Skip to main content
Vastattu

Elisan päivitys rikkoi Huawei B525S-23A reitittimen


  • Tulokas
  • 1 kommentti

Marraskuussa tullut pakollinen firmwarepäivitys rikkoi mobiilireitittimen. Asetuksiin ei pääse vaikka miten yrittäisi. Resetointia kokeiltu useasti. Myös useammalla eri PC:llä kokeiltu ja eri ethernetkaapeleilla… tuloksetta. Resetoinnin jälkeen laitteen osoite kyllä palautuu alkuperäiseen mutta webUI:n ei silti pääse.

Ovelaksi tilanteen tekee että takuu on ehtinyt päättyä. Koska päivitys on Elisan toteuttama, ilman että siihen itse pystyi vaikuttamaan, kuuluisi tämä edelleen myös Elisan ratkaistavaksi.
Harmi sinänsä koska kyseinen reititin on toiminut tähän asti loistavasti.

Onko muilla ollut vastaavan mallin kanssa ongelmia päivityksen jälkeen?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi

Päivitimme Huawei B525 -mobiilireitittimen ohjelmistoversion viime vuonna. Pienellä osalla vanhemmista laitteista on saattanut olla ongelmaa laitteen hallintasivuille kirjautumisessa. Voit kokeilla korjata ongelman palauttamalla reitittimen tehdasasetukset.
 

Miten tehdasasetukset palautetaan?
Kun reititin on päällä, paina Reset-painiketta teräväkärkisellä esineellä noin 10 sekuntia, kunnes merkkivalo alkaa vilkkua. Huomioithan, että tehdasasetusten palauttaminen poistaa kaikki mukautetut asetukset. Toimenpiteen ajaksi suosittelemme ottamaan SIM-kortin pois laitteesta.
 

Mobiilireititin on melko vanha malli, joten jos tehdasasetusten palautus ei auttanut ongelmaan, suosittelemme hankkimaan uuden reitittimen. Elisan verkkokaupasta saat mobiilireitittimet edullisella kuukausimaksulla ilman korkoa.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

114 kommenttia

Sokrates
  • 6404 kommenttia
  • 6. joulukuuta 2021
RMJ kirjoitti:

Marraskuussa tullut pakollinen firmwarepäivitys rikkoi mobiilireitittimen. Asetuksiin ei pääse vaikka miten yrittäisi. Resetointia kokeiltu useasti. Myös useammalla eri PC:llä kokeiltu ja eri ethernetkaapeleilla… tuloksetta. Resetoinnin jälkeen laitteen osoite kyllä palautuu alkuperäiseen mutta webUI:n ei silti pääse.

Ovelaksi tilanteen tekee että takuu on ehtinyt päättyä. Koska päivitys on Elisan toteuttama, ilman että siihen itse pystyi vaikuttamaan, kuuluisi tämä edelleen myös Elisan ratkaistavaksi.
Harmi sinänsä koska kyseinen reititin on toiminut tähän asti loistavasti.

Onko muilla ollut vastaavan mallin kanssa ongelmia päivityksen jälkeen?

Tuotesivun mukaan laitteesta on kahta versiota , joista toisessa laitteen hallintaosoite on http://192.168.100.1/  ja toisessa http://192.168.8.1/

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Antaako modeemi resetoinnin jälkeen tietokoneelle osoitteen jommasta kummasta osoitealueesta? Tietokoneen pitää olla samassa aliverkossa modeemin kanssa ja hallintaan pääsee jommalla kummalla em. osoitteista tietokoneen saaman osoitteen mukaan.

Jos yllä kuvatut asiat on ok , mutta siltikään ei kirjautumisikkuna avaudu , jos PIN-koodikysely on otettu pois päältä , niin taitaa laite olla kaput.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 6. joulukuuta 2021
Sokrates kirjoitti:
RMJ kirjoitti:

Marraskuussa tullut pakollinen firmwarepäivitys rikkoi mobiilireitittimen. Asetuksiin ei pääse vaikka miten yrittäisi. Resetointia kokeiltu useasti. Myös useammalla eri PC:llä kokeiltu ja eri ethernetkaapeleilla… tuloksetta. Resetoinnin jälkeen laitteen osoite kyllä palautuu alkuperäiseen mutta webUI:n ei silti pääse.

