Hinnat alas!

  • 24 July 2023
  • 38 kommenttia
  • 555 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

38 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Muistan ajan kun internet alkoi yleistymään niin samalla alko yleistymään pikaviestintäsovellukset. Operaattorit vastusti niitä tosi paljon koska se mahdollisti viestien lähettämisen sekä soittamisen ilmaiseksi jolloin se oli operaattoreiden tuloista pois. 

Nykyään suuriosa viestittelee ja soittelee juuri näiden pikaviestintäsovellusten kautta ja operaattorit on joutunut etsimään muualta tulolähteitä ja onhan ne löytänytkin. Pikaviestintäsovellusten ansiosta ulkomaanpuheluista ei tarvitse maksaa kun ne maksaa varsinkin Euroopan ulkopuolella ihan sikana. 

Internet sekä pikaviestintäsovellukset on luonut ihmisille jo semmoisen mielikuvan että puheluista ja viesteistä ei tarvitse maksaa koska internetissä ne on ilmaisia ja paheksutaan niitä jotka maksaa soittamisesta ja viestien lähettämisestä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Nopeasti googlettamalla MOI:lla on halvimmat liittymät josta heräsikin toinen kysymys. 

Eikö kaikki Suomessa myy samaa asiaa eri firmalla vain? Vai onko oikeasti mukamas eri tolpat ja kaistat eri firmoille?

Kaikilla operaattoreilla on omat tukiasemat , mutta ei välttämättä joka paikassa omia mastoja. Kun yksi rakentaa maston , niin yleensä muut pääsevät siihen vuokralle ja saavat asentaa tolppaan omat vermeensä. Operaattoreilla on myös ihan ikiomat taajuuskaistat , jotka Traficom on heille myöntänyt. Siis tällainen mobiiliverkon ylläpito on luvanvaraista , kun radiotaajuuksista on suuri pula.

Miten se mitä käytän kotisohvalla eroaa toisen firman tarjoamasta samasta asiasta? Tolpalla en istu saadakseni tämänkin keskustelun suoraan puhelimeeni. 

Kannattaa nyt vähän avata mitä et ymmärtänyt ylläolevista viesteistä, kun aika selkokielellä ne on kerrottu jo.

Se sun puhelin on yhteydessä valitsemasi operaattorin tukiasemaan (tiettyyn soluun). Siellä mastossa voi olla useiden operaattorien tukiasemia ja ne voi olla suunnattu erilailla, joten siitä voi tulla eroa kuuluvuuksissa.

Myöskään joka mastossa ei ole kaikilla operaattoreilla tukiasemia, joten itselle valitun operaattorin liittymä ei välttämättä yhdistä ollenkaan siihen nenänedessä näkyvään tukiasemaan vaan jonnekkin muualle (jos siinä ei ole sen firman vehkeitä.)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Matkapuhelinverkko 

Mun kysymys oli alunperin "Eikö kaikki Suomessa myy samaa asiaa eri firmalla vain? Vai onko oikeasti mukamas eri tolpat ja kaistat eri firmoille?"

Niin selitä mulle mikä se ero on?

Jos vaikka Elisa pystyttää tolpan. Kaikki muut iskeytyy siihen vuokralle. Miten netti, puhelut, jne. eroaa toisistaan? 

Ja luulis, että se jolla se alkuperäinen tolppa on vois saada jo voittoa vuokrasta sen verran, että hinnat vois tipahtaa asiakkaille. 

 

​​​​​

 

Jos vaikka Elisa pystyttää tolpan. Kaikki muut iskeytyy siihen vuokralle. Miten netti, puhelut, jne. eroaa toisistaan? 

 

Jokaisella on omat tukiasemat, jotka kiinnitetään siihen tolppaan ja jokaisella on omat verkkonsa puheluita ja dataa varten.

Pelkällä tolpalla ei kukaan tee mitään.

Käyttäjätaso 7

Mobiilimarkkina on aika kilpailtu , joten hinnoissa ei suuria eroja ei ole.

Ne erot ovat verkon toiminnassa , kapasiteetissa jne. , vaikka operaattoreiden kamat olisivatkin samassa tolpassa.

