Vastattu

Verkkopelien sujuvoittaminen

  • 23 September 2022
  • 4 kommenttia
  • 208 katselukerrat

  • Tulokas
  • 2 kommenttia

Hei.

En ole kovin aktiivinen pelaaja, joten tarvitsisin viisaampien apua näissä verkkoyhteysasioissa.

Minulla on verkkona elisan 5G-mobiililaajakaista, Huawein CPE Pro sekä Decoja (M5?). Nyt akuutein tarve olisi sujuvoittaa nettipeleja PS4:llä. Olen jo tajunnut että tarvitsen julkisen IPn. Sen tilasin äsken ja luulisin saavani käyttönkin. Olen huomannut myös että toimiakseen se saattaa vaatia vielä  yhteydenottoa täällä.

 

Kysymykseni on, tarvitseeko huomioida jotain muuta? Auttaako pelkkä julkisen IPn käyttöönotto? Pitääkö minun tehdä jotain porttiohjauksia, tms? DMZ mainittiin jossain myös. Jos jotain tällaisia tarvitsee niin voin googlailla miten ne tehdään, mutta kun en tiedä mitä minun tarvitsisi tehdä. Mitään maksimaalista suorituskykyä en tarvitse, kunhan pahin nykiminen peleissä helpottaisi.

 

Ja jo tuon julkisen IPn tilauksessa muistutettiin tietoturva-asioista. Mitä käytännössä tämän suhteen pitäisi tietää? Tuleeko nämä kuvioihin vasta jos joudun jotain portteja availemaan? Vai onko jo julkinen IP isokin riski?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 26 September 2022, 05:02

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Mobiililaajakaistalla pelattaessa tuo julkinen IP on hyvä olla, etenkin 4G verkon osalta.

 

Yhteyksien puolesta oikeastaan tärkeintä olisi tietää, miten netti toimii muuten ja minkälaista signaaliarvoa saat. Eli reitittimen asetuksista, jos löytyisi RSRP, RSRQ ja SINR/SNR -arvoja niin nuo kertoisi vähän itse yhteyden laadusta.

 

Porttiohjauksilla tai DMZ -asetuksilla ei ole merkitystä, jos signaaliarvot ovat pielessä.

 

Kannattaa myös kokeilla lukita yhteys tiettyyn tukiasemaan, jos mahdollista sekä kokeilla vaihtaa sen mobiilireitittimen paikkaa kotona. Joskus silläkin saattaa olla huomattava merkitystä yhteyden toiminnan osalta.

Kiitoksia.

Eli siis tuon julkisen IPn käyttöönoton pitäisi jo itsessään auttaa. Ja näen sen siitä että nat-tyyppi muuttuu kolmesta johonkin pienempään. Ja jos edelleen pelit nykii niin sitten kannattaa kääntää katse singaalinvoimakkuuksiin. Ymmärsinkö oikein? Onko tuossa tietoturvapuolessa jotain erityistä mitä pitäisi huomioida?

 

Täytyy tarkastella noita signaalitasoja. Netti sinällään kyllä toimii, mutta en oikein tiedä mitä mobiiliyhteydeltä pitäisi odottaa. Speedtest-tulokset on välillä olleet loistavia, mutta taas välillä esim Yle Areenan kuva pikselöityy hetkeksi.

Kun tämän liittymän hankin niin ainakin silloin Huawein oma indikaattori näytti että tuossa sijoituspaikassa oli hyvä yhteys. Nyt kun olen nuo decot lisännyt niin on kyllä enemmän vapauksia sijoitella sitä purkkia, kun ei tarvitse kuulua suoraan reitittimestä koko kämppään.

 

Testailen.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Mobiililaajakaistalla lagit verkkopeleissä ovat enemmänkin ominaisuus kuin vika. Tukiasemalla on aina tietty kapasiteetti, joka jaetaan kaikkien käyttäjien kesken. Mitä enemmän käyttäjiä samaan aikaan, sitä pienemmän siivun kapasiteetista jokainen saa. Tämä taas näkyy verkkopeleissä pingin kasvamisena, mikä aiheuttaa lagia peleissä.

 

Pelaillaan kavereiden kanssa Xboxilla. Otetaan esimerkiksi vaikka mikä tahansa Call of duty: minä pistän kiinteällä kaistalla haun päälle, lähtee haku etsimään matseja 30-45ms pingillä ja siitä ylöspäin. Jos joku kavereista, jolla on mobiililaajakaista pistää haun, alkaa haku etsiä matseja 60-80ms pingeillä. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa sitä, että mobiililaajakaistalla pelaava kaveri saattaa kärsimään korkeammista pingeistä peleissä, kuin kiinteällä kaistalla pelaava.

 

Nyrkkisääntönä voitaneen pitää seuraavaa: mitä korkeammaksi peli haun pingi kasvaa ja/tai mitä kauemmin haku kestää, sitä todennäköisemmin sinut yhdistetään kaukana sijaitsevalle palvelimelle ja sitä todennäköisemmin pelin aikana esiintyy lagia.

