Marraskuussa tullut pakollinen firmwarepäivitys rikkoi mobiilireitittimen. Asetuksiin ei pääse vaikka miten yrittäisi. Resetointia kokeiltu useasti. Myös useammalla eri PC:llä kokeiltu ja eri ethernetkaapeleilla… tuloksetta. Resetoinnin jälkeen laitteen osoite kyllä palautuu alkuperäiseen mutta webUI:n ei silti pääse.
Ovelaksi tilanteen tekee että takuu on ehtinyt päättyä. Koska päivitys on Elisan toteuttama, ilman että siihen itse pystyi vaikuttamaan, kuuluisi tämä edelleen myös Elisan ratkaistavaksi.
Harmi sinänsä koska kyseinen reititin on toiminut tähän asti loistavasti.
Onko muilla ollut vastaavan mallin kanssa ongelmia päivityksen jälkeen?
Elisan päivitys rikkoi Huawei B525S-23A reitittimen
Marraskuussa tullut pakollinen firmwarepäivitys rikkoi mobiilireitittimen. Asetuksiin ei pääse vaikka miten yrittäisi. Resetointia kokeiltu useasti. Myös useammalla eri PC:llä kokeiltu ja eri ethernetkaapeleilla… tuloksetta. Resetoinnin jälkeen laitteen osoite kyllä palautuu alkuperäiseen mutta webUI:n ei silti pääse.
Ovelaksi tilanteen tekee että takuu on ehtinyt päättyä. Koska päivitys on Elisan toteuttama, ilman että siihen itse pystyi vaikuttamaan, kuuluisi tämä edelleen myös Elisan ratkaistavaksi.
Harmi sinänsä koska kyseinen reititin on toiminut tähän asti loistavasti.
Onko muilla ollut vastaavan mallin kanssa ongelmia päivityksen jälkeen?
Tuotesivun mukaan laitteesta on kahta versiota , joista toisessa laitteen hallintaosoite on http://192.168.100.1/ ja toisessa http://192.168.8.1/
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/
Antaako modeemi resetoinnin jälkeen tietokoneelle osoitteen jommasta kummasta osoitealueesta? Tietokoneen pitää olla samassa aliverkossa modeemin kanssa ja hallintaan pääsee jommalla kummalla em. osoitteista tietokoneen saaman osoitteen mukaan.
Jos yllä kuvatut asiat on ok , mutta siltikään ei kirjautumisikkuna avaudu , jos PIN-koodikysely on otettu pois päältä , niin taitaa laite olla kaput.
Marraskuussa tullut pakollinen firmwarepäivitys rikkoi mobiilireitittimen. Asetuksiin ei pääse vaikka miten yrittäisi. Resetointia kokeiltu useasti. Myös useammalla eri PC:llä kokeiltu ja eri ethernetkaapeleilla… tuloksetta. Resetoinnin jälkeen laitteen osoite kyllä palautuu alkuperäiseen mutta webUI:n ei silti pääse.
Ovelaksi tilanteen tekee että takuu on ehtinyt päättyä. Koska päivitys on Elisan toteuttama, ilman että siihen itse pystyi vaikuttamaan, kuuluisi tämä edelleen myös Elisan ratkaistavaksi.
Harmi sinänsä koska kyseinen reititin on toiminut tähän asti loistavasti.
Onko muilla ollut vastaavan mallin kanssa ongelmia päivityksen jälkeen?
Tuotesivun mukaan laitteesta on kahta versiota , joista toisessa laitteen hallintaosoite on http://192.168.100.1/ ja toisessa http://192.168.8.1/
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/
Antaako modeemi resetoinnin jälkeen tietokoneelle osoitteen jommasta kummasta osoitealueesta? Tietokoneen pitää olla samassa aliverkossa modeemin kanssa ja hallintaan pääsee jommalla kummalla em. osoitteista tietokoneen saaman osoitteen mukaan.
Jos yllä kuvatut asiat on ok , mutta siltikään ei kirjautumisikkuna avaudu , niin taitaa laite olla kaput.
Moro!
Resetoinnin jälkeen antaa hallintaosoitteeksi http://192.168.100.1/ tietokoneella on mahdollista pingata laitteeseen ja DHCP tuntuu toimivan kyllä. Vika näyttäisi rajoittuvan nimenomaan laitteen hallintapaneeliin. Mitään ei verkkoon kytketyissä laitekokoonpanoissa ole muutettu ennen päivitystä.