Laatuerot voivat olla suuriakin. Jonkun verkko toimii ja toisen ei yhdessä paikassa. Toisessa voi olla päinvastoin.

Ja luulis, että se jolla se alkuperäinen tolppa on vois saada jo voittoa vuokrasta sen verran, että hinnat vois tipahtaa asiakkaille. 

Mastopaikkojen ja tukiasemakuitujen vuokrien enimmäismäärät ovat viranomaisten määrittämiä. 

Ei ole mikään kultakaivos tuokaan toiminto.

 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Mobiilimarkkina on aika kilpailtu , joten hinnoissa ei suuria eroja ei ole.

Ne erot ovat verkon toiminnassa , kapasiteetissa jne. , vaikka operaattoreiden kamat olisivatkin samassa tolpassa.

Laatuerot voivat olla suuriakin. Jonkun verkko toimii ja toisen ei yhdessä paikassa. Toisessa voi olla päinvastoin.

Ja sitten palataan takaisin alkuperäiseen ideaan. 

Elisalla on koko Suomi enemmän tai vähemmän hallussa tolppien suhteen, jos he tiputtaisivat hintoja -> tulisi enemmän asiakkaita -> muut tiputtaisivat mukana -> eikö se olisi voitto kaikille?

Etenkin asiakkaille, jos (ja kun) ollaan niin kiinnostuneita asiakastyytyväisyydestä. 

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Muistan ajan kun internet alkoi yleistymään niin samalla alko yleistymään pikaviestintäsovellukset. Operaattorit vastusti niitä tosi paljon koska se mahdollisti viestien lähettämisen sekä soittamisen ilmaiseksi jolloin se oli operaattoreiden tuloista pois. 

Nykyään suuriosa viestittelee ja soittelee juuri näiden pikaviestintäsovellusten kautta ja operaattorit on joutunut etsimään muualta tulolähteitä ja onhan ne löytänytkin. Pikaviestintäsovellusten ansiosta ulkomaanpuheluista ei tarvitse maksaa kun ne maksaa varsinkin Euroopan ulkopuolella ihan sikana. 

Internet sekä pikaviestintäsovellukset on luonut ihmisille jo semmoisen mielikuvan että puheluista ja viesteistä ei tarvitse maksaa koska internetissä ne on ilmaisia ja paheksutaan niitä jotka maksaa soittamisesta ja viestien lähettämisestä.

Kaikki maksaa, se on ihan selvää. Tarviiko sen maksaa näin paljon ja kuinka paljon ilmaa siinä välissä on oikeasti? 

Käyttäjätaso 7

Mobiilimarkkina on aika kilpailtu , joten hinnoissa ei suuria eroja ei ole.

Ne erot ovat verkon toiminnassa , kapasiteetissa jne. , vaikka operaattoreiden kamat olisivatkin samassa tolpassa.

Laatuerot voivat olla suuriakin. Jonkun verkko toimii ja toisen ei yhdessä paikassa. Toisessa voi olla päinvastoin.

Ja sitten palataan takaisin alkuperäiseen ideaan. 

Elisalla on koko Suomi enemmän tai vähemmän hallussa tolppien suhteen, jos he tiputtaisivat hintoja -> tulisi enemmän asiakkaita -> muut tiputtaisivat mukana -> eikö se olisi voitto kaikille?

Etenkin asiakkaille, jos (ja kun) ollaan niin kiinnostuneita asiakastyytyväisyydestä. 

 

Olisihan ne halvemmat hinnat asiakkaan kannalta toivottavia. No yritysmaailma pyrkii pikemminkin nostamaan hintoja , että pystyy investoimaan ja jakamaan osinkoja ja johtajien bonuksia.

Se on tasapainoilua asiakastyytyväisyyden ja voittojen välillä. Toki kilpailu pitänee huolen siitä , että kukaan operaattoreista ei saa suurta etumatkaa.

Käyttäjätaso 7

Muistan ajan kun internet alkoi yleistymään niin samalla alko yleistymään pikaviestintäsovellukset. Operaattorit vastusti niitä tosi paljon koska se mahdollisti viestien lähettämisen sekä soittamisen ilmaiseksi jolloin se oli operaattoreiden tuloista pois. 

