.1/index.html#ant_settings

Valikko

 

Käsin pakottamalla löytyy N78 ja N28 5G taajuudet mutta yhteys katkeilee niissä jatkuvasti, myös 4G  -taajuudet hyppivät vähän väliä eri kaistoille.

Ikävä kuulla ongelmistasi.

Oletko jo kokeillut MC7010 antennin toimintatilan vaihtamista ? Jos alueelle on tullut uusia 5G-tukiasemia, saattaisi laite epäonnisesti yrittää ottaa yhteyttä ei-toivottuun.

http://192.168.254.1/index.html#ant_settings

Valikko

 

Kiitoksia vinkistä, mutta ei ollut näkyvää vaikutusta. Nyt en tunnu saavat 5G:llä yhteyttä edes muodostettua riippumatta onko antennin tila ympärisäteilevänä vai suuntaavana.

 

4G taajuudetkin hyppii jatkuvasti rulettina, välllä näkyy kuten alla:

3G / 4G-yhteyskaista 10.0MHz@800(B20) + 20.0MHz@2100(B1) + 20.0MHz@1800(B3) + 20.0MHz@2600(B7)

 

Välillä lukittuu pelkkään :

3G / 4G-yhteyskaista 10.0MHz@800(B20

 

5G taajuudet tyhjää täynnä.. Eikö Elisalla ole mahdollisuutta jaella vanhoja firmiksiä, jos päästäisiin pari-kolme versiota taaksepäin, milloin toimivuus oli erinomainen?

 

5G(SA-tila) ei taida vieläkään olla operaattoreilla käytössä?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

5G(SA-tila) ei taida vieläkään olla operaattoreilla käytössä?

5G SA:n osalta on Elisalla sisäiset testaukset meneillään, en osaa arvioida lanseerausaikataulua. Testattavaa on paljon eri päätelaitteiden ja eri tukiasemavalmistajien kanssa.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Huomasin juuri, että keväällä aloittamani keskustelu täydentyy vieläkin uusilla kokemuksilla.

Sen takia ajattelin vielä päivitellä oman tilanteeni, sekä kysellä muutamaa asiaa. Lakkoiluilun loputtua Omayhteisötiimi teki häiriöilmoituksen Elisan viankorjaukseen. Heinäkuun alkupuolella sain viankorjausyksiköltä alla olevan viestin.

Hei, ilmoittamasi häiriö tunnisteella 37395375 on nyt selvitetty.

Hei! Vikailmoitus on tutkittu. Kyseisessä osoitteessa ei ole paras mahdollinen 5G-kuuluvuus, osoitteessa   kuuluu heikosti 5G taajuus NR3500MHz(Band n78). Tämä voi tarkistaa reitittimen hallintasivuilta. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/zte-5g-cpe-mc7010/

Tuon takia yhteys ei välttämättä toimi kovin hyvin ja 5G datanopeudet jäävät heikoksi, jos se vaihtelee koko ajan 5G- ja 4G-verkon välillä. Myös joissain reitittimissä on mahdollisuus verkkoasetuksista kytkeä 5G pois päältä, jotta näkee miten yhteys toimii 4G-verkossa. Jos datayhteys ei edelleenkään toimi normaalisti, suosittelen että se vaihdettaisiin asiakaspalvelun tai omaElisan kautta 4G-liittymäksi.. Pahoittelemme aiheutuvaa haittaa. Terveisin Elisan viankorjaus

T. Elisa

elisa.fi/hairiotiedotteet”

 

Ylla oleva viesti oli aika masentava siihen nähden, että maksoin Elisalle useamman sata euroa 5G yhteyden onnistumisen arvioinnista ja siihen liittyvästä asennuksesta. Lisäksi vielä tuli kustanukset uudesta ZTE MC7010 modeemista.

4G-käytössä minulla oli aiemmin Huawein B818 kytkettynä ulkoisiin antenneihin, joilla signaali todennäköisest oli parempi, kuin nyt useita meterejä alemmas sijoitetussa ZTE MC7010 modeemissa.

Voiko Elisan ammattiasentajan arvio liittymän toiminnasta mennä noin pieleen, vai mikä tässä mättää? Olisiko syytä tarkistaa tuo asennus, jos esim. jokin kiinnitys on irronnut? Voisiko modeemin nostaa korkeammalle seinässä, jotta saisi voimakkaamman signaalin? Elisan kommentit varsinkinkin edellisiin kysymyksiin olisivat erittäin toivottavia.

Tulkoon vielä sanotuksi, että latausnopeudet alkoivat ihme ja kumma parantua jo kesäkuussa ja nykyään ne vaihtelevat pääasiassa 70….120 megan välillä. Uploadit sitten jäävät kyllä useimmiten alle 5 megan. Näilllä nopeuksilla streemaukseni toimivat 4K:na joten kuten okei, jos ei muuta kuormittavaa samanaikasesti kotiverkossani ole.

Kun tänne tällä hetkellä ei ole oikein muitakaan liittymämahdollisuuksia tarjolla, pohdin vielä seuraavaakin. Joskus luin jostakin, että Elisa priorisoi 4G-liittymien nopeuksia ruuhkatilanteessa. Tapahtuuko näin myös 5G liittymien suhteen? Eli jos vaihtaisin 600 megan 5G:ni alempaan halvemman 5G nopeuden liittymään, onko siitä haittaa minulle?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Huomasin juuri, että keväällä aloittamani keskustelu täydentyy vieläkin uusilla kokemuksilla.

