Vastattu

Elisalta tulossa öisin toimivia liittymiä tarjontaa?

  • 19 September 2021
  • 14 kommenttia
  • 436 katselukerrat

Selvittelin tosiaan miksi nettini menee poikki/hidastuu toiminta kyvyttömäksi klo01 joka yö ja aiheesta olikin kymmeniätuhansia negatiivisia kommentteja. Hommahan johtuu siitä että elisa sulkee tukiasemiaan yöksi jotta sääsävät muutaman euron sähkölaskussa. Mikään muu operaattori ei tosiaan tälläista toimintaa suomessa harrasta. Muut operaattorit totta kai harrasvat virranhallintaa mutta ei tämä nyt herranjumala mihenkään maksavien asiakkaiden liittymien toimintaan vaikuta.

Ymmärän kyllä että ainoa oikea ratkaisu olisi irtisanoa liittymä välittömästi. Alueellani ei vaan valitettavasti toimi mikään muu operaattori. Minulla ei ole minkään valtakunnan ymmärrystä miten elisa voi markkinoida näitä liittymiään ilman SELVÄÄ mainintaa liittymän tiedoissa että liittymät eivät toimi öisin. Teen todellakin tästä selvityspyynnön kuluttaja-asiamiehelle ja toivon mukaan tähän tulee pikainen muutos.

Viranomaispäätöksiä odotellessa voitteko ystävällisesti tuoda markkinoille puhe sekä mobiililaajakaista osioon liittymän joka toimii ÖISIN! Aivan sama vaikka liittymän hinta olisi viisinkertainen mutta tällaisen on tultava tarjontaan!

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 19 September 2021, 08:19

Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Selvittelin tosiaan miksi nettini menee poikki/hidastuu toiminta kyvyttömäksi klo01 joka yö ja aiheesta olikin kymmeniätuhansia negatiivisia kommentteja. Hommahan johtuu siitä että elisa sulkee tukiasemiaan yöksi jotta sääsävät muutaman euron sähkölaskussa. Mikään muu operaattori ei tosiaan tälläista toimintaa suomessa harrasta. Muut operaattorit totta kai harrasvat virranhallintaa mutta ei tämä nyt herranjumala mihenkään maksavien asiakkaiden liittymien toimintaan vaikuta.

 

 

Laitapa yksityisviestillä tiedot käyttämästäsi tukiasemasta @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä , että virransäästö otetaan pois päältä. Vastaavaa on tehty muillekin ja se lienee nopein ratkaisu eikä maksa yhtään lisää.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Enpä mitään muitakaan liittymiä tule Elisalta hankkimaan tämän kaapelinetin lisäksi jos tällaista pelleilyä harrastetaan vielä mukamas "vihersyistä" vaikka mielessä on vaan osakkeenomistajien osinkotuotot.

Puhelinmyyjät kehuvat Elisan "suomalaisuudella" samalla kun Boston Consulting Group kehuu maailman kolmanneksi kovimmaksi osingonmaksajaksi teleoperaattoreista. Pysyn näissä norjalaisissa ja ruotsalaisissa kilpailijoissa koska asenne on asiakaslähtöisempi eikä tuhokapitalismi jyllää täydellisesti kuten suomalaisilla.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

No eipä tuo ruotsalainen kilpailija kyllä asiakaslähtöisyydessä pääse loistamaan ja se alkaa näkymään jo myös tuloksenteossa kun tulos laskee kokoajan.

Käyttäjätaso 7

No eipä tuo ruotsalainen kilpailija kyllä asiakaslähtöisyydessä pääse loistamaan ja se alkaa näkymään jo myös tuloksenteossa kun tulos laskee kokoajan.


...ja se norjalainen on vielä surkeampi asiakaspalvelultaan. Käykääpä katsomassa heidän palstallaan.

Käyttäjätaso 7

Enpä mitään muitakaan liittymiä tule Elisalta hankkimaan tämän kaapelinetin lisäksi jos tällaista pelleilyä harrastetaan vielä mukamas "vihersyistä" vaikka mielessä on vaan osakkeenomistajien osinkotuotot.

Kaikki operaattorit harrastavat virransäästöä , mutta kukin vähän eri menetelmällä.

Elisa sammuttaa kokonaan korkeampia taajuuksia ja jättää käyttöön yöksi vain mm. 800MHz. Muut eivät sammuta kokonaan taajuuksia , vaan sulkevat esim. vain osan soluista tai laittavat ns. torkkutilaan , josta solu herää mikäli tarvetta on , tosin pienellä viiveellä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

En käytä tuota norjalaista muutakuin mökin nettiyhteytenä edullisen hinnan vuoksi ja joo, kyllähän se aika karua sielläkin oli se asiakaspalvelumattomuus. Vikailmoitusta ei voi jätää kun heidän järjestelmä ei näytä vikaa. Hmmm, minkähän takia niitä vikailmoituksia sitten jätetään… Tai miksi on vikapäivystys, jos laitteet itse kertovat kun ovat vähän pipi. Muutekin norjalaisen verkko on surkea, joten siitä ei ole enempää kokemusta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Enpä mitään muitakaan liittymiä tule Elisalta hankkimaan tämän kaapelinetin lisäksi jos tällaista pelleilyä harrastetaan vielä mukamas "vihersyistä" vaikka mielessä on vaan osakkeenomistajien osinkotuotot.

