Elisan sähköpostilaskutus muuttuu maksulliseksi



Näytä ensimmäinen kirjoitus

277 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Mitä himpskattia ? onko tämä edes laillista. 



EDIT 25.3.2023 // muokattu kirosana pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -draakki
 

Onhan se.

Ei tämä ole vain Elisan keksintö , vaan koskee yleisemminkin laskuttajia. Sähköposti ei ole enää riittävän turvallinen ja siksi suuntaus on kohti e-laskutusta.

Ensin laskuttajat hienovaraisemmin hinnoittelulla patistavat asiakkaita pois sähköpostilaskusta ja kun riittävästi on siirtynyt , niin toiminto lopetetaan kokonaan. Näin on menetelty vuosien varrella monen muunkin palvelun kanssa.

Käyttäjätaso 7

Todella kätevä tämä e lasku. Myyjän kannalta.

Riippuu mitä tuolla tarkoitetaan. Sähköpostilasku voi olla halvempi tuottaa kuin e-lasku, riippuen minkälainen hinnoittelu Elisan kokoisen putiikin laskutusjärjestelmässä on.

.. todennäköisesti Elisa lähettää jo nyt sen verran paljon e-laskuja ja verkkolaskuja, että määrän lisäys ei lisää enää oleellisesti kustannuksia.

Näin asiakkaan kannalta e-lasku on mielestäni vielä kätevämpi kuin muinoin käytössä ollut suoraveloitus. Uskon kyllä, että palstan foliohatut eivät käyttäneet sitäkään palvelua, periaatteellisista syistä.

Käyttäjätaso 1

Kiitti vaan hei Elisa.

Aloitanpa liittymähintojen tutkiskelun vaihto mielessä tämän takia.

Vaikka minulla on e-laskutus. 

Jo sähköpostiosoitteen maksullistaminen ja seurannut pari vuosikymmentä käytössäni olleen osoitteen vaihtaminen toisaalle otti päähän. 

Typeryydellä ja ahneudella ei ole mitään rajaa näköjään. Harkitsisitte vähän.

Sähköpostipalvelu tai laskujen lähettäminen sitä kautta ei todellakaan maksa mitään sen jälkeen kun systeemit on luotu - ajatellen liikevaihtoanne kokonaisuutena.

Käyttäjätaso 7

ei nyt lähteitä, mutta biometriset varmenteet on ollut kyseenalaisia muutenkin. ilmeisesti on jokin mielkuva että ne ovat hyviä mutta todellisuus ei niinkään. kai ne johonkin vähemmän tärkeisiin käy, esim näyttölukko.

Noinhan se on toistaiseksi.

Käsittääkseni useimmissa palveluissa , missä biometriikkaa käytetään , se on vain lisäoptio ja aina kyljessä on joku muu tunnistautumistapa vaihtoehtona siltä varalta , että biometriikka ei toimi. Sen verran epävarmuuksia vielä on.

No eihän sitä tiedä kuinka pian systeemit kehittyy sille tasolle , että biometriikka on valtavirtaa ja se turvallisin tunnistustapa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

En minä ole sellaista väittänyt.

Kirjoitit: ei tallenna puhelimeen yhtään mitään. Kyllä tuo sovelluksen tallennustila on jotakin.

Ehkä sinun @irritus kannattaisi ottaa paremmin selvää niistä pankkiappeista.

Oletko koskaan nähnyt Nordea ID -sovellusta käytössä? Kuten @sakarialanne jo mainitsi:

Ainakaan Nordean sovellus ei kysy mitään tunnusta, vaan pelkkä sormenjälki riittää sisäänkirjautumiseen.

Mikäli et käytä sormenjälkeä, Nordea ID -sovellukselle riittää sen oma PIN-koodi.

Mitenköhän tuo mahtaa olla toteutettu.

Sormenjälki tallentuu puhelimen turvapiiriin. Androidissa Trusty TEE, iOS:ssa Secure Enclave.

Mielellään joku muu vastaus kuin “en käytä Samsungia, enkä sormenjälkeä, enkä Nordeaa” :)

En käytä 🙂

Siis tuo sinun väittämäsi , että puhelimessa on kaikki valmiina varastettavaksi on täyttä puuta heinää.

