Elisan sähköpostilaskutus muuttuu maksulliseksi



Näytä ensimmäinen kirjoitus

277 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Rikollisille on helpompaa vaan varastaa verkkopankkiin pääsy lähettämällä uhrille huijauslasku PDF:n näköisenä joka asentaa selaimeen hienon softan joka sitten varastaa istunnot suoraan tai muuttaa verkkopankin näkymää niin että näyttää että maksat oikeasti omaa laskua mutta todellisuudessa siirrät rahaa toiselle tilille.

Hmmm…

E-laskua käytettäessä laskuja tulee nettipankkiin vain niiltä laskuttajilta , jotka olet itse tilannut. Minä pistän tuommoiset pdf-laskut , jotka eivät tule pankkiin , suoraan roskikseen.

Ja onhan esim. F-Securen turvaohjemassa pankkiyhteyden suojaus. Se tekee ainakin suurimmalta osalta ns. man in the middle tyyppiset urkinnat mahdottomiksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +5

Ei varmaan kukaan usko tähän elisan selitykseen miten työläs on tehdä se laskutus sähköpostiin

Eipä tuo olekaan se pointti. Pointti on , että sähköpostilaskut hukkuvat , jäävät roskapostisuodattimiin tai mihin tahansa ja unohtuvat siksi maksaa ja siitä aiheutuu lisätyötä , joka maksaa ylimääräistä.

PS. Ja kuten todettu jo moneen kertaan , niin sähköpostilaskun tietoturva on kehno.

 

Ei ole kertaakaan mennyt roskapostiin tai muuhunkaan sähköposti laskun tuleminen..Samoin voisi todeta että ketä kiinnostaa jonku kuluttajan hikinen elisan lasku? Samoin kyllä näitä hyvin varmennettuja sähköposti laatikoita gmailin korvaajiksi löytyy ja esim Proton mail on yksi esimerkki siitä että aika turvallisesti sinne kopsahtaa laskutus tai siis tuli tähän päivään asti kunnes piti lopettaa elisan laskutuksen tuleminen mailiin..

Käyttäjätaso 7

Ei varmaan kukaan usko tähän elisan selitykseen miten työläs on tehdä se laskutus sähköpostiin

Eipä tuo olekaan se pointti. Pointti on , että sähköpostilaskut hukkuvat , jäävät roskapostisuodattimiin tai mihin tahansa ja unohtuvat siksi maksaa ja siitä aiheutuu lisätyötä , joka maksaa ylimääräistä.

PS. Ja kuten todettu jo moneen kertaan , niin sähköpostilaskun tietoturva on kehno.

 

Ei ole kertaakaan mennyt roskapostiin tai muuhunkaan sähköposti laskun tuleminen..Samoin voisi todeta että ketä kiinnostaa jonku kuluttajan hikinen elisan lasku? Samoin kyllä näitä hyvin varmennettuja sähköposti laatikoita gmailin korvaajiksi löytyy ja esim Proton mail on yksi esimerkki siitä että aika turvallisesti sinne kopsahtaa laskutus tai siis tuli tähän päivään asti kunnes piti lopettaa elisan laskutuksen tuleminen mailiin..

Tokihan niitä perusteluja löytyy sähköpostin puolesta että vastaan. Kaikki eivät käytä Proton mailia eikä muutakaan turvallisempaa postia ja sähköpostin ongelma yleisesti on , että yhteys ei ole päästä päähän suojattu kuten kehittyneissä pankkiyhteyksissä.

Minulla on kuitenkin sellainen tunne , että Elisa on päätöksensä jo tehnyt eikä taida sitä enää perua. No katsellaan mitä tapahtuu , kun ainakin keskustelu on vilkasta.

Käyttäjätaso 1

Voi ahomansikka.

Taisi olla virhe tulla OmaYhteisöön.

Nythän Elisa lähettää sähköpostia kun kommenttiini vastataan ja tekee hirvittäviä tappioita (0,99€/viesti tai jotain)! 

Kuinkahan nuokin ilmoitukset saisi pois…

 

 

EDIT 25.3.2023 // muokattu kirosana pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -draakki

 

Käyttäjätaso 4

Ehkä parasta mitä lukenut hetkeen tästä hommasta 🤣

“Sähköposteissa käytettävien postimerkkien hinta on selkeästi kallistunut, sillä Elisa perii nyt euron lisämaksua myös sähköpostiin toimitettavista laskuista.
Sähköpostitse toimitettavasta laskusta laskutuslisän periminen haiskahtaa hieman rahastukselta, sillä sen kustannukset ovat käytännössä olemattomat. Eli kyse on hieman samantyyppisestä toiminnasta kuin PDF:nä toimitettavien keikkalippujen toimitusmaksu, jota useat lippukaupat perivät asiakkailtaan.”

