Huawei CPE PRO 2

  • 2 October 2020
  • 67 kommenttia
  • 6301 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Nyt siis kyseinen modeemi ollut kovassa käytössä pari viikkoa ni kysyisin joltain elisa heebolt et onko ns softavika tämmönen. Aluks modeemi oli ei nyt parhaimassa paikassa ni kun latas yli 400megan nopeudel yhtäkkiä modeemi droppas 5g signaalin ja vaihto myös 4g signaalin band 20:seen. Jolloin nopeudet romahti 20megaan.

 

Sit oletin ja olin oikeessaki et modeemi huonossa paikassa ni laitoin sen ikkunalaudalle mistä suora näköyhteys 5/4g tukiasemaan matkaa 200metrii about eikä esteitä. Nopeus pysyny jopa lähelle 600megan nopeudessa tulee jo liittymän rajoitus vastaan ni täysin stabiilisesti yli viikon putkeen et samaa droppailu ongelmaa ei ole esiintyny. 

 

Paitsi että eilen alko taas tekee sitä.... ni mietin et onkohan purkkiin tulossa millon uus firmware päivitys et oiskohan softa ongelma? Signaali arvot huitelee 4g:llä 1800mhz verkossa 61db mikä on erittäin hyvä sirn yli 20. 2600mhz verkossa taas 71db. Etc et hyvät on.

 

Ainoo miinus et 5G signaalei purkki ei näytä kun tyhmästi kikkailemalla joten elisa voisitko senki korjata jossain firmware päivityksessä kiitos!


67 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Joku vika tossa modeemissa nyt on softassa tai jossain. sen yli viikon toimi täydellisesti ikkunalaudalla nyt ei sieläkään enää.

Eli edelleen hetken kun lataa max nopeutta mitä liittymä antaa ni signaali 4G droppaa joko band 3 tai 7:st band 20:seen ja 5G alkaa disconnecttaa itteensä looppina niiku käyrästä näkyy ja nopeus romahtaa sinne 20-40megaan

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Tässä viel kuva varmuudeks kun ei lataile mitään miten vakaasti 5G pysyy päällä

 

 

Mulla on kanssa ollut sama modeemi nyt jonkin aikaa ja tekee samaa, eli ainakin näennäisesti tuntuu tippuvan 4G:hen vaikka 5G-signaali on vahva. Merkkivalojen puolesta modeemi on kyllä olevinaan 5G-verkossa, mutta 5G:ssä nopeus on tasaisesti n. 300M (liittymä on 600M) ja vian ilmetessä tippuu 5-10M:aan ja pysyy siinä kunnes modeemin resetoi ja buuttaa. Tapahtuu yleensä 3-4 päivän välein.

Oon tehnyt pari vikailmoitusta Elisalle, viimeisin 21.9. johon tuli “korjaus” 28.9. Ongelma ei kuitenkaan ole poistunut. 

Alunperin mulla oli ZTE:n modeemi mutta siinä oli omat vielä pahemmat ongelmansa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

No jopas jotakin :O Onko sulla @Hellrock tollain samoin että vaatii siis boottia tai resettiä että tokenee taas joksikin aikaa? Onko toi toimiva kesto mitenkään säännönmukainen vai ihan sattumanvarainen vartista viikkoon mitä suostuu kerralla toimimaan? @Yuuhaw oliko tosta sun saamasta korjauksesta mitään vaikutusta toimivuuksiin?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Eilen kun se ongelma alko tossa 4 jälkeen ja kesti ilta 8 saakka ni ihan sama vaikka resetoi ja buuttaili ni ei auttanu. Nyt 8 jälkeen illast saakka on toiminu mut en oo viel ehtiny testaa mitään että kun latailee isompaa tiedostoa kauemmin ni pätkäseekö taas.

Tein kuitenki häiriöilmoituksen siitä eilen.

Ei tunnu olevan vaikutusta tuolla korjauksella, ainakin vika yhä ilmenee. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sulla @Yuuhaw kuitenkin on siis auttanu bootit ja resetit ainakin välillä? Millon sulla viimeksi tapahtui tuo ongelma?

