Skip to main content
Vastaus

Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373 uusin päivitys

  • May 31, 2025
  • 22 kommenttia
  • 730 katselukerrat

Huawei 5G CPE Pro 2 H122-373 reititin on aikanaan Elisalta ostettu, mutta nyt Moi:n DNA-verkossa. Reititin ei löydä viimeistä päivitystä 11.0.5.20 (H336SP1C9831). Miten saan uusimman päivityksen?

EDIT: 2.6.2025 // Muokattu otsikkoon mallitarkennus. - Ilponen
 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Burnett

Nyt tosiaan oli virheellistä tietoa tuosta päivityksestä eli ei ole merkitystä minkä operaattorin liittymällä käyttää ja ohjelmistopäivitys tulee kyllä. 😊

22 kommenttia

  • May 31, 2025

Maaliskuussahan päivitys on julkaistu, joten tulossa varmaan on:

Kysäise asiakaspalvelusta, niin selviää.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Chat Omaelisassa  ma-pe 8-19

Lähetä viesti Facebookissa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21.
Lähetä viesti X-palvelussa Arkisin 8-21 ja viikonloppuisin/arkipyhinä 9-21. 

Soittakaa minulle 

Nopeuta asiakaspalvelun yhteydenottoa!
Varaa soittoaika OmaElisassa 

Tai: Omaelisa /Tuki/Varaa soittoaika

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm myös jonotusajalta)​

Omaelisassa:

Omaelisa /Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

 


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • June 2, 2025

Huawei 5G CPE Pro 2:lle pitäisi olla tullut tai tulossa ohjelmistopäivitys, joka lisää 5G SA-tuen:

https://yhteiso.elisa.fi/muut-laitteet-26/ohjelmistopaeivitys-reitittimelle-huawei-5g-cpe-pro-2-528256

Omaan reitittimeeni tätä päivitystä ei ole vielä tullut.

Onko kukaan muu saanut tätä päivitystä, ja jos on, niin onko kokemuksia siitä että toimiiko 5G SA siinä hyvin, huonosti, vai ei lainkaan?

EDIT: 2.6.2025 // Siirretty omasta aloituksesta olemassa olevaan ketjuun. - Ilponen
 


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 2, 2025

Olihan teillä yölliset päivitykset (Auto update) laitteen asetuksista kytkettynä päälle? Ja virrat päällä myös öisin. 😄

Tervetuloa myös mukaan tänne OmaYhteisöön ​@Pernahkis! 😎


  • June 2, 2025

Auto update on päällä. Vaikuttaa olevan muitakin jotka eivät ole saaneet luvattua päivitystä.


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 2, 2025

Okei, erikoista. 🤔 Meidän asiakaspalveluun kannattaa olla siinä tapauksessa yhteyksissä ja pyytää siellä tarkistamaan laitteen softan tilanne ja kysyä kans jos onnistuu ajaa se päivitys siihen. Kätevin tapa on laittaa OmaElisan kautta meille viesti tai laittaa vaikka somessa (Facebook tai X) viestiä. 


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • June 3, 2025

Päivitystiedotteen mukaan asiasta pitäisi tulla tekstiviestillä tiedote asiakkaille.

Ei ole tullut.
 

Yritetäänpä siis sitten asiakaspalvelua jotain muuta kautta kuin idioottirobotti Esa-Pekalle juttelemalla, sillä siitä ei ole mitään apua.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • June 3, 2025

Asiakaspalvelu ei pystynyt auttamaan asiassa. Pitäisi kuulemma soittaa johonkin “laitteen käytön neuvontaan”. 3 euroa / minuutti.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 3, 2025

Tässäpä on jo aloituksessa se syy miksei laite päivity. 😣 Elikkä laitteesi päivittyy vain Elisan liittymällä käyttäessä. Jos haluat päivittää laitteesi, laita siihen Elisan liittymä hetkeksi ja hoida päivitys. Pahoittelut, ettei asiaa ole aiemmin tuotu ilmi! 


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • June 3, 2025

Tässäpä on jo aloituksessa se syy miksei laite päivity. 😣 Elikkä laitteesi päivittyy vain Elisan liittymällä käyttäessä. Jos haluat päivittää laitteesi, laita siihen Elisan liittymä hetkeksi ja hoida päivitys. Pahoittelut, ettei asiaa ole aiemmin tuotu ilmi! 