Kaikki operaattorit harrastavat virransäästöä , mutta kukin vähän eri menetelmällä.

Elisa sammuttaa kokonaan korkeampia taajuuksia ja jättää käyttöön yöksi vain mm. 800MHz. Muut eivät sammuta kokonaan taajuuksia , vaan sulkevat esim. vain osan soluista tai laittavat ns. torkkutilaan , josta solu herää mikäli tarvetta on , tosin pienellä viiveellä.

Juu tästä virransäästöstä olikin kyse. Viittaan asiakaslähtöisyydellä juuri siihen ettei pamauteta taajuuksia kiinni vaan hyödynnetään noita energiansäästötiloja jotka ei romauta verkon palvelutasoa.

Toki halvempaa on pamauttaa ne kiinni mutta kannattiko Suomen internetpalvelut rakentaa mobiilin varaan jos ne vie niin paljon sähköä että yöt ajetaan vajaateholla. Mietin vaan jos kaapelissa klo 23:00-07:00 siirryttäisiin 8x2 tilaan mikä haloo siitä tulisi ja maksuvapautukset asiakkaille kun miniminopeus ei toteutuisi.

Käyttäjätaso 7

 Mietin vaan jos kaapelissa klo 23:00-07:00 siirryttäisiin 8x2 tilaan mikä haloo siitä tulisi ja maksuvapautukset asiakkaille kun miniminopeus ei toteutuisi.

Sanopas muuta.

Ero on siinä , että kaapelin ja ylipäätään kiinteiden liittymien sopimusehdoissa on kutakuinkin järjelliset miniminopeudet , kun taas mobiilillittymien ehdoissa minimi on ihan naurettava , joka sallii taajuuksien sammuttelun ilman , että rikotaan sopimusehtoja. Noille mobiilien ehdoille pitäisi tehdä jotakin pikaisesti.

https://elisa.fi/attachment/content/Elisa_Saunalahti_kiinteat_laajakaistapalvelut_palvelukuvaus.pdf

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Saunalahti-Mobiililaajakaista-Palvelukuvaus.pdf

On tästä asiasta ennenkin väännetty , mutta tuloksetta.

https://yhteiso.elisa.fi/puheliittymaet-7/mobiililiittymien-nopeuksien-vaihteluvaelit-514609

Selvittelin tosiaan miksi nettini menee poikki/hidastuu toiminta kyvyttömäksi klo01 joka yö ja aiheesta olikin kymmeniätuhansia negatiivisia kommentteja. Hommahan johtuu siitä että elisa sulkee tukiasemiaan yöksi jotta sääsävät muutaman euron sähkölaskussa. Mikään muu operaattori ei tosiaan tälläista toimintaa suomessa harrasta. Muut operaattorit totta kai harrasvat virranhallintaa mutta ei tämä nyt herranjumala mihenkään maksavien asiakkaiden liittymien toimintaan vaikuta.

 

 

Laitapa yksityisviestillä tiedot käyttämästäsi tukiasemasta @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä , että virransäästö otetaan pois päältä. Vastaavaa on tehty muillekin ja se lienee nopein ratkaisu eikä maksa yhtään lisää.


Kiitos hyvää tarkoittavasta vastauksesta. Itseälläni meni tämä homma niin pahasti tunteisiin että irtisanoin kaikki liittymäni ja ostan kunnon antennit ja varmasti jonkun oikean opreaattorin palvelut saan käyttööni.

 

Minähän en rupea anelemaan operaattorilta että saisinko herra isoherra käyttää nettiäni yö-aikaan.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Aika oudoltahan tuo kuulostaa varsinkin silloin, kun mobiilia tyrkytetään ainoana ratkaisuna niin luulisi niitten tolppien olevan sitten aina päälläkin.

Se lepotila mistä heräisi tarvittaessa vaikka olisikin viivettä tuntuisi jotenkin järkevämmältä ratkaisulta verrattuna tuohon totaali  sammuttamiseen. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

 


Kiitos hyvää tarkoittavasta vastauksesta. Itseälläni meni tämä homma niin pahasti tunteisiin että irtisanoin kaikki liittymäni ja ostan kunnon antennit ja varmasti jonkun oikean opreaattorin palvelut saan käyttööni.

 

Minähän en rupea anelemaan operaattorilta että saisinko herra isoherra käyttää nettiäni yö-aikaan.

 

Tuo on ainoa ja oikea tapa antaa todellista kuuluvuuspalalutetta. Ihan turha orjailla ja anella operaattorilta erikseen toimivuutta tiettyyn kellonaikaan. Nykyisessä 24/7 yhteiskunnassa nettiyhteyksien tulee toimia myös yöllä. Moni valvontajärjestelmä toimii mobiilin yli ja toimimaton netti voi olla melko kohtalokastakin

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

No eipä tuo ruotsalainen kilpailija kyllä asiakaslähtöisyydessä pääse loistamaan ja se alkaa näkymään jo myös tuloksenteossa kun tulos laskee kokoajan.