Ovelaksi tilanteen tekee että takuu on ehtinyt päättyä. Koska päivitys on Elisan toteuttama, ilman että siihen itse pystyi vaikuttamaan, kuuluisi tämä edelleen myös Elisan ratkaistavaksi.
Harmi sinänsä koska kyseinen reititin on toiminut tähän asti loistavasti.

Onko muilla ollut vastaavan mallin kanssa ongelmia päivityksen jälkeen?

Tuotesivun mukaan laitteesta on kahta versiota , joista toisessa laitteen hallintaosoite on http://192.168.100.1/  ja toisessa http://192.168.8.1/

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Antaako modeemi resetoinnin jälkeen tietokoneelle osoitteen jommasta kummasta osoitealueesta? Tietokoneen pitää olla samassa aliverkossa modeemin kanssa ja hallintaan pääsee jommalla kummalla em. osoitteista tietokoneen saaman osoitteen mukaan.

Jos yllä kuvatut asiat on ok , mutta siltikään ei kirjautumisikkuna avaudu , niin taitaa laite olla kaput.

Moro!

Resetoinnin jälkeen antaa hallintaosoitteeksi http://192.168.100.1/ tietokoneella on mahdollista pingata laitteeseen ja DHCP tuntuu toimivan kyllä. Vika näyttäisi rajoittuvan nimenomaan laitteen hallintapaneeliin. Mitään ei verkkoon kytketyissä laitekokoonpanoissa ole muutettu ennen päivitystä.

Todella turhauttavaa kun kaikki toimi ennen päivitystä hyvin.


Kiitos vastauksesta btw


Sokrates
  • 6404 kommenttia
  • 6. joulukuuta 2021
RMJ kirjoitti:

Moro!

Resetoinnin jälkeen antaa hallintaosoitteeksi http://192.168.100.1/ tietokoneella on mahdollista pingata laitteeseen ja DHCP tuntuu toimivan kyllä. Vika näyttäisi rajoittuvan nimenomaan laitteen hallintapaneeliin. Mitään ei verkkoon kytketyissä laitekokoonpanoissa ole muutettu ennen päivitystä.

Todella turhauttavaa kun kaikki toimi ennen päivitystä hyvin.

Kiitos vastauksesta btw

No jopas nyt.

Onhan PIN-koodikysely pois päältä? Se joskus jumittaa laitteen , että hallintaan ei pääse.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 10 kommenttia
  • 15. joulukuuta 2021

Minulla on sama tilanne täällä, mutta laite on B525S-65A. Takuu on mennyt, nettiliittymäkään ei enää ole Elisalta, mutta Elisan pakottama firmispäivitys tuntuu rikkoneen toiminnallisuuden. Kai Elisa tämän korjaakin?

Oirekuvauksena itselläni on seuraavat:

  • Huawein hallintaan ei pääse, http://192.168.100.1 ei toimi (eikä myöskään esim 192.168.8.1).
  • Myöskään mobiilin kautta Huawein softalla ei pääse laitteen hallintaan.
  • B525:n fyysinen reset-nappi ei tee mitään, vaikka sitä pitäisi pohjassa kuinka kauan ja olipa laite etukäteen päällä tai ei.
  • Yhteydet tuntuu katoavan toisinaan.

Huomasin ongelmaa olevan tässä muutaman päivän sisään, mutta vasta tänään tajusin, ettei hallintaan pääse eikä resetti toimi. Jonkin verran kismittää tämä tilanne.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Tarkastapa verkkoyhteytesi tiedoista yhdyskäytävän / gateway ip-osoite. Sen jälkeen yritä mennä selaimella tuohon yhdyskäytävän osoitteeseen. Pääsetkö nyt reitittimen hallintaan?


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 10 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
irritus kirjoitti:

Tarkastapa verkkoyhteytesi tiedoista yhdyskäytävän / gateway ip-osoite. Sen jälkeen yritä mennä selaimella tuohon yhdyskäytävän osoitteeseen. Pääsetkö nyt reitittimen hallintaan?

 

Se on 192.168.100.1, ja en pääse.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Ok. Olethan muistanut kirjoittaa selaimen osoitekenttään myös protokollamääreen osoitteen eteen? Eli kokonaisuudessaan

http://192.168.100.1/

Jos jätät protokollamääritteen pois, uudet selainversiot saattavat käyttää oletuksena https, mikä toimii heikosti näiden paikallishallintojen kanssa.

