Yritin tilata uutta 5g-reititintä jo iäkkään 4g:n päivitykseksi, mutta tilaustapa laskulla ei onnistunut luottotietomerkintöjen vuoksi. Tuo ei ole yllätys, muinaisesta yrityksestä jääneet merkinnät ovat ja pysyvät vielä puoli vuosikymmentä, mutta ne eivät ole ennen haitanneet.
Olen onnistunut vuosien mittaan (tarkistin oma elisasta, että ensimmäinen tilaus on 2011) tilaamaan kolmattakymmentä laitetta (puhelimia, reitittimiä, kannettavia, tabletteja...) ilman vaikeuksia. Viimeksi tein tilauksen juuri ennen viime joulua. Kaikki laskut on hoidettu (suurin osa etuajassa loppulasku tilaamalla), eikä muitakaan asioita ole Elisalla kesken. Luottotietoja ei siis ole koko aikana ollut, joten tämä on jokin uusi politiikka.
Ymmärrän täysin päätöksen syyt, mutta vanha tapa jossa asiointihistoria ratkaisi oli parempi. Ei yksin minulle, vaan tiedän/tunnen useampia henkilöitä joille Elisa oli ainoa, josta sai laitteet ns. piuhalle tilattua.
5g-siirtymän sijaan pitänee siis harkita vuokraan kuuluvan talonetin nopeudennostoa, eli Elisa häviää sitten tuon n. 32e/kk jos mobiilinetti jää pois käytöstä.