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

 

Ei ole kertaakaan mennyt roskapostiin tai muuhunkaan sähköposti laskun tuleminen..Samoin voisi todeta että ketä kiinnostaa jonku kuluttajan hikinen elisan lasku? Samoin kyllä näitä hyvin varmennettuja sähköposti laatikoita gmailin korvaajiksi löytyy ja esim Proton mail on yksi esimerkki siitä että aika turvallisesti sinne kopsahtaa laskutus tai siis tuli tähän päivään asti kunnes piti lopettaa elisan laskutuksen tuleminen mailiin..

lyhyt versio, protonmail sähköpostissa on ihan samat tietoturva ja yksityisyys ongelmat kuin muissakin sähköposteissa. sähköposti standardi on itsessään surkea, johtuen protokollasta. ehkä protonmail toiminee jos lähetys on protonmail-to-protonmail.

(minulla on protonmail tili, mutta en kuvittele siitä liikoja).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

ketä kiinnostaa jonku kuluttajan hikinen elisan lasku?

Onhan siinä laskussa asiakastietoja, ne saattavat jotakuta kiinnostaa.

Käyttäjätaso 7

ketä kiinnostaa jonku kuluttajan hikinen elisan lasku?

Onhan siinä laskussa asiakastietoja, ne saattavat jotakuta kiinnostaa.

Noinhan se on. Jos rikolliset saavat asiakkaan aidon laskun käsiinsä , niin siitä on helppo muokata samannäköinen “feikki” , jossa on piilotettuna haitake , joka asentuu käyttäjän laitteelle ja ohjaa maksun ihan eri paikkaan tai varastaa pankkitunnukset.

Käyttäjätaso 1

Kysymykseni ilmeisesti sensuroitiin, koetan uudestaan:

Miten saa pois sähköposti-ilmoitukset keskusteluun tulleista vastauksista?

Niistähän tulee Elisalle valtavasti kustannuksia, joita pitää sitten periä Asiakkailta.

Käyttäjätaso 7

Kysymykseni ilmeisesti sensuroitiin, koetan uudestaan:

Miten saa pois sähköposti-ilmoitukset keskusteluun tulleista vastauksista?

Niistähän tulee Elisalle valtavasti kustannuksia, joita pitää sitten periä Asiakkailta.

Oma profiili => Muokkaa profiilia => Asetukset. Sieltä löytyy pitkä lista sähköposti-ilmoituksiin liittyviä asetuksia. Tarvittaessa kaikki vain tilaan “Ei”.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

ketä kiinnostaa jonku kuluttajan hikinen elisan lasku?

Onhan siinä laskussa asiakastietoja, ne saattavat jotakuta kiinnostaa.

Tiedustelu- ja vakoiluorganisaatioille Elisan laskun sisältämät asiakastiedot ovat arvokkaita ja on yleisesti tiedossa, että sähköpostiliikennettä voidaan urkkia valtiollisten toimijoiden toimesta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Kysymykseni ilmeisesti sensuroitiin, koetan uudestaan:

Miten saa pois sähköposti-ilmoitukset keskusteluun tulleista vastauksista?

Niistähän tulee Elisalle valtavasti kustannuksia, joita pitää sitten periä Asiakkailta.

plus nää markkinointisähköpostit!?

 

Käyttäjätaso 7

Oma Elisassa voi estää markkinointisähköpostit. Jos ei auta , niin sitten yhteyttä aspaan. Auttoi ainakin minulla.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Sieltä niitä senttejä Elisalle satelee, kun Elisa haluaa jälleen haukata asiakkailta lisää.

Käyttäjätaso 7

Sieltä niitä senttejä Elisalle satelee, kun Elisa haluaa jälleen haukata asiakkailta lisää.