Pätee vain Pernahkiksen päivittymättömyyteen.


Sokrates
  • June 3, 2025

Tässäpä on jo aloituksessa se syy miksei laite päivity. 😣 Elikkä laitteesi päivittyy vain Elisan liittymällä käyttäessä. Jos haluat päivittää laitteesi, laita siihen Elisan liittymä hetkeksi ja hoida päivitys. Pahoittelut, ettei asiaa ole aiemmin tuotu ilmi! 

Milloinka tämä tällaiseksi on muuttunut?

Aiemmin päivityspalvelimelle talletettin vain laitteen sarjanumero ja kun laite kytkeytyi verkkoon , niin laite otti yhteyttä päivityspalvelimeen softaan koodatulla osoitteella ja puh.nro sekä liittymä selvisi automaattisesti. Ei ollut väliä minkä operaattorin SIM laitteessa oli.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 3, 2025

En muista missä vaiheessa olisi muuttunut, kun tällä tavalla asia on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa. 🤔 


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • June 5, 2025

No nyt on laite päivitetty. Vaati sen että otin siltaavan tilan pois päältä päivityksen ajaksi.

Seuraavaksi sitten jatkokysymys: onko kokemuksia siitä, miten 5G+ (SA tai NSA+SA) toimii tässä reitittimessä?


Sokrates
  • June 12, 2025

Tässäpä on jo aloituksessa se syy miksei laite päivity. 😣 Elikkä laitteesi päivittyy vain Elisan liittymällä käyttäessä. Jos haluat päivittää laitteesi, laita siihen Elisan liittymä hetkeksi ja hoida päivitys. Pahoittelut, ettei asiaa ole aiemmin tuotu ilmi! 

Milloinka tämä tällaiseksi on muuttunut?

Aiemmin päivityspalvelimelle talletettin vain laitteen sarjanumero ja kun laite kytkeytyi verkkoon , niin laite otti yhteyttä päivityspalvelimeen softaan koodatulla osoitteella ja puh.nro sekä liittymä selvisi automaattisesti. Ei ollut väliä minkä operaattorin SIM laitteessa oli.

Mitäs ​@Burnett tähän sanot??

Eipä ne päivitykset näytä SIM-kortista riippuvan , vain onko laitekohtaista?


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • June 13, 2025

Oho! Varmistin asian vielä, että onhan varmasti noin ja sitten se ei koskekaan ilmeisesti kaikkia laitteita. 😮 ​@Sokrates 

Otan asiasta selvää tarkemmin.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • June 16, 2025

No nyt on laite päivitetty. Vaati sen että otin siltaavan tilan pois päältä päivityksen ajaksi.

Seuraavaksi sitten jatkokysymys: onko kokemuksia siitä, miten 5G+ (SA tai NSA+SA) toimii tässä reitittimessä?

Vastaan itse itselleni: hyvin näyttää toimivan. Liittymä vaihdettiin 5g+:ksi, mutta se ei vielä vaikuttanut positiivisesti asioihin. Elisan heppu teki sitten “toimenpiteitä liittymälle”, ja sen jälkeen on bitti liikkunut liukkaasti.
En ole vielä tohtinut kokeilla, että toimiiko myös siltaavassa tilassa vai ei - se tapasi aiemmin tehdä niin, että merkkivalojen mukaan 5g ja 4g ovat OK, mutta yhteys sisäverkkoon päin meni OFF ja takaisin ON, mutta bittiäkään ei liikkunut siinä. 
Ehkä testaan kun olen riittävästi rohkaistunut.