...ja se norjalainen on vielä surkeampi asiakaspalvelultaan. Käykääpä katsomassa heidän palstallaan.


Joo, se palsta on kyllä vitsi, mutta eipä sinne kyllä juuri kukaan aktiivisesti kirjoitakkaan, varmaan koska asiakaspalveluun soitto on sentään ilmaista ja myös vikapalveluun. Sen verta kokemusta DNA:n vikapalvelusta, että kyllä ne tosissaan otetaan ja laitteisto viat korjataan. Mutta jos vika liian pienessä kapasiteetissa tai jossain syvemmällä niin vikoihin tartutaan aivan yhtä huonosti kuin kilpailijoillakaan. Plussaa on omat kiinteänverkon asentajat. Hankala täällä haukkua, kun ainut operaattori joka luotettavasti toimii, mutta nyt kun yhteisverkkoa odotetaan, lyötiin kokonaan verkon kehitys jäihin ja kärsitään kapasiteetti ongelmista.

 

Mutta takaisin keskustelun aiheeseen, Virve 2.0 verkkoa aikovat pyörittää Elisan 4G ja 5G verkoissa, mutta eihän Elisalla ole kuin 15minuutin akkuvarmistus 4G.n puolella ja 5G:ssä ei varmistusta ollenkaan. Sitten vielä yöksi laitetaan tukiasemat kiinni, niin kyllä mahtaa hyvin kriisitilanteessa Virve toimia, kun ei saa edes videokuvaa välitettyä onnettomuuspaikalta, saatikka puhelut toimia. Ehkä tästäkin pitää tehä KKV asia, että tarkoituksella heikennetään palvelunlaatua, eikä asiasta erikseen mainita. Lukee kyllä sopimustekstissä. Parempi valita operaattori, jolla virransäästö järkevää, eikä tuloksen maksimointia (toki maksimoihan järkeväkin malli, jos sitä päivällä harrastetaan, yhteisverkossa ilmeisesti on myös päivisin älykäs virransäästö).

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Epäilen vahvasti, että kyllä Elisalla kestää 4G verkko pitempään kuin 15 minuuttia. Tässä oli viime viikonloppuna laaja ja kaupunkialueella harvinainen sähkökatko ja mielestäni tuo lähin tukiasema oli katkon piirissä ja pidempään kuin 15 minuuttia.

Luulen, että Virve 2.0. sopimuspapereissa on kokolailla kovat sanktiot jos verkko ei toimi. Toimittaja voi vaihtua hyvinkin nopeasti jos tarvittavaa palvelutasoa ei pystytä tarjoamaan. Ei auta asiakaspalvelun voivottelut ja pahoittelut tuossa tapauksessa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Epäilen vahvasti, että kyllä Elisalla kestää 4G verkko pitempään kuin 15 minuuttia. Tässä oli viime viikonloppuna laaja ja kaupunkialueella harvinainen sähkökatko ja mielestäni tuo lähin tukiasema oli katkon piirissä ja pidempään kuin 15 minuuttia.

Luulen, että Virve 2.0. sopimuspapereissa on kokolailla kovat sanktiot jos verkko ei toimi. Toimittaja voi vaihtua hyvinkin nopeasti jos tarvittavaa palvelutasoa ei pystytä tarjoamaan. Ei auta asiakaspalvelun voivottelut ja pahoittelut tuossa tapauksessa. 


Riippuu paikasta, täällä on yksi masto diesel varmistettu, mutta yleensä sammuttavat uusimmat tekniikat katkojen pidentyessä. Ei ole ollut pitkään aikaan semmoista katkoa, että olisi 3G verkko sammunut, 4G kylläkin on.

Uusi lakiteksti, jossa vaaditaan 15min varmistus 5G:lle ja LTE:lle yhtä pitkät kuin aikaisemmille teknologioille. https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/sites/default/files/media/regulation/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4ys_viestint%C3%A4verkkojen_ja_-palvelujen_varmistamisesta_sek%C3%A4_viestint%C3%A4verkkojen_synkronoinnista_Perustelumuistio.pdf

Vanha säädös oli 15min LTE:lle ja uudemmille ei mitään varmistusta.

 

Hyvällä tuurilla on jo Virven vuoksi akustoja laitettu tai että täyttävät määräykset, joissa toki on pitkä siirtymäaika. Yksi huomioitava seikka taisi olla, että tukiasemilla sähkökeskuksiin ilmeisesti tulee lukot, niin ei enään pääse kurkkimaan kuinka paljon on maston huippukuorma. Joka olisi mielenkiintoista nähä kun 5G tupsahtaa.

 

Valtio on niin huono tekemään hyviä sopimuksia, että hiukan epäilen, ettei nykyinen sopimus ole veronmaksajien, eikä verkon käyttäjien puolesta hyvä. Valtio solmii kaupat kun laittaa alustavan hinnan, yritys solmii vasta kun saa lopullisen hinnan näin esimerkkinä muutamien kymppitonnien hankinnoissa.

Osallistu keskusteluun