Mikäli puhelimeesi pesiytyy etäkäyttöhaittaohjelma, se voi tallentaa pin-koodisi ja sen jälkeen käyttää puhelinta aivan kuin käyttäisit sitä itse.

Toisin sanoen, mikäli sekä käytät pankkisovellusta että kirjaudut samassa laitteessa olevalla tunnuslukusovelluksella pankkisovellukseen, kaikki munat ovat yhdessä korissa ja kettu voi napata ne. Tämä koskee toki myös niitä pankkeja, joilla ei edes ole erillistä tunnuslukusovellusta, vaan koko paketti kirjautumisineen on yksi ainoa sovellus.

On turvallisempaa pitää puhelimessa pelkkä pankkisovellus ja käyttää kirjautumiseen tunnuslukulistaa, tunnuslukulaitetta tai kokonaan toisessa puhelimessa ajettavaa tunnuslukusovellusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Ja onneksi mobiilisovellus on niin kätevä että se toimii sairaalassakin :)

Mikäli sairaalaan joutumisesi syy on onnettomuus ja puhelimesi on tuhannen päreineä, ei taida enää olla kätevää.

Useampi laitekaan ei välttämättä pelasta, sillä osa pankeista ei salli kuin yhden laitteen kerrallaan. Nordealla varalaitteen pito onnistuu kyllä.

 

No aika vaikea esim. minun “peukalonkuvaa” on tietämättäni varastaa ja luulisin , että se Nordealla tallentuu heidän palvelimelle , ei puhelimeen.

No huh huh, tuohan olisi jo äärimmäinen tietoturvamoka. En usko, että Nordea olisi näin alas sortunut. Mietipä, kuinka käy, kun keskitetty sormenjälkikanta varastetaan.

Sen jälkeen murron kohteksi joutuneet ihmiset joutuvat jatkossa käyttämään puhelintaan hanskat kädessä ja seuraamaan tarkasti epämääräisiä luottokorttimaksuja. Rosvo kun voi lähteä huvittelemaan vaikka päiväksi Disneyworldiin sormesi kopiolla.

Kunnollinen sormenjälkilukija ei edes anna sormenjälkeä ulos koko laitteesta. Sormenjälki pysyy itse lukijassa, joka ainoastaan ilmoittaa hyväksytty/hylätty eteenpäin sovelluksille.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

@irritus on oikeassa että samassa laitteessa kun kaikki on tietoturvariski. Lähtökohtaisesti onneksi mobiilikäyttöjärjestelmät Android ja IOS ovat turvallisempi työpöytäkäytössä olevat Linuxit, Windowsit ja Macit. Toki edelleen on mahdollisia haavoittuvuuksia mutta useissa tapauksissa hyväksikäyttö ei käytännössä ole helppoa. Loppukädessä heikoin lenkki on käyttäjä, yksi virhe voi aiheuttaa isoja menetyksiä.

Monessa mobiilisovelluksessa itse kaipaisin parempaa tietoturvaa ja ihan muutenkin pankin puolelta erillistä PIN-koodia esim maksujen hyväksyntää esimerkiksi fyysisestä tunnistuslaitteesta. Perus kirjautumiseen voisi hyvin käydäkin mikä tahansa tunnistusväline. Tekstiviestillä tapahtuva lisävahvistus ei ole riittävä. 

 

--

Mutta itse sähköpostilaskun poisto on ymmärrys siinä että sähköpostilaskut joutuvat helposti spämmiksi ja sitten niiden selvitys on kallista ja työlästä. Se että operaattori voisi tarjota edelleen mm. sähköpostiin ilmoituksen / tekstarilla on ok. Henkilötietoja ei lähetettäisi jatkossa sähköpostitse. Toki edelleen tämäkin voi joutua roskapostitusuodattimeen mutta kaikelle ei voi mitään. 

--

Itse sormenjälkeä ei tallenneta vaan laskettu hash siitä käytännössä sitä ei voi silloin takaisinpäin mallintaa vaikka se varastettaisiin. Tai vaatisi hirveän testaamisen helpompaa olisi vaan viedä käsi kokonaan. 

Käyttäjätaso 7

Toisin sanoen, mikäli sekä käytät pankkisovellusta että kirjaudut samassa laitteessa olevalla tunnuslukusovelluksella pankkisovellukseen, kaikki munat ovat yhdessä korissa ja kettu voi napata ne.