Nykyään suuriosa viestittelee ja soittelee juuri näiden pikaviestintäsovellusten kautta ja operaattorit on joutunut etsimään muualta tulolähteitä ja onhan ne löytänytkin. Pikaviestintäsovellusten ansiosta ulkomaanpuheluista ei tarvitse maksaa kun ne maksaa varsinkin Euroopan ulkopuolella ihan sikana. 

Internet sekä pikaviestintäsovellukset on luonut ihmisille jo semmoisen mielikuvan että puheluista ja viesteistä ei tarvitse maksaa koska internetissä ne on ilmaisia ja paheksutaan niitä jotka maksaa soittamisesta ja viestien lähettämisestä.

Kaikki maksaa, se on ihan selvää. Tarviiko sen maksaa näin paljon ja kuinka paljon ilmaa siinä välissä on oikeasti? 

 Vaikea sanoa , kun operaattorin kustannukset taitavat kuulua liikesalaisuuden piiriin. Vuosittain julkaistavasta tuloslaskelmasta kenties voi jotakin päätellä.

Käyttäjätaso 7

Onhan tuossa vielä hieman eroa Elisan Rajaton-liittymien tarjontaan 26,99 – 49,99 €/kk.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Elisan hinnoissa on noin 10 €/kk ilmaa. Esimerkiksi Rajaton 10M liittymälle 26,99 €/kk sijaan sopivampi hinta olisi 16,99 €/kk.

Itse asiassa Rajaton 10M ns. oikea hinta on edelleen vajaa 15 e/kk. Ainakin se on keskustelujen perusteella ihan yleisesti saatavissa oleva vastatarjoushinta.

Välillä noissa “oikeissa” hinnoissa on tosin ihan järjettömiä eroja. Samalle henkilölle voidaan myydä yhdellä asiakasnumerolla Tarkka 100M kympillä ja toisella asiakasnumerolla väittää että sitä ei voi alle kahdenkympin saada.

Vastatarjoushinnan ja listahinnan välinen ilma taitaa peitota kalleudessaan saksalaisen ilman...

Käyttäjätaso 7

Minua ihmetyttää se , että nopeimman  ja kalleimman sekä hitaimman ja halvimman liittymän välinen hintaero on turhan pieni.

Ei mitenkään voi välttyä ajatukselta , että Elisa väen väkisin yrittää pakottaa kaikki ottamaan tarpeettoman kalliin liittymän , tarvitsi tai ei. Lisäksi siinä ne halvempien liittymien haltijat subventoivat kalliimpien netinkäyttöä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Onhan tuossa vielä hieman eroa Elisan Rajaton-liittymien tarjontaan 26,99 – 49,99 €/kk.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Elisan hinnoissa on noin 10 €/kk ilmaa. Esimerkiksi Rajaton 10M liittymälle 26,99 €/kk sijaan sopivampi hinta olisi 16,99 €/kk.

Itse asiassa Rajaton 10M ns. oikea hinta on edelleen vajaa 15 e/kk. Ainakin se on keskustelujen perusteella ihan yleisesti saatavissa oleva vastatarjoushinta.

Välillä noissa “oikeissa” hinnoissa on tosin ihan järjettömiä eroja. Samalle henkilölle voidaan myydä yhdellä asiakasnumerolla Tarkka 100M kympillä ja toisella asiakasnumerolla väittää että sitä ei voi alle kahdenkympin saada.

Vastatarjoushinnan ja listahinnan välinen ilma taitaa peitota kalleudessaan saksalaisen ilman...

Tämä on just nimenomaan se mun pointti tässä kaikessa! Ihan käsittämättömiä eroja löytyy, mutta kaikki ei ole tarjolla kaikille.

Miksi? 🤔

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Minua ihmetyttää se , että nopeimman  ja kalleimman sekä hitaimman ja halvimman liittymän välinen hintaero on turhan pieni.

Ei mitenkään voi välttyä ajatukselta , että Elisa väen väkisin yrittää pakottaa kaikki ottamaan tarpeettoman kalliin liittymän , tarvitsi tai ei. Lisäksi siinä ne halvempien liittymien haltijat subventoivat kalliimpien netinkäyttöä.

Juurikin näin! 

Osallistu keskusteluun