Samoin, mikäli olet kääntänyt selaimestasi päälle käytä aina https, always use https tjms. asetuksen, käännä se pois tai luo osoitteelle 192.168.100.1 poikkeus sääntöön.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 10 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
irritus kirjoitti:

Ok. Olethan muistanut kirjoittaa selaimen osoitekenttään myös protokollamääreen osoitteen eteen? Eli kokonaisuudessaan

http://192.168.100.1/

Jos jätät protokollamääritteen pois, uudet selainversiot saattavat käyttää oletuksena https, mikä toimii heikosti näiden paikallishallintojen kanssa.

Samoin, mikäli olet kääntänyt selaimestasi päälle käytä aina https, always use https tjms. asetuksen, käännä se pois tai luo osoitteelle 192.168.100.1 poikkeus sääntöön.

 

Olen jo aiemmin kokeillut sekä http että https -versioita osoitteesta, mutta ei auta. Http-versiota olin tietenkin aina normaalisti käyttänyt ja tallentanut kirjanmerkiksi.

Silti kyllähän kaikkein hämärin oire tässä varmaan on se, että reset-nappi ei enää saa aikaan mitään reaktiota (olen pitänyt sitä pohjassa parhaimmillaan yli puoli minuuttia). Ei siis voi edes kokeilla palauttaa tehdasasetuksia sitä kautta.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2075 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Haluisiko @OmaYhteisö-tiimi katsoa josko laitteeseen saisi työnnettyä aikaisemman softaversion verkon yli ? Onko downgrade mahdollista näin ?


draakki
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1478 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2021

Laitatteko molemmat @RMJ ja @Villez profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta yksityisviestitse tarkemmat tiedot? :slight_smile:  Laitteesta voisi kurkata laitteen tuotetietotarrasta (löytyy pohjasta/laitteen takaa) valmiiksi IMEI ja S/N -lukusarjat meille, ja vaikka tällä hetkellä ei Elisalta olisikaan palveluita niin tarkemmat yhteystiedot ja jos on koskaan ollut Elisan asiakkuutta niin Elisan asiakasnumero (löytyy esim. vaikka viimeksi tulleelta laskulta) olisi hyvä pistää viestiin mukaan.

Tällaisia vastaavia tapauksia on tullut vastaan ihan vain parisen kipaletta, päivitysvolyymiin nähden siis hyvin yksittäisiä keissejä nämä ja katsotaan vähän laitteen iän ja muun suhteen paras tapa edetä tapauskohtaisesti. :blush:


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 10 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2021
draakki kirjoitti:

Laitatteko molemmat @RMJ ja @Villez profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta yksityisviestitse tarkemmat tiedot? :slight_smile:  Laitteesta voisi kurkata laitteen tuotetietotarrasta (löytyy pohjasta/laitteen takaa) valmiiksi IMEI ja S/N -lukusarjat meille, ja vaikka tällä hetkellä ei Elisalta olisikaan palveluita niin tarkemmat yhteystiedot ja jos on koskaan ollut Elisan asiakkuutta niin Elisan asiakasnumero (löytyy esim. vaikka viimeksi tulleelta laskulta) olisi hyvä pistää viestiin mukaan.

Tällaisia vastaavia tapauksia on tullut vastaan ihan vain parisen kipaletta, päivitysvolyymiin nähden siis hyvin yksittäisiä keissejä nämä ja katsotaan vähän laitteen iän ja muun suhteen paras tapa edetä tapauskohtaisesti. :blush:

 

Viesti lähetetty. Kiitos!


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • 10 kommenttia
  • 20. joulukuuta 2021

Eilisillasta lähtien ilman mitään omia toimenpiteitä laitteeni alkoi toimia normaalisti ainakin toistaiseksi. Hallintaan pääsee, kaikki vanhat omat asetukseni oli nollautuneet (wifi-nimi, salasanat ym.), eikä siellä myöskään näy enää jälkiä Elisan brändäyksestä. Ohjelmiston versiona näkyy 81.195.01.01.260.

Ongelmien alettua mm. joka aamu (ja muulloinkin) laitetta piti käynnistää uudelleen, jotta yhteyden sai toimimaan, mutta nyt se toimi saman tien ilman toimenpiteitä.

Eli koputetaan puuta, mutta toivon mukaan ongelmat ovat ohi.