Todella turhauttavaa kun kaikki toimi ennen päivitystä hyvin.
Kiitos vastauksesta btw
Moro!
Resetoinnin jälkeen antaa hallintaosoitteeksi http://192.168.100.1/ tietokoneella on mahdollista pingata laitteeseen ja DHCP tuntuu toimivan kyllä. Vika näyttäisi rajoittuvan nimenomaan laitteen hallintapaneeliin. Mitään ei verkkoon kytketyissä laitekokoonpanoissa ole muutettu ennen päivitystä.
Todella turhauttavaa kun kaikki toimi ennen päivitystä hyvin.
Kiitos vastauksesta btw
No jopas nyt.
Onhan PIN-koodikysely pois päältä? Se joskus jumittaa laitteen , että hallintaan ei pääse.
Minulla on sama tilanne täällä, mutta laite on B525S-65A. Takuu on mennyt, nettiliittymäkään ei enää ole Elisalta, mutta Elisan pakottama firmispäivitys tuntuu rikkoneen toiminnallisuuden. Kai Elisa tämän korjaakin?
Oirekuvauksena itselläni on seuraavat:
- Huawein hallintaan ei pääse, http://192.168.100.1 ei toimi (eikä myöskään esim 192.168.8.1).
- Myöskään mobiilin kautta Huawein softalla ei pääse laitteen hallintaan.
- B525:n fyysinen reset-nappi ei tee mitään, vaikka sitä pitäisi pohjassa kuinka kauan ja olipa laite etukäteen päällä tai ei.
- Yhteydet tuntuu katoavan toisinaan.
Huomasin ongelmaa olevan tässä muutaman päivän sisään, mutta vasta tänään tajusin, ettei hallintaan pääse eikä resetti toimi. Jonkin verran kismittää tämä tilanne.
Tarkastapa verkkoyhteytesi tiedoista yhdyskäytävän / gateway ip-osoite. Sen jälkeen yritä mennä selaimella tuohon yhdyskäytävän osoitteeseen. Pääsetkö nyt reitittimen hallintaan?
Tarkastapa verkkoyhteytesi tiedoista yhdyskäytävän / gateway ip-osoite. Sen jälkeen yritä mennä selaimella tuohon yhdyskäytävän osoitteeseen. Pääsetkö nyt reitittimen hallintaan?
Se on 192.168.100.1, ja en pääse.
Ok. Olethan muistanut kirjoittaa selaimen osoitekenttään myös protokollamääreen osoitteen eteen? Eli kokonaisuudessaan
http://192.168.100.1/
Jos jätät protokollamääritteen pois, uudet selainversiot saattavat käyttää oletuksena https, mikä toimii heikosti näiden paikallishallintojen kanssa.
Samoin, mikäli olet kääntänyt selaimestasi päälle käytä aina https, always use https tjms. asetuksen, käännä se pois tai luo osoitteelle 192.168.100.1 poikkeus sääntöön.
Ok. Olethan muistanut kirjoittaa selaimen osoitekenttään myös protokollamääreen osoitteen eteen? Eli kokonaisuudessaan
http://192.168.100.1/
Jos jätät protokollamääritteen pois, uudet selainversiot saattavat käyttää oletuksena https, mikä toimii heikosti näiden paikallishallintojen kanssa.
Samoin, mikäli olet kääntänyt selaimestasi päälle käytä aina https, always use https tjms. asetuksen, käännä se pois tai luo osoitteelle 192.168.100.1 poikkeus sääntöön.
Olen jo aiemmin kokeillut sekä http että https -versioita osoitteesta, mutta ei auta. Http-versiota olin tietenkin aina normaalisti käyttänyt ja tallentanut kirjanmerkiksi.
Silti kyllähän kaikkein hämärin oire tässä varmaan on se, että reset-nappi ei enää saa aikaan mitään reaktiota (olen pitänyt sitä pohjassa parhaimmillaan yli puoli minuuttia). Ei siis voi edes kokeilla palauttaa tehdasasetuksia sitä kautta.
Haluisiko
Laitatteko molemmat
Tällaisia vastaavia tapauksia on tullut vastaan ihan vain parisen kipaletta, päivitysvolyymiin nähden siis hyvin yksittäisiä keissejä nämä ja katsotaan vähän laitteen iän ja muun suhteen paras tapa edetä tapauskohtaisesti.