Tuskinpa se tuotto mitä sähköpostilaskun maksullisuudesta on tulossa liene pääpointti. Lyhytaikaisesti siitä jokunen euro tietysti tulee , mutta varsinainen juju on mielestäni siinä , että näin saadaan asiakkaat vaihtamaan muihin maksuttomiin laskutustapoihin. Lopulta koko sähköpostilaskutus voidaan lopettaa ja se säästö on paljon suurempi kuin väliaikainen lisätuotto.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Elisan toiminta on ollut todella epämääräistä viime aikoina. Nopeudet laskeneet yhteyksissä. Tämän vuoden puolella viisi kertaa sanonut Elisan puhelinmyyjille että en ole 5G liittymään vaihtamassa ja vielä sähköpostilaskustakin vielä pitäisi alkaa maksamaan. 
 

Ollut tyytyväinen Elisan asiakas jo yli 10 vuotta mutta nyt pikku hiljaa alkanut katsomaan että minkälaisia liittymiä Telia tarjoaa. Ei sillä että se kohauttaisi millään tavalla itse Elisaa


Jos nopeudet ovat laskeneet, niin kannattaa ehdottomasti ottaa @PerKet yhteyttä Elisan vikailmoituksiin. Näin viikonloppuisin asiakaspalvelun puhelinnumerossa ei muita päivystäkään kuin vianrajauksen työntekijöitä, jotka voivat autella asiassa ja tarvittaessa rustata vikailmoituksenkin tarkempaan tutkintaan. Voit myös varata täältä veloituksettoman soittoajan aiheella Häiriöilmoitus. 👍🏼 

Markkinointipuhelut voidaan estää puhelinnumeroosi asiakaspalvelusta, se voidaan hoitaa samalla jos otat yhteyttä yhteyksien nopeuksien heikkenemisestä, tai voit laittaa vaikka heti viestiä asiasta esimerkiksi viikonloppunakin päivystävään someasiakaspalveluun Facebookissa tai Twitterissä.



 

Asiakkaat ärtyivät:

Tele­operaattori teki sähkö­postitse lähetettävistä laskuista maksullisia:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000009476259.html

 

“Elisan mukaan syynä muutokselle on sähköpostilaskuista aiheutuva ylimääräinen työ ja rahan kuluminen.

– Sähköpostilaskut aiheuttavat kuusi kertaa e-laskua useammin maksuviiveitä asiakkaille. Sähköpostilaskut tahtovat hukkua, ohjautua roskaposteiksi ja unohtua. Näistä tilanteista tulee usein yhteydenottoja asiakaspalveluun ja ajanhukkaa asiakkaille. Näin ollen näihin perinteisiin laskutuksen toimitustapoihin liittyvät kulut myös kasvavat, selittää Elisan palvelujohtaja Jukka Lehto

Sähköposti on myös tietoturvan kannalta ongelmallinen. Elisa toivoo asiakkaiden valitsevan laskutustavan, joka on toimintavarmempi ja jossa laskun sisällön näkee vasta kirjauduttua.”

elisa tiedottaa, muttei täällä!

 

Kuten @Keinotekoinen kertoikin kommentissaan heti ensimmäisellä sivulla, uusiin tilauksiin hinta on astunut voimaan 16.3.2023, ja muutos koskee myös OmaElisan kautta tehtyjä laskun toimitustavan vaihtoja sähköpostilaskuun 16.3. jälkeen. Olemassa oleville asiakkuuksille uusi hinta astuu voimaan toukokuussa lähetettävistä laskuista alkaen. Asiasta on lähdössä tiedotteet maalis-huhtikuun aikana niille asiakkaille, kenellä on maksuton sähköpostilasku tällä hetkellä käytössään. Tiedotteet lähtevät porrastetusti mm. eri laskutussyklien vuoksi, ja osa tiedotteista onkin jo lähtenyt matkaan. 📬 

 

 

Sähköpostilaskun tulisi olla jatkossakin asiakkaille ilmainen, sillä muistuttaa asiakkaita OmaElisaan saapuneesta laskusta ja lisää sen maksamisen todennäköisyyttä. Jos Elisan laskusta ei tulisi enää ilmoitusta maksutta sähköpostiin, voisi sen maksaminen unohtua, ellei Elisan laskujen eräpäiviä olisi erikseen merkitty kalenteriin, sillä Elisan laskua ei välttämättä muuten huomaisi.

Tämä on yksi syy, miksi en ymmärrä koko OmaElisasta maksamista ollenkaan.

Tosin sieltäkin saa kait jotain ilmoitusviestejä tulemaan jos tahtoo?