Sen takia ajattelin vielä päivitellä oman tilanteeni, sekä kysellä muutamaa asiaa. Lakkoiluilun loputtua Omayhteisötiimi teki häiriöilmoituksen Elisan viankorjaukseen. Heinäkuun alkupuolella sain viankorjausyksiköltä alla olevan viestin.

Hei, ilmoittamasi häiriö tunnisteella 37395375 on nyt selvitetty.

Hei! Vikailmoitus on tutkittu. Kyseisessä osoitteessa ei ole paras mahdollinen 5G-kuuluvuus, osoitteessa   kuuluu heikosti 5G taajuus NR3500MHz(Band n78). Tämä voi tarkistaa reitittimen hallintasivuilta. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/zte-5g-cpe-mc7010/

Tuon takia yhteys ei välttämättä toimi kovin hyvin ja 5G datanopeudet jäävät heikoksi, jos se vaihtelee koko ajan 5G- ja 4G-verkon välillä. Myös joissain reitittimissä on mahdollisuus verkkoasetuksista kytkeä 5G pois päältä, jotta näkee miten yhteys toimii 4G-verkossa. Jos datayhteys ei edelleenkään toimi normaalisti, suosittelen että se vaihdettaisiin asiakaspalvelun tai omaElisan kautta 4G-liittymäksi.. Pahoittelemme aiheutuvaa haittaa. Terveisin Elisan viankorjaus

T. Elisa

elisa.fi/hairiotiedotteet”

 

Ylla oleva viesti oli aika masentava siihen nähden, että maksoin Elisalle useamman sata euroa 5G yhteyden onnistumisen arvioinnista ja siihen liittyvästä asennuksesta. Lisäksi vielä tuli kustanukset uudesta ZTE MC7010 modeemista.

4G-käytössä minulla oli aiemmin Huawein B818 kytkettynä ulkoisiin antenneihin, joilla signaali todennäköisest oli parempi, kuin nyt useita meterejä alemmas sijoitetussa ZTE MC7010 modeemissa.

Voiko Elisan ammattiasentajan arvio liittymän toiminnasta mennä noin pieleen, vai mikä tässä mättää? Olisiko syytä tarkistaa tuo asennus, jos esim. jokin kiinnitys on irronnut? Voisiko modeemin nostaa korkeammalle seinässä, jotta saisi voimakkaamman signaalin? Elisan kommentit varsinkinkin edellisiin kysymyksiin olisivat erittäin toivottavia.

Tulkoon vielä sanotuksi, että latausnopeudet alkoivat ihme ja kumma parantua jo kesäkuussa ja nykyään ne vaihtelevat pääasiassa 70….120 megan välillä. Uploadit sitten jäävät kyllä useimmiten alle 5 megan. Näilllä nopeuksilla streemaukseni toimivat 4K:na joten kuten okei, jos ei muuta kuormittavaa samanaikasesti kotiverkossani ole.

Kun tänne tällä hetkellä ei ole oikein muitakaan liittymämahdollisuuksia tarjolla, pohdin vielä seuraavaakin. Joskus luin jostakin, että Elisa priorisoi 4G-liittymien nopeuksia ruuhkatilanteessa. Tapahtuuko näin myös 5G liittymien suhteen? Eli jos vaihtaisin 600 megan 5G:ni alempaan halvemman 5G nopeuden liittymään, onko siitä haittaa minulle?

 

Loogisesti vois ajatella että jos 600M saa 150M, niin 300M sais myös 150M. Täällä joku oli tätä kokeillutkin, mutta kyllä sillä hitaammalla liittymällä oli nopeudet laskeneet entisestään vaikka maksimin lähellä ei uudellakaan liittymällä oltu.

Käyttäjätaso 7

Loogisesti vois ajatella että jos 600M saa 150M, niin 300M sais myös 150M. Täällä joku oli tätä kokeillutkin, mutta kyllä sillä hitaammalla liittymällä oli nopeudet laskeneet entisestään vaikka maksimin lähellä ei uudellakaan liittymällä oltu.

Pääsääntöisesti asia menee niin kuin edellä on todettu. Jos 300M liittymällä ei pääse liittymän maksimeihin , niin ei se nopeus vaihtamalla 600M:ään juurikaan nouse.

Poikkeuksen tekee ihan todelliset ruuhkatilanteet eli jos nopeuden pudotus on suuren käyttäjämäärän seurausta eikä esim. huonojen signaaliolosuhteiden , niin silloin nopeampi liittymä saa pikkuisen enemmän verkkoresursseja , koska Elisa priorisoi nopeampia liittymiä raskaasti ruuhkautuneissa tilanteissa.

PS. Suosittelen kaikkia testaamaan etukäteen esim. prepaideilla , millaisiin nopeuksiin eri operaattoreiden verkoissa pääsee omilla käyttöpaikoilla ja valitsemaan sen parhaiten toimivan. Toiseksi suosittelen valitsemaan em. mittausten perusteella sellaisen liittymän , jonka maksimi on lähellä mitattuja arvoja. Nopeammasta liittymästä ei ole muuta “iloa” kuin korkeampi hinta.

Kunniamerkki

“väärä keskustelu”-kommentti lipsahti