Ei syytä huoleen. Kerroin jo aiemmassa viestissäni , että käytän nettipankkia tietokoneella ja varmistan puhelimella. Siis ei ole kaikki munat samassa korissa.

Tunnuslukulistakin löytyy. 😊

 

Oletko koskaan nähnyt Nordea ID -sovellusta käytössä?

Juu tottahan toki olen nähnyt. Se varmistukseen käytettävä puhelin ei ole päällä kuin tarvittaessa eikä siinä ole edes liittymää. Puheluihin ja muuhun minulla on ihan eri kapula.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Eipä kovin yllättävää et foliohatut on tullu heti vinkumaan kun tulee muutoksia, joista ne ei itse tykkää. Halutaan vain jarruttaa kehittämistä eikä mikään saa muuttua.

Mulle tuli sähköpostiin tiedote tuosta että sähköpostilasku muuttuu maksulliseksi niin vaihdoin sen et lasku tulee OmaElisaan ja saan siitä tekstiviestillä ilmoituksen kun on uusi lasku saapunut.

Olisi myös tuo e-lasku kiinnostava mutta en osaa tilata sitä. Pitääkö se tilata verkkopankista? Käytän Osuuspankkia.

Itse kirjaudun mobiilipankkiin pelkällä PIN koodilla mikä on paljon nopeampi kuin tunnuslukulista vaikka mulla taitaa olla tunnuslukulista tallessa. Myös laskut hyväksyn mobiilipankilla kun näppäilen sen saman PIN koodin jolla kirjaudun mobiilipankkiin sisään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Itse sormenjälkeä ei tallenneta vaan laskettu hash siitä käytännössä sitä ei voi silloin takaisinpäin mallintaa vaikka se varastettaisiin.

Ongelma syntyy kuitenkin siitä, että sormenjälkeä ei voi vaihtaa ja tiivistysalgoritmeistä löytyy aika ajoin puutteita. Mietippä, jos sormenjälkesi MD5 tai SHA-1 tiiviste olisi kymmenen vuotta sitten vuotanut julkisuuteen. Nykyään näiden kääntäminen takaisin on mahdollista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Olisi myös tuo e-lasku kiinnostava mutta en osaa tilata sitä. Pitääkö se tilata verkkopankista? Käytän Osuuspankkia.

Kyllä, e-lasku tilataan verkkopankista. Tarvitset hommaan lisäksi Elisan laskulta löytyvän viitenumeron ja asiakasnumeron.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laskutus-maksaminen/e-laskuopas/

 

Käyttäjätaso 7

Olisi myös tuo e-lasku kiinnostava mutta en osaa tilata sitä. Pitääkö se tilata verkkopankista? Käytän Osuuspankkia.

Nettipankissa tilaat e-laskun tietyltä laskuttajalta, ja lisätiedoksi tarvitaan asiakasnumero tai edellisen laskun numero. OP:n järjestelmän suhteen en osaa auttaa. Seuraavassa kuussa tarkistat, että lasku todella tulee sinne nettipankkiin.

Elisa on muuten taitava lähettämään e-laskuja, kun ne yleensä tulevat nettipankkiin näkyviin 1-2 päivää ENNEN laskun päiväystä.

Eiköhän syyt tässä tapauksessa ole aika selkeitä.

 

Sähköpostilaskut jäävät vahingossa maksamatta. Tämä aiheuttaa viivästyskorkoja, maksumuistutuksia ja tätä kautta lukuisia reklamaatioita ja hyvitystarpeita. Lisäksi kontaktit asiakasrajapintoihin kasvavat tästä syystä hyvinkin merkittävästi, mikä maksaa aina euroja. Eli näistä ”sakkomaksuista” tuleekin hyvin helposti kustannuksia yrityksille itselleen, koska laskuja pitää hyvittää hinnalla millä hyvänsä, jotta asiakkaat täytyy pitää tyytyväisinä, jotteivat ne poistu toisen firman palveluksiin.

Miksi niitä sähköposteja ei sitten löydä perille? Siihen näkisin olevan kaksi syytä. Ensimmäinen on iso liuta erilaisia sähköpostipalveluiden tarjoajia, joissa on jos jonkin näköisiä roskapostisuodattimia. Postit eivät ihan oikeasti aina löydä perille. Toinen on se, että yritykset ovat jo vuosien ajan pakkosyöstänyt sellaisia asiakkaita sähköpostilaskujen käyttäjäksi, joilla ei ole minkäänlaisia teknisiä edellytyksiä käyttää sähköpostilaskua, puhumattakaan e-laskuista.