Jeps @kv36, OmaElisa -sovelluksesta tulee push-ilmoitukset uusista laskuista jos ilmoitukset on sallittu. 😊 Tämä ominaisuus aiemmin beta-testattiin OmaYhteisön kautta! Tämän lisäksi jos laskutustavaksi valitsee joko tekstarilaskun (laskun maksutiedot ovat tekstarissa) tai OmaElisa -laskun (laskusta tulee tekstarimuistutus, joka ei sisällä laskutietoja) niin laskusta saa sillä tavalla muistutuksen sitten tekstarinakin, ja laskun voi käydä muistutuksen jälkeen vaikkapa maksamassa OmaElisassa (tai verkkopankissa). 

 

 

Voi ahomansikka.

Taisi olla virhe tulla OmaYhteisöön.

Nythän Elisa lähettää sähköpostia kun kommenttiini vastataan ja tekee hirvittäviä tappioita (0,99€/viesti tai jotain)! 

Kuinkahan nuokin ilmoitukset saisi pois…

 

 

EDIT 25.3.2023 // muokattu kirosana pois OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaisesti -draakki

 


Tervetuloa @kilchoman omasta puolestani OmaYhteisöön! @Sokrates ystävällisesti vinkkasikin jo miten OmaYhteisön ilmoitukset saa otettua pois käytöstä (kiitos!) eli jos klikkaat oikeasta yläkulmasta omaa profiilikuvaasi, valitse pudotusvalikosta Asetukset > Asetukset > valitse "Ei" -asentoon ne sähköposti-ilmoitusasetukset mitä et halua enää saada > Tallenna muutokset. 👍🏼 

 

 

Kysymykseni ilmeisesti sensuroitiin, koetan uudestaan:

Miten saa pois sähköposti-ilmoitukset keskusteluun tulleista vastauksista?

Niistähän tulee Elisalle valtavasti kustannuksia, joita pitää sitten periä Asiakkailta.

plus nää markkinointisähköpostit!?


Markkinointisähköpostit (sekä -tekstiviestit) saa aina tarvittaessa estettyä tai muutettua OmaElisassa, tehdyt muutokset astuvat voimaan kahden viikon sisällä. Muutokset tehdään OmaElisassa Omat tiedot -sivulla kohdassa Viestintä-asetukset. Jos markkinointilupa-asetuksien rukkaus ei onnistu OmaElisassa, markkinointi voidaan myös aina estää Elisan asiakaspalvelun kautta. 👍🏼 Lisätietoja markkinointiluvista ja asiakasviestinnästä täällä

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Täällä kun on näkynyt myös varsin ihmeellistä sähköpostilaskujen vähättelyä ja asennetta niiden tunkemisesta suoraan roskiin, niin tosiasia – kokemuksesta – kuitenkin on, että lukuisille vähänkin pienemmille yrityksille eri aloilta, on sähköpostitse toimitettava lasku (esimerkiksi liitteenä) yhä se kokonaisuutena paras ratkaisu. Eipä ole nimittäin tullut vastaan esimerkiksi paikallisia kukka- ja hautauspalveluyrityksiä, pitopalvelujen tarjoajia, ravintoloita, valo- ja videokuvaajia ynnä muita, joilla olisi mitään mahdollisuuksia muuhun laskujen toimitustapaan kuin joko paperilla tai sähköpostitse. Nämä käytännön kokemuksesta itsellenikin karttuneet havainnot ovat sitäpaitsi samansuuntaisia siitä riippumatta, onko paikkakunta joku vajaan parinkymmenen tuhannen asukkaan niin kutsuttu pikkukaupunki tai sitten esimerkiksi noin 190 000 asukkaan kaupunki. 

Näidenkin asioiden valossa siis sähköpostilaskuvähättelijät tuntuvat elävän jossain ihme rinnakkaistodellisuudessa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12


 

elisa tiedottaa, muttei täällä!

 

Kuten @Keinotekoinen kertoikin kommentissaan heti ensimmäisellä sivulla, uusiin tilauksiin hinta on astunut voimaan 16.3.2023, ja muutos koskee myös OmaElisan kautta tehtyjä laskun toimitustavan vaihtoja sähköpostilaskuun 16.3. jälkeen. Olemassa oleville asiakkuuksille uusi hinta astuu voimaan toukokuussa lähetettävistä laskuista alkaen. Asiasta on lähdössä tiedotteet maalis-huhtikuun aikana niille asiakkaille, kenellä on maksuton sähköpostilasku tällä hetkellä käytössään. Tiedotteet lähtevät porrastetusti mm. eri laskutussyklien vuoksi, ja osa tiedotteista onkin jo lähtenyt matkaan. 📬 

 

perusteluita luin tuolta ilta-jorinoista minkä lie sanoma konsernin alla. on näitäkin jo kyseenalaistettu, vähän itsekin epäilen sen minkä @Sokrates sanoi että ensin maksulliseksi ja sitten pois kokonaan.