Tänään viimeeksi joskus kahden aikoihin laski nopeus johonkin 30M kohdille, ja reset+boot nosti sen n. 200M tienoille. Nyt se on näköjään 330M. Näköjään 2-3 päivän välein täytyy tehdä toi reset+boot-kombo, pitää varmaan systemaattisemmin merkitä ylös ajankohdat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

No johan nyt :confused:  ei noita purkkeja tosiaankaan ole noin usein tarkoitus varsinkaan resetoida, uudelleenkäynnistys nyt on vielä aika hellä toimenpide vaikkei sitäkään ole montaa kertaa viikossa kiva tehdä. Jos viitsit @Yuuhaw ottaa muutaman esimerkkiajan (päivä ja kellonaika) koska tuo yhteys pätkäisee noin, ja jos laittelet meille sitten ne tiedot joko tähän ketjuun tai suoraan yksityisviestillä tilin @OmaYhteisö-tiimi kautta niin tutkitaan asiaa lisää :slight_smile:

Itsellä myös sama modeemi, 5G 300M liittymä ja samanlaista vikaa. Esim. eilen illalla nopeudet laskivat todella alas, bootit eivät auttaneet. Pari kertaa speedtest lähti lataamaan yli 200M nopeuksilla mutta sitten yhteys putosi kesken testin. Yhteyden palauduttua ollaan taas muutaman megan nopeuksissa. Aamulla taas toimii normaalisti.

Tarvitsee varmaan tänään illalla tarkastella tarkemmin mitä LTE-H monitor sanoo.

Välillä bootti auttaa, välillä ei. Tuntuu että kaistaa löytyy kun verkko ja modeemi toimii mutta sitten taas alkaa tämä pätkiminen :(

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Itsellä myös sama modeemi, 5G 300M liittymä ja samanlaista vikaa. Esim. eilen illalla nopeudet laskivat todella alas, bootit eivät auttaneet. Pari kertaa speedtest lähti lataamaan yli 200M nopeuksilla mutta sitten yhteys putosi kesken testin. Yhteyden palauduttua ollaan taas muutaman megan nopeuksissa. Aamulla taas toimii normaalisti.

Tarvitsee varmaan tänään illalla tarkastella tarkemmin mitä LTE-H monitor sanoo.

Välillä bootti auttaa, välillä ei. Tuntuu että kaistaa löytyy kun verkko ja modeemi toimii mutta sitten taas alkaa tämä pätkiminen :(

 

Pystytkö vielä testaamaan, jos purkin pakottaa 4G:lle, että toimiiko silloin kaikki ok? 

 

 

 

Pystytkö vielä testaamaan, jos purkin pakottaa 4G:lle, että toimiiko silloin kaikki ok? 

 

Taas nopeudet aamun jälkeen laskussa, alla kaappaukset 4G ja 4G/5G pakotettuna. Testattu noin kello 15:00 - 15:10.

Eli ei toimi edes 4G tilassa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 

 

 

Pystytkö vielä testaamaan, jos purkin pakottaa 4G:lle, että toimiiko silloin kaikki ok? 

 

Taas nopeudet aamun jälkeen laskussa, alla kaappaukset 4G ja 4G/5G pakotettuna. Testattu noin kello 15:00 - 15:10.

Eli ei toimi edes 4G tilassa.

 

Näkyykö Huawein hallinnassa 4G+ merkintä speedtestin ajon aikana? Nuo nopeudet vaikutavat siltä, että CA ei toimi laitteessa ja jotain muutakin ongelmaa voi olla. Miten jos pakotat laitteen B3:lle tai B1:lle Configuration välilehdeltä ja ota sieltä kaikki muut taajuudet pois, muuttuuko nopeudet? B20 saattaa olla ruuhkainen kapeana taajuuteena. Miltä signaaliarvot näyttävät (RSRP,RSRQ ja SINR)? Joko tukiasemassa on vikaa tai sitten tuo Huawei on jotenkin viallinen.

