Kiinnitetty keskustelu F.A.Q.

Usein kysyttyä mobiililaajakaistoista

  • 20 April 2022
  • 9 kommenttia
  • 1319 katselukerrat
Usein kysyttyä mobiililaajakaistoista
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 267 kommenttia

Tähän artikkeliin olemme keränneet joitain useimmin kysyttyjä kysymyksiä mobiililaajakaistoista.

 

Mitä teen, jos nettini pätkii?

Suuri osa vikatilanteista ratkeaa laitteiden (puhelin, tabletti, reititin) uudelleenkäynnistyksellä. Jos vika ei poistu, OmaElisassa voit mitata nettisi toimivuuden, nähdä yhteyteesi vaikuttavat häiriöt ja huoltotyöt sekä tarvittaessa tehdä vikailmoituksen.

 

Miten voin parantaa mobiilinettini toimivuutta? 

Mobiilinetin toimivuuteen vaikuttaa moni tekijä. Syynä huonoon toimivuuteen voi olla esimerkiksi tekniikaltaan vanha laite, maastonmuodot, ympäröivät rakennukset, mobiiliverkon tukiaseman sijainti tai hetkellinen ruuhka/häiriö tukiasemassa. Vinkkejä mobiiliyhteytesi toimivuuden parantamiseen löydät täältä.


Mobiilireitittimeni kaipaa huoltoa, miten toimin?

Nettilaitteiden kohdalla kannattaa varmistaa onko ongelma yhteydessä vai laitteessa. Nettiongelmissa voit käyttää apunasi Verkkoapuria tai rajata vikaa OmaElisassa. Laitekohtaisia ohjeita mm. laitteen resetointiin löydät mobiilireitittimien osalta täältä.

 

Miten saan julkisen IP-osoitteen käyttöön mobiililaajakaistaliittymälleni?

Julkinen IP-osoite on maksuton lisäpalvelu Elisan Saunalahti Mobiililaajakaista -liittymille. Sen avulla voit käyttää esimerkiksi seuraavia palveluita: verkkopelaaminen, valvonta- ja riistakamerat ja erilaisten laitteiden etähallinta. Julkisen IP-osoitteen otat käyttöösi OmaElisassa.

Keskustelua julkisesta IP-osoitteesta OmaYhteisössä:

 

 


9 kommenttia

Tabletti, kiinteä laajakaista 5g, ja mobiililaajakaista: Katson suoratoistoa kotona tabletilla. Tarvitsenko mobiililaajakaistaa katsomiseen, vai riittääkö kiinteä, hyvin toimiva laajakaista? “en ymmärrä kaista-asioita.” 

Käyttäjätaso 7

Katson suoratoistoa kotona tabletilla. Tarvitsenko mobiililaajakaistaa katsomiseen, vai riittääkö kiinteä, hyvin toimiva laajakaista? “en ymmärrä kaista-asioita.” 

Tarvitset kotona yhden nettiyhteyden ja laitteen (modeemi/reititin), jolla jaat sen yhteyden kaikille käytössä oleville päätelaitteille.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

“ Tarvitset kotona yhden nettiyhteyden ja laitteen (modeemi/reititin), jolla jaat sen yhteyden kaikille käytössä oleville päätelaitteille “

Käsittääkseni kyse on silloin LANGATTOMASTA nettiyhteydestä. Sitä pidetään niin itsestäänselviönä, ettei missään ikinä muisteta kertoa, että JOS laitteet on kotona piuhoilla kiinni, eikä langaton olekkaan ollenkaan päällä, pitää se ensin herättää.

( sama uuden kotinetin käyttöönotto ohjeissa, ei muisteta mainitakkaan että kotinetti voi toki olla myös kaapeleilla vedetty )

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Jos totta púhutaan niin elisan mobiili netti on yksi suomen epävakaimmista jutuista kautta rantain..Myös 5G jutut on jotain sinne päin jaettuna kuntiin  harvoille valituille saavutettavaksi..

Jos kiinnostaa niin täältä voit käydä lukemassa tuoreen vertailun, jossa on arvioitu maailmalla olevia mobiiliverkkoja. 

Elisan Suomen verkko on maailman tihein ja suorituskyvyltään maailman toiseksi paras.

 

Onko muilla kokemuksia? Tutun puhelin tuuttaa varattua jos hänelle soittaa. Jos hän soittaa, kaikki toimii normaalisti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Tutun puhelin tuuttaa varattua jos hänelle soittaa.

Koskeeko tämä kaikkia hänelle soitettavia puheluita?

Pyydä tuttavaa varmistamaan, ettei puhelin ole aktivoinut soitonsiirtoa väärään numeroon taskun pohjalla pyöriessään. Välittömän soitonsiirron tilan voi tarkastaa näppäilemällä numerovalitsimeen *#21# ja luuri auki. Muut soitonsiirrot voi tarkastaa vastaavasti *#61# luuri auki, *#62# luuri auki ja *#67# luuri auki.

Kaikki soitonsiirrot saa poistettua puhelimesta näppäilemällä numerovalitsimeen ##002# ja luuri auki. Lasku- ja Latausliittymistä soitonsiirrot voi poistaa myös OmaElisassa. Tuotteet ja tilauksesi → puhelinnumero → ⚙ LisäpalvelutSoitonsiirotPoista kaikki soitonsiirrot.

Mikäli ainoastaan sinun soittosi menevät varatuksi ja muut saapuvat puhelut toimivat, pyydä tuttavaa varmistamaan, ettei hän ole epähuomiossa merkinnyt numeroasi estetyksi tai häiriköksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Onko muilla kokemuksia? Tutun puhelin tuuttaa varattua jos hänelle soittaa. Jos hän soittaa, kaikki toimii normaalisti.

Hmm, kuulostaa äkkiseltään Älä häiritse -tilan toiminnalta. Kannattaa neuvoa tarkistamaan ettei tämä ole päällä.

Apple

Android

Edit: Myös irritus’n vinkki soitonsiirtojen poistosta on erittäin hyvä tarkistaa 🙂

Kiitos ehdtouksista. Kokeiltu on jokaista mutta selvisi ainakin se, että ohgelma kohdistuu vain yhteen numeroon. Muiden puhelut tulevat normaalisti perille. Mitään estoja ei näy olevan kuitenkaan. Kun tästä yhdestä numerosta soittaa, puhelin tuuttaa varattua neljä-viisi kertaa ja samalla ilmestyy teksti “Kokeile muita numeroita”.

Käyttäjätaso 7

Kiitos ehdtouksista. Kokeiltu on jokaista mutta selvisi ainakin se, että ohgelma kohdistuu vain yhteen numeroon. Muiden puhelut tulevat normaalisti perille. Mitään estoja ei näy olevan kuitenkaan. Kun tästä yhdestä numerosta soittaa, puhelin tuuttaa varattua neljä-viisi kertaa ja samalla ilmestyy teksti “Kokeile muita numeroita”.

Tekeekö se samaa riippumatta onko numero tallennettu Sim -kortille, vai puhelimeen,

vai molempiin?

Kokeile vaikka poistamalla numero yhteystiedoista ja soittoa näpyttelemällä numero.

Vielä voisi kokeilla, jos mahdollista vastaanottajan Sim -korttia toisessa puhelimessa. Jos toimii, niin sitten vaan vastaanottajan puhelimelle

tehdasasetusten palautus. (On joskus auttanutkin vähän samanmoisessa vaivassa)

 

 

 

 

 

Osallistu keskusteluun