Käyttäjätaso 7

Täällä kun on näkynyt myös varsin ihmeellistä sähköpostilaskujen vähättelyä ja asennetta niiden tunkemisesta suoraan roskiin, niin tosiasia – kokemuksesta – kuitenkin on, että lukuisille vähänkin pienemmille yrityksille eri aloilta, on sähköpostitse toimitettava lasku (esimerkiksi liitteenä) yhä se kokonaisuutena paras ratkaisu. Eipä ole nimittäin tullut vastaan esimerkiksi paikallisia kukka- ja hautauspalveluyrityksiä, pitopalvelujen tarjoajia, ravintoloita, valo- ja videokuvaajia ynnä muita, joilla olisi mitään mahdollisuuksia muuhun laskujen toimitustapaan kuin joko paperilla tai sähköpostitse. Nämä käytännön kokemuksesta itsellenikin karttuneet havainnot ovat sitäpaitsi samansuuntaisia siitä riippumatta, onko paikkakunta joku vajaan parinkymmenen tuhannen asukkaan niin kutsuttu pikkukaupunki tai sitten esimerkiksi noin 190 000 asukkaan kaupunki. 

Näidenkin asioiden valossa siis sähköpostilaskuvähättelijät tuntuvat elävän jossain ihme rinnakkaistodellisuudessa.

Tässä ketjussa on keskusteltu Elisan (suuryrityksen) säännöllisesti/toistuvasti lähettämistä sähköpostilaskuista.

Se on sanomattakin selvää , että aina on ja tulee jatkossakin olemaan tapauksia , joissa yksittäinen lasku on helpointa lähettää sähköpostina.

Kyllä ne “kukkakaupan” yksittäiset laskut voivat olla kuten ovat , jos ei esim. suora korttiveloitus kelpaa.

Suuryrityksen kuukausittain toistuvat laskut ovat eri asia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Täällä kun on näkynyt myös varsin ihmeellistä sähköpostilaskujen vähättelyä ja asennetta niiden tunkemisesta suoraan roskiin, niin tosiasia – kokemuksesta – kuitenkin on, että lukuisille vähänkin pienemmille yrityksille eri aloilta, on sähköpostitse toimitettava lasku (esimerkiksi liitteenä) yhä se kokonaisuutena paras ratkaisu. Eipä ole nimittäin tullut vastaan esimerkiksi paikallisia kukka- ja hautauspalveluyrityksiä, pitopalvelujen tarjoajia, ravintoloita, valo- ja videokuvaajia ynnä muita, joilla olisi mitään mahdollisuuksia muuhun laskujen toimitustapaan kuin joko paperilla tai sähköpostitse. Nämä käytännön kokemuksesta itsellenikin karttuneet havainnot ovat sitäpaitsi samansuuntaisia siitä riippumatta, onko paikkakunta joku vajaan parinkymmenen tuhannen asukkaan niin kutsuttu pikkukaupunki tai sitten esimerkiksi noin 190 000 asukkaan kaupunki. 

Näidenkin asioiden valossa siis sähköpostilaskuvähättelijät tuntuvat elävän jossain ihme rinnakkaistodellisuudessa.

Tässä ketjussa on keskusteltu Elisan (suuryrityksen) säännöllisesti/toistuvasti lähettämistä sähköpostilaskuista.

Se on sanomattakin selvää , että aina on ja tulee jatkossakin olemaan tapauksia , joissa yksittäinen lasku on helpointa lähettää sähköpostina.

Kyllä ne “kukkakaupan” yksittäiset laskut voivat olla kuten ovat , jos ei esim. suora korttiveloitus kelpaa.

Suuryrityksen toistuvat laskut ovat eri asia.

Tässä nyt joka tapauksessa paljastui selvä epäjohdonmukaisuus omissakin näkemyksissäsi. 

Lisäksi kyllä toistuvissa laskuissa isoiltakin yhtiöiltä sähköpostilaskutus on monessa tapauksessa hyvin käytännöllinen, mikäli sellainen vaihtoehto ilman lisähintaa on tarjolla.

