IS:Elisan puhelinmyyjät valehtelivat vuoden ajan järjestelmällisesti asiakkaille

  • 18 January 2020
  • 57 kommenttia
  • 4479 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

57 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Näkeehän sen Elisan asenteen jo toiminnasta.

5G:tä myydään KOKO Suomeen, vaikka 5 hengen peräkyliin sitä tuskin tule vuosiin. Esimerkiksi DNA Oy ei myy 5G-liittymiä alueille, joille niitä ei ole saatavilla. Ei puhelimeen, ei mokkulaan.

DNA ei myy 5G liittymiä puhelimiin vielä lainkaan, kotiinkin tarjolla vain kiinteämmin asennettavaa yhteyttä joten luonnollista ettei toistaiseksi näitä myydä muualle. Sama meillä kotiin kiinteästi asennettavien yhteyksien kanssa, puhelimet ja tabletit taas kulkevat mukana ihmisillä joten voi olla että kodin ulkopuolella menee päivät 5G alueella ja tarvetta sekä halua moiselle löytyy.

4G- ja 5G-liittymiä mainostetaan HUIPPUnopeuksilla ja pohjanopeus jää varjoon joka on kaikissa liittymissa sama. 5 megaa 4G ja 10 megaa 5G. Hinta kuitenkin kasvaa selkeästi vaikka nopeus ei.

Nopeus riippuu ulkoisista tekijöistä, monessakin paikkaa päästään yli minimien. Testiksi työluurilla mittasin juuri 217/66M 4G verkosta

Kaiken maailman ilmaista tietoturvaa, pilvilinnaa ja muita ICT-palveluita tyrkytetään joka välissä, mistä sitten alkaa juoksemaan normaali kuukausimaksu. Lisää vielä joukkoon puhelinvakuutus.

Jos näitä ei tarjoa, mistä tavallinen kuluttaja tietäisi näiden olemassaolosta?

Esimiehet juoksevat piiloon, kun asiakas tulee irtisanomaan myymälässä myytyä Elisa Viihde -määräaikaista sopparia mikä on myyty milloin milläkin lupauksella että saadaan vaan rahaa.

Mikäli virheitä sattuu myyntitilanteessa, nämä kyllä korjataan. Esimiehet eivät myöskään kuvaamallasi tapaa harrasta juoksenteluja vaan hoitavat kyllä työtehtäviään myymälöissä. Esimies ei kuitenkaan ole koko myymälän aukioloajan työvuorossa vaan heilläkin on normaalit työajat ja muitakin työtehtäviä kuin olla “vain” myymälässä näkyvillä.

Omaguru-palvelussa myydään aikaa, ei ratkaisua ongelmaan. Puheluita tarkoituksella pitkitetään tai yritetään googletella asiakkaan ajalla ongelmaa asiakkaan koneella, asiakkaan laskuun.

Kärjistetysti tämän voi toki näinkin ilmaista. Tarkoituksella puheluita ei pitkitetä kuitenkaan vaan asiaan etsitään ratkaisua niin pitkään kuin asiakas tahtoo ja haluaa.

Asiakaspalvelu siirretään monesti Omaguruille, koska ihmisiä on kautta aikojen soittanut sinne aspasta ohjattuna, koska esim. joku email blokkaa Elisan webmailin viestit yms. tai boksivika.

Asiakkaalla on oma vastuunsa vianrajauksessa, mikäli tämä ei omin voimin tahdo onnistua aspan neuvoilla voi Omaguru auttaa tässä

Liittymien hintoja JATKUVASTI hinataan ylös antamatta mitään porkkanaa. Muualla liittymien nopeus paranee ja EU-dataa tulee kunnon nopeudella, ei Elisalla, koskaan.

Väärin. Esimerkiksi K1 ja muut Elisan nimen alla olevat liittymät jotka ovat uusimman tuotepäivityksen alaisuudessa saivat hintamuutoksen yhteydessä 7Gt/kk EU dataa.

Puhelinmyyntiä suoritetaan vaikka kieltäytyy siitä ja on Elisalle kielto sen tekemiseksi. Jos ei hyväksy mitä myydään, aletaan myydä Elisa Viihdettä, virusturvaa, Aitiota ja mitä muuta.

Ei suoriteta. Mikäli asiakas meille antaa kiellon soitella asiakkuudenhoitopuheluita, estetään se meidän järjestelmistä. Aina ei järjestelmät valitettavasti toimi oikein eli joskus voi käydä niin että asetettu soittokielto ei asetukaan järjestelmään kuten pitäisi, nämä ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia tilanteita. Ja myyjän tehtävä on toki kokonaisvaltaisemminkin kartoittaa asiakkaan tarpeita, ei vain soitella yhden tuotteen nimissä. Tämä on mielestäni ihan hyvä, saa yhdellä puhelulla katsottua kokonaisuutta eikä ole tarve soitella jonossa eri puheluilla tuotteita läpi eri henkilöiden toimesta.

Korttelikuituja ja kotikuituja myydään kuituna, vaikka valokuitu päättyy korttelissa olevaan koppiin tai parhaimmillaan taloyhtiössä olevaan laitetilaan ja loppupätkä ei ole kuitua.

Näitä nimiasioita on jo käyty läpi monesti aiemminkin, nyt ei jaksa vääntää.

Kuluttajat vaativat edullista perusliittymää ja niitä ei enää myydä. Paketteja kukaan ei tarvitse, vaan monilla puhetta ja viestejä kertyy aika vähän, ja niistä kuitenkin pitää maksaa.

Tarkka Perus on yhä myynnissä.

Ei sellainen firma voi olla VASTUULLINEN, paitsi ehkä seuraavassa elämässä.