 

 

Näkyykö Huawein hallinnassa 4G+ merkintä speedtestin ajon aikana? Nuo nopeudet vaikutavat siltä, että CA ei toimi laitteessa ja jotain muutakin ongelmaa voi olla. Miten jos pakotat laitteen B3:lle tai B1:lle Configuration välilehdeltä ja ota sieltä kaikki muut taajuudet pois, muuttuuko nopeudet? B20 saattaa olla ruuhkainen kapeana taajuuteena. Miltä signaaliarvot näyttävät (RSRP,RSRQ ja SINR)? Joko tukiasemassa on vikaa tai sitten tuo Huawei on jotenkin viallinen.

B1 pakotettuna päästään vähän korkeampiin lukemiin:

Kokeilin vielä pelkästään 4G modessa niin nopeudet hyvin lähellä 5G nopeuksia.
Edit: Ilman pakotusta siirtyy aika nopeasti B20 jolloin nopeudet putoaa välittömästi matelutasolle.

Täällä kanssa yksi joka tuskailee kyseisen purkin kanssa. Päivittäin joutuu boottaamaan purkin jotta nopeudet ei ole siellä 5-10M tienoilla. Alkuun epäilin että tukiasema menee virransäästötilaan yöllä, mikä toki voi olla mahdollistakin, mutta kyllä modeemin pitäisi tuosta osata toeta itsestään.

 

Mainittakoon vielä, että ennen päivitystä näitä ongelmia ei esiintynyt.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

 

 

Näkyykö Huawein hallinnassa 4G+ merkintä speedtestin ajon aikana? Nuo nopeudet vaikutavat siltä, että CA ei toimi laitteessa ja jotain muutakin ongelmaa voi olla. Miten jos pakotat laitteen B3:lle tai B1:lle Configuration välilehdeltä ja ota sieltä kaikki muut taajuudet pois, muuttuuko nopeudet? B20 saattaa olla ruuhkainen kapeana taajuuteena. Miltä signaaliarvot näyttävät (RSRP,RSRQ ja SINR)? Joko tukiasemassa on vikaa tai sitten tuo Huawei on jotenkin viallinen.

B1 pakotettuna päästään vähän korkeampiin lukemiin:

Kokeilin vielä pelkästään 4G modessa niin nopeudet hyvin lähellä 5G nopeuksia.
Edit: Ilman pakotusta siirtyy aika nopeasti B20 jolloin nopeudet putoaa välittömästi matelutasolle.

 

Varmaan kannattaa LTE H-MONITORissa valita B1+B3+B7 (1800+2100+2600) taajuudet käyttöön, jos tuo B20 on noin ruuhkainen.

B1:llä tuo SINR on nollan tuntumassa, joten käyttöpaikka ei ole kovin optimaalinen tukiaseman antennikeilaan nähden. Mahdollisesti tietysti voi olla myös häiriöitä muista lähialueen tukareista.

Käyttäjätaso 1

Itselläni on tuo 5G kotinetti jossa tuo Huawein cpe outdoor n5368x päätelaite. Nopeudet oli loistavia kunnes ne kuukausi sitten romahti surkeiksi, satunnaisesti saa hetken hyviäkin lukemia, yleensä varhain aamulla. Syy tähän nopeuden romahtamiseen on kuulemma joissakin Huawein päätelaitteissa softa puolella, tässä n5368x mallissa ei vikaa kuulemma ole. Jäljelle jää siis CPE PRO ja CPE PRO2. CPE PRO mallissa en usko vian olevan koska niitä oli naapurustossa jo ennen kuin nopeudet romahti. CPE PRO2 tuli juuri ennen myyntiin kun ongelmat alkoi, että oisko tuo se vian aiheuttava laite?? Kyseiset Huawein purkit joissa softa vika on niin lähettelee kuulemma jotain data paketteja ja tukkii sillä 5G verkon ja ehkä myös aiheuttaa häiriöitä 4G puolellekkin, ei tosin ollut vika puolen heppu ihan varma tuosta 4G puolesta. Ohjelmisto päivitys kyseisiin Huawein purkkeihin on tulossa ongelman korjaamiseksi, aikaisemmin sanottiin tulevan noin kahden viikon päästä, mutta eilen kertoi että toivottavasti vielä tässä lokakuun aikana saisivat jakeluun. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