Mainittakoon esimerkkinä, omakohtaisenakin, että kun eräs läheinen henkilö kuoli, ja hoidin (sekä yhä hoidan) kuolinpesäasioita, mukaan lukien asuntoonsa liittyvät maksut ja asiakirjahallinnoinnin, niin sähkönmyyntisopimuksenkin osalta oli (ja on yhä) kokonaisuutena selkeämpää, että laskut sai sähköpostitse (iso valtakunnallinen, kansainvälinenkin sähköfirma), kuin että ne olisivat tulleet vain omien muiden laskujeni joukkoon e-laskuina (niitä kun ei toistaiseksi saa edes missään nettipankin tai mobiilipankin listauksissa näkymään selkeästi kuolinpesän laskuiksi erikseen merkittyinä). Sen sijaan sikäläiseltä sähköverkkoyhtiöltä tulevia sähkönsiirtolaskuja ei saanut tulemaan mitenkään muutoin kuin joko paperimuodossa (sentään maksutta) tai sitten e-laskuna. Paperi siten onpi tässä tapauksessa käytössä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Eipä ole nimittäin tullut vastaan esimerkiksi paikallisia kukka- ja hautauspalveluyrityksiä, pitopalvelujen tarjoajia, ravintoloita, valo- ja videokuvaajia ynnä muita, joilla olisi mitään mahdollisuuksia muuhun laskujen toimitustapaan kuin joko paperilla tai sähköpostitse. 

Nyt on kyse kuluttaja-asiakkaiden laskutuksesta, ei yritysten.

Tämä ketju rönsyilee jo ihan tarpeeksi, ei sotketa enää lisää.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Eipä ole nimittäin tullut vastaan esimerkiksi paikallisia kukka- ja hautauspalveluyrityksiä, pitopalvelujen tarjoajia, ravintoloita, valo- ja videokuvaajia ynnä muita, joilla olisi mitään mahdollisuuksia muuhun laskujen toimitustapaan kuin joko paperilla tai sähköpostitse. 

Nyt on kyse kuluttaja-asiakkaiden laskutuksesta, ei yritysten.

Tämä ketju rönsyilee jo ihan tarpeeksi, ei sotketa enää lisää.

Siis kuluttaja-asiakkaita nimenomaan noissakin esimerkeissä laskutettiin – noiden mainittujen alojen yritysten toimesta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Huvittavaa näiden kukkahattujen itkeminen tämmösestä muutoksesta. Tuskin kellään talous kaatuu kun sähköpostilasku maksaa 99 snt. 

Empä usko että Elisa muuttaa käytäntöään vain sen takia koska erittäin pieni ryhmä itkee siitä. Heidän pitää vain sopeutua ja pulittaa se 99 snt, vaihtaa laskutustapaa tai vaihtaa kokonaan operaattoria.

Kuten itsekkin vaihdoin sähköpostilaskusta OmaElisan laskuun ja saan tekstiviestin kun on uusi lasku saapunut.

Käyttäjätaso 7

liitteenä) yhä se kokonaisuutena paras ratkaisu. Eipä ole nimittäin tullut vastaan esimerkiksi paikallisia kukka- ja hautauspalveluyrityksiä, pitopalvelujen tarjoajia, ravintoloita, valo- ja videokuvaajia ynnä muita, joilla olisi mitään mahdollisuuksia muuhun laskujen toimitustapaan kuin joko paperilla tai sähköpostitse.

Noidenkin on korkea aika siirtyä e-lasku / verkkolaskuaikakauteen, ainakin jos haluavat laskuttaa muita yrityksiä palveluistaan. Yritysmaailmassa kun ei enää tarvitse ottaa vastaan paperi- tai sähköpostilaskuja. Voi olla, että vastaava säädös saadaan joskus myös kuluttajapuolelle, niin että voimme ilmoittaa laskuttajalle, että otamme vastaan vain e-laskuja?

Käyttäjätaso 7

Tässä nyt joka tapauksessa paljastui selvä epäjohdonmukaisuus omissakin näkemyksissäsi.

Niinkö?

Nyt en kyllä hahmota , missä minä olisin puhunut jonkun muun laskutuksesta kuin Elisan ennen kuin sinä itse toit keskusteluun ne “kukkakaupat” ynnä muut.

Todettakoon vielä varmuuden vuoksi , että ei Elisakaan ole ainakaan vielä lopettamassa sähköpostilaskutusta , se vain muuttuu maksulliseksi.

No sitä kommentoin , mutta kuten jo edellä todettiin , niin muiden yritysten (isojen ja pienien) laskut ovat heidän asiansa , ei Elisan.

Osallistu keskusteluun