Burnett
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+16
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • June 17, 2025

Nyt tosiaan oli virheellistä tietoa tuosta päivityksestä eli ei ole merkitystä minkä operaattorin liittymällä käyttää ja ohjelmistopäivitys tulee kyllä. 😊


Forum|alt.badge.img

Moro! Löysin tämän ketjun kun on ollut ongelmaa, sanotaanko viikon kahden sisään, Elisan 5G:n kanssa, mikä on tähän asti toiminut ongelmitta reilu vuoden, eli siitä asti kun sen tilasin. En ole varma oliko liittymässäni aiemmin 5G+-merkintää, siis plus-merkkiä 5G:n perässä, enkä tiedä milloin sellainen on tullut jos ei ollut, mutta se viittaa ilmeisesti SA (standalone) yhteyteen mikä on loistava juttu, vaan modeemi ilmeisesti tarvitsee sitä varten päivityksen jotta SA toimisi, kuten tässä ketjussa on jo todettu. Minulla on sama otsikon modeemi, mutta se on ostettu käytettynä ja sen hallintasivulla on DNA:n logo ja siinä onkin DNA:n listaama firmware 11.0.2.20 (H329SP2C182). 

Ongelmana on ollut ajottainen netin tahmaaminen, kunnes modeemi pitää käynnistää uudestaan, mutta nyt ei auta enää uudelleenkäynnistys eikä nollauskaan, eikä se että asettaa verkkotilan asetussivulta asetukselle SA, NSA tai SA+NSA, vaan maksiminopeus on jämähtänyt niin latauksen kuin lähetyksen osalta 9-10 mbps tasolle, tosin netti ei tunnu välttämättä niin liukkaalta mitä kymppiseltä sopisi odottaa. Tämä rajoittunut nopeus on aivan tuore juttu ja jää nähtäväksi ilmeneekö itse tahmaamista edelleen.

Kysymykseni on onko verkossa häikkää, vai onko mahdollinen parannus verkkoon tehnyt omasta modeemistani yheensopimattoman, vai onko joku muu seikka kyseessä? Onko mahdollista manuaalisesti syöttää Elisan uusin firmware tähän modeemiin?

Huomioina että asun Keuruulla keskustassa, netti toimii samoin niin Wifin yli puhelimella kuin piuhalla tietokoneella, sekä puhelimeni 10 mbps 4G Elisalta tuntuu toimivan edelleen moitteetta täällä koko tämän ongelmallisen jakson.


Sokrates
  • June 21, 2025

Onko mahdollista manuaalisesti syöttää Elisan uusin firmware tähän modeemiin?

Yksinkertainen vastaus on , että ei ole. Operaattoreilla on softissaan asennuslukko , joka sallii vai alkuperäisen operaattorin päivitykset.

Siis ihan riippumatta SIM-kortista päivitykset tulevat tässä tapauksessa DNA:lta. Näyttäisi siltä , että sinulla on uusin DNA:n softa jo laitteessasi.

https://www.dna.fi/tuki/laitteet/mokkulat/kotimokkulat/kotimokkula-5g-wifi-h122/paivitykset

Suuosittelen testaamaan myös muiden kuin Elisan verkot esim. prepaideilla ja valitsemaan sitten sen parhaiten toimivan operaattorin liittymän.


Forum|alt.badge.img

Kiitos vastauksesta ​@Sokrates . Entä jos modeemin hankkii suoraan joltain muulta jälleenmyyjältä kuin suomalainen operaattori, mitä voi silloin odottaa firmwarelta? Tuleeko siihen suoraan valmistajalta kaikki tarpeellinen, vai onko niin että operaattori pitää paremman huolen kaikkiaan, ainakin suhteessa oman verkkonsa kanssa hommien pelittämiseen? Nyt tuntuu tietysti minusta siltä että DNA:n firmwarella jään mahdollisesti hieman paitsi jostain, eli DNA:n firmware onkin huono juttu, siinä missä näin ei ehkä olisi jos siinä olisi valmistajan, eli Huawein, firmware, vai ainoastaan lisäävätkö operaattorit firmwareen jotain, eli tuovat korkeintaan ekstraa mukanaan? Miten on?


Sokrates
  • June 21, 2025

Kiitos vastauksesta ​@Sokrates . Entä jos modeemin hankkii suoraan joltain muulta jälleenmyyjältä kuin suomalainen operaattori, mitä voi silloin odottaa firmwarelta? Tuleeko siihen suoraan valmistajalta kaikki tarpeellinen, vai onko niin että operaattori pitää paremman huolen kaikkiaan, ainakin suhteessa oman verkkonsa kanssa hommien pelittämiseen? Nyt tuntuu tietysti minusta siltä että DNA:n firmwarella jään mahdollisesti hieman paitsi jostain, eli DNA:n firmware onkin huono juttu, siinä missä näin ei ehkä olisi jos siinä olisi valmistajan, eli Huawein, firmware, vai ainoastaan lisäävätkö operaattorit firmwareen jotain, eli tuovat korkeintaan ekstraa mukanaan? Miten on?