äh tein taas kiroilu virheen tuskin julkastaa viestii. viesti uusiks siis

ni todennäikösesti cpe pro 2 lähettelee mystisiä rakkausviestei liikaa 5g verkkoon tai vastaavaa. siitää ollu toisellaki foorumilla puhetta ja tämä elisan viesti häiriöilmoitukseen tuntuu vahvistavan epäillyt vielä lisää

 

 

No johan nyt :confused:  ei noita purkkeja tosiaankaan ole noin usein tarkoitus varsinkaan resetoida, uudelleenkäynnistys nyt on vielä aika hellä toimenpide vaikkei sitäkään ole montaa kertaa viikossa kiva tehdä. Jos viitsit @Yuuhaw ottaa muutaman esimerkkiajan (päivä ja kellonaika) koska tuo yhteys pätkäisee noin, ja jos laittelet meille sitten ne tiedot joko tähän ketjuun tai suoraan yksityisviestillä tilin @OmaYhteisö-tiimi kautta niin tutkitaan asiaa lisää :slight_smile:

Vika on varmastikin sama kuin mitä tuossa on keskusteltu, toivottavasti ohjelmistopäivitys saadaan pian.

Mutta tässä väliaikatietoja, eli tänään 9.10. taas iltapäivällä nopeudet romahti, edellisen kerran 5.10. iltapäivällä.

Ja tosiaan näyttää siltä, että ei uudelleenkäynnistys eikä resetointi kumpikaan yksinään auta, mutta yhdessä tuntuvat auttavan. Voi olla sattumaakin, mutta tältä ainakin vaikuttaa.

Ja enää ei nopeudet mene tuonne 300M paremmalla puolelle vaan tuntuvat pyörivän tuossa 100-150M välillä huipussaankin.

Onko sinulla julkinen ip? Se saattaa vaikuttaa asiaan..

Ks: https://yhteiso.elisa.fi/mobiililaajakaista-8/huawei-outdoor-cpe-nopeuden-vaihtelu-517800

Itselläni on nyt muutaman päivän toiminut nopeasti, kun vaihdoin apn:n internet4->internet

Julkinen IP ei toki tällöin ole käytössä, mutta tämän kokeilu voi auttaa ongelman paikantamisessa..

 

Hmm, uusi ohjelmistopäivitys tuli tänään ja on nyt asennettuna. Nopeus on tällä hetkellä n. 4M. Odottelen jonkin aikaa josko nousisi itsestään ja kokeilen sitten resetointia jos ei. 

 

@eerror , ei ole julkista ip-osoitetta.

Ei noussut itsestään, mutta vanha tuttu reset+boot -kombo toimi ja nyt ollaan 250M-nopeuksissa. Toivottavasti päivityksen myötä pysyy tuossa, päivittelen tänne statustietoja.

Käyttäjätaso 1

Ei noussut itsestään, mutta vanha tuttu reset+boot -kombo toimi ja nyt ollaan 250M-nopeuksissa. Toivottavasti päivityksen myötä pysyy tuossa, päivittelen tänne statustietoja.

Tässä päivityksessähän tarvii päivittyä myös kaikki muutkin samanlaiset laitteet saman solun vaikutus alueelta ennenkuin ongelmat nopeuden kanssa poistuu. Toivottavasti tämä päivitys korjaa ongelmat.

Hei!

Saako tuon uusimman firmiksen ladattua jostain vai saako sen pelkästään OTA:na? Ei ole meikän CPE Pro 2 vielä päivittynyt ja pätkiminen on vaivannut useamman viikon. Singnaaliscore on täydet 100 purkin itsensä mukaan.  

 

Käyttäjätaso 7

Saako tuon uusimman firmiksen ladattua jostain vai saako sen pelkästään OTA:na? Ei ole meikän CPE Pro 2 vielä päivittynyt ja pätkiminen on vaivannut useamman viikon. 

Elisan softat jaetaan ainostaan OTA:na ja porrastetusti.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/huawei-5g-cpe-pro-2/

Osallistu keskusteluun