 

edit. Toki tuloksen kasvattaminen on aina pörssiyhtiön edun mukaista, mutta itse näkisin tässä myös toisenlaisia näkökulmia.

Höttöinen tekosyy. Ongelma minkä firma ITSE ON AIHEUTTANUT, koska lopetti / alkoi laskuttaa paperilaskuista. Näin toimivat kaikki modernit saalistavat suurfirmat nykyään, joiden piilomarkkinoijat sitten piiskaavat arvostelijoita foorumeilla milloin milläkin haukkumasanoilla.

Sähköpostista rummutettiin “uusi postilaatikko” vuosikymmenen ajan, ja nyt kun jopa eläkeikäiset muorit ja papat pikkuhiljaa alkavat oppia oman e-mailinsa tarkistamista päivittäin, aletaan siitäkin verottamaan? Ei tule kesää.

HELPOIN JA VARMIN tapa laskuttaa olisi kirje, minkä jokainen näkee fyysisesti ja näin kokee konkreettisempana ongelmana, joka tulee “korjata” (= maksaa pois) hetimiten. Sähköposti on se toisiksi yleisin ja helpoin menetelmä. Nämä bloatwaren puolelle menevät kolmannen osapuolen palvelut ovat jo ihan skeidaa kiristystä, jolla koetetaan vetää rajuja voittoja uusien, laskunsa hoitavien asiakkaiden kustannuksella.

Kyllä se vaan niin on, että yli 15 käyttövuoden jälkeen lähtee KAIKKI Elisan liittymät romukoppaan heti alkuviikosta, jollei firma peru tätä emämunaustaan, tai “sovittele” asiaa antamalla vähintään tuota 0.99€ alennusta kanta-asiakkailleen uusissa soppareissa.

 

 

EDIT 25.3.2023 // muokattu kirosana pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Nettipankissa tilaat e-laskun tietyltä laskuttajalta, ja lisätiedoksi tarvitaan asiakasnumero tai edellisen laskun numero. OP:n järjestelmän suhteen en osaa auttaa. Seuraavassa kuussa tarkistat, että lasku todella tulee sinne nettipankkiin.

Itselläni on e-laskutus ollut käytössä jo toistakymmentä vuotta ja silloin piti se e-laskupalvelu ensin pankissa aktivoida ja vasta sitten pääsi itse lisäämään palveluun laskuttajia. En tiedä onko kaikille tileille nykyään se e-laskupalvelu aktiivisena jo automaattisesti , joten kannattaa sekin ensin tarkistaa.

Elisa on muuten taitava lähettämään e-laskuja, kun ne yleensä tulevat nettipankkiin näkyviin 1-2 päivää ENNEN laskun päiväystä.

Juu näin on. Siis jotakin hyvää on Elisallakin ja onhan siinä laskussa vielä se 14 vrk maksuaikakin kuten pitääkin olla.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Asiakkaat ärtyivät:

Tele­operaattori teki sähkö­postitse lähetettävistä laskuista maksullisia:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000009476259.html

 

“Elisan mukaan syynä muutokselle on sähköpostilaskuista aiheutuva ylimääräinen työ ja rahan kuluminen.

– Sähköpostilaskut aiheuttavat kuusi kertaa e-laskua useammin maksuviiveitä asiakkaille. Sähköpostilaskut tahtovat hukkua, ohjautua roskaposteiksi ja unohtua. Näistä tilanteista tulee usein yhteydenottoja asiakaspalveluun ja ajanhukkaa asiakkaille. Näin ollen näihin perinteisiin laskutuksen toimitustapoihin liittyvät kulut myös kasvavat, selittää Elisan palvelujohtaja Jukka Lehto

Sähköposti on myös tietoturvan kannalta ongelmallinen. Elisa toivoo asiakkaiden valitsevan laskutustavan, joka on toimintavarmempi ja jossa laskun sisällön näkee vasta kirjauduttua.”