Operaattorisoftatkin tekee yleensä laitevalmistaja tai sen auktorisoima softafirma ja niiden pohjana on laitevalmistajan perussofta.

Operaattorit vain speksaavat mitä osia perussoftasta jätetään pois ja muutattavat päivityssysteemin lukituksineen sekä määrittelevät laitteen taajuusyhdistelmät. Lisäksi operaattorin logo tietysti pitää saada mukaan ja käyttöliittymää räätälöidään.

Yleensä laitevalmistajan perussofta on monipuolisempi , mutta nuo em. taajuusyhdistelmät ovat siinä geneerisiä. Operaattorit tuppaavat käyttämään kukin vähän toisistaan poikkeavia taajuusyhdistelmiä (Carrier Aggregation) , mikä saattaa tuottaa ongelmia käytettäessä laitetta toisen operaattorin SIM:llä.

 


Forum|alt.badge.img

@Sokrates Mielenkiintoista infoa! Vielä kysyn, että mitä itse ostaisit jos 5G-simille modeemia olisit ostamassa? Olisitko valmis ostamaan modeemin muulta kuin liittymäsi operaattorilta luottaen siihen että saat kaikki tuoreet ominaisuudet ajallaan tai ylipäätään, vai näinkö ei yleensä käytännössä ole? Osaatko sanoa toimiiko ZTE MC888:lla joka on muualta kuin operaattoreilta Elisan SA normaalisti nykyisellään saatavilla olevalla firmwarella? Jos SA-tuki kovasti kiinnostaa niin onko tuo modeemi fiksuin valinta (niitä saa käytettynä helposti)?

PS. Siksi kyselen kun tuntuu että tässä 5G-touhussa on joitakin sudenkuoppia joista on vaikea pysyä kärryillä, tosin ehkä tämä operaattoriräätälöity modeemijuttu olisi pitänyt tajuta aiemmin - ei ollut kylläkään yksityisen myyjän kanssa puhetta koko asiasta kauppoja tehdessä.


Sokrates
  • June 21, 2025

@Sokrates Mielenkiintoista infoa! Vielä kysyn, että mitä itse ostaisit jos 5G-simille modeemia olisit ostamassa? Olisitko valmis ostamaan modeemin muulta kuin liittymäsi operaattorilta luottaen siihen että saat kaikki tuoreet ominaisuudet ajallaan tai ylipäätään, vai näinkö ei yleensä käytännössä ole? Osaatko sanoa toimiiko ZTE MC888:lla joka on muualta kuin operaattoreilta Elisan SA normaalisti nykyisellään saatavilla olevalla firmwarella? Jos SA-tuki kovasti kiinnostaa niin onko tuo modeemi fiksuin valinta (niitä saa käytettynä helposti)?

PS. Siksi kyselen kun tuntuu että tässä 5G-touhussa on joitakin sudenkuoppia joista on vaikea pysyä kärryillä, tosin ehkä tämä operaattoriräätälöity modeemijuttu olisi pitänyt tajuta aiemmin - ei ollut kylläkään yksityisen myyjän kanssa puhetta koko asiasta kauppoja tehdessä.

Itselläni ei ole 5G-modeemia , mutta mitä olen keskustelua seurannut etenkin 5G SA:n osalta , niin se on melkoisen sekava soppa ja laitteiden toimivuudesta muussa kuin operaattorin omassa verkossa ei ole mitään takeita. Jotkin SA-tuella varustetut laitteet toimivat jonkun verkossa , mutta eivät toisessa. Siis operaattoreilla on ihan liikaa omia 5G-standardin sallimia virityksiä verkkoasetuksissaan ja sen seurauksena laite kenties toimii oman operaattorin verkossa , mutta harvemmin toisen. Asiaan ei oikein saa selvyyttä muuten kuin kokeilemalla , valitettavasti.