Laitatteko molemmat
Tällaisia vastaavia tapauksia on tullut vastaan ihan vain parisen kipaletta, päivitysvolyymiin nähden siis hyvin yksittäisiä keissejä nämä ja katsotaan vähän laitteen iän ja muun suhteen paras tapa edetä tapauskohtaisesti.
Viesti lähetetty. Kiitos!
Eilisillasta lähtien ilman mitään omia toimenpiteitä laitteeni alkoi toimia normaalisti ainakin toistaiseksi. Hallintaan pääsee, kaikki vanhat omat asetukseni oli nollautuneet (wifi-nimi, salasanat ym.), eikä siellä myöskään näy enää jälkiä Elisan brändäyksestä. Ohjelmiston versiona näkyy 81.195.01.01.260.
Ongelmien alettua mm. joka aamu (ja muulloinkin) laitetta piti käynnistää uudelleen, jotta yhteyden sai toimimaan, mutta nyt se toimi saman tien ilman toimenpiteitä.
Eli koputetaan puuta, mutta toivon mukaan ongelmat ovat ohi.
Moro,
Täällä sama ongelma ja laite Huawei B525a-65a. Ennen päivitystä pelasi normaalisti. Nyt ei reset nappula toimi kuin siten, että vrtajohto irti, virta kiinni ja noin minuutin sisällä resetoi.
Ei pääse hallintasivuille huawein ohjelman kautta, ei tietokoneella eikä puhelimella. Kokeiltu niin wifin kuin ethernetin kautta.
Joo sama täälläkin tosin otin jo koko vehkeen käytöstä pois kun eihän sitä voi käyttää kun ei voi säätää omia asetuksia.
Mulla sama ongelma, ostin Huutonetistä Huawei B525 4G-reitittimen, kun kokeilin sitä niin ensin toimi, mutta myöhemmin en pässyt enään asetuksiin, ei edes salasana kyselyyn. Resetointi toimi kerran, mutta ei enään sen jälkeen, myöskään käynnistys/sammutus painike ei toimi. Eli laitetta voi nyt käyttää vain tehdasasetuksilla.
Selvitelläänpäs tätä hieman tarkemmin. Palaamme asiaan kun vastausta saadaan.
Jep täälä sama homma, ja alkaa kypsyttää kun ei voi taajuuslukita laitetta, laite toimii huonommin nykyisillä asetuksilla, ja kun ei pääse hallintaan sisään...
Myös täällä oli B525s-23a (81.195.01.00.260) tiltannut. Huomasin eilen, että hallintasivulle ei enää pääse, mutta netti toimii edelleen. Virtabuutin jälkeen tilanne pysyi ennallaan, netti toimii, mutta hallintasivu ei avaudu.
Viime yönä (7.1.2022 n. klo 04:00) oli sitten nettiyhteyskin katkennut, eikä virtabuutti auttanut asiaa. Pitkän taistelun jälkeen huomasin, että LAN-puolen IP-osoite oli palautunut oletusasetuksiin 192.168.100.1 kun talon palomuuri/reititin olettaa sen löytyvän osoitteesta 192.168.1.1
Samoin kaikki muut purkkiin muutetut asetukset olivat hävinneet. Nyt hallintasivulle kuitenkin pääsee purkin pohjaan printatulla salasanalla.
Saa nähdä ovatko kaikki omat asetukset kadonneet taas seuraavan buutin jälkeen.
Purkin lokitiedot oli näköjään säästyneet nollaukselta ja herättää kyllä kysymyksiä, että mitä ihmettä tuolla on viime yönä tapahtunut.