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +5

Tämähän  ei ole muuta kuin sitä että keksittiin keino rahastaa..Kokoajan muutenkin hintoja hivutetaan hiljallleen ylöspäin ja samaan aikaan palveluissa ei tapahdu isompia parannuksia kummiskaan..Ei varmaan kukaan usko tähän elisan selitykseen miten työläs on tehdä se laskutus sähköpostiin kun sama työ pitää tehdä sitten oma elisa sivullekkin että se lasku sinne esille saadaan ja tässä vaan tullaan siihen että koitetaan työtä vähentää ja ohjata ihmiset pois sähköposti laskusta..En sitten tiedä miten kuluttajavirasto tähän tuumailee kun siirtymä aika on kummiskin suht koht lyhyt.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Asiakkaat ärtyivät:

Tele­operaattori teki sähkö­postitse lähetettävistä laskuista maksullisia:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000009476259.html

 

“Elisan mukaan syynä muutokselle on sähköpostilaskuista aiheutuva ylimääräinen työ ja rahan kuluminen.

– Sähköpostilaskut aiheuttavat kuusi kertaa e-laskua useammin maksuviiveitä asiakkaille. Sähköpostilaskut tahtovat hukkua, ohjautua roskaposteiksi ja unohtua. Näistä tilanteista tulee usein yhteydenottoja asiakaspalveluun ja ajanhukkaa asiakkaille. Näin ollen näihin perinteisiin laskutuksen toimitustapoihin liittyvät kulut myös kasvavat, selittää Elisan palvelujohtaja Jukka Lehto

Sähköposti on myös tietoturvan kannalta ongelmallinen. Elisa toivoo asiakkaiden valitsevan laskutustavan, joka on toimintavarmempi ja jossa laskun sisällön näkee vasta kirjauduttua.”

elisa tiedottaa, muttei täällä!

Käyttäjätaso 7

Ei varmaan kukaan usko tähän elisan selitykseen miten työläs on tehdä se laskutus sähköpostiin

Eipä tuo olekaan se pointti. Pointti on , että sähköpostilaskut hukkuvat , jäävät roskapostisuodattimiin tai mihin tahansa ja unohtuvat siksi maksaa ja siitä aiheutuu lisätyötä , joka maksaa ylimääräistä.

PS. Ja kuten todettu jo moneen kertaan , niin sähköpostilaskun tietoturva on kehno.

Tämähän  ei ole muuta kuin sitä että keksittiin keino rahastaa..Kokoajan muutenkin hintoja hivutetaan hiljallleen ylöspäin ja samaan aikaan palveluissa ei tapahdu isompia parannuksia kummiskaan..Ei varmaan kukaan usko tähän elisan selitykseen miten työläs on tehdä se laskutus sähköpostiin kun sama työ pitää tehdä sitten oma elisa sivullekkin että se lasku sinne esille saadaan ja tässä vaan tullaan siihen että koitetaan työtä vähentää ja ohjata ihmiset pois sähköposti laskusta..En sitten tiedä miten kuluttajavirasto tähän tuumailee kun siirtymä aika on kummiskin suht koht lyhyt.

Juuri näin.

Jos mitään, veikkaisin että syyt e-mail viesteistä laskuttamiseen ovatkin päinvastaiset kuin mitä firma antaa ymmärtää julkisesti:

ei paperi laskuja eikä sähköpostimuistutuksia = asiakkaalla korkeampi riski “unohtaa” laskun maksu = korkeampi huomautusmaksu menemään ja enemmän tuloja yrityksen tilille!

Tässä olen jo skannannut kilpailijan liittymätarjoukset ja tiedustellut laskutuskäytännöistäkin. Yhä saisin jopa paperilaskun postilootaan ILMAISEKSI monelta suomalaiselta puhelinfirmalta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

ei paperi laskuja eikä sähköpostimuistutuksia = asiakkaalla korkeampi riski “unohtaa” laskun maksu = korkeampi huomautusmaksu menemään ja enemmän tuloja yrityksen tilille!

Tuskin itsekään uskot, että minkään yrityksen tavoite on tuollainen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Sähköpostilaskun tulisi olla jatkossakin asiakkaille ilmainen, sillä muistuttaa asiakkaita OmaElisaan saapuneesta laskusta ja lisää sen maksamisen todennäköisyyttä. Jos Elisan laskusta ei tulisi enää ilmoitusta maksutta sähköpostiin, voisi sen maksaminen unohtua, ellei Elisan laskujen eräpäiviä olisi erikseen merkitty kalenteriin, sillä Elisan laskua ei välttämättä muuten huomaisi.