 

Tietoturvasta ei peruskäyttäjän tarvitse murehtia. Reitittimen oma palomuuri on yleensä ihan riittävä ja riski joutua hyökkäyksen kohteeksi on melko olematon, vaikka se riski on aina olemassa. Kunhan ohjelmisto on ajantasalla, kaikki hyvin.

 

Se, että esim. suoratoistoissa esiintyy pikselöitymistä tai kesken toiston esiintyy bufferointia, viittaa siihen, että yhteyden laatu notkahtaa alaspäin. Tämäkin on mobiilinetin ominaisuus. Samat notkahdukset näkyvät ruudulla myös pelien aikana.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Auttaako pelkkä julkisen IPn käyttöönotto?

Jos pelikonsolisi ja reitittimesi neuvottelevat UPnP:llä portinohjaukset automaattisesti, niin auttaa mm. voice chatin toimivuuteen.

Huomaa, että mobiiliverkon vasteajat ovat mitä ovat. Jos peli toimii, mutta lägää, ongelmana ei ole julkinen ip-osoite vaan vasteajat.

Niille ei oikein voi mitään. Hyvällä tuurilla reitittimen roudaaminen talon toiselle laidalle saa sen vaihtamaan vähemmän ruuhkautuneeseen tukiasemaan. Voit myös kokeilla eri operaattoreiden liittymillä, missä verkossa on lyhyimmät vasteajat juuri sinun käyttöpaikassasi.

Jos haluaa vakaat vasteajat, kannattaa hankkia kiinteä laajakaista, mieluiten valokuidulla toteutettu valokuituyhteys tai Ethernet. Varo valokuituna markkinoituja tekokuituyhteyksiä.

DMZ mainittiin jossain myös.

DMZ tarkoittaa jättiportinohjausta, jossa kaikki vapaana olevat portit ohjataan mainittulle sisäverkon laitteelle.

Tämä on erityisesti pelikonsolien kannalta käyttäjälle helpoin ratkaisu, sillä yksittäisiä portinohjauksia asetettaessa niitä joutuu syöttämään reitittimeen melkoisen määrän. Osaan reitittimiä ei edes pysty syöttämään riittävää määrää portinohjauksia pelikonsolia varten.

Ja jo tuon julkisen IPn tilauksessa muistutettiin tietoturva-asioista.

Pelikonsolit on suunniteltu toimimaan julkisessa internetissä, joten niiden suhteen ei tarvitse tietää mitään.

Tietokoneiden suhteen Microsoft Windows käyttäjän on syytä ottaa DMZ-toimintoa tai siltausta käytettäessä huomioon:

  • Windows 3.11, Windows 95, Windows 98, Windows Me, 2000, NT 3.xx, NT 4 ei tule koskaan kytkeä internettiin näin!
  • Windows XP service pack 2 alkaen varmista, että Windowsin palomuuri on päällä.
  • Tätä uudemmissa Windowseissa varmista, että ilmoitat Windowsille kytkeytyneesi julkiseen verkkoon.

Tuleeko nämä kuvioihin vasta jos joudun jotain portteja availemaan?

Ei, sillä portinohjauksella avataan ainoastaan pelin vaatimat portit auki. Muut pysyvät kiinni.

Vasta DMZ kanssa tietoturva tulee ottaa huomioon, sillä DMZ avaa kaikki portit.

Vai onko jo julkinen IP isokin riski?

Ainoastaan, mikäli modeemisi on sillattu. Huomioi, että mobiililaajakaistan tapauksessa tämä tarkoittaa samalla, että ainoastaan yksi modeemiin kytketty laite saa kerrallaan yhteyden internettiin.

Huawein CPE Pro sekä Decoja (M5?).

Huomioithan myös, että mikäli sekä CPE Pro että Deco toimimat NAT-reitittävässä tilassa ja pelikonsoli on kytkeytynyt Decoon, portinohjaukset tai DMZ täytyy määritellä molempiin laitteisiin erikseen. Tällöin CPE Pron:n DMZ-toimintoon syötetään Decon saama WAN-osoite ja Decon DMZ-toimintoon pelikonsolin saama osoite.

Jos CPE Pro toimii reitittävässä tilassa ja pelikonsoli on kytketty Decon kautta, Decot kannattaa asettaa tukiasematilaan, AP mode, access point mode, jotta ei tule tupla-NAT:ttia.

Jos CPE Pro toimii reitittävässä tilassa ja pelikonsoli on helppo kytkeä Ethernet-piuhalla CPE Prohon, kannattaa tehdä näin. Portinohjaukset tai DMZ asetetaan CPE Pro:hon. Tällöin Decon asetuksilla ei ole väliä.

Jos CPE Pro toimi siltaavassa tilassa, Decon tulee silloin toimia reitittävässä tilassa ja pelikonsoli kytketään Decoon. Tällöin portinohjaukset tai DMZ asetetaan Decoon.