Sekin että tämä koko puhelinmyyjien valehtelu, että asiakkaan tuotteessa on vika, mikä korjautuu tuotepäivityksellä on jatkunut vuosia kertoo Elisan välinpitämättömyydestä.

Artikkelista pomittuna lainaus “Tunnistimme, että niitä on ollut pitkin viime vuotta.” eli ainakaan tiedossa ei ole että samaa olisi tapahtunut aiemmin. Selvitys yhä käynnissä.

Monille on myyty hitauden lääkkeenä entistä nopeampaa 4G-liittymää ilman apua.

Teoriassa ja pääsääntöisesti 4G antaa parempia nopeuksia etenkin uploadista kuin esim ADSL, joissain tappauksissa voi kilpailla myös VDSL2 yhteyksien kanssa. Ei tokikaan toimi aina ja kaikkialla yhtä hyvin eli aina ei apua löydy valitettavasti mobiiliin vaihtamalla.

Minkälaisia toimia vielä tarvitaan, että operaattoritoiminta olisi rehellistä?

Epäkohtiin puututaan ainakin meillä aina kohdattaessa ja ohjeistetaan toimimaan paremmin, ei väliä onko työntekijä vai esimies vaan jos toimintaa pitää parantaa niin ohjeistusta tarkennetaan. Olemme pahoillamme tapauksista missä ei olla oltu rehellisellä alueella.

Nyt soi The Pitcher feat. Sam LeMay - Legends (Radio Edit).

Sinisellä kommentoituna vastauksia eri kohtiin

 

Minusta ei kannata syyllistää yksinomaan puhelinmyyjiä ja todeta vain, etteivät esimiehet tienneet.

Näin ei pidäkään ja siksi aiheesta on laajempi selvitys päällä jossa käydään prosesseja läpi jotta varmistuisi ettei vastaavaa tapahdu jatkossa.

 

On peräti tavallista, että kun myydään asunto-osakeyhtiön osakkaille nopampia yhteiksiä sen vakio 10Mbit/s tilalle, niin kerrotaa että 10Mbit/s on aika hidas (=huono) ja että kun otat lisää nopeutta niin sillä netti- liittymämällä voi sitten tehdä sitä ja tätä.. ! 

Periaatteessa näin. Moni kokee 10M yhteyden huonona jos koittaa katsella HD laatua ja samaan aikaan ladata isoja päivityksiä toisella laitteella. Itsekään en juurikaan riemusta hihkuisi jos joutuisin vaihtamaan takaisin 10M tai alle nopeuksiin. Tässä kuitenkin on vaarana se, miten asia viestitään ja tulkitaan. Liian innokkaalla myyntipuheella tämä kääntyy hyvin nopeasti valheeksi, mikä luo ongelman. Teknisesti ottaen siis hyväksyn kommentin siitä että 10M yhteys on huono, mutta tämä pätee vain subjektiivisesti tarkasteltuna eikä tätä voida käyttää vakiona kaikkeen. Esimerkiksi vaarini ei käytä läppäriään muuhun kuin nettisivujen surffailuun ja sähköpostiin, tähän käyttöön 10M yhteys on varsin hyvä eikä lisänopeuksille ole tarvetta. Yleistettynä siis tuo ei toimi, mutta jos ensin haastattelee asiakasta, tämän käyttötarpeita ja kokemaa yhteydestä ja näiden pohjalta voi vetää tuon johtopäätöksen, sitten tuomio huonoudesta on perusteltavissa.

Käyttäjätaso 7

Näkeehän sen Elisan asenteen jo toiminnasta.

5G:tä myydään KOKO Suomeen, vaikka 5 hengen peräkyliin sitä tuskin tule vuosiin. Esimerkiksi DNA Oy ei myy 5G-liittymiä alueille, joille niitä ei ole saatavilla. Ei puhelimeen, ei mokkulaan.

DNA ei myy 5G liittymiä puhelimiin vielä lainkaan, kotiinkin tarjolla vain kiinteämmin asennettavaa yhteyttä joten luonnollista ettei toistaiseksi näitä myydä muualle. Sama meillä kotiin kiinteästi asennettavien yhteyksien kanssa, puhelimet ja tabletit taas kulkevat mukana ihmisillä joten voi olla että kodin ulkopuolella menee päivät 5G alueella ja tarvetta sekä halua moiselle löytyy.

 

Sinisellä kommentoituna vastauksia eri kohtiin

 

 

Hmmm….

Eipä teilläkään sitä 5G:n peittoa ole koko maahan , joten on vielä melko turhaa myydä 5G-liittymiä koko maahan. Ottakaa järki käteen.

Vai kuvitteletteko , että asiakas ostaa 5G-liittymän ja sitä tukevan laitteen vain sitä varten , että kerran kymmenessä vuodessa vierailee paikassa , missä siitä on jotakin hyötyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Patomiäs vastaa lainaukseeni

“Liittymien hintoja JATKUVASTI hinataan ylös antamatta mitään porkkanaa. Muualla liittymien nopeus paranee ja EU-dataa tulee kunnon nopeudella, ei Elisalla, koskaan.”

Väärin. Esimerkiksi K1 ja muut Elisan nimen alla olevat liittymät jotka ovat uusimman tuotepäivityksen alaisuudessa saivat hintamuutoksen yhteydessä 7Gt/kk EU dataa.

Väärin. Koska kyseinen liittymä toimii 0.25M eli 256 kbps nopeudella, sen 7 Gt EU täydelliseen hyödyntämiseen vaaditaan peräti 65 tuntia 14 minuuttia ja 41 sekuntia.

Olettaen, että verkko on koko ajan 256 kbps.

Tästä syystä väitän, ettei kyse ole liittymän parannuksesta, ellei myös tiedonsiirtonopeutta nostettaisi, kuten DNA:lla tehtiin kolmeen vastaavaan liittymään.

Eli EU 0 Gt → EU 2.5 Gt, 0.25M → 0.5M ja Ei alle euron päiviä → Alle euron päivät.

4.90 → 6,90 → 4,90 12 kk määräaikaisella etudiili-sopimuksella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Näkeehän sen Elisan asenteen jo toiminnasta.

5G:tä myydään KOKO Suomeen, vaikka 5 hengen peräkyliin sitä tuskin tule vuosiin. Esimerkiksi DNA Oy ei myy 5G-liittymiä alueille, joille niitä ei ole saatavilla. Ei puhelimeen, ei mokkulaan.

DNA ei myy 5G liittymiä puhelimiin vielä lainkaan, kotiinkin tarjolla vain kiinteämmin asennettavaa yhteyttä joten luonnollista ettei toistaiseksi näitä myydä muualle. Sama meillä kotiin kiinteästi asennettavien yhteyksien kanssa, puhelimet ja tabletit taas kulkevat mukana ihmisillä joten voi olla että kodin ulkopuolella menee päivät 5G alueella ja tarvetta sekä halua moiselle löytyy.

 

Sinisellä kommentoituna vastauksia eri kohtiin

 

 

Hmmm….

Eipä teilläkään sitä 5G:n peittoa ole koko maahan , joten on vielä melko turhaa myydä 5G-liittymiä koko maahan. Ottakaa järki käteen.

Vai kuvitteletteko , että asiakas ostaa 5G-liittymän vain sitä varten , että kerran kymmenessä vuodessa vierailee paikassa , missä siitä on jotakin hyötyä.

Samaa mieltä DNA toimii rehellisesti. Et saa 5G:tä puhelimeen vaan halutessasi nopeimman 4G:n. Joka on se 600 megaa muistaakseni €49,90 hintaan. Käytännössä voi toimia nopeammin, koska kyseisessä liittymätyypissä ei ole rajoituksia nopeuden suhteen. 4G riittää täysin liikkuvaan käyttöön, eikä pidä olla kiire myydä 5G:tä. Omalla kohdalla lähimmälle 5G:lle 11 kilometriä. Todellakaan usein ei tule käytyä ja kun käyn, niin Tampereella en todellakaan asu tunteja.

Kyseinen liittymä päivitetään 5G:lle kun peittoalue ja päätelaitteet sen sallivat.

Mitä hyötyä on 5G:stä luurissa, jos menen vaan 5G-kuuluvuusalueen ohi Väinö Paunun bussissa? Kannattaako maksaa enemmän, että voi nauttia 5G:stä 120 sekunnin ajan? Miksi?

Mitä sellaista en voi tehdä 4G:llä, joka vaatisi 5G:tä?

Nyt soi Digital Punk - Stand Up & Fight (Radio Edit).

Käyttäjätaso 7

Samaa mieltä DNA toimii rehellisesti. Et saa 5G:tä puhelimeen vaan halutessasi nopeimman 4G:n. Joka on se 600 megaa muistaakseni €49,90 hintaan. Käytännössä voi toimia nopeammin, koska kyseisessä liittymätyypissä ei ole rajoituksia nopeuden suhteen.

Nopein 4G vaatii myös uuden ja kalliin puhelimen. Vanhalla kapulalla siitä ei hyödy yhtään mitään ja näitähän on taatusti enemmistö.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

“Samaa mieltä DNA toimii rehellisesti. Et saa 5G:tä puhelimeen vaan halutessasi nopeimman 4G:n. “

En kyllä ymmärrä, mitä rehellisyyden mittaria on siinä, jos tilattavissa on vain 4G-liittymiä vs tilattavissa on 5G-liittymiä? Miksi ei liittymään laittaisi 5G-valmiutta, jos verkko on olemassa. Kutakuinkin liittymähinnat ovat samalla tasolla. DNA:lla, kuten Elisalla nopein liittymä on n. 1Gbps ja tämä pätee myös 4G-nopeuteen. Elisan 5G 1000M liittymällä pääsee sopivalla päätelaitteella myös 4G-osalta tuohon liittymän huippuun ainakin useissa paikoissa Helsingin keskustassa. Lisäksi ei kukaan pakota ottamaan 1000M 5G-liittymää, vaan voit ottaa sen 150M 4G-liittymän.

Ei DNA:n rajaton liittymä saa DNA:n 4G:ssä sitä 1000M nopeutta kuin paikoitellen. Ei DNA:n useamman taajuuden peittoa, 4x4 MIMO:lla höystettynä ole kuin suurimmissa kaupungeissa ja tietyissä muissa paikoissa, kuten Hyvinkäällä ja Vantaan Paarmarinteellä, sekä sitten Helsingin kantakaupungissa. Kenties myös Tampereen ja Turun keskustat kannattaa tarkistella, kun siellä DNA:n mukaan aivan äskettäin on parannuksia tullut.

 

Toki rehellisyydestä liittymätyyppeihin perustuen voi vängätä loputtomiin, mutta suoraan sanottuna kyllästyttää, kun tällä palstalla nykyään virsi on toistuvasti: “Yritys X toimii oikein, mutta Y toimii väärin”. Sen sijaan, että oltaisiin realistisia tai väitteet perusteltaisiin faktoilla, mennään laput silmillä ja vaahto suussa omien mielipiteiden vallassa. Mielipiteitä saa olla, mutta jatkuva messuaminen ja loputon kehämäinen vänkääminen  KYLLÄSTYTTÄÄ.

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Lisäksi tuossa on se ongelma, että tavallinen Elisan, Telian ja DNA:n asiakas ei tiedä mitä 5G on. Kysyn siis Elisalta, kun teiltä saa 5G-liittymiä alkaen 300 Mbps -paketista niin KYSYTÄÄNKÖ teiltä kun myydään 5G-liittymää onko asiakkaalla 5G-puhelinta? Jos asiakkaalla on 4G-puhelin, häneltä jää 300+-liittymässä saamatta palvelua, joka jää saamatta myös 5G-luurilla jos ei peittoa ole.

Kannattaako tavallisen Petterin hommata myyntitilanteessa €699 pouhelinta 5G:llä ja “kallistaa” liittymäänsä kympillä kk? Onko sijoitus sen arvoinen, että 60, 16 tai 360 kilometrin päässä on lähin 5G? Kerrotaanko asiakkaalle vaihtoehdoista tarpeeksi? Jos muistatte, niin kun 4G tuli, monilla oli 4G-liittymä 3G-puhelimessa. Vaihdoksen tultua voimaan herättiin asiaan ja ratkaisuna oli ostapa uusi puhelin. Vain viimesijassa tarjottiin vanhaa sopparia, josta oli menetetty tarjous.

Pahimmillaan liittymätyyppi. Ei kyse ole mistään vihasta, vaan aidosta halusta vaikuttaa operaattorin nimeltä Elisa toimintaan, että olisi rehellisyyttä, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Enkä mielestäni vaadi paljoa, jotka tiedätte kaiken 5G:stä että voi aina valita ja jättää vaikka vastaamatta myyjälle yes, oletteko asettuneet koskaan tavallisen saappaisiin? Tavallinen mummo, tavallinen pappa, tavallinen joku joka ei ymmärrä. Joku joka ei tiedä mitä tehdä.

5G tulee, oletko valmis? Mutta on syytä odottaa.

Kun mennään vuoden tai kaksi eteenpäin, paitsi päätelaitteita tulee lisää, liittymät laskevat, kuin myös kuuluvuus laajenee. Käy samoin kuin 4G:llä että menee vuosia kun kaikki on “kallista” ja sitten tulee se hetki kun kaikki on halvempaa, kuluttajaystävällistä. Silloin moni, minäkin, siirtyi 4G:lle. Minä en vastusta 5G:tä, vaan vastustan tätä tapaa myydä sitä uusavuttomille ja 4G-luureihin. Kaikki eivät ole seppiä vaan 5G 300 Mb ostetaan, vaikka ei olla varmoja tukeeko luuri.

Monella on lisäksi 100 Mb tai 150 Mb luureja, joissa omia haasteita. Mitä nopeampi 4G-tuki alueen mastossa, niin sitä enemmän tukea myös puhelimeen tarvitaan. 150 megan puhelin jää paljosta paitsi esimerkiksi 300 megan 4G-alueella. Mutta 5G-liittymänhän voi ottaa vaikka peruspuhelimeen, ei sitä operaattori tarkista, kunhan muistat simmin pin-koodin!

Edelleen haen rehellisyyttä operaattoreilta, myös dna:lta, että on ihan naurettavaa myydä yhtä kakkua sadoille. Ostatko kaupastakin maitolitran, jossa 50 ml maitoa?

Joka liittymässä 5 megaa pohjalla, mutta kalliimpaa voi ottaa, ja sitäkään ei kerrota että liittymiä priorisoidaan verkossa. Eli joka liittymällä oma qci-arvo. Nyt eletään aikaa, että sinun on maksettava 1 000 megan liittymästä, jota et todellakaan tarvitse, että 4G toimisi jotenkuten ruuhka-aikaan. Minusta se on vilppi, eikä sitä voi tervejärkinen hyväksyä.

Miten olisi 10000 megan mobiililiittymä paremmalla qci:llä että voit lukea sähköpostit?

Hienoa, jos löytyy 5G:lle käyttäjiä, joita ei haittaa jos sitä ei ole.

Minä olisin petetty, jos ostaisin kaupasta täysmaitoa, ja siinä olisikin kevytmaitoa.

Tässä minun 50 senttiä, kuuleeko Elisa?

Nyt soi Warface - Day One (Radio Edit).

Käyttäjätaso 7

Elisan 5G 1000M liittymällä pääsee sopivalla päätelaitteella myös 4G-osalta tuohon liittymän huippuun ainakin useissa paikoissa Helsingin keskustassa. Lisäksi ei kukaan pakota ottamaan 1000M 5G-liittymää, vaan voit ottaa sen 150M 4G-liittymän.

Juu kukaan ei pakota ostamaan. Me teknisesti orientoituneet kyllä ymmärrämme rajoitteet mitä asiaan liittyy.

No entäpäs se Pihtiputaan mummo , jolle kaupatan 5G-liittymää ja 1500€ puhelinta kertomatta , ettei siitä hyödy Pihtiputaalla mitenkään. Helsinki ei ole koko Suomi.

No eipä operaattoreilla sitä moraalia juurikaan ole , vaan he toteuttavat yhtiön päätarkoitusta eli tuottaa voittoa osakkeenomistajille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

@hpguru Kun itse aivan vastikään päivitin MLJK-liittymän 100 - > 300, kysyi kyllä Enian myyjä, että onko minulla nopeutta tukeva päätelaite. Kerroin mallin, ja hän totesi, että kyllä se on. (Tiesin kyllä itsekin). Kenties olisi sitten myynyt nopeamman laitteen, jos minulla ei olisi sitä jo omasta takaa ollut. Käytännössä päivitys tarjosi minulle nopeuden nousun 150- > 200Mbps, ja entistä nopeammin saa pelipäivitykset ladattua vähäisillä vapaapäivillä, jotta sitten ehtii sen tunnin käyttää johonkin muuhunkin kuin odotteluun.

300M liittymässä vain huipun nousemisen lisäksi on parempi QCI-luokka, 7.  Se pitäisi taata nopeamman yhteyden vs. matalemmat luokat, mutta kukaan ei tietääkseni ole tehnyt aiheesta puolueetonta vertailua. 

Petteri, kuten kenen tahansa muunkin tulisi tietää kauppaan marssiessaan, minkä hintaluokan laitteen on ostamassa ja mihin käyttöön laitetta tarvitsee. Jos hänen kotonaan on hyvä 5G-peitto, niin miksipä ei? On myös asiakkaan vastuulla tunnistaa tarpeensa ja maksuvalmiutensa. Ei voi olla naivi tai sinisilmäinen.

Ennusmerkit laiterintamalta ovat olleet sellaiset, että tänä vuonna nähdään jo 150-300€ -hintaluokassa 5G-laitteita. Tämähän on se markkinasegmentti, jossa väitän eniten laitteita liikkuvan. Jatkossa myös on kerrottu Samsungin huippumallien olevan vain 5G:llä varustettuja ja kyllä niitä porukka osarilla ostelee.

Itse en muista, että minulla olisi ollut 4G-liittymää 3G-puhelimessa, koska en ottanut 4G-liittymää vasta kuin sen aikaiseen käyttöpaikkaani peitto tuli. Tosin osan ajan kuusta tuli vietettyä paikassa, jossa vain 3G:tä oli, mutta toisaalta toisen käyttöpaikan 3G oli ilta-aikaan käyttökelvoton, mutta 4G:ssä kaistaa oli 30-70Mbps tasolle asti.

Monella on lisäksi 100 Mb tai 150 Mb luureja, joissa omia haasteita. Mitä nopeampi 4G-tuki alueen mastossa, niin sitä enemmän tukea myös puhelimeen tarvitaan. 150 megan puhelin jää paljosta paitsi esimerkiksi 300 megan 4G-alueella.

Osin näin, mutta ei aivan kuitenkaan. Tukaripäivityksistä erityisesti 4x4 MIMO hyödyttää aivan kaikkia. Tilanteesta riippuen tuo tukarin neljän antennin lähetys, neljä streamia, auttaa päätelaitteita, jotka ovat kuulvuuusalueen rajalla. Paras hyöty toki saadaan 4x4 -tukevilla, mutta apua tuosta on myös tavis 2x2 -laitteille. Myös ruuhkatilanteessa voidaan jopa toimia niin, että osa päätelaitteista on toisella antenniparilla ja osa toisella. Sitten lähetysnopeuksiin 4rx tukaripäässä auttaa myös parantuvana nopeutena ja vähempänä packet lossina, katkenneina puheluina.

Mistä tiedät, että uusavuttomille on myyty 5G:tä 4G-puhelimiin? Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia asiasta? Se, että 300M liittymä sai 5G-valmiuden perustuu varmasti myös siihen, että saadaan myyntistatistiikassa ja siinä, mitä ulkomaille näkyy (5G-edelläkävijä liittymien määrän suhteen) lukuja paremmiksi.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Niin sinä osasit vastata.

Minä kysyn työpaikallani koko ajan mikä on tietokoneenne numero verkossa, tai puhelimen malli, ja vain yksi kymmenestä osaa sanoa sen. Olipahan sekin hauska juttu, että kun kysyin mikä mobiilireititin sinulla on, jossa 4G hidastelee, niin sieltä kuului mikä mobiilireititin? Ei minulla ole kuin tämä tietokone. (Lopulta selvisi, että siinä tietokoneessa oli 4G-piiri). Toiselta kysyin mikä on puhelimesi merkki ja malli, “onhan tämä joku Huawei lite”. Kolmannelta kysyin reitittimen mallia, jossa 4G oli hitaanoloinen, niin tuli “Huawei lte CPE”. Ymmärrän, että sinä tiedät mikä laite sinulla on, mutta asetu tavallisen käyttäjän asemaan, ja mieti heittäisikö se heti “J5 2016”.

Testaa vaikka mummoasi, pappaasi, naapuriasi, kauas ei tarvitse mennä…

Mitä myyntiin tulee, myydä saa. mutta toivottavasti kukin miettii onko kalliimpi liittymä ja €699 laite kovinkaan järkevä ratkaisu nykyiselle 5G-peitolle. Parempi maksattaa se koko laajennus teillä, kiitos muuten 4G-verkosta, ja liittyä mukaan vasta sitten kun sekä laitteet että liittymät halpenevat. Silloin viiden vuoden päästä saa toivottavasti megankin 5G-verkosta €6,90 kk.

Pihtiputaan mummo ei hyvin usein voi orientoitua tuttuihin. On monia yksinäisiä vanhuksia, joiden tutut eivät myöskään ymmärrä mitään, ja silloin ainoa apu voi olla Omaguru. Omaguru, jossa Elisan mukaan yritetään ratkoa ongelmaa mahdollisimman pitkään.

Ja ennen kaikkea. Asiakkaan laskuun.

Nyt soi Hard Driver - Front Row (Knock-Out 2015 OST) (Radio Edit).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Elisan 5G 1000M liittymällä pääsee sopivalla päätelaitteella myös 4G-osalta tuohon liittymän huippuun ainakin useissa paikoissa Helsingin keskustassa. Lisäksi ei kukaan pakota ottamaan 1000M 5G-liittymää, vaan voit ottaa sen 150M 4G-liittymän.

Juu kukaan ei pakota ostamaan. Me teknisesti orientoituneet kyllä ymmärrämme rajoitteet mitä asiaan liittyy.

No entäpäs se Pihtiputaan mummo , jolle kaupatan 5G-liittymää ja 1500€ puhelinta kertomatta , ettei siitä hyödy Pihtiputaalla mitenkään. No eipä operaattoreilla sitä moraalia juurikaan ole , vaan he toteuttavat yhtiön päätarkoitusta eli tuottaa voittoa osakkeenomistajille.

Pihtiputaan mummon kannattaa kysyä mahdolliselta teknologiaan orientoituneelta tutulta tarjouksen relevanttisuutta, tai muulta verkostoltaan. Etämyynnissä on 14pv peruutusoikeus, ja lisäksi Elisan ehdot sanovat seuraavaa:

“Asiakkaalla on kuitenkin oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus päättymään kahden (2) viikon kuluttua irtisanomisesta, jos hän on joutunut maksuvaikeuksiin sairauden, työttömyyden tai vastaavan hänestä riippumattoman syyn takia taikka jos sopimuksen pitäminen voimassa muun erityisen syyn takia on hänen kannaltaan kohtuutonta.”

Voi olettaa, että 1,5k€ sopimuksen pitäminen laitteista on jokseenkin kohtuutonta, jos mitään vastinetta palvelulle EI saa.

Tässä nousee esille myös operaattorin osaaminen ja vastuu. Ei operaattoreilla ole varaa ottaa jatkuvia reklamaatioita tai Iltalehden uutisia petkuttamisesta tai arveluttavista myyntitavoista. Muistaakseni täällä yhteisössäkin on käyty läpi Elisan myyjien perehdyttämistä, että jos henkilö ei ymmärrä, mitä ollaan myymässä, ei sopimusta pidä tehdä eikä se sitten myöhemmässä tarkastelussa ole pitävä. 

Käyttäjätaso 7

Petteri, kuten kenen tahansa muunkin tulisi tietää kauppaan marssiessaan, minkä hintaluokan laitteen on ostamassa ja mihin käyttöön laitetta tarvitsee. Jos hänen kotonaan on hyvä 5G-peitto, niin miksipä ei? On myös asiakkaan vastuulla tunnistaa tarpeensa ja maksuvalmiutensa. Ei voi olla naivi tai sinisilmäinen.

Niinhän se viimekädessä on , mutta se mikä sinulle ja minulle kenties on itsestään selvää koulutuksen ja ammatin vuoksi ei välttämättä ole tavis Petterille ollenkaan selvää , vaan myös myyjällä on vastuu kertoa mitä kaikkea tulee huomioida ennen ostosta.

No kyllä se kertominen rajoitteista on minimaalista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

@hpguru Kun itse aivan vastikään päivitin MLJK-liittymän 100 - > 300, kysyi kyllä Enian myyjä, että onko minulla nopeutta tukeva päätelaite. Kerroin mallin, ja hän totesi, että kyllä se on. (Tiesin kyllä itsekin). Kenties olisi sitten myynyt nopeamman laitteen, jos minulla ei olisi sitä jo omasta takaa ollut. Käytännössä päivitys tarjosi minulle nopeuden nousun 150- > 200Mbps, ja entistä nopeammin saa pelipäivitykset ladattua vähäisillä vapaapäivillä, jotta sitten ehtii sen tunnin käyttää johonkin muuhunkin kuin odotteluun.

300M liittymässä vain huipun nousemisen lisäksi on parempi QCI-luokka, 7.  Se pitäisi taata nopeamman yhteyden vs. matalemmat luokat, mutta kukaan ei tietääkseni ole tehnyt aiheesta puolueetonta vertailua. 

Petteri, kuten kenen tahansa muunkin tulisi tietää kauppaan marssiessaan, minkä hintaluokan laitteen on ostamassa ja mihin käyttöön laitetta tarvitsee. Jos hänen kotonaan on hyvä 5G-peitto, niin miksipä ei? On myös asiakkaan vastuulla tunnistaa tarpeensa ja maksuvalmiutensa. Ei voi olla naivi tai sinisilmäinen.

Ennusmerkit laiterintamalta ovat olleet sellaiset, että tänä vuonna nähdään jo 150-300€ -hintaluokassa 5G-laitteita. Tämähän on se markkinasegmentti, jossa väitän eniten laitteita liikkuvan. Jatkossa myös on kerrottu Samsungin huippumallien olevan vain 5G:llä varustettuja ja kyllä niitä porukka osarilla ostelee.

Itse en muista, että minulla olisi ollut 4G-liittymää 3G-puhelimessa, koska en ottanut 4G-liittymää vasta kuin sen aikaiseen käyttöpaikkaani peitto tuli. Tosin osan ajan kuusta tuli vietettyä paikassa, jossa vain 3G:tä oli, mutta toisaalta toisen käyttöpaikan 3G oli ilta-aikaan käyttökelvoton, mutta 4G:ssä kaistaa oli 30-70Mbps tasolle asti.

Monella on lisäksi 100 Mb tai 150 Mb luureja, joissa omia haasteita. Mitä nopeampi 4G-tuki alueen mastossa, niin sitä enemmän tukea myös puhelimeen tarvitaan. 150 megan puhelin jää paljosta paitsi esimerkiksi 300 megan 4G-alueella.

Osin näin, mutta ei aivan kuitenkaan. Tukaripäivityksistä erityisesti 4x4 MIMO hyödyttää aivan kaikkia. Tilanteesta riippuen tuo tukarin neljän antennin lähetys, neljä streamia, auttaa päätelaitteita, jotka ovat kuulvuuusalueen rajalla. Paras hyöty toki saadaan 4x4 -tukevilla, mutta apua tuosta on myös tavis 2x2 -laitteille. Myös ruuhkatilanteessa voidaan jopa toimia niin, että osa päätelaitteista on toisella antenniparilla ja osa toisella. Sitten lähetysnopeuksiin 4rx tukaripäässä auttaa myös parantuvana nopeutena ja vähempänä packet lossina, katkenneina puheluina.

Mistä tiedät, että uusavuttomille on myyty 5G:tä 4G-puhelimiin? Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia asiasta? Se, että 300M liittymä sai 5G-valmiuden perustuu varmasti myös siihen, että saadaan myyntistatistiikassa ja siinä, mitä ulkomaille näkyy (5G-edelläkävijä liittymien määrän suhteen) lukuja paremmiksi.

 

 

Telia myy 5G-puhelinliittymiä koko Suomeen myös.

Perustuu siihen, että aivan kuten 3G-aikana, myytiin 4G-liittymiä vain 3G-luureihin. Nyt myydään 5G 300 vain 4G-luureihin. Saahan sillä statsit näyttämään seksikkäiltä, mutta kun pieni vilppi paljastuu tumpelolle, niin voi perästä kuulua… Jokainen viisastuu omalla ajallaan.

Se (vilpin kokemus) muuttuu äkkiä huonoksi mainokseksi.

Onneksi DNA ei tee vilppejä, vaan kaikki saavat 5G:n, kun se on kypsä jaettavaksi.

Niin sanoisi kokki myös: ruoka pöytään kun on valmista.

Kukapa haluaisi syödä puolikypsää lihamakaronilaatikkoa? Sinä?

Käyttäjätaso 7

Pihtiputaan mummon kannattaa kysyä mahdolliselta teknologiaan orientoituneelta tutulta tarjouksen relevanttisuutta, tai muulta verkostoltaan.

Niinhän sitä pitäisi , mutta kun se yli-innokas puhelinmyyjä soittaa ja alkaa tyrkyttää uutta liittymää ja puhelinta , niin kuinka todennäköisenä pidät , että se teknisesti orientoitunut apu on siinä saatavilla???

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Niin sinä osasit vastata.

Minä kysyn työpaikallani koko ajan mikä on tietokoneenne numero verkossa, tai puhelimen malli, ja vain yksi kymmenestä osaa sanoa sen. Olipahan sekin hauska juttu, että kun kysyin mikä mobiilireititin sinulla on, jossa 4G hidastelee, niin sieltä kuului mikä mobiilireititin? Ei minulla ole kuin tämä tietokone. (Lopulta selvisi, että siinä tietokoneessa oli 4G-piiri). Toiselta kysyin mikä on puhelimesi merkki ja malli, “onhan tämä joku Huawei lite”. Kolmannelta kysyin reitittimen mallia, jossa 4G oli hitaanoloinen, niin tuli “Huawei lte CPE”. Ymmärrän, että sinä tiedät mikä laite sinulla on, mutta asetu tavallisen käyttäjän asemaan, ja mieti heittäisikö se heti “J5 2016”.

Testaa vaikka mummoasi, pappaasi, naapuriasi, kauas ei tarvitse mennä…

Nyt soi Hard Driver - Front Row (Knock-Out 2015 OST) (Radio Edit).

Testattu on. Mummo ei todellakaan tiedä puhelimista mitään. Riittää että puhelut sekä tekstarit kulkevat ja tabletissa skype toimii. Pari kertaa on liittymämyyjät soittaneet, mutta vastaus ollut - > lapset ja lapsenlapset hoitavat. Myynti loppunut siihen. Ja vielä tämä ilkeä Elisa kyseessä. Naapurikin tietää, häntä tosin on tullut neuvottua ja hänelle myin Elisan B593s-22 -purkin, joka toimii hyvin 1800MHz taajuudella. Lisäksi neuvoin siirtämään 5m toiselle ikkunalle, josta täysin esteetön näkymä tukiasemaan, joka 6km päässä. Talo mäen päällä, nopeus n. 60-110/30 mitä kysellyt olen, eikä ongelmia ole ollut. Ennen oli keskellä taloa.

Meille nuo eri modeemit, tikut, mokkulat ja saippuarasiat ovat hyvin tuttuja, kun niitä on päivittäin tullut ihmeteltyä. Minä en ymmärrä auton jarruista tai sytytysjärjestelmästä kuin perusasiat tai osaa luetella, mitä öljyjä mihinkin tulee kuin hyvin karkeasti. Ei 5W-30 joka moottoriin käy. Yhtä lailla, jos jokin asia on vieras tai tuntematon, joutuu kääntymään ammattilaisten puoleen. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Pihtiputaan mummon kannattaa kysyä mahdolliselta teknologiaan orientoituneelta tutulta tarjouksen relevanttisuutta, tai muulta verkostoltaan. Etämyynnissä on 14pv peruutusoikeus, ja lisäksi Elisan ehdot sanovat seuraavaa:

Niinhän sitä pitäisi , mutta kun se yli-innokas puhelinmyyjä soittaa ja alkaa tyrkyttää uutta liittymää ja puhelinta , niin kuinka todennäköisenä pidät , että se teknisesti orientoitunut apu on siinä saatavilla???

 

Silloin kannattaa vain lyödä luuri korvaan. Näin tiedän oman mummon tehneen, kun joku yritti vitamiineja tyrkytellä.

Vaikka tilaus olisi tapahtunut, niin kaksi viikkoa on aikaa peruuttaa se. Sinä aikana todennäköisesti ehtii teknologiaan orietoituneelta kysyä. Jos ei sukulaiselta, niin sitten monella paikkakunnalla tarjotaan vapaaehtoisten yms. apua teknologian parissa.

Käyttäjätaso 7

Silloin kannattaa vain lyödä luuri korvaan. Näin tiedän oman mummon tehneen, kun joku yritti vitamiineja tyrkytellä.

Joo niin pitäisi , mutta tapahtuuko niin?

Jos sinun mummo tekee niin , niin hyvä , mutta minä tiedän useita tapauksia , joissa ei henkilö ole osannut kieltäytyä.

Ei voi olla niin , että ensin myydään ja sitten vasta jälkikäteen aletaan selvitellä menikö oikein. Joku vastuu myyjälläkin pitää olla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Silloin kannattaa vain lyödä luuri korvaan. Näin tiedän oman mummon tehneen, kun joku yritti vitamiineja tyrkytellä.

Joo niin pitäisi , mutta tapahtuuko niin?

Jos sinun mummo tekee niin , niin hyvä , mutta minä tiedän useita tapauksia , joissa ei henkilö ole osannut kieltäytyä.

Ei voi olla niin , että ensin myydään ja sitten vasta jälkikäteen aletaan selvitellä menikö oikein. Joku vastuu myyjälläkin pitää olla.

Näin se on ja kunnollisella perehdytyksellä siihen voidaan puuttua. Aina on ollut niin, että jollakin tavalla heikompia on “höynäytetty”. Se, että yksittäisille työntekijöille, esimiehille tai tiimeille on tullut huonoja toimintatapoja ei tarkoita, että kaikki toimisivat niin. Myöskään aivan kaikkea ei millään voida valvoa. Voihan toki tulevaisuudessa tekoälyn valjastaa tuohon tilausten tarkasteluun. 

Ainakin Elisan myyjäksi pääsemiseksi on tiukat kriteerit. Pitää käydä vaikka mitkä tutkimukset läpi ja huumetestit. Harvassa, suoraan henkeen ja terveyteen kohdistuvassa työssä, yhtä tiukkoja kriteerejä on.

Käyttäjätaso 7

Näin se on ja kunnollisella perehdytyksellä siihen voidaan puuttua. Aina on ollut niin, että jollakin tavalla heikompia on “höynäytetty”. Se, että yksittäisille työntekijöille, esimiehille tai tiimeille on tullut huonoja toimintatapoja ei tarkoita, että kaikki toimisivat niin. Myöskään aivan kaikkea ei millään voida valvoa. Voihan toki tulevaisuudessa tekoälyn valjastaa tuohon tilausten tarkasteluun. 

Ainakin Elisan myyjäksi pääsemiseksi on tiukat kriteerit. Pitää käydä vaikka mitkä tutkimukset läpi ja huumetestit. Harvassa, suoraan henkeen ja terveyteen kohdistuvassa työssä, yhtä tiukkoja kriteerejä on.

Sitä kohti pitää pyrkiä.

Nyt esille tulleista esimerkkitapauksista pitää ottaa opiksi ja parantaa toimintaa. No tätä samaa viestiä on ollut liikkeellä aiemminkin , mutta jotenkin tuntuu , että tilanne ei juurikaan ole parantunut , vaan pikemminkin huonotunut.

Johtuisikohan koko ajan kiristyvästä kilpailusta , että pärjätäkseen operaattorit ovat lipsumassa entistä kyseenalaisempiin toimintatapoihin??

No itse olen kohtuullisessa turvassa operaattoreiden tuputukselta. :blush:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kysyn siis Elisalta, kun teiltä saa 5G-liittymiä alkaen 300 Mbps -paketista niin KYSYTÄÄNKÖ teiltä kun myydään 5G-liittymää onko asiakkaalla 5G-puhelinta? 

 

 

Kyllä pitäisi ainakin kysyä. Ja jos tulee tilanteita, että 5G ei toimi ja on 5G-kuuluvuusalueella ja tuleekin ilmi että puhelin ei tue 5G:tä (ja asiakkaalla ollut ajatus että tukisi), niin tietty jätetään tästä palaute eteenpäin ja päivitellään liittymätyyppi takaisin, mikäli asiakas niin haluaa.

Käyttäjätaso 7

Lisää vettä myllyyn. Nyt KKV:kin on jo huolestunut.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006379606.html

Ans kattoo johtaako mihinkään?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Entiset puhelinmyyjät kertovat: ”Olen nähnyt monen itkevän vessassa” – konkarimyyjä esittää, kuinka ongelmia voisi ratkaista

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006380265.html

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Tänään Aamulehdessä on hyvä kirjoitus liittyen puhelinmyyjiin jonka kirjoitti Aamulehden toimittaja. Mitä mielt ootte tosta Aamulehden kirjoituksest ja tosta ylemmästä Iltasanomien kirjoituksest? 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Tänään Aamulehdessä on hyvä kirjoitus liittyen puhelinmyyjiin jonka kirjoitti Aamulehden toimittaja. Mitä mielt ootte tosta Aamulehden kirjoituksest ja tosta ylemmästä Iltasanomien kirjoituksest? 

 

Puhelinmyynti on häirikköjen hommaa. Saisi kieltää kaikki.

Pitäisi myynti keskittyä siihen malliin, että asiakas kyllä itse soittaa kun tarvitsee jotain, tai kun asiakas soittaa muissa yhteyksissä Elisalle niin tarkistetaan sopparit ja hinnat… aina.

Jotkut nauttii ihmisten häiriköinnistä niin paljon että oikein hävettää.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Mitä jos Enia kääntäisi puhelinmyyjän provision etumerkin negatiiviseksi myyjän jäädessä kiinni harhaanjohtamisesta? Ei tarvitse kiittää vihjeestä.