2022-01-07 08:11:21UserNotice
User admin(192.168.100.13) modified UserInfo
2022-01-07 08:11:21UserNotice
User admin login from 192.168.100.13 successfully
2022-01-07 08:10:19UserNotice
User admin from 192.168.100.13 login failure
2022-01-07 08:06:38UserNotice
User admin from 192.168.100.13 login failure
2022-01-07 07:43:21UserNotice
(***.*.*.*) Action SetDeviceControl execute by UPNP Success
2022-01-07 07:43:01UserNotice
(***.*.*.*) Action SetJsonData execute by UPNP Success
2022-01-07 07:43:01UserNotice
(***.*.*.*) Action SetJsonData execute by UPNP Success
2022-01-07 07:42:58SecurityWarning
Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 192.168.100.1
2022-01-07 07:42:54SystemNotice
WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 connected
2022-01-07 07:42:54SystemNotice
WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
1970-01-01 00:00:13SystemNotice
Sync time failed from BBOU
1970-01-01 00:00:11SecurityNotice
key operation management(decrypt: all)
1970-01-01 00:00:10SystemNotice
Sync time failed from BBOU
1970-01-01 00:00:10SystemNotice
Sync time failed from BBOU
2022-01-07 01:41:29SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:40:52SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:40:17SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:39:15SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:39:15SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:38:58SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:38:41SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:38:24SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:56SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:56SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:56SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:29SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:15SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:36:53SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
Varsinkin tämä rivi vaikuttaa aika pahaenteiseltä, onko purkki hakkeroitu?
1970-01-01 00:00:11SecurityNotice
key operation management(decrypt: all)
Ei toimi 525s-23a täälläkään. Ei voi resetoida purkkia, eikä pääse hallintaan.
Korjaus: netti toimii, mutta fyysinen resetointi laitteen takaa ei ja hallintaan ei siis myöskään pääse.
Otsikkoa vois vähän sinänsä muuttaa koska tuo koskee molempia versioita 23a ja 65a joka on itsellä :)
Mitä tarkoittaa ”INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected”?
TR-069 on reitittimien etähallintaprotokolla. Käyttääkö Elisa TR-069 protokollaa? Mikäli ei käytä, rivi vaikuttaa epäilyttävältä.
Laitoitko 2022-01-07 07:43:01 pelikonsolin päälle? Mikäli et, voisi olla hyvä yrittää selvittää, mistä ja miksi syntyy UPnP-liikennettä.
”Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 192.168.100.1”
Jaa-a. Pahimmassa tapauksessa tämä voisi olla merkki siitä, että reititin on saastunut ja se osallistuu porttiskannauksiin. Toisaalta modeemien algoritmit ovat vähän mitä sattuu, eikä tästä ole kauakaan, kuin joku modeemi logitti normaalit nimipalvelukyselyt hyökkäyksiksi.
TR-069 on reitittimien etähallintaprotokolla. Käyttääkö Elisa TR-069 protokollaa? Mikäli ei käytä, rivi vaikuttaa epäilyttävältä.
Elisa käyttää TR069-protokollaa etänä tehtäviin päivityksiin.
Mitä tarkoittaa ”INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected”?
TR-069 on reitittimien etähallintaprotokolla. Käyttääkö Elisa TR-069 protokollaa? Mikäli ei käytä, rivi vaikuttaa epäilyttävältä.
Laitoitko 2022-01-07 07:43:01 pelikonsolin päälle? Mikäli et, voisi olla hyvä yrittää selvittää, mistä ja miksi syntyy UPnP-liikennettä.
”Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 192.168.100.1”
Jaa-a. Pahimmassa tapauksessa tämä voisi olla merkki siitä, että reititin on saastunut ja se osallistuu porttiskannauksiin. Toisaalta modeemien algoritmit ovat vähän mitä sattuu, eikä tästä ole kauakaan, kuin joku modeemi logitti normaalit nimipalvelukyselyt hyökkäyksiksi.
Huawein jatkona sisäverkkoon päin on pfSense-palomuuri/reititin ja pfSensessä näyttää olevan UPnP käytössä, ehkä selitys löytyy tuosta, mitään pelikonsolia ei ollut tuohon aikaan käynnissä. Otin nyt varmuuden vuoksi UPnP:n Huaweista pois päältä.
Porttiskannauksen lähdeosoitteena on Huawein oma LAN-osoite.
Samanlaisia ilmoituksia on tullut pitkin syksyä jostain tuntemattomasta osoitteesta:
Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 195.74.0.47
DNS-nimen perusteella kyseessä taitaa olla joku Elisan palvelin
IP address: 195.74.0.47
Hostname: decker.sci.fi
DNS-nimen perusteella kyseessä taitaa olla joku Elisan palvelin
IP address: 195.74.0.47
Hostname: decker.sci.fi
Elisan vähän vanhempi DNS-palvelin näyttäisi olevan.
https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tiedonsiirtoportit-porttiohjaukset-palvelimet/#palvelimet
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.