Käyttäjätaso 7

HELPOIN JA VARMIN tapa laskuttaa olisi kirje, minkä jokainen näkee fyysisesti ja näin kokee konkreettisempana ongelmana, joka tulee “korjata” (= maksaa pois) hetimiten.

 

Nykyisen postinkulun aikana kaikkea muuta. JOS paperilasku sattuu tulemaan perille, se saattaa tulla hyvällä tuurilla päivä ennen eräpäivää tai viikko sen jälkeen.

Ja mitä paperilaskukeskusteluita on seurannut, nekin tuppaavat hukkumaan mainospinoon tai sitten ne jätetään odottamaan sellaista aikaa, kun tuntuu sopivalta hetkelta maksaa lasku heti maksuhetkellä.

Käyttäjätaso 7

Sähköpostilaskun tulisi olla jatkossakin asiakkaille ilmainen, sillä muistuttaa asiakkaita OmaElisaan saapuneesta laskusta ja lisää sen maksamisen todennäköisyyttä. Jos Elisan laskusta ei tulisi enää ilmoitusta maksutta sähköpostiin, voisi sen maksaminen unohtua, ellei Elisan laskujen eräpäiviä olisi erikseen merkitty kalenteriin, sillä Elisan laskua ei välttämättä muuten huomaisi.

Tämä on yksi syy, miksi en ymmärrä koko OmaElisasta maksamista ollenkaan.

Tosin sieltäkin saa kait jotain ilmoitusviestejä tulemaan jos tahtoo?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +11

Itse sormenjälkeä ei tallenneta vaan laskettu hash siitä käytännössä sitä ei voi silloin takaisinpäin mallintaa vaikka se varastettaisiin.

Ongelma syntyy kuitenkin siitä, että sormenjälkeä ei voi vaihtaa ja tiivistysalgoritmeistä löytyy aika ajoin puutteita. Mietippä, jos sormenjälkesi MD5 tai SHA-1 tiiviste olisi kymmenen vuotta sitten vuotanut julkisuuteen. Nykyään näiden kääntäminen takaisin on mahdollista.

Sormenjälki muuttuu hieman esim kun iho kuluu jne… Siksi passeihinkin sormejäljet pitää uusia aika ajoin. Lisäksi lukijat mm. mobiilissa kehittyy eli se hash muuttuu sitä mukaan. Edelleen oikean toteutettuna käytännössä takaisin mallinnus on aivan liian kallista tällä hetkellä että helpompaa viedä uhrin käsi kokonaan ja saa olla älyttömän rikas että tämä kannattavaa bisnestä. Rikollisille on helpompaa vaan varastaa verkkopankkiin pääsy lähettämällä uhrille huijauslasku PDF:n näköisenä joka asentaa selaimeen hienon softan joka sitten varastaa istunnot suoraan tai muuttaa verkkopankin näkymää niin että näyttää että maksat oikeasti omaa laskua mutta todellisuudessa siirrät rahaa toiselle tilille. Mobiilissa tämä on onneksi hyvin estetty kun ajetaan hiekkalaatikossa sovellukset ja oikeudet tätä varten pitää erikseen hyväksyä.

Mutta edelleen itse sanoisin pankkien tunnistautumiseen liityvissä toteutuksissa voisi olla parannuksia. Hardware key käyttämisen hyödyntäminen olisi hyvä. 

Käyttäjätaso 7

Sähköpostilaskun tulisi olla jatkossakin asiakkaille ilmainen, sillä muistuttaa asiakkaita OmaElisaan saapuneesta laskusta ja lisää sen maksamisen todennäköisyyttä. Jos Elisan laskusta ei tulisi enää ilmoitusta maksutta sähköpostiin, voisi sen maksaminen unohtua, ellei Elisan laskujen eräpäiviä olisi erikseen merkitty kalenteriin, sillä Elisan laskua ei välttämättä muuten huomaisi.

Nuo ilmoitukset ovat lähes kaikkien pankkien e-laskupalveluissa käytännössä vakio-ominaisuuksia. Itselläni pankki ei sähköpostiilmoituksesta veloita mitään. Se ilmoitus saapuneesta laskusta tulee laskuttajasta riippumatta ja ei tarvitse välittää laskuttajan ilmoituksista.

Osallistu keskusteluun