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 2. tammikuuta 2022

Moro, 

Täällä sama ongelma ja laite Huawei B525a-65a. Ennen päivitystä pelasi normaalisti. Nyt ei reset nappula toimi kuin siten, että vrtajohto irti, virta kiinni ja noin minuutin sisällä resetoi.

Ei pääse hallintasivuille huawein ohjelman kautta, ei tietokoneella eikä puhelimella. Kokeiltu niin wifin kuin ethernetin kautta. 


ilppa
Forum|alt.badge.img+7
  • Älyniekka
  • 142 kommenttia
  • 3. tammikuuta 2022

Joo sama täälläkin tosin otin jo koko vehkeen käytöstä pois kun eihän sitä voi käyttää kun ei voi säätää omia asetuksia.


  • Keskustelija
  • 6 kommenttia
  • 3. tammikuuta 2022

Mulla sama ongelma, ostin Huutonetistä Huawei B525 4G-reitittimen, kun kokeilin sitä niin ensin toimi, mutta myöhemmin en pässyt enään asetuksiin, ei edes salasana kyselyyn. Resetointi toimi kerran, mutta ei enään sen jälkeen, myöskään käynnistys/sammutus painike ei toimi. Eli laitetta voi nyt käyttää vain tehdasasetuksilla.


Forum|alt.badge.img+21
  • Elisalainen
  • 2417 kommenttia
  • 5. tammikuuta 2022

Selvitelläänpäs tätä hieman tarkemmin. Palaamme asiaan kun vastausta saadaan.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 6. tammikuuta 2022

Jep täälä sama homma, ja alkaa kypsyttää kun ei voi taajuuslukita laitetta, laite toimii huonommin nykyisillä asetuksilla, ja kun ei pääse hallintaan sisään...


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 7. tammikuuta 2022

Myös täällä oli B525s-23a (81.195.01.00.260) tiltannut. Huomasin eilen, että hallintasivulle ei enää pääse, mutta netti toimii edelleen. Virtabuutin jälkeen tilanne pysyi ennallaan, netti toimii, mutta hallintasivu ei avaudu.

Viime yönä (7.1.2022 n. klo 04:00) oli sitten nettiyhteyskin katkennut, eikä virtabuutti auttanut asiaa. Pitkän taistelun jälkeen huomasin, että LAN-puolen IP-osoite oli palautunut oletusasetuksiin 192.168.100.1 kun talon palomuuri/reititin olettaa sen löytyvän osoitteesta  192.168.1.1

Samoin kaikki muut purkkiin muutetut asetukset olivat hävinneet. Nyt hallintasivulle kuitenkin pääsee purkin pohjaan printatulla salasanalla.

Saa nähdä ovatko kaikki omat asetukset kadonneet taas seuraavan buutin jälkeen.


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 7. tammikuuta 2022

Purkin lokitiedot oli näköjään säästyneet nollaukselta ja herättää kyllä kysymyksiä, että mitä ihmettä tuolla on viime yönä tapahtunut.

2022-01-07 08:11:21UserNotice
User admin(192.168.100.13) modified UserInfo
2022-01-07 08:11:21UserNotice
User admin login from 192.168.100.13 successfully
2022-01-07 08:10:19UserNotice
User admin from 192.168.100.13 login failure
2022-01-07 08:06:38UserNotice
User admin from 192.168.100.13 login failure
2022-01-07 07:43:21UserNotice
(***.*.*.*) Action SetDeviceControl execute by UPNP Success
2022-01-07 07:43:01UserNotice
(***.*.*.*) Action SetJsonData execute by UPNP Success
2022-01-07 07:43:01UserNotice
(***.*.*.*) Action SetJsonData execute by UPNP Success
2022-01-07 07:42:58SecurityWarning
Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 192.168.100.1
2022-01-07 07:42:54SystemNotice
WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 connected
2022-01-07 07:42:54SystemNotice
WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected
1970-01-01 00:00:13SystemNotice
Sync time failed from BBOU
1970-01-01 00:00:11SecurityNotice
key operation management(decrypt: all)
1970-01-01 00:00:10SystemNotice
Sync time failed from BBOU
1970-01-01 00:00:10SystemNotice
Sync time failed from BBOU
2022-01-07 01:41:29SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:40:52SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:40:17SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:39:15SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:39:15SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:38:58SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:38:41SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:38:24SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:56SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:56SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:56SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:29SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:37:15SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully
2022-01-07 01:36:53SecurityNotice
Configuration management key 0x490000 delete successfully

Varsinkin tämä rivi vaikuttaa aika pahaenteiseltä, onko purkki hakkeroitu?

1970-01-01 00:00:11SecurityNotice
key operation management(decrypt: all)


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 8. tammikuuta 2022

Ei toimi 525s-23a täälläkään. Ei voi resetoida purkkia, eikä pääse hallintaan.

 

Korjaus: netti toimii, mutta fyysinen resetointi laitteen takaa ei ja hallintaan ei siis myöskään pääse.


ilppa
Forum|alt.badge.img+7
  • Älyniekka
  • 142 kommenttia
  • 9. tammikuuta 2022

Otsikkoa vois vähän sinänsä muuttaa koska tuo koskee molempia versioita 23a ja 65a joka on itsellä :)


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2453 kommenttia
  • 9. tammikuuta 2022

@Piitu78, on tuossa lokissa muutakin silmäkulmia nostattavaa.

Mitä tarkoittaa ”INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected”?

TR-069 on reitittimien etähallintaprotokolla. Käyttääkö Elisa TR-069 protokollaa? Mikäli ei käytä, rivi vaikuttaa epäilyttävältä.

Laitoitko 2022-01-07 07:43:01 pelikonsolin päälle? Mikäli et, voisi olla hyvä yrittää selvittää, mistä ja miksi syntyy UPnP-liikennettä.

”Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 192.168.100.1”

Jaa-a. Pahimmassa tapauksessa tämä voisi olla merkki siitä, että reititin on saastunut ja se osallistuu porttiskannauksiin. Toisaalta modeemien algoritmit ovat vähän mitä sattuu, eikä tästä ole kauakaan, kuin joku modeemi logitti normaalit nimipalvelukyselyt hyökkäyksiksi.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3823 kommenttia
  • 9. tammikuuta 2022
irritus kirjoitti:

TR-069 on reitittimien etähallintaprotokolla. Käyttääkö Elisa TR-069 protokollaa? Mikäli ei käytä, rivi vaikuttaa epäilyttävältä.

 

Elisa käyttää TR069-protokollaa etänä tehtäviin päivityksiin.

 


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 9. tammikuuta 2022
irritus kirjoitti:

@Piitu78, on tuossa lokissa muutakin silmäkulmia nostattavaa.

Mitä tarkoittaa ”INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected”?

TR-069 on reitittimien etähallintaprotokolla. Käyttääkö Elisa TR-069 protokollaa? Mikäli ei käytä, rivi vaikuttaa epäilyttävältä.

Laitoitko 2022-01-07 07:43:01 pelikonsolin päälle? Mikäli et, voisi olla hyvä yrittää selvittää, mistä ja miksi syntyy UPnP-liikennettä.

”Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 192.168.100.1”

Jaa-a. Pahimmassa tapauksessa tämä voisi olla merkki siitä, että reititin on saastunut ja se osallistuu porttiskannauksiin. Toisaalta modeemien algoritmit ovat vähän mitä sattuu, eikä tästä ole kauakaan, kuin joku modeemi logitti normaalit nimipalvelukyselyt hyökkäyksiksi.

 

Huawein jatkona sisäverkkoon päin on pfSense-palomuuri/reititin ja pfSensessä näyttää olevan UPnP käytössä, ehkä selitys löytyy tuosta, mitään pelikonsolia ei ollut tuohon aikaan käynnissä. Otin nyt varmuuden vuoksi UPnP:n Huaweista pois päältä. 

Porttiskannauksen lähdeosoitteena on Huawein oma LAN-osoite. 

Samanlaisia ilmoituksia on tullut pitkin syksyä jostain tuntemattomasta osoitteesta:
Detect UDP port scan attack, and the attack has been blocked, scan packet from 195.74.0.47

 

DNS-nimen perusteella kyseessä taitaa olla joku Elisan palvelin

IP address: 195.74.0.47
Hostname: decker.sci.fi


Sokrates
  • 6404 kommenttia
  • 9. tammikuuta 2022
Piitu78 kirjoitti:

DNS-nimen perusteella kyseessä taitaa olla joku Elisan palvelin

IP address: 195.74.0.47
Hostname: decker.sci.fi

Elisan vähän vanhempi DNS-palvelin näyttäisi olevan.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/ohje/tiedonsiirtoportit-porttiohjaukset-